A szerző a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola végzős hallgatója, és ezen a címen lehet neki gratulálni: ahorvath0520@bkf.hu.
6. FEJEZET – HOGYAN VÁLTOZTATTA MEG A LOST A TELEVÍZIÓZÁST? 2/1
„Nyilvánvaló hogy mindenki a Lost nyomdokaiba próbál lépni” – mondta Francie Calfo, az ABC Entertainment alelnöke pár héttel a sorozat premierjét követően [Variety, 2004. október 18., 17. oldal]. Ez a 2005-ös amerikai őszi szezont megnézve kétségtelenül így is volt, a nagy amerikai hálózatok ontották a Losthoz hasonló úgynevezett „mistery-drama” sorozatokat, bár sorra buktak meg ezek a próbálkozások (Invasion, Surface, Treshold…), de elsőként azért leszögezhető, hogy az addig – a nagy hálózatok számára – érdektelennek hitt sci-fi műfaj kétségtelenül az érdeklődés előterébe került. De ennél azért sokkal fontosabb változásokra is felfigyelhetünk 2004 óta az amerikai televíziós ipart vizsgálva.
Miközben számtalan elemzés és tanulmány látott napvilágot az elmúlt években, amely az internettel szemben elbukó televíziózásról íródott (persze még a Lost premierje előtt), újra aranykorát kezdik élni az amerikai sorozatok. A Losthoz hasonló sorozatok, amelyek egy központi rejtély köré épülnek, még sohasem húzták túl sokáig, most viszont a Lost hétről hétre 16-18 millió nézőt vonzott csak az Egyesült Államokban. Ez korábban azonban nem volt így. A legjobb példa erre a 90-es évek első felében ugyancsak az ABC által indított, szintén egy rejtélyt felgöngyölíteni kívánó Twin Peaks című sorozat volt, amelynek a kiváló kezdés ellenére a második szezonra olyannyira lecsökkent a nézettsége, hogy egyik pillanatról a másikra törölték a műsort. A sorozatot annyira kapkodva kellett befejezni, hogy a nézőkben azóta is mélyen él az utolsó epizód kurtasága. Magyarországon még egy szólás-mondás is elterjedt akkoriban, amikor a Magyar Televízió sugározta a produkciót, miszerint „olyan gyorsan vége lett, mint a Twin Peaksnek”. Időnként még most is hallani a pesti utcán ezt a mondatot, pedig már több mint tíz éve, hogy nálunk is lement a sorozat.
A Twin Peaks az akkoriban igen ritka, úgynevezett szerializált (serial) dráma sorozatok mintapéldánya volt. Ezek a műsorok az epizodik (episodic) műsorokkal szemben nem különálló epizódokból állnak (lásd: a C.S.I.), hanem egy történetet visznek végig az egész sorozaton, akár éveken keresztül. Ennek azonban óriási hátránya, hogy ha a néző lemarad az egyik epizódról, úgy kiesik a történetből, hogy valószínűleg abbahagyja a sorozat nézését. Ráadásul, ha valaki nem látta az első részt, megintcsak valószerűtlen, hogy bekapcsolódjon az évad közepén, hiszen már nem értené a történetet. A kilencvenes években és korábban ilyen típusú sorozatokkal tehát nagyon ritkán kísérleteztek a főműsoridőben és akkor is általában bukás lett vége. (A daytime sorozatok és a dél-amerikai produkciók egész más nézői habitusra apellálnak, így dolgozatomban nem is foglalkozom velük, habár kétségtelenül érdekes kérdés lenne az ő néző-megtartási stratégiájuk is).
Mégis mi lehet az, ami miatt a Twin Peaks szerializált formátuma akkoriban hétről hétre csökkenő nézettségi tendenciát mutatott, a Lost az első szezonban pedig végig szinten tudott maradni, sőt még növelni is tudta a nézettségét? Hogyhogy hétről hétre egyre többen néztek egy ilyen összefüggő történettel operáló sorozatot, egyre többen kapcsolódtak be az idő múlásával? Hogy lehet, hogy akik lemaradtak egy-egy epizódról – a Nielsen Media adatait vizsgálva – mégsem adták fel a sorozat nézését, mint anno a Twin Peaks nézői? Mi a különbség 2004 és 1994 között? Vagy kicsit máshogy megfogalmazva: mi nem volt akkor, ami ma van? Mi áll ma rendelkezésre, ami akkor nem állt?
A kérdésre talán meglepő a válasz, ha azt vesszük, hogy épp azok az eszközök vezetettek a Lost sikeréhez, amelyek miatt sokan korábban már eltemették a klasszikus televíziózást. Ezek pedig nem mások, mint az internet és a többi multimédiás modern eszköz. James Poniewozik, az amerikai Time magazin szakírója, 2006. szeptemberében a lap hasábjain megjelent írásában kifejti, hogy a Lost épp azért élte túl a kultsorozatok temetőjét (’cult-show graveyard’), amibe a Twin Peaks beleesett, mert a televíziózás azóta nagyon sokat változott, főképp annak köszönhetően, hogy a Lost megváltoztatta a televíziózást.
