Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Kirakja a vesszőt a Tv2

Okosabb vagy, mint egy 5.-es?

2007. augusztus 24. 01:55 szabóZ 105 komment

A Tv2 átgondolta, segítséget kért (biztos telefonosat), majd beismerte, hogy hibázott. És megtette a szükséges lépéseket. (Úgy néz ki, divat lett ebből mostanában).

A szükséges lépések most egyetlen apró vesszőt jelent, amit csak kirakott a csatorna az Okosabb vagy, mint egy 5.-es? címébe. Persze csak miután megkérdezték Fábián Pál egyetemi tanárt, az ELTE nyugalmazott professzorát, és nem mellesleg az Akadémia Helyesírási Bizottságának tagját.

„A kérdéses mondat hiányos, összetett mondat. De mivel teljes értékű összehasonlítást tartalmaz, a mondat helyes formája a következő: Okosabb vagy, mint egy 5.-es? Tehát a mint elé, mint tagmondatot bevezető kötőszó elé vesszőt kell tenni” – áll a szakvéleményben, amit mi, helyesírásból felmentettek a Word beépített helyesírás-ellenőrzőjétől tudhatunk. Hiszen másképpen fogalmazva: „A mint elé vesszőt kell tenni, ha nem –ként értelemben használja”.

A Tv2 pedig most beismer, és javít, de persze a posztunkban sérelmezett másik hibát, a pont lehagyását nem ismerik el. Ott van az szerintük, csak egy dizájnos fekete paca formájában. (Mondjuk a Tv2 honlapján villogó banneren azért szép, nagy kék kockát rajzoltak szorgos kezek a múlt heti leleplezés után).

De mindegy is ez, a lényeg a Tv2 beismerése, az önfeledt „ja, elbasztuk, bocsika”, amit olyan ritkán lehetett hallani eddig a kereskedelmi csatornáktól, főleg ha nem Orbán Viktor vagy teszem azt, az ORTT csapott oda, hanem csak egy blog. Köszönjük! (Személy szerint én azért, mert utoljára 1991-ben, a napközis táborban volt igazam helyesírási kérdésben, de ott rajtam kívül mindenki a nyelvtan javítóvizsgára készült)

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bruti* 2007.08.24. 02:35:30

Pont erről vitáztunk ma Sixxel a FP-ban, hogy elismeri a hibát a TV2, vagy nem. Megtették. Ez a lényeg!

roy.batty 2007.08.24. 03:04:57

Helló!

Ciki, de Ti is elrontottátok: "Okosabb, vagy mint egy 5.-es?"
Tessék csak javítani! :)

Vörös Szonja, a tetovált lány 2007.08.24. 06:03:31

végre-végre-végre!! :) a nyáron szokás szerint sokat bkv-zgattam és rengeteg buszon találkoztam a kisméretű plakáttal. MIndazonáltal korrektorként (is) dolgozom, és nagyon-nagyon zavar a vessző ÉS a pont hiánya. Persze, sejtettem én, hogy az a "dizájnos paca" esetleg (!) pontként is szerepelhet, de lássuk be: nem látszott annak. Viszont elég szomorú, hogy nincs egy ember sem abban a túlképzett marketinges gárdában, akinek hiányzott volna a két picike karakter...

Srí 2007.08.24. 06:57:37

Vagy a szakvéleményben rontották el a szakértők:) Sokat gondolkodhattak rajta, szakértettek reggel meg este, majd mégis elkúrták:D

De Fábián Pál, mint nyugalmazott professzor biztos tudja. Tehát az index a felelős. Vagy szabózé. Vagy magától rontódott el. De hát hol is legyen helyesírási hiba, mint egy helyesírási hibát bíráló posztban?:) Jóvanna, előfordul. Csak olyan vicces.

Cattish 2007.08.24. 07:20:35

Ebben csak az a szomorú, hogy egy nyugalmazott profot kellett megkérdezni, ált. isk. harmadik osztály.... pffff.

keddves 2007.08.24. 07:29:18

Ebből lesz a következő generáció! :(
privi.hu

natu (törölt) 2007.08.24. 08:20:54

ördögszekér

Dizájnos paca...
Én meg ezt rühellem, amikor az idézőjel felül kezdődik és nem is idézőjel. Mondatot meg verzállal kezdünk, ugyi, korrektor?

kalamajka 2007.08.24. 08:22:38

Szerintem gördülékenyebb lenne a fogalmazás, ha még egy -e-t is beszúrnának:

Okosabb vagy-e, mint ...

dupi 2007.08.24. 08:25:31

amíg érthető, mit akarnak közölni, sztem mindegy hogy írják le. és útállom a helyesírás-kekeckedőket :)

korankelo · http://korankelo.tumblr.com/ 2007.08.24. 08:44:33

Úgy érted, hejesítrás-kekeckedőket?

the real 2007.08.24. 08:56:13

Dupi, az igénytelenség minden területen gyorsan terjed. A "jó az nekünk úgy, ahogy van" hozzáállás segítségével is.

Majdnem 2007.08.24. 09:02:41

figyelitek a citált mondatot? .. idézem a cikkből: [i]" Okosabb, vagy mint egy 5.-es?" [/i]

nos hova került a vesszőcske?

tatuli 2007.08.24. 09:03:54

s akkor a tv2 egész stábjától megkérdezném: Okosabb vagy, mint egy 5.-es?

