A szerző a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola végzős hallgatója, és ezen a címen lehet neki gratulálni: ahorvath0520@bkf.hu.
8. FEJEZET - HOVÁ TART AZ AMERIKAI TELEVÍZIÓZÁS? 4/2
A videófile megosztó weboldalak, mint a YouTube, egyes klipjeikkel több milliós nézettséget produkálnak, amelyek már-már a nagy amerikai tévéhálózatok nézettségi adataival veszik fel a versenyt, arról nem beszélve, hogy ezek a webtartalmak egyre népszerűbbek. Épp ezért a CBS például szerződést is kötött a YouTube tulajdonosával, hogy feltölthessék saját műsoraiknak egyes részleteit a website-ra. A BBC beszámolója szerint a megállapodást követő egy hónap alatt, a CBS által feltöltött 300 videóanyagot 29.2 millióan töltötték le. David Letterman késő esti showműsora pedig ezt követően öt százalékos nézettségnövekedést könyvelhetett el a ’klasszikus’ tévénézettségi adatok tekintetében.
Mind a CBS, mind a YouTube vezetői ezt a nézettségnövekedést egyértelműen az interneten legálisan is elérhető videótartalmaknak tulajdonítja [BBCNews]. A YouTube tartalmát azonban még így is többnyire az illegális tartalmak teszik ki, épp ezért nem mindenki ilyen lelkes a YouTube-al kapcsolatban, ugyanis sokan úgy látják, hogy a weboldalon illegálisan fenn lévő tartalmak inkább csak profitot hoznak a weboldal tulajdonosának (azaz Google-nak), mint amennyi promóciós értéket képviselnek. A VH-1 kábeltévé vagy az NBC folyamatosan harcban áll a céggel, azt próbálják elérni, hogy a weboldal üzemeltetői vegyék le az ő szerzői jogaik alá tartozó klipeket, de a Viacom (a CBS tulajdonosa) is perben áll velük, egy milliárd dollárra perelte be a YouTube tulajdonosát, mert állításuk szerint 150,000 olyan klip szerepel az oldalon, amelyek feltöltéséhez nem adtak engedélyt.
Ezeket a klipeket eddig másfél milliárdszor töltötték le a YouTube számlálója szerint. Ez a per fordulópont lehet az amerikai digitális média eddigi történetében, és az amerikai digitális tartalmakra vonatkozó törvénynek (Digital Millennium Copyright Act, DMCA) is az eddigi legfőbb próbája lesz. A helyzetet bonyolítja, hogy ezeket a videóanyagokat nem a YouTube szerkesztői tették fel, hanem a felhasználók, a weboldalra ugyanis bárki tölthet fel videókat. Miközben tehát egyik oldalról a nagy amerikai médiabirodalmak minden erejükkel harcolnak az illegális digitális tartalmak ellen, a másik oldalon maguk is mindent megtesznek azért, hogy az internetes generációkat is megnyerjék maguknak.
A legális tartalmak között kell megemlítenünk, hogy a tévéhálózatok egyes sorozataik teljes epizódjait is felteszik saját weblapjaikra, amelyekkel egyrészt a televíziós nézettségi adatokat próbálják növelni, másrészt új hirdetési lehetőségeket látnak benne. A zeneipar példája jól mutatja, hogy míg pár évvel ezelőtt az internet a kiadóknak a lehető legnagyobb veszélyforrást jelentette az illegális tartalmak miatt, ma a legálisan és fizetősen letöltött zenék óriási bevételeket jelentenek a cégeknek, és egyre nagyobb szeletét jelentik az összeladásnak. A statisztikák szerint például 2006-ban megduplázódtak a legális zeneletöltésből befolyó bevételek, több mint 2 milliárd dollár értékben adtak el zenei tartalmakat az interneten.
