Mi megírtuk, ők pedig nem tagadták. Mármint hogy hányan is olvassák a Magyar Hírlapot. Viszont válaszoltak, más megvilágításba helyezték, meg árnyalták. (Ez így együtt nem képzavar?). A lényeg: Pölöskei Gábor, a Magyar Hírlap kiadóigazgatója válaszol arra a kérdésre, hogy akkor most hányan is olvassák Széles Gábor napilapját.
Az újságok reklámértékesítése nem a Matesz adatai, hanem a Szonda Ipsos és a Gfk által közösen végzett olvasottsági adatok (Nemzeti Médiaanalízis) alapján történik. Nem az a fontos hogy hány darabot adnak el egy lapból, hanem hogy hányan olvassák el az újságot. (Ezt kérdőíves felméréssel folyamatosan vizsgálja a két említett közvéleménykutató).
Amikor egy évvel ezelőtt beültem a Magyar Hírlap kiadóigazgatói székébe a lapnak mindössze 55 000 olvasója volt, amelyet 2006 év végére 72 000 olvasóra sikerült felfuttatni. Ez több mint 20 százalékos emelkedés. A legfrissebb adatok alapján idén átlagosan naponta 68 000 olvasója van a Magyar Hírlapnak.Ha az olvasottsági adatsorokban valaki elmélyed, azt is láthatja, hogy a Magyar Hírlap igenis tartja magát, hiszen csak néhány százalékos volt az olvasottság csökkenésünk miközben a szerkesztőségünk gyakorlatilag kicserélődött, miközben a zavargásokkal teli őszre csendesebb hónapok jöttek. (A terjesztőcég-váltásról, ami során olvasók tízezrei hónapokig nem kapták meg napi vagy hetilapjaikat nem is beszélek).
Szóval sok kiadóvállalat megteheti, hogy annyi legyen a nyomott példánya amennyit tőkeereje csak elbír. Véleményem szerint a nyomtatott lapok/ értékesített lapok/olvasottság aranyháromszögében sok lapnál mutatkozik jelentős különbség. A nem ritkán csak papíron történő lapértékesítés egyáltalán nem szokatlan a reménybeli hirdetési árbevételért cserébe. (Ráadásul az auditálásban már sok nagy lapkiadó vállalat is kifogásolja a mennyiségi értékesítés elszabadulását, ellenőrizhetetlenségét).
Hitelesebb képet adhat a fent már említett másik független mérőeszköz a Nemzeti Médiaanalízis, amely a lapok olvasottságát mutatja, és bár ennek mérőmódszereit is sok kritika éri, de szerintem a mindennapi gyakorlatban a legfontosabb adat az olvasószám.
Ugyanis nem az a lényeg, hogy mennyi lapot adtunk el, hanem az, hogy ebből mennyit olvastak el. A hirdetők sem az eladott, hanem az elolvasott lapokban szeretnének hirdetni.
Végül természetesen mi is vizsgáljuk a MATESZ által végzett audit bevezetésének lehetőségét, de ez csak komoly és hosszú ideig tartó előkészítő munka eredményeképp jöhet csak létre.
Mit is jelent mindez? Hát azt, hogy a Magyar Hírlapnak nem tetszik, hogy a nagy kiadók manipulálják a Matesz adatait. Nagyon sok módszer ismert, van olyan kiadó, amelyik havonta több tízezer példányt osztogat szét újságjaiból ingyen különböző konferenciákon, koncerteken vagy osztálytalálkozókon, de van, hogy egy-egy lapot hozzácsapnak valamelyik nagy hirdető termékéhez. Mondjuk minden pizzához jár egy Munkásőrök Lapja.
A Matesz szerint ugyanis ez is értékesített példánynak számít. Az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy iparági pletykák szerint a Nemzeti Médiaanalízist sem nehéz meghackelni, és igaz ugyan, hogy a reklámelszámolás az olvasottság alapján történik, de az eladott példányszámok mérése szinte előfeltétele egy-egy reklámszerződésnek. A hirdetők ugyanis szeretik tudni, hogy tényleg kinyomtatják és tényleg megveszik azt az újságot, amibe reklámot pakolnak. Na, emelje fel a kezét, aki már tudja, hogy hánya is olvassák a Magyar Hírlapot!
Micimedwe 2007.06.07. 10:55:32
üvöltő dervis 2007.06.07. 11:09:19
Mondjuk engem annyira nem érdekel hányan olvassák, de jó tudni, hogy vannak hobbiújságok is. Nem az a lényeg, hogy mennyi jön be, olvassák sokan az a lényeg, ez milyen szépen hangzik. Egy zenekar is kerülhetne ilyen hobbi helyzetbe, nem az a lényeg, hogy mennyit adunk el, hanem hányan hallgatják még meg, urambocsá, másolják le.
De a kommunikáció az tetszik, hogy lehet kijönni abból, amiből nem lehet...
leg 2007.06.07. 11:14:16
dejavubazz 2007.06.07. 11:29:13
cinnam 2007.06.07. 11:29:48
gazsó nemrég azt nyilatkozta egy portálnak, hogy 20ezer előfizetőjük van és 70ezren olvassák, majd ahogy hallottam, ezt módosította arra, hogy 20ezer példányban fogy a lap, és 70ezren olvassák.
(akárhogyis, szerintem hazudnak. auditáljanak, akkor majd hiszek nekik. addig rajtuk kívül senki nem tudja, hogy hányan olvassák, így aztán azt mondanak, amit akarnak.)
Steve 2007.06.07. 11:35:29
Steve 2007.06.07. 11:37:07
.com 2007.06.07. 11:47:44
mx 2007.06.07. 11:52:43
béjé 2007.06.07. 11:56:21
Sitrep 2007.06.07. 11:57:29
dupont 2007.06.07. 12:21:16
nénike · http://mandiner.hu 2007.06.07. 12:31:18
2007.06.07. 12:43:15
Már nem emlékszem pontosan, de valami százalékban megadott ár felett számolódott csak teljes példánynak (mondjuk, ha a 100 forintos újságért legalább 10-et, 20-at fizetett), a promó meg vagy sehogy sem, vagy, csak egy nagyon kis része.
ÉS anno, nem nagyon láttam olyan egérutat, amit igazán eredményesen és gazdaságosan hackelni lehetett.
Ami meg a leírt hackelésnek számított, azt mindenki csinálta, tehát nem titokban történt, és nem is feltétlen a hackelés, hanem egyszerűen csak az új előfizetők megszerzése végett...
Persze, ettől ma még akármi is lehet.
De az vices, hogy egy ellenőrizhetetlen, bemondásra alapuló adat (hányan olvassák a lapot) többet mondjon, mint egy elég keményen lekövetett, lepapírozott auditálás.
muppet show 2007.06.07. 13:01:50
tovabbi hasonlo sikereket a jelenlegi magyar hirlap gardajanak, es egy uj mersekelt, liberalis lapot a korabbi magyar hirlap olvasoinak!
Sloane (törölt) 2007.06.07. 13:26:56
oooyee 2007.06.07. 17:26:37
nincs valakinek egy január eleji? főzök, szopok, mosogatok érte
klackner 2007.06.07. 22:41:10
countrystudy 2007.06.08. 05:20:06
Egyébként nevetséges,hogy ez a téma az Indexen,miközben idéznek is a mostani számokból.Pl.a franciaországi zaklatásnak kitett magyar zenekarról.
hafez 2007.06.08. 11:05:52
Hogy szigetlakó barátaink találó szavajárásával éljek: WHO GIVES A FLYING FUCK ABOUT IT???
zeta 2007.06.14. 19:43:13
az eladott pldányszámnál nincs pontosabb jelzőszám az olvasottságra, nem véletlen, hogy a Hírlap nem auaditál. mert nincs mit.