Majdnem 2007.08.24. 09:05:16

hmm, italic nem megy itt, bocs ...

ejnye, most látom más is elküldte már, na duplabocs :)

onedin kenedi 2007.08.24. 09:07:29

A "mint" elé került, csak egy kicsit túl.

szabóZ · http://comment.blog.hu 2007.08.24. 09:16:13

Aham. Javitas megtortent, a felelost megkeressuk, hajunkat leborotvaljuk.

gyz 2007.08.24. 09:18:09

Basszus, nem hiszem el, hogy egy ilyen egyszerű mondat miatt egy akadémikushoz szaladtak. Ezek szerint egyetlen ember sincs az egész nyomorult cégnél, aki biztosan tudta volna, hogy kell írni. Vagy akinek eszébe jutott volna kinyitni egy szaros helyesírási szabályzatot.
És ezek ismeretterjesztenek.
Legközelebb Stephen Hawkingot fogják meginterjúvolni, hogy biztos nem lapos-e a Föld.
De rohadt ideges lettem így reggeltájt...

whito 2007.08.24. 09:23:05

Akasztják a hóhért! Bezzeg blogolni tudunk, hogy rossz a vessző, de amikor javítják mi rontjuk el! Ejnye! Nyelvészprofesszorral nem kellene átnézetni a postot mielőtt fikázunk? :)

Visszatérve a TV2-re, ahhoz, hogy valaki "kreatív szakember" legyen a médiában már általános iskolát sem kell elvégezni? Ehhez igazán nem illet volna nyelvészt professzort kérdezni.

Szil-Ka 2007.08.24. 09:24:21

Én is azt böngésztem múltkor a buszon, hogy egyből két helyesírási hibát véteni egy, pont a műveltséget firtató műsor reklámjában elég érdekes baki...

De mi van, ha direkt csinálták? Így hatásosabb a reklám, nem?

sixx · http://comment.blog.hu 2007.08.24. 09:32:06

én nem borotválom, az kurvaisten.

Ora-mira-kulum 2007.08.24. 09:32:38

A helyzet az, hogy nemcsak a vessző ottléte vagy nemléte kérdéses, hanem az "5.-es". Tudtommal ugyanis a számjeggyel írt sorszámnév mögé valóban kell a pont ("."), de ha azt már toldalékoljuk, akkor a pont kötőjellel együtt sok, helytelen. Vagyis a helyes írása: 5-es, jelentése: "ötödikes" (vagy ne írják számmal). Érdekes, hogy ez a szakértőknek már nem tűnt fel... De cáfoljatok meg, ha nem így van.
A fenti szabóZ-bejegyzésről pedig a Gyaloggalopp eleje jut eszembe, mégpedig vakahogy így emlékszem rá:
".. a felelősöknek, akik felmondtak a felelősöknek, felmondtunk." :):)

the real 2007.08.24. 09:43:18

Ora-, van egy másik cikk ezen az oldalon az említett témában, ott született pár hozzászólás ezzel kapcsolatban, olvasd el.
De ha nem akarod: kell a pont.

Helló Leó! 2007.08.24. 09:52:11

Ora-mira!

A comment:com már foglalkozott egy hete a kell pont, vagy nem kell pont témával. Ott nagyjából 250 hozzászólás szól arról, hogy kell-e a pont, vagy nem.

Kell!

gyz 2007.08.24. 09:54:58

whito,

Ez még messze nem fikázás. Egy postban (vagy bárhol) el lehet valamit írni, aztán ha szólnak érte, javítani kell. A tv2-nél az a szörnyű, hogy amikor szólnak nekik, akkor ostobaságukban egy akadémikushoz szaladnak.

Pl. szerintem Te is elismered, hogy "illet" helyett "illett"-et kellett volna írnod, és nem kérsz akadémikusi állásfoglalást. ;-)

levee 2007.08.24. 09:56:40

A vicc, hogy ezt még egy ötödikes is tudja :)

A másik pedig, hogy miért nem szövegesen írták ki? Az ötödikes megfogalmazás sokkal helyesebb és írásképileg is gyorsabb reakciót feltételez az olvasótól.

Gabba 2007.08.24. 10:06:22

dupi "amíg érthető, mit akarnak közölni, sztem mindegy hogy írják le" A lányom most lesz ötödikes, és ő sem értette, mi az, hogy ötes...

Amúgy tényleg ciki, hogy helyesírási hibával jelent meg a reklám. Ilyenkor mindig eszembe jut, amikor annak idején a Mammut nyitott és persze reklamáltak a
népek, hogy csak egy -m-, de a tulaj megmagyarázta, hogy azért -mm-, hogy érzékeltessék az üzletközpont nagyságát.
Benne is maradt szépen a köztudatban.

omgwtf 2007.08.24. 10:08:21

hát... az télleg lol (sőt! roflkopter!), hogy ilyesmivel az Akadémiára kell menni.

a konklúzióhoz, - miszerint „A mint elé vesszőt kell tenni, ha nem –ként értelemben használja” - csak annyit, hogy akkor sem kell a mint elé vessző, ha az összehasonlítás egyik fele hiányos vagy nem is igazi összehasonlítás. hmmm... na ez így pongyola. írok példát:

Nap mint nap találkozhatunk olyan mondatokkal, ahol a "mint" szó előtt nincs vessző. Például a méltán népszerűtlen "Több mint testőr" c. film címében.

Itt sem arról van szó, hogy a kevinkosztner darabszámra többen lenne, mint a testőr(ök), hanem a "pusztán" szó ellentéteként. kb. "Nem pusztán testőr." Hö? Ééééttitek?? Na ilyenkor se kő.

Helló Leó! 2007.08.24. 10:24:58

Igeeeen!