A Nielsen Media saját kutatásában, amelyet a Nielsen Analytics nevű részlegük publikált 2007 januárjában, azt vizsgálta, hogy a tévéhálózatok saját weblapjaikra feltöltött teljes epizódletöltési lehetőségek hogyan befolyásolják a televíziós nézettséget, illetve, hogy milyen újabb bevételi forrásokat jelenthet ez az új sugárzási mód. (Ez a kutatás tehát nem a YouTube és a hozzá hasonló videófile megosztó oldalakat vizsgálta, mint amiről korábban már szó esett a CBS kapcsán.) Fontos megjegyezni, hogy a csatornák mindig úgynevezett streaming videó formátumban töltik fel a műsoraikat az internetre. Ez az jelenti, hogy a felhasználók nem tölthetik le az epizódokat saját merevlemezükre, a képet folyamatosan a tévéhálózatok webszervei biztosítják.
Ezzel a módszerrel a hirdetéseket nem lehet kikerülni, hiszen a sugárzás módját a szerver oldal dönti el. Ez leginkább a hirdetési piacot érinti, hiszen – a kutatás szerint – sokkal hatékonyabb hirdetési lehetőséget biztosít ez a fajta műsorsugárzás, ugyanis a célközönség nagy része ebben az esetben jómódú, magasan képzett egyénekből áll. Ráadásul a hirdetési üzenet is sokkal könnyebben eljuttatható a célközönséghez, hiszen az internetes környezet miatt sokkal több interakcióra is lehetőség van, mint a hagyományos televíziós reklámok esetében. A reklámfilm nézése alatti kattintás például azonnal a hirdető weblapjára vezet, ahol még további információk szerezhetők be az egyes termékekről.
A tanulmány legfontosabb megállapításai tehát, hogy „az internetes tévézéssel csak tovább szélesedett a közönség: a show-k ezzel a sugárzási formával ugyanis a fiatalabb, jómódúbb és magasabb iskolázottság nézőréteget is elérték.” Az internetes streaming videósugárzás egyébként a magyar tévécsatornáknál sem ismeretlen, sőt, mind a három országos magyar televízió naponta frissíti videótárát. Az RTL Klub a saját gyártású műsorai közül nagyon sokat kitesz az rtlklub.hu-ra, többek között a Heti Hetesből vagy épp a Győzike showból is rengeteg részletet találhatunk a weboldalon. A Magyar Televízió teljes műsora látható az interneten előben is, de óriási archív tartalmat is találhatunk a „Visszanéző” rovatban a tévé weboldalán.
A saját weblapra történő feltöltés mellett azonban más módon is harcolnak az amerikai tévéhálózatok az internetes közönségért. Az NBC Universal és a News Corporation (FOX) összefogott, hogy elindítsanak egy website-ot, ahol a YouTube-hoz hasonlóan lehet majd megnézni az NBC és a FOX műsorait, bár a terveik szerint a többi tévéhálózat is csatlakozna a kezdeményezéshez. Az oldal célja, hogy egy helyre gyűjtse össze a jelenleg futó tévésorozatokat, mert jelenleg rengeteg külön weboldal áll rendelkezésre e célból. Elsősorban a csatornák saját weblapjai, de a Yahoo!, a MySpace és a Google Video is kínál sorozatepizódokat. A weboldal létrehozásának fő oka, hogy azok a nézők is megtalálják kedvenc sorozataik epizódjait, akik hajlamosak elfelejteni, hogy melyik tv-hálózaton is látható a sorozat.
Emellett azonban tovább erősítenék a fent említett weboldalakkal is a kapcsolatokat, és az eddiginél sokkal rendszeresebben és gyakrabban tennének ki teljes epizódokat ezekre a siteokra is. Eddig ugyanis a Yahoo! vagy a MySpace csak esetenként kínált teljes epizódokat. Ahhoz azonban, hogy minél több emberhez jussanak el ezek a webepizódok, szükség van ezekre az internetes óriásokra is. Az NBC weblapja, az nbc.com például 14 millió látogatót vonz havonta, a Yahoo! viszont 500 milliót, így az ő stratégiai partnerségük óriási előnyt jelenthet. De a tervek szerint bevonnák az AOL-t, és az MSN-t is, ami a Yahoo!-val és a Google-al együtt ez azt jelentené, hogy az amerikai netezők 96%-hoz eljutnának, így mindenkinek lehetősége lenne streaming videó formájában letölteni az elmulasztott epizódokat.
folyt. köv.
