Az MTV ma este nyolc óra tíz perctől sugározza az Arsenal-Milan Bajnokok Ligája mérkőzést, de nem ám a provinciális 4:3-as képarányban, hanem eurókonform 16:9-ben. Mint a mozifilmeket. (Ráadásul a BL-meccseket ezentúl mindig így közvetíti majd az m1).
Nagy nap ez az LCD-tévéknek, teljes mellszélességgel (16:9-ben) állunk ki mi is az ügy mellett, csak hát a hátunk mögött ott morgolódik Sanyi bácsi, hogy csak a kenyér árát emelik, a fociközvetítések mérete meg naná, hogy csökken. Merthogy neki nincs széles képernyős tévéje.
Az MTV persze mást mond.
„Ez a közvetítési formátum mindenkinek megnövekedett képi élményt nyújt. Az új, 16:9-es méretű televíziókészülékek tulajdonosainak csupán annyit kell tenniük, hogy a mérkőzés előtt szélesvásznúra állítják a készüléket, ahogy ezt a filmeknél is teszik. A hagyományos méretű és alakú televíziók tulajdonosainak nem lesz tennivalójuk, ők a képernyőn alul, felül fekete csíkot látnak majd, mint egy szélesvásznú filmnél. A képernyőn látható pályafelület azonban így náluk is megnövekszik, tehát a régebbi készülékeken is nagyobb lesz az élmény” – állítja a közszolgálati televízió sajtóközleménye.
Csakhogy azt elfelejtik, hogy az alul-felül fekete csík miatt már amúgy csökkentett képernyőn a nagyobb pálya miatt minden még kisebb lesz.
Sajnos nincs pontos kimutatás arról, hogy a tévékészülékek hány százaléka szélesképernyős jelenleg az országban, de ezt az arányt mi tíz százalék alá becsüljük. Ők örülhetnek, a maradék kilencven százalék pedig húzza közelebb a kanapét a tévéhez!
A legjobb megoldás persze az lenne, ha az m1-en 4:3-ban, az m2-n meg 16:9-ben adná a meccset az MTV, de akkor meg a művészfilm-függők merednének csalódottan a képernyőkre.
(A BL-meccseket szintén sugárzó Viasat3--at és társcsatornáját, a Tv6-ot is megkérdeztük, hogy milyen képarányban sugározzák majd a mérkőzéseket. A kereskedelmi csatornákon ezentúl is 4:3-ban mennek majd a közvetítések, mivel a cég álláspontja szerint a nézők többsége még nem rendelkezik a 16:9-es képarány élvezetéhez megfelelő készülékkel).
rivera 2008.02.20. 18:10:10
Thrasher 2008.02.20. 18:13:01
szabóZ · http://comment.blog.hu 2008.02.20. 18:13:11
szabóZ · http://comment.blog.hu 2008.02.20. 18:14:59
Fega 2008.02.20. 18:17:44
Bruzsy · http://rockonlelkek.hu 2008.02.20. 18:19:19
Thrasher 2008.02.20. 18:20:43
DDT- 2008.02.20. 18:40:24
feketefityma (törölt) 2008.02.20. 18:43:28
szabóZ · http://comment.blog.hu 2008.02.20. 18:43:35
sanya18 2008.02.20. 18:58:21
bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2008.02.20. 19:02:45
éjjelnap.pál 2008.02.20. 19:05:47
Bruzsy · http://rockonlelkek.hu 2008.02.20. 19:06:10
amikor valamilyen olyan filmet adnak a tv-ben, ami megvan nekik dvd-n is 16:9-ben, akkor kezdjék el nézni a tv adást, majd 10 perc után kapcsolják ki, és tegyék be a dvd-t. a különbség még 4:3-as tv-n is szembeszökő.
Emlékszem, én mindegy egyes James Bond filmnél szörnyülködtem, hogy mennyi mindenről lemaradunk a nagyítás miatt.
tiktaktiktak 2008.02.20. 19:06:41
Fehér Robot · http://www.eisengrau.com 2008.02.20. 19:06:55
Nagyobb lesz a látószög, több pályafelületet látsz majd. Ezért jobb.
