Azért kibírnánk röhögés nélkül, ha a karácsonyi készülődés kellős közepén becsengető postás egy olyan per iratait hozná el nekünk kényszeredett mosollyal az arcán, amiben 49 millió dollárt követelnének tőlünk, márpedig a CBS-nek ezt (is) hozta a Jézuska idén, a Warner Bros. TV remek időzítésének köszönhetően. A per tárgya a Two and a Half Men című sitcom előállítási költségei, illetve azok ki nem fizetése, még pontosabban az első 5 évad mesterségesen alacsonyan tartott, de a valóságban sokkal magasabb költségeinek kifizetése lenne.
Hogy mindenki számára érethető legyen: a tévésorozatok mint olyanok az első, networkös vetítés során (a kábeles sorozatokról most nem beszélünk) nem nagyon hoznak hasznot senkinek, mert iszonyú sok pénzbe kerül az előállításuk, a reklámbevételek pedig ezt a költséget nem tudják fedezni. Pénzt onnantól kezdve termelnek, hogy eladják őket ún. szindikátusi sugárzásra, ami annyit tesz, hogy míg az új epizódok mennek továbbra is heti egy adással az anyacsatornán (vagy már régen levették a műsorról), a hatalmas amerikai tévés piacon jelenlevő kismillió helyi adó megveszi a régebbi epizódokat napi sugárzásra, és ezért fizet. Ennek a fajta sugárzásnak értelemszerűen onnantól van értelme, hogy az adott sorozatból már elkészült 100 körüli epizód, ezzel ugyanis 20 hétre megvan a napi program egy része a kis adónak, az anyacég meg bezsebeli a milliókat érte. (A Seinfeld szindikátusi sugárzása után Jerry Seinfeld eddig 225 millió dollárt tett zsebre.)
A tévésorozatok készítésénél a gyártó (ez esetben a Warner Bros TV) és a vevő (CBS) megegyeznek egy ún. licenszdíjban, ami a gyártási költségeknek csak bizonyos részét fedezi. A szokásjog alapján ezt az összeget akkor emelik, ha a sorozat sikeres lesz, és úgy tűnik, lesz belőle szindikátusi sugárzás, azaz jelentős bevételt fog hozni a jövőben. A Two and a Half Men esetében a Warner az 1.2 milliós költségből csak 750 000 dollárt számlázott le a CBS felé epizódonként, viszont most, hogy a sorozat sikeres lett, ideje lenne kifizetni a beígért és (állítólag) szerződésben is rögzített magasabb díjakat, amit összesen 49 millió dollárra rúgnak a hatodik évadát taposó sitcom esetében. A CBS szerint ők nem tartoznak egy fillérrel sem, a Warnernél nem tudják értelmezni a szerződést, a szokásjog meg az "így szokott történni" szerintük nem jogalap egy perre. A fejleményekről beszámolunk.
fanasonique 2008.12.29. 13:09:09