Elsőre talán túlságosan is nyakatekertnek tűnhet a Time magazin újságírójának álláspontja, de ha jobban belegondolunk, okfejtése lépésről lépésre nyomon követhető és logikus. „A Lost épp azokat az internetcentrikus és egyéb multimédiás eszközöket napi rendszerességgel használó nézőket nyerte meg, akikről azt feltételeznénk, hogy már untatja őket a televízió.” Épp azok a jellemzők teszik sikeressé a Lostot – a hosszú, végeláthatatlan, bonyolult és összetett történet - amelyek miatt a Twin Peaks és hasonló sorozatok megbuktak. „Amikor a Lostot bemutatta az ABC, minden addigi tudásunkat felülírta. A Lost bebizonyította, hogy mégiscsak működhet a szerializált dráma a tv-ben, pedig korábban szinte szabályként fogadtuk el, hogy nem.” – mondta Michael Wright, a TNT csatorna programming osztályának alelnöke a World Screen News újságírójának.
folyt. köv.
há mér? nincs abba semmi. 2007.07.25. 10:25:39
bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2007.07.25. 10:46:11
Kobaljov 2007.07.25. 12:42:41
speirs 2007.07.25. 12:52:13
bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2007.07.25. 12:57:36
Guardian Hero 2007.07.25. 13:10:25
bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2007.07.25. 14:33:33
Dallas 2007.07.25. 15:14:34
mókus 2007.07.25. 15:30:55
bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2007.07.25. 15:51:11
human · http://yummie.hu 2007.07.25. 15:52:29
a twin peaks meg nem az a gond, hogy egy nagy titkot elárultak az s1 végén?
s3v3n 2007.07.25. 17:23:57
nekem pont az jön le, hogy a lost a jelenleg futó high concept drámák közt a legjobban megírt, megszerkesztett. a heroes és társai tanulhatnának tőle...
már most kult, mi lesz 15 év múlva?
tarsolya 2007.07.25. 17:44:06
Persze, szeretheted, nyilván neked tetszik, azért mondasz róla szépeket, ezt értem, csak azért ennyire durva túlzásokba ne essünk, szerintem :)
tarsolya 2007.07.25. 17:44:58
Lásd Twin Peaks.
bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2007.07.25. 17:53:36
vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2007.07.25. 18:11:30
márpedig a történet vezetésből - eltűnő, és a semmiből előtűnő szálak fölöslegessé váló karakterek, melyekkel nem tudnak mit kezdeni stb. - ezt sugallja. Nem arról van szó, hogy én ne szeretném, de amikor ojan objektumokat, melyek kiszúrják az ember szemét, csak a 3-4-5. évadban fedeznek fel, hááát...
bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2007.07.25. 18:56:25
köszönöm
jamesz 2007.07.26. 09:00:57
Ezt a két sorozatot tényleg mindössze csak azzal lehet egy lapra hozni, hogy összefüggő a történet.
A TP szerintem a mai napig egyedi marad, és egészen más miatt lett népszerű mint a Lost.
Ráadásul a TP remek történetszövésen kívül olyan audiovizuális orgiasztikus elemeket tartalmaz amelyen a rajongók ejakuálnak, de a nem fanokra is hatással van.(pl. az első részben ahogy Leland megtudja LP halálát a feleségétől, és szép lassan halad a közelkép a kagylótól a telefonzsinóron végig, miközben a felesége megállás nélkül sikít.....vagy akár Bob bármelyik megjelenése, illetve egyéb szürreális képek hangok...)
Ezzel szemben a Lostban a művészi igényességnek a nyoma sincs meg, leginkább az elsődleges érzékekre fókuszál meglehetősen hatásvadász módon.Az azért jó, és biztos, hogy misztikus részekkel jól operál, nem úgy mint egyéb (Charmed..stb) sorozatok.
Eh, hosszú oldalakat lehetne írni, a lényeg, hogy TP igényességével, képi, és hangi világával a kényes ízlésűeknek is megfelel...eléggé örökérvényű az időben is.
Cole 2007.07.26. 10:24:05
Kobaljov 2007.07.26. 23:45:40
[HEJ] 2007.07.30. 14:14:01
A film-szeru kivitel pedig a gigaszi koltsegvetesnek koszonheto, ha a TP is ekkora osszegekkel operalhatott volna, akkor mar a 90\'-es evek kozepen is tucatszam jottek volna a tp-klonok, misztikus sorozatok; mint ahogy tudtommal az X-aktak is a TP farvizen futhatott be a szelesebb kozonseg ele.
bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2007.07.30. 14:53:34
[HEJ] 2007.07.30. 14:57:09
bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2007.07.30. 15:59:07
az X-akták 93ban kezdődött, a TP befejezése után, az Alaszka meg inkább vicces volt mint bármi más.