Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

"Azért lettem rákhalász, mert túl buta vagyok máshoz" - interjú a Halálos fogás egyik kapitányával 2/1

Király, rák

2009. október 27. 17:00 sixx 66 komment

A Discovery Channel egyik legsikeresebb sorozata, az ötödik évadát nyáron befejező Halálos fogás, az alaszkai rákhalászok mindennapjait bemutató dokureality. A sorozat a magyar nézők számára is elérhető, a csatorna hetente három epizódot is műsorára tűz az USA-ban hárommilliós nézettséggel futó szériából. A csatorna interjút készített Sig Hansen kapitánnyal, a reality egyik legkarizmatikusabb szereplőjével, és jófejségből átadták nekünk az egész anyagot, amiért ezúton is köszönetet mondunk.

Discovery: Miért épp ezt a munkát választották, ezt érzik testhezállónak, vagy egyszerűen nincs más lehetőségük?

SH: Túl buták vagyunk máshoz, komolyan. Ugyanaz, mint hamburgert sütni a McDonald's-ban. Jó, a viccet félretéve, úgy gondolom, szenvedélyből csináljuk. Egyszer bekapod a horgot, aztán nincs megállás, igazán megszereted. Ha megtöltöd a hajót, az maga a teljesítmény, tudja, mit jelent ez? És a tudat, hogy olyat csinálsz, amit a többi ember nem tud.

Hogyan képesek a kamerák mögött dolgozók folyamatosan alkalmazkodni az időjárási viszontagságokhoz a tengeren? Mennyire van nehéz dolguk, és hogyan tudják megfelelően rögzíteni a kamerát a hánykolódó tengeren?

Sig Hansen: Nos, igen, van néhány állandó kameramanunk, akik rendszeresen visszajárnak a hajókra, úgyhogy jóval gyakorlottabbak, mint a kezdetekben voltak. Eleinte igencsak meggyűlt a bajuk a tengeribetegséggel, és csak az én hajómon kétszer is megmentettük az életüket, mert rossz helyen álltak, és komoly veszélynek voltak kitéve – semmiképp sem voltak biztonságban –, így azt gondolom, ma már valamivel “tengerbiztosabbak”, mint egykor voltak.

Szereti még a rákot?

SH: Szeretek rákot enni – évente csak egyszer eszem a rákok királyából, így, ha hozzájutok, amikor otthon vagyunk, az igen ritka mulatság.

Azt mondják, ha nő van a fedélzeten, az szerencsétlenséget hoz. Vannak nők is a rákhalászok között?

SH: Igen, és van, aki azt állítja, hogy szerencsétlenséget hoznak, de voltak olyan hajóink, amelyeknek a legénysége csak nőkből állt. A 80-as években volt egy ilyen hajó csak nőkből álló legénységgel és egész jól ment nekik. Szerintem ez csak egy régi tengerész babona, de nem gondolom, hogy igaz lenne.

Elmondaná, mi módon lett a Northwestern kapitánya és a világ egyik legveszélyesebb szakmájának egyik profija? Érezte úgy valaha, hogy inkább otthagyná ezt az egészet, és visszamenne a családjához?

SH: Nos, tudja, ez családi hajó, az apám építette 1977-ben. 14 évesen voltam először a hajón, majd nyaranta dolgoztam rajta, mint hajósinas. Dolgoztam egy másik hajón, fogtam lazacot hálóval egy harmadikon, akkor is halásztam, amikor Norvégiába mentünk nyáron, makrélát, rákot és heringet fogtam főleg. Egészen fiatal korom óta csinálom – ez családi hagyomány nálunk, családi biznisz. 22 évesen én voltam a legfiatalabb kapitány Alaszkában, de ez csak azért volt, mert a legénység azt akarta, hogy én vigyem a hajót. A kapitány, Tomnak hívták, szabadságot akart. Nem számítottam erre a munkára, egyszerűen közölték, hogy tessék, ott a kormány, kapok egy esélyt. Azóta én vagyok a főnök.

Mit gondol, mi teszi vonzóvá ezt a sorozatot a nézők számára?