Macko 2008.02.20. 19:08:33
Ilyen alapon máig is szekérrel járhatnánk, ha annak idején komolyan aggódtak volna, hogy nincs elég benzinkút.
Gratula MTV...
Valaki más 2008.02.20. 19:09:38
Mert ha nem 16:9-ben közvetítik, akkor a két széléről csapnak le részeket (ha nem kicsinyítik). Igazán zseniális lesz, amikor "képek kívül" fociznak.
A focit nem szeretem egyébként, de ilyen marhaságokon fennakadni, hát izé, jó esetben is szőrszálhasogatás.
Egyébként pedig megnézted már, hány műsor nyomnak 4:3-ra lekicsinyítve? Na én akkor kapok sírógörcsöt
mohaa 2008.02.20. 19:11:03
Fehér Robot · http://www.eisengrau.com 2008.02.20. 19:12:23
fromdtod 2008.02.20. 19:13:12
FCs 2008.02.20. 19:18:01
a hd-ban nem létezik 4:3-as képarány. az lcd-knél pedig 16:10 az 16:9.
ez pont egy olyan dolog aminek örülni kell. a németeknél, osztrákoknál tíz éve így megy, az esetek túlnyomó többségében a közvetítés alapból 16:9, szóval eddig a butított képet néztük.
gabest1 2008.02.20. 19:20:51
dkayjaykay 2008.02.20. 19:26:29
igenis kell a fejlődés
különben még mindig fekete-fehér filmeket néznénk, ha valaki nem döntötte volna el x éve, hogy már pedig ez kell a népnek, még ha bele is szakad akkor is :)
pont mint a 4es metró :D
Kardics 2008.02.20. 19:29:55
bandrew 2008.02.20. 19:30:00
bbandi 2008.02.20. 19:36:36
Steppenwolf 2008.02.20. 19:48:54
Ez megint hasonló vakítás, mint múltkor bejelentett agyrém, hogy ősztől az m2 HDTV szabványban ad.
Csak kérdés, hogy mit, ugyanis a konzerv műsorok, filmek 1%-a HD-kompatibilis, egyelőre 5 db HD-kompatibilis XDCAM kamerájuk van, és Magyarországon jó, ha 100-ból 1 embernek van HD-kompatibilis plazmatévéje.:)
yzzy 2008.02.20. 19:52:53
szabóZ · http://comment.blog.hu 2008.02.20. 19:53:19
stanmore 2008.02.20. 19:57:08
robix 2008.02.20. 19:58:13
OliBLOOD 2008.02.20. 20:03:37
Sanyi bácsi 2008.02.20. 20:09:16
decoati 2008.02.20. 20:24:41
blr 2008.02.20. 20:42:07
Még szerencse, hogy nem nézek focit. 16:9-es a tévém, de már elmúlt 10 éves, és a távirányítója meghalt. Amit használok hozzá, mindent elér, csak a képarányváltást nem. Legalább mellékerülne a jel, hogy 16:9-es az adás, akkor felismerné magától...
(bár ez utóbbi simán a kábelszolgáltató primitívsége is lehet, de gondolom nem erről van szó)
rivera 2008.02.20. 20:42:51
Igazad van, nem teljesen analóg a kettő, ezt _tudva_ hoztam fel mégis példának. Mert előre menni úgy lehet ha meglépünk dolgokat, nem pedig tökölődünk százalékokon meg Sanyi'bán.
Ha meglépik, és több lesz a 16:9-es adás, akkor idővel több lesz a tévé is, és nemcsak azért cseréli le Sanyi bá, mert a szomszédnak is lapos van, hanem azért mert így élvezni tudja a jelen kor technológiáját.
És nem a konkrét dolog zavar, mert se 4:3-ban se 16:9-ben nem nézem meg a meccset, hanem az elv, ami sok helyről visszaköszön itthon, hadd ne soroljam, eléggé offtopik lenne.
Fat Abbot 2008.02.20. 20:44:16
BTW 10 éves CRT TV-men elnézve max. a képernyő tizede esik ki, ergo ez nem lehet 16:9, talán még 16:10 sem.
