Tóth Gabiról mindenkinek van véleménye. Megosztó személyiség, harsánysága sokakat taszít, mások meg pont azt szeretik benne, hogy nem úgy viselkedik, mint pályatársai, szívesen szerepel tévéműsorokban, használja a bulvársajtót és mindenről van véleménye. A második Megasztárban ismerte meg az ország, szerepelt a Szombat esti lázban, a Celeb vagyok…-ban, az Ezek megőrültekben vagy a Nagy Duettben, zsűrizett az X-Faktorban, és elment az Összezárva Friderikusszal egyik adásába, ami nagyon jót tett neki, mert egy egész ország előtt mutatta meg, hogy több, mint egy 28 éves, hebrencs énekesnő, aki előszeretettel mutogatja a melleit és a lábát. Most éppen a Sztárban sztárban szerepel, egy héten át követtem.
Kedd - kisfilmforgatás
Sapkában, sztreccsgatyában, pólóban, a lábán bakanccsal érkezik, amiről a hét végére kiderül, hogy az állandó hétköznapi viselete. Alacsonyabb és vékonyabb, mint a tévében látszik, és láthatóan igyekszik úgy öltözni, hogy ne a melleire figyeljenek a férfiak. A tetoválásait szívesen mutogatja, de mint mondja, a sminkesek nem örülnek nekik, mert mindet le kell fedni a műsorra - egy szénné varrt Kovács Kati csak hülyén nézett volna ki, ugye. Sztárallűrjei nincsenek, legalábbis én nem vettem észre, hogy mondjuk csak 12 fokos ásványvizet inna, vagy ilyesmi, mindenkivel poénkodik, ő lehet a műsorban a hangulatfelelős.
Somogyi Dóra szerkesztő fogadja, a mai penzum két kisfilm leforgatása Lajtai Kati énektanárral. Amíg várunk, hogy Peter Sramek befejezze a saját forgatását, a folyosón beszélgetünk. Kicsit feszült, mondja, még soha nem figyelte így egy újságíró, mondja. "Nem akarok hülyeséget beszélni." Láthatóan megkönnyebbül amikor befut Varga Miklós (azt ugye senki nem hitte, hogy valóban a próbára, tök váratlanul toppannak be a vendégek), és már a folyosón megbeszélik, mi okoz gondot Gabinak a Vén Európa című dalban. "Jó, hogy ilyen szőrös a hangom, ide az kell, a macsó" - mondja a vetetán énekesnek, aki bólogat, és mutogatja neki a jellegzetes színpadi mozdulatait. Sramek végez, Tóth Gabi bemegy a rémesen szűk helyiségbe, egy kameraman, Somogyi, az énektanár és én vagyunk bent. Jön Varga Miklós, eljátsszák, hogy mennyire meglepő, hogy ő most itt van, és énekelnek - Varga simán kiénekli a magasakat, de Tóth Gabi is, és úgy rázza az öklét, mint egy kőrocker 1988-ból.
Amikor Varga kimegy, Gabi a Madonna-kisfilmet is felveszi, ezzel a nótával sokkal több baja van, például nem tudja a szövegét, és abban sem biztos, hogyan kéne elénekelnie, mert Madonna kicsit cukiskodik benne, az meg tőle távol áll. Lajtaival igyekeznek valamiféle konszenzusra jutni, közben a tévében megy a Vogue videója, amiben Madonna olyanokat táncol, hogy csak nézek, Tóth Gabiról egyelőre el sem tudom képzelni, hogy utánozni tudja majd. A felvételnek vége, forgattak nettó 30 percet, abból lesz két kisfilm. Gyorsan kell dolgozniuk, magyarázza az egyik asszisztens, de igazán kemény 12 énekessel volt. Az egy hétbe bele kell férnie a ruhapróbának, a sminknek, a maszkolásnak, az ének- és táncóráknak, a kisfilmforgatásnak, és az Aktív-interjúknak, amiket Gabi most vesz fel, kihallatszik a röhögése az egyik helyiségből.
