Aki szokott nézettségi statisztikákat olvasgatni, és halott már a panelről, közönségarányről vagy netalántán AMR-ről, az biztos belefutott már egy olyan topicba, fórumba, vagy szétkommentelt blogbejegyzésbe, ahol arról volt szó, hogy a nézettségmérést végző AGB Nielsen csal. Vagy legalábbis manipulál. Általában a kis csatornák szoktak sírni, hogy az elektronikus nézettségmérésbe bevont háztartások száma túl kevés. Hogy miért is baj ez?
Mert jelenleg 840 háztartásban méri a nézettséget az AGB Nielsen, ezek a háztartások különböző változók mentén leképezik a magyar társadalmat. De amíg mondjuk a nagy csatornák számára kedves 18 és 49 év közötti korosztályt több száz háztartás képviseli a panelban, tehát statisztikai módszerekkel nagyjából igaz állításokat lehet levonni a teljes csoport tévénézési szokásaira vonatkoztatva a paneltagok szokásait vizsgálva, addig mondjuk egy kis főzőcsatorna célcsoportjának számító 25-39 éves, fővárosi, diplomás, középosztálybeli, kábeltévére előfizető nőből már nagyon kevés. Kevés emberből pedig nehéz levonni igaz következtetéseket az egész társadalomra nézve, hiszen itt már nagyobb szerepe van a véletlennek. Ha egy kis célcsoport tagja elkapcsol, akkor olyan mint ha mondjuk a célcsoport 25 százaléka elkapcsolna.
Nos, a probléma oka, hogy az AGB Nielsen piaci cég, a tévécsatornák tartják el, a két legnagyobb megrendelő, a Tv2 és az RTL Klub pedig nem nagyon akarja bővíteni a panelt, hiszen még több kutatás bevont háztartás még több költséggel jár. És a költségek nagy részét a két nagy csatorna állja.
Évek óta megy a huzavona, az AGB Nielsen most vége 2009 végéig kétszáz háztartással, vagyis 25 százalékkal bővíti a háztartások számát. És mindezt ki finanszírozza? Egyrészt iparági pletykák szerint a két nagy csatorna mégis csak hajlandó fizetni (például az RTL-közeli kis adók miatt az RTL Klub is érdekelt lett), másrészt a kis adók is gazdagabbak lettek. Ráadásul a panelt a szinglik miatt amúgy is muszáj bővíteni, mivel tíz éve még 840 háztartásban élt annyi ember, mint most 890-ben. Sokan élnek egyedül, na.
Asidotus 2008.05.28. 14:05:33
Bruzsy · http://rockonlelkek.hu 2008.05.28. 14:48:05
No meg a sok tudatlan hozzászóló az origon... Már gimnáziumban elkezdik a statisztika oktatását, aztán a felsőoktatásban is lassan mindenhol elterjed (ez komoly, jelenleg az orvosi egyetemen is tanítanak!), de nyilván csak azért van, hogy beetessék az értelmiséget, és le tudjanak a torkukon nyomni mindent... :-D Nem kell ennek az országnak több internetező szerintem, elég agymosott van így is. :-)
A témához meg: részben igazuk van a kis televízióknak, de szerintem, mivel nagy részüknek tematikus műsorrendjük van, az őket megtaláló reklámozók nem a nézettségi adatok alapján tájékozódnak. Nyilván egy Paprika TV-n háromszor magasabb koncentrációban fognak előfordulni a hiper-szuper fűszerkeverék reklámok, mint mondjuk az RTL-en, és a Vital TV-n se fognak Black & Decker fúrócsavarozót reklámozni a Praktikeresek. Kis nézettségű, általános műsorrendű és egyik nagy tévé alá se tartozó csatorna meg gyakorlatilag nincs a kínálatban a Viasaton kívül. Ez persze csak elmélkedés, nem vagyok a témában otthon, de én így látom. :-)
csóró · http://www.penzmagus.hu/msz 2008.05.28. 14:53:10
moli 2008.05.28. 16:30:51
nemertem, valaki magyarazza el.
hmmmovo 2008.05.30. 12:54:16
Dr Keynes 2009.05.27. 05:36:01
nemsissi 2009.05.27. 09:55:40