Már vártam, hogy jöjjön Micimedwe az idióták vezére, hogy megmondja a tutit!

SzigMa 2007.08.24. 10:26:50

Pedig anno a Fábry is úgy volt végigplakátozva a városon, hogy "Remélem zavarok", aztán amikor a Vágó nehezményezte ezt a műsorban, akkor javítottak.

tatuli 2007.08.24. 10:36:31

ehe, vesszőről az jutott eszembe, amikor vágóistván fábryhoz volt hivatalos a "Remélem zavarok" szlogenes időszak közepette, s vmi nememléxem milyen nyelven nyögte be vágóistván, h "Remélem zavarok", ugyanis azon az egy nyelven nincs a remélem szó után vessző, ahogy a szlogengyártók remekül kifelejtették a "Remélem zavarok" szlogenből.

s igen, még egyszer leírom azt, hogy "Remélem zavarok" és hogy szlogen :))

nacsakannyit, hogy nem jellemző a helyesírnitudás - ez mennyiben járul hozzá az értelmezés helyességéhez? mármint az, ha vki nem tud mondatot írásban tagolni? az szóban tud?

Leonard Zelig 2007.08.24. 11:02:03

omgwtf: Nem beszélve a több mint 100, ezer stb. alakokról.
(stb. előtt sincs vessző, de majd azt az RTL Klub *pina, fasz, stb. című músoránál kitárgyaljuk)

VisszatérőJeti 2007.08.24. 11:03:39

Szerintem a bocsánat- nemkérés is ősi román szokás. kötik az ebet a karóhoz -hogy csakazéris hrrr hrrrr

dupi 2007.08.24. 11:04:55

"ahány ember, annyi nyelv", és ez még növekszik a marketingesek számával is :)

persze a gyerekek tanuljanak meg helyesen írni, de én arra céloztam, amikor csak kekeckedésből bszogatják a másikat. én is utálom az alföldi "magasabb tőlem" stb. dolgokat, mégse szólok/írok rá senkire.

a mondateleji kisbetűről ne is beszéljünk :)

dupi 2007.08.24. 11:07:41

"kirakja a vesszőt", hehe. ez nem subbára kellene, a gót-ashole vonulatba? :)

Artie 2007.08.24. 11:17:24

"Tehát a mint elé, mint tagmondatot bevezető kötőszó elé vesszőt kell tenni"

Az istenért, már a copy&paste sem megy?... Helyesen: Tehát a mint elé, mint tagmondatot bevezető kötőszó elé, vesszőt kell tenni.

Röhej!

KicsiAnn 2007.08.24. 11:59:56

Ha lehet még egy kicsit kukacoskodni... A "dizájnos paca" miért fekete? Mert nekem az lenne logikus, hogy ha az ötöst kékkel írták, és a kisgyerekek gondatlan írásképét akarták felidézni a hanyag pacaponttal, akkor miért nem a szöveg írására használt toll/kréta/ceruza etc. pacázik, és miért a tábla (rosszabb esetben fekete füzet) csöpögteti oda a pontot? Előbb írunk fel valamit, és aztán körbefestjük...
Oké, befejeztem.

omgwtf 2007.08.24. 12:11:15

Micimedwe jó fej. Az első 54 "Nem kell pont." hsz. még vicces volt, most már kezd leülni a dolog. Szerintem, ebből a poénból többet nem lehet kihozni. :)

rails 2007.08.24. 12:13:01

Hehehe... Na most akkor ki az okosabb??? Egy ötödikes? Mért nem kérdeztek meg egyet? Aki másnak...

c p 2007.08.24. 12:13:53

"a Tv2 honlapján villogó banneren azért szép, nagy kék kockát rajzoltak"

mondhatnók: höhöhö... nagy kék kocka, mi? :))

más szemébe' a vesszőt is, a magadéba' meg a harmadik kiterjedés hiányát se, te szabózé, te?

zebegeny 2007.08.24. 12:20:14

Igaz legyünk mindig szabatosak, de azért örülni is kell. Most ez a probléma, hogy. vagy , és született több tucat hozzászólás. Milyen boldog emberek vagyunk, hogy ez az aktuális problémáink egyike.

an-alfabéta 2007.08.24. 12:29:45

Nagy kék kocka?
Inkább nagy kék négyzet, négyszög, vagy valamilyen síkidom.

leon, a proli 2007.08.24. 12:50:43

köszönöm comment:com, hetek óta bosszantott a sok helyesírási hibáktól hemzsegő hirdetés a buszokon, csak nem vettem a fáradtságot, hogy írjak a tv2-nek

fanatique 2007.08.24. 12:58:45

Szívesen megnéznék egy statisztikát arról, hogy szabóZ hány cikket írt a tv2-ről és hányat az RTL-ről.

pocak 2007.08.24. 13:06:14

Kocka az, és kész. Az, hogy a geometriában mit hívnak kockának meg négyzetnek, egy dolog, a köznyelvben ez simán kocka. A bálna meg hal, mert ha nem, akkor a paradicsom is gyümölcs. A tornatanár meg tornatanár, punktum.

Más:
"..[A] mondat helyes formája a következő: Okosabb vagy, mint egy 5.-es?" Tehát a mint elé, mint tagmondatot bevezető kötőszó elé vesszőt kell tenni."

1. Mi az, hogy a mondat helyes formája? Legfeljebb arról van itt szó, hogy a helyesírási szabályzatnak megfelelő formája, az nagyon nem mindegy. De hát Fábián Páltól persze nem meglepő, ha nem érzékeli a kettő közti különbséget.

