Cudar idők jönnek. Ezentúl a könyörtelen Orosz Józsefnél vizsgázóknak nem csak fel kell sorolni a szakirodalmat, amiből készültek, hanem Orosz rátelefonálhat a könyvek, tanulmányok szerzőire, hogy tényleg írtak-e olyasmit, amiről a megszeppent diák dadog. Ez egyébként a hazai és külhoni tudósokra is veszélyt jelent, este 6 és 7 között bármikor telefonálhat Orosz és kínos keresztkérdéseket tehet föl, 'és hányadik oldalon írja ezt, professzor úr, ha szabad kérdeznem?' Újfajta, szigorú rend lesz mostantól a Kontrában, végre kussolni fognak a kedves rohadt interjúalanyok, amúgy is csak a baj volt velük, állítgattak, okoskodtak, szemtelenkedtek a műsorvezető pajtással. Nem is értem, miért nem kereszteli át Orosz a műsor címét Szerintem én jobban tudom-ra.
Az történt, hogy Orosz József tegnap este a Klub Rádió Kontra című műsorában Tomka Miklós vallásszociológussal készített interjút olyasmikről, hogy mennyien olvasnak Bibliát, és kik, és minek. A csapongó beszélgetésben Tomka Miklós kitért arra a kutatásra, amely szerint a vallásos emberek kevésbé vannak kitéve a stressznek, így egészségesebbek is. Orosz ekkor indította meg az utóbbi évek egyik legszebb övön aluli támadását. Először rákérdezett, hogy ezeket az adatokat honnan szedi Tomka. Idáig még oké. Tomka Miklós válaszul megjelölte a Kopp Mária-féle kötetet. Ám a műsorvezetőnek ez kevés volt, elkezdődött a hisztérikus pattogás, hogy na jó, akkor most szépen fölhívjuk Kopp Máriát és megkérdezzük tőle, hogy tényleg ezt írja-e a könyvében. Amivel végül is kimondatlanul, de azt állította Orosz, hogy Tomka olyan szociológus, akinek szavai simán kétségbevonhatók, emiatt nem árt leellenőrizni. Ilyet viszont szerkesztő nem állíthat egy tisztességben megőszült egyetemi tanárról, főleg olyan szerkesztő, mint Orosz, aki a legalapvetőbb tényekkel sincs tisztában.
Pőrén, formai szempontból, ha Orosz József valóban ütköztetni akarta volna az álláspontokat, akkor Tomka mellé meghív a műsorba egy olyan szociológust, aki nem osztja Tomka, illetve Kopp Mária véleményét. Így kialakulhatott volna hiteles vita. Ebből az is következik, hogy forrásmegjelölést kérni Tomkától, majd azzal fenyegetőzni, hogy na most mindjárt rácsörgünk a tanulmány szerzőjére, és leellenőrizzük, hogy hazudsz-e, na, ez nem kiegyensúlyozás, meg véleményütköztetés, hanem egyszerű, mezei taplóság. Hiszen a szerzőt csak abban az esetben van értelme felhívni, ha Tomka hazudik, vagy csúsztat. Magyarul: Kopp Máriát segítségül hívni csak akkor logikus lépés, ha a szerkesztő úr azt feltételezi, hogy Tomka kamuzik. De ez meg milyen feltételezés már pont egy Orosz Józseftől? Különben is, mióta szokás föltelefonálni este fél hétkor a tanulmányok szerzőit, csak mert valaki egy műsorban hivatkozott rájuk?
Ha tartalmilag nézzük a bunkózást, akkor az egész még kínosabb Oroszra nézve. A helyzet ugyanis az, hogy Kopp Mária tényleg úgy gondolja, hogy a vallásosság és a lelki-testi egészség között mély összefüggés van, vagyis Tomka egyáltalán nem csúsztatott, egy létező tanulmányra hivatkozott. A kötetről, melyben ezek az adatok megjelentek még a Népszabadságban is olvashattunk, és volt is erről elég sok szó a médiában, egyébként meg utánanézhetünk itt meg itt meg itt. Vagyis Orosz úgy próbálta eljátszani az ellentmondásokra rámutató szemfüles ateista nyomozót, hogy tulajdonképpen alapvető kutatások kiestek neki az elmúlt években, évtizedekben.
Kopp Máriát nem érték el Orosz munkatársai tegnap este, de hát persze, hogy a Tomka-beszélgetést követően a Kontrában Mihályi Péter, Gábor György, és egy szociológus is mind-mind megerősítették Tomka Miklós ominózus állítását, azaz, hogy a vallásosság és az egészség között összefüggés van. Tőlük valahogy elfelejtette követelni a szakirodalmat gerinces úr.
Persze az kérdés, hogy Orosz József csak a Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanáraival ilyen szigorú, vagy Vásárhelyi Mária, György Péter, Tamás Gáspár Miklós sokkal nyilvánvalóbb ostobaságaira is lecsap-e, szakirodalmat követel-e, és ellenőrizgeti, hogy mégis hol mondta ezt Marx, kedves TGM?
Az utolsó 100 komment: