Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) hbo (2971) HBO (107) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Mi inkább a Facebookon pofázunk

2013. október 17. 10:00 Chat Géza 38 komment

Amerikában statisztikai adatokkal tapinthatóan arányaiban nagyobb mértékben twittereznek, mint Magyarországon. Ezt a tévéműsorok kapcsán ellőtt twitteléseken mérhető le legjobban, nem pedig azon, hogy ki, melyik plázában, milyen rucit vett éppen. Előbbi szempontból jóval egyszerűbb a hashtag-alapú keresés, ami alapján többen tudnak egy 140 karakteres coelhoi gondolatfoszlányra egy laza heideggeri képzettársítással reflektálni. Beszélünk itt a csúcsokat döntő Sharknadoról és társairól. A Nielsen is felfigyelt erre és rájött, hogy számottevő a twitteres csevegés, ezért is terjesztette ki a Twitterre is a méréseit, a Facebookra meg nem.

Amerikában jobban működik a hashtag így viszonylag könnyen kiderült, hogy a Pretty Little Liars egy részéről 1,9 millió twitterüzenetben beszélgettek. A legutóbbi, 16,1 millió nézőt berántó  The Walking Dead évadnyitó is elképesztő mértékben mozdította meg a cukiságtól ellaposodott közösségi médiát. Itt már a Facebook is jelentősen közrejátszott, mivel 5 milliónál is több felhasználó 9 milliós nagyságrendű posztot írt, illetve volt valamilyen interakció részese (like, megosztás) a műsorral kapcsolatban, ami mellett ott volt még egymilliónyi twitterüzenet - írja a Tv by the Numbers. Engem speciel felvillanyozott a gondodlat, hogy vajon mennyire követjük a külföldi példát és értjük a twitteres kommunikáció mikéntjét. A válasz egyszerű: semennyire. Nálunk még csak a Facebook ismert, mint szupersztrádás szócső.

Mivel nem vagyok egy Nielsen közönségmérő, ezért nem reprezentatív az alábbi kis kutatásom. Az X-Faktort tettem vizsgálatom tárgyává, aminek magyarázata egész egyszerű: ez most a legfelkapottabb, legnézettebb műsor a tévében, és a bulvárlapoknak hála a hétköznapi beszédtémára is elég keményen rányomja bélyegét. Kissé túlozva, de nincs ember Magyarországon, aki ne tudná, hogy eszik-e vagy isszák Danics Dórát. (Csak mondtam valamit.)

#Xfaktor hashtag-keresést hajtottam végre a Twitteren, minden beszélgetést lenyitottam a korrekt számszerűsítés érdekében, amit a magyar X-Faktor hivatalos Facebook-oldalának hétvégi élő adások ideje alatti posztjainak kommentjeivel és like-jaival vetettem össze. Egyértelműen megállapítható, hogy a magyar X-faktor-néző a Facebookon beszélget az adott adásról, a Twittert, mint olyat, (ebből a szempontból biztosan) nem is ismeri. (A Tumblren is csak egy-két poszt volt. Nem is vettem figyelembe.)

Összesítve az adatokat: a Twitteres részen nincs mit magyarázni, Xfaktor címkével ennyi tweet és retweet született az adott napokon. A Facebook like és komment adatokról annyit kell tudni, hogy azokat a hivatalos X-Faktor-oldal bejegyzései generálták, mivel a Facebook keresőjébe az #Xfaktor hashtaget beírva október 12-i dátumra három, október 13-ra pedig öt elhanyagolható találatot kaptam. Ebből az jön le, hogy nem hashtagelünk jól, ha egyáltalán hashtagelünk. Az sem mellékes, hogy inkább az adott műsor hivatalos oldala által kirakott poszthoz fűzünk kommentárt, de egy példából nem akarok túlzó következtetéseket levonni, plusz ez a bevett példa. Az élő show napján, az adás kezdetétől összesen 14 poszt született, leginkább olyanok, hogy „Kezdődik az X-Faktor!", meg „Kis szünet, de máris folytatódik az X-Faktor!" Másnap, az egyórás döntéstől kezdve 11 posztot írt az akkori faktoros Facebook-oldal-ügyeletes. A fent látható számok pedig ennek a 11 és 14 poszt alatt összegyűlt like-ok és kommentek összessége. A biztonság kedvéért még egy dolgot lemeóztam a 319 ezer rajongóval rendelkező X-Faktor oldalán. Ha lehet hinni a Facebook statisztikai adatainak, akkor a vizsgált időszakban 13 892-en beszélgettek az X-Faktorról a közösségi oldalon. A Twittert meg akkor hagyjuk is, ahol kétszámjegyű szinten ment a csevegés. 

Zárójelben még egyszer megjegyzem, hogy nem reprezentatív ez a felmérés, mert csak X-faktor kulcsóra szűkítettem a keresésemet, nem bonyolódtam bele annyira, hogy külön a versenyzőkre is lebontva készítsek statisztikát.

Címkék: x-faktor

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Chat Géza · http://chatgeza.tumblr.com/ 2013.10.17. 10:10:34

"Ezt a tévéműsorok kapcsán ellőtt twitteléseken mérhető le..." minusz egy "t" rögtön az elején.

"Nálunk még csak a Facebook ismert, mint szupersztrádás szócsövet." mint szupersztrádás szócső inkább.

Bocsánat.

Gyevi bíró 2013.10.17. 10:18:27

Ha már itt tartunk, a hashtaget sosem értettem. Mert szóösszetételek nem használható benne, csak aláhúzással, másrészt meg keresőetetésnek jó? Mert egy jó kereső hashtag nélkül is megtalálja, hogy X-faktor, nem kell külön még hashtagelni. Esetleg ha lenne címkefelhő, akkor egyszerűbb arra kattintani, mint bepötyögni egy keresőbe? Vagy nagyon nem értem a hashtag lényegét.

Libernyák 2013.10.17. 10:20:38

És mi van ha a magyar tumblisok meg a twitterezők, le se szarják az x faktort?

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2013.10.17. 10:22:23

ugy latszik a magyar like-ra szuletett teremesre itt vagytok ti

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2013.10.17. 10:24:12

@Libernyák: csond
tenyleg hivatalos x-faktor tweet csatorna van?

Thcksl 2013.10.17. 10:25:04

Kár, hogy itthon nem pörög a Twitter. Pedig jó lenne.
Talán idővel megtanulják, hogy kell és, hogy lehet használni.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2013.10.17. 10:27:12

meg a tokom tele van hogy mindenhova be kell jelentkezni kulon-kulon
ok van ra program
meg a kommentelesnel is ahany oldal annyi regisztracio

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.10.17. 10:31:56

akkor ezt most megosztom, de hol? facsén, vagy twitteren?! :D

Chat Géza · http://chatgeza.tumblr.com/ 2013.10.17. 10:34:36

@Gyevi bíró: A hashtag az lényegében egy címke, ami megkönnyíti a keresést. A Facebook és a Twitter felületén így lehet magánemberek posztjait megtalálni, akiknek az adott bejegyzésében szerepelt a keresendő hashtag. Amúgy ha a facebook keresőbe csak azt írod be, hogy Xfaktor, akkor csak oldalakat fog kidobni, Xfaktorról szóló bejegyzéseket nem.
@Libernyák: Benne van a pakliban. A tumblisok tuti leszarják. Ezért nem is foglalkoztam velük. Meg a tumbli egy jóval bensőségesebb közösség. Magyarországon biztosan. Alig van pár rendes felhasználó, aki nem csak reblogol, hanem rendes önálló, értelmes, jó gondolatokat is megoszt. Ezért néztem a Facebookot, mert az X-Faktornak rengeteg rajongója van, ezért adta magát, hogy biztos ott gyülekezik a szófosásos tömeg. A Twittert meg a külföldi példa alapján néztem. Meg kellett valami összehasonlítási alap.
@pingwin: Ez lenne az, 6065 követővel. De ahogy ránéztem, akad azért robot is ebben a többezres tömegben. twitter.com/XFaktorHungary

Mr.Brown 2013.10.17. 10:35:58

szerintem a twitternek csak simán ninsc létjogosultsága a legtöbb átlagembernél, mi értelme ? ugyanúgy tudsz karaktereket kiírni és kommentelni, a twitter meg mitől lenne jobb hogy azt kellene akár szimultán használni..?

Mr.Brown 2013.10.17. 10:42:21

ezek a statisztikák meg irományok olyanok mintha cikinek kéne éreznem hogy nem tumblerezek nem twittelek csak a szánalmas fészbukon irkálok, holott azért nem használom a másik oldalakat, mert nem érdekel.

Chat Géza · http://chatgeza.tumblr.com/ 2013.10.17. 10:45:57

@Mr.Brown: Csak érdekességnek szántam. Ez nem egy doktori disszertáció. Nem baj, hogy fb-n vagyunk aktívak, de van más is.

SemBoga 2013.10.17. 11:04:51

mire jó a twitter? usákok azért imádják, mert még az sms is relatíve új dolog nekik :)

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2013.10.17. 11:15:50

@Chat Géza: akkor viszont tényleg elég gyér adat, ami kvázi a statisztikai hibahatárt se lépi át

jewel79bp 2013.10.17. 11:19:31

Egyszerűen érthetetlen számomra a twitter. Felíratkoztam egy ismert ember twitter oldalára. Cserébe megjelent a hírfolyamban a tweet 2836 re-tweetje, azaz egybefolyik az egész, nem találom meg az eredeti posztot. Na meg a linkek... A facebookon, ha valaki képet csatol, rögtön látom a képet. A twitteren csak a linket látom, gőzöm sincs, mi van mögötte, mert ahhoz kattintanom kell. A hashtag meg csak szimplán rondává teszi a bejegyzést.

Chat Géza · http://chatgeza.tumblr.com/ 2013.10.17. 11:30:10

@jewel79bp: A Twitter sem tökéletes. A retweeteket meg külön le lehet tiltani, hogy kiknél akarod látni és kiknél nem. Igen a képmegjelenítés nem tökéletes, sőt. De Twitter inkább a rövid célratörő csevegésekről szól, képeknek ott az instagram, hosszab dumához a tumbli, személyes nyűgnek, állatmentésre és nyereményjátékokra meg a Facebook.

Chat Géza · http://chatgeza.tumblr.com/ 2013.10.17. 11:33:23

@pingwin: Közben megnéztem a hivatalos X-Faktor Twitter-oldalt. Ahogy látom egy program segítségével ugyanazt posztolja, amit a Facebookon is kirakott. Ennek fényében még egy 25 tweetet hozzá kellene csapni az egészhez, de ennyi igazán nem oszt, nem szoroz, plusz ahogy írtam és az #Xfaktor hashtagre kerestem, mert gondoltam ez így megkönnyíti az erről való kommunikációt, de még maga a hivatalos oldals se használja, úgyhogy tényleg tök mindegy, hogy van-e Twitter vagy nincs.

SemBoga 2013.10.17. 11:37:31

@Chat Géza: a face a felsoroltak közül melyiket nem tudja hasonló hatékonysággal megoldani? :)

jewel79bp 2013.10.17. 11:41:14

@Chat Géza: érdekes, én inkább téna szerint szeretem megválasztani, hogy melyiket használom, nem az alapján, hogy hosszú vagy rövid a mondanivalóm, vagy hogy tartozik-e hozzá kép... Ezért jó pl a Linkedin-Facebook páros: a Linkedin a munka, a Facebook a szórakozás. Ezt a kettőt nem keverem. De ha elmegyek kirándulni, nem tartom praktikusnak, hogy Twitterezzem ki, hogy hol jártam, Instagramon mutassak róla fotót és Facebookon beszélgessek róla. Szerintem akkor jó egy ilyen alkalmazás, ha röviden és hosszan is posztolhatok, az épp aktuális mondanivalóm szerint.