Bruzsy · http://rockonlelkek.hu 2008.02.20. 20:45:50
kew1n 2008.02.20. 20:46:29
Valaki más 2008.02.20. 20:49:05
A 16:9 azt jelenti, hogy a) nagyobb képet küldenek b) elküldik előtte a 16:9 kódját a tv-nek.
Szóval az ötlet jó, a megvalósítás olyan magyar
OliBLOOD 2008.02.20. 20:49:23
4:3-ban adják, csak szélesvásznúban és a széléből is vágtak le. Legrosszabb megoldás...
Max bele lehet nagyítani, de ezzel (az amúgy sem túl jó) képminőség is romlik. Ezzel így mindenkinek rosszat tettek.
decoati 2008.02.20. 20:50:15
Fat Abbot 2008.02.20. 20:51:01
Fandor 2008.02.20. 20:52:02
Valaki más 2008.02.20. 20:54:14
Összesküvéselmélet: a ZDF simán kapcsol filmnél/mecsnél. Az ellenzék a kormány legnagyobb bánatára szabotálja az m1-en ugyanezt.
Valaki más 2008.02.20. 20:54:53
mohaa 2008.02.20. 20:58:05
Respect. Tökéletesen egyetértek veled. Szándékosan nem pendítettem ugyan meg az 'offtopic' húrokat, de így van.
Az ördögi körből (nem veszünk HD/16:9-es tv-t, mert nincs ilyen adás és az adók nem adnak, mert kevés az ilyen tv) csak így lehet kitörni. Az adóknak kell elkezdeni az átállást. Nekik egyszer úgyis bele kell ölni a pénzt a fejlesztésbe (és ez gondolom 5 év múlva sem fog sokkal kevesebbe kerülni) mint ahogy nekünk is új tv-t kell venni (ez viszont remélhetőleg csak olcsóbb lesz). A lépési kényszer tehát szerintem náluk van.
Ltd 2008.02.20. 20:58:57
uff.
efi 2008.02.20. 20:59:01
2020 novembere: Az MTV bejelentette, hogy az elavult 16:9-es képfelületet megnöveli. Méghozzá felfelé és lefelé. Az új képarány 4:3.
Sanyi bácsi mérgelődik majd, hogy minek vett 12 éve 16:9-es tv-t, de a látható pályafelület nála is növekszik. Csak oldalt lesz 2 fekete sáv...
Még 50 év és egyszerre fogjuk látni aZ egész pályát.
melkweg 2008.02.20. 21:03:39
efi 2008.02.20. 21:04:41
Saint-Léonard (törölt) 2008.02.20. 21:08:34
Lancy 2008.02.20. 21:10:05
blr 2008.02.20. 21:10:29
A kábelszolgáltató azt rak rá a jelre, amit akar. Amit nem, azt nem :(
ale 2008.02.20. 21:13:35
decoati 2008.02.20. 21:14:28
Stagyar-zil-Doggo 2008.02.20. 21:15:31
efi 2008.02.20. 21:22:22
Aztán az LCD-monitor gyártók is öntenek még egy kis olajat a tűzre és 16:10-ben gyártanak persze, hogy teljes legyen a káosz.
ale 2008.02.20. 21:23:13
efi 2008.02.20. 21:30:15
rgb 2008.02.20. 21:31:28
andras55 2008.02.20. 21:32:16
ashnur · http://blog.elni.hu/ 2008.02.20. 21:33:01
rgb 2008.02.20. 21:35:39
sz_ 2008.02.20. 21:37:00
karácsony környékén az index is roskadozott a plazmatévés-hiteles cikkektől. valaki hazudik, nem? :)
kew1n 2008.02.20. 21:39:45
stanyecli 2008.02.20. 21:40:37
rgb 2008.02.20. 21:42:05
efi 2008.02.20. 21:42:24
ale 2008.02.20. 21:44:38
Brasco25 2008.02.20. 21:44:43
decoati 2008.02.20. 21:45:03
Donkihóte 2008.02.20. 21:47:17
Donkihóte 2008.02.20. 21:48:15
stanyecli 2008.02.20. 21:48:17
efi 2008.02.20. 21:51:07
Simán 4:3, aztán alul-felül beletakarnak, mert az olyan menőőőő.
