Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Így ette a kakasherét Donal Skehan Budapesten

2016. február 26. 08:19 györgyi 49 komment

Pénteken este hétkor vetíti a Food Network az Kövesd Donalt Európába! című sorozat első részét, melynek nyitó epizódja éppen Budapestet mutatja be. A Nagy-Britanniában és Írországban nagyon népszerű, - egyébként Dublinban élő, és népszerűségét egy ír fiúbandával megalapozó - Donal Skehannak már több gasztronómiai műsora volt különböző angol adókon, szakácskönyvei és főzőműsorai nagyon népszerűek. Sokszor a fiatal Jamie Oliverként emlegetik.

skehan.jpg

Budapesti kalandjairól már mi is megemlékeztünk, bár akkor még csak a werkfilmet láttuk, most azonban megnéztük a teljes adást. A Skehant kalauzoló Jókuti András szerint a szakács nagyon jól érezte magát nálunk, persze nyilván nem is mondta volna az ellenkezőjét. De valószínűleg ez tényleg így lehetett, hiszen a budapesti adás az új sorozat nyitóepizódja, ami mindig egy olyan rész szokott lenni, amit erősnek tartanak.

"Még soha nem voltam Magyarországon, és nagyon tetszett.Budapest csodálatos hely, és hamar kiderült számomra, hogy sokkal többről szól, mint a gulyásról” - mondta akkor összefoglalva élményeit.

A teljes epizód egészen más lett, mint az előzetes. Bár a werkfilmben igen nagy szerepet kap a Raj Ráchel által készített flódni, amit Skehan nagyon szeretett volna megkóstolni, ám végül valamiért a tortakészítőnél tett látogatás és a zsidó ételkóstoló kimaradt az epizódból. Pedig volt ott libamáj, zsidó tojás, füstölt libamell meg minden. Raj Ráchel a Fülemüle étterembe vitte el a stábot, akik elég komolyan ledöbbentek a kaják zsírtartalmán meg a töltött libanyakon, amit látva a producer nagyokat pislogott.

donal_kolbasszal.jpg

Skehan mondjuk elég bevállalós, nem csak a libanyakat gyűrte le, hanem a Gourmet fesztiválon a Bíró Lajos által elétolt kakasherét is, ami, - mint ott elmagyarázták neki - egy tradicionális magyar kaja. Mert mi magyarok a kakasnak minden részét megesszük. Ezt mondjuk én eddig nem tudtam, de tény, hogy emlékeim szerint nagymamám is mindig előszeretettel szopogatta ki a kakas agyát a fejéből. Persze csak miután megfőzte. A Gourmet fesztivált aztán Skehan elég alaposan körbeette és itta, állítólag volt olyan jelenet amit meg is kellett ismételni a sok pálinka miatt. Kifejezetten a Gourmet fesztivál miatt jöttek egyébként májusban forgatni, a fesztiválért teljesen oda voltak, nekünk hiába drága, ők annyit érzékeltek belőle hogy gyakorlatilag aprópénzért lehet megkóstolni az ország legjobb kajáit. Londonban ennyiért kis túlzással egy pohár vizet sem kapnak ugye.

kakashere_porolt.jpg

Kaptak egy kicsit a magyar valóságból is, Jókuti András ugyanis a Corvin oldalában lévő lángososhoz is elvitte Skehant, a városi legenda szerint ott sütik az egyik legjobb lángos mostanság. Skehan még sosem látott hasonló dolgot, először lelkendezett egy kicsit, hogy pizza, de aztán abban maradtak, hogy igen, olyan mint a pizza, csak sokkal egészségtelenebb és állott olajban sütik. Majd utána még megnyomják egy kis gyomorterhelő sajttal meg tejföllel. Bárhogyan is, a lángost az egész stáb zabálta, állítólag forgatási időn kívül is.

Talán a kelletténél nagyobb időt kap a filmben a Cukorka műhely, amit én egyébként nagyon szeretek, a cukorkájukat is. Aztán Skehan is beáll hozzájuk cukorkát készíteni, nyújtja húzza, és kis szívecskéket formáz belőle. Bár az ilyen cukorkakészítés nagyon látványos, ezért meg tudom érteni, miért került be az adásba, de szerintem ebből elfért volna jóval kevesebb is, mint ahogyan az epizód végén feltűnő Gellért fürdő is inkább csak turisztikailag érdekes. Összességében egy elég laza, úgy is mondhatnám fiatalos kis epizódot rakott össze Skehan, akit egyébként könnyű szeretni, mer tényleg bevállalós és vidám. Látszik rajta, hogy megy előre mint egy lelkes golyó. Az Anthony Bourdain-féle elmélkedésnek és komolyodásnak nála aztán nyoma sincs.

