Gondolta volna, hogy a táskarádiózás valaha ugyanolyan problémának számított, mint ma a graffittizés, a kutyaszar, vagy az autós-biciklis háború? Ha belegondolunk persze manapság is idegesítő egy-egy tahó, akinek csutkára tekert Mp3 lejátszójából erősen szivárog a zaj. Régen még durvább lehetett, ha táskarádióból, egy az egybe az arcunkba. Egyébként, ha hihetünk az akkori híreknek, Nyugat-Európában több helyen tiltották is a táskarádiózást pont a bömböltetők miatt. Szóval Magyarországon is kitört a háború, lássuk, mit kaptak cserébe a bömböltetésért az akkori táskarádiósok az újságíróktól. A probléma az ötvenes évek végén jelentkezett, de a hatvanas évek elején durvulhatott be, mert '60 októberében ezt olvashatjuk:
"Körülbelül másfél éve írtam a Dunaparton grasszáló jampecek ellen, akik ékes harci totemként táskarádiót himbáltak a vállukon. Ma már majdnem megbocsátok, mert ezek a készülékek nem szóltak, tekintettel arra, hogy legdrágább alkatrészük, a tranzisztor, hiányzott belőlük. A hazai ipar fejlődésével azonban ezek a masinák vidáman szólnak, sőt üvöltenek villamoson és eszpresszóban, utcán és zenés étteremben."
Az újságíró a rend kedvéért természetesen még hozzábigyeszti, hogy egyébként a táskarádió nagyon hasznos bír lenni (különben mi a fenének erőlködne vele a "hazai ipar", ugyebár) utazó ügynököknek, meg vízitúrázóknak. De a tranzisztor nélküli ál-táskarádiók vajon mik lehettek?
A táskarádió-probléma persze nem oldódott meg, sőt. '63-ban már így morgolódik egy másik sajtómunkás:
"A táskarádiókról gyakran esik szó mostanában, nem utolsó sorban humoreszkekben és - karikatúrákban. Ezekben az írásokban és rajzokban főképpen úgy jelennek meg a tranzisztoros táska- és zsebrádiók, mint napjaink huligán-viseletének részei, a cipzáras csőnadrág, a hülyegyerek-frizura és bőrmellény kiegészítő tarozékai - a kézből, vagy zsebből bömbölő, a gyanútlan járókelőkre vagy autósokra rárikoltó szerkezet, amely segít feltűnést kelteni és adott esetben még utcán twistelni is."
Persze ennek a cikknek is az a végső tanulsága, hogy egyébként, ha nem huligánok bömböltetik, hanem jólnevelt tevepásztorok a Szaharában és nem twistet hallgatnak rajta, hanem Déli krónikát, akkor a sivatagban lakó beduinoknak, meg az őserdei indiánoknak a civilizációt terjesztheti a hordozható rádió, kitágítja szellemük horizontját, talán még a szocializmus magját is elhintheti. Mondjuk az más tészta, hogy ma éppen úgy gondoljuk, hogy maradt volna inkább otthon a civilizáció a seggén, hagyta volna békén a tevepásztorokat. De a globalizációs paránál van egy izgatóbb, kínzóbb, megválaszolatlanabb és ötször súlyosabb kérdés: hogyan nézhetett ki a hülyegyerek-frizura?
Hogy összezavarjuk olvasóinkat, mindehhez tegyük hozzá, hogy egy '72-es felmérés szerint táskarádiója nem a huligánoknak volt, hanem többségében a magasabb iskolai végzettségűeknek és a szellemi foglalkozásúaknak. Na jó, a felmérés szépséghibája, hogy csak a 18 éven felüli lakosság körében vizsgálódott, akiknél mellesleg ekkoriban 800.000 táska- és zsebrádió volt.
asztrov 2007.07.31. 14:18:49
mi más is volt benne, mint beatzene, és az ifjúság problémáinak boncolgatása.
emígyen biztosak lehetünk abban is, hogy nemsokára minden biciklistának széles mosollyal adják meg a kijáró elsőbbséget az még kényszerűségből autót vezető embertársaik, nemsokára kossuth-díjat kap a legtehetségesebb graffitis, valamint tudósok kitenyésztik a szar nélküli kutyát. lesz jövő!