Fehér Robot · http://www.eisengrau.com 2008.02.20. 21:53:00
ale 2008.02.20. 21:54:56
Dave_hu (törölt) 2008.02.20. 21:56:48
Megjegyzés: a tv2 a legötöbb filmjét így adja, az hbo mindent, és legelőször azt hiszem a vészhelyzetet adták szélesképpel az rtl-en.
ale 2008.02.20. 21:57:19
Nagy örömmel olvastam a BL. mérkőzések szélesvásznú közvetítését. Sajnos csalódnom kellet, mivel ez nem 16:9-es kép, csak 4:3-as, az alján és a tetején fekete csíkkal. Ebbe bele kell zoomolni, amivel a képminőség is romlik. A SAT1, ARD, és hosszasan lehetne még sorolni, valódi szélesvásznú képet sugároznak. Önök nem tudnának úgynevezett anamorfikus képet közvetíteni? Egyébként a kezdeményezésnek nagyon örülök, végre legalább az MTV megpróbál minőségi közvetítést nyújtani. Kiváncsian várom válaszukat, további jó munkát.
Szerintetek válaszolnak?
Brasco25 2008.02.20. 22:00:17
Dave_hu (törölt) 2008.02.20. 22:03:07
stanyecli 2008.02.20. 22:04:03
Bocsánat ha értetlen voltam, hullafáradt vagyok. :)
decoati 2008.02.20. 22:05:40
Dave_hu (törölt) 2008.02.20. 22:07:59
decoati 2008.02.20. 22:08:28
Dave_hu (törölt) 2008.02.20. 22:11:31
durkop · http://www.ganzleckek.blog.hu 2008.02.20. 22:12:16
akartam volna nézni lyon-mu-t az m1-en
stanyecli 2008.02.20. 22:13:06
Dave_hu (törölt) 2008.02.20. 22:14:18
stanyecli 2008.02.20. 22:17:38
Dave_hu (törölt) 2008.02.20. 22:24:16
greg_garcia 2008.02.20. 22:25:03
Minek vegyek HD TV-t, ha nincs HD adás? Ezért jó az MTV lépése, legalább valaki elkezdte. Apró lépés de legalább a mienk. Amikor már mindenki 16:9-ben ad fullHD-ben, 1-2 év alatt Sanyi néni is átáll az új rendszerre mert nem lesz drága. Mint a színes adás esetében is.
De nehogy már én kezdjem, kezdjék a tévék!
Thomas26 2008.02.20. 22:26:00
Dave_hu (törölt) 2008.02.20. 22:29:11
rgb 2008.02.20. 22:31:50
decoati 2008.02.20. 22:33:22
Dave_hu (törölt) 2008.02.20. 22:34:28
decoati 2008.02.20. 22:36:11
Dave_hu (törölt) 2008.02.20. 22:38:26
ave 2008.02.20. 22:38:48
safety zones bakfitty.
Amugy meg HD-t a nepnek, snookerben pl. eleg hasznos lenne.
fingerbangs 2008.02.20. 22:38:50
az lenne a jo
akinek nincs szelesvasznu tv-je az vegyen
decoati 2008.02.20. 22:43:25
stanmore 2008.02.20. 22:44:12
Dave_hu (törölt) 2008.02.20. 22:45:16
decoati 2008.02.20. 22:49:09
Dave_hu (törölt) 2008.02.20. 22:49:24
[imi] · http://twitter.com/forgoimi 2008.02.20. 22:49:47
Dave_hu (törölt) 2008.02.20. 22:56:31
decoati 2008.02.20. 22:57:44
elvisprezli 2008.02.20. 22:57:55
Dave_hu (törölt) 2008.02.20. 23:01:51
decoati 2008.02.20. 23:09:03
Dave_hu (törölt) 2008.02.20. 23:12:42
decoati 2008.02.20. 23:22:00
macskafaraok 2008.02.21. 00:05:23
Bár végülis asszem a fő cél pont a zűr és a zavar keltése, a 16:9 csodaszám hintése, és a HD buzzword lassú felvezetése.
