Amikor elkezdődött a nagyon régóta várt harmadik évada Mark Frost és David Lynch kultsorozatának, akkor azt is írtuk, hogy ez már nem az a Twin Peaks, amire emlékezhetünk a kilencvenes évekből. Ez hét részen keresztül igaz is volt, de az amerikai idő szerint vasárnap leadott nyolcadik semmihez sem volt hasonlítható: sem Twin Peakshez, sem sorozathoz, sem bármihez, ami a tévé képernyőjéből szokott kijönni.
Egy öntörvényű kísérleti film volt, néha csodálatos, néha rémisztő, néha pedig egyenesen felfoghatatlan képekkel, amiknek az értelmezését Frost és Lynch teljesen ránk hagyta. Értékelni szinte nem is lehet, csak értelmezni és átélni. Ezt próbáltuk meg most Janecskó Katával, az Index újságírójával, és a szerkesztőség egyetlen olyan Twin Peaks-rajongójával, aki személyesen megfordult a sorozat forgatási helyszínén is.
Innentől erősen spoileres minden, úgyhogy csak érzéssel tessék kattintani.
Csak dióhéjban, hogy mi történt ebben a részben:
- Ray lelövi a gonosz Coopert, mire feltűnik egy csomó koszos árnyékfigura, akik elkezdik a testét gyömöszölni, és sikerült kigyömöszölniük BOB-ot.
- A Nine Inch Nails előadja a She's Gone Away című számot a Roadhouse-ban.
- Visszaugrunk 1945-be, ahol egy atomkísérletet látunk. Beszállunk a gombafelhő közepébe, ahol különböző furcsa dolgok történnek, többek között megteremtődik BOB.
- Mindeközben, valahol máshol az Óriás megteremti Laura lényét.
- 11 évvel később ugyanazok a koszos árnyfigurák feltűnnek egy kisvárosban. Egyikőjük betör a rádióba, ahol több embert is megöl, majd egy mantrával elaltatja a város lakóit. Egy lány szájába belemászik egy furcsa, bogár-béka mutáns.
- A résznek vége.
Klág Dávid: A Twin Peaks mindig is azért volt hírhedt, mert emberek nem értették, hogy mi történik. Szerintem ez mindig is hatalmas túlzás volt, az első két évadban bármekkora őrület történt, annak mindig volt köze a történethez, a törpe, a Fekete Barlang, ezeknek mindig volt értelme, és mindig ki lehetett silabizálni, hogy mit látunk. (Kivéve azt, hogy Josie Packard szelleme átköltözött egy éjjeliszekrénybe, azt a mai napig nem értem.) De most az új évad nyolcadik részére eljutottunk odáig, hogy amit látunk, annak semmi köze nincsen egy tévésorozathoz. Egyszerűen semmihez nem lehet hasonlítani, olyan dologhoz meg végképp nem, ami feltehetőleg sok pénzből készült egy mainstream amerikai tévécsatornára.
Ez egy kísérleti film volt, amiben a tér és idő és ok-okozat megszűnik, vagy legalábbis nem a mi dimenzióink szerint létezik, miközben egy olyan közhelyes dologról szól, amiről a legtöbb előzmény/folytatás szokott: hogyan is született meg a gonosz. Ha jól értettem mindent, a Twin Peaks gonosza, BOB, úgy született meg, hogy egy 1945-ös amerikai atomkísérlet után kihányta egy lebegő lény.
Janecskó Kata: Igen, nekem is az jött le, hogy eredettörténetet mutat Lynch, miközben kipróbálja, hogy meddig tudja feszíteni a húrt. Nekem a rettenetes zajhatások miatt konkrétan fizikai kihívás volt nem kimenni a szobából vagy legalább nem levenni a hangot egy az egyben. És egy csomó ideig képtelen voltam elhinni, hogy komolyan ezt csinálja, úgy a rész feléig minden újabb perc után azt hittem, hogy na jó, most már tutira abbahagyjuk ezt, és jön mondjuk Gordon meg Albert, vagy legalább doktor Jacoby lefúj aranyra pár újabb ásót (nekem egyelőre ennek az értelme is a szekrénygomb Josie-hoz hasonló homály). De közben a rész vége kárpótolt mindenért, leesett tőle az állam. És a tűzmotívum is mintha a helyére került volna.
KD: Az a borzasztó kapirgálás, ami a rész talán kulcsjelenetében van, az Krzysztof Penderecki lengyel zeneszerző A hirosimai áldozatoknak - elégia című műve, ami még jobban megerősíti, hogy a Twin Peaks legnagyobb gonosza nem is magától a bombától, hanem a bombának a létezésétől született meg, vagyis inkább attól, hogy mi emberek képesek vagyunk ilyesmiket tenni egymással, úgyhogy most jön egy lény, aki megszüli BOB-ot. A Twin Peaksnek egyébként mindig gumiszabályai voltak a természetfeletti dolgokkal, szóval egyelőre még nem tudom hova tenni azt, hogy BOB csak 1945-ben születik meg, de bele fog költözni majd a gyerek Leland szomszédságába, ahol megkísérti. Miközben meg a jelenben a gonosz Coop testében van egy undorító zsák, amiben szintén BOB feje látható, de azt sajnos/szerencsére kitapicskolják belőle az árnyékemberek.
Tök érdekes, hogy ezekből a koszos-mocskos, engem tökre a New Deal előtti amerikai szociofotókra emlékeztető emberek már kétszer feltűntek az új évadban (egyszer az első részben a fogdában, egyszer a hetedik részben, amikor Knox őrmester elmegy megnézni Briggs őrnagy állítólagos holttestét), de nem raktam össze, hogy ezek favágók, ugyanis így írják le őket a stáblistában. Favágók pedig már voltak a Tűz jöjj velem-filmben, velük élt BOB (és nem mellesleg Phillip Jeffries) is egy vegyesbolt felett. Érdemes megnézni ezt a hosszabb jelenetet a filmből, ami csak a különleges kiadáson jelent meg, szegény Jürgen Prochnownak annyi a szerepe az egészben, hogy állszakállal ül és kétszer rácsap egy rádióra.
De vajon mik ezek az árnyékemberek egyáltalán? Ha jól értem, ők is megteremtődnek a robbanásban, és elkezdenek zizegni egy vegyesbolt körül, de ők most védik BOB-ot?
JK: Nem lehet, hogy BOB és az árnyékemberek alapvetően egylényegűek? Vagyis ha úgy vesszük, BOB csak abból a szempontból különleges közöttük, hogy őt ismerjük Twin Peaksből, de tulajdonképpen a világ tele van hozzá nagyon hasonló teremtményekkel, vagyis árnyékemberekkel? Emlékszel az első részek valamelyikéből arra a borzasztóan nyomasztó jelenetre, amiről a podcastben is szó volt, amikor a gonosz Cooper (a beleköltözött Bobbal) olyan baljóslatúan a kezébe fogja és masszírozza a szerencsétlen fickó arcát? Aztán nem látjuk, hogy mi tesz vele? Nekem olyan volt, mintha ennek a mozdulatsornak a folytatását mutatták volna meg ebben a részben a rémálom-alapanyag arctrancsírozásokkal. Ez a gyilkolási módszer is az egylényegűségre célozhat talán.
Szóval szerintem igen, védik BOB-ot, aki egy variációjuk. Lehet, hogy rosszul számolok, de nekem egyébként végül is kijön a matek a gyerek Lelanddel és BOB-bal. Ha 25 évvel ezelőtt mondjuk 50 éves volt Leland, akkor 75 éve, 1942-ben született, és kisfiú korára pont összeismerkedhetett BOB-bal. Az nekem is új, hogy az árnyékembereket favágóknak hívják a stáblistában, de ha már favágók: akkor mi van, ha van valami köze ennek ahhoz, hogy a Tuskó Lady-nek pont tuskója van?
KD: Fú, na ez az arcmarkolás tök jó meglátás, ez nekem össze sem állt. Meg a gonosz Cooper hangja a börtönben is hasonlít arra a favágóra, aki tüzet kér. Egyébként asszem a Twin Peaks Titkos Története könyvben Mark Frost megírta a Tuskó Lady sztoriját, és fejből mondom, de ha jól emlékszem, a házasságuk éjszakáján hal meg a férje egy erdőtűzben, és a tuskót ott találják, ahol meghalt.
De csak, hogy visszatérjek mindig ugyanoda: nekem azért tök érdekes, hogy BOB valójában max 70 éves, mert én úgy képzeltem el, mint egy ősi szellemet. A könyvben elég részletesen leírják, hogy a Twin Peaks körüli erdőkben már évszázadokkal ezelőtt is furcsa dolgok történtek, és most a nyolcadik rész alapján olyan, mintha az Óriás (akinek egyébként a stáblistán hivatalosan még nincsen neve, csak annyi áll ott, hogy ??????) tényleg egy istenség lenne, aki időn és téren át létezik az elefántcsont-tornyában (ami talán a Fehér Barlang?), csak ha valami mizéria van, mint például BOB megteremtése, akkor azonnal kipattan a fejéből annak az ellentéte - ebben az esetben Laura Palmer lelke. Vagy nem is az ellentéte, hanem az áldozata? Úgy értem, Laurát azért egészen a picikorától terrorizálja BOB, és soha, sehogy nem lehettek volna egyenlő felek, még ha a Tűz jöjj velem!-ben szinte angyal is lesz belőle.
Na de akkor most két kérdés: szerinted mi lesz most Cooperrel a jelenben, hogy kigyömöszölték belőle BOB-ot, és mi a túró volt az a békalábú bogár, ami belemászik a kislány szájába 1956-ban? Igazából több kérdésem is van, de azokat majd később.