donal_jokuti_andrassal.jpg

A „Kövesd Donalt Euróba!” Magyarországon játszódó epizódja tehát február 26-án pénteken 19:00-kor (ismétlés 28-án 20:00-kor) lesz látható a Food Network csatornán, majd minden pénteken más ország bemutatása következik. Összesen tíz európai városba látogat el, mint Stockholm meg Amszterdam, de ennél valószínűleg érdekesebb, hogy kevésbé ismert helyeket is bemutat, mint például Krakkó vagy a horvátországi Isztria.

A Kövesd Donalt Európába! című sorozatot 98 országban mutatják be, 11 nyelven, csak az Egyesült Királyságban több, mint 22 millió nézőhöz jutott el. Ennyien értesültek tehát Donal Skehantól a sajtos- tejfölös lángos létezéséről.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2016.02.26. 08:38:09

Nyilván szuper hely ez a Budapest, tényleg szép, élhető A JÓL KERESŐ TÚRISTÁKNAK.
Ha nem csak a mutyiról szólna minden......de irigylem a Dánokat.

poolfanati 2016.02.26. 09:40:30

Nekem az a bajom az ilyen műsorokkal, hogy mindig csak a fővárost mutatják be, pedig az nem az egész ország. Ezért jó hír, hogy az évadban lesz Isztria és Krakkó is, de nálunk is jó lett volna, ha nem 1000.-jére Pesten forgatnak, hanem valahol vidéken. Bourdain legalább elment Szegedre.

Yobbágy Fery 2016.02.26. 09:58:17

@poolfanati: Andrew Zimmern a Bizarre Foods stábjával is volt egy vidéki disznóvágáson egy cigány családnál.

ROTFL Manó 2016.02.26. 10:05:45

De ha még csak február van, akkor hogy voltak itt májusban? Jaaa, jöjjünk rá magunktól, hogy még tavaj? Csak azt a szócskát elfelejtették beleírni a postba...

:-D

2016.02.26. 10:08:54

"olyan mint a pizza, csak sokkal egészségtelenebb és állott olajban sütik." - a pizzát is fikázták még nemrég is, de én már akkor se értettem mi az egészségtelen benne: kenyér, paradicsom, tengeri herkentyűk, halak vagy húsok vagy gombák, bazsalikom, sajt, olaj... Komplett kaja.

a lángos meg olajban sül... Hűha! Állott olajban! Elmész Ázsiába, Indiában, Kínában minden második kaja bő (állott) olajban van kisütve. Lángosfélék, tészták is. Csak az ázsiai és el vagy ájulva tőlük, hogy milyen szuperek. Sőt a sült rizst is lepirítják egy jó nagy kanál olajon.

Elképesztő, hogy akik még nem jártak sehol a világban, azok mennyire ostorozák a magyar kajákat. Nyugi, máshol is vannak hasonló technológiák. Még egészségtelenebbek is.

Bíró Lajos, Jókuti András miért van benyomva mindenhova? Még csak Mautner hiányzik, hogy az irritáló gasztrocelebek sora teljes legyen.

Meg a zsidó konyha. Értem én, hogy kell a gyökereit kereső amerikai zsidóságot vonzani. Jó turisták, sokat költenek. Krakkó is egész turisztikai iparágat épített az amerikai zsidókra. De Budapest picit több, mint a régi zsidó konyha.

2016.02.26. 10:25:09

@poolfanati: az egyénileg utazó külföldiek egyáltalán nem mennek a magyar vidékre. Ha csoporttal érkeznek, akkor busszal elviszik őket egy borospincébe, tschikósch bemutatóra meg ilyesmikre, de ennyi.
A külföldiek vidéki turizmusa a német nyuggerek termálfürdőzését és fogsorcsináltatását jelenti jobbára.

Ellenben Lengyelországban Krakkó nagyobb turista attrakció, mint mondjuk Varsó. Horvátországban meg Zágráb tényleg huszadrangú a tengerparthoz képest. Magyarországon meg Budapest a turistaközpont is, a vidék jobbára a hosszú hétvégét zabálásra, vedelésre meg párcserés gruppenszexre fordító magyarok családokra építő wellness szállókkal van tele meg a német nyuggereket kiszolgáló fogászati és termálszállókkal, akiknek a magyarosch kajára van igényük. Gasztronómia meg ott van, ahol fizető turista. Nem véletlen a sok zsidó étterem. Ezek jó része amerikai, kanadai, izraeli zsidó turistákra épít, meg persze a pesti hipszterekre.