Kicsit butuskán persze...
Charro 2008.02.21. 00:19:16
cbc 2008.02.21. 00:23:58
Ugyan miért baj az, ha az MTV a modern technikával próbálkozik? Esetleg sugározzanak VHS kazettákról, mert Sanyi bácsinak jó lesz úgy is és sokkal olcsóbb?
A meccs képe meg ezer ok miatt lehet szar, pl. jó karcsú sávszélességgel tolják fel a műholdra, aztán olyan lesz, amilyen (ehhez viszont éppen semmi köze a jelet csak levevő MTV-nek). /Pláne ha az eleve rossz minőségű jelet a UPC vagy a Digi még egy kicsit tömöríti/.
Sck: 2008.02.21. 02:29:05
laller737 2008.02.21. 04:22:54
dr. Veér Farkas 2008.02.21. 05:17:39
A fotózásban NEM használják a 16:9 oldalarányt. 2:3-at (6x9, 10x15 stb.) és 1:1-et (6x6 stb.) használnak (legalábbis elterjedten).
Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2008.02.21. 06:34:57
imrus100 2008.02.21. 07:02:58
Ezzel kapcsolatos, hogy írta valaki, hogy nem kapcsolt át a tv-je 16:9-be. Néhány tv (a Samsungok biztosan) akkor is átkapcsol, ha nincs 16:9-es kapcsolójel, de alul-felül adott bizonyos szélességű fekete csík. Namost ha belelóg oda az eredmény+óra, akkor ez a feltétel nem teljesül. A Discovery-n amikor szélesvásznú műsor van, a logo akkor is az eredeti helyén marad, a tv akkor sem kapcsol át. A németek mozgatják a logót is, ők értik a csíziót.
(Az UPC kábel minőségéről annyit, hogy itt nálunk amit csak lehet, azt az UPC directről tesznek be. Ez nyáron derült ki, amikor a viharban kísértetiesen hasonló No Signal felirat volt a kábelen is, mint a tányéros ismerősnél. Az m1 is kb. 10mp késleltetéssel jött a szlovák2-höz képest, az MPEG kódolás-dekódolás miatt. A betömörítés majd kábelen történő analóg zajosítás meg nem tesz jót a képminőségnek. Ezen kívül is van gond, a sport2 szinte nézhetetlen, mert úgy túl van vezérelve, hogy a fehér részeknél a foszfor ki akar gyulladni a képcsőben, a Filmmúzeum meg a helyi adó csatornáján jön, bár ez lehet, hogy direkt, így antikolják sűrű csíkokkal a képet pluszban.)
tygger 2008.02.21. 07:10:45
tygger 2008.02.21. 07:14:41
ale 2008.02.21. 07:40:35
tygger 2008.02.21. 08:03:29
ale 2008.02.21. 08:07:27
tygger 2008.02.21. 08:09:29
Gazuzem 2008.02.21. 08:17:23
megüt a guta 2008.02.21. 08:31:15
szerintem 0:0 volt...
nem 16:9...
Thrasher 2008.02.21. 08:32:50
Hoppázó Beléndek 2008.02.21. 08:51:13
sz_ 2008.02.21. 08:57:50
legyetek kicsit türelmesebbek, az mtv-nél 140 éve dolgozó sanyi bácsiknak biztos új kihívásokat jelentenek ezek a technikai újdonságok.
ale 2008.02.21. 09:04:33
grigorij (törölt) 2008.02.21. 09:05:17
efi 2008.02.21. 09:43:22
Vagy 16:9-es képet adunk tényleg, vagy nem hazudozunk ilyet, mikor 4:3-as jellel adjuk 2 fekete csíkkal, amit fel kell zoomolni (mivel a tv nem kapcsol át) és romlik a képminőség. Ingyenes extra: eredményjelző (egyéb adókon logo, egyéb biszbasz) kilóg képen kívülre. Magyar narancs ugyebár.
