Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) hbo (2971) HBO (107) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Mi van Erdélyben? Cigányok, meg vámpírok

Így látják őket

2009. március 04. 11:36 sixx 54 komment

Legalábbis a The Amazing Race című, amerikai reality-vetélkedő szerint, aminek vasárnapi adásában bepillantást nyerhettünk abba, hogy mit is gondolnak az erdélyiekről az amerikaiak. Maga a műsor, ha valaki nem ismerné, egy afféle Flúgos futam-80 nap alatt a Föld körül vegyesfelvágott, amiben 11 kétfős csapat elindul az USA-ból, körbemegy a világon, az egyes állomásokon (országokban) megállnak egy-egy feladatot végrehajtani, majd a szakaszok végén az utolsóként beérő páros kiesik. A fináléra ismét otthon, az USA-ban kerül sor, ide már csak két csapat érkezik meg, a győztes pedig egymillió dollárral lesz gazdagabb.

A jelenleg 14. évadát taposó reality nem tartozik a CBS legnézettebb műsorai közé, de az egyik legelismertebb, hiszen mióta a tévés Oscarnak számító Emmy-díjak között megjelent a reality-kategória, minden évben ők nyerték meg a díjat, maguk mögé utasítva a nézettségi listát évek óta vezető American Idolt, vagy a kilenc éve stabil top 20-as sorozatnak számító Survivort is. Ennek egyik okaként a kritikusok azt szokták felemlegetni, hogy miközben a versenyzők ellátogatnak egy-egy, amerikai szemmel mindenképpen egzotikusnak tűnő országba, az ott végrehajtandó feladatokon keresztül kvázi bemutatják a hely kultúráját, mert olyan dolgokat kell csinálniuk, amik "a helyiek mindennapos tevékenységeinek részesei" - ez az idézet a műsorban többször is elhangzik.

 

Addig, míg Indiában kelmefestéssel, Thaiföldön tuktuk-vezetéssel, nálunk pedig az egri várba felhurcolt ágyúgolyókkal illusztrálták (???) az ún. mindennapos tevékenységet, a hétvégi, romániai epizódban sikerült kiválasztani két olyan fasza kis sztereotípiát, ami alapján azért elég nehéz lenne Erdélyt belőni, még a világ dolgaira legendásan közömbös átlagamerikaiaknak is: vámpírokról és cigányokról volt szó az epizódban, mi ez utóbbival foglalkoznánk kicsit, mert Vlad Tepes kalandjait már kurvára unjuk.

 

A feladat az volt, hogy egy cigánytábor át kellett költöztetni A pontból B-be, lovaskocsikra pakolva minden ingóságot. A hülyeség csimborasszójaként a versenyzőknek nem csupán használt abroncsokat és üres sörösrekeszeket kellett felkínlódni a szekér platójára, hanem egy autó rozsdás karosszériáját is, ami előtt még mindig értetlenül állunk. Ki a jóisten és vajon miért mondhatta ezeknek az amerikaiaknak, hogy bárki, ha egy csepp józan esze is van, rozsdaette Dacia-kasznit tart a háza mellett? Mert jól néz ki?

 

Miközben a csapatok a pakolással voltak elfoglalva, a vágók a romák mindennapjait bemutató hangulatképekkel szórakoztatták a nézőket, volt itt fogatlan vénasszonytól a pálinkázó bajuszosig minden, a zene folyamatosan szólt, és táncolt mindenki, aki éppen nem ivott. A katarzis az egyik csapat táskájának elvesztésekor jött el, "ide tettem, ezek ellopták!" kiáltott fel a kockaállú fiú Los Angelesből, majd rohangászott fel s alá, miközben a romák egyre csak táncoltak, és segíteni senki nem volt hajlandó - persze az összes pénzt és a papírokat tartalmazó táska meglett később, de egy "bocsánat, nem vagytok tolvajok, én vagyok a fasz"-t csak megért volna a dolog.

