Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Ismert tévés szakemberek segédkeznek az MTV-nek a digitalizálásban

Digitális majális

2008. május 29. 14:00 kiricsizoltan 28 komment

18 év és még pár hónap. Kábé ennyi ideig tartana, ha valaki mondjuk beépített klotyóval ellátott űrruhában, infúziós zacsiból csöpögő pörkölttel és sörrel intravénásan táplálva egy ültő helyében szeretné végignézni a Magyar Televízió 160 000 órányi archívumát. Ez 50 év anyaga és nem is teljes, hiszen a Televízió indulásának kezdetekor sok mindent nem is rögzítettek. Az archív hírműsorok, szórakoztató és drámai művek egy részének restaurálása 1996-tól elkezdődött, csakhogy ez ma már nem elegendő, hiszen digitalizálni is kell őket.

Mivel a köztévé semmit, de semmit nem kíván törölni, vagy kiselejtezni az archívumból, ezért gondolom, nem kell külön hangsúlyozni, hogy a munka hatalmas, igazi kásahegy. Először a kiemelt kulturális értéket hordozó anyagokat igyekeznek digitális formátumba átírni, ebből 12 000 órányi már előkészítve várakozik az átalakulásra. Eközben más, dokumentumértékű adások (mint például Híradók, országgyűlési tudósítások) átírása digitális hordozókra már folyik. Fejszámolók gyorsan kiszámolhatják, hogy maradtak még jócskán sorukra várakozó archív anyagok, amelyeket szintén értékességi sorrendben kívánnak digitalizálni a csatorna munkatársai. Erre a nem kis feladatra, vagyis a sorrend, az értékesség meghatározására kért fel segítségül Medveczky Balázs, az MTV alelnöke olyan alkotókat, "akik a Magyar Televízió munkatársaiként kimagasló teljesítményt nyújtottak az elmúlt évtizedekben, és az egyes műfaji területek szakértői".

Bánki Iván, Horváth Ádám, Kígyós Sándor, Lengyelfi Miklós, Módos Péter, Szántó Erika, Szinetár Miklós, Takács Vera, Várbíró Judit és Vitray Tamás a közeljövőben kezdik el a munkát, az Archívum vezetőivel együtt fogják áttekinteni az archív műsorállományt és rendezik sorrendbe az átírandó csomagokat.

Címkék: mtv retró hír

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pic 2008.05.29. 14:12:22

Hmmmm.... vicces.

Ismerve kis hazánk viszonyait, szinte biztos, hogy a neves szakemberek horribilis pénzért "segédkeznek" a sorbarendezésben. :))

Megjegyzem ehelyett ezért a pénztért fel lehetett volna még fogadni 10 egyetemistát és beültetni őket a gépek elé, hogy nesze, itt az eleje a halomnak kezdjétek el és menjetek a végéig, szkenneljetek, digitalizáljatok, javítsatok......

Persze tudom, nem ilyen egyszerű, de azért a prioritás az az adatmentés és a digitalizálás és nem a rendezgetés.

Pic 2008.05.29. 14:18:53

Még valami....

Kíváncsi lennék, hogy a digitalizált anyagot mire mentik???

Már csak azért szólok, mert ha CD-re írják akkor figyelmükbe ajánlom azt a kb egyhónapos hírt, miszerint a németek nemrég vették észre, hogy a 15 éve CD-re írt archívum nagy része olvashatatlan és rohamos ütemben vesznek el az anyagok.
Most őrült iramban mentik az egész archívumot újra időrendi sorrendben visszafelé. Ennyit a modern technikáról.

Szerény otthoni tapasztalataim alapján a CD-k kb 5 év után kezdenek halni, 10 évnél régebbiek között pedig már kb 70% a halálozási arány.

Meglepő módon DVD esetében ez még rövidebb idő. Ott erősen nyersanyagfüggő. Gyengébb (olcsó) anyagok 1-2 év után is tudnak halni...

öccá · http://dogsigns.blog.hu 2008.05.29. 14:37:48

"Kíváncsi lennék, hogy a digitalizált anyagot mire mentik???"

Jó kérdés.

Elég pepecs meló. Azért vkinek igazán eszébe juthatott volna már 96-ban is, hogy na, hát ha már ennyit szoptunk a restaurálással, mi lenne, ha átírnánk cédére a cuccot?

Sajtosroló 2008.05.29. 14:55:04

Kedves okoskodó szakbarbárok!

