Hangulatban és a karaktereket illetően nagyon ott van az Aranyélet, Thuróczy Szabolcs, Ónodi Eszter és Anger Zsolt tényleg brillíroznak a szerepükben, amiket sikerült úgy megalkotni, hogy érzékeny húrokat pendítsenek meg a magyar néplélekben. Ez viszont csak egy bizonyos pontig elég, az első évadban beindított történetnek is a helyén kell lennie, ezzel viszont van eddig gondja a sorozatnak. A tovább mögött spoilerek következnek.
Először remek ötletnek tűnt, hogy Mira megszakította az első rész végén az ördögi kört és az eddig megszokott hazugságok és mutyizások helyett felállt és azt mondta: bűnös vagyok. Ebből kikerekedett egy elég ironikus helyzet: Miklósiék legkevésbé bűnös gyereke került rács mögé. Ezzel szintén sikerült előszedni egy magyaroknak nagyon ismerős témát előszedni, hiszen sokaknak meggyőződése, hogy ebben az országban soha nem az megy börtönbe, aki tényleg megérdemelné.
Viszont bevinni egy karaktert a börtönbe és megmutatni az ottani viszonyokat egyáltalán nem könnyű feladat. Nagy kihívás ez mindenkinek és nem úgy érzem, hogy az epizódban ezt sikerült volna igazán hatásosan megvalósítani. Egy olyan budai lánynak, amilyennek Mirát megismertük az első évadban, nagyjából feldolgozhatatlan sokkot jelentene az egész helyzet, még akkor is, ha korábban megjárta mondjuk a detoxot is. Egy "sima, átlagos" börtön, is elég megrázó élményt jelenthez, de ha még igaz is, amit a rendőrnő mond és tényleg gyilkosokkal van egy cellában, azt nem tudom, hogyan dolgozná fel Mira, de nem hiszem, hogy olyan könnyen, ahogy a részben láttuk.
Azt gondolnám, hogy egy ilyen történetszál esetében az első találkozást a börtönnel szinte kötelező megmutatni, mert annak minden egyes pillanata arról szól, hogy dehumanizálják azt, akit rabosítanak. Ehelyett rögtön az első éjszakát látjuk, ami szintén fontos lépcsője a benti élményeknek, de kicsit talán túl nagy ugrás rögtön ezzel kezdeni a benti élményeket. A helyzet később sem lesz sokkal jobb, az epizód végére pedig már szabadul is. Feltételezem az évadban más már nem kerül rács mögé, úgyhogy a hazai börtönviszonyok ügyes bemutatása kimaradt ziccer marad egyelőre a sorozatnak.
Arra szintén nem volt semmi szükség, hogy a rendőrnő, akiről roppant keveset tudunk, de azt igen, hogy Gáll Feri zsebében van, konkrétan ki is mondja, hogy milyen ironikus, hogy pont Mira került börtönbe. Értem, hogy az ebben a helyzetben lévő rendőr esetleg tényleg mondana valami ilyesmit, de ettől még az adott jelenetben nem lesz kevésbé szájbarágós, hogy az egyik karakter kimondja azt, ami a nézőknek maguktól is feltűnik. Az egy érdekes dilemma, amibe Mira kerül, de egyelőre nehezen tartom elképzelhetőnek, hogy a családja ellen valljon.
Márk szálával kapcsolatban vegyes az összkép. Az mindenképpen pozitívum, hogy Olasz Renátó figurája a kapucnis pulcsit sportzakóra cserélte és gengszter rapper helyett igazi nagymenő akar inkább lenni. Ezt lehet arra fogni, hogy benőtt a feje lágya és az első évadban történtek nyomot hagytak rajta. Nem szabad elfelejteni, hogy mindkét Miklósi gyereket nagyon bedobták a farkasok közé, Márk konkrétan két gyilkosságot is nagyon közelről nézett végig, plusz ott van az autóbaleset, ahol tényleg csak a csodának köszönheti, hogy életben maradt. Az, hogy ezek után sem jut eszébe a tisztességes életet, mint lehetőség elég sokatmondó. Ha így folytatja egy napon őt ássa majd el valaki remegő kézzel egy Pest környéki erdőben, de ez nem igazán zavarja. Ettől lesz Miklósi Márk egy végtelenül sérült ember, viszont érdekes sorozatszereplő.
