Cannes nemcsak a filmipar európai Mekkája, ahol évente egyszer Oscar-gálát idéző, puccos, vörös szőnyeges bulikkal és díjátadóval ünnepelteti magát fél Hollywood: a filmfesztivál után pár héttel a legjobb reklámokat is megszavazzák a Cannes Lionson. Természetesen az egy héten át tartó versengés és szakmai diskurzus szüneteiben itt is ugyanúgy lerészegednek a pálmafák árnyékában a reklámgrafikusok és a marketingesek is, mint a celebek.
Az idei, 59. Cannes Lions Kreatív Fesztiválon 34 301 benevezett reklám közül kell győztest hirdetnie a zsűrinek. A versenyen 87 ország kreatív reklámkészítői indulnak, köztük mi, magyarok is: a hazánkból pályázó 12 ügynökség 9 kategóriában összesen 41 nevezést nyújtott be. A legtöbbet nevező ügynökség a DDB (10) és az Ogilvy és Mather (10) volt, míg a legnépszerűbb kategória az Outdoor Lions (8), a Press Lions (6) és a Cyber Lions (6) kategória volt. A legtöbb kategóriában a Design Terminál Tweet Positive kampánya indult, de cannes-i trófeára áhítozik többek között a Hotwheels kisautók és a Milka csoki magyarországi képviselete is.
A Cannes Lions hivatalos hazai képviselője a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége, akik most a Leo Burnett reklámügynökséggel karöltve szerveztek előválogatási versenyt Cannes Prediction 2012 címmel a cannes-i rendezvény "ifi kategóriájának számító" a Young Lions mezőnyébe. A győztes a MAKSZ pénzén mehet majd a pálmafás Riviérára a Young Lionsra, ahol az egy héten át tartó szakmai beszélgetések és ordas berugások szünetében 24 órájuk lesz arra, hogy megadott szempontok alapján, ott helyben rakjanak össze egy reklámkampányt.
A MAKSZ Cyber és Design kategóriába is küld ki egy-egy hazai győztest. Cyber kategóriában a Mito reklámügynökség két munkatársa, a dizájner Kövesházi Dániel (aki egyúttal a DesignPirates blog szerkesztője) és Marosi Gergely copywriter (azaz reklámszöveg író) indulhatnak a díjért, ők korábba az Iwiwnek, az FHB-nek és a Vaterának is gyártottak már reklámkampányt. "Nem szálltunk el a mostani győzelemtől, nem érezzük úgy, hogy mi vagyunk a világ királyai" - mondták szerényen, és fejben már a lehetséges kinti feladatra készülnek, ami az elmúlt 5 év cannes-i tendenciáit figyelembe véve valószínűleg most is valami súlyos társadalmi probléma lesz: az afrikai vízhiány, az erdőtüzek, a szudáni gyerekkatonák vagy az AIDS. A témát este 8-kor kapják meg, reggelig agyalhatnak rajta, aztán az ottani gépeken kell összerakniuk este 8-ig a reklámkampányt. Design kategóriában a Thisisourtime nevű csapatot küldte ki a MAKSZ és a Vodafone.
A MAKSZ a Toldi moziba szervezte az ünnepélyes eredményhirdetést, és összekapcsolták a Leo Burnett évente megrendezett, tippelős játékával: levetítettek 40 reklámot cannes-i díjakra nevező 34 ezerből, a közönség pedig megtippelhette, melyik 15 fog nyerni. Ha a reklám tényleg oroszlánszoborral távozik Franciaországból, a tippelő is kap valamit.
Mi végül nem adtuk le a papírt, mert nem találtunk 15 vicces reklámot: a szpotok háromnegyedénél már automatikusan a távkapcsolót kerestük, hátha épp Tom&Jerry megy a Cartoonon. Azért itt van az az öt, amin vinnyogva röhögtünk és reméljük, díjat kapnak. Elsőként íme a nyáron egy szál alsógatyában feszítő, modoros argentin apukák légkondireklámja:
Melyik gamer ne agyalt volna azon, mit csinál a God of War, az Assasin's Creed, a Call of Duty és a többi játék főhőse, ha épp nem mi irányítjuk őket XP-hegyekre és újabb ellenfelekre vadászva? Hát persze, hogy egy kocsmában vedelnek, és azzal dicsekszenek, micsoda kalandokat éltek át velünk. Vagy rányomulnak a Final Fantasy pink hajú jócsajára, Lightningra! Íme a Los Angeles-i Sony-divízió Playstation 3-reklámja:
Londonban egy már-már teljes spagettiwesternt forgattak a Doritos nachóhoz, főszerepben a körbeünnepelt chipsdobóból alkoholistává züllött, lakókocsiban élő, tragikus hőssel:
A pornóbajszos Danny McBride egy odabaszós K-Swiss-reklámszpot erejéig átlényegült übertahó Kenny Powersszé, hogy most a vállalatigazgatói bőrfotelből baszdmegeljen és géppuskafaszú óriásrobotként, K-Swiss csukával a lábán szerepeljen egy Michael Bay-filmbenl:
És a végére egy zseniális LG-reklám a hollandoktól:
h0mbr3 2012.06.12. 11:55:00
Egy szó, mint száz: ha ez a magyar "kommunikációs szakma", akkor nagyon nagy gáz van.