Megyünk tovább, Túri Lajos koreográfus-tánctanárhoz, akivel dettó kisfilmet kell felvenni. A Varga Miklóst gyorsan lerendezik, áll Gabi egy mikrofonállvány előtt, és énekel, néha megragadja az állványt, vagy teátrális mozdulatokkal int, hogy mindenki énekeljen, láthatóan élvezik a rockerszerepet. Túri csendesen figyeli, apróságokat mond neki, egy Varga-koncertvideót figyelve mutatja, hogy kell tartania a fejét, a karját. Ebben a produkcióban nagy koreográfia nincsen, de finom nüanszok igen: Tóth Gabi furán mozgatja éneklés közben a vállát, mintha igyekezne kilazítani, vagy mittudomén, pedig nem. "Dolgoztam együtt Miklóssal a Freddie-emlékkoncerten, és megfigyeltem, hogy nóta közben a vállát a ritmusra mozgatja. Más a lábával veri a ritmust, vagy az ujjaival dobol a mikrofonon, ő meg tornázik. Lehet akaratlan az egész, és észre sem veszi, de hátulról nézve elég feltűnő volt. Nagyon vicces, beleteszem az előadásba is."
A kisfilm madonnás része már sokkal munkaigényesebb. A videó kedvéért csak egy részét gyakorolják, azt, amiben Madonna (Tóth Gabi) elöl áll, és kisterpeszből támadóállásba ugrik, közben a kezével hevesen gesztikulál és oldalra hajolgat - közben a háta mögött egy táncos ugyanazt csinálja, csak jobban, energikusabban, és ellentétes irányba. A táncos is ott van a teremben, de Túri inkább maga áll be Gabi mögé, a mozdulatai olajozottak, látványos a különbség Gabi darabos mozgásával, de mint kiderült, az énekesnő most látta először mit kell majd csinálnia vasárnap. Így elsőre azt mondanám, jobban járt volna egy másik Madonna-számmal, de most már mindegy. Túritól a forgatás után kérdeztem, hogy mennyi idő kellene arra, hogy egy átlagos mozgású énekesnő megtanuljon egy ilyen koreográfiát, azt mondja 10-12 óra. "És mennyi van rá?" "Négy." Érdekes lesz.
Csütörtök - szárazpróba
Az énekesek a hét közben az énektanárral és Túrival gyakorolnak, van, akinek este 10-re jut idő, de nem panaszkodik, hanem csinálja, mert mikor máskor tudná megmutatni magát 1,5 millió néző előtt hetente? Szerdán van sminkpróba, amikor a maszkokat próbálják rá az arcukra, ezt nem néztem meg, mert az első Sztárban sztár alatt már voltam gyárlátogatáson, és akkor erről már volt szó (itt, itt és itt olvasható a krónikája), inkább elkészítettük az interjút. Csütörtökön délután kerül sor az első próbára a stúdióban, táncosokkal, de nem sminkben és nem bevilágítva, itt elsősorban az a lényeg, hogy a produkció sarokpontjai meglegyenek és a koreográfián lehessen változtatni, hiszen ez egy tévéműsor, a mozdulatoknak, a nagy pillanatoknak a kamerában kell megjelenniük, nem a stúdió közönségének és a zsűrinek szólnak a dolgok, hanem a tévénézőknek. Gabi a már megszokott mackóalsó szerű tréningcuccban,továbbra is sapkában, bakancsban érkezik, és ül le a zsűriasztal elé.
Engem Németh Ádán kreatív procucer ültet le Majka helyére, nagyon azon voltam, hogy hagyjak valami ajándékot, mittudomén, egy Artisjus-hologramos matricát, vagy valami hasonlót, de úgyis leszedték volna. A próba első momentuma, hogy Túri Lajos lejárja a produkciót a táncosokkal, közben a hét elején felénekelt Vogue szól, amit hallva Gabi egy ponton a kezébe temeti az arcát, "De hamis voltam, bazdmeg" - mondja, de vigyorog, mert pontosan tudja ő is, meg a stúdióban mindenki más, hogy a lényeg a vasárnapi adás. "Ennek Laci a nagy mestere" - mondja Németh Ádám. "Egész héten megy a csendes zsörtölődés meg a morgás, ez nem jó, ezt nem tudom megcsinálni, nézd meg milyen szar vagyok, a pénteki kamerapróbán, amikor már teljes sminkben, zenével együtt nézzük meg, jön a többi sírás, nem ilyen alapokról volt szó, miért innen szól a gitár, nekem ez nem megy. Aztán jön a vasárnap, és úgy odateszi magát, hogy minket is meglep."
Túri és a táncosok már másodjára mutatják meg, mit kell majd Tóth Gabinak végigcsinálnia. Nekem nem tudnának annyit fizetni, hogy ez összejöjjön, elképesztőek a mozdulatok, és ami a legfontosabb, mindent pontosan úgy szedtek le, ahogy a videóban van. Túri után Gabi áll be, és járja le a koreográfiát, először szó szerint, csak arra figyelve, hol kell éppen lennie a szám adott részénél. Közben megérkezik Lakatos András, a műsor rendezője, de nem szól bele Túri munkájába, csak figyel. "Azért szeretek Andrissal dolgozni" - mondja Árva László, a műsor másik kreatív producere - "mert bejön, felveszi a próbát a telefonjával, és másnapra megkapom a snittlistát. Könnyebb az élete mindenkinek úgy, hogy tudjuk, mi lesz hangsúlyos és mikor."
Gabi a második menetre már mozog is, a mozdulatai jóval természetesebbek, mint a kisfilmforgatásnál, de ez a túlzott magamutogatás (minden Madonna-klip egy egotrip) nem fekszik neki. "Laci, milyen ruhát kapok?" - kérdi a második kör után, aminek az első része már egész tűrhető volt. "A fekete csipkét, nagyon dögös." "De igaz, lesz alatta valami? Nem fogok egy szál csöcsben ugrálni" - mondja Gabi a színpadról, egyik kezében valami vitaminital, a másik csípőn. "Lesz, lesz, testszínű cucc, a tévében úgy látszik majd, mintha nem lenne semmi." Fura ez egyébként, az eddig tapasztaltak és tévében látottak alapján nem hittem volna hogy ennyire visszahúzódó a csaj, akinek szinte minden porcikáját ismerhetjük a tévéből. Harmadik próba jön, aztán a negyedik, az ötödik. Miközben a táncosok tök egyformán letolják mindegyik kört, Túri folyamatosan segíti Gabit, előtte megy a színpadon, és megtanítja a mozdulatokat, és ugye neki ezt minden előadóval kétszer is meg kell csinálni. A próba akkor ér véget, amikor Gabi kezd belejönni. "Na, ez a végére jó volt, nem?" - kérdezi, de nem vár valódi választ, csak megerősítést. Megkapja, de tényleg kezd belejönni. Este kétórás táncpróba, ennyi idő van tökéletesre csiszolni a dolgot.
Péntek - kamerapróba
Az utolsó lehetőség, amikor még bele lehet nyúlni a műsorba, az a pénteki főpróba. Mire kiérek a TV2-be, Gabi már lenyomta Varga Miklóst, érezhetően ezzel a produkcióval van a kevesebb gondja, de hát érthető, áll egy mikrofonnal, borostás faszinak sminkelve, és kész, itt a hang sokkal fontosabb, mint a látvány, nincs mit próbálni rajta. A Madonna-előadás előtt még belenézek Peter Sramek Péterfy Borijába, a vékony szlovák srác tűsarkúban, miniruhában vonaglik a színpadon, a hangja stimmel, de a szöveg nem. Németh Ádám fel is megy hozzá, és elbeszélgetnek, vasárnap nem lehet hibázni, tessék megtanulni a nótát. Srameknek ebből a szempontból a legnehezebb, hiszen neki a magyar is idegen nyelv, mint kiderült, az Édes életben is forgató énekes a két műsor között ingázva, a kocsiban tanulja a szöveget.
Amikor Tóth Gabi megjelenik a színpadon, távolról egy pillanatra tényleg Madonnának tűnik, jó a haj, a smink, a ruha, és stimmelnek a mozdulatok is. Mivel sokat kell táncolnia, nincs lehetőség kézben tartani a mikrofont, fejmikrofonnal dolgozik, amit nem annyira szeret, mert a hangja, magyarázza később, nem szól benne olyan jól. "Vérprofi" - mondja Árva. "Amikor beénekel, bejárja a színpadot, megnézi a kontrollt, ide kérek egy kicsivel több éneket, ide bőgőt, satöbbi. Nem mindenki figyel erre oda ilyen mélységig."
Az első alkalommal a táncosok csak imitálják a mozdulatokat, a színpadon a berendezők még csak rendezik a kellékeket, oszlopokat, egy tükröt és egy csillárt kell elhelyezni, Gabi közöttük lépkedve énekel. A hangja erőteljes, de nekem kicsit túl cukiskodó, hálistennek a második alkalomra ebből visszavesz, biztos ő is hallotta, hogy ez így nem annyira stimmel. Láthatóan nagyon koncentrál, és a táncóra is jót tett, mert a mozgása már sokkal jobb, flottul megy a koreográfia - egy pontig. Valamiért pont az a rész nem stimmel, amiben a sráccal a háta mögött kell dolgoznia, ehhez Túrinak ismét fel kell mennie a színpadra, és megmutatnia pontosan, miről is lenne szó. Rövid konzultáció után egy mozdulatot kivesznek, azt, ami láthatóan megakasztotta Gabit, és a következő próba alatt már sokkal jobb minden.
Egy-egy énekesre a produkció bonyolultságától függően jut idő, Tóth Gabi egy órát próbál, és ezalatt vagy nyolcszor énekelte-táncolta el a nótát. És egyre jobb, magabiztosabb lett, bár hangban a vasárnapi produkció meglehetősen gyenge volt (a Varga Miklós viszont odavert) - a koreográfia viszont meglett, amiben sokat segített Gabi táncos múltja. Az énekesnővel készítettem egy hosszabb interjút is, az itt olvasható.
ghck 2015.11.20. 11:29:13
Terézágyú 2015.11.20. 11:32:14
na vazze, hát énekesnő. ebből él. a színpadból.
naná, hogy profi.
2015.11.20. 11:50:38
És hogy a hasonlatot továbbvigyem: nem ért ahhoz amit csinál (énekelni nem tud, ordít, béna a mozgása, rossz az ízlése, stb.) de valamit mégis jól csinál, mert ő folyik a csapból is.
wérmiki2 2015.11.20. 12:32:54
ebből is lejön, hogy az igazi valóságban az ilyen indexesek is tudnak viselkedni, és meghúzzák magukat a normális emberek előtt
Terézágyú 2015.11.20. 13:30:14
szóval akkor azok az országok ahol ez a tipusú műsor sikeres, azok mind szarországok?...
és ahol meg nem próbálkoztak vele, azok a jók? :)
Akkor te nagyon csíped a németeket, mert ott valóban csak egyestés műsor volt... :)
Flea30 2015.11.20. 14:35:19
"- A popzenében sok minden fontosabb a zenénél. Azt a legjobb kikapcsolni. Ajánlom helyette Sztravinszkíjt és Wagnert.
- Én meg a Smith & Wessont."
És mielőtt bárki azt állítaná, hogy a so-called profizmus a lényege a popnak: ott van James Brown vagy Michael Jackson. Ezek táncoltak, pattogtak, de közben hibátlanul énekeltek. Ez a profizmus, a Madonna-vonalat pedig el kell felejteni. Az a posztmodern popzene félresiklása. De ahogy a legtöbb fehér a szövegre táncol (Grohl), úgy az egyszeri ember is leginkább a szemével hall (ismeretlen). És amit látnak az látvány, amit hallanak az halvány. (Bödőcs). Jó, amúgy nincs komoly baj a Tóth Gabi-félékkel sem. Szórakoztatóak, és ez ebben az országban, a hígfos médiatengerben már önmagában is eredmény.
ervin2 2015.11.20. 14:51:04
ghck 2015.11.20. 14:52:38
naná, hogy profi"
Hátttööööö szerintem nem egyértelmű, hogy aki "énekesnő"-ként lép itt fel, az mind profi.
ervin2 2015.11.20. 14:54:41
ghck 2015.11.20. 14:56:13
Flea30 2015.11.20. 14:57:53
Jottó 2015.11.20. 15:00:37
Flea30 2015.11.20. 15:09:51
Ha valaki sok zenét hallgat, esetleg valamennyire ért is a zenéhez mind elméleti, mind ízlésbeli szinten, az meg tudja ítélni valakinek a szakmaiságát az alapján hogy... őőőő, hamisan énekel. Vagy nem? Bírom, amikor egy hamis énekesről értekezik valaki, és rögtön jön az ellenreakció, mintha az adott ember épp Korszakov vagy Sosztakovics korai műveinek elbaltázott hangszerelési kísérleteiről és mára elavult szólamvezetési megoldásairól merne akadémiai végzettség nélkül lesújtó kritikát mondani. Mellesleg a médiában pojácáskodó énekesek között igen csekély a szakmailag profi színvonalú, de persze csak az kritizálhatja őket, akik ötezer kantátával, egyetemi workshopok ezreivel, emellett háromszáz Billboard no.1-es popslágerrel és félszáz világ körüli turnéval a hátuk mögött a szakma csúcsán állnak. Ne már.