A televíziók olyan rendszereket használnak adattárolásra, melyet ti nem ismertek, ugyanis nem hírdeti a mediamarkt az újságjában.
Amit oda rögzítenek, az még 50 év múlva is visszanyerhető lesz.

Emellett sok éves tapasztalat szükséges ahhoz, hogy érdemben tudják rögzíteni ezeket az archívokat digitális formában. Nincs olyan egyetemista, aki érdemben tudna pótolni egy tévés múlttal rendelkező tapasztalatát.

De persze további jó okoskodást.

csóró · http://www.penzmagus.hu/msz 2008.05.29. 15:05:21

Valahol mintha azt olvastam volna, hogy valami szalagos megoldással csinálják...

TorrenteXY 2008.05.29. 15:48:38

És kedves nagyonokos Sajtosroló akkor mire mentik? Mert az egy dolog ha jó minűségű mágnesszalagra, mert az 50 évig tényleg bírja. Én kicsit többet tudok az adattárolásról, és nem hallottam a titkos anyagról, vagy nem tudom miről, ami digitális és olyan sokáig bírja. Persze vannak fejlesztések, holografikus tárolók, de nem hiszem hogy pont ez lenne a legatyásodott MTV-nél.
Amúgy meg milyen tudás kell ahhoz hogy a vasárnapi híradót 1:1-ben digitalizáld? Gondolom nem írnak rá függvényt minden alkalommal a kedves munkatársak, hanem indítanak egy progit ami konvertál, magától. Mert ehhez nem kell phd. Vagy a takarítónéni csinálja akinek tényleg van több éves tévés múltja, mert ott söpör az MTV-nél?
Az persze más dolog ha restaurálják, de most betenni kivenni a szalagot, nyomni pár entert...

LouiS 2008.05.29. 17:09:28

Első körben már az is jó, ha a régi, halódó, x coll (x helyére különböző számokat lehet beírni) és társai rögzített anyagokról készül legalább 1 BETA másolat.

Sajtosroló 2008.05.29. 17:49:43

TorrenteXY,

attól tartok te kevered az otthoni filmnézést a broadcast világával.
Vitatkozz bátran, nyílván elhiszed, hogy igazad van. (pedig nem)

Dr.Stein (törölt) · http://republicator.blog.hu/ 2008.05.29. 17:58:25

Jól tudom, hogy 5 milliárdot már elköltöttek, mielőtt elkezdődött volna a digitalizálás?
Az sem lenne hátrányos, ha feltennék az Internetre, nem csak 200 könyvtárban lehetne hozzáférni.
Mi fizettük, miénk.

Gabbye 2008.05.29. 18:33:54

Archiválni nem könnyű és nem olcsó feladat, de ezt kevesen tudják, hisz nem is kell tudniuk, mert az emberek többségének nincs igényük az efféle időtoltésre. Ezzel csak arra utalok, hogy vannak hanyag emberek, akik a saját asztalukon képtelenek rendetartani és rettenetesen piszkálja a csörüket, hogy ha az ő pénzükön próbál meg valaki másutt rendetvágni. Mellesleg fő/napi szintre leosztva az MTV költsége nevetséges összeg, nehogy már ezt ne bírjuk el. :)

TorrenteXY 2008.05.29. 18:59:43

Sajtosroló az oké hogy okosnak gondolod magad, de legalább magyarázd már meg hogy miért vagyok én ennyire balga amilyen vagyok, mert nekem észérvek, tények nélkül úgy tűnik nekem van igazam.(mert csak én írtam olyat)

kudlikajulika 2008.05.29. 20:46:31

És jön vissza a friderikusz az MTV-be. No persze nem 1-eseket és 0-lákat fog koordinálni. Napi műsort kap az M1-en! Lehet találgatni kinek a nyomására. És lehet találgatni minek a helyén. Azénpénzemen.

jennings 2008.05.29. 21:10:01

kedves Pic... az ismert tévés szakemberek nem a digitalizáció technikai részével foglalkoznak, azt "betanított munkásként" talán valóban megoldaná pár egyetemista... De - és ezt napi tapasztalatból tudom - nagyon kevés egyetemista van, aki tudná, hogy kit-mit lát a digitalizálandó szalagon... Magyarán szaktudásra van szükség, tapasztalatra és ismeretre, hogy pl. a képen Sulyok Mária vagy Dayka Margit látható, vagy Korom Mihály vagy Biszku Béla... Mert a digitális változat elkészítése "csak" a forma, és - szerencsére rájöttek - a tartalom is fontos...

everest 2008.05.29. 22:13:42

az egyetemisták saját nevüket sem tudják leírni, nemhogy egy ilyen értékfelmérő munkát elvégezzenek, ahol 30-40 éves felvételekről kell dönteni.