N.Zoli 2007.07.31. 14:49:30
Kiricsizoli
Ha teheted szerezd be egy ötvenes években készült Pannonia motorkerékpár gyári kézikönyvét, azon megfeküdnél. A Weiss Manfréd által alapított cég, addigra Rákosi Mátyás Gépműhely lett, akkoriban a motor szót hosszú ó-val írták, mótornak. Asszem 125-ös volt a Pannonia T5 és TLF De Luxe, ami, akkoriban "kismótornak" számított, nem kellet rá bukó, nem kellett hozzá jogsi, csak el kellett olvasni a könyvet. Leírták benne, hogy milyen szép kirándulásokat lehet vele tenni hazánk szép tájain, de jegyezd meg jól kismótoros barátom a motor nem mutatványok bemutatására és huligánkodásra való. Továbbá leírták, hogy jól jegyezd meg, ha színtévesztő vagy, a közlekedési jelzőlámpán legfölül van a piros, középen sárga és alul zöld.
Ezt a könyvet be akarom szerezni én is. Egyszer volt a kezemben és nem bírtam végig olvasni, mert féloldalanként megálltam hempörögni.
kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2007.07.31. 15:02:03
köszi a tippet, de van 2 rossz hírem.
1. nekem azt mondta egyszer egy antikvárius, hogy 50-es években kiadott könyveket ritkán vesznek, meg ritkán is hoznak be.
2. de a nagyobbik baj az, hogy saját megfigyelés, hogy ha viszont kapható 50-es évekbeli könyv, akkor durván fölárazzák. most direkt utánakeresgéltem egy kicsit: pl danuvia kézikönyv 5 rugót kóstál. nem semmi, mi?
adok egy linket, itt megtalálod, amiket keresel, sajna csak előjegyehető, de gondolom a pannónia is 5 rugesz körül lesz. a danuviát is itt találod:
www.regikonyvek.hu/category.php?p=0&id=76
(remélem működik a link...)
N.Zoli 2007.07.31. 15:12:09
kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2007.07.31. 15:16:56
láttad a pannónia kézikönyveket?
N.Zoli 2007.07.31. 15:36:18
Dallas 2007.07.31. 15:58:35
N.Zoli 2007.07.31. 16:48:37
moli 2007.07.31. 17:04:19
es ez csak egyre rosszabb lesz.
gyz 2007.07.31. 17:49:50
és a tiednek is állandóan leesett a lánca? három haveromnak is volt Szputnyikja, és állandóan ledobta nekik váltáskor a láncot. Én ezért inkább egy akkoriban megagigaszupernek tartott Favoritot szereztem be, persze szülői finanszírozással. Nem volt egyszerű, mert akkoriban valamiért nem lehetett sportszert behozni Csehszlovákiából, így apámmal áttrabantoztunk (vagy ladáztunk? - fene tudja), megvettük, majd ott maradtam egyedül, kicsit összekoszoltam a vadiúj gépet, hogy használtnak tűnjön, aztán mint egszeri kerékpáros turista, hazatekertem vele. micsoda idők :)
N.Zoli 2007.07.31. 19:04:01
Shore 2007.07.31. 19:04:34
N.Zoli 2007.07.31. 19:06:29
Nargaroth · http://hematolagnia.blog.hu 2007.07.31. 19:35:01
Dallas 2007.08.01. 09:22:05
Aztán hogy folytassam, az első motorom, első szériás Babetta, mely gyárilag úgy volt kialakítva, h SOHA, azaz soha nem indult be, órákig "bicikliztem" vele, amig berőffent. Utána egy örökkévalóságig motoroztam vele.. Ezek után a Simsonos korszak kezdődött, de ezt majd később.. :)
wachaz · http://tvmusor.tv 2007.08.01. 09:42:07
Jaja. Nincs is jobb annál, mikor 6-8 bagózó taknyos egy gerjedő mobilról bömbölteti a legújabb "sláger" szám 15 másodpercét, majd újra, majd újra, majd újra - mert ennyi fér rá csengőhangnak. Közben próbálják túlüvölteni, mert "nem hallom, mert hangos a zene".
Tisztára, mint az Office-ban, mikor Michael az Amazonról csak a sample-t hallgatta meg, de azt vagy harmincszor :D
A nagy kedvenc még a buszon hülyegyerek, aki végighalgatja kétszer a "rintintirin..." csengőhangot mielőtt rájön, hogy fel kéne venni: nem hallotta, mert a füldugóban tombol a tüc-tüc.
Csak venni kéne egy lángszórót, és egybeolvasztani az ilyeneket a kütyüjükkel :D
indawood 2007.08.01. 18:30:32
jazzbubu 2007.08.01. 19:22:19
www.youtube.com/watch?v=_RLTDywJRus