A rendszerváltáskor kicsit megbicsaklott a magyar humor, a humoristák csak álltak ott zavartan a a színpadon, hogy az még rendben, hogy ezentúl nem kell Cenznének és urának hívni a cenzúrát, de azzal mégis mit lehet kezdeni, hogy már nincs is cenzúra és bárki bármit kimondhat. És egyébként is mi ebben a vicces.
Egy ideig úgy tűnt, hogy a magyar humort végleg monopolizálja Nyomasek Bobó, és azok lesznek a legvidámabb esték, amikor az Irigy Hónaljmirigy megpróbálja parodizálni Kozsót.
De aztán mégis kiderült, hogy a korszerű, európai értelemben vett humor több annál, minthogy Tahi Tóth László micisapkában bandzsít a kamerák előtt. Két éven át különösebb megrázkódtatás nélkül, de rendszeresen jelentkezett a Mennyi? Harminc! című kabaréműsor a HBO-n, létrejött a Dumaszínház, aztán a Fábry show üresjárataiban megszületett a Showder Klub.
Hat év alatt közel hetven adás ment le az RTL Klub standup showjából, Hadházi László és Kőhalmi Zoltán lassan nagyobb celebek, mint Kiszel Tünde, de legalábbis szívesebben nézzük hosszasan a szemöldökük. És egyébként is már a Comedy Centralon is humorosat mondanak a színpadon, tök egyedül, egyenesen a mikrofonba. Kialakult a magyar standup. A hatodik évad premierjét pont ugyanott vették fel, ahol az összes többit: a Symbol félhomályos, exkluzív klubtermében. A Symbol egyébként egy lazachabos, arany tapétás szórakozóhely Budán, ahova még celebeket is beengednek, feltéve, ha kiöltöznek, de legalább kellőképp felpolcolják a mellük. Nem mellesleg itt forgatták a Diplomatavadász című közszolgálati tévéműsor azon jelenetei, amiben a főhősnők azt próbálják bizonygatni, hogy olyan sznobok, mintha csak a Szex és New York statisztái lennének.
A Showder Klubot fizető és nem fizetett közönség előtt veszik fel, ami azért is meglepő, mert még Jay Leno sem tud pénzt kérni azért, hogy neki tapsoljanak élőben. Ugyan Magyarországon a Fábry show-t, vagy éppen a Heti hetes is megpróbálják valódi közönség előtt rögzíteni, de azért egy ilyen műsort végigülni legfeljebb akkora élvezet, mint a Titanic összes felvett nyersanyagát végig kéne néznünk. Amikor Leonardo DiCaprio harminckettedszerre is elröhögi a nagy vízbe fulladást.
A Showder Klubban viszont a többi hasonló műsorral ellentétben nincs leállás, mindent úgy rögzítenek, mintha élőben közvetítenék a poénokat, az utómunkában legfeljebb a vágóképeket cserélik ki, vagy beszerkesztenek egy másik kameraállást, ha éppen a poén közben vágódik hasra az operatőr. Ráadásul ebben a műsorban még konzervröhögés sincs, minden reakció valódi, a közönség fölé belógatott mikrofonokkal mindent sávonként rögzítenek, hogy aztán a leggyöngyözőbb kacajok kerüljenek adásba, azt meg ne lehessen hallani, ha valaki azt suttogja, hogy mikor lesz már szünet, mert annyira kell már brunyálnom. Egyedül a főcímzenébe komponáltak instant ovációt, de hát meg kell alapozni valahogy a hangulatot, hiszen a közönség csak azért nem fog lelkesen fütyülni és toporzékolni, mert az operatőr fáradtan meglendíti a kameradarut.
Még csak nem is nagyon próbálják el a műsort a felvétel előtt, csak a felkonfokat és a bemutatkozásokat gyakorolják az adás napján. Egyszerre két adást vesznek fel, miközben a sorrendet és az adásmenetet ismétlik át az adásrendezővel és az operatőrökkel a komikusok odakint már sorban áll a közönség: ők röhögni jöttek, őket nem érdekli, hogy milyen lesz a műsor, ha egy poén nem pukkan el, vagy ha valaki rossz kamerába integet. Ők dumaszínházat akarnak.