Összességében Budapest egy menő hely, csak látszik, hogy a vendéglátása egyáltalán nem a magyarokat vagy más kelet-európaiakat akarja kiszolgálni. De hát így van ez, pénz beszél.

min 2016.02.26. 10:35:12

pont az ilyen fesztiválok azok ahol nem a valódi magyar konyha van bemutatva.

zsebatya 2016.02.26. 10:38:25

@karandash: Ahogy az úgynevezett kézműves termékekből (bio?) magyar ételeknél is több. Amúgy jól nyomod, bár nekem általában a zsidó kaják bejönnek, bár sem a néphez, sem a valláshoz közöm nincs. Tulképp a berber kövön sütött báránycomb is fasza kaja.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2016.02.26. 10:49:15

@karandash: Egy zsidó túrista ide jön, és direkt zsidó éttermet keres? Ez olyan, mintha én elmennék Los Angelesbe, és PONT magyar éttermet keresnék, ami otthon is van!

Mondjuk ha kóser kaját esznek csak, akkor érthető.

Yobbágy Fery 2016.02.26. 10:54:55

@Yooha: Figyelembe véve, hogy a zsidók mennyire szét voltak szóródva a kontinensen, a budapesti zsidó étterem, meg a svéd zsidó vagy az izraeli zsidó étterem között simán ég és föld a különbség kínálatban. Szóval simán érthető, ha az izraeli turista Budapesten zsidó étterembe ül be, mert nem ugyanazt fogja kapni, mint otthon (persze nyilván vannak átfedések, de még azokat is befolyásolják a helyi sajátosságok, az elérhető alapanyagok, stb.).

ekat 2016.02.26. 11:08:44

Kíváncsi vagyok a műsorra, remélem, van Food Network-öm. :)
És nekem nem úgy tűnt a leírás, hogy 'a magyar konyhát' akarja bemutatni, inkább úgy, hogy arról szól a műsor, hogy mit lehet enni Magyarországon. És én például imádom a Gasztrofesztivált, és nem tartom drágának. Azaz drága, de megéri. :)

ekat 2016.02.26. 11:10:35

@karandash: Képzeld, soakt járunk wellness-szállóba, de még egy wellness-szállóban sem zabáltunk, vedeltünk, vagy gruppenszexeltünk. Vagy az ismerőseid, vagy az elképzeléseid furcsák....

2016.02.26. 11:12:08

@zsebatya: nem az ételek zsidósága ellen van kifogásom, nagyanyám csinált flódnit, töltött libanyakat, sóletot is anno, szeretem ezeket, csak az a vicces, hogy Budapesten rágyúrtak arra, hogy nyúljunk le minél több izraeli, amerikai zsidó turistát Krakkótól, meg erre a zsidó konyha vonalra, szinte minden felfuttatott gasztroblogger zsidó és ezt reklámozzák is, ez egy vonzerő és kötelező attribútum lett, meg tele a város zsidó éttermekkel. Ezzel önmagában semmi baj, de ennyi erővel a magyar, szerb vagy német éttermek is futhatnának, hisz Budapesten ők is éltek, élnek. De nem, két dolog megy: zsidó éttermek és a portugál-argentin-francia-olasz-akármilyen séfekkel és alapanyagokkal dolgozó nemzetköziek, amik pont úgy lehetnének Bécsben, Moszkvában vagy Melbourne-ben is, semmi helyi csavar nincs bennük. És hozzáteszem, akkor már ezerszer inkább a zsidó konyha, még ha az nem is élő, csak újraélesztett.