JK: A Tuskó Lady mellékszálán még egy pillanatra: nekem is ez a történet rémik a Mark Frost-könyvből, bár pont a vége kiesett, hogy a tuskó a férje helyén maradt. De mintha lenne itt valami kapcsolat a favágókkal, mintha a Tuskó Ladynek és a férjének olyan szakmája lett volna, ami a fák védelmével kapcsolatos, a favágók meg ugye pusztítják a fákat, szóval ez a motívum megintcsak egy ősi, jó és rossz szembenállást hoz elő, annak a jelképe lehet.
De ha már a könyvet emlegetjük: az engem is eléggé összezavart, hogy most akkor, ha BOB 1945-ben született, hogy van az, hogy közben réges régi a Twin Peaks körül ólálkodó gonosz. Most csak ötletelek: mi van akkor, ha a robbanásban mégsem megszületett BOB és az árnyékemberek, hanem csak aktivizálódtak valamilyen szunnyadó állapotból?
Laurával kapcsolatban egyébként én látok egy párhuzamot a bogárcélpont kislánnyal. Ugye Lauránál az van, hogy teljes erejéből küzdött az ellen, hogy Bob bele tudjon költözni (egyetértünk, hogy durván egyenlőtlen küzdelem volt). És engem a bogaras jelenetben attól a képtől rázott ki a hideg, hogy a kislány először kitátotta a száját, hogy belemászhasson a bogár. Szóval bármi is volt az, mintha ő önszántából beengedte volna. Szerintem még annak is lehet jelentősége, hogy előtte végignéztük a búcsúzkodását a fiútól, meg tulajdonképpen az első csókot, ha szabadon engedem az asszociációkat, akkor a szexualitás felébredését. És pont ezen az estén jelent meg nála a lény (ami a csók után pont a száján keresztül jutott bele). De hogy mi a túró az egyébként? Passz. Cooperrel kapcsolatban is tanácstalan vagyok. Engem már a múltkori hányása is összezavart, akkor mi távozott belőle szerinted, mi volt az az eszetlenül bűzlő dolog?
És még egy kérdés: mit gondolsz a tüzet kérő figura verséről, amit a rádióba kántált? A fordítására nem merek vállalkozni:
This is the water and this is the well. Drink full and descend. The horse is the white of the eyes, dark within
(Az HBO hivatalos fordítása szerint: Íme a víz. És íme a kút. Idd ki, és szállj alá! A ló a szemek fehérje, és a sötétség belül.)
KD: Tegnap viszonylag sok elméletet elolvastam arról, hogy mi az isten történt ebben a részben, de szerintem sokszor sokan elkövetjük azt a hibát, hogy amit látunk, azt mindenképpen a Twin Peaks-mitológiához akarjuk kapcsolni. Például sokan spekuláltak, hogy a fiatal srác Leland, vagy a nő Sarah Palmer, de szerinten sokkal jobb magyarázat az, amit te mondasz, hogy tényleg egy jelenet a szexuális ébredésről, mindegy, hogy kivel, mikor és miért történik, kvázi belemászik a korrupció a lányba. Akit - ahogy az eddigi új részeket elnézem - valószínűleg soha nem fogunk látni ebben az évadban még egyszer. Nekem nagyon szimpatikus az, hogy a visszatérés az szinte össze nem függő jelenetek sorozata, amiből mi kegyetlenül próbáljuk kihámozni, hogy mi történik, de csak az érzés marad belőlük. Szerintem Dr. Jacoby története is ennyi volt az új évadban. Aranyásókat (magyarul ez milyen vicces) árul az interneten, mint egy vállalkozó Alex Jones, mert kicsit megbolondult.
Az a bűzlő dolog szerintem (nagy levegő), az a garmonbozia, vagyis a “fájdalom és szenvedés”, amit a Fekete Barlang gonosz szellemei fogyasztanak, és az erejüket adja. Amikor a gonosz Coopert majdnem visszarántották a barlangba, plusz balesetezett, akkor meggyengült, és elkezdte okádni az életerejét, valószínűleg azért nézett a tükörbe, és örült, amikor meglátta BOB-ot, mert ő nem távozott még tőle. Mondjuk annyira nem gyengült le, hogy ne tudja megbolondítani a börtön elektromos rendszerét.
Szerintem a rádiós beszéd hasonló mantra volt, mint az Eljövendó múlt sötétjén át, a varázsló látni kívánja…, csak most arra használták, hogy elkábítsanak egy egész kisvárost. Hátborzongató volt az egész, főleg azért, mert alapvetően tök röhejesnek tűnt - feltűnik egy Abraham Lincoln-fejű, szenesképű figura, és tüzet kér. Eddig még vicces is, aztán lelassul és torzul az idő (a rész elején Raynél is), de ő csak jön és jön és szétloccsantja az agyadat. Biztosan valami gonosz mesterterv volt, elaltatni az egész kisvárost, hogy egy kislány szájába belemásszon az az izé, de hogy mi végre és hogyan, nem tudom. Rémisztő volt, annyi szent.