SH: Szerintem a legtöbb ember el se tudja képzelni 9-től 5-ig tartó munkája biztonságából, hogy milyen halásznak lenni, ahol nincs semmi biztonságérzet. Amikor találkoztam egy emberrel még a műsor előtt és megkérdezte, hogy mivel foglalkozom, mindig elmondtam, hogy rákot halászok, de volt, hogy el kellett magyaráznom mit jelent ez. Például volt, hogy 2 hónapig tartó útra mentünk és 3000 dollárt kellett volna fizetnünk a hajóért, de semmi pénzt nem kerestünk. Elfogyott az üzemanyag és a csali is, és egy rákot sem fogtunk. Szerintem az emberek nem értik meg, hogyan mehet ki valaki a tengerre kockáztatva a megélhetését ilyen módon. Azt gondolom, hogy a tévéműsort érdekesnek találják, mert veszélyes munka és még mindig van, aki ebből él. Szóval ez kicsit elvonja a figyelmüket a saját melójuktól és rajtunk keresztül ezeket az élményeket is átélhetik.

Mennyi időbe telik egy újonnan érkezőnek, mire megszokja az életet (beleértve az alvást) egy hajón? Említene néhány mókás helyzetet, melyeket a fedélzeten tapasztalt?

SH: Na, ja, a zöldfülűek. Van, hogy soha nem szokja meg az ember az életet ezeken a hajókon. Volt egy pultos a szülővárosomban, Seattle-ben, aki két éven át rágta a fülemet, hogy vigyem el halászni magammal. Rendben, mondtam, gyere. Két évvel később volt egy szabad helyünk, megkerestem a haveromat, mondtam neki, hogy repüljön Alaszkába, és jöhet velünk halászni. Két nap elteltével könyörgött, hogy leszállhasson. Nem értette ezt az egészet. Állandóan azt kérdezgette, hogy “Mikor eszünk? Mikor alszunk? Mikor tartunk szünetet?” Nem ettünk, nem aludtunk, nem tartottunk szünetet. Nem bírta, pedig nagydarab fickó volt. Úgy gondolom, hogy van akinek rövidebb, másoknak hosszabb időbe telik, hogy megszokja ezt az életet, de szívből kell akarnia, hogy igazi halász legyen. Nem kell nagydarabak lenned, de szívből kell akarnod.

Volt olyan, hogy félt kint a tengeren?

SH: Igen, néha eléggé. Most 43 éves vagyok, de azt gondolom, hogy minél öregebb leszek, ez egyre rosszabb és rosszabb lesz. Úgy érzem, mintha a szerencsém egyre fogyna, és valóban félni kezdek. Volt, hogy a hajó majdnem 90 fokkal oldalra dőlt. Szó szerint a hajó oldalán álltam, annyira megdőlt. Na, az elég félelmetes volt. Máskor a hajó annyira eljegesedett, hogy majdnem felborult, mert én annyira ostoba és mohó voltam, hogy nem akartam megállni, hogy letörjük a jeget róla és akkor valóban féltem. Szerintem minél öregebb leszek, annál jobban félek.



Mesélne arról, milyen volt, amikor a legtovább volt a tengeren egyhuzamban?

SH: Nos, normális esetben, ha szerencsénk van, két-három nap alatt megtelik a raktér. Egy átlagos kanyar 10 naptól 2 hétig tart, de ez attól függ, hogy le tudsz-e rakodni a tengeren. Néha meg tudjuk oldani, és több mint egy hónapot vagyunk kint, de a halász-szezon dönt. Atyaég, bárhová elmegyünk Alaszkából 9-11 hónapra, halászni a különböző szezonokban, különféle ráktípusokra, szóval attól függ, milyen rákot kell fogni, és meddig tart a szezon.

Mi a legnehezebb ebben a munkában és mi az, ami személyesen Önnek a legnehezebb?

SH: Nekem, mint kapitánynak a legnehezebb mindenki munkáját összefogni. Ezek az emberek a nap 24 órájában értem dolgoznak és nehéz a bizalmukat elnyerni és meg kell találni a rákokat ahhoz, hogy higgyenek bennem. Ha nem mennek jól a dolgok nehéz azt mondani a fiúknak, hogy még keményebben kell dolgozni, és annak ellenére, hogy fáradtak adjanak nekem még egy napot. Meg kell, hogy bízzanak bennem, hinniük kell bennem.

Milyen volt a legjobb napja a tengeren? Élete legnagyobb fogása mekkora volt?

SH: Mondom inkább a rosszat: 130 csomós szél, húsz méter magas hullámok, mindez egy mindössze 40 méter hosszú hajón. Volt olyan napunk, amikor 4 hajó is elsüllyedt. Akkoriban fekete vasárnapnak hívták azt a napot, de ez már évekkel ezelőtt volt. A legnagyobb fogásunkról már szó esett korábban. 80 óra leforgása alatt 45 tonna királyrákot fogtunk és az félmillió dollár volt 80 óra munkáért, az nem volt semmi. A legénység körülbelül 40 000 dollárt keresett fejenként.

A műsorban igen erős a verseny a kapitányok között. Milyen viszonyban vannak a valós életben, amikor nem forog a kamera?

SH: Úgy gondolom, hogy a viszonyunk…. A kamerák és a show igazán közel hoztak bennünket egymáshoz, rengeteget kell utaznunk együtt, részben a PR-utak, illetve ehhez hasonlók miatt. De amikor a fogásról van szó, és kint vagyunk a tengeren, akkor nincs barátság, egymás szemébe hazudunk és mindenki csak saját magával törődik, mindegy, hogy forog-e a kamera vagy sem. Legtöbbünkben megvan a versenyszellem, és ugyan a parton barátok vagyunk, de amint elkezdünk halászni, ez nem számít. Ha a többiek bajban vannak, segítünk egymáson, de csak ha veszélyben vannak, egyébként mindenki magáért felel.

Mesélne a legnagyobb veszélyekről, amikkel szembenézett és a sérülésekről, amit munka közben szerezett? Hány társa veszett oda a tengeren?

SH: A téli időszak a legveszélyesebb és az, amikor az összes rákászháló a hajó felső részében van. Például a mi hajónkra, a Northwesternre 200 rákháló (ketrec) is felfér. Mivel egyenként közel 400 kilót nyomnak, a hajó tetején nagy a súly. A szezon elején nagyon jeges az idő és a szél is hideg és Oroszországban minden jegesedik. Szóval a hajónak nehéz a felső része és ezért könnyen felborulhat. Ezért sok barátunkat elvesztettük egy-egy szezon elején. Egyszer, amikor Seattle-t elhagytuk, be kellett állnunk egy szárazdokkba. A North Fjord nevű hajóval kellett volna együtt utaznunk, de probléma volt a motorral. Szóval 16 órával előttünk indultak. Mögöttük voltunk, amikor egyszer csak eltűntek. Ez egy hét napos út volt és a második napon Seattle és Alaszka között eltűntek és többet nem hallottunk felőlük. Emiatt még mindig van bennem némi rossz érzés. Talán ha mellettük lettünk volna, tudtunk volna segíteni nekik.

Melyik a világ legkegyetlenebb része, ahol valaha halászott, és miért? Milyen időjárási viszonyok voltak eddig a legkeményebbek?

SH: Nos, szerintem a változékony tenger a legrosszabb, és ez gyakori januárban, februárban és márciusban – ami a hőmérséklet és a hullámzás típusa miatt van így. Ha nyugati a széljárás, az borzasztó. Ha nyugati szél fúj, az nagyon hideg, ez a zúzmarás, jeges hatások miatt van így. Ez mindent sokkal veszélyesebbé tesz.

Hogyan hatott a világgazdasági válság az ön munkájára és jövedelmére?

SH: Eddig nem nagyon érintett bennünket. Rengeteg rák, amit fogunk, Japánba megy, és egyből kikerül a piacra és ez segít az ár stabilizálásában. Csökkentettük az árainkat 15-20%-kal, de nem hatott ránk különösebben. Úgy gondolom, ez azért van, mert ez egy csemege, és azok az emberek, akik megengedhetik maguknak, ebben a helyzetben is kifizetik az árát – szóval e tekintetben szerencsések vagyunk.

Az interjú folytatását holnap közöljük.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kathleen 2009.10.27. 17:43:48

Nagyon szuper interjú!Köszönöm!

Balázs1983 2009.10.27. 17:52:05

Az 500 millio dollar sok lesz egy kicsit. Gyanitom, hogy nem 11000+ dollar egy kg rak. Amugy nagyon erdekes az interju!

sixx · http://comment.blog.hu 2009.10.27. 17:58:55

@Balázs1983: nekem is gyanús volt, de az eredeti, angol szövegben is ennyit mondott a csávó. félmillió dollár lesz az.

Moe Szyslak 2009.10.27. 17:59:40

"Dolgozhatnék egy másik hajón, foghatnék lazacot hálóval egy harmadikon, halászhatnék, amikor néha Norvégiába megyünk nyáron, makrélarákot és heringet halászhatnék, szóval, tudja: amikor egy tinédzser elkezd halászni – családi elfoglaltság volt, családi biznisz."

Gondolom, az eredeti "I would work on another boat" lehetett. Leiter Jakab FTW!

sixx · http://comment.blog.hu 2009.10.27. 18:02:59

@Moe Szyslak: pedig vagy háromszor átnéztem, és kiszedtem belőle a jakabokat...kösz, javítom.

pcland-hu · http://www.pcland.hu 2009.10.27. 19:42:55

teljesen kivagyok a tengerek lehalászásától , már csak tenyészett halat eszek. undrító állat az ember, már nem nézem ezt a műsort. megnézheted mit zabál a sok csaló bankár és másféle kizsákmányoló népség. jó étvágyat. tisztelet minden kivételnek. peace.

sixx · http://comment.blog.hu 2009.10.27. 19:53:18

és a mai nap díjnyertes kommentelője, a környezettudatos pcland.hu, eszemfaszom megáll.

YZ 2009.10.27. 19:56:19

"Elmondaná, mi módon lett az Északnyugat kapitánya és a világ egyik legveszélyesebb szakmájának egyik profija?"
Kövezzetek meg, de én utálom, ha angol tulajdonneveket lefordítanak magyarra. Ha Northwestern, maradjon is Northwestern. Vagy a USS Enterprise-t is lefordítanád USS Vállalkozásra?

Holdrabló 2009.10.27. 19:57:32

Köszi, sixx, királyrák! Imádom a sorozatot, a csóka pedig hatalmas fazon. Várom a folytatást!

laccc 2009.10.27. 19:58:28

@pcland-hu:

Ez a legnagyobb bajod? :D

Az interjú amúgy egész érdekes.

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2009.10.27. 20:03:02

nagyon jó interjú, de a felezésért megkereslek :D

Leiter Jakab · http://leiterjakab.blog.hu 2009.10.27. 20:05:45

Most értem csak haza, keresett valaki?
Az interjú király(rák)!
Állatot egyébként ne egyetek. Vagy egyetek, mindegy, én nem eszem. Tenyésztett vs. tengeri hal ügyében viszont akkor már logikusabb tengeri halat enni, már ha az állatvédelem szempont. Gondolj bele, a tengeri herkentyűnek van egy fair sansza, hogy ne fogják ki. A tenyésztett halnak ugyanúgy annyi már az elejétől fogva, mint a csirkének a baromfiudvaron.
A blog új ruhája is tök jó lett.
Az elején a flipping burgers utalás (gondolom, ez volt az eredeti) meg kb. lefordíthatatlan...

Nevem Senki 2009.10.27. 20:09:09

@pcland-hu: szerintem inkább ne egyél semmit, halj éhen! Ez egy csúnya-rossz világ, itt mindenki mindent kizsákmányol, kiszipolyoz... Fúj, milyen undorító állat az ember, mert ennie kell, fotoszintetizálna inkább :D

a8zoli 2009.10.27. 20:09:51

nagyon csípem ezt a műsort és a pc-játékukat is hülyére játszottam :D de sztem nem próbálnám ki ezt az életet. mondjuk lehet van az a péz :D

Leiter Jakab · http://leiterjakab.blog.hu 2009.10.27. 20:11:40

@sixx: Na bakker, én is mindjárt megkapom a magamét...

sixx · http://comment.blog.hu 2009.10.27. 20:22:30

@Inotai József, A Védett Személy: olvasni nehéz, mi? nem az én szövegem. és nem vagy védett személy, kisfiam.

sixx · http://comment.blog.hu 2009.10.27. 20:24:29

@Leiter Jakab: miért? a pc-gyártás a környezetet nem kis mértékben szennyezi, ne ő papoljpn már itt nekem. felőlem legyen zöld, csak következetes. honnan tudja, hogy tenyésztett halat eszik? gondolom ő az a típus, aki elhiszi a biozöldség-maszlagot is.

Leiter Jakab · http://leiterjakab.blog.hu 2009.10.27. 20:49:17

@sixx: Én csak azért féltettem magam, mert én is offtopikoltam.

sixx · http://comment.blog.hu 2009.10.27. 21:03:42

@kissmyasssixx: asszem taknyot akartál velem nyeletni. majd a saját blogodon. szervusz.

sixx · http://comment.blog.hu 2009.10.27. 21:05:17

@Leiter Jakab: nem volt offtopic, a tengerek lehalászása, a környezetvédelem, állatvédelem ebben az esetben nem offtopic, nekem a szemforgatással van bajom.

akira2 2009.10.27. 21:05:25

@sixx:

A PC-gyártás közvetlenül lehet, hogy szennyezi a környezetet, viszont a PC-használattal kiváltott korábbi szennyzések (papírhasználat, utazás, stb). viszont a sokszorosával csökenti azt.

Ha valamit, akkor a számítógépet nem kellene környezetszennyezőnek vagy természetkárosítónak gondolni...

Ellenben aki bármilyen japán terméket vesz, az közvetetten támogatja azokat a bugris ferdeszeműeket, akik puszta szórakozásból öldösik le a környezetükben az összes bálnát ezrével... :( nem mellesleg, az interjúban is elhangzik, hogy a rákok jelentős részét is ők zabálják föl... A fene a büdös jódógukat...

sixx · http://comment.blog.hu 2009.10.27. 21:08:39

@akira2: ez ennél kissé összetettem kérdéa, ha te is egy szkladarabon laknál, körbe vízzel, akkor halásznál, nem kecskét tartanál. és én is szeretem a rákot, akkor most fene a jódógomat?

Kalmár 2009.10.27. 21:11:40

Jó fejek. A Discovery "indulóját" énekelték kórusban a kapitányok.....a leggázabb megasztárt is alulmúlták. De jófejvagányság, hogy bevállalták.

sajtosbrokkoli · http://kajapiazongora.blog.hu/ 2009.10.27. 21:14:31

Ezt a sorozatot képtelen vagyok megunni.
Az interjú viszont gyengécske volt, szerintem bárki aki nézi tudott volna jobbat érdekesebbet kérdezni.

a8zoli : köszi, mostantól én is játszom.

Holdrabló 2009.10.27. 21:16:22

A félmillió dollár egyébként helyes összeg, az évadzárók végén szokott lenni a hajónkénti összesítés. Végösszeg/főre lebontva. Annyi az.

sixx · http://comment.blog.hu 2009.10.27. 21:24:07

eredetileg az interjúban (az angol szöveget is láttam) félmilliárd szerepelt és tanakodtam én is, de hát nem én vagyok a Discovery korrektora. aztán csak beadtam a derekam, és kijavítottam.

a holnapiban lesznek még kérdések, de ha valaki érdekesebet tud, nosza, szerintem valahogy el lehet őket juttatni valamelyik szereplőnek, ne csak a szájkarate menjen.

azt persze tessék figyelembe venni, hogy amikor az ilyen interjút készíti valaki, nem biztos, hogy 1-2 résznél többet látott az adott sorozatból, mert nem olyan veszett, mint én mondjuk. szóval kurva könnyű a fikázás, de amikor a vonal másik végén meg mondjuk ott van Dexter, akkor nem biztos, hogy csípőből megy a laza, könnyed, elmés kérdésfeltevés.

dr.pupak30 2009.10.27. 21:44:27

mennyi rák maradt még a tengerben?

sajtosbrokkoli · http://kajapiazongora.blog.hu/ 2009.10.27. 21:48:39

@sixx: Elnézést, nem akartam senki lelkébe gázolni, a tiédbe főleg.
Nos ha már kiderült, hogy Captain Sig "veszi az adást" (ld: buták vagyunk), biztos megkérdeztem volna tőle, hogy mindegyik gyereke az anyukájára hasonlít e, vagy van amelyik Őrá?
Érdekelne, hogy van e ebből a munkából kiszállás, és ha van miért , mikor? Mit csinál(nak) ha otthon van(nak)? Hol nyaralnak (tengerpart) ???

A többit holap, te se adtad le az egésze anyagot egyben . :)

Lamerblog · http://lamer.blog.hu 2009.10.27. 22:18:09

Szuper sorozat, a MythBusters mellett a másik kedvencem. Tényleg, velük nem lesz riport?

@sixx: A számítógépeket ne tessék szidni, mert ha nem lennének, akkor én meg miből élnék? :)

registraal 2009.10.27. 22:33:01

Végre egy értelmes blog !

Köszi !

szomoruszamuraj 2009.10.27. 22:35:30

Köszi a cikket!!!

Imádtam ezt a sorozatot, amíg volt Discoverym:(( Exem be is szerezte 3 évadát angolul miután elköltöztünk. És kurvára igaz, hogy kizökkent a mindennapi monoton grindelésből, ha nézem. Mióta először láttam úgy éreztem, hogy nagyon kipróbálnám-aztán lehet úgy járnék, mint Sig Hansen haverja, hogy két nap után könyörögnék, hogy kiszállhassak.:))

Második részt hama-hama.

Gremlin (törölt) 2009.10.27. 23:05:01

Jó kis cikk.
Néztem a sorozatot,és pont Sig-et csíptem a legjobban.Igazi tökös viking.

Eastbay1 2009.10.27. 23:12:57

@sixx: Billion/million, csak egy betű eltérés. Félre is hallhatták, meg csak egy betűre vannak egymástól a billentyűzeten.

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2009.10.27. 23:53:28

a "makrélarák" az az, amit a Lovas Pista talált fel a megboldogult sajtóklubban a korai kétezres években, nem?

megint 2009.10.28. 00:13:17

Nincs semmi gond a halászással, csak értelmes keretek között kell csinálni, tehát szabályozni kell a mértékét. Éljen a hús zöldek!!!!!!!

JoeHorseDick · http://kifordultvilag.blog.hu 2009.10.28. 00:34:46

"büdös kurvák nézik ezt a műsort" - phillyp

Ludas Matyi Online · http://ludas-matyi.com 2009.10.28. 00:54:45

Ez egy sorozat? Azt hittem, hogy mindig ugyanazt a részt ismétlik :)
Néha gondoltam is rá, hogy mi a fenének vetítik ezt ilyen sokszor, ha ilyen sűrűn megnézi valaki, akkor már vakon is tudna rákászni. :)

dutchgirl 2009.10.28. 03:14:51

80 orat es felmillio dollart mond, ezt eleg nehez felrehallani (legalabb is a foldgolyo ezen felen), a fel milliard es a legnyseg tagjai kozti 40ezer amugy sem stimmelne.

tenkes kapitánya 2009.10.28. 04:18:21

@Ludas Matyi Online: gondolod barátom:)

sztem öszecsinálnád magad az első órába:DD

Voltál katona?

trabant 601 · http://youtube.com/watch?v=Z3prOObnrmk 2009.10.28. 06:20:52

„Például a mi hajónkra, a Northwesternre 200 rákháló (ketrec) is felfér. Mivel egyenként közel 400 kilót nyomnak..."

Az nincs 400 kiló! ~14 méter vascső + ~12 mégyzetméter keritésdrót?

sixx · http://comment.blog.hu 2009.10.28. 06:34:15

@trabant 601: ez volt az eredeti szöveg: "Well over the winter times is when it’s the biggest danger, and usually when you go out and you put all these pots on top of the boat… for example, our boat, The Northwestern, you can stack 200 pots. They weight close to 900 lb each and so the boat is very top heavy"

2009.10.28. 07:29:40

@trabant 601: Ejjjj!

Hát neked is a lényeg tűnik fel fiam.
Hogy lehetnek ennyire buta ügybuzgó mócsingok az emberek?

Ha azt a hírt olvassák h Mo-ra ledobtak 10 atombombát, kitört az atomháború. És eközben ők tudják h csak 9 bomba volt, akkor elkezdenek üvölteni h no-no csak 9 volt és abból is az egyik véletlenül határon túlra csapódott.

Esküszöm idiótákok vagytok mind!

Én is inkább eszem tenyésztett halat és hozzá friss forrásvizet iszom, majd kimegyek a napra h feltöltődjek bioenergiával, a Teszkó bioosztályán.