2. Na most a mondat második mintje az nem tagmondatot bevezető kötőszó, hanem -ként értelemben használtatik. Szóval akkor nem kell elé vessző. (Legfeljebb ha beékelésnek vesszük a közepét, de akkor meg az "elé" után is kell egy.)

Hogy mennyire tartom fontosnak az ilyesféle vesszőkkel meg pontokkal való kekeckedéseket, azt meg már a korrektorblogban elmondtam, és nincs kedvem még egyszer.

krxx 2007.08.24. 13:20:01

De hát nem látja senki, hogy a logoban a szöveget egy ötödikes írta?
Kiderül a tv2-n sugárzott "hamarosan" animációkból!
Szerintem direkt vannak benne a hibák, mert egy átlag ötödikes így ír manapság, nem?
Aztán most elismerte a tv2 a "hibát", így megint van egy kis ingyenreklámja a műsornak. (Amit ma este indítanak)

Lord_Cica (törölt) 2007.08.24. 13:25:46

Basszus annyira dühítő ez a magyar mentalitás a helyesírással kapcsolatban.
Egy csomó kibaszott és felesleges szabályt próbálunk betartani, persze ezeket senki sem tudja, legfeljebb az a tíz ember akinek ez dolga.
És egy csomó idióta meg élvezetét leli abban ha végre talál valahol egy "hibát", persze valójában ő sem tudna egy oldalt leírni 20 hiba nélkül, de hát akkor is!
Szerintem meg kéne reformálni az egészet, új ábécét kéne létrehozni és a szabályokat minimalizálni.

tomoceusz 2007.08.24. 13:30:56

Bármennyire is szánalmas a tv2 az Akadémiához fordulásával, ők legalább fordultak, javítottak.
A legtöbb hirdető - nap mint nap tapasztalom - akkor sem hajlandó elismerni és javítani a hibát, ha orruk elé tolod a szabályt vagy az akadémiai állásfoglalást. A jellemző válaszaik: "Én így akarom írni." "Ez a szabály erre a szövegre nem vonatkozik." "Eddig is így írtuk." Stb.
Egy időben a hajamat téptem. Fizikai fájdalmat okozott úgy kiengedni a kezeim közül egy anyagot, hogy hiba tudtam, hiba van benne. A jelenség azonban annyira általános, hogy egy-két év, és megedződik az ember.

whito 2007.08.24. 13:32:48

Összeesküvés elmélet: direkt nincs vessző, se, pont, sem nagy kezdőbetű. Így autentikusabb. A vitatott feliratot ugyanis egy rossztanuló 5.-es (vagy 5-es, netán ötödikes?) írta fel, amire a műsor címe is utal. Ha írásszakértői szemmel megvizsgáljuk a plakáton levő írott szöveget, akkor egyből látszik, hogy nagy valószínűséggel gyermeki kéz alkotta azt. A kérdés is erre utal, hogy okosabb vagy-e, mint az a hülye ötödikes aki a feliratot készítette?

Vagy ez így nagyon erőltetett magyarázat?

tomoceusz 2007.08.24. 13:33:18

Na, nekem is becsúszott egy "hiba". Helyesen: "hogy tudtam".

whito 2007.08.24. 13:33:52

hoppá, ezzel az elmélettel már megelőztek...

szikra 2007.08.24. 13:39:13

Nekem a szakértő írásbeli véleménye okoz gondot.Igy kezdi a mondatát: "De mivel....".
Én még azt tanultam, ezzel a szófordulaulattal nem kezdhetünk mondatot. Akkor most mi van? A többivel egyetértek.

KicsiAnn 2007.08.24. 13:44:31

Whito, ez vicces elmélet:-). Viszont nekem eddig úgy tűnt, a műsor épp a felnőtteket akarja cikizni, és előre sejteti a reklám, hogy az ötödikesek felülkerekedése várható. (Ami nem meglepő, mert szerintem ötödikes korunkban mindannyian jobban tudtuk az alsós tanagyagot, mint most, x évvel a könyvégetéseink után.)
Amúgy a helyesíráson kekeckedni annyiban néha valóban nem korrekt, hogy a magyar helyesírás tényleg túlszabályozott, sokszor nem logikus és nehéz. Nekem a vesszőhiány elsőre fel sem tűnt, mert ha jól emlékszem, épp ott, ahol lennie kellene, véget ér a sor, és ezért annyira nem volt feltűnő első blikkre. A kisbetű meg "plakátszabadság". A pont hiánya viszont, ahogy korábban írták, még az ötödikes kislányt is megzavarta, és végső soron ott már szerintem tényleg gond van és nem árt javítani, ahol értelemzavaró a hiba.

the real 2007.08.24. 14:04:32

Szikra, kár, hogy te ilyet tanultál, mert biztosan nem tanították.

Mikrobi 2007.08.24. 14:09:10

Szerintem az volt a vörös 2-es szamara a banahej, hogy van ehhez hasonlo mondat, pl: "több mint 100 ember veszitette el az otthonat". Persze az okosak tudjak, hogy itt nincs hasonlitas, de azert ismerjük el, kinezetre hasonlit a ket mondat.
Ja es nem azert nem hasznalok ekezeteket, mert nem tudom, hogy kell az "és" szot irni, hanem mert külföldön vagyok es kenyelmetlen lenne.

formax 2007.08.24. 14:16:30

Na nézzétek, mit találtam: mek.oszk.hu/01500/01547/01547.pdf a 290. pontban a következőt írja a Magyar Helyesírás Szabályai:
"290. A sorszámnevek után – ha számjegyekkel írjuk őket – pontot teszünk: 1. osztály, 3. sor,
1978. évi, a 10–12. oldalon stb. A pontot a toldalékokat kapcsoló kötőjel előtt is megtartjuk:
3.-nak futott be, a 8.-ba jár, a 10.-kel, a Tutaj u. 4.-ben stb. (A keltezés e tekintetben kivétel;
vö. 296.)"