Sokat gondolkoztam azon, hogy milyen Twin Peakset szeretnék 2017-ben. Azt nagyon hamar elvetettem, hogy egy nosztalgiaparádé lesz, szerintem Lynchet és Frostot pont az érdekelte a legkevésbé az egészben - a fánkok, a kávé, a pulcsik, a lambéria, a dekor, stb. -, amire nagyon sok felületes ember rákattant. Őket a felszín helyett tényleg a mélységes mély foglalkoztatta igazán, és elmondhatatlanul boldog vagyok, hogy az új részekben kompromisszumok nélkül (jó, Dougie-n lehetne vitatkozni, de én nem fogok) csak ezzel tudnak foglalkozni. Ez a nyolcadik rész tényleg semmihez sem volt fogható, maximum a kísérleti filmezés nagyjaihoz (Stan Brakhage, például), de hogy úgy menjen le, hogy az oroszlánrésze valójában csak mozgás, szín, és elviselhetetlen zaj, miközben nagyon is sok újat mond a saját mitológiájáról, hát én nem is is tudok erre mit mondani hirtelen.
Nagyon bírtam az eddig 7 részt is, de nekem itt átszakadt a gát, mert nem sejtettem, hogy valami ennyire öntörvényű, egyedi, és megdöbbentő dolgot fogok látni, ami teljes mértékben azt akarja, hogy érezzem, és ne értsem. Az új Twin Peaks soha nem lesz akkora jelenség, mint az eredeti volt, de ha az a korom miatt kimaradt, örülök annak, hogy ezt láthattam akkor, amikor a tévénéző világot letaglózta.
A Twin Peaks 2017-es évadát Magyarországon az HBO és HBO GO-n lehet nézni, a következő részt július 10-én.
Stillwater (törölt) 2017.06.27. 23:47:39
Szemetet nem nézek.
Elnök Úr 2017.06.27. 23:54:44
A tv néző világot ez egyáltalán nem, a 25 évvel ezelőtti meg úgy kb az első évadig taglózta le. Túlhypeolt, ma már kifejezetten gyenge a régi is, ez a bőrlehúzás, meg pláne.
Suksori 2017.06.28. 00:08:38
Magyaryzoly 2017.06.28. 00:10:45
Giggsy · http://sgtgiggsy.blogspot.hu 2017.06.28. 00:21:17
nakamura · http://mozimocsok.blog.hu/ 2017.06.28. 00:35:20
Dr. Sick Fuck 2017.06.28. 00:44:33
BUZIIIIIIIIIIIIIIIIIIIKKKKKKKKKKKKKKK
BUZIIIIIIIIIIIIIIIIKKKKKKKKKKKKKKKK
BUZIIIIIIIIIIIIIIIIIIIKKKKKKKKKKKKKKK
wiener 2017.06.28. 01:00:35
2/10 (a 2 is csak a színészek miatt)
Kisamotors 2017.06.28. 01:46:22
Colombo üldözné 5 évadon át a húdenagyonifikás gyilkosát, vagy House a rejtéjes betegésgét?
Lost is nagyon jól indult, meg is ígérték, hogy le fogják zárni, mindenre magarázatot adnak, aztán a nagy fenét.
Sima piramisjáték büntetlenül.
Elnök Úr 2017.06.28. 02:16:16
Dr. Szopjatokle Mind w0rKLu399uSrmQSczgID · http://simicskaarmy.cf/ 2017.06.28. 02:25:51
Stan Brakhage Mothlight című alkotása vajon azért szerepel e cikkben, mert a c:c sajtómunkása figyelemmel kíséri az avantgárd kísérleti filmek történelmét?
A Mothlight című alkotásra egy külföldi, Twin Peaks elemzés is hivatkozik.
Stan Brakhage több, a Mothlight-hoz hasonló művet volt képes megalkotni, bármelyikre hivatkozhatott volna a c:c sajtómunkása, hiszen lényegi különbség nincs köztük.
Bocs, de kurvára irritál ha valaki a sajátjaként akar eladni valamit, amiért még csak meg sem dolgoztatta az agytekervényeit. (Kopipészt és a google fordítója.)
Ám lehet én vagyok rosszindulatú, és eme cikk szerzője teljesen érti, átérzi Brakhage alkotásait, de főleg a Mothlight-ot. Ha ideje engedi, egyszer igazán csinálhatna egy szakértést róla.
Aztán itt van ez: „...de hogy úgy menjen le, hogy az oroszlánrésze valójában csak mozgás, szín, és elviselhetetlen zaj, miközben nagyon is sok újat mond a saját mitológiájáról, hát én nem is is tudok erre mit mondani hirtelen.”
Sok újat mond? A c:c sajtómunkásának nagyon is sok újat mond, de ezt nem fogja megosztani velünk, elég ha azt tudjuk, h ő értette Lynch, egy véletlenszerű lsd trippet is megszégyenítő agymenését.