 

Jó, nem vagyok naiv sem hülye, tisztában vagyok azzal, hogy egy ilyen műsornak nem az ismeretterjesztés a dolga, de akkor is: nem lehett volna valami olyan, tényleg Erdélyre jellemző tevékenységet találni, ami esteleg érdekes, értékes, és amiből valami meg is maradt volna a nézők emlékezetében a szekértáboron kívül? Mondjuk faragtak volna egy kopjafát, ott még vér is folyt volna az idétlenség következtében, az meg "good television". És egyébként is a romák sem pont úgy élnek ám Romániában mint ha a Borat második részét forgatnák nap mint nap.

A műsorral, illetve a "cigány" szó használatával (a roma helyett) nem mellesleg a National Geographic sem volt kibékülve, meg is szólaltattak egy texasi, roma származáskutató professzort ebben az ügyben.

Címkék: vélemény tv cbs

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Walmer 2009.03.04. 11:48:54

A cigány szóval szerintem semmi baj nincs.
Ez nem olyan, mint a nigger.
Egy realitytől meg mit vártál?
Ezen a mondatodon viszont jót röhögtem:
"volt itt fogatlan vénasszonytól a pálinkázó bajuszosig minden, a zene folyamatosan szólt, és táncolt mindenki, aki éppen nem ivott."
Istenem, boldog békeidők...

Broki (törölt) 2009.03.04. 12:37:26

"Ki a jóisten és vajon miért mondhatta ezeknek az amerikaiaknak, hogy bárki, ha egy csepp józan esze is van, rozsdaette Dacia-kasznit tart a háza mellett? Mert jól néz ki?"

Lomtalanításról, meg vasgyűjtésről már nem is halottál? E népcsoport egyik fő keresetkiegészítő "foglalkozása".

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.03.04. 13:02:13

"miközben a versenyzők ellátogatnak egy-egy, amerikai szemmel mindenképpen egzotikusnak tűnő országba, az ott végrehajtandó feladatokon keresztül kvázi bemutatják a hely kultúráját, mert olyan dolgokat kell csinálniuk, amik "a helyiek mindennapos tevékenységeinek részesei"

Ezek alapján Emmy díjat Frei Tamásnak az afrikai kalandjáért :-)

sélli_ 2009.03.04. 13:41:17

'nálunk pedig az egri várba felhurcolt ágyúgolyókkal (???) illusztrálták' Micsoda? Micsoda? Ezt most akkor hogy?
Mert ha még kinyeszik őket a pusztába ökröt terelni, vagy népviseletben lovagolni aszondom jó. Nade ez?

Manyizga (törölt) 2009.03.04. 14:27:50

A skótok meg oszlopot hajigálnak, meg asszonyt, nem? :)

Mondjuk erről az ágyugolyó-futamról még nem hallottam eddig, de biztos nem vagyok eléggé magyar...

Póniló 2009.03.04. 14:30:11

Szerintem jo volt az agyugolyos feladat, meg legalabb nem csak pesten voltak, hanem egerben is. Es trabanttal kellett eljutniuk oda:-)
A masodik magyar napon azert vizilabdas meg kajakos feladat volt, meg csipos leves eves a Gundelben, na az gusztustalan volt :-)

bellone 2009.03.04. 14:41:48

A becsületes, vasazós családok portáin igenis fellelhetők különböző gépjárműtípus maradványok...

Viszont, még egy amerikás valóságsó kedvéért sem adnák egykönnyen. Főleg, ha még "cigányoznának" is.

CsillagT 2009.03.04. 14:50:57

Muhaha! :D

wtf? Ez most aktuális? Anno én is ott voltam az egri forgatáson, mi fogadtuk a versenyzőket a hajítógépeknél. :) De már a három éves titoktartás is rég lejárt... lol

Frucsasz 2009.03.04. 14:51:38

Szerintem meg Erdély nem Románia szinonímája, még ha a cikkíró előszeretettel is használja ekként.

morbiczer 2009.03.04. 14:55:04

Sejtettem, hogy ebbol lesz poszt.