Nekem az nem tetszik, hogy a nagy zsidó reneszánsz közben le van szólva minden, ami magyar. Kicsit einstandolva van ez a gasztro szcéna. Nyilván aki előbb kapott észbe, az határozza meg az arculatot, és valóban erősen tolják a zsidó konyhát, de én azt látom, hogy ennek annyi köze van a mai valódi pesti zsidó vagy magyat léthez, mintha tschikósch pattogtatna karikásostort a Lánchídnál. Ahogy Prágában is hamisítottak a japán meg amerikai turistáknak egy Disneyland-szerű környezetet turistacsapdákkal, úgy Budapesten meg egy gasztrokörnyezetet hamisítottak (néhány tényleg valós elem túlhangsúlyozásával). Azt azért Budapest javára írom, hogy még mindig élőbb a város, nem olyan kizárólagos turistaövezet, mint a múzeumszerű belső része Prágának. Csak éppen az éttermek zöme két csoportba osztható: ahol a helyiek esznek és ahol a turisták esznek. Vannak átfedések is, de a trendi magyar gasztroblogokon ajnározott éttermek (hogy ez már majdnem Michelin-csillag) review-iban rengeteg csalódott külföldi szólal meg, hogy jellegtelen volt az étel, hogy nem rossz, tisztes iparosmunka, csak semmi különös vagy hogy az utcán kellett még utána enniük valamit, mert az adagok már franciásan miniatűrök (éhesek maradtak), csak mi ebben az ételben a magyar?

Én a világot járva nem technológiai onanizációt meg 68 fokra beállított vízfürdőt várok egy helyi étteremtől, hanem hogy helyi legyen, ízletes és ne kelljen utána korgó gyomorral kóvályognom.

2016.02.26. 11:17:18

@ekat: bocsi, van pár ismerősöm, akik dolgoztak ilyen helyen és minden hosszú hétvégén patakokban folyt a gruppen a szaunában, medencében, szobákban. Gondolom máshol is így van ez a világban, nem a hitvesi ágyban meg a gyerek füle hallatára tolják a párcserés szexet az emberek. Ne vedd magadra, de ez teljesen normális dolog, csak arra céloztam, hogy vidéki magyar helyszínek nem a gasztronómiai élményekre utazó külföldiekre szakosodnak.

2016.02.26. 11:21:32

@Yobbágy Fery: igen, a zsidó konyha mindenütt a helyit koppintotta le, lemásolták az ételeket, technológiákat. Pl töltött szőlőlevél, káposzta jött a töröktől, átvette a magyar és a magyartól a zsidó. De ahol más néptől vette át a zsidóság ott máshogy is készítik.
Egy jemeni meg egy francia zsidó konyha meg totál más.

megint 2016.02.26. 11:27:33

A jó lángos méltán népszerű, sajnos egészségtelen is, de néha azért én is csinálok, ennyi bűnözés kell az embernek. A magyar konyha nagyszerű, és ahogy látom jó irányba haladunk, egyre több az igényes hely ahol az alapanyagokra nagyon figyelnek, nem úgy mint régen. Zsidó ételeket mindig is szerettem volna megkostolnix, csak sajnos vidéki városban nincs is ilyen, legalábbis felénk.

2016.02.26. 11:38:10

@Yooha: ezek teljesen világi amerikai meg mindenféle nyugati zsidók, ők Krakkóba is mennek meg Budapestre is, egy amerikai zsidó, akinek a dédszülei vándoroltak ki mondjuk Oroszországból vagy Máramarosból az már identitásban tök amerikai, neki ha Kelet-Európa élmény kell, akkor teljesen mindegy, hogy Krakkó vagy Budapest. Jó, Auschwitzot azért kötelező megnézni, Magyarországon ilyen attrakció nincs. De gasztronómiailag már neki minden eladható, ami más. És azt nem értem, hogy miért kell nekik egy kamu zsidó világot mutatni? Mármint értem, pont amiért Prágát úgy megcsinálták turistásra. Pénzért.

Én beszéltem sok ilyen zsidó fiatallal, akik Budapestre mentek és volt olyan, akinek mondjuk a felesége már koreai-amerikai, de nekik miért nem lehet valami színesebbet mutatni? Ott már aztán tényleg nem volt téma a kosher étkezés. De hiányolták, hogy kevés a magyaros hely. Lengyelektől, oroszoktól is megkaptam, hogy miért van ennyi kebabos meg nemzetközi cucc meg a sok zsidó étterem, nem antiszemitizmusból, csak hogy ezt ők tudják, ismerik, látják, hogy erre nagyon próbálunk ráerősíteni, de magyar miért nincs. És széttettem a kezem, hogy a budapesti gasztronómia meg a blogok ezt tudják, zsidó skanzen, rosszabb esetben meg francia, olasz alapanyagokból készített nemzetközi ételek (mármint autenticitás szempontjából ez a rosszabb eset, a minőség az persze jó).

2016.02.26. 11:43:46

@megint: érdekes nagymamám rengeteg zsidó ételt csinált anno, pedig tudtommal nem vagyunk zsidók. Mármint magyarosan főzött, de sokszor volt zsidó étel is az asztalon. Töltött libanyak (ez mondjuk nem csak zsidó), sólet, flódni, maceszleves. Lehet, hogy a 20. század elején még annyira hatott egymásra a két konyha.

