Mindenki emlékszik az öt évvel ezelőtti eseményekre, utóhatásukra, a sokkra, ami a támadást követte, de milyen hatással voltak az események arra a médiumra, ami oly nagymértékben meghatározza mindennapjainkat és még inkább az amerikaiak mindennapjait?
Az persze nyilvánvaló, hogy a nagy hírcsatornák a WTC elleni támadást követő 24 órában csak ezzel foglalkoztak, és az is, hogy az aznapra szánt sorozatok, műsorok sorra maradtak el a földi sugárzású amerikai adókon. Ezen nincs mit csodálkozni, és mi is inkább azzal foglalkozunk, hogy 9/11 közvetve vagy közvetlenül milyen hatással volt néhány televíziós sorozatra, hogyan dolgozták fel a megdöbbentő eseményeket.
Először nézzük meg a 24-et, a Jack Bauer CTU ügynök kínkeserves napjait bemutató kőkemény akciósorozatot, melynek első évadát immáron másodjára láthatták a magyar tévénézők, és ami nem sokkal a támadás után, azaz 2001. októberében került volna képernyőre. A FOX tévécsatorna nem csupán a premier dátumát csúsztatta el egy héttel, de az első epizód egyik jelenetét is megvágatta. A történet szerint ugyanis a demokrata párt elnökjelölő gyűlésére készülő David Palmer szenátor ellen tervezett merénylet egyik eleme egy 747-es Boeing felrobbantása volt – a detonáció külső képeit azonban kegyeleti okokból kivágatták az adásba kerülő verzióból.
A Jóbarátok című sitcom, több más sorozathoz hasonlóan, New York lakosainak ajánlotta a szeptember 11. után következő epizódokat, a sorozat Joey-ja pedig a mentés során életüket vesztett tűzoltók emlékére a lakása bejárati ajtajának falára függesztett üzenőtáblára felírta a New York-i tűzoltók négy betűjét: FDNY. A New Yorkban játszódó Jóbarátokat mellesleg nem a metropoliszban, hanem a túlsó parton, Kaliforniában forgatták.
9/11 az előzőeknél sokkal mélyebben érintette az NBC akkori zászlóshajóját, a politikai drámák legjobbikát, azaz az Elnök embereit. A nálunk jelenleg a Duna Tv műsorán látható sorozat (a záró évad új epizódjaival majd az RTL Klub jelentkezik, reméljük hamarosan) harmadik évada 2001. október 3-án nem az eredetileg tervezett „Manchester” című epizóddal jelentkezett, hanem egy „Isaac and Ishmael” című extra epizóddal, mely kissé szájbarágósan ugyan, de azt magyarázta el az amerikaiaknak, hogy attól, mert valaki muzulmán, még nem feltétlenül terrorista („Az iszlám fundamentalizmusnak annyi köze van az iszlámhoz, mint a KKK-nak a kereszténységhez”).
Az epizód létrejöttére a sorozat atyja, Aaron Sorkin így emlékszik: „Egyszer csak már nem láttam értelmét az egésznek. Két héttel a harmadik évad premierje előtt 19 elmebeteg semmissé tette az egészet – hogy kezdhetnénk az évadot egy képzeletbeli elnökkel, flörtökkel, piti kis problémákkal? A csatorna fejeseinek nem tetszett az ötlet, de nem volt más választásuk. 12 napunk volt arra, hogy megírjuk és felvegyük ezt az epizódot, ami az én munkatempóm mellett kész csodának számított. Szánt szándékkal nem említettem meg sem az ikertornyokat, sem pedig a Pentagont, és szó sem esett repülőkről, vagy terroristákról. Elég volt érzékeltetni azt, hogy valami történt, és hagyni a nézőket, hogy levonják a következtetést. John Wells jó előre figyelmeztetett, hogy a kritikusok nekem fognak esni, de nem érdekelt. Ki kellett írnom magamból.”
(A szóban forgó epizódban a Fehér Házban terror-riadót rendelnek el, és bent ragad egy csapat gimnazista is, akik pont arra járnak. Az ebédlőbe terelt csapatot a sorozat főbb szereplői szórakoztatják, és magyarázzák el nekik, hogy miért is akarják terroristák elpusztítani az elnököt. A tanmese rész persze ezzel nem ér véget, az épületben dolgozó egyik arab származású amerikait elég keményen elkezdik vegzálni a neve miatt, ami megegyezik egy körözött terroristáéval – de persze kiderül, hogy ő nem is az, és az elnök kabinetfőnökének Canossát kell járnia emiatt.)
Következő alanyunk közvetve 9/11-nek köszönheti puszta létét is: Denis Leary itthon is vetített (az AXN adta az első évadot, és ígéretet kaptunk arra is, hogy lesz folytatása a dolognak) Rescue Me/Ments meg című sorozatának középpontjában egy olyan tűzoltóállomás legénysége áll, mely a katasztrófa idején tevékenyen részt vett a mentésben, 4 társukat is elveszítették, és ennek feldolgozásával kissé hadilábon állnak. Az első évad 13 része tulajdonképpen arról szól, hogyan küzdenek meg démonaikkal azok a tűzoltók, akik ott voltak az ikertornyoknál, van aki az alkoholba menekül, van aki verseket ír, de senki nem tud szabadulni emlékeitől, és ez persze a magánéletükre is kihat – válás, stb. A pilot első hat perce egy beszéd, melyben Tommy Gavin (Leary) a tűzoltó „akadémiáról” kikerülő újoncoknak magyarázza el, hogy miért nem lesz belőlük soha igazi ember, és közben felsorolja a WTC-nél elvesztett kollégái nevét („Soha az életben nem lesztek tökös emberek. Miért? Mert életben vagytok”).
A sorozat egyik készítője/producere/írója, Denis Leary, már régóta elkötelezett támogatója a tűzoltóknak. 1999-ben egy tűzben veszítette el unokatestvérét, és ezt követően alapította meg a „Leary a tűzoltókért” alapítványt, melynek tevékenységében aktív részt vállal, és nem csak a nevét adja hozzá, mint az általában történni szokott. 2001. szeptember 11-én pedig azonnal a legközelebbi tűzoltóságra sietett, és az egyik tűzoltókocsit vezetve saját maga is kivette a részét a mentési munkálatokból.
Végül említsük meg az itthon is jól ismert Harmadik Műszakot (Third Watch), melyet szintén elég mélyen érintettek az események. A New Yorkban játszódó sorozat rendőrökről, mentősökről és tűzoltókról szólt, és a készítők úgy gondolták, hogy három epizódot is a terrortámadásnak áldoznak. A harmadik évad idénynyitója az Elnök embereihez hasonlóan formabontó volt, hiszen a szereplők a mentésben résztvevőkkel készítettek interjúkat, mégpedig úgy, hogy minden színész az általa játszott karakternek megfelelő foglalkozásúval (tűzoltó a tűzoltóval, stb.) A második és harmadik epizód a tragédia előtti és utáni állapotot mutatta be, és az utóbbi arra is kitért, hogy a karakterek hogyan dolgozták fel hirtelen jött „hős” státuszukat – ez a motívum egyébként a Rescue Me epizódjaiban is többször visszaköszön.
Látható tehát, hogy a tévét legalább annyira befolyásolta a szeptember 11-i támadás, mint az élet bármilyen más területét, sőt, a Rescue me esetében a hatás alól csak mostanában, a harmadik szezon végére kezdünk szabadulni. Az NBC akkori egyik fejese, a szórakoztatási ügyekért felelős Jeff Zuker azt nyilatkozta két héttel az események után, hogy 9/11-et mindenki valamiféle választóvonalnak akarja látni a televíziózásban is, de még korai eldönteni, hogy milyen változásokat fog eredményezni. Ha ma visszatekintünk az eltelt öt évre, megállapítható, hogy az első pár hónap sokkja, és kényszeredett öncenzúrája után (az említett repülőgépes jelenet mellett például az Esküdt Ellenségek részeiből egyenesen a tornyokat retusálták ki) magához tért az amerikai médiaipar, és szembenézett a katasztrófával.
Dave_hu (törölt) 2006.09.11. 08:48:37
varipeter 2006.09.11. 11:47:07
Mike T. 2006.09.11. 11:49:57
twentysomething 2006.09.11. 11:51:03
SZg 2006.09.11. 12:02:14
szabóZ · http://comment.blog.hu 2006.09.11. 12:08:35
Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2006.09.11. 13:05:29
Le lehetne adni ezt mostanság felénk is...
sixx · http://comment.blog.hu 2006.09.11. 13:39:08
kicsitian 2006.09.11. 13:56:53
A Marvel kepregeny formajaban is foglalkozott a temaval, az Amazing Spider-Man (Vol. 2) #36 szamaban (Black Issue) Captain America, Pokember es Daredevil (Fenegyerek) segedkeznek a WTC romjai alatt rekedt emberek menteseben.
Es inditottak egy kulon kepregenyt is tuzoltokrol, The Call of Duty cimmel.
shakademus 2006.09.11. 15:12:21
A 25th Hour/Az utolsó éjjel egy kurva jó film. Spike Lee érti a dolgát, kíváncsi leszek arra a dokumentum(?)filmre, amit a Katrina hurrikán utáni New Orleans-ról forgatott. Nemsokára lesz az HBO-n, és kb. 4 óra hosszú.
Richie 2006.09.11. 15:37:07
tüske · http://ketertelmu.blog.hu 2006.09.11. 19:08:20
sixx · http://comment.blog.hu 2006.09.12. 08:00:17
twentysomething 2006.09.15. 12:15:33
Az m1 leadta egyszer, majd ismételte. A cool szintén leadta egyszer és most ismétel. Tehát az négy :-)
vomit 2009.05.29. 08:43:50
www.youtube.com/watch?v=oO2yT0uBQbM