Sajtosroló 2008.05.29. 22:18:19

Az analóg anyagok - technológiájukat tekintve - bizonyos idővel veszítenek jelerősségükből, melynek eredménye oszcilloszkópon látható. Ez a mágnesszalag sajátossága.
Ezt lehetőség van digitálisan feljavítani, leghamarabb digitalizálás után. Egy több éves szakmai tapasztalattal rendelkező vágónak is igen kemény fejtörést okoz olykor a fényszintek megfelelő beállítása... és akkor még a hangról nem is beszéltünk, ami szintén szakembert igényel.
Úgyhogy ha valaki abban a hitben él, hogy egy cserfes szájú egyetemista képes ezt elvégezni, akkor sajnos azt kell mondjam, téved.
Persze akkor még a forrásanyag minősége technikai szempontból (az idő vasfogát nem tekintve) kifogástalannak kell legyen. Ha az sem úgy van, akkor szükség van egy harmadik szakemberre, aki azt a szalagot/kazettát/filmet képes olvasható állapotba hozni.

Mindezek után jöhet az informatikai szakember, aki a megfelelő formátumra konvertálja, majd letárolja és az adminisztrátor, aki kategorizálja ezeket az anyagokat.

Persze lehet majmokkal is csináltatni, katt-katt... de az MTV -ben dolgoznak szakemberek is, akik értékként kezelik a múlt mozgóképanyagait, és ennek megfelelően dolgozzák fel azt.

Legvégül azt a tévhitet szeretném eloszlatni, hogy ezt "közkincsnek" akarjuk. Televíziók nem dolgoznak olyan anyagokkal, melyeket érdemben tudna egy otthoni átlag számítógéphasználó kezelni. Ne is várjátok el ezt. Na és akkor a jogdíjakról még nem is beszéltem...

everest 2008.05.29. 22:54:37

Sajtosroló,

azon mit értesz, hogy "nem közkincsnek akarjuk"? hogy ez nem lesz elérhető bárki számára?

nem kötözködésből kérdezem, csak télleg érdekel, mire érted.

macskafaraok 2008.05.30. 00:03:03

Izé, asszem valahol én is adtam ezt a tuti ötletet, hogy először válogatni kellene, ja, végülis nem is olyan rossz ötlet (?)
Persze naívan, és nem gondoltam bele a nagy Honor -ba, amit néhányan esetleg felvesznek... Hmmm...
Egyébként az archiválás és a preservation között van némi különbség, ez itt preservation.
Amihez nem kell nagy ész, csak időigényes...

Dr Milton 2008.05.30. 00:57:40

Könyörgöm, naiv. Nem hosszú íííííííííííí-vel. Minden rohadt blogban,websiteon így kerül leírásra. Komolyan mondom már én kezdek elbizonytalanodni. De sajna ezt rövid 'i' betűvel kell írni.
Csak tájékoztatásképp mondom, mert picit dühít, remélem nem olyan bicskanyitogató a stílusom mintha Sajtosrolót vágnék fel.
Szerintem egyébiránt miután kész a teljes digitalizatio fel kell lőni pár serverre, könyvtárakba, mennél több példányban, hogy sok helyről lehessen beszerezni ha elkezdene 'eltűnni' róla az anyag.
Sajtosroló az MTV archívuma az adófizetők tulajdona, még ha csak közvetett módon is.
Jogdíjak csak külsős produkcíókat terhelik. Azért érhető el minden saját gyártású műsor az mtv videotárról.

mother nature 2008.05.30. 08:46:26

Dr Milton: akkor már könyörgöK. KÖ betű a végén. Mert hogy a könyörög nem ikes ige ám...
Utána aztán lehet tréningelni a népet.

subidubinemértem (törölt) 2008.05.30. 10:19:34

sajtosroló: "Nincs olyan egyetemista, aki érdemben tudna pótolni egy tévés múlttal rendelkező tapasztalatát."
ja, mert Vitray Tamás nagy digitális szakember :))

kcu 2008.05.30. 10:55:45

Naszóval:
Kurvára nem kell végignézetni milliókért ezekkel az egoista őskövületekkel. Értekezlet, lista, tematizálás, kiválasztás, aztán jöhetnek a zegyetemisták.
Megint egy jó projekt, amivel szétosztanak 1-200 milkát maguk között.