Vagyis jogos a pont.

Kutyi 2007.08.24. 14:17:13

Ora-mira-kulum, nekem is bántja a szemem az 5.-es megjelölés, de így legalább egyértelmű a válasz: NEM

ReWriter · http://miazhogy.blog.hu 2007.08.24. 14:31:21

A helyesírás egy olyan dolog, amin nem érdemes vitatkozni. A szabályok, és az iskolarendszerek változásával a különböző korosztályok különböző helyesírást tanultak. Ezért van az, hogy sokszor abból, hogy ki hogy ír le bizonyos dolgokat, következtetni lehet arra, hogy hány éves.

érthető vok? nem bi(s)zti h mindenkinek szimpi ez de így van.

bbenoe 2007.08.24. 14:49:32

Nem kell pont. (5-es)

államcsőd · http://www.allamcsod.hu 2007.08.24. 14:56:39

ötödikes. írják ki és punk tum.

arwyll 2007.08.24. 15:01:16

Szerintem nem is a pont,pont.vesszőcske érdekes, hanem az , hogy rögtön akadémikusig kellett szaladni. Nyilvánvaló, hogy ez elég nagy égés - lássuk be. Ha viszont látványosan "akadémikusi szakvéleményt" kérnek ki, akkor úgy tűnik, hogy sokkal bonyolultabb probléma ez, mint elsőre látszik és csak ezért tévesztették el. Szóval csak kendőzi butaságát a TV2.

xlaci 2007.08.24. 15:11:55

bbenoe: Mi az az ötes ?

herodes · http://www.gamblers.hu 2007.08.24. 15:27:22

rewirter, a magyar helyesírás szabályai 1985 óta nem változtak. Csak a szókészlet bővült jelentősen, már úgy értve, hogy sok szónak ma már hivatalosan is elfogadott néhány írásmódja, ami korábban nem volt az, de maga a szabályzat immár 22 éve változatlan.

Novi bácsi 2007.08.24. 15:31:33

Pont-atlanság, vessző-futás...

"Micimedwe: Nem kell pontos vessző."

5.1-es Szőr Rand

Boldonc 2007.08.24. 15:46:19

Reggel meg a cikk iroja is eltevesztette a vesszot! ;)
"Okosabb, vagy..."
Tevedni emberi dolog!
En pl. nem hasznalok ekezeteket, mert igy szoktam meg. A "PC nyelv" pedig angol!

Békávé 2007.08.24. 15:52:56

És miért van a mondat végén kérdőjel mikor ez egy kijelentő mondat?
Mármint nem ez, hanem az. Tehát nem a legelső mondatom, hanem az a bizonyos kérdéses mondat, na.

Békávé 2007.08.24. 16:05:14

Miért nem índítanak témát a magyar olasz rtlklubb szánalmas közvetítéséről.

Elég durva volt pl, hogy a rendező elvtárs az első félidő feléig az olasz szövetségi kapitány helyett a csapat orvosát mutogatta. Nyilván azt gondolta, mivel ő az aki a sok tréningruhás közt öltönyben van akkor ő lesz az edző. Vagy mikor Szujó kollega - nyilván nem zavarta, hogy mögötte épp egy mérközés folyik - odadugta a mikrofont - s ezzel mikrofonalanyt fogva :) - szerencsétlen Várhidi szája elé, aki feltehetőleg inkább a csapattal szeretett volna foglalkozni, mintsem egy hülye kereskedelmi tv méghülyébb "riporterével"
De nálam a prímet a "szakkommentátor" vitte. Aki azon kívül, hogy annyit értett a focihoz, hogy az apukája szövetségi kapitány volt anno, még egy értelmes mondatra sem volt képes, csak amolyan focista hangon probált okosat monadni. Bár így legalább pont passzoltt a Héderer Álmoshoz. Aki szegénykém szerintem korábban valamelyik vidéki kereskedelmi rádió reggeli adásában mondta be hogy a 42es úton torlódás van, kerülni Pilisszentistenfasza felé lehet.

pocak 2007.08.24. 16:37:23

Lord Cica: igazat szóltál, 10 pontos komment.

omgwtf 2007.08.24. 18:05:51

Lord Cica, pocak
a helyesírás nem kötelező. úgy írsz, ahogy akarsz. mondok egy hülye, párhuzamos példát.
tudomisén emberek kitalálták, hogy temetésre, esküvőre, érettségire, teniszezni, ihb-bulira stb. kábé milyen ruhában illik v. szokás menni. ezek is felesleges szabályok, hisz képes vagy bemenni ezek ismerete (és viselete) nélkül is.
ha Te beállítasz citromsárga susogós melegítőben egy temetésre, akkor sem fog elvinni a rendőr. max levonnak pár következtetést a jelenlevők Veled kapcsolatban.
a helyesírásnál dettó.
sz'al emiatt kár túlstresszelned magad.

de az új ábécé dolog legalább vicces volt. még ha nem is annak szántad.

Vörös Szonja, a tetovált lány 2007.08.24. 18:07:55

"natu 2007.08.24. 08:20:54
ördögszekér

Dizájnos paca...
Én meg ezt rühellem, amikor az idézőjel felül kezdődik és nem is idézőjel. Mondatot meg verzállal kezdünk, ugyi, korrektor?"