A próba alatt Kovács Kristóf producerhez fáradnak a fellépők, megmutatják maguk, illetve a fellépő ruhájuk, Hadházi például egy koptatott farmernadrág, szálcsiszolt farmering kombinációval próbálkozik, a producer pedig tapintatosan csak annyit mond, hogy talán ez a párosítás túl homogén egy tévéfelvételhez. Mintha amúgy, a kameráktól távol nem lenne kínos, ha valaki idahói birkatenyésztőnek öltözik.
Közben a Symbol mellett parkoló közvetítőkocsiban már az ujjaikat ropogtatja az adásrendező, Hadházi László és Kovács András Péter pedig a smink előtt még betol egy rosé kacsamellet. Hadházi iszik rá egy sört és némi töményet is, de persze neki muszáj is, hiszen ma este ő lesz a konferanszié is.
Arra a kérdésre, hogy mégis mi volt előbb, a tévés produkciót reciklálják a haknikon, vagy épp ellenkezőleg a vidéki művházakban csiszolják tökéletesre azt a műsort, amivel majd a Showder Klubban fellépnek, mindketten ugyanazt válaszolják: ami a tévében elhangzik, azt már többet nem mondhatják el, hiszen senki nem fog fizetni azért, amit ingyen, pár kiló reklámért már megkapott a tévében. A poénokat ezért a haknikon tesztelik, és csak a kontrollcsoporttal megtámogatott kísérletsorozat legjobbjai kerülhetnek képernyőre.
Persze azért a Showder Klubnak is van még hova fejlődnie, és nem csak azért, mert nincs igazi standup, amíg nem lehet elmondani egy ízes zsidó viccet, amíg attól kell félni, hogy antiszemitának neveznék rögtön a műsort, vagy nem lehet teli szájjal kiröhögni a katolikus egyházat, mert rögtön felháborodva interpellálna a KDNP. És nem is csak azért, mert a magyar standup eddig illedelmesen kihagyta a politikai humort, legfeljebb néha belerúgnak Gyurcsány Ferencbe, pedig 2012-ben ehhez legfeljebb akkora bátorság kell, mint Torgyán József tokáján poénkodni.
Mindez inkább a magyar társadalomról mond el valamit, de hiába van lassan ötven humoristája a Dumaszínháztól a Comedy Centralon át a Showder Klubig terjeszkedő humorgyárnak, nem teljes a termékpaletta, amíg nem tudnak összehozni egy képernyőképes, egész estés szerzői estet. De már erre sem kell sokat várni, az idei évadban Kőhalmi Zoltán kap saját külön műsort, amit ráadásul nem is a kamerákkal zsúfolt Symbolban, de egyenesen a Thália Színházban vesznek fel.
Ráadásul az idei évadban lesz még egy dobása a Showder Klubnak: megpróbálják meghonosítani a Roast műfaját. A Comedy Centralon ’98 óta évente egyszer-kétszer jelentkező műsorban egy-egy igazi hírességet égetnek le a pályatársak és a humoristák, ráadásul úgy, hogy az ünnepelt a főhelyről hallgathatja végig, ahogy cikizik. Igazi tisztelgés ez a műsor, persze vaskos sértések hangzanak el, de a lényeg akkor is a szeretet, az elismerés és a tisztelgés: hiszen aki ezt kibírja, az már akkora ember, hogy neki semmi sem árt. Az első magyar adásban közelebbről meg nem nevezett okokból Nagy Ferót égetik majd le, a Showder Klub legjava mellett olyan pályatársak, mint Hajós András vagy éppen Zalatnay Cini. Az amerikai verzióban például Pamela Anderson mosolyogva tűrte, hogy azt mondták neki, hogy a pinája a legbüdösebb hely a galaxisban, kérdés, hogy Nagy Feróval idehaza meddig jutnak.
Hat év alatt kemény munkával műfajt teremtett Magyarországon a Showder Klub. Persze még nem értek a végére, de amikor az új évad első felvételén végre megtelt a nézőtér, és színpadra lépett Hadházi László, azt azért tudni lehetett, hogy pár jó poén mindenképpen elsül egy óra alatt. Ráadásul Hadházi végül nem idahói birkatenyésztőnek öltözik.
Az utolsó 100 komment: