Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) hbo (2971) HBO (107) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Varjúleves és sündisznópörkölt

Hal a tortán

2008. május 28. 15:29 kiricsizoltan 33 komment

Azzal nem árulunk el nagy titkot, hogy a főzőcskés realityk karakterei közé lehetőleg be kell válogatni egy modellt, egy szépfiút, egy idősebb figurát, aki nem baj, ha rocker, vagy táncdalénekes, aztán egy lúzert, aki először főz életében, és ha van a raktáron egy-két meleg, akkor azokat is beleaprítjuk az üstbe. Egy karaktert kihagytam: a romát. A Hal a tortán abban különbözik a Vacsoracsatától, hogy sorozatosan bukkannak föl a romaságukat erősen hangsúlyozó karakterek a show-ban.

Ilyenkor szoktak rákönyökölni a jogvédők a vészcsengőre, hogy itt bohócot csinálnak egy kisebbségből, akiket pont, hogy pozitív színben kéne inkább feltüntetni, sőt, egyes jogvédők véleménye szerint nem is kellene őket feltüntetni sehogy, mert nincsenek is, mindenki magyar, nincs roma, meg sváb, na de ebbe most ne menjünk bele. Az a helyzet, hogy Mága Zoltánon kívül a roma szereplők inkább jól jöttek ki ebből a dologból. Sőt, ennél durvább dolog történt: elég sokszor nyertek is. Bangó Margit, Völgyi Zsuzsi, Bódy Margó olyan szinten szétnyerték magukat, hogy azt szép volt nézni.

Persze a Tv2-nek van mit törleszteni, hiszen az Irigy hónaljmirigyes botrány bűne miatt hetedíziglen bűnhődik a csatorna. És nem is akarunk átesni a ló túlsó oldalára, nem fogjuk kikiáltani a Tv2-t a kisebbségek védőszentjének. De úgy tűnik, hogy a romák szerepeltetése a Hal a tortán-ban nem sült el rosszul, inkább a pozitív sztereotípiákat erősíti (mert ugye remélem, senki nem álmodik olyasmiről, hogy egyszer majd szterotípiák nélküli világban élünk, az kábé olyan lenne, mintha áttérnénk a kopoltyús légzésre). Az viszont igaz, hogy csak az egyik réteg képviselteti magát a műsorban, más rétegek továbbra is a Mónika-show-ban és az esti Híradókban kapnak csak nyilvánosságot. De hát végül is ez egy celebreality, ebben ennyire futja.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gazuzem 2008.05.28. 16:07:28

Sosem gondoltam volna, hogy ilyen műsorokat fogok nézni, de el kell ismerni, hogy nagyon szórakoztató a Hal a tortán.

Mr. President (törölt) 2008.05.28. 16:16:11

Én komolyan nem értem. Ha valaki anyanyelvi szinten beszéli a magyar nyelvet, akkor az magyar. (Nem láttam/hallottam még nem magyar anyanyelvűt magyarul tökéletesen beszélni) Ha számontartjuk ki milyen kisebbséghez tartozik, az rasszizmushoz vezet, imho. Mága Zoltánnak az lenne a legfontosabb jellemzője, hogy roma?

MNP 2008.05.28. 16:16:31

Én sem értem miért utálják sokan.Pedig jókat lehet röhögni a bénázásokon meg szerintem a narrátor poénjai is ütnek néha.Jópofa műsor.

Balta 2008.05.28. 16:25:21

Ezekszerint pl. a Győzike nem magyar. Ámen.

kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2008.05.28. 16:27:50

Mr. President 2008.05.28. 16:16:11

de azt vedd figyelembe, hogy nem mindig arról van szó, hogy "mi", a "többségi társadalom" tartjuk számon, hogy ki milyen kisebbséghez tartozik. nekem számos ismerősöm van, aki büszkén vállalja, hogy ő sváb, cigány, vagy zsidó. nem tilthatod meg neki valamilyen szabadelvű ideológia jegyében, hogy ő ilyen vagy olyan kisebbséghez tartozónak vallja magát.

elméletileg a többségi társadalomnak ezt a másságot (ha van) kéne tolerálnia. a probléma nyilván azzal van, amikor beindul a negatív sztereotípiák gyártása, általánosítás stb.

copfocska 2008.05.28. 17:22:23

Sztem ez jó. Gondolok arra, hogy szerepeltetnek cigányokat (azért ez a megnevezés, mert legjobb tudomásom szerint a roma a cigányok társadalmán belül egy kisebb csoport/réteg), azt viszont sajnálom, hogy a műsor készítőinek csak eddig terjed a "fantáziájuk." A celebeken kívül szóba jöhetnének még pl.: sportolók és ezen a kategórián belül a fogyatékkal élő sportolók is. Szeterotípiák, sőt stigmák velük kapcsolatban is élnek ... Néhány műsort jómagam is megnéztem és sztem is vannak benne jó poénok. Egy nehéz nap után kifejezetten jókat lehet nevetni a műsor ideje alatt. És a post is jó lett! :-)

Mr. President (törölt) 2008.05.28. 17:38:05

Az becsülendő dolog, ha valaki nyilvánosan vállalja, hogy egy kisebbséghez tartozik. A lényeg szerintem, hogy egyben magyarnak is vallja/tekintse magát. Mert onnantól kezdve ő is egy a sok magyar közül és így nehéz logikus ideológiát találni, hogy őt miért lehet bántani. Lehet cigány is magyar meg zsidó is, meg olyan is aki nem Magyarországon él. Egyetlen kritériuma van annak, hogy valaki magyar legyen, az hogy beszéljen magyarul.

csóró · http://www.penzmagus.hu/msz 2008.05.28. 17:55:27

Sokan rosszfelől közelítik meg a témát, sajnos...

öccá · http://dogsigns.blog.hu 2008.05.28. 17:56:18

Vatever.
Margó nagyon szimpi volt. :)

Virgogirl · http://csecsebecse.blog.hu/ 2008.05.28. 18:21:56

Engem végtelenül szórakoztat az egész műsor. A szereplőkkel együtt.

Shadow75 2008.05.28. 20:52:10

President, ezek szerint ha én tökéletesen beszélek monnyuk angolul, akkor angol vagyok? Érdekes, nem mondom.

Fée Verte [ Fára Szorult Kéreg ] Zabatár 2008.05.28. 21:34:36

Bangó margit 4 president! :-)
Művészetéért nem rajongok, de nagyot alakított ebben a realityben. Mága Zoltán is jó volt annak ellenére, hogy kicikizték.
Ezek a szereplők tetszenek, de pl. a Gáspár családtól menekülök...

SoulAssassino 2008.05.28. 21:44:25

Egy dolgot sose értettem. A roma népcsoport saját magát cigánynak hívja. nincs a cigány szóban semmi sértő. Én nem utálom őket. Szóval ha ő saját magát cigánynak hívja, nekem mért kell romának hívni?

Happygabo 2008.05.28. 22:03:02

Bódy Margó rendkívül szimpatikus volt. Monnyuk a dzsumbujba jártam átalánosba, ott is voltak normális cigányok. Megőrült a világ hogy cigányt romának, feketét meg afro-amerikainak kell hivni... meg azon kűzdünk hogy férfiak közé nőket, nők közé férfiakat, feketéket, cigányokat egyebeket vegyünk fel dolgozni...
visszatérve, nagyon vidám, változatos és még érdekes is ez a műsor, végre valami amit nézni tudunk.

Tulazon 2008.05.28. 22:19:20

SoulAssassino:
Ez kb olyan lehet, mint a niggerezés, hogy a négerek(ezt magyarországon lehet mondani nem?) magukat simán niggerezik, de ha más mondja rájuk...

klackner 2008.05.28. 22:28:25

Nem, talamandas: Cigány Kisebbségi Önkormányzat, nem pedig Roma Kisebbségi Önkormányzat. A romázás újságírói szépelgés és éppenséggel indirekt módon gerjeszti a rasszizmust. Ugyanis a cigányok cigányoknak hívják magukat (leszámítva Farkas Flóriánt és Horváth Aladárt) és a szomszédjuk is cigánynak hívja őket. Az újságokból, tévékből meg a rádióból pedig megtanulják mindannyian: a cigány szót szégyellni kell.

Egyébként említett műsort keveset nézem, ezért kérdezem: említett emberek, mint cigányok szerepeltek benne? Mármint fel lettek tüntetve, hogy cigányok? Mert ez a cikkből nem derül ki. Miért kell azonnal cigánykérdést csinálni abból, ha egy főzőshowban szerepel egy ember, aki mellékesen cigány?

kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2008.05.28. 22:34:37

klackner 2008.05.28. 22:28:25

de. a cikkből kiderül...

egyébként általában hangsúlyos volt. bódy margónak pl minden mondata úgy kezdődött, hogy "nálunk romáknál". de a bangó margitnál, meg a völgyi zsuzsinál is szóba került.

Prophet 2008.05.28. 23:33:10

Eddig még senkisem kezdte utálni/fikázni a cigányokat... és mióta kinnt van már ez a poszt! Hol vagytok, fehér babáim? Fajüldözés! Egy rasszista(vagy tapasztalt) ember sincs a gáton? :-P

huncutkata (törölt) 2008.05.29. 00:54:48

a sportolók most ezerrel készülnek az olimpiákra, nem hiszem, hogy ráérnének főzőcskézni ...

Szokol 2008.05.29. 02:54:17

Egy ilyen műsor többet segít az előítéletek leküzdésében, mint három állami akcióprogram.
Nem mellékesen pedig tényleg egész szórakoztató a műsor.

Mr. President (törölt) 2008.05.29. 09:13:01

Shadow75 2008.05.28. 20:52:10

Igen. Nem tudom érted-e, hogy az hogy magyarnak születtél nem zárja ki hogy más nemzetiséghez/kisebbséhez IS tartozz. Ha tökéletesen beszélsz angolul, akkor megérted amiről egy angol anyanyelvű dumál, felveszed a szokásaikat, meg gondolkodásukat. Lesz egy kapocs. Igen, akkor magyar is leszel meg angol is.

Sabbas · sabbas.blog.hu 2008.05.29. 10:41:18

Az USA-ban ha valaki nagyon pc akar lenni, a fehér embert kaukázusinak nevezi. És az eszkimó (nyershúsevőt jelent) is tiltott szó, az inuit a helyes.

Trackback 2008.05.29. 12:26:20

üdv, gondolom nem csak nekem tűnt fel, hogy a tegnap esti hal a tortán-ban a komár laci billiárdasztalos szobájában az egyik szekrényen vagy három-négy jó vastag hitleres könyv virított a háttérben, 240-es betűméretű gerinccel, a szekrény tetején meg egy második világháborús náci rohamsisak díszelgett

ez egy igen kellemetlen kis baki...

Shadow75 2008.05.29. 12:55:15

President, hát azért az, hogy megértem, amit mond, az nem jelenti azt, hogy automatikusan felveszem az ottani szokásokat, magaménak érzem az ő kultúrájukat, azonosulni tudok az ő eszméikkel. Érted, ha pl. tökéletes az angoltudásom, akkor nem biztos, hogy minden délután beiktatom az ötórai teát.

Pic 2008.05.29. 14:30:03

Srácok!

Én kifejezetten örülök annak, hogy a tévé2 így csinálja. Bangó, Mága és a többiek az "elit" és pontosan ezért jó választás.

Egyrészt erősíti azt a képet az emberekben, hogy nemcsak a csóró putri van, meg lopás és egyebek és itt még lehetne sorolni egy halom előítéletet.
(és pls ne nyissunk vitát, hogy ebből mi igaz, mi nem...)

Amit én ki szeretnék emelni, az a pozítív példakép megjelenítése.

Az egyszeri magyar azt látja, hogy vannak normális cigányok, akik tudnak normálisan beszélni, viselkedni, hogy küzdenek, dolgoznak és próbálnak valamire jutni az életben, mint ők.

