Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Megérte a Netflixnek a 200 millió dolláros királynő?

2018. január 13. 15:48 Fega 13 komment

thecrown2.jpg

2018-ban azt mondani, hogy túl sok sorozat van, nevetséges közhely. A rövid távú előrejelzések alapján drasztikus csökkenésre nem kell számítani, ekkora zajban viszont kisebb csoda kell ahhoz, hogy valami olyan népszerűségre tudjon szert tenni, mint a Walking Dead vagy a Trónok harca. Mindkét sorozat életciklusa vége felé jár, gőzerővel keresik az utódját.

Semmi más nem váltott ki az elmúlt években akkora hisztériát, mint George R. R. Martin könyveinek adaptációja. Abban a 10 hétben míg jönnek az új epizódok, a sárkányos sorozat megkerülhetetlen. Még a kínos, szivárgási és hackkelési ügyekről szóló hírek is tele voltak a Trónok harca szereplőinek képeivel, nemcsak a rajongói okfejtések meg a brutális nézettségről beszámoló posztok. De a Trónok harca 2019-ben véget ér, és mindenki azt találgatja, vajon mi veszi át a helyét.

Az Amazon abban bízik, hogy a Gyűrűk Ura-sorozat lesz majd a válasz, ami átveszi a "sorozatok királya" címet, a sárkányok leköszönésével. Azonban, ahogy a Vulture a témát boncolgató cikke is megjegyzi, nagyon ritkán fordul elő, hogy egymás után két egészen hasonló sorozat tud bedurranni. A Netflix talán soha nem tetszelgett abban a szerepben, hogy nekik is szükségük van egy sorozatra, ami az összes fölé nő. Ők mintha a saját lufijukat fújnák egyre nagyobbra, vagyis sok kicsi, sokszor egészen merész, sorozatból álljon össze az a kép, ami miatt elő kell fizetni, és nem azért, mert itt megy az az egy sorozat, amiről mindenki beszél. Vagyis nem arra mennek, hogy ez legyen az az étterem, ahol legjobb rántott húst, hanem, hogy itt legyen a legnagyobb választék. Ezért is fontos a darálásra épülő modell. Azt kell érezned, hogy az előfizetésedért cserébe, soha nem fognak elfogyni a megnézendő sorozatok.

thecrown.jpg

Az Amazon, pusztán Gyűrűk ura jogaiért kicsengetett összegétől elmarad, de még így 2018-ból nézve is elég bátornak hangzik, hogy 4 évvel ezelőtt 200 millió dolláros ajánlatot tettek Peter Morgannek, aki akkoriban egy II. Erzsébet életéről szóló, több évados sorozat ötletével házalt az amerikai csatornáknál. Morgan korábban már bizonyított, mint a téma szakértője, Helen Mirren egy Oscar-díjat is köszönhet neki, így a Netflixnél úgy gondolhatták, hogy megbízható embert találtak a következő blockbuster sorozatukhoz.

Nézettségi adatok híján nehéz megítélni a Crown sikerét. A második évad amerikai nézettségét a Nielsen megpróbálta a hangfelismerős technikájával megmérni, amit kérdés, hogy mennyire fogadunk el hitelesnek, mindenesetre abból az jött ki, hogy 3 millió nézője volt az első epizódnak, amiből 1.3 millió tartozott a 18-49-es korosztályba. A Stranger Things második évada ehhez képest 15,8 milliós nézettséget hozott az első három napban, a különbség tehát jelentős. Ezeket az adatokat a Netflix mindig tagadta, mindenesetre ilyen érdeklődés mellett nehezen veheti át a sorozat a Trónok harca helyét.