Na, hogy én egy ilyet mennyire vártam :) Nos, ahogy elnézem, másoknak is rosszul tudja a Shift 2 a nyitó idézőjelet, ez van, az én klaviatúrám sem tökéletes. A mondatkezdő verzál meg...; asszem nem elégségesen nyomtam meg a Shiftet (fránya egy billentyű) reggel 6-kor, a boot-kávém fogyasztása közben. Megkövetlek! Ám el kell hinned, amikor a munkám végzem, ezek a hibák NEM maradnak az adott cikkekben, regényekben, egyéb írásművekben. Roppant kényes vagyok a helyesírásra. Ez alól két kivétel van: a barátaim levelei és a netes hozzászólások.

Egyébként egészségedre :P

szabóZ · http://comment.blog.hu 2007.08.24. 19:30:16

Hat az RTL-rol mostanaban keevsebbet irok, nem mert a Tv2-t utalom, hanem mert az RTL sokaig nem csinalt semmit, a Heti hetest pedig mar nem nezem, mert csak felbaszom maga rajta. De most jon a Csillag szuletik:)
Mas: nem, nem en basztam el a vesszohibat a posztban, a megoldas a Word. Megneztem az idezetet, ott meg jo volt, gondolkodtam hogy en miert raktam volna at, ha nem vagyok hulye, egeszen odaig mentem, hogy vegiggondoltam, mit hogy csinaltam. Nos, a cikkben szerepel a Word helyesiras-ellenorzojenek hibauzenete, amit hat ugy ertem el, hogy kihuztam a vesszot, megneztem a szovegete, pontosan leirtam, hogy mit ir ki, majd fogtam magam es rakattintottam (talan mert ejjel volt) a hibauzenetre, hogy allitsa helyre. Es a suket igy allitotta, tessek modellezni, ez fog kijonni.
Mellesleg ilyen hibakat eteni szerintem nem gaz, bar nagyon fontos hogy minimalizaljuk oket,kb olyan, mintha minden egyes baki utan ujjal mutogatnal Bardos Andrasra, de a Tv2 hibaja nem ilyen volt. Hanem egy tobb hetig keszulo dizajn, amoit senki nem nezettt at, epdig mondjuk ket tucat emberen ment keresztul. Sot! Ez a poszt sceppet sem volt tamado a Tv2-vel, mivel a csatorna, amit mi es mondjuk a sorozatjunkie is sokat szidott a kommunikacioja miatt most ugy viselkedett, ahogy kell. Meg ha el is szaladtak egy professzorert.

Lord_Cica (törölt) 2007.08.24. 19:35:13

omgwtf 2007.08.24. 18:05:51

figyusz, nem jó példád. Az írás az egy eszköz, ezért csak pragmatikus szempontok alapján lehet megítélni.
Azt a jelentést kell visszaadnia, amit szóalak hordoz.
Ehhez sokkal kevesebb szabály is elegendő lenne.
Engem leginkább a vessző, és az egybeír-különír-kötőjellel ír problematikák basztatnak, de van egy csomó ezeken kívül is.
Vesszőt szerintem csak oda tegyünk, ahol a beszéd során kis szünetet tartunk, vagy ahol másképpen megváltozna a mondat jelentése.
pl:
-Ugye utálsz?
-Nem(,) szeretlek.
Az egybe/külön cuccokat meg el lehetne felejteni, mert mindig egyértelmű a jelentés.
Az ábécéből csak az "ly"-t kéne kiszedni, több változtatás lehet hogy inkább bonyolítás lenne. (meg a latin abc-vel is kompatibilisnek célszerű maradni a számítástechnika miatt)

szarok rája 2007.08.24. 19:46:10

A professzor szavait elgépelte valaki – szerintem. Tele van hibával… no jó, csak hárommal. Helyesen: A kérdéses mondat hiányos, összetett mondat. De, mivel teljes értékű összehasonlítást tartalmaz, a mondat helyes formája a következő: Okosabb vagy, mint egy 5-es? Tehát a „mint” elé, mint tagmondatot bevezető kötőszó elé, vesszőt kell tenni.” Nem vitatéma, hogy az „ötödikest” számmal „5.-es” vagy „5-es” formában írjuk-e helyesen. A másik hiba egy vessző hiánya. Azt állítja, hogy „(tehát) a mint elé vesszőt kell tenni”, s így a „mint tagmondatot bevezető kötőszó elé” magyarázó beékelődéssé lesz, tehát el kell választani az előző állítástól vesszőkkel, gondolatjelekkel vagy zárójelekkel. A „de mivel” igen szerencsétlen szókapcsolat, de belekötni nehéz, ám ha a mondat azzal kezdődik, vesszőt kell közéjük tenni. Csókolom!

napazapa 2007.08.24. 20:23:06

Istenem, kitérdekel. [tudom elírtam]. JA és ezt is.
Csináljak még hibát? Ennyire ráértek?

rush4you 2007.08.24. 20:59:28

a hejesirás melékes :-)
A lényeg, mostanában divat hibázni és beismerni?? Na, de kérem az index által elkövetett hiba nem nyelvtani, hanem egész más kategória..
Fenyegessünk meg mindenkit aki szerintünk, ellenünk vét ugye? ez a stílus emlékeztet arra amikor a bikaláncos mergás paraszt kiszáll a gépből és fenyegetőzik ( csak nem feljelentéssel)
Apropó, gratula : sikerült megszázszorozni sztem az adblok és egyéb progik felhasználóinak táborát.
Ezt azért ide Írtam, mert a bocsánat kérő cikkhez nem lehet kommentet füzni ( ez sem véletlen ugye..)

buksikutya 2007.08.24. 21:07:36

a diszletben es a musorvezeto hata mogott futo focimben nincs ott a vesszo

Dave_hu (törölt) 2007.08.24. 21:20:01

az eddig leforgatott részek már hibásan mennek le. ezért volt a kamu, hogy a paca a pont a plakáton. NOT!

güell (törölt) 2007.08.24. 21:29:39

na en is epp ezt akartam mondani; faszkorbacsot a pacapontozoknak.

nuffi 2007.08.24. 21:29:57

szóval bocsánatot kérek, de mély hajlongások közepette szeretném felhívni a tisztelt urak és hölyek figyelmét, hogy az indexnél (nyelvtani szempontból) slendriánabb társulat nincs. eredetileg nem akartam írni, mert gondoltam minek szóljak be, fikázni könnyű alkotni nehéz alapon de aztán megláttam ezt:
"A magyar csatárt tíz perccel a vége előtt cserélték le, Mondragon kapus a békésen sétáló játékos hátba lökte, ezért sárgát kapott. Torghelle fegyelmezett maradt, visszaszólt ugyan, de akaszkodott össze a kolumbiai kapussal."
és nem hittem a szememnek. ezek után sztem kevesebb okoskodást és effélét kéne tanúsítani. nem? ja és mégeccer elnézést. tényleg tényleg bocsánat. ne keressetek meg viperákkal és egyéb ocsmány kényszerítő eszközökkel. kösz.

nuffi 2007.08.24. 21:30:27

ja az idézet remészetesen az indexről származik ha esetleg nem lenne világos :)

[bradley] 2007.08.24. 21:53:57

Hogy szabóZ gondolatmenetét folytassam, számomra az a megdöbbentő, hogy ez tényleg SENKINEK nem tűnt fel! Nem csupán a plakátok tervezőinek, és azoknak, akik rábólintottak, de ott voltak péládul a díszlettervezők, a díszletépítők, akik szintén elfelejtették kitenni a vesszőt és a pontot a méretes betűkből álló mondatba. A sajtó ha jól emlékszem az első forgatási napon fotózhatott is. Aztán arról ne is beszéljünk, hogy egy teljes stáb volt a felvételeken, nézősereg, játékosok, műsorvezető, stb. És a k*rva életbe, senkinek nem bökte ki a szemét!? Basszus, ha a nézőtéren lettem volna, addig balhéztam volna, míg nem tudok egy illetékessel beszélni... Nos, egy ilyen felvezetés mellett feltenni a játékosnak egy helyesírási kérdést, több mint ironikus. A tv2-nél úgy tűnik nagy tehetséggel tudják megbuktatni a még be sem mutatott műsorokat. Gratulálok!

nuffi 2007.08.24. 22:06:25

hát nyilván, csak az a baj hogy uez igaz az indexen lévő cikkekre is. azt sem hiszem el hogy egyetlen ember olvassa mielőtt felkerül az oldalra, de még ha ez is a helyzet, egy újságíró legyen már tisztában a tárgyas ragozás fortélyaival...
szóval igazából ebből az irányból is teljesen igaz a fikázni könnyű, alkotni nehéz tézis. egyszerűen csak oda kéne figyelni, ha már a nép butítására vállalkoztak.

[bradley] 2007.08.24. 22:17:42

nuffi: Nem egy pici tévedésről van szó! Itt nem az a probléma, hogy a játékban helytelenül írtak le egy kérdést, vagy akár itt az indexen elírtak valamit egy cikkben. Nem! Itt egy - hangsúlyozom - MŰVELTSÉGI vetélkedő címét szúrták el. Ezzel megalapozták azt is, hogy képtelen voltam komolyan venni magát a műsort.

nuffi 2007.08.24. 22:28:41

jó erre csak annyit, hogy sztem mindannyian tudjuk hogy a magyar kertévék mennyire vehetőek úgy általában komolyan. szóval ezen talán kár is ennyit lovagolni. discovery, nat geo ezeket kell nézni ;) de ha valakit osztassz ész nélkül akkor előbb legalább a saját házad táján tegyél rendet. vagy én tévedek?

cowman 2007.08.24. 22:42:06

nuffi
egy országos kereskedelmi tv új műveltségi vetélkedőjének címét, ill. az abban található helyesírási hibát kár lenne összevetni az indexen található sporttudósítás szövegével. Persze az sem árt, ha ott sem hibázik az "újságíró" kolléga. Egyébként az egész olyan abszurd, mint sok minden kis hazánkban pl.: honvédelmi miniszter aki nem volt katona, gazdasági miniszter aki orvos, vidékfejlesztő ügyvéd, diplomára váró sportminiszter stb.

nuffi 2007.08.24. 23:00:35

összevetni nem volt célom. abszolút. de hogy olyanok csámcsogjanak rajta akik ugyanúgy hibáznak (most a hiba kaliberét figyelmen kívül hagyva, bár az indexen sokkal nagyobb ökörségek szoktak lenni) az egyszerűen nem járja. ellentmondásos. mondom. előbb saját porta. aztán jöhet mindenki más. én sem tudok helyesen írni, de legalább nem is osztom meg milliós tömegekkel a hülyeségeimet :)
hogy most a minisztereket miért kell ide keverni azt meg végképp nem értem. abszolút más téma. nyiss tán új topikot ;)

nuffi 2007.08.24. 23:18:36

kivertem a biztosítékot?
"Megjegyzésed csak előzetes moderációt követően fog megjelenni."
jajj

Bypass 2007.08.24. 23:32:11

Mégis mit lehet elvárni az embertől, ha a nyóckerben lakik, az ablaka a Nagykőőőőrutra néz, és Dr. Ötker a háziorvosa...????....