Kanyecc · http://sorozatguru.info 2007.07.28. 13:11:39
Emmet Ray 2007.07.28. 13:45:17
winnie 2007.07.28. 15:29:54
a torrentsite-ok még mindig igencsak kis szeletet jelentenek. amerikában a legnépszerűbb torrentsorozatok a tévében is iszonyat menőek, azok kelnek el leginkább dvd-n. (ráaádsul az amerikaiak a saját sorozataikat ingyen tudják nézni a tévék honlapjain - tök felesleges a youtube.
amióta van torrent, a dvd-eladások az egekben vannak, csúcsokat döntenek.
" Ez a hazai tévétársaságokat is nagyban érinti, hiába veszik meg pl. a Prison Break 2. szériáját, ha már régen megvan DVD-n mindenkinek."
:D hatalmas tévhitben vagy. mindenkinek? tudod hány emberről van szó? 10-20, legyen, 40 ezerről? mégis mit számít ez a pár ember, a milliós táborokhoz képest? a prison break első évadát a netezők már látták, amikor tévébe került, mgis az év legnagybb sikere lett. dettó, mondjuk a house.
igazából az a vicces, hogy magyar példát írsz, hisz nálunk nulla az internet elterjedtsége. angliában az év elején lement kábelen már a hroes, most mutatta be a bbc2 és mégis iszonyatosan jó eredménnyel nyitott. angliában. másodvetítésnél.
próbálj reálisan gondolkodni. "régen megvan dvd-n mindenkinek?" egyrészt még meg sem jelent. oké, van pár warezhuszár, aki kiírta magának a tévés ripeket, no de ez a kisebbségnek mekkora szelete?
nyilván a warez miatt jelenik meg idehaza egyre több és több sorozat is dvd-n. ahogy nő a warezelés itthon, egyre több lesz a sorozat és egyre több sorozatdvd fogy.
think about it, mielőtt csacsiságokat írsz:)
Emmet Ray 2007.07.28. 16:15:19
Próbálj csak kimenni bármelyik nagyobb piacra, nagy lesz a meglepetésed! Oké, hogy ezek "warezhuszárok", de amíg a kiadók idegenkednek a divx tömörítéstől (legalábbis a hazaiak), addig ne is várjunk mást. Most őszintén: ki fog megvenni 8 DVD-n egy teljes szériát, mikor ráfér kettőre is, ráadásul ingyen (kis kreativitással)? Jogilag meg ugye nem teljesen egyértelmú a helyzet, egyedül az amcsikat sikerült beijeszteni, hogy rájuk töri az ajtót az FBI... Egyébként ismerős a helyzet, ugyanez volt anno az mp3-al is, a helyzet most kísértetiesen megismétlődik a filmiparral. Persze lehet jönni a HD felbontással meg a plazmával, de egy sorozat esetében ki törődik ezzel? Én pl. letöltöm, megnézem, majd kis idő múlva megy kukába. Apropó, meddig fogunk sírni a hazai internet elterjedtsége miatt? Nem hiszem, hogy még mindig olyan rossz a helyzet... Lassan a fél ország itt lóg az index-féle blogokon...
marisell · http://kifozde.blog.hu 2007.07.28. 16:23:59
aminek persze nagyon örülünk, nem de?de a fél ország?????
sixx · http://comment.blog.hu 2007.07.28. 16:30:39
Emmet Ray 2007.07.28. 17:15:51
winnie 2007.07.29. 09:21:04
ezrek. odakint milliók. és igen, én is. van, aki filccel írja fel a korongra a címet, más megveszi. nem számít. de a 99,9% megnézi a tévében és kalap, mert olyan hülyeséget, hogy tévésorozatot megtartani, nem tesznek.
