Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (910) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (404) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1866) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (122) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) hbo (2971) HBO (107) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (149) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2136) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (881) snl (276) soa (189) sorozat (11641) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (219) syfy (382) szereposztás (1225) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16482) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3080) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Ez volt a sorozattörténelem egyik legjobb monológja, és egy rajzolt ló mondta el

2018. október 03. 18:05 petivalasz! 13 komment

Iszonyú nehéz elkezdeni egy cikket a BoJack Horseman című sorozatról. Aki ismeri, annak egy olyan sorozatról van szó, ami ötödik éve kritizálja nagyon keményen a hollywoodi filmipart, a sztárokat, politikát, kulturális trendeket, miközben pofátlanul vicces, de egyre többször gyomorszorítóan durva.

Aki pedig nem ismeri, az annyit lát belőle, hogy van egy semmilyen nagy díjat nem nyert, ráadásul csak Netflixen elérhető rajzfilmsorozat, ahol egy emberként viselkedő ló a főszereplő, csomó popkulturális utalás van benne, néha mindenki infantilis, közben meg csomót isznak, drogoznak és sírnak.

A következő két bekezdés nekik szól, a többiek ugorjanak egy picit.

A Bojack Horseman-sorozat 2014-ben kezdődött, és egy olyan világban, de főként Hollywoodban játszódik, ahol emberek és emberként viselkedő állatok együtt élnek - ami elég furán hangzik, de valójában már a legelső részben hozzá lehet szokni. A főszereplő, BoJack egy középkorú ló, aki anno egy átlagos, kilencvenes évekbeli sitcom főszereplője volt, de azóta csak lefelé csúszik a lejtőn. Egy csomóan próbálnak segíteni neki (egy kanapén élő barát, egy control freak menedzsermacska, egy szorongó szellemíró és egy túl lelkes színészlabrador), akiknek a saját, abszolút emberi problémáikkal is meg kell küzdeniük, ami sokszor vicces, sokszor meg egészen húsba vágó.

A sorozat a Netflixen jelent meg, egy évad 12 rész, amik huszonpárperces részekből állnak. Eleinte még inkább furcsa és vicces az egész, de már a kezdetekben is kíméletlen a humora, aztán évadról évadra egyre keményebb lesz a sztori, egyre súlyosabb témákkal. És az, hogy arra várunk, hogy durván gyomorba vágjon egy rajzfilmsorozat, meglepően erős függőséget tud okozni.

De csak idáig kellett ugrani, mert innentől az ötödik évadról lesz szó.

Tavaly úgy zárult a sztori, hogy minden szereplő számára felcsillant a remény: a főszereplő BoJack kapott egy családtagot és egy új sorozatot, a menedzser Princess Carolyn eltökélte magát, hogy egyedül is vállal gyereket, a volt legjobb barát Todd megtanulta, hogy képes a saját lábára állni, az új legjobb barát/munkatárs/crush/szellemíró Diane pedig egy sokszor erőltetetten működő házasság után végre a saját boldogságát keresi.

Az évadban egy ideig nem történik semmi: van egy kis vita a filmbeli meztelenkedés szerepéről, önismereti utazás Diane-nel a "10 dolog, amit tegyél meg"-cikkek mintájára, de alapvetően rendben mennek a dolgok és nem annyira értjük, hogy mire is volt jó ez az új évad. Aztán beindul a dolog, és többször is előkerülnek témák a #metoo farvizén: egy egészen vicces pillanatban BoJack azzal válik feminista ikonná, hogy kimondja egy tévéshow-ban:

Nem helyes fojtogatni a feleséged,

amire a főként tyúkokból álló közönség, majd az egész közvélemény örömmámorban tör ki, hogy micsoda bátor kiállás is volt ez. Egy másodperccel ezután pedig rögtön el is szomorodunk, amikor rájövünk, hogy ez az egész valójában ugyanígy történt a valóságban is, amikor férfiak azzal már a #metoo arcaivá, hogy ilyen közhelyeket mondtak ki, és nem viselkedtek egy, az erőszakot éltető hülyeként.

Aztán elkezd durvulni a dolog.