Lóri Vérkutya · http://lorimennimaraton.com 2013.10.17. 11:42:13

Szerintem a twitteres keresésnél elfelejtetted átkattintani a searchnél a top-ot all-ra, nekem csak október 13-ra 100-nál több tweetet dobott ki találatnak (az október 12-én született twitteket meg már lusta voltam átpörgetni, de az biztos, hogy százas a nagyságrend). Persze ez még mindig elhanyagolható a facebookhoz képest.

Gyevi bíró 2013.10.17. 11:44:44

@Chat Géza: No erre akartam utalni, hogy egy normális kereső kiadja a találatokat (ld. Google), ha beírod, hogy X-faktor. Inkább azért kell a hashtag, hogy ne a Háború és békét adja ki a kereső, hanem csak azt, ahol hashtagelnek? ;-)
Ergo: a butított kereső azért lett ilyen, hogy hashtageljünk/címkézzünk és mi mondjuk meg, hogy mit találjon a kereső? :-)

Gyevi bíró 2013.10.17. 11:46:11

@Chat Géza: Ezt megoldotta a magyar: csevegni, képet megosztani és hosszabb szövegre is jó a Facebook. Minek használjon hatféle más szolgáltatást, ha azok csak kisebb részben adnak többet, mint a FB? :-)

Chat Géza · http://chatgeza.tumblr.com/ 2013.10.17. 11:54:26

@Lóri Vérkutya: Valóban. Százas nagyságrendű beszélgetés volt Twitteren. De hogy érezzük és hogy valamennyire mentsem magam: EGY darab, erősebb 300 kommentes Facebook-poszt (like-okat nem számolva) egyenlő egy október 12-i #Xfaktor hashtages twitter-folyammal.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2013.10.17. 12:16:05

Én pl. egyáltalán nem értem a twitteres kommunikáció mikéntjét. Ugyanúgy lehet irosgatni, mint a facebookon, de egy csomó egyéb nincs. Szóval mi ebben a jó?

Samott 2013.10.17. 12:19:26

Igazabol itthon a twittert kb. a kutya se hasznalja, megkockaztatom meg a tumblren is tobb magyar van mint twitterezo. Gyanitom ez a megoldas a fenti elemzesre. Facebook meg mas kategoria nyilvan.

reservoir 2013.10.17. 12:49:05

Ha jövő héten ott lenne egész adás alatt a balalsóban hogy #xfaktor kb. tízszeresére nőne a tweetek száma. Lásd #sheenroast

250130 2013.10.17. 12:56:19

@Gyevi bíró: de nem jó. Bár megfelelő szűrők, csoportok beállításával megoldható lenne, de azzal senki se akar tökölni. Addig nagyon jó volt, amíg csak az ember barátai voltak fenn ismerősnek, a többiek meg mondjuk iwiwen. Addig nyugodtan meglehetett szervezni akár egy esti kiruccanást a falon, bulifotót feltölteni, érdekes dolgot megosztani, zenét kirakni, meg úgy általában bármit kiírni.
Most meg pl. a barátaim szinte semmit nem osztanak meg, ahogy én sem. Mert nem tartozik több száz emberre amit kirakna az ember, a rangsorolás miatt kiírások fele 1 órán belül el is veszik a zajban. Bezzeg a volt általános iskolai osztálytársak megkínzott állatos fotóit, a likeolt oldalak reklámjait és a tumbliról 1-2 hét késéssel átkerült vicces képeket láthatom százával minden nap, amíg nem tiltom őket. Illetve az ügyesen megkomponált like vadász postokat.
És még csak azt sem mondhatom, hogy akkor nem nézek fel facere, mert a facebook chat kinyírta az msn-t, de még az sms-t is.
Szóval jó a facebook egy telefonkönyvnek, event naptárnak. De arra, hogy valaki kiírja, hogy épp nézi az xfaktort, arra pont a twitter való. Csak mindenki kipróbálta egyszer, de nem egyszerre, így nem volt rajt élet és kiábrándult belőle. Most főleg instagramnál mutatkozik meg, hogy nem szeretik az emberek mindenre a fb-ot használni, az oda töltött képek közül nagyon keveset küldenek át fb-ra.

falomb 2013.10.17. 13:05:32

Inkább az az érthetetlen, hogy aki facebook-on is van (gondolom az amerikaiak többsége is fent van), az miért használja a twittert, ami sokkal primitívebb, lebutított kommunikációt tesz lehetővé?

A magyarázat az lehet, hogy sok ottani sztár fent van a twitteren, ami elég egyszerű ahhoz, hogy az átlag amerikai celeb is megértse, a fanok meg mennek utánuk.

Nálunk viszont az ismert emberek is facebook-oznak, ezért érthető, hogy a nép is inkább ezt használja, amikor őket követi, illetve amikor kommentezik róluk.

250130 2013.10.17. 13:23:25

@jewel79bp: erre meg régen a myspace volt tök jó, össze volt kötve a zenekaroknak, celebeknek twitterével és csak azokat láttad. Felvehettél akár 200at is ismerősnek, nem volt zavaró. Felmentél átfutottad, megtudtad gyorsan, hogy jön új album, videoklip, akármi. Most meg felveszel akár csak 50et fb-ra, vagy twitterre aztán telefossák a promóikkal az egész falat :D

Bird is the word 2013.10.17. 13:38:20

Sosem értettem, mire jó a twitter. Úgy látszik, mások is vannak ezzel így.

Aalyanna 2013.10.17. 14:27:53

Én használom mindhárom közösségi oldalt (fb, twitter, tumblr) és elmondhatom, hogy nem tudom, "eszik-e vagy isszák Danics Dórát."
És mire jó a twitter? Lehet, hogy nincs rajta annyi lehetőség, mint a facebookon, de míg azon fentvannak a kollegáim és távolabbi rokonaim, régi osztálytársaim is, akikkel nem olyan szoros a kapcsolatom. Ezzel szemben twitteren úgy harminc emberrel követjük egymást, akikkel személyesebb jellegű problémát is meg tudok osztani. Más blogot ír, én twitteren rinyálok.
A hashtag meg nem csak a keresést segíti, de egyben le is lehet tiltani bizonyos tageket, amire nem vagy kíváncsi.

_Neville 2013.10.17. 14:38:41

A Facebook-on legalább ki lehet fejteni értelmesen, néhány összetett mondatban is a mondandódat. A Twitter, és ehhez hasonlók képviselete butított sms-nyelv meg maradjon azoknak, akiknek ez nehézséget okoz...

_Neville 2013.10.17. 14:44:40

@falomb: Erre kell zárt Fb-csoportot létrehozni :)

2013.10.17. 14:54:28

Dögöljek meg, én se értem ezt az egész twittert. nem vagyok regelve, de amikor linkről odamegyek, csak egy hatalmas katyvaszt látok, fent egy kép vagy két mondat, alatta meg kilométernyi lista mittoménmiről. A fb-ért se vagyok oda, de használható, átlátható, a megfelelő beállításokkal egész emberi. Lehet csetelni, ha csak tőmondatokban akarok kommunikálni, van levelezője hosszabb pofázásra, ha meg nem akarok mindenki előtt dumálni, csinálok egy csoportot (vagy csatlakozom) és máris privát az egész. nekem kicsit olyan az egész, mint a csipogó, meg az okostelefon. Az egyik egy funkcióra teljesen jó, de van egy másik, ami meg emellett tud még száz másik hasznos dolgot. Miért tartanám mindkettőt?

ravon 2013.10.17. 15:32:54

A twitter értelme nekem is rejtély, de most választ kaptam:
A személyesebb/célzottabb témákra és is zárt csoportozom. Ebből nem lesz regisztráció. :)

randomuser1 2013.10.17. 15:33:44

mindig aszittem,a fb az szekszmentes és moderált, a tvitter meg pont fordítva, erre kiderül, azt is lehet sima közösségi verbálizálásra használni?
mik vannak
süti beállítások módosítása