Oknyomozó 2008.02.21. 10:12:02
Egyszer a Barcelona meccsét néztem, Messi ballal cselezgetett, ballal lőtt. A "riporter" azt mondta: "Áttette a rosszabbik lábára. "
Állami pénzen élősködni, nagy tömeg előtt, "sportriporter" létére azt állítani: a Messi jobblábas.
A szünetben, a stúdióban - ahol meccs előtt az a műsor 35 percig, hogy beszélgetnek - se a "műsorvezető, se Bozsik Péter nem javította ki a riporter Messi-ről szóló mondatát.
Ha meglátom az internetes műsorújságban a " nagyszerű" "Önök kérték" címet(az egész kamu, csak a polcon porosodó ingyen műsorok leadása a cél), vagy a Korda képét, aki slágereket keres, rám jön a hányinger, meg a düh.
Ha 51 évesen én is itt tartanék a fejlődésben, ahol az 51 éves MTV, akkor éppen retardált kiscsoportos lennék még.
Egyébként a Viasat helyett a TV6-on Celtic-Barcelona 2:3, az MTV-nek meg maradt a null-null-os döntetlen. Nem nulla-nulla! :)
füredi (törölt) 2008.02.21. 13:36:16
Semmi különbséget nem vettem észre sehol.
moli 2008.02.21. 13:44:57
efi 2008.02.21. 13:54:07
Azt nem értem viszont, hogy amit csináltak viszont, az akkor most mire jó? 4:3-as tv-n kisebb, 16:9-esen (kinagyítva) rosszabb. Akkor végül is kinek lett ez így jobb? A kilógó adalékokra meg még így sincs mentség, hihetetlen amatőrizmus, szinte annak a beismerése, hogy úgyse ér az egész ebben a formában semmit.
ale 2008.02.21. 14:03:14
Jelzését köszönjük!
Elnézést kérünk, igaza van!
Sajnos a műsor elején pontatlanul hangzott el az adás formátuma!
Valóban, az adás nem 16:9, hanem 4:3 („letter-box") volt ,
ahol az alsó és felső fekete csíkok közötti „eredeti képtartalom” aránya 16:9!
Szándékunk, az eredeti (teljes) képtartalomnak a Nézőkhöz történő eljuttatása volt.
Bennünk is felmerült az Ön által említett „valódi” 16:9 továbbítása, ami a hagyományos 4:3
képarányú készülékeken „anamorfikus” („függőlegesen nyújtott”) megjelenítést eredményez, de
választásunk azért esett a „4:3 letter-box”-ra, mert így, a nagyszámú hagyományos készüléken is
„torzítatlanul” lehetett követni a mérkőzést, és ez fontos szempont számunkra!
A 16:9-es TV-készülékeken a fekete csíkok „zoom”-olással történő eltüntetése,
ahogy Ön is jelezte, minőségromlással jár, de tapasztalataink szerint
4:3-as adásainkat, sok helyen, amúgy is ezzel a megoldással nézik,
emellett a továbbítás ezen módja mégis kedvezőbbnek tekinthető
az ilyen megjelenítőkkel rendelkezőknek, mert a teljes képfelület hasznossá tehető („zoom”),
ellentétben a „hagyományos” TV-kkel, ahol a képernyő kb. ¼-e fekete.
Az MTV új gyártó bázisa (a tervek szerint, a jövő év közepétől), mint a hírekből már hallhatta,
HD formátumú program készítést és lebonyolítást fog biztosítani, ami 16:9-es képformátumot jelent.
Ugyanakkor, a jelentős nemzetközi események már most ezt a képarányt használják,
így fontos számunkra, hogy az átmeneti időben, megpróbáljuk a Nézők többsége számára is
legkedvezőbb megoldást megtalálni.
Gondolkodni fogunk, hogy találunk-e megfelelő alkalmat, hogy az Ön által „hiányolt”, valódi 16:9-es sugárzást is „kipróbáljuk”, várva a Nézők visszajelzését, véleményét!!
Jelzését ismételten köszönjük!
tygger 2008.02.21. 19:06:53