Lehet azt mondani, hogy nem ez az egyetlen szempont, amiért megéri a Netflixnek 200 milliót elszórni a sorozatra, de ha felszorozzuk a tervezett hat évaddal, akkor a teljes projekt elérheti a 600 milliót, ha tartják ezt a költségvetést és mindössze egy sorozatról beszélünk. Miközben a Netflix legalább 20 milliárd dolláros hitelt görget maga előtt.

claire_foy_74th_golden_globes_winner_getty_h_2017.jpg

Viszont ez egy tipikusan olyan sorozat, ami jól szerepelhet a tévés díjátadókon, az ezeken elért siker ugyanúgy hozzájárul ahhoz, hogy egy sorozat fontos vagy értékes-e a Netflix számára. Ebben a tekintetben az első évad kitermelt két Golden Globe-ot, az Emmy-n viszont csak a jelölés jött össze. A díjátadók esetében jól jöhet, hogy a sorozat jellegéből adódóan 2 évad után lecserélik a főszereplőket, így a fiatal Erzsébetet alakító Clarie Foy helyett a harmadik évadban már Olvia Coleman indulhat a díjakért, de szintén esélyes lehet Helena Boham Carter is, aki szintén a harmadik évadban csatlakozik a sorozathoz, Margit hercegnőként. 

De ami ennél is többet segíthetne a Netflixen, illetve a Crownon, ha elhagyná a binge watchingra, (ami magyarul a srozatdarálásként került be a köztudatba) épülő modelljét. Erre kicsi az esély, de a Crown vagy a Stranger Things jól mutatja, hogy ezekből a sorozatokból sokkal több internetes hírverést lehetne kinyerni, ha nem a bemutató körüli 1-2 hétre koncentrálódna a hype.

Peter Morgan (és csapata) jól elkülöníthető epizódokat készít, amik egy évad alatt több, mint egy évtized eseményeit foglalják össze. Az epizódok általában egy nagyobb esemény köré van felhúzva és bár ezek között vannak olyan egészen nyilvánvaló választások, mint például II. Erzsébet megkoronázása, a készítők igyekeztek minél többet feltárni az átlagközönség számára kevésbé ismerős részletekből.

b53350c9-0f31-4ef4-b47d-9303af41eb46-thecrown_109_0810r.jpg

Talán nem véletlen, hogy az első évad gyilkos londoni ködöt feldolgozó epizódja, vagy szintén az első évadból Graham Sutherland híres-hírhedt Winston Churchill festményéről szóló epizódok olyan sztorikat dolgoztak fel, amik (pláne a magyar) közönség számára kevésbé közismertek. Ezen kívül a már említett festményes epizód nemcsak John Lithgow tényleg szenzációs alakítása miatt emlékezetes, hanem azért is, mert süt belőle, hogy a királyi család több évtizedes krónikása, Peter Morgan mélyen együtt érez Sutherland céljaival, módszereivel és az egész helyzet lehetetlenségével egyaránt.

Az ilyen jellegű epizódoknak pedig kifejezetten jót tenne, ha a törzsközönség együtt, heti bontásban dolgozhatná fel őket és nézegethetné a sorozatot inspirált valódi felvételeket. Néhány évvel ezelőtt az O.J Simpson-ügyet feldolgozó American Crime Story volt az évad egyik legnagyobb meglepetése, ami újabb csodás példája volt annak, hogy az élet írja a legőrültebb történeteket.

A két sorozat között van néhány hasonlóság, például az American Crime Story biztosan nem szólt volna ekkorát, ha egyszerre elérhetővé teszik az összes epizódját. Morgan egy nagyon visszafogott, angol adaptációt készít, ami kesztyűs kézzel bánik bizonyos botrányokkal, de a Crown akkor is elsősorban egy szórakoztató és nem történelmi sorozat.

thecrown_208_unit_01212_r_crop.jpg

Egy olyan szórakoztató sorozat, ami, ha nem is szuperhősökről, de mindenképpen az átlagosnál nagyobb kaliberű emberekről szól, akiknek látszólag hatalmas teher van a vállukon. A Crownból viszont egy olyan világ tűnik ki, amiben a brit parlament instabilitása, vagy egy külpolitikai válság igazából olyan, mint egy kellemetlen nap az irodában és nem valami olyan, ami emberek életét és halálát befolyásolja. A sorozatban, különösen a második évadban, sokszor nem is sikerült igazán ügyesen megmutatni a politikai csatározásokat, viszont, ami az igazi szappanoperás családi, személyes drámákat illeti, az szinte mindig elsőrangú köszönhetően Clarie Foy és Matt Smith nagyszerű alakításainak.

Ők sokszor képesek a néhol banális forgatókönyvi dialógusokról is elterelni a figyelmet. A Crown abban a tekintetben is illik a királyi családhoz, hogy minden képkockáján látszik az összes ráköltött dollár, viszont az is, hogy valójában nagyobbnak és méltóságosabbnak akarja eladni magát, mint amilyen valójában. A királyi család sokszor pontosan ezt csinálta, illetve a királyi család ezt a szerepet töltötte be a Brit Birodalom életében, ami valamilyen furcsa módon segített legitimizálni azt, hogy továbbra is rengeteg egzotikus országot tartanak uralmuk alatt.

A sorozatban azt látjuk, hogy évről évre, hogyan olvad el a birodalom és közben, hogyan marad mégis fontos és befolyásos szereplő a királynő, kicsit talán azért is, mert az Egyesült Királyságban olyan nehezen tudnak túllépni a formalitásokon és a hagyományokon.

Az egyik visszatérő elem, hogy hogyan lazul a királyi család felfogása olyan kérdésekben, mint például a válás. Napjainkban még mindig ott van a háttérben, hogy Harry herceg menyasszonya, Meghan Markle korábban már volt férjnél, illetve félvér származása is túl sok témát adott az újságoknak. A sorozatban még csak Margaret és Antony Armstrong-Jones házasságánál tartunk, de jól látható belőle, hogy hiába telt el több évtized, bizonyos tekintetben alig változott valami. A sorozat pedig sokszor igen sokat dolgozik azon, hogy megmutassa: a királyi családnak nem az a legfontosabb szerepe, hogy segítsen újságokat eladni.

thecrown_208_unit_03364_r.jpg

Ahogy a királyi család megbízható témaforrás, úgy az életüket feldolgozó sorozatban is ott van a lehetőség. Viszont Peter Morgan hozzáállása szándékosan távol tartja magát attól, hogy a család botrányosabb helyzeteit megmutassa, talán ez lehet az oka annak is, hogy a második évad is igazi csúcspont nélkül ért véget.

Szintén ezért nyilatkozhatja azt Ryan Murphy, hogy a Feud című sorozat második évadában tervezi feldolgozni Diana hercegnő és Károly herceg házasságát. Csak a házasságra fog koncentrálni, így másik történetet mesél el, mint a Crown. A tervek szerint ráadásul Murphy sorozata hamarabb debütálhat, minthogy a Crown időben odáig érjen. A Netflix sorozatának harmadik évada nem biztos, hogy idén év végére elkészül, tekintettel arra, hogy még keresik a megfelelő szereplőket, hiszen két évad után az időugrások miatt lecserélik a teljes gárdát. A Crown harmadik évada még csak most ér a 70-es évekbe, a Feudot viszont ősszel tervezik forgatni.

Akárhogy is,  a két sorozat nem oltja ki egymást, és a Feud, ami hetiben érkezik, rámutathat arra, hogy a királyi családot övező rajongásból sokkal többet ki lehet hozni, viszont jelen körülmények között ez a régi sugárzási rendben aknázható ki rendesen. És az is lehet, hogy azoknak van igaza, akik szerint a férfias témák hiányoznak ahhoz, hogy a Crownra ne úgy tekintsenek elsősorban, mint egy női sorozatra. Hiába van benne királyi család, trón, meg ármánykodás, de szex és vérontás nélkül nem számíthat akkora sikerre mint a Trónok harca. Talán ez a hibás percepció jobban gátolja a sikerben, mint bármi más.

Címkék: the crown Netflix

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2018.01.13. 16:26:56

Látva az első évadot és a második elejét, azt gondolom most, hogy a The Crown tipikusan az a sorozat lesz, amit majd évekkel később is nézni fognak az emberek. Vagyis nem az az érdekes, hogy most hányan látják, hanem majd az elkövetkező évek összes nézettsége. Másrészt, ha a Netflix eladja a sorozatot hagyományos csatornáknak, ott biztosan lesz sikere - ha nem is átütő, de csendes sikere.

Mirkó királyfi 2018.01.13. 16:55:44

"Hiába van benne királyi család, trón, meg ármánykodás, de szex és vérontás nélkül nem számíthat akkora sikerre mint a Trónok harca. Talán ez a hibás percepció jobban gátolja a sikerben, mint bármi más."

Jogos, es meg a sarkanyokat is kihagytak!
Ez most valami vicc?
Hogy juthat eszebe barkinek is a Tronok harcaval barmilyen parhuzamot vonni egy megtortent esemenyeket, hus-ver emberek eletet feldolgozo sorozat kapcsan? Nem lehet, hogy nem is volt celja az alkotoknak ilyesmi? Biztos vagyok benne, hogy eszukbe sem jutott hasonlo meretu siker. Es ez a mondat a vegen a hibas "percepcio"-val. Ez vajon mit akar jelenteni?

mildi 2018.01.13. 18:36:49

és még ott a Victoria is

bcrics 2018.01.13. 19:28:35

@Mirkó királyfi:

"Hogy juthat eszebe barkinek is a Tronok harcaval barmilyen parhuzamot vonni egy megtortent esemenyeket, hus-ver emberek eletet feldolgozo sorozat kapcsan?"

Jogos, hasonlítsuk a Spartacus : Vér és homok c. Remekműhöz :D

kelemen12 2018.01.13. 20:14:01

@Konrad: Miért adná el a Netflix? Elég nagy hülyeség lenne.

kelemen12 2018.01.13. 20:17:15

De hogy megfogjam az írás lényegét:

"Semmi más nem váltott ki az elmúlt években akkora hisztériát, mint George R. R. Martin könyveinek adaptációja."

Mennyi is volt a nézettsége annak idején? 2-3 millió? Ami még szumma sem érte el a 10 milliót, miközben, hogy ne a 25 milliós NCIS-t vegyem elő, a Walking Dead tarolt és hisztit váltott ki 10+ millió néző körében.

Ha ez az alapfeltevés, akkor eléggé felejtős a dolog. A GOT ma már tényleg nézett és rajongói és elismert, és ezért beszélnek róla, mert ott van a három halmaz metszésében, de ez nem túl régóta van így.

borisz 2018.01.13. 20:27:00

@Mirkó királyfi: 3 marvel film árát teszik bele, szerinted nem vártak tőle anyagi sikert? a ráköltött pénz azt mutatja, h ez nem egy kis indie sorozat, aminél nem világsiker a cél...

borisz 2018.01.13. 20:28:01

@borisz: mármint 'nem a világsiker a cél'

Kard 2018.01.13. 22:18:55

@Konrad: Szerintem sosem fogják eladni. Azonnal lábon lőnék magukat. Így ha nem torrentezel akkor csak úgy tudod megnézni ha előfizetsz.
Ezzel stratégiával pedig egy egész szép portfolió fog összeállni idővel amivel később újabb vevőket lehet behozni.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2018.01.14. 02:39:59

@Kard: @kelemen12: A House of Cards-ot is eladta, idehaza is van Netflix, mégis megy normál csatornán is. Márpedig a HoC egy nagyságrenddel erősebb sorozat.

Bebj 2018.01.14. 17:50:32

@kelemen12:

Egyrészt a mondatban is az elmúlt évekre hivatkoznak, másrészt 2 milliós nézettsége soha nem volt a GOT-nak, már a pilotot is 2,2 millióan látták _élőben_, és ez volt a legkisebb nézettségű epizód. A nézettség önmagában semmit nem mond a hyperól, a 3 sorozat eleve más pályán játszik.

Persze ezekből is kikövetkeztethető, hogy mekkora is a hype a GOT körül: a 7. évad utolsó részét 12,07 millióan látták, miközben a walking dead már 7-8 milliós nézettségre csökkent idén, az NCIS idei csúcsa pedig olyan 14 millió körül volt. Tehát külön előfizetést igénylő műsorként az országos sorozatoknak is becsületére váló nézettséget hoz. És ebben a torrent benne sincs, ahol meg a GOT kb. 5 éve "nyer" minden versenyt. Ahhoz elég nagy hype kell, hogy abban a korban ötszörözze meg egy sorozat a nézettségét, amikor a netflix kb bedarálja az egész tévés bizniszt.

vinersniccel 2018.01.14. 19:24:00

Több mint közé nem kell vessző

noelisha 2018.01.15. 13:13:27

Szerintem akkor fog durrani igazán, amikor elérünk a '80-as évekbe és színre lép Diana hercegnő.
süti beállítások módosítása