Izraeli ismerőseink meg salátákat esznek. Az aztán nem tipikus kelet-európai zsidó étel.

Yobbágy Fery 2016.02.26. 11:45:09

@karandash: Nyilván, mindenhol azt ették, ami volt, csak ehhez még hozzáadódtak a vallási eredetű előírások is.
A görög és a török konyha is meglehetősen hasonló, sokszor csak a használt alapanyagokban térnek el (a görögök szemrebbenés nélkül megcsinálják disznóból ugyanazt az ételt, amit a törökök kizárólag birka és/vagy kecskehúsból hajlandóak).

2016.02.26. 11:48:58

@megint: mi a lángosban az egészségtelen? Most kapásból tudok neked olyan ázsiai konyhákat mondani, ahol ilyen bő olajban sült tésztákat esznek napi szinten emberek. Jó, mondjuk az olajban sült tészta az kicsit kérdéses. De a sajt+tejföl az miért rossz, gyomorterhelő?

Void Bunkoid 2016.02.26. 12:56:56

Egyébként nem kell arénázni a Budapest-központúságon.

Csak magunkat, magyarokat hozzuk fel példának. A Csehországba látogató magyarok 99 százaléka hova megy? Práááágába, és ott sem látogat ám ki megnézni a pusztuló Strahov stadiont, megy ki a környéki dombokba, ennek a 99 százaléknak a 99 százaléka is bennragad a belvárosi kocsmalabirintusban.

Ugyanez Franciaországgal. A franciákat sosem zavarta, hogy az átlag amerikainak nemhogy Franciaország, konkrétan egész rohadt Európa egyenlő Párizzsal, mást el sem tudnak képzelni :)

Zephyrous 2016.02.26. 13:18:32

A műsort meg fogom nézni, a cikk viszont nem tetszik. Miért kell leszólnia a cikkírónak a magyar konyhát? Ez a menő?
Skehan messziről jött ide, hogy megkóstolja az ételeinket és bejött neki. Erre a cikkíró tolja a bullshitet, hogy egészségtelen lángos állott olajban sütve gyomorterhelő sajttal. Hát b+!

peacefroggg 2016.02.26. 13:26:54

@Yooha: Ha megnézed a kínaiakat, azok is csak kínaiba mennek enni külföldön. Láttál már nem kínai étteremben kínait? Aligha, vagy nagyon elvétve. Budapesten a Blahán lévő kínaiba naponta több busszal jönnek a turisták. És ez így van Svájcban is...
Az okát nem tudom, ha valaki tudja, megírhatná. Kösz :)

2016.02.26. 13:28:47

@Void Bunkoid: azért Csehországban elmennek magyarok Brünnbe meg egyéb helyekre is. Gyakrabban, mint egy Magyarországra érkező külföldi Budapesten kívül Szegedre, Veszprémbe, Debrecenbe. Az is igaz, hogy a magyar városok elég középszerűek.

Párizzsal kapcsolatban teljesen igazad van, egy olyan vízfej a franciáknál, mint a magyaroknál Budapest. De a a francia vidéken is van látnivaló, kastélyok, szőlővidékek, síterepek.
Oroszoknál meg van Moszkva és Szentpétervár és ennyi. Persze ezek hatalmas helyek, de az országnak mégis csak két városa.
Ilyen szempontból szerencsésebb szerintem Németország, Olaszország, Lengyelország, több a hasonló rangú nagyváros, nem csak a főváros és egy-két kerülete vonzó. Ezekben az országokban lehet körutazást tenni. Magyarországon teljesen ismeretlen fogalom ez.

Ahol ilyen koncentrált a turistaáradat, mint Budapesten, ott mindent egy helyen akarnak eladni, a turistacsapdák tömege várja a külföldit, sok a disszonáns elem, egymás mellett nyomul a kurd kebabos, albán kamufagyis, a kamu kézműves sajtos hipszter, a zsidó étterem, nemzetközi étterem. Disszonáns, bazári, magyarként csak csóválom a fejem.