A másik oldalról meg a cigányságnak is ilyen példát kell mutatni és nem győzikét.
(Nem hibáztam. Nem érdemli meg a nagybetűt)

Amit az RTL csinál azt be kellene tiltani. Meg a győzikét is. Borzalmasan destruktív. A normális ember ezen röhög, szenved, sír. Emellett gyönyörűen erősíti az előítéleteket, a cigányságnak meg megmutatja, hogy hogyan nem kellene csinálni.

Örülök, hogy van ellenpélda.

HAJRÁ TV2!!!

wannabe 2008.05.29. 19:19:06

Örülök, hogy végre pozitív véleményeket is lehet olvasni a műsorról, így nem érzem kényszerű kisebbségben magam, ha a HAT-ról vanszó, ugyanis nekem nagyon bejön ez a fajta celebreality. A külföldi változatok is tetszettek, és nagyon vártam már a ahazi adaptációt, ami várakozáson felül jól sikeredett.

Ez az egyetlen napi szintű műsor, amit egészen biztosan nem hagyok ki (ha mégis, rögzítem), mert kifejezetten szórakoztat.

Sajnálom, hogy az Rtl-en kifújt a Vacsoracsata, mert azt is néztem - igaz, ott valahogy erősebbnek tűntek számomra azon adások, amiket nem celebekkel, hanem civilekkel forgattak le - talán mert csömöröm van a csatorna megállás nélkül nyálaskodó celebjeitől..? Valószínű, mert a többi saját gyártású "celebműsoraikat" sem bírom nézni, a hideg is kiráz már ha a hangjukat meghallom, nemhogy még nézni is kelljen őket...audiovízuális környezetszennyezés.
Ebben a műsorban viszont nem hatottak számomra annyira irritálóan, mégis, mondom, a civilek csatája tetszett a legjobban - kár, hogy hamar leálltak vele...

Tekintve hogy a HAT sajátgyártás, - no licensz -, így talán olcsóbb is, őszintén remélem, hogy jó darabig folytatják - és miért is ne tennék, ha végre (a Megasztár 1. szériája óta) megint van egy abszolúte sikeres műsorszámuk;))

Greg36 2008.05.30. 10:22:15

Csak azt árulja el valaki, hogy Bagi Iván minek jelentkezett? (tudom, TV2-ős, szerződés, meg némi pénz). De vagy úgy hisztizik, mint Spears kisasszony, vagy úgy unja magát és kritizál, mint ha Havas Henrik riportot csinálna magával.

Bandiboy 2008.05.30. 10:28:06

Cigány kell minden müsorba? Nevetséges az utóbbi mondjuk fél évben nem volt egy olyan müsor sem (reality, bulvárszemét)amiben ne szerepelt volna egy vagy több füstös képű. Miért kell a tévéknek nyalni a cigányok seggét, vagy ha nyalják, akkor már ragadjanak velük össze. Én személy szerint utálom a cigányokat (ennek személyes és nyomos oka van, ha esetleg nem ütné le az utcán az embert egy szemét cigány, mert csak nem tetszik neki az ember képe)akkor lehet, hogy közömbösek lennének nekem, de igy...? Na mindegy ez már egy másik téma.

FéeVerte 2008.05.30. 20:20:50

Aha. Olyan cigány kell, mint Mága, Bangó, Bódy és nem olyan, mint Győzi és a "hiteles riportműsorok" hitelesen fogatlan lekoccant marcinális cigányai. Minden egyes témában ilyeneket szólaltatnak meg a "helyszíni tényfeltárás" közepette...

Mr. President (törölt) 2008.05.31. 16:48:11

Shadow75 a 2. hozzászólásomban a válasz. A többiben nem tértem ki rá, annyira evidensnek tűnt. Mégpedig, hogy magadat angolnak kell tekintsd, hogy angol lehess. Ez a te részedről fontos, az angolok részéről meg az, hogy beszélj az ő nyelvükön és ismerd a szokásaikat, történelmüket... Az én hibám, hogy külön hozzászólásokban írtam le a véleményem, így könnyen félreérthető volt, főleg ha nem olvastad az összeset, esetleg nem sorrendben.
süti beállítások módosítása