"a helyzet most kísértetiesen megismétlődik a filmiparral."
a filmeket a tévé, a vhs sem tudta megölni. most nem a filmekről van szó, hanem tévéről. bárki fel tudja venni dvd-re, vhs-re és meg tudja tartani. ettől még a vészhelyzet vagy a lost dvd itthon is nagy siker volt.
"meddig fogunk sírni a hazai internet elterjedtsége miatt? Nem hiszem, hogy még mindig olyan rossz a helyzet"
nem sírni kell, csak reálisan szemlélni. alacsony és ezen töredékszázaléknak a töredéke warezel. apró réteg.
de mondom, károgsz és közben nem veszed észre, hogy az említett prison break az évad második legnézettebb sorozata volt nálunk.
öreg hiba, hogy azt hiszed, hogy mindenki úgy gondolkodik, mint te.
firestarter 2007.07.31. 00:19:03
winnie 2007.07.31. 07:05:07
" Németországban megbukott a prison break mint a huzat, de nem azért mert nem érdekelte a németeket, hanem nemes egyszerűséggel mire ott a tv-ig eljutott már mindenki rég leszedte netről."
talkin about elszállás... ezt honnan tudod? súgó? (oké, én sem tudom, de legalább nem hiszem magamról, hogy tudom miért bukott meg.)
amúgy javítanék. németországban nem bukott meg a prison break, egyszerűen nem lett numero uno. amerikában az 52. számú sorozat, angliában nincs top10-ben, spanyolországban nincs top10-ben - a németeknél a 7. legnézettebb sorozat lett. nálunk, ki tudja miért, bejött az embereknek és csak a vészhelyzetet nézik többen meg a csi: miamit.
és mi van a többi sorozattal, ami dettó elérhető és siker a németeknél? helyszínelők? house? stb- most fogják bemutatni a heroes-t. szerinted nagy vagy még nagyobb siker lesz. angliában a heroes volt már kábelen (scifi csatorna), rég letölthető és mégis mekkora durva siker volt a premier a bbc2-n, pedig még több helyről lehetett hozzáférni.
tudod miért? mert a heroes már tényleg "nézett" sorozat, majdnem top10-es, de a prison break példát nem vágom.
az 51. legnézettebb amerikában (nem esek hasra, csak valamire hivatkoznom kell) - ha az 52. legnézettebb, a 3 rész után lelőtt e3lbs., ami nálunk a hallmarkon ment, megbukna, akkor a net lenne az oka?
50. a bones. 49. a jericho. 35. az ugly betty. bezzeg a house, lost, csi-k jóval előrébb vannak és nézettebbek is németeknél, net ide vagy oda.
"a 2. széria nézettsége sehol se lesz, mert már megvan mindenkinek."
:) ja, mert egy éve az első nem volt meg "mindenkinek?" hirtelen mindenki el kezdett warezelni ebben az évben. á, nem is értem. mondom, 10-20 ezer emberről van szó. de legyen 50. hell, legyen 100.
"Arról nem beszélve, hogy hülye lennék újra minden egyes részre egy hetet várni.."
na igen.
1. mert ugye amerikában nem várnak egy hetet. sőt, amerikában olykor még 3-4 hónap is van két rész között. nálunk nincs, ha már PB.
2. ha nem vársz egy hetet, akkor egyszerre nézed a részeket. kérdem én, mi nagyobbb hülyeség (ha már ezt a szót használtad). egy hetet várni a részre vagy egy teljes évet. még az 1x22 és a 2x01 között is csak pár hónapot kell várni annak, aki hetente nézi. aki nem, az egy évig aszalódhat:)
"te hülye lennél" - azt hiszem ez a kulcsszó. csakhogy te egy vagy a 10 millióból. nézed a győzike showt? vagy a naplót? vagy a cobra 11-et? ugye? nagyjából ennyire befolyásolja a te preferenciád azt, hogy a többi tévénéző mit néz.
de tényleg. miért a prison break a példád, ezt nem értem. meg az is sántít, hogy egy sorozat német nézettségével példálózol, amikor lehet tudni, hogy van 10 ellenpélda. és 10 ellenország.
winnie 2007.07.31. 08:04:53