(no itt is vitázhatnánk, hogy kell-e az és előtt vessző, vagy nem...)

....Ja, ... és ahol kőőőrözik a bűnelkövetőket. Valószínűleg túróval. meg újhagymával. :)

RIO 2007.08.25. 00:07:24

nah. a cikk kb. huszonharmadikán éjjel kerülhetett fel, hiszen az első komment időpontja 2007.08.24. 02:35:30 (Bruti). az enyém a kilencvennyolcadik. ;)
szvsz stratégiai lépés volt a két hiba. a tanulatlanabb rétegek fogékonyabbak a ker.tévék bármely újdonságára. őket csak informálni kell. a lényeg a tanultabb, magát pl értelmiséginek valló nézők megnyerése. a kekec hun figyelmének felkeltésére kíváló a vitagerjesztés.
kicsit izzadok, hogy milyen jéket írtam el, ez az én gyenge pontom...

RIO 2007.08.25. 00:08:47

alyvé! a mondatelelyi nagybötük!

Bypass 2007.08.25. 00:25:39

Méghogy stratégiai....
......azok nem a TV2-nél dolgoznak!

Bypass 2007.08.25. 00:42:10

Bocsi, (nem vettem magamra, csak érdekel), de ezt a "kekec hun"-t kifejtenéd?!

Very danke! ....ahogy a svéd mondja.

harapucca3 (törölt) 2007.08.25. 08:54:06

A műsor egy nulla, éppen annyira, amennyire a háromszorosan keresztre feszített címéből elsőre is látszott... Emlékeztek még arra, amikor pár éve a Fábry Show plakátjáról lehagytak egy vesszőt? (A szöveg ez volt: „Remélem zavarok”) Akkor egy csomó álintelligens álértelmiségi (pl. Vágó István) halálba cikizte Fábryt a műsorában. De ott volt mea clumpa, itt nincs. :)

harapucca3 (törölt) 2007.08.25. 08:56:03

SzigMa, tatuli, bocs... Az ismétlés ősi román szokás.

Vörös Szonja, a tetovált lány 2007.08.25. 09:42:57

Lord Cica,
anno barátokkal mi is megvitattuk az LY szükségességét (többeknek gyenge pont pl. a muszáj/muszály), de aztán Orsolya barátnőm kijelentette, hogy töxar lenne a nevét eztán pontos jével írnia. Valahol igaza van. :)

Sophielight 2007.08.26. 21:27:51

Én magáról a műsorról szeretnék szólni pár szót,ha már így elkezdődött.
1.Valaki írta,hogy a díszletben se vessző,se pont nincs.Ez így van,én is kiszúrtam.
2.Az egész műsor akkora kamu.11.-es gimis vagyok,tehát nem 20 éve voltam 5.-es,bár nem tegnap volt.De azért arra még emlékszem,hogy Héra a tehénszemű(meg úgy egyáltalán a görög mitológia),meg a rózsaablak sehol nem volt.Az,hogy milyen nyelveket beszélt Hunyadi,talán le volt írva valami apróbetűsebbnél is apróbetűsebb részbe,de ez sem volt tananyag.Sőt,megkockáztatom,hogy a Himnusz alcíme sem volt a láthatáron.Tehát teljesen abszurd,hogy maguktól tudják a válaszokat a gyerekek,ráadásul minden kérdésre,és mindenki.
Szóval vagy megismertették őket a kérdésekkel-válaszokkal előzetesen,vagy egy adás 2500000000000000000-szer van megvágva.

andras55 2007.08.27. 08:42:38

Szintén TV2-n fut a Jóban Rosszban. Tudná valaki értelmezni nekem a cím írásmódját? Mert vagy a "Jóban-rosszban" vagy a "Jóban, rosszban" tűnik logikusnak, de így két nagybetűvel, külön, olyan, mintha egy tulajdonnév lenne.

brand_boy 2007.08.27. 13:31:07

Sztem a többségét joggal zavarja a "jeles" írás, mert bár a 290. pont alapján szabályos is lehetne, és a 288. alapján is elvileg "szabad kezünk van" az írásmódban, a szokásjog mindenek felett áll !
288.A számokat írhatjuk betűkkel is, számjegyekkel is. Hogy mikor használunk betűírást,
mikor számjegyírást, arra nincsenek határozott szabályok. A kialakult gyakorlat szerint inkább
betűírást használunk egyrészt a folyamatos, főképpen irodalmi jellegű szövegben (REM: a rövid szóval
kimondható számok lejegyzésekor(REM): öt, húsz, ezer, százezer, tízmillió stb.; másrészt akkor, ha a
szám toldalékos alakban, névutós szókapcsolatban vagy más szóval összetéve szerepel:
huszonötöt, ezernek, tízféle, hatvan után, harmadmagával, kéthetenként stb. Számjegyírást
használunk egyrészt a hosszabb szóval kimondható, nagyobb számok írásában: 388 személy
részére, 65 téglát stb.; másrészt az időpont, pénzösszeg, mérték, statisztikai adat és hasonlók
lejegyzésében: du. 5 órakor, 3 Ft 50 f, 15 méter szövet stb.

Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2009.11.13. 21:53:08

@szabóZ: Mi van, ékezet sincs a szeriben? :))
süti beállítások módosítása