Cicám, pedig jó lenne ám ha azt a sok újat ide bepötyögnéd, oké tudom, most hirtelen nem is tudsz mit mondani, de majd ha nem lesz hirtelen, akkor majd mondj már valami sok újat, amit te már tudsz, kösz!
Aztán ez: „Nagyon bírtam az eddig 7 részt is, de nekem itt átszakadt a gát, mert nem sejtettem, hogy valami ennyire öntörvényű, egyedi, és megdöbbentő dolgot fogok látni, ami teljes mértékben azt akarja, hogy érezzem, és ne értsem.”
Eme gondolat olvasásakor akaratlanul is elemelkedett a kisujjam a többitől, és magamelőtt láttam, ahogy egy félhomályos szobában feszítek garbóban, a kezemben egy pohár minőségi bor, és a falon egy kortárs képkeretbe ágyazott LCD-n megy a Twin Peaks 8. része.
Na most, hiába próbálják úgy beállítani a 8. részt, mintha Lynch & Frost ketten együtt lennének a megváltók, mert bevállaltak egy olyan alkotást, amit saját magukon kívül senki nem ért.
Én a mai napig nem olvastam egy olyan kritikát/elemzést sem, ami elejétől a végéig elmagyarázza a 8. részt, azt, h mi mivel függ össze, minek mi az értelme.
Mindenhol csak annyit olvasok, h az aktuális sajtómunkás nagyon érti a 8. részt, és kurvára érzi a 8. részt, és már az elejétől a 8. részre várt, mert az eddigi 7 az leginkább egy gyengébb brazil szappanoperához hasonlított, és az anyám úristenit, Lynch mekkora zseni már, stb..
Az a pár hivatkozás, egy-egy mondat, jel, ami a 8. részben volt, majd mind olyan, h aki nem fújja kívülről, szóról szóra a régi sorozatot, plusz a mozifilmet, plusz a könyvet, plusz a hangkazettát, az inkább az asszonnyal ténykedjen, mint a 8. részt nézze! Aki azt állítja, h ő márpedig totálisan érti a 8. részt az elejétől a végéig, az egy hazug ember, és mint ilyen, további szörnyűségekre is képes lehet, ezért vigyázni kell vele!
A cikk többi részével nem kívánok foglalkozni, mert azok tartalma majdnem megegyezik az általam tegnapi éjjel olvastott külföldi „szakértésekkel”.
A végén még azért én is linkelek egy alkotást, h olyan művelnek tűnnek, mint a c:c sajtómunkása, meg azért, mert 10 éves korom óta avantgárd filmművészetet tanulok, garbóban, és már nagyon értem, érzem ezeket a műalkotásokat, ezért is vagyok annyira hiteles, h a véleményem megkérdőjelezhetetlen.
Ne akarjátok érteni, ezt érezni kell, hajrá! youtu.be/F4mgxLG756g?t=4m52s
jürgen baromartz 2017.06.28. 02:38:35
Esetleg el kéne fogadni, hogy léteznek filmek, amiket nem elég egyszer megnézni, hogy az összes információt sikerüljön befogadni, amit a készítők át akartak adni. Ez a "hányás miatt kiszálltam, szemetet nem nézek" duma meg a tényleg a szellemi nyomor netovábbja. De hogy az első rész közepén szétordítja valami árnyéklény két ember fejét baszás közben, azzal gondolom semmi probléma nem volt. :/
jürgen baromartz 2017.06.28. 02:50:08
Maga Lynch mondta, hogy sokkal inkább egy nagyon hosszú film ez, mint egy tévésorozat. Meg kellene várni a végét, utána egész biztosan lesz értelme. Én a magam részéről meg inkább örülök, hogy van valami, aminek a cselekményét nem a reklámszünetekhez igazítják, és nem epizódvégi cliffhangerekkel hülyíti a proletárt.
DarkFuture 2017.06.28. 04:02:09
Továbbá a termonukleáris robbanás az első pár pillanatban átszakította a tér-idő szövetét így létrejött egy féregjárat a két világ között mindössze pár millisecundum erejéig.Ez az idő pont elég volt arra,hogy "ANYA" észlelje a szakadást és átküldje BOB-ot és a favágókat rajta.Namost a félkarú elmondja a sorozatban,hogy negyven éve,hogy itt van BOB.Szóval annyi a lényeg,hogy a tojás amiből kikelt a békadémon az bizony BOB volt az agygömb ami átjött a robbanáson,de évekig hibernálva volt.Az altatós mantra teljesen random volt mint láthattuk mindenki elaludt így bárhol is járt a békadémon(bob) gyakorlatilag bárkibe belebújhatott volna,de a kislány háza volt a legközelebb hozzá és ott azonnal bele is mászott.Szóval lehetett volna az autószerelő is a gazdatest,ha épp ő vele találkozik.A mérgező cucc amit kihányt a rossz cooper az bizony a kénes démoni plazma volt ami ha eltávozik akkor az ereje is megszűnik.Laura Palmer-t ellenpólusnak hozta létre az óriás látván az anya démoni hányását,hogy ellensúlyozza a sok gonoszságot amit kiokádott.Egyébként Lynch a valóságot próbálja elmagyarázni nekünk a CIA klónokról,a démoni 4.dimenzióról,és a démoni megszállásokról.