A resz idezete, sajnos mar nem emlekszem melyik no mondta:

"Bukarest? I thought that was in Hungary."

sixx · http://comment.blog.hu 2009.03.04. 14:55:07

@Frucsasz: nem használtam ekként, Erdély Románia része, ekként használtam. Üdv, Mr. Ekként.

Gary Hoon · http://www.garyhoon.hu 2009.03.04. 14:55:54

Tök rendben van az Amazing Race. Jó kis műsor, jó kis feladatok. Jól megírt forgatókönyv szerint, kiváló rendezéssel.

Ja, és a szereplők is kitűnően el tudják játszani amire megkérik őket. Ezért tűnhetett annyira életszerűnek a táskalopás és a szerencsétlenkedés. Ugye nem gondolja senki sem komolyan, hogy a realityk eseménysorát tényleg a szereplőkre bízzák...

Bárcsak így tudnánk mi magyarok is tévéműsort gyártani!

A kedves véleményíró életéből valószínűleg kimaradtak az úttörőnapi akadályversenyek, amik abból a sztereotípiából indultak ki, hogy ebben a szocialista országban minden kis pajtás drótkötélen csúszik az iskolába és közben kézigránátokat hajigál a gulyáságyúba.
Na, az Amezing Race nagyjából ugyanilyen akadályverseny és nem kultúrantropológiai disszertáció. Aki utóbbira kíváncsi, menjen a könyvtárba és ne a tévét bámulja!

Egyébként amikor a Gundeles gulyásos epizódot vetítették kb öt évvel ezelőtt, éppen Amerikában éltem. Kiváló alkalmat adott arra, hogy a műsort megtekintő ismerőseimnek meséljek Magyarországról. Komolyan érdeklődtek, és a magyar boltból beszerzett Erős Pistát kóstolva rájöttek, hogy nem a chilli vagy a jelapego pepper a legtutibb csípős méreg.
Mikor hazajöttem, épp a Cadillac Drive ment Wahornnal és Fábrival. Na, azt a szart és sztereotíp unalmat amit ott a magyaroknak Amerikáról meg Szibériáról nyomtak béna forgatókönyv, béna rendezés és átlátszó improvizálás mellett...

Határozott Szándék (törölt) 2009.03.04. 15:01:43

A videókban megjelenő emberek jó része nem volt cigány, nézzétek meg őket jobban. Ez a reality kb. annyira mutatja a spontán valóságot, mint a Győzike só. Ezek valószínűleg fizetett statiszták voltak, és valószínűleg a pénztárca ellopása is egy kis műsort színesítő, megtervezett jelenet volt.
Egyébként simán el tudom képzelni, hogy népművelési célzattal rakták be - jó, ha tudják az amerikaiak errefelé jobban kell vigyázzanak az értékeikre.

kultúrterrorista (törölt) 2009.03.04. 15:07:05

@Gary Hoon:

dehogynem "kultúrantropológiai disszertáció"!! Ezek a műsorok kincsesbányák. Ennyi ökörséget egy rakáson.A média-marhaságok a legjobbak ebből a szempontból...

Toymao 2009.03.04. 15:20:59

Na most szerintem a NatGeo csak azért "akadt ki" a cigány (=Gipsy) szó használatán, mert angolszász vidékeken az többek között vándoréletmódot folytató íreket jelent (lásd Blöff, vagy The Riches sorozat), a romák az "romani people".

Gary Hoon · http://www.garyhoon.hu 2009.03.04. 15:22:19

@kultúrterrorista:

Talán igazad van. Valószínűleg bennem van a hiba, hogy alkotó emberként nem igazán értem az elemző lelkeket.

Mert ugye tévéműsort csinálni egy szakma. Ez a tévés.

A csinálásról véleményt formálni, elemezni, fanyalogni az is egy szakma.
Ez a kritikus.

Meg valószínűleg a csinált kép által közvetített virtuális valóságot és a virtualitás valóságra való visszahatását elemezni is egy szakma, ez utóbbi lehet a kultúrantropológus.

A piac meg eldönti, hogy a három szakma képviselője közül melyikre tart igényt...
:)

Emerico55 2009.03.04. 15:26:00

Jártak volna a Blaha rémének szülőfalujában, ott lett volna nekik reality!

guerillero 2009.03.04. 15:33:48

Kár hogy vámpír cigányok nem voltak.

Combi a ballibes Ferkófan 2009.03.04. 15:35:18

@Gary Hoon: Akkor a komáid életükben nem kóstoltak még csípős cuccot. Az erős pista egy vicc 1500-2500 SHU-val.
www.chilliworld.com/FactFile/Scoville_Scale.asp

Jó Estét 2009.03.04. 15:37:46

@Toymao:
nekem ugy remlik hogy a bloffben kulon kiemelik hogy ezek romani gipsyk, persze lehet en emlekszem rosszul :)

Városi Farkas · http://neveletlen.blog.hu 2009.03.04. 15:48:38

Nem tartozik ide, csak Gary Hoon szakmákkal kapcsolatos bejegyzéséről ugrott be egy régi vicc:
- mit kérdez a mérnök?
- hogyan csináljuk?
- mit kérdez a közgazdász?
- mennyibe fog kerülni?
- mit kérdez a bölcsész?
- a menüt kis vagy nagy kólával kéri?

(jómagam bölcsész voltam)

grigorij (törölt) 2009.03.04. 15:57:16

Értem én!
A cigány szót használhatja Sólyom László
A cigány szót használhatják élő politikai műsorban, például a Bence nevű főrendőrünk...
A 100 tagú cigányzenekarnak lehet ez a neve...
Még véletlenül sem kell romapecsenyét rendelni az étteremben és a suliban is hányhatunk cigánykereket...

Nem használhatja viszont Miskolc rendőrkapitánya, nem használhatják az átlagemberek...

Hú, de nagy esélyegyenlőség van itt...

morbiczer 2009.03.04. 16:01:00

Nyilvan fizetett statisztak voltak, ez nem is kerdeses.

Az egesz setup megrendezett volt, mindig az, de hat ez szerintem senkinek sem ujdonsag.

Kulonben a feladatok csak egy reszet szoktak ugy felkonferalni, hogy a helyi lakosok mindennapi eletehez kapcsolodik. En szerintem ez itt nem volt, mar csak azert sem, mert a parhuzamos feladatban egy koporsot kellett lecipelni egy hegyoldalon meg facovekekkel fatablakat atdofni.

Ettol meg ez egy szar feladat volt. kivancsi lennek, hogy mit irt volna pl. a kuruc, ha Magyarorszagon csinalnak egy ilyet.

Erdely meg ugy kerul kepbe, hogy Brassoban (vagy Brasso mellett) jartak, amikor a feladatot csinaltak, az meg bizony Erdely.

Wikipediator 2009.03.04. 16:03:57

Na, kedves cikkíró, angolul is tudni kéne kicsit. Ian Hancock, a texasi egyetem romológusa ilyen névvel már hogy lenne roma származású? Ő az ottani romológia tanszék egyik tanára, kutatója, semmi köze ezen kívül a romasághoz. Inkább akkor talán már a skótokhoz.

sixx · http://comment.blog.hu 2009.03.04. 16:11:48

@Wikipediator: jogos, elnéztem. ettől még persze tudok angolul, hidd el. vagy ne.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.03.04. 16:14:57

"volt itt fogatlan vénasszonytól a pálinkázó bajuszosig minden, a zene folyamatosan szólt, és táncolt mindenki, aki éppen nem ivott."

Szerintem látták a Macskajajt, csak áttették az egészet Erdélybe...

pdavid92 2009.03.04. 16:36:52

@Wikipediator: Akkor miért használ olyan szavakat mint pl. "we", "our" vagy "us", ja meg egy ilyen mondattal vezetik be a csávót:

Ian Hancock told us why he does not use the word gypsy to describe HIS ORIGINS.

Attól még hogy a vezetékneve nem erre utal simán lehet az, mondjuk ha az anyja volt roma. Szóval mielőtt leszólod a cikkírót neked kéne megtanulnod angolul, de legalábbis figyelmesen elolvasni a szöveget.

morbiczer 2009.03.04. 16:39:40

Az meg milyen volt mar, amikor a testverpar bolyongott az erdoben.

sandor68 (törölt) 2009.03.04. 16:40:26

a magyar rész király volt. nagyon jó képet festett magyarországról és az emberekrôl. (teljesen ellentéteset a mai valósággal). szép tájakat mutattak, egerben ájuldoztak a jenkik milyen klassz minden. pesten is csodálkozott a taxiban az egyik páros milyen szép város stb. ugyan úgy bámultak mint a velencében forgatott részben (évjáratra már nem emlékszem). igaz a parlamentet templomnak hitték, de nem mindegy? én már évek óta nézem a sorozatot és nagyon szeretem. szimpatikus és visszafogott, még a szegény országokhoz is normálisan áll hozzá. nem a kiröhögés, gúnyolódás a cél. nem hiába kapja sorban a sorozat a díjakat és örvend a világ minden részén népszerûségnek. nem használnak statisztákat és nincs félrebeszélés meg színészkedes (persze dramatizálva azért van, pl felgyorsítják a tempót, stb). ez nem olyan igénytelen embereknek szánt ostoba, alpári reality. ami meg az erdélyi cigányok mindennapjait illeti, teljesen úgy néz ki mint ebben az epizodban. sokat járok arrafelé, nem beszélek félre. nincs mit röhögni rajtuk, ilyen az életformájuk és kész. egy nagy tanulsága van ennek a sorozatnak, a világon mindenhol kedvesek és segítôkészek az emberek az idegenekkel-legalább is ha filmezik ôket :))

Drága Bunkócska 2009.03.04. 16:58:14

Szinte egész Latin-Amerikában az átlagember meg van győződve, hogy cigány=magyar. Én magam is láttam argentín filmet, mely egy vidám cigánytáborról szólt. Egyik este a cigányok vígadni kezdtek, táncoltak, persze eredeti magyar népzene volt az aláfestés.

kkn 2009.03.04. 17:30:56

Amúgy elhangzott a műsorban, hogy "Erdély"?
Az átlag USA-állampolgár még Romániát sem tudja belőni, nemhogy tudja, mi az, hoyg Erdély, Trianonról soha nem is hallott. Csak nekünk jön be rögtön róla. ( Mint az ominózus műsor az USÁ-ból, ahol a kis énekesnő úgy tudta, hogy Európa az egy ország, és ott franciául beszélnek.
Mivel az volt a kérdés, hogy melyik európai ország fővárosa Budapest. Így tudása alapján kapásból hülyeségnek nevezte a kérdést. A Hungaryt persze először éhesnek értette.

Szóval csak jön le úgy először, hogy ez a műsor Erdélyt húzza le, a műsor átlag külföldi nézőjének Romániáról szól.
Szóval egy kicsit túljátszott a cikkben folyamatosan Erdélyt hangoztatni. Ez csak hatásvadászat, szerintem még a műsor stábjának jó része sem tudta, hogy Erdélyben járnak, nekik az csak Románia volt. De mi magyarok erre ugrunk, így ez kell, hogy sokan kattintsanak a cikkre.

Delakin 2009.03.04. 17:52:02

Melyik volt a magyar rész? Valaki meg tudná mondani season-episode szinten?

sixx · http://comment.blog.hu 2009.03.04. 18:13:56

@kkn: hát, így, hogy "Erdély" nem, de úgy, hogy "Transylvania" igen, remélem ez megfelelő fordítás.

selyemhernyo 2009.03.04. 18:21:31

mondom ujra, mig le nem esik..
roma szarmazas nincs.. csak cigany es more.
a roma azt jelenti ember. tehat ha ok emberszarmazasuak, akkor mi gadzsok=paraszt
nem vagyunk emberek..
Tehat a cigany a MORE.
A gadzso a PARASZT.
No, kerem igy kezelni a morekat.

The Poker Brat 2009.03.04. 18:24:00

@Delakin:

6. évad 6-os és 7-es rész.

Tiffauges 2009.03.04. 18:25:33

@sixx: Lehet, hogy Wikipediator nem olvasta a Wikipediát?
"Dr. Hancock's mother, Kitty, is Romnichal. However, his father Reginald (Redžo) is part Romungro: in particular, he is the descendant of a Hungarian speaker of North Central Romani named Benczi Imre. He inherited the surname "Hancock" through Imre's daughter Maria, who married a member of a British West Country showman family of that surname."

hozé77 2009.03.04. 18:28:30

@kkn: Szerintem tévedsz, az amcsik ugranak "Transylvaniara" és fogalmuk nincs hol van Románia :)

Egyébként nem hiszem, hogy bárki is egy vetélkedő alapján ítélne meg egy országot az USA-ban, ez olyan lenne, mintha egy bírósági tárgyaláson tvsorozatokra hivatkoznának... öööö

The Poker Brat 2009.03.04. 18:33:13


Nem csak a helyiek mindennapos tevékenységéhez kötődő feladatok vannak, hanem úgy általában, ahhoz az országhoz, ahol éppen vannak.

A magyar részben például ágyúgolyókat cipeltek fel egy középkori várhoz. Nem hiszem, hogy úgy gondolták, ez a magyarok mindennapi életéhez hozzátartozna.

Azért kellett nehéz dolgokat is a szekérre rakni, hogy a detour két feladata között ne legyen nagy nehézségi különbség.

A feladatoknál lévő emberek pedig természetes, hogy statiszták, hiszen ők a feladat részei ... ebben a reality az, hogy egymással valamilyen kapcsolatban lévő személyek hogyan tudják az utazással és a versenyzéssel kapcsolatos stresszt elviselni és ez megerősíti vagy szétzúzza-e a kapcsolatukat.

The Poker Brat 2009.03.04. 18:36:58


Egyébként szerintem a legjobb reality.

És szerintem kifejezetten szimpatikus, hogy próbálják az országokat egy ici-picit megismertetni. Ha néha egy kicsit sztereotipre is sikerül.

Kifejezetten gagyi lett volna, ha pl. Magyarországon nem az egri várnál lettek volna, illetve nem vízilabdáztak volna, hanem helyette egy elhagyatott tisztáson egy akadálypályán kellett volna keresztülfutni.

playgorro 2009.03.04. 18:37:07

Értéket keresel egy reality show-ban, ráadásul amerikaiban? :-) Mulatságos:-)! Egyébként ezt a műsort szeretem.

vacsad · http://indafoto.hu/vacsad/collections 2009.03.04. 18:38:20

@Gary Hoon:

"Meg valószínűleg a csinált kép által közvetített virtuális valóságot és a virtualitás valóságra való visszahatását elemezni is egy szakma, ez utóbbi lehet a kultúrantropológus."

Ez a vizuális antropológia :)
Bocs a kötekedésért :)

Hispan07 2009.03.04. 19:14:58

Azért a cigányok helyenként baromi durva, itthon már elképzelhetetlen módon nyomják Erdélyben, de főleg Románia egyéb területein.

z 2009.03.04. 19:34:27

Hááát... nálunk a cigányok főleg gyűjtögetnek, elviszik amit más kidob, van egy fogatuk meg egy szamaruk hozzá, azon láttam én már mindenféle radiátort, bojlert meg mindenféle fémhulladékot és nem utolsósorban rozsdás karosszériadarabokat is. A cuccot a házuk udvarán és előtte halmozzák fel, amiől nem tudnak megszabadulni, az ott is marad, szóval van ilyen.
Ha meg a táskám eltűnik és tele van zsével meg papírokkal, akkor én is arra fogok gondolni, hogy ezt lenyúlta valaki, akkor is ha cigányok, de akkor is ha svédek, magyarok vagy akármilyen más népség között vagyok. Persze itt direkt ezt kellett berakni a műsorba is, dehát ha nem is igaz ez minden cigányra, azért több csinálja így a dolgokat, mint ahány magyar ágyúgolyót cipel.