Minden évadnak volt egy szomorú vagy kegyetlen csúcspontja, nekem eddig ezek voltak:

  • az 1. évadban a Zoes and Zeldas, amikor először kapunk ízelítőt Bojack rémisztő önzéséről;
  • a 2. évadban az Escape from L.A., BoJack szökésével és látogatásával egy régi szerelméhez - és annak új családjához;
  • a 3. évad végén a That's too much, Man!, egy nagyon erős elhajlás története egy egykori gyereksztárral;
  • a 4. évadban pedig Ruthie, amit Princess Carolyn egyik jövőbeli rokona mesél el, és amin majdnem elsírtam magam.

Most pedig az évad közepén jön el a Free Churros, ami úgy indul, hogy BoJack visszaemlékezik egy, az apjával folytatott beszélgetésre, aztán a főcím után egy temetésen mond beszédet, és ezt csak egy nézőpontból látjuk. Aztán így folytatódik az egész. És lassan rájövünk, hogy az egész rész ilyen lesz: egy monodráma, ahol egy rajzfilmló monologizál a halálról, egyedüllétről, és arról, hogy miért kapott egy ingyen édességet a gyorsétteremben. Ez pedig hihetetlenül szuggesztív.

(Hosszú zárójel: ha megvan a Breaking Badben a The Fly című rész, amiben egy kíméletlen fordulatokkal teli sorozat közepén a készítők meg merték tenni, hogy kiragadjanak egy részt, és a két főszereplő egy órán át egy térbe zárva üldözzön egy legyet, és ezzel a készítők bebizonyították, hogy mennyire nagyszerűek - na ez a rész nagyjából ahhoz mérhető. Talán ez egy kicsit jobb.)

Miután pedig végighallgattuk BoJack pokoljárását, onnan már lehet tudni, hogy semmi sem lesz itt rendben. BoJack új szerepe sem a tervek szerint alakul, Diane egyedülléte sem, és mindenkinek foggal-körömmel kell küzdenie azért, hogy picit is boldognak érezhesse magát. És ha már azt hittük, hogy a sorozat egy-két keserédes viccel elütötte a #metoo-t, akkor az évad végén az egyik feltörekvő színésznő közli, hogy ne derüljön ki azt, hogy őt bántalmazták, mert azt szeretné, hogy színésznőként emlékezzenek rá, ne pedig „csak egy színésznőcskeként, akit bántalmaztak”.

Az egyik részben el is hangzik egy idézet, amiben rájövünk, hogy miről szól ez az évad: arról, hogy egy sitcomban valójában sosincs happy end - mert ha lenne, akkor véget érne a sorozat. (Jó, de Monica és Chandler sokkal korábban összeházasodott, és mégsem ért véget a sorozat! Ja tényleg, utána Chandlernek el kellett költöznie, aztán munkanélküli lett, utána pedig kiderült, hogy nem lehet gyerekük. Oké, tényleg.)

Ez az egész évad tanulsága: semmi sem lesz jobb. Nem változnak meg varázsütésre az emberek, nincsenek tündérmesék, csak baromi kemény küzdés, ahol elég egy hiba, és visszacsúszunk oda, ahol voltunk. Vagy még lejjebb. És nagyon fura érzés emiatt szeretni egy rajzfilmsorozatot.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ellenzéki Tüntető 2018.10.03. 18:49:42

Uh, kijött az új évad?

Ez egy olyan rajzfilmsorozat, ahol konkrétan egyik szereplő se szimpatikus, max. a mellékszereplők. Jó esetleg még Princess Caroline, meg a kutya lehet hogy hülye de legalább nem egy idegesítő barom mint a többi.