Ettől függetlenül a szála sajnos nagyon gyenge az epizódban és olyan leegyszerűsítéseket, illetve máshol látott megoldásokat tartalmazott, amik gyengítik az összképet. Eleve nem igazán világos, hogy a Budapesti Pénzügyi Egyetem hallgatói miért is cuppantak rá ennyire az ötletre, hogy a nekik egyébként is járó juttatásokat 10 százalékos felárral kapják meg. De ez szinte mindegy is, ennél zavaróbb volt az egész bemutatása. Nekem rögtön Török Ferenc Moszkva tér című filmje ugrott be, ahol egy hasonló montázsban láthattuk, ahogy a rendszerváltás környéki gimnazisták olcsó külföldi vonatjegyekkel üzletelnek. De még ők is sokkal ügyesebben és visszafogottabban intézték az üzletet, itt viszont egy percig sem ügyeltek a látszatra, mindenki előtt nyilvános volt, hogy mi történik és csak úgy pörögtek a nagy címletek.
Az egy tök jó döntés, hogy a HÖK-kel, mint jelenséggel foglalkozik az Aranyélet és mint azt fentebb írtam a karakternek és azt őt alakító színésznek is jól áll ez a szituáció. Viszont azok után, ami az első évadban Márkkal történt, a HÖK-özés valójában csak visszalépés lehet. Ez a sztorit talán a szegedi Török Márk története ihlette, de jó lenne ennél több nüanszot látni a sorozatban és azokban megtalálni a drámai töltetet, a nagy és látványos, de valójában üres húzások helyett. Az sem segít túl sokat, hogy nem volt lehetőség felépíteni a többi HÖK-ös figurát rendesen és még olyan színészeket sem sikerült találni, akik ezt megoldják karizmából.
Azért is őrülten nagy kár, hogy Márk fizeti ki Mira ügyvédjét. Maga a húzás önmagában még talán bele is fér. A fiú segíteni akar, de nem hagyják és magától is megoldja a helyzetet. De ehhez miért kellett egy ilyen olcsó, sokat látott jelenetet keríteni, ahol keresztapának képzeli magát és a sötét bőrfotelből virítja a pénzt és megmondja, hogy mostantól, hogyan mennek majd a dolgok. Értem, hogy elsősorban egy bűnügyi történetről van szó, aminek megvannak a zsánerrel járó szokásai, viszont az Aranyélet korábban többször tudott és mert is egyedi, illetve magyaros lenni. Az ilyen pillanatok pedig akarva akaratlanul is hamisnak fognak látszani, pont azért, mert ezt a sorozatot elsősorban a magyarsága miatt szeretjük. Ezért nagy kár, mikor bűnügyi filmek bevált húzásaira támaszkodik a saját megoldásai helyett.
Szerencsére vannak azért magyaros ízek az epizódban, Gáll Feriről például beigazolódnak a sejtések és tényleg egy tőről metszett oligarcháról van szó, akinek nagy cégei és drága vidéki birtoka van, ezek után hirtelen nem is tudja eldönteni az ember, hogy Simicska vagy Garancsi az, akiről mintázták. Ez a része teljesen rendben van, illetve azt is, hogy egyelőre titokban tartják a valódi szándékait, de arra semmi szükség nem volt, hogy konkrétan kimondja az egész sorozat egyik központi mondanivalóját. ("Azért tart itt ez az ország, mert mindenki csak egy kis szívességet szeretne.") Értjük erről szól a sorozat, de jó lenne ezt árnyaltabban kommunikálni.
Janka szála az első évadban is döcögősen indult, most az volt túlzás, hogy az általa értékesített krémek kiütést okoznak. Világos mi a cél: Jankát a szakadék széléről lökjük be a mélybe, de ez a húzás csak szintén túlságosan támaszkodik arra, amit egyébként is tudunk: minden rohad, minden átverés. Mondjuk örök hála Ónodi Eszterért, aki tökéletesen tudja eljátszani azokat a pillanatokat, amikor az embernek a szégyenben kellene elsüllyednie, ő viszont megmutatja, hogy Janka számára ez elképzelhetetlen. Ahogy az is, hogy újra egyszerű proliként kelljen élnie. Ezt az első évadból tudjuk, ezért teljesen logikus lépés, hogy ebben a gyenge pillanatában Hollós karjaiba omlik, bár azt hiszem a konkrét medence parti jelenet, ahol a lábait mutatták, ahogy leomlik róla a ruha kicsit talán eltúlozta a dolgot.