2016.02.26. 14:07:14

@peacefroggg: én kísértem kínaiakat, Csehországban ilyen középkori beöltözős turistacsapda étteremben ettünk, imádták. Az ételt is, meg a környezetet is. Ázsiaiaknál fontos a körítés, hogy fotózható legyen, mert mind lövi fel a képei egyből weibora vagy facebookra, az a jó étterem, ahol jót lehet pózolni a kajával, van valami fotózható látványosság benne, ez Hello Kittys gagyi cukiságtól a WC-csésze alakú tányérba tálalt levesen át a kardcsörtető lovagi tornáig akármi lehet. Ez a lényeg, hogy az otthoni barátok, kollégák lássák, hogy ő most nagyon vicces helyen van. Ami nem ilyen bazári azt fel se fogják. Pl. keresztény templomok, apátságok nekik semmi kulturálisan, egy zsidó étterem nekik semmit se mond, ilyen holokauszt múzeumok, Auschwitz vagy zsidó temető Krakkóban, zsinagógák se (a kínaiaknak a holokauszthoz hasonló dolgok nagyjából 50 évenként megestek a történelmükben, és most remélem ezért nem csuknak le holokauszt relativizálás miatt). Várak, kastélyok, csak ami hercegnős Disney-szerű, fotózható.

Ha nincs látványos étterem, ahova a csoportot viszik, akkor simán otthonról (Kínából) hozott instant noodle-t betolják (merülő vízforraló szinte minden kínainál van utazáskor), vagy esznek McDonald's kaját vagy helyi "kínai" kaját. Pláne ha nem beszélnek angolul, németül, csehül, lengyelül, magyarul, olaszul... És csoportosan közlekednek, hangosan. A japán legalább kussol és van fogalma a kultúráról.

Kiszámíthatóak, pont azt akarják látni, enni, amit az ismerőseik tavaly vagy amit a Lonely Planet írt.

Void Bunkoid 2016.02.26. 14:11:28

Mondjuk megjegyezném, hogy nem csoda, a magyar nagyvárosok legnagyobb része valóban tökegyforma - nagy pusztaság közepén áll, a közelben se víz, se síelhető-megmászható-túrázható hegy, semmi. Mindenhol a legfőbb látványosság a helyi gyár (tökmindegy hogy ez most német autógyár, finn telefongyár,amerikai shared service center vagy multinacionális olajfinomító), a helyi fosig díszkövezett, nyáron ezerfokos főtér városházával, a helyi pláza meg mostmár a helyi stadion is. Kész, kifújt.

Az esetleges túraélményt nyújtó helyek (Zemplén, Göcsej, Zselic, Túr-vidék kenuzással) meg az átlag, autópályához-pikpakk pontosan induló tömegközlekedéshez szokott külföldi számára meg gyakorlatilag megközelíthetetlen helyek, legalábbis senkinek nem lesz kedve háromszámjegyes kátyús utacskákon órákat kacskaringózgatni, mire odaér.

oszt jónapot 2016.02.26. 14:15:31

@karandash: Meséld már el, hol van tele a város zsidó éttermekkel.

Mérgező Hulladék 2016.02.26. 14:27:58

@min: lehetne forró víz vegetával meg pár zöldséggel, vagy liszttel (aka leves); tészta sajtszerű készítménnyel (vagy grízzel, ünnepnapon dejóval) megszórva; esetleg krumpli húst nyomokban tartalmazó paprikás szafttal, a modernebb helyeken kelttészta paradicsomszósszal, felvágottal és a már említett sajtszerű dologgal együtt sütve ("pizza"). Ez a valódi magyar konyha, a korábban gyermekétkeztetésben dolgozók pontosan tudják: ezeket szerette a gyerekek bántóan jelentős része, a többi kajára idegenkedve tekintettek, mivel otthonról nem nagyon ismerték azokat...

Attilajukkaja 2016.02.26. 14:50:06

Donal eleg light-osra fogta ezt a bemutatot. Sokat nem lehet megtudni belole. Eleg feluletesnek tunik a srac, de lehet, hogy egyszeruen csak eretlen meg az ilyen musorokhoz.

Attilajukkaja 2016.02.26. 15:03:05

@peacefroggg:
A tavol-keletiek szerintem azert mennek foleg sajat nemzetisegu ettermekbe kulfoldon is, mert nagyon masok az etkezesi szokasok. "Kulfoldiul" sem nagyon tudnak es a rendeles is maskeppen megy Europaban, mint pl. Kinaban. Naluk rendelnek egy csomo kajat, amibol mindenki eszeget (nem szemelyreszabottak a talak), a levest nem eloetelnek eszik es csak egyet kernek 5-6 ember szamara, amibol mindenki mer valamennyit. Radasul szamukra a magyar rizs eleg gyatra minosegu. Arrol nem is beszelve, hogy egy csomo magyar etteremben hiaba is kernenek palcikat, a mi evoeszkozeinket pedig nem mindegyikuk tanulta meg hasznalni. Borravalo nincs es a kijaratnal fizetnek, nem a pincernek. Szoval sokuknak rizikos vallalkozas beulni egy magyar etterembe, ahogy nekem is az volt Kinaban mielott kiismertem a helyi szokasokat.

peacefroggg 2016.02.26. 15:25:30

@Void Bunkoid: @Attilajukkaja: Kösz a válaszokat, a kettő együtt jól kiegészíti egymást.

peacefroggg 2016.02.26. 15:26:32

@karandash: Mármint Neked kösz a választ, nem Void Bunkoidnak, félrenyomtam..

kpetya 2016.02.26. 18:19:49

@ROTFL Manó:
a tavajt inkább ne irják be. :)

2016.02.27. 05:32:58

@Attilajukkaja: a magyar rizs sokszor jobb, mint a kínai, élelmiszerbiztonsági szempontból mindenképp. Az európai konyhán főzött rizs pergős, ami a thai rizsre hajaz, amit a kínaiak is imádnak, csak egyszerűen egy másik konyha terméke, a kínai máshogy főzik (rizsfőzőben) és eszi a rizst (sokszor magának szed mindenki, amennyit akar), de az, hogy egy középosztálybeli kínai, aki eljut Európába ne tudna mondjuk villával enni, az ostobaság, rengeteg nyugati étterem van, kamu olasz éttermek Kínában, ahol a pasta-t villával eszik. Gyerekek is esznek villával, kanállal, mielőtt megtanulnák az evőpálcikát használni.

A tradicionális étteremben tényleg tálakat rendelnek és mindenki szed mindenből, a leves a végén jön, de pont ezért imádják a nyugati éttermeket, mert az más, elegánsnak számít, hogy személyenként tálalnak.
A borravalót tényleg nem ismerik, ahogy sehol Kelet-Ázsiában, viszont pont ezért imádnak nyugaton, USA-ben, Kanadában, Angliában vendéglátásban dolgozni, mert a borravaló, amit kapnak nekik egy hatalmas előny, mintha hozzájuk vágnának ingyen pénzt, míg nyugati pincérnek tök természetes. A végén fizetnek a pultnál (de van ahol előre kell), de van fogalmuk arról, hogy nyugaton nem így megy.

Van a vidéki kínai, aki tényleg semmit se tud a nyugati éttermekről, de ők még a szomszéd tartományba se jutnak el, nemhogy Európába.

2016.02.27. 05:36:48

@Mérgező Hulladék: igen, a magyar plebs, a prolik étrendje tényleg ilyen. És aki otthon nem lát rendes kaját, az bizony máshol se fogja azt keresni, enni. A közétkeztetés sehol nem fáklyásmenet, ahol szegénység van.

queenlly 2016.02.27. 11:12:21

anélkül, hogy bármelyik oldalra állnék: elmondaná valaki a magyar konyha védelmezői közül, hogy mi az az autentikus magyar konyha, amiért odavannak, és amiről azt gondolják, hogy szívesen megkóstolná és szívesen fizetne érte egy külföldi? szerintem állati szűk az a "magyar" gasztronómia, ami se nem zsidó, se nem sváb vagy szerb vagy bolgár(stb.), viszont kellemes, fogyasztható és egy étteremben megrendelném magamnak. persze, pörköltet lehet csinálni kakasherétől borjúmirigyig mindenből, de azt azért nem nevezném se autentikus magyarnak, se változatosnak.
a vidéki turizmusról meg fentebb elmondták, hogy
1. szinte lehetetlen gyorsan, egyszerűen odajutni (még egy magyar is megszenved, ha nem egy megyeszékhelyre menne)
2. a látnivalók abszolút nem ár-érték arányosak (évek óta vár mániásak vagyunk és sorra látogatjuk őket, van olyan, amelyikre utólag nagyon sajnáltam az európai mértékű belépőt)
3. nagyon sok látnivaló (program) nem idő-érték arányos. 3 őrát utazni egy fél órás vagy akár másfél órás programért hülyeség (szerintem)

min 2016.02.27. 22:33:06

@Mérgező Hulladék: tényleg azt hiszed, hogy sztárséfek látványkonyháján kívül csak az általad felsoroltak képezhetik a valódi magyar konyhát? Akkor nagyon sajnállak mert nagyon szegényes élményben volt részed az életedben az ízek világában.

Attilajukkaja 2016.02.27. 23:38:53

@karandash:
"a magyar rizs sokszor jobb, mint a kínai"
Errol probald meg meggyozni az 1,3 milliard kinait, ne engem! Kinaban amugy is van vagy 100 fele, fajta rizs: teljesen mas tipusu terem a hideg eszakon, mint a szubtropusi delen. Es valamiert mindenki azt szereti, ami naluk terem.
"hogy egy középosztálybeli kínai, aki eljut Európába ne tudna mondjuk villával enni, az ostobaság"
Miert lenne ostobasag? Mert te ugy kepzeled? Hanyszor jartal Kinaban vagy fogadtal itthon Kinabol erkezo vendegeket, akik eloszor jartak nem tavol-keleti orszagban. Elsore nagyon ugyetlenul bannak a kessel es villaval, mert szokatlan nekik. Persze beletanulnak, ahogy a nyugatiak is megtanulnak palcikaval enni, ki ugyesebben, ki kevesbe. Kinaban amugy leginkabb csak a nagyvarosokban vannak europai ettermek es nem mindenki szereti ezeket. Ahogy nalunk sem mindenki szereti a kinait. Es nem, a gyerekek sem esznek villaval mielott kezbe veszik a palcikakat! A levest amugy nem feltetelenul a vegen eszik, inkabb az etkezes kozepenel hozzak be, es akkor eszik, amikor jol esik. Amugy Kinan belul is kulonboznek az etkezesi szokasok. Tudod, nem egy kis, homogen orszagrol van szo. Szoval biztosan vannak olyan kozeposztalybeli kinaiak, akikre igaz, amit irsz, de a tobbsegukre nem az.

Terézágyú 2016.02.29. 11:04:11

Nemrég a német sztárszakács Hennsler volt nálunk, ő elment vidékre is, merthogy részt vett a békéscsabai gulyásfesztiválon...

www.stern.de/genuss/essen/steffen-henssler-grenzenlos--kann-er-den-gulaschwettbewerb-gewinnen--6664746.html

Mérgező Hulladék 2016.02.29. 16:35:58

@min: nyilván túloztam is, de sajnos ez a verzió állna közelebb a realitáshoz, a valósághoz, már ha a "valódi magyar konyhán" azt értenénk, hogy mit eszik a magyar emberek jelentős része, és nem valami elvont dolgot (vagy mondjuk a Gasztroangyal-szerű műsorok által vetített képet).

Attilajukkaja 2016.02.29. 19:50:26

@Terézágyú:
Kar, hogy egy kevesek altal ertheto nyelven keszult a musor. :o)

Intimitás Gourmet · http://intimitasgourmet.blog.hu/ 2016.03.01. 10:23:07

A legtöbb országban megeszeik vidéken az állatok összes részét. Még az USA-ban is van olyan étterem, hogy a fülétől a farkáig.
A kángos persze magyar, de olajban annyi helyen sütnek tésztát, lásd pl churros.
Nem hinném hogy ezekkel kellene eladni a magyar gastronómiát. Persze jó buli, de nem több.

Kicsit olyan az egész magyar gasztrp kultúra, hogy az MGE megmondja ki a tutti étterem, Bíró lajos bedob pár bizarrabb kaját, lángos esetleg a romkocsmák.

Mi lenne ha látná a TV néző három tákegységünk autentikus ételeét, amit szívesen meg is kósltolna.

Ha pedig bizarr kaja kell, tessék: intimitasgourmet.blog.hu/admin/post/edit/8097880

Void Bunkoid 2016.03.01. 19:19:36

Igazából akkor lenne igazán vagány, ha kakÁsherét enne :)

Void Bunkoid 2016.03.01. 19:23:15

@Intimitás Gourmet: egyébként a lángos tényleg nem spanyolviasz, a tengeren túl is sütnek olyat, csak ott nem fokhagymás-fűszeres strandkaja, hanem vidámparkokban vásárolható édesség (igen, mindenféle nutellás meg oreós meg ilyen feltétekkel :P), az usában "elefántfülnek", Kanadában meg "hódfaroknak" hívják - gyakorlatilag egy bazinagy fánk :)

Attilajukkaja 2016.03.01. 21:41:11

@Void Bunkoid:
En ilyet ettem az USA-ban az egyik indian rezervatumban:
www.food.com/recipe/native-american-fry-bread-367036
Teljesen olyan volt, mint a magyar langos. :o)
süti beállítások módosítása