Egyszerűen nem tudom hova tenni a sorozatot, mert ha szar kedvemben nézem, csak ideges leszek tőle, annyira taszít ez a hollywoodi művilág, ahol az összes szereplőnek mindene megvan, mégis folyton picsognak valamin. Paródiaként is dühít, mert amit parodizál, illetve néha csak ábrázol, az létezik, és ez dühít :D

Ennek ellenére persze nyilván megnéztem az összeset, és nyilván most is meg fogom :D

közösperonos átszállás 2018.10.03. 18:58:00

@poszt: "ha megvan a Breaking Badben a The Fly című rész, amiben egy kíméletlen fordulatokkal teli sorozat közepén a készítők meg merték tenni, hogy kiragadjanak egy részt, és a két főszereplő egy órán át egy térbe zárva üldözzön egy legyet"

Ha szabad rámutatnom itten egy generációs szakadékra, ez a "meg merték tenni" nem annyira nagy show azért Joss Whedon után tíz évvel.

fillérbaszó vadász 2018.10.03. 20:12:19

@közösperonos átszállás: ", ez a "meg merték tenni" nem annyira nagy show azért Joss Whedon után tíz évvel."

Twin Peaks után 30 évvel, meg pláne.

közösperonos átszállás 2018.10.03. 20:53:45

@Nincs közöttünk csicska: @fillérbaszó vadász: Itt ugye arról van szó, és már a posztban is arról van szó, hogy az átívelős sztoriba bele van ágyazva egy elvileg semmihez nem kapcsolódó (vagy aztán egy másik szinten meg mégis), formabontó (a sorozat többi részének formáját is bontó), és egyébként kurvajó rész. It has nothing to do with flies.

És hát speciel nem, a Twin Peaksben szerintem nincs ilyen rész (mondom, a sorozat flow-jából is lógjon ki stílusban).

Alick 2018.10.03. 22:06:07

@közösperonos átszállás: A tavalyi Twin Peaks sorozat 8. része pontosan ilyen volt.

Sir Gombóc 2018.10.03. 22:22:26

A Jóbarátok Ross és Rachel története, így a hozott példa szerintem nem ül.

gio · http://www.napiauto.blog.hu 2018.10.03. 22:42:29

kb. 20 perce fejeztem be az utolsó részt, erre itt ez a cikk :)

szerintem erős évad volt. a sorozat pedig egészen szomorú és - ahogy írod - húsba vágó. az egyik kedvencem. így nyúlni nehéz témákhoz, ilyen vidáman ábrázolni a szomorúságot nagyon nehéz lehet, de a Bojacknek mégis sikerül.

az a monológ pedig... az epizód végi "csavar" nem hiányzott volna a végéről. de odáig egészen magával ragadó volt...

Pardes 2018.10.03. 23:56:06

Csengetett M'lord. Például. Ott szinte minden rész végén happy end van. Éppen ezért jó.
Éppen ezért voltak jók a régi "mesék". Mostanában minden sorozat (élőszereplős és rajzfilm egyaránt) egyre sötétebb. Pedig a fikció pont arra szolgálna, hogy egy kicsit megkönnyebbüljünk, nem pedig arra, hogy még jobban lenyomjon.

megamedve 2018.10.04. 05:25:47

Ezt megnézni kihagyhatatlannak tűnik.
Szinte kötelező egy mai modern embernek.

közösperonos átszállás 2018.10.04. 07:55:52

@Alick: " A tavalyi Twin Peaks sorozat 8. része pontosan ilyen volt. "

Értem, és köszönöm a kiegészítést, azt nem követtem.

Viszont mivel tavalyi, per def nem lehetett 30 éve, így nem is lehetett szó erről. :-)

tamask 2018.10.04. 08:56:31

@Pardes: régebben az összes hollywoodi film és sorozat happy enddel végződött és az európai filmek Amerikában pont azért nem voltak népszerűek, mert többnyire realisták voltak, nem happy enddel végződtek. Aztán Amerikában is rájöttek, hogy egy nyitva hagyott befejezéssel vagy felfüggesztett történetmeséléssel, csavaros megoldással tovább lehet csigázni a nézők érdeklődését a végtelenségig.

protézisesh 2018.10.04. 15:14:50

@megamedve: én ősember meg pont azon matekolok, hogy milyen betegség vihet rá valakit, hogy ilyent rajzoljon és nézzen? Egy öltönyös ló?! Mi a f@sz ez, tesz-vesz város 30+os gyerekeknek? (Felnőttet nem mertem írni...)