De még így is ez a legjobban működő szál az epizódban és nem véletlenül. Az évad premier előtt tartott beszélgetésen a sorozat írói is elmondták, hogy erre a párosításra eredetileg nem gondoltak, de miután meglátták, hogy Anger Zsoltnak és Ónodi Eszternek milyen kémiája van a képernyőn, utána teljesen logikusnak tűnt ebbe az irányba vinni a történetet. Ráadásul ez Attila szempontjából is tök jó, akinek továbbra is csúszik szét az élete és egyre inkább elveszíti az irányítást. Az, hogy Hollós a fiát és a feleségét is elveszi tőle szétszakíthatja őket és így talán Gáll Ferinek könnyebb lehet őt becserkésznie.
Egyéb felfedezések:
- Oké, eddig a flashbackeknek nincs túl sok szerepük a történet szempontjából, remélhetőleg a fiatal Janka és a fiatal Hollós története majd segít ezen. Mondjuk azt itt sikerült érinteni, hogy Jankának azok a férfiak tetszenek, akik bármi áron elintézik a dolgokat. Fiatal korában ez volt Attila, de mostanra Hollós lett az.
- Amennyire jó volt a zenei átkötés az első részben a Darabokra törted a szívemmel, annyira éreztem most túlzásnak, hogy Attila munkahelyén R-Go szól.
- Kicsit szintén túlzásnak éreztem, hogy a születésnapi bulin ekkora a kontraszt a ruhákban, illetve az autókban is.
- Azt értem, hogy a szereplőkön körbe forgó kamera lesz a sorozat egyik jellegzetessége, de mintha egy picit többször használták volna a kelleténél. Ez egy kicsit Michael Bay-es megoldás, bár ő ritkán forog tényleg 360 fokban körbe, itt van róla egy klassz videó, ami szépen mutatja az előnyeit és hátrányait egyaránt.
- Disclaimer: Igen, voltam HÖK-ös, de egy olyan magánfőiskolán, ahol eleve nevetségesnek tűnhet mindenfajta hatalommal való visszaélés. Mindenesetre lehet, hogy befolyásolja a hozzáállásomat az egészhez.
2016.11.08. 13:27:50
A rendőrnő az nem az Oszi anyja?
Jó a sorozat, de sok a hiányérzet, pl. előző szériában a rendőrgyilkosságnál hogy tudott elmenekülni az apa-fia, ha körülzárták a terrorelhárítók a terepet?
2016.11.08. 13:43:05
poa ogapo 2016.11.08. 13:43:16
jotekony koc 2016.11.08. 13:54:20
Számomra ez volt az egyetlen említésre méltó meglepi, az amúgy ásítóan unalmas és minden várakozást alulmúló fércműben.
Ja, nem. Még feldobott az a pocsék fekete hosszú paróka, amit az Attilára adtak a kamaszkori jelenetekben. Itt szólok, hogy a gyerekriogató műanyag paróka teljesen hiteltelen abban a korszakban.
2016.11.08. 14:04:54
Galaxmester 2016.11.08. 14:11:43
"de arra semmi szükség nem volt, hogy konkrétan kimondja az egész sorozat egyik központi mondanivalóját. ("Azért tart itt ez az ország, mert mindenki csak egy kis szívességet szeretne.")" Szerintem egyáltalán nem ez a központi mondanivaló, ezt csak egy ahhoz a helyzethez illő mondat volt.
A HÖK-ösök is teljesen más a bizniszük. Úgy látszik ez az évad csak kerülgeti a témákat. MLM, piramisjáték? Mennyi lehetséges szuper forgatókönyv, itt meg az egyik nőnek kiütéses lesz a keze? Ne már, vérciki. + Hol a meztelen Ónodi? Csak az menthetné meg a sorozatot.:)
2016.11.08. 14:15:34
"Disclaimer
Minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk."
Amúgy a finn filmsorozat örökbefogadása volt. Pont!
lucky1974 2016.11.08. 14:16:34
Aser Tzuiko (törölt) 2016.11.08. 14:18:43
"Értjük mi a viccet, csak nem szeretjük.".
jotekony koc 2016.11.08. 14:19:26
Annyiban magyarosch, hogy ezeknek a szerencsétlen pancseroknak csak egyetlen mentoruk van, és ha az se nyúl a hónuk alá, akkor visszamennek a mamához.
De asszem, ezt is még a finnek találták ki.
lucky1974 2016.11.08. 14:19:40
2016.11.08. 14:26:20
Na, más: az előző szériában nem rúgták ki a Márk gyereket a suliból az érettségi előtt? Most meg egyetemen HÖK-ös?
