A szerző a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola végzős hallgatója, és ezen a címen lehet neki gratulálni: ahorvath0520@bkf.hu.
5. FEJEZET – A TENDENCIÁK MEGFORDULNAK
Megkérdőjelezhetetlen, hogy a Lost és a Desperate Housewives forradalmi műsoroknak tekinthetők az amerikai televíziózás történetében, hiszen főként ennek a két műsornak köszönhető, hogy az addigi negatív tendenciák – csökkenő nézettségi adatokat, a külföldi érdeklődés mélypontra jutása – megfordultak 2005 őszére. A 2004/2005-ös televíziós szezon volt az első sok-sok év óta, amikor a négy legnagyobb tévéhálózat (ABC, NBC, CBS, FOX) összesített nézettsége növekedni tudott, bár ez a növekedés minimális, 1%-os, mégis ez az 1% nagyon komoly fordulatnak tekinthető.
A Wall Street Journalnek nyilatkozó Tom Wolzien, a Sanford C. Bernstein & Co. elemzője egy 25 éves hanyatló tendencia végének tekinti ezeket az adatokat. Ráadásul – és ez talán még fontosabb adatnak tekinthető – a 12-17 éves korosztály bizalmát is sikerült visszaszereznie a csatornáknak, ebben a korcsoportban 6%-al nőtt a négy nagy hálózat nézettsége 2006-ban az előző szezonhoz képest. Az NBC érte el a 2006-os szezonban a legnagyobb növekedést a tinédzserek között, ők drámai 60%-os növekedést regisztrálhattak a 2005/2006-os évadhoz képest (köszönhetően főként a Heroes című sorozatnak és az NFL, az amerikai foci közvetítési jogainak megszerzésének.)
A külföldi csatornák soha nem látott sorozatvásárlási lázba kezdtek. Az angol csatornák filmbeszerzőin ilyen fokú izgatottságot utoljára a 90-s évek közepén lehetett látni [World Screen News, 2004. október, 96. oldal]. Itthon is elindult az amerikai sorozatláz. „Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója szerint a tengerentúli szériák minősége mostanában lett olyan, hogy az európai nézők érdeklődését is felkelti. A programigazgató nemcsak a csatornán futó Lostra alapozza véleményét, hanem a szériákat gyártó tengerentúli hálózatok - ABC, CBS, NBC, Fox - jövő évi kínálatára is.
Poich Lóránd, a TV2 programigazgatója egyetért Kolosi Péterrel, de hozzátette: az elmúlt években a fikciós sorozatok háttérbe szorultak: a "reality-őrület" öntötte el a képernyőket, s csak a mostani szezon hozta meg az áttörést. A két most nálunk is játszott új sorozat is elindult, és mindkettő elnyerte a szakma és a közönség elismerését. Míg 2002-től gyakorlatilag az E.R.-n kívül nincs amerikai sorozat az RTL Klub és a TV2 főműsoridejében, a 2006-os őszi szezonban hemzsegtek ezek a produkciók a programtáblázatokban. A Lost mellett még a legfontosabb műsorsávban volt található az RTL Klubon a Grey’s Anatomy, a Criminal Minds, a Supernatural és a Prison Break is, míg a TV2 a Desperate Housewives mellé bevásárolta még szintén este nyolc és tizenegy közé a Blind Justice és az NCIS sorozatokat is.
Németországban szintén kitört az amerikai sorozatokkal kapcsolatos soha nem látott vásárlási kedv: a játékfilmeken kívül korábban csak saját produkciókat főműsoridőben sugárzó RTL és SAT.1 ebben az időintervallumban sugározza 2006 őszétől a Bones, a CSI, CSI: Miami, a House, a Monk, a Without a Trace, az NCIS és a Criminal Minds című sorozatokat. Utóbbi kettőt a SAT.1 vasárnap esti főprogramként vetíti. Az ITV1 Angliában kilenc év után először, 2007. január elsején vetített újra amerikai sorozatot főműsoridőben, ekkor mutatta be a csatorna ugyanis a Lost producerének új sorozatát, a Six Degreest. „Utoljára akkor ment ilyen jól az üzlet, amikor még az X-filest, a Buffyt és az Angelt árultuk” – mondta Marion Edwards 20th Century Fox Television Distribution alelnöke a World Screen News 2005. májusi számának.
folyt. köv.
bornonheels · bornonheels.blog.hu 2007.07.24. 10:13:46
sanya64 2007.07.24. 10:55:17
rámész, kép mentése, és kiírja, hogy harmon.jpg...
beírod googléban és az első kép ami kijön, ugyanez: Mark Harmon...
ez minden commentes képnél így szokott itten lenni...
ds9 2007.07.24. 11:26:33
Bambano 2007.07.24. 13:08:16
Guardian Hero 2007.07.24. 15:14:07
Dallas 2007.07.24. 15:25:00
asztrov 2007.07.24. 15:27:09
Dallas 2007.07.24. 15:32:19
2007.07.24. 17:47:27