A jókedvű mészárlásokba torkolló békebeli viking hajókirándulások legalább annyira megmozgatják az ember fantáziáját, mint a maják tömeges emberáldozatai, úgyhogy az már félsiker, ha egy ismeretterjesztő film a vikingekről szól. Főleg, ha nem sima történelemóráról, hanem régészeti kísérletről van szó. Néhányan biztos emlékeznek, hogy tavaly nyáron lelkes csapat indult útnak egy rekonstruált viking hajóval, hogy követve az egykori harcosok útját, a kelet-dániai Roskildéből Dublinba érkezzenek meg (amelyet a történészek szerint a vikingek alapítottak).
A rekonstruált hajó neve Sea Stallion of Glendalough, amelyet a magyar cikkekben Glendalough-i Tengeri Ménnek, vagy Glendalaugh-i Tengeri Paripának fordítottak, a lényeg, hogy a legigényesebb viking hajórekonstrukciónak tartott járgányt korabeli eszközökkel (szekercék, gyaluk) építették föl, olyan anyagokból, amiket a vikingek is használtak. A legénység 61 vállalkozó kedvű önkéntesből állt, és gyorsan tegyük hozzá, hogy a kísérlet azért nem minden elemében követte hűen a viking-kort. Ugyanis a Tengeri Paripa hajósai vízhatlan ruhákban, mobilokkal, GPS-szel, radarral fölszerelkezve vágtak neki az útnak, és a biztonság kedvéért egy mentőhajó is követte őket. Persze erre mondhatjuk azt, hogy az út így sem volt sétahajókázás, és hogy ők elsősorban a hajót akarták tesztelni és nem azt, hogy kemény viking gyerekek lennének-e. Úgyhogy a kikötés utáni mészárlás is valószínűleg elmaradt.
Természetesen azért beszélünk ezekről a dolgokról ennyit egy médiablogon, mert a hét hetes, majd' 2000 kilométeres utazásról dokfilm készült, amelyből kábé kikövetkeztethetjük, hogy viking elvtársainknak milyen lehetett nem-vízhatlan ruhákban hajókázni a viharos tengeren, mentőmellény és GPS nélkül, összezárva kis területen egy csomó másik vikinggel.
A Vikingek utazását ma, 17-én mutatja be a Viasat History 18 órakor.
Videók, és további adatok az utazásról itt.
FayeFaye 2008.08.18. 16:27:41
kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2008.08.18. 16:43:05
ettől függetlenül teljesítmény, de ezt írtam is.