Aloha 2009.10.28. 07:37:23

Ez a sorozat teljesen beteg, amikor először láttam, leesett állal bámultam és az járt az agyamban, hogy ezek az emberek teljesen normálisak-e. Lehet, hogy egy szezon alatt keresnek annyi pénzt, mint a holtszezonban végzett "rendes" munkájukkal évek alatt sem, de lehet, hogy heteken át egy centet sem. Emellett pedig rendszeresen az életüket kockáztatják. Ennél durvább "szerencsejáték" már csak az orosz rulett :)

Hang Ember 2009.10.28. 08:06:00

@trabant 601: pedig könnyen elképzelhető az a 400 kiló per ketrec. Nálunk a cégnél a sima hulladékpapír tároló fémketrecek sima szögvas kerettel drótfonatos vagy rácsos oldallal 120*80*100 méretekkel is simán 80-90 kilósak. A rákhalász ketrecek meg ennél jóval nagyobbak. Egyébként meg, mint sixx is többször leírta, az eredeti interjút kapták meg és fordították le nekünk.

sixx · http://comment.blog.hu 2009.10.28. 08:07:16

@Hang Ember: nem egészen, az eredeti interjú FORDÍTÁSÁT kaptuk meg, és közöltük le.

Elektro (törölt) 2009.10.28. 08:09:50

nem gyenge meló lehet ez...

goaista 2009.10.28. 08:29:19

én is kíváncsi lennék, hogy mennyire fenntartható ez a fajta rákhalászat. ha veszélyezteti az állományt, akkor ez a sorozat hiába nagyon izgalmas és érdekes (mert az) mégis kártékony. ezt a kérdést ma már kötelező föltenni.

Kopasz Szuzukis 2009.10.28. 08:30:48

@akira2: na, ez egy igazán hasbaakasztó, falmelléki duma! Méghogy csökkent a papírfogyasztás? Nagy büdös tévedés! Sokszorosára nőtt!!! Elég, ha csak a hetente bedobált kukabélésekre (gy.k.: reklámszórólapok, "eksönyzsurnálok") gondolsz. 25 évvel ezelőtt a nagyobb áruházak örültek, ha negyedévenként 1 katalógust el tudtak készíttetni. Ma meg ütre-fütre fossák a szemetet.
Vagy a másik: ma minden "dokumentumot" A4-es lapra nyomtatnak. Akkor is, ha csak egy egy tételes számla. Ami, mondjuk A6-on elférne.

Kopasz Szuzukis 2009.10.28. 08:39:32

@goaista: Ha láttad az elejétől, akkor tudod, hogy eleinte versenyhalászat folyt. Magyarán, aki kapja, marja. Pár éve viszont bevezették a kvótarendszert. A hajó nagyságától függő mennyiséget foghat csak ki. Ezen felül csak a méretes hím rákokat szabad begyűjteni. A nőstényeket, és a méret alatti ( = fiatal) hímeket vissza kell dobni.

Az 50-es években még az oroszok is a Behring-tengeren rákhalásztak. Aztán az igen magas veszteségi ráta miatt egy laza mozdulattal áttelepítették az Alaszkai Óriást a Barens-tengerre. Az is északi, és viharos, de kiszámítható. Igaz, ezzel viszont kibaszott nagy öko-katasztrófát okoztak. A Barens-tengerben manapság csak óriás királyrák él. A többi eltűnt. Ugyanis a Barens-tenger 3-4 fokkal melegebb, mint a Behring-tenger, és itt jóval nagyobbra nőnek, mint az eredeti élőhelyen. Aztán mindent lezabálnak.

goaista 2009.10.28. 08:49:58

@Kopasz szuzukis: nem láttam az elejétől, nem tudtam, köszi az infót! maxiriszpekt.

táppénzcsaló 2009.10.28. 08:51:25

A halászat szigorú keretek között zajlik
1. nem lehet a kiszabott kvótánál több rákot ki fogni, mert büntetés jár érte
2. csak hím rákokat lehet kifogni és számít az állat mérete. a nőstény és/vagy méreten aluli egyedek kifogásáért is büntetés jár

prof. med.univ. doktor 2009.10.28. 09:12:15

Csak annyit a tökösséghez, hogy a Balatonon 100 km/h-s szélben egy 10 m hosszú hajón is becsinál az ember,és ha nincs észnél, akkor hamar megvan a baj. Ezek a pasik szerintem elképesztően bátrak és az összes zöld, aki az asztala mellől aggódik a rákokért, egyen tofut és töltsön el két órát a Bering-tengeren Sig kapitány vezénylete alatt a jeges dekken. Majd ha ő is megélhetési rákhalász lesz 120 percre, megváltozik a véleménye...

pcland-hu · http://www.pcland.hu 2009.10.28. 09:14:43

@akira2: egyetértek , meg mindenkivel aki hurrog rám, csak azt értsd meg hogy nem kivánok semmilyen tengeri herkentyűt, mert rosszul esik ha arra gondolok, hogy a következő generációnak nemhogy rák nem jut, de a felboruló élővilág egyensúly miatt millió káros folyamat indul el.

prof. med.univ. doktor 2009.10.28. 09:16:52

@pcland-hu: KVÓTA van. Olvassál, mielőtt aggódni kezdesz.

legkondishop.hu 2009.10.28. 09:21:17

Itt legalább jól lehet keresni kemény fizikai munkával is.

Hang Ember 2009.10.28. 10:13:25

@sixx: bakker, mellélőttem... sorry... (korán reggel, félkómásan nekem sem mindig megy a szövegértés :-D )

lyesmith 2009.10.28. 10:22:20

Norvégiában a 70 évektől annyira elterjedt a királyrák, hogy nem bírják kirtani. (ott invázív területidegen faj) Felzabál minden őslakos fajt, tönkreteszi a hagyományos halászatot.

lyesmith 2009.10.28. 10:34:20

@ilonkanéni: Ez az emberek nem megélhetési rákhalászok. Egyszerűen csak rákhalászok. A zöldséghez meg csak annyit hogy a 70-es években a hasonlóan bátor atlanti halászok 99% ban kiirtották az atlanti heringet. Persze tudom ma már van KVÓTA. Csak éppen nem minenki tartja be. Azt azért nem árt megjegyezni hogy világszerte a kifogott halak mérete az elmúlt 100 évben az FELÉRE csökkent. Míg 100 éve a kifogott tőkehalak átlagos mérete 100cm körül volt ma csupán 50cm

prof. med.univ. doktor 2009.10.28. 11:06:59

@lyesmith: A megélhetsi ez esetben nem pejoratív jelző. Halászcsaládban felnőni, majd az apa munkáját továbbvinni nem szégyen. Sig kapitány és emberei ebből élnek, nota bene: megélhetés. Ez nem von le semmit a teljesítményükből, ami emberfeletti.
OFF: a tőkehalak mérete lehet, hogy csökkent, de a bergeni halpiacon akkora az árubőség, hogy agyad eldobod...
A norvégok okosak, egyébként sincsenek rászorulva az aktuális heringrajra, tekintve a fejenkénti egymillás ( korona) nemzeti vagyont. De azért ha gáz lenne a "halpiacon", nem élne fél Norvégia a horgászturizmusból.

lyesmith 2009.10.28. 12:40:51

@ilonkanéni: A bergeni halpiac legfeljebb turistacsalogatónak jó. kb 70mx 20m és ennek kétharmada kifőzde + székek. A jelenlegi halbőség annak kösznhető hogy a 70es évektől brutálisan korlátozták a halászatot az északi tengeren. Évekig a halászokat az állam tartotta el csak hogy ne halásszanak, és ma sem tudnának megélni ha nem kapnának 200%-os támogatást az államtól.

prof. med.univ. doktor 2009.10.28. 14:50:18

@lyesmith: Én csak odáig jutottam, hogy elalélva ettem a fehér tőkehalat a szakadó esőben a piacon, eszembe se jutott a norvég halászok állami támogatottságáról bármit is megtudni.Respect.

HMS.NAGYSZINPAD 2009.10.29. 09:49:16

@ilonkanéni:

nem kell ahhoz még 100 km/h-es szél sem, bőven elég egy jó pöffös 60-as. a 130 csomó meg ugye 240 km/h...

prof. med.univ. doktor 2009.10.29. 19:45:33

@dogger:Igazad van. Ja, Kékszalagon a csőből átjövő Bft 8-as kiszakította a bummot, átszúrta a grószon, előtte már elszakadt a merev forstág, megúsztuk, de soha többet ilyet... Jeget még nem törtünk, majd a Dér Kupán.

djpipa01 2010.10.24. 12:42:25

Helló mindenkinek ere a munkára hogy lehet jelenkezni és a munkárol több részletet megtudni? Szeretnénk a haverommal megpróbálni! Elöre is köszi aki tud segiteni.
süti beállítások módosítása