Pic 2008.05.30. 12:28:10

Kedves Sajtosroló,

Egyetértek veled.
A kategorizáláshoz tényleg kell a "szakértelem", hogy ki kicsoda a képen, bár én ezt inkább úgy mondanám, hogy "a múlt ismerete". Erre sok magyar cég sem fordít figyelmet. Lecserélik a teljes gárdát 2-3 év alatt azok meg nem értik, hogy az az 5 évvel ezelőtti szerződés, miért van pont úgy ahogy.

Az is igaz, hogy egy régi anyagnak az átírása analagról tényleg igényel szaktudást, gyakorlatot, stb ahogy te is írtad. Nem azért írtam le röviden a dolgot mert nem értek hozzá, hanem mert nem ez volt itt a lényeg. (erről a témáról órákat lehetne beszélni)

Amire én próbáltam felhívni a figyelmet az az, hogy nem a válogatással kellene sokat pepecseleni és sok időt, pénzt áldozni rá, hanem a mentési munkát kellene csinálni nagy(obb) iramban, mert az is idő és pénzigényes.

A másik fő gondolatom meg az volt, hogy a mentés formátumát is okosan át kell gondolni, nehogy úgy járjanak mint a német kollégák.

Ahogy TorrenteXY is írta ismét virul a szalagos adattárolás (persze digitális formában), mert nagyon sok cég megszívta a "haladjunk a korral, mentsünk DVD-re" című történetet.

hmmmovo 2008.05.30. 12:42:44

jaj, sajtosroló de odavagy a nagy benfentes tudásodtól! két napos oktatás után a legtöbb értelmes egyetemista igen is képes elvégezni ezt a munkát. még a fényszintek beállítását is, a konvertálásról nem is beszélve. azt meg hogy ki van egy 40éves felvételen nyilván nem mindig tudja egy huszonéves. a szalagos tárolás meg egyértelműen a legidőtállóbb.. nem olyan nagy tudás ez, mint te azt gondolod magadról.

kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2008.05.30. 12:55:46

felhívom mindenkinek a figyelmét (akinek nem inge, ne vegye magára), hogy a poszt és a hír NEM arról szól, hogy Vitray és Horváth Ádám fog DIGITALIZÁLNI. tessenek figyelmesen átolvasni a posztot, utána mehet tovább a vita.

Jedlik 2008.05.30. 13:00:18

hmmmovo: Az elmeletet hamar meg lehet tanulni, de a gyakorlati alkalmazas az egy kicsit mas dolog. Dolgoztal te mar keppel valaha? Mert ha nem, es ugy ugatsz, akkor kuss, ha igen es nem ket nap alatt lettel profi, szinten kuss.

Sajtosroló 2008.05.30. 23:50:32

holmes71: Magánvéleményem, hogy akár közkincs valami, akár nem (a combino villamosokat is az adófizetők pénzén vették, mégsem firkálhatod össze), nem az a cél, hogy akárki elérhesse az anyagot, hanem az, hogy a jövő kor számára megőrizzük.
Ezzel egyetemben a lista nyilvánosságra hozatalát támogatom, illetve megfelelő - és korrekt térítés ellenében a magáncélra történő kiadását is.

kcu: szerintem nem kapnak érte csilliárdokat. Továbbmegyek, szerintem az archív anyagok kísérőinformációit hivatottak kiegészíteni. Olyan ez, mint amikor a videótékás megmondja az első jelenetből, hogy melyik filmet látod, ki csinálta és mikor.

Pic: A legcélszerűbb megoldás formátumok tekintetében a nyílt szabványok követése.
A Magyar Televíziót le lehet nézni, mert "állami" és a "miénk", ettől függetlenül Magyarország első televíziócsatornája, amely az olimpiát a következő, nagyfelbontású technológia szerint fogja sugározni, ezzel megkezdődik az átállásuk erre a digitális szabványra.

hmmmovo: nyílvánvalóan láttál már legalább egy dokumentumfilmet, és egy fotosoppot életedben. Azért azt megsúgom, az a sok nagy doboz, ami zörög a tévékben, nem mosógép.

everest 2008.05.31. 01:16:39

Sajtosroló,

értem. de az mtv saját gyártású anyagai is ingyér elérhetők a videotárban (még régi sorozatok, dokuk is!!), miért ne lehetne egyszer valami hasonló az archívummal is.

persze ehhez szuper katalógus kell, hogy rá lehessen keresni ősrégi felvételekre is.

aki pedig jó minőségben szeretné magának megszerezni az anyagokat, annak pénzért kimásolnák. én így képzelem.
süti beállítások módosítása