z 2009.03.04. 19:46:10

@kkn:
Te sem vagy agyoniskolázva... Tudják, mi az az Erdély, főleg Drakula történetén keresztül, amit Bram Stoker már 1897-ben megírt, Trianon meg Románia akkor még hírből sem volt ismerős arrafelé. Kb. ekkor alakult ki a képük Erdélyről, amit kastélyok, denevérek meg vámpírok népesítenek be és annyira román, amennyire az Alpok csak olasz. A térképen persze nem tudnák megmutatni, ha Romániát még el is találnák.

mepew 2009.03.04. 19:46:32

ágyúgolyó... muhaha elküldtem volna őket Nagykőrösre a konzervgyárba uborkát rakosgatni, utána a helyi kocsmában kékfrankos buli, majd a szomszéd kuvaszával hazakergettem volna őket Ámérikába de még jol utánuk b@sztam volna egy üveg Unicumot

vacsad · http://indafoto.hu/vacsad/collections 2009.03.04. 20:26:34

@z: Nem azért, hogy kötekedjek...:)
Bram Stoker ír volt, nem ámerikai...ők leginkább Lugosin keresztül ismerik Erdélyt :)

Mimi_70 2009.03.04. 20:52:03

"Ian Hancock is not a gypsy. He is a Romani. He has devoted most of his adult life to dispelling ignorance about the ethnic group into which he was born."
Fel perc alatt kideritheto volt, hogy a cikk irojanak igaza volt.

flamer 2009.03.04. 21:09:34

Baromira nem értem ezt a postot.
Sixx, neked pontosan tudnod kellene hogy az átlagamerikai Erdélyről egészen pontosan erre a két dologra asszociál: Drakulára meg a cigányokra.
A cigányokról meg nem a szinesfém- és tyúklopásra, hanem a jövendőmondásra.
Ezek kb olyan mélyen vannak beleivódva az amerikai néplélekbe, mint az, hogy karácsonykor a Mikulás belemászik a kéménybe.

tibor2 · http://e-karpatalja.blog.hu 2009.03.04. 21:13:02

Cigányok nemcsak Erdélyben vannak meg Magyarországon, hanem Kárpátalján is szép számmal.

z 2009.03.04. 22:15:58

@vacsad:
Ír volt, de ez ugyanaz a kultúrkör. Rushdie meg például indiai, mégis az angolszász irodalom tárgyalja. Stoker világa már akkor Erdély-sztereotípia volt náluk, amikor Lugosi még sehol sem volt, hiszen az ő figurája is ebből jött (persze lehet, hogy attól még jobban ismerik, de akkor is Stoker az alap).

tcom 2009.03.04. 22:36:40

A cigányok ősi tevékenysége volt a gyüjtögetés, vagy a másoknak használhatatlan újrahasznosítása. Ez nagyon is hasznos. Sokan nem tudják, hogy régen akár a többnapos elhullott állatok húsát (főleg disznót)is addig kezelgették, amíg meg nem tudták enni.

Egyébként ki a fene terjesztette el a "roma" kifejezést? Ők cigányok. Csak a szélsőjobb, meg a fradi b-közép adott neki pejoratív felhangot és talán valamelyik politikus ezért elkezdett "romázni"?

TFL · http://civilzone.eu 2009.03.04. 22:46:16

Arról érdemes véleményt írni, amit tényleg ismerünk. Jelen esetben ha már egy erdélyi cigány vándortábor megjelenítéséről mondunk véleményt, akkor nem ártott volna megnézni is egyet.
Nem láttam a műsort, de a videók alapján teljesen élethű és korrekt képét mutatták meg egy ilyen helynek. Az erdélyi cigány vándortáboroknak vagy cigánytelepeknek semmi köze ahhoz, amit Magyarországon a romák lakta településekről vagy település-részekről látunk. Ezekben tényleg komoly helye van a rozsdás autókarosszériának, és tényleg viszik magukkal, ha költöznek, mert ez nekik vagyontárgy. Ugyanúgy, mind a működésképtelen akkumulátor, a lyukas gumiabroncs vagy a kerekek nélküli bicikliváz. És ezek a vándor-cigányok tényleg így élnek a mai napig Romániában, az életfelfogásuk is szinte középkori, az élet-körülményeik pedig abszolút tragikomikusak mai "civilizált" szemmel nézve. És - magyar szemmel tudom abszolút nem PC módra - cigányoknak hívja őket mindenki, és ezzel nekik sincs problémájuk, sőt ők is cigánynak hívják magukat. Büszkén.
S hogy mennyire jellemző ez ma Romániára? Csak Közép és Dél-Erdélyben kb. 300 ilyen telep van a mai napig, városok, falvak mellett, Munténiában és az Olt környékén pedig kétszer ennyi.

Szóval, kedves szerző, ezt kár volt kifigurázni. Utálom a valóságshow-kat, de a videók alapján ez speciel tényleg a valóságról szól, sőt, ismeretterjesztésről. A poszt pedig a cikkíró tudatlanságáról.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2009.03.04. 22:59:03

Sixx, nekem feleslegesnek tűnt a háborgásod. A romániai részt nem láttam, de a magyarországit még egy-két éve igen. Nagyon jó kis sorozat volt ez, és semmikéép sem az országok "bemutatása" volt a célja, főleg nem az ottani jellegzetes életmódé. Na, Magyarországon vagyunk, találjunk ki pár feladatot a versenyzőknek, amelyek valahogy ide köthetőek. A Trabant érdekes választás volt, hiszen az az NDK autója volt, de ez volt a legnagyobb tévedésük. És kuriózum vol nekik, az tuti, le is amortizáltak legalább két Trabantot, annyira más volt nekik, mint az ő autóik. Egerben járva az ágyúgolyós volt az egyik feladat, erőpróba, ezzel párban, választhatóként pedig ügyességi feladat volt, talán alami hajítógép-félével kellett ládákat eltalálniuk. Eger, ostrom, középkor - nincs ezzel semmi baj.

Budapesten ott volt a Gundel - a legnagyobb megrázkódtatás nekik. Kaptak egy nagy tányér marha csípős levet, amilyet nálunk soha nem evett senki, de paprika, csípős, cigányzene (romazene?), erőpróba. Hogy volt, aki a tányérjába hányt tőle, amit aztán persze meg kellett ennie, nos, ez kemény volt, a cigányzenészeknek is elállt a hegedűjük egy hosszú pillanatra. Senki nem mondta, hogy itt mindenki ezt eszi. Argentínában meg kellett enniük egy talán 1,5 kilónyi (!) húst, hurkát, gyomrot, effélét tartalmazó fatányérost. Gondolja azt valamelyikünk, hogy ezek az argentinok?

Pesten egyébként még át lehetett evezni a Dunán, illetve ott volt a pólós feladat, persze csak egy kis alibizés. De volt a srácok között egy, aki otthon pólózott, és ő mondta a barátnőjének kifelé, hogy nahát, gólt dobtam a magyar pólósoknak. Ennél nagyobb elismerést, egyben reklámot kreálni is nehéz. Meg lehettünk elégedve, semmivel sem volt rosszabb, mint más országoknál. A németeknél sört ittak és wurstot töltöttek. Na és? Mi is ezt emlegetjük a németekről, de azért tudjuk, hogy van néhány német, aki nem eszik mindig wurstot. :-)

A "roma származású" pedig számomra mindig azt sugallja, hogy romának (vagy roma szülőktől) született, de azóta nem romává vált. Mondhatni, kinőtte magát a romasorból. Hát ez rossz szöveg. A magyar származású is mindig máshol magyar, nem itthon. A roma "származást" emlegetni az elidegenülés emlegetését is magában hordozza. "Roma származású politikus." Most roma vagy nem roma? Ha nem roma, akkor magyar és kész, nem?
süti beállítások módosítása