A remake-ek megosztó gyermekei a televíziózásnak. Vannak ugye a puristák, az eredeti verzióhoz megveszekedetten ragaszkodó rajongók, akik személyes sértésnek veszik, ha kedvencüket mindenféle kontárok elbarmolják. Ők azok, akik szerint a Battlestar Galactica akkor volt jó, amikor a papundelki díszletekben csehszlovák teremfutballistákra emlékeztető színészek bénáztak az alufóliába tekert, robotoknak látszó statiszták között. Aztán vannak azok, akik azt szeretik, ha a sorozatukból minél több készül, mert nem tudnak ráunni a dologra, ők meg azok, akik a román Terápiát hasonlítgatják a brazil verzióval és imádkoznak, hogy a laoszi még az ő életükben elkészüljön (nem fog).
Mi, akik tévéről írunk, kötelességszerűen megnézzük az újrákat is, ha odáig vagyunk az eredetiért, ha nem. Mi vagyunk a köztes állapot, akik igyekszünk nem előítéletekkel telve megnézni egy remake pilotját, csak éppen ez nem mindig jön össze. A Broen, azaz Híd című svéd-dán sorozat is ilyen, egy hét alatt ledaráltuk a csajommal, és nagyon megkedveltük a karaktereket, Koppenhágába pedig mág úgy is el akarunk menni, hogy a sorozatban olyan nyomorult helynek ábrázolták, amihez képest a józsefvárosi piac egy kifejezetten vidám helynek tűnik. Az egyszerűnek látszó ügyben nyomozó svéd és dán rendőrökről szóló sorozat hangulata, képi világa, a szereplők egymáshoz való viszonya, és maga az ügy úgy berántott, mint sorozat régen.
A skandinávok krimitermésére az európai és amerikai tévék hirtelen úgy rácuppantak, mint gyöngytyúk a meleg takonyra, az amerikai FX mellett a brit BBC is bejelentette, hogy remake-t készít a Hídból. Ennek oka nemcsak az eredeti minősége volt, hanem a The Killing amerikai diadalmenete. Az AMC sorozata egy dán krimit dolgozott fel, és ugyan én nem láttam az eredeti minden epizódját, de annak alapján, amit igen, úgy gondoltam, hogy a jenkik verziója legalább olyan jó volt, mint az eredeti, sőt, a szereposztást illetően messze felülmúlta azt.
Amikor viszont az amerikai Bridge-remake szereposztását bejelentették, nem voltam odáig meg vissza attól hogy a női főszerepet Diane Kruger kapta, bár az is igaz, hogy Sofia Helin után nekem csak Holly Hunter lett volna elfogadható (igen, tudom, húsz évvel idősebb), viszont Demián Bichirrel elégedett voltam, mert nagyszerű karakterszínésznek tartom - azt viszont nem tudtam elképzelni, mennyire fog működni Kim Bodina helyén, és milyen lesz a kémia Krugerrel. A pilot közepéig azt mondtam, hogy ez a kettős nem működik, Kruger nem jól hozza a figurát, inkább csak idegesítő és nem érdekes, bár azt, hogy a társadalmi normáknak nem megfelelően viselkedik, jól lehozta. Aztán történt valami, és helyreugrott minden, kb. ott, ahol a társa a vaszektómiáját taglalja.
Ennek a sorozatnak a sikere azon áll vagy bukik, hogy az amerikai közönség mennyire fogadja el a mexikói rendőr és az amerikai nyomozónő kapcsolatát, azaz lesz-e belőlük egy újabb Holder-Linden kettős (The Killing), vagy sem. A sztori ugyanis nagyjából ugyanaz, mint az eredetiben, a szereplők, a történetszálak 80 százalékban megegyeznek, sőt, néhol még a kameraállások és a dialógusok is - ezek szerint a sorozat mellett producerkedő skandináv szakemberek elég szorosra húzták a gyeplőt. Amiben a két sorozat markánsan különbözik, az a hangulat és a vizuális élmény. Míg a Broenben a szürke és kék szűrőket használták előszeretettel, a Bridge-ben Mexikó sárgás, és El Paso is csak egy fokkal hidegebb, de ez betudható a klímának is ugye.
Egyelőre a remake majdnem azt adja, amit az eredeti sorozat, bár a második részben már látszik, hogy a teszetosza és hanyag dán rendőrség helyett itt kőkeményen korrupt mexikóiakat kapunk, és minden olyan toposzt körbejárunk, ami a drogháború-prostitúció-embercsempészet témakörbe belefér. A Bridge úgy egyezik meg a Broennel, hogy közben kis dolgokban és pár nagyobban is eltér tőle. Nem akar skandináv lenni, csak más, mint a többi krimisorozat, és ez így van jól.
Van itt pár kép, amin összevethetjük az eredeti pilot jeleneteit az amerikaiéval - az mindenképpen szembetűnő, mennyivel részletgazdagabb az új változat, ami simán a pénz számlájára is írható, hiszen az FX epizódonként legalább 3-4 milliót elkölt a sorozatra, míg ennyi pénzből a svéd-ván produkció 3-4 részt simán kihozott.
symor 2013.07.24. 15:18:03
Most pedig itt talán először kap egy olyan amerikai figurát, ami ahhoz a gall pályaívhez is mérhető, amelyben valóban képes teljesíteni.
fran7 2013.07.24. 17:27:49
Nyílméregbéka 2013.07.24. 18:46:59
Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2013.07.24. 18:59:54
Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2013.07.24. 19:01:17
Nyílméregbéka 2013.07.24. 19:47:33
pamut 2013.07.24. 23:53:12
Ez nem filmkészítés, hanem ctrl+c - ctrol+v.
Persze amiből pénzt lehet csinálni, ott nem számít semmi.
Ha egy sorozat közepes-gyenge lett, de van benne jó ötlet, és sokkal jobban megcsinálják 20 évvel később, az még valahol belefér, feldolgozás, feljavítás, mintha egy gyenge könyvből készülne egy jó film.
Ha egy régi sci-fi-t forgatnak újra, annak is lehet indoka, mert a scifik hamar elavulnak és viccessé-komolytalanná válnak a teafőző repülő csészealjak.
De hogy épp most készült, remek, erős atmoszférájú, jól megírt, jól összerakott darabot azon melegében újraforgatnak, ráadásnak képkockáról képkockára? Jobb úgyse lesz, azt a finom európai beütést meg biztos nem tudják visszaadni. Ezt minek? Hol ebben az alkotás? A kínaiak szoktak lemásolni mindent.
Neoprimitív 2013.07.25. 08:33:11
Például azért forgatják le, mert nem is akarják. Ők egy finom amerikai beütést akarnak visszaadni, mert az amerikai közönségnek készítik. Nem neked vagy nekem.
Mellesleg ezen az alapon a Terápiát vagy a Társas játékot sem lett volna szabad elkészíteni, mert azok is nagyon jó sorozatok voltak eredetiben és a magyar változatok nem adják vissza sem az amerikai, sem az izraeli beütést. (Szerencsére.)
Tévésorozatokat pedig - a vájtszemű ítészek legnagyobb elkeseredésére - azért készítenek, hogy pénzt csináljanak belőle. Bizony, a dánok, a svédek, sőt a magyarok is.
fran7 2013.07.25. 11:01:09
sixx · http://comment.blog.hu 2013.07.25. 11:27:53
fran7 2013.07.25. 11:39:15
Neoprimitív 2013.07.25. 14:54:07
A Jáksó műsorral az első gond az volt, hogy próba nélkül előre berendelt csillió epizódról kilométerekről bűzlött a bennfentes haverok hosszú távú kistafírozásának a szándéka. Ettől még akár lehetett volna jó is és ha a nézők megkedvelik, akkor még ez is megbocsátható lett volna (ld. "nem vak, hanem bátor!"). Viszont jó mutyisztáni szokás szerint a sok pénzből sikerült még szart is csinálni.
fran7 2013.07.25. 16:09:13
Másrészt egyáltalán nem mindegy, hogy mennyiből készül egy sorozat a retekklubnak, ugyanis a pontos költségvetés alapján kellene adót fizetniük. S amennyire nem szereti ezt egy magyar fociklub kiteregetni ilyen adatokat, éppígy nem olvashatunk valós adatairól az rtlklub műsorairól. Bár most már a focikluboknak van ilyen kötelezettsége, csak nem hiszünk nekik.
Neoprimitív 2013.07.25. 19:14:00
A kertévéket teljesen felesleges ezzel a "de ők meg biztosan csalnak" dumával izélgetni. Van egy NAV, az a dolga, hogy ellenőrizze. Ha rendben találja, akkor mi közöd hozzá? Ha meg nem, akkor meg kapnak pert, meg bírságot, oszt jónapot. Nekem se pofázzon bele senki abba, hogy vehetek-e még egy vinyót a gépembe, ha megtermeltem az árát. Mielőtt a nagy adófizetési erkölcs elhatalmasodna - egyetlen magáncég sem azért működik, hogy adót fizethessen. Az egy másik tészta, ha állami pénzeket csókosokon keresztül mosnak át magánkézbe.
A magyar focit pedig végképp ne keverd ide, mert Ibrahimovic egyetlen meccsét többen nézik, mint a magyar NBI teljes éves sorozatát, szóval ebben az összehasonlításban még ő van alulfizetve.
Neoprimitív 2013.07.25. 19:40:25
fran7 2013.07.25. 20:15:04
Neoprimitív 2013.07.25. 21:07:28
A Broen vagy a Killing eredetije pedig épp arra példa, hogy egy (saját országában) teljesen átlagos költségvetésű, minden extra csilivilit nélkülöző műsor is lehet jó, érdekes és sikeres. Nagy tétbe merném fogadni, hogy ezek gyártása helyi vásárlóerő paritáson semmivel nem volt drágább, mint amennyibe mondjuk egy Hacktion került. A "kis pénz kis foci"-val érvelők rendre elfelejtik a sztori másik felét. Azt, hogy Puskásék TUDTAK nagy focit csinálni - legfeljebb pénz nélkül nem akartak. És amikor megvolt a pénz, akkor azonnal, attól a perctől kezdve volt nagy foci, nem néhány év(tized)ig fizették nekik a kutyaütésért a nagy pénzt, hogy hátha egyszer nagy foci is lesz.
De ez most már nagyon off, semmi köze az amerikai remake és az eredeti sorozat összevetéséhez.
fran7 2013.07.25. 23:01:24
Neoprimitív 2013.07.26. 06:56:41
Ezek az emberek, vagy hasonló kvalitású társaik rendelkezésére álltak volna (és állnának) a királyi tévének vagy egy kereskedelmi csatornának is. Merem állítani, hogy egy jó és rossz forgatókönyv író fizetése közti különbség a kerekítési hiba kategóriájába esik, de még a jobb színészek gázsijának a különbsége sem növeli érdemben a költségeket, nálunk nincsenek Tom Cruise kategóriájú primadonnák. A BWP folytatásának általad felhozott bukása is pont azt cáfolja, hogy ha több a pénz, akkor automatikusan jobb és sikeresebb lesz a termék.
rio.pete 2013.07.29. 20:22:00