Elnök Úr 2017.06.28. 04:42:24
belert 2017.06.28. 05:40:09
Melchi Zadok 2017.06.28. 06:45:18
Rox 2017.06.28. 06:52:00
a Nanga Parbat rabjai 2017.06.28. 07:10:17
Melchi Zadok 2017.06.28. 07:21:53
szociál · szociesatjukol.blog.hu 2017.06.28. 07:35:43
Ennyi erővel a Mullhollandből is csinálhatnának sorozatot, és akkor egy egész epizódot kaphatna a leszbis jelenet végreh :P
Nem vagyunk egyformák, és értem hogy minden réteget ki kell szolgálni, valaki az ilyen típusú filmeket szereti, ezzel nincs baj, mert miért is lenne, de én tényleg kíváncsi lennék arra ha Lynchtől elvennék a szereket (gomba,crack,lsd stb...) akkor milyen végterméket kapna a néző.
Gaspar Noé filmjeitől is néha felfordul az ember gyomra, de legalább érti és nézhető, Lynchtől is várnék egy filmet amiben megmutathatná milyen egy igazán durva pszihotriller, egy sokkoló, csavaros, gyomorbavágó és NÉZHETŐ !
Veszett a világ és a Kék bársonyon kívül nekem nem igen jut több eszembe amire azt mondanám végre egy jó film tőle.
Én már csak Tarantinoban bízom, hogy durrant még egy nagyot, ő legalább nem merült el a süllyesztőben mint Gájricsike.
netrunner71 2017.06.28. 07:35:44
Azt, hogy a régi TP hangulatából nem kapunk semmit, már az első résznél világos volt.
Persze az is lehet, hogy olyasmit vártam és ezt kaptam helyette.
Szóval, ez nekem már sok, lehet, hogy buta vagyok és csak a barátok közt való már nekem, de én ebből már semmit nem tudok kihámozni.
Valaki említette a Mulholland Drive-ot, na, az pont ilyen volt. Semmi értelmeset nem tudtam összerakni belőle.
Mindegy, már végignézem a teljes sorozatot, hátha kijön még belőle valami, de nem fogom évek múlva újranézni úgy, mint az első kettőt.
immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2017.06.28. 07:44:46
"beleszartam a zongorába, de nem értik" jeligére várom válaszaikat a szerkesztőségbe.
Drago Brutic1 2017.06.28. 07:45:19
Szűcs Attila · http://twitter.com/szucs_attila 2017.06.28. 07:48:02
Szűcs Attila · http://twitter.com/szucs_attila 2017.06.28. 07:50:53
Szűcs Attila · http://twitter.com/szucs_attila 2017.06.28. 07:52:13
dicave 2017.06.28. 07:55:16
blogozdki 2017.06.28. 08:11:13
az viszont KURVđRA idegesítő, ha valaki kortárs zenei műveket a ZAJ-hoz hasonlítja. akkor a festmények is csak kriksz-krakszok?
Alonso Mosley FBI 2017.06.28. 08:38:18
Pár éve volt az ARC kiállításon egy nagy művész, akinek az a számla volt a műalkotása, amit azért adott, hogy megvesszük a műalkotását, ami a számla........ ajjjjj.
exterminador 2017.06.28. 08:51:56
Prof. William · http://profwilliam.wordpress.com/ 2017.06.28. 08:57:21
Viccet félretéve ez rész erősen NAGYON erősen WTF volt.
Csak remélni tudom, hogy lesz köze a főszálhoz és nem csak egy szellemi maszturbációt láthattunk.
Keresztény szellemiségű luxuskurva 2017.06.28. 08:59:05
www.reddit.com/r/twinpeaks/comments/6jq260/s3e8_night_of_the_burning_river_february_24_1902/
szociál · szociesatjukol.blog.hu 2017.06.28. 09:18:38
mulholland2 2017.06.28. 09:24:15
Astrobin 2017.06.28. 09:36:07
más filmjével is így voltam. szép meg jó, de minek?
most, hogy jött a twin peaks folytatása, azért csak elkezdtem nézni, párhuzamosan a régivel, mert nagyon idegesített, hogy a "világ egyik legjobb sorozata", és csak én vagyok képtelen nézni, mert egyszerűen menekülési kényszerem lesz tőle.
én nem vagyok ilyen szofisztikált, hogy megértsem a mitológiáját úgy látszik, de a régi sorozat nagyon leül nekem, mikor elkezdik nyomatni ezt a groteszk szürreális témát, a tegnapi után meg - aminek azt a 32 percét csak átpörgettem - végleg feladom. nekem ez nem hiányzik.