Patrick Bateman 2015.11.20. 15:21:34
upgrade 2015.11.20. 15:26:55
Igazabol Magyarorszag a 10 millio hentes orszaga, ahol mindenki jobban ert ahhoz, amit mas csinal.
upgrade 2015.11.20. 15:33:29
Ja.
Peldaul egy buszon.
ghck 2015.11.20. 18:04:24
BlackeySabbath 2015.11.20. 20:13:35
Flea30 2015.11.20. 20:20:22
Flea30 2015.11.20. 20:25:37
Amúgy viszonylag kevés zenészről hallottam, aki Tóth Gabi hangját méltatta volna. Jó, nyilván zenész alatt nem ugyanarra gondol mindenki.
womanestomen 2015.11.20. 20:50:57
BlackeySabbath 2015.11.20. 20:52:49
BlackeySabbath 2015.11.20. 21:15:09
Flea30 2015.11.20. 21:24:55
A hamisság nem ízlésbeli kérdés. Vagy ez nektek tiszta? www.youtube.com/watch?v=WXPBNMT9nBY Azok a fejhangok... Akinek tetszik, lelke rajta. Mondom, nagy baj nincs a csajjal, szórakoztató jelenség. De hogy a legjobb hang lenne itthon? Kicsit erős. Az ilyen kijelentésekre persze nem ugranak, hogy "na hol van emögött a szakmaiság?". Azért abban megegyezhetünk, hogy inkább húsz Tóth Gabi, mint egy fél Csobot.
Flea30 2015.11.20. 21:27:08
upgrade 2015.11.20. 21:49:51
Najo, akkor te, mint profi, szerinted ki az, aki meguti a mercet.
upgrade 2015.11.20. 21:53:18
Egyebkent en szemely szerint csipem a csajt (mondjuk a link, amit betettel nem mukodik nekem).
Meg azt is bevallom, hogy en hulye vagyok a zenehez, de van, ami tetszik es van, ami nem. Persze azt is lehetne, hogy a zeneakademiasok egymasnak zenelnek, de azt hiszem az erosen kimeritene az egymas faszanak szopasat.
Ha meg a plebs ele teritik az olyan muveltek a tudasukat, mint te is vagy, akkor meg muszaj elfogadni ezt a kritikat.
BlackeySabbath 2015.11.20. 21:58:15
ghck 2015.11.20. 22:43:29
"De hogy a legjobb hang lenne itthon? Kicsit erős. "
Fú, ezt mondta volna valaki?
Ja, halkan jegyzem meg, nekem van a legjobb hangom itthon, csak nem akarok színpadra állni, úgyhogy sosem fogjátok meghallani. Úgyhogy be kell érnetek a színpadra állók közül valakivel. Közülük én a Tóth Gabit választanám, ha ezen műsor fellépői közül kell választani...
Billy Hill 2015.11.20. 23:05:42
ervin2 2015.11.20. 23:23:17
ervin2 2015.11.20. 23:54:04
ervin2 2015.11.20. 23:58:19
BlackeySabbath 2015.11.21. 00:27:09
Flea30 2015.11.21. 01:29:52
A "zeneakadémiások egymásnak zenélnek" kiszólásoddal annyira de annyira beleszartál az egómba, hogy most el is megyek sírdogálni. Rossz most nekem.
Flea30 2015.11.21. 01:47:25
Még egyszer: Tóth Gabit lehet szeretni, mert energetikus és jól nyomja, de mint énekesnő, technikailag... hát minimum vitatható, és nekem egy énekesnőnél elsőrendű szempont a hangja.
BlackeySabbath 2015.11.21. 07:38:11