7esbusz 2016.11.08. 14:27:28
Amúgy tényleg elszaladt a ló kicsit a gagyi irányába....
&roid 2016.11.08. 15:05:45
Megvárhatnád bki amíg leadják a tv-ben.
Galaxmester 2016.11.08. 15:10:09
silverfish 2016.11.08. 15:25:23
&roid 2016.11.08. 15:28:04
Ez egy önbeteljesítő kritika lesz így, mert szpoilerezve tényleg szar nézni egy sorozatot.
silverfish 2016.11.08. 15:36:21
Mári Pacal 2016.11.08. 15:57:44
jotekony koc 2016.11.08. 15:58:57
Nem lájtos ez, inkább csak nulla az erkölcsi felháborodás. A bűnözést nem itélik el.
Legéppuskázhatsz egy rendőrt és betudják felindult idegállapotnak.
nolto 2016.11.08. 16:07:12
szociál · szociesatjukol.blog.hu 2016.11.08. 16:33:19
Berlusconi kiscserkész Vityáékhoz képest.
fülzsír 2016.11.08. 16:44:54
Mrwolf 2016.11.08. 17:07:36
Erről az Aranyéletről ott szakadtam le, mikor az első évad elején egy felnőtt kutyát lop(!!!) a főhős, kábé a szomszéd utcából (azt is hogyan...), legalábbis sikerül pont az iskolatárs kutyáját ellopni.
Meg amikor anyának "szerez" egy A Mercit a szervizben a visszapillantóba rejtett kulccsal... ami persze tényleg megtörtént a 90-es években amikor még egy hajcsattal is ki lehetett kocsikat nyitni, , de 2015-ben már mindenki a szervizre gyanakodna.
Mrwolf 2016.11.08. 17:24:29
vinyesz 2016.11.08. 17:46:28
ibafaipap 2016.11.08. 17:48:49
bloggerman77 2016.11.08. 18:08:52
Jah, meztelen Ónodit akarunk :P
silverfish 2016.11.08. 18:16:56
silverfish 2016.11.08. 18:23:34
szociál · szociesatjukol.blog.hu 2016.11.08. 18:33:46
Saját bőrömön ?
Saját szememmel látom a tévében, újságban stb..., mert ezek még arra is képtelenek hogy okosba csinálják, mindig lebuknak, minden kiderül, de egy ilyen impotens ellenzék mellett meg is tehetik, a Szerbeknél szopóágon lenne ez a Viktor brancs.
silverfish 2016.11.08. 18:55:39
Népszava, ATV? Simicska? Juhász Nizza? Gondolom, hogy eredeti leleplező dokumentumokkal és in flagranti készült videó-, hangfelvételekkel rendelkezel, ismered a konkrét tranzakciókat, bankszámlákat, a jogerős bírósági ítéletek is megvannak. Helyes!
2016.11.08. 18:56:52
bloggerman77 2016.11.09. 00:03:57
A cigány rendőr nyomozónő meg csak a politikai korrektség miatt van a sorozatban, kis hazánkban ez kb. 0 esélyű a valóságban.
cukkmukk 2016.11.09. 08:59:03
nolto 2016.11.09. 09:42:05
bloggerman77 2016.11.09. 12:45:45
Meg tudom különböztetni, mi egy színvonalas sorozat, az előzmények ismerete nélkül is. Ez egy tipikus magyarossch, "igy képzeljük mi belvárosi értelmiségiek, a plebsz életét a 90-es években" film. Hiteltelen karakterek. Döbrösi Laurát nem tudom miért sztárolják: szép az tény, és hatalmas szemekkel néz a kamerába. Ennyi a színészi technikája. Mint a fiatal Hámori Gabi.
Ónodi Eszter mindig, minden szerepében hiteltelen volt, sosem találják el, milyen karakter illene hozzá. A férfi színészek meg gagyi maffiózó stílussal. :)
A HÖK-ösöknél - akik szintén kabaré-karakterek - meg a falon a Nagy-Magyarország térképpel alig nem tudhatóan a Jobbik kezdeteire célozgatnak az ELTE BTK HÖK-ben :)))
Galaxmester 2016.11.09. 15:17:37
cukkmukk 2016.11.10. 09:35:14
nolto 2016.11.10. 10:07:58
Köszi! Akkor meg kell várnom a vasárnapot. :)