és nem vagyok benne biztos, hogy nem valami öncélú közönség ijesztgetés, hogy aztán ők röhöghessenek a háttérben, hogy az egész világ azon filózik, hogy mi a jó frászt láthatott.
Pierr Kardán 2017.06.28. 09:41:53
abrakzab 2017.06.28. 09:49:16
Dr. Gy. Dr. Fűegér 2017.06.28. 10:02:22
azért meg nem tudok elég hálás lenni, hogy végre valaki hajlandó telibeszarni a nézői elvárásokat, amik lassan mindent maguk alá fognak temetni.
Elnök Úr 2017.06.28. 10:03:29
rozsit 2017.06.28. 10:04:28
Csak néhány gondolat, ami -mint Twin Peaks rajongó- elsőre eszembe jut:
(nem néztem utána, csak emlékezetből)
- a tuskó lady-t is elrabolták egyszer, még kislányként, ő is járt a fekete barlangban, ha jól emlékszem
- a Twin Peaks titkos története könyv alapján a jók és a gonoszok örök harcának egyik megtestesülése BOB és az óriás egymás elleni harca. Jók=óriás=fehér barlang. Rosszak=BOB=fekete barlang.
- azt is tudjuk, és fentebb is írtátok, hogy ez a "harc" már 1945 előtt is zajlott, már a Twin Peaks környéki indiánok is találkoztak vele
- ha jól emlékszem, olyan is volt, hogy nemcsak Twin Peaks környékén vannak fekete és fehér barlangok, hanem szerte a Földön
- ezeket kutatta többek között Twin Peaks polgármesterének testvére, aki egy titkos kormányszervezetnek dolgozott. Munkásságát többek között Új-Mexikó államban, az atomrobbantások helyszínén is végezte...
- a mostani 8.részben ábrázolt "dimenziók közötti ugrás/átlépés - BOB születése stb)" szerintem csak egy módja ezen "ugrásoknak". Ugye a Twin Peaks korábbi részeiben/évadában ugyanez történik az erdőben a fekete barlangnál
Most hirtelen ennyi első felindulásból.
(a 8.rész fekete-fehér képi világa szerintem igazi klasszikus lesz)
stikasz_1 2017.06.28. 10:04:46
Elnök Úr 2017.06.28. 10:05:01
Keresztény szellemiségű luxuskurva 2017.06.28. 10:08:44
Akinek tetszik, az csak azért lehet, mert sznob, tehát akinek nem, annak azért, mert buta paraszt. Kösz a levezetést.
DaveEr 2017.06.28. 10:09:20
Beszédes, hogy a 2. rész után 73%-ot vesztett a nézettségéből! 0.10 a "reach" a 18-49 korosztályban, tehát konkrétan semmi!
mulholland2 2017.06.28. 10:14:33
Elnök Úr 2017.06.28. 10:17:01
blogozdki 2017.06.28. 10:21:12
nyilván tájékozott vagy, de arról nem tájékozódtál, hogy Lynch kvázi életművét zárja le ezzel a monstre filmmel (magyarul nem lesz folytatás, így a kaszának sincs értelme)
Elnök Úr 2017.06.28. 10:26:07
mulholland2 2017.06.28. 10:29:09
Elnök Úr 2017.06.28. 10:30:24
toodark 2017.06.28. 10:32:44
akik látták jobbára nem értették, de még nagyon sokszor fogják elmondani, hogy látták élőben.
monanarchia · http://kretenvilag.blog.hu/ 2017.06.28. 10:55:45
Bruti · www.facebook.com/Brutistandup 2017.06.28. 11:02:25
Én még azt is meg merem kockáztatni, hogy a Lynchéktől ered néhány ötlet, amit bedobtak a hülyéknek, hadd rágódjanak, hypolják a cuccot. Én akarom szeretni ezt, meg követem is, de bazz, aki azt mondja, hogy ezt mindenféle utánaolvasás nélkül érti, az hazudik.
Keresztény szellemiségű luxuskurva 2017.06.28. 11:14:24
Alick 2017.06.28. 11:17:27
exterminador 2017.06.28. 11:29:01
Egyébként én Peter Greenaway-el értek egyet, aki szerint a filmek iszonyatosan nagy többsége nem tud elszakadni a XIX. századi regény és színház konvencióitól, ezért a nézők többsége egyszerű, realista, megfilmesített irodalommal találkozik. Ez pedig baj. Ugyanis amikor jön valaki, mint pl. Lynch, és felrúgja a szabályokat, akkor prüszkölnek, mert nem hajlandóak megerőltetni az agyukat. Szerintem baromi unalmas, ha mindent az ember szájába rágnak, ha minden le van vezetve logikailag. Ezért én már szinte kizárólag szürreális filmeket nézek.
blogozdki 2017.06.28. 11:50:59
akkor remélem Neked is bejött a Torinói ló ;)
Serrin 2017.06.28. 12:00:13
A 8. rész tényleg nehezen fölfogható, de majd egyben újra meg kell nézni az egész szezont. A másik meg, hogy stílusban korábbi filmjeit is idézi és ez éppen az Eraserheadre hasonlított. Na, ez az a film, amit DL rajongóként is nehéz megnézni.
Szerintem, aki ezt nem hajlandó elfogadni, az ne is akarja szidni. Én is szidhatnék sok mai sorozatot, de nem teszem meg, mert sehova sem vezetne.
Ez egy rétegfilm lett és annak pont jó. Én kifejezetten örülök neki, hogy ezt kaptuk és nem egy leporolt S2-t.
Serrin 2017.06.28. 12:00:59
_-_-_ 2017.06.28. 12:10:51
Vétek nem megnézni az eredeti sorozatot. Én már vagy háromszor láttam.
Venyercsán Dávid 2017.06.28. 12:52:21
Xlendon 2017.06.28. 13:08:27
Amit sajnálok, hogy az 1. részben az üvegkocka abban az épületben briliáns ötlet volt, azt reméltem, hogy az részeken át kitart, de hamar vége lett.
exterminador 2017.06.28. 13:28:45
sans paraben 2017.06.28. 13:33:19
persze ha adnak rá pénzt meg felületet, lynch nyilvánosan is maszturbálhat - és adtak rá pénzt meg felületet.
KukuxuBucsu 2017.06.28. 13:38:37
Remélem mielőtt a szart lehúzzátok, azt is ilyen hosszasan elemezgetitek és kóstolgatjátok minden alkalommal.
Elnök Úr 2017.06.28. 13:39:15
Ezzel természetesen nem azt mondom, hogy Lynch teljes életműve trash, csupán azt, hogy attól hogy egy vacak alkotást Lynch hozott össze, még ugyanúgy vacak lesz. Például az említett Eraserhead valóban mestermunka és még ma sem kopott szinte semmit. A twin peaksnek ez a reloadja meg egy öncélú, harmatgyenge parasztvakítás.
Lynch mellesleg olyannyira nem szarik a kommersz világlátásra, hogy pont a stúdióelvárások, no meg a pénztárca miatt zuhant óriásit már a második évad is a 90-es években. Mert hát a nagy Lynchnek húznia kellett, már úgy is, hogy nem volt mit :D
Bicepsz Elek77 2017.06.28. 13:42:01
Serrin 2017.06.28. 13:53:30
Suksori 2017.06.28. 14:17:49
nolant nem sokra tartják elit kritikusi körökben, szóval ő nem jó példa.
lynchet jobban elismerik
Elnök Úr 2017.06.28. 14:24:20
Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2017.06.28. 14:26:28
Szóval mostantól nézze az, akinek két anyja van (: (: (:
Serrin 2017.06.28. 14:27:09
exterminador 2017.06.28. 14:28:53
Elnök Úr 2017.06.28. 14:30:09
FlybyWire 2017.06.28. 14:30:29
Én se értem, de ha valaki csak azt tudja élvezni, amit ért, az elég egyszerű lény :)
Jól megrekedt az evolúcióban.
FlybyWire 2017.06.28. 14:32:34
Suksori 2017.06.28. 14:33:09
az egész műfaj per. def. alkalmatlan arra az ostoba művészieskedésre, amit lynch nyom.
hangulat, esztétika, akinek bejön szereti, akinek nem, nem.
én pl. nem, de akik igen, azok miért ne néznék?
FlybyWire 2017.06.28. 14:33:30
Na, kicsit megkönnyebbültem, hogy az agyukat nem csak fejkitöltésre használok is tévedtek ide.
FlybyWire 2017.06.28. 14:35:12
FlybyWire 2017.06.28. 14:40:38
A fantázia ritka kincs, majd guglizd meg.
FlybyWire 2017.06.28. 14:42:39
Éjjel-nappal Budapest?
blogozdki 2017.06.28. 14:55:09
FlybyWire 2017.06.28. 15:02:55
Keresztény szellemiségű luxuskurva 2017.06.28. 15:11:39
Ed Wood kb. annyira volt avantgárd, mint ma Uwe Boll. Tök egyszerű szórakoztató hulladékfilmeket csinált, legfeljebb a lelkesedése menti, meg az, hogy a totál tehetség- és pénztelenség dacára mindenáron filmezni akart, kb. ettől lett a hulladékért rajongó hipszternemzedék szent állata sok évvel később.
Prof. William · http://profwilliam.wordpress.com/ 2017.06.28. 16:06:54
Vagy pedig a Sharknado 1-2-3 megálmodója. :)
DaveEr 2017.06.28. 16:39:27
Mondok egy ellen példát: Fargo. Zseniális volt a 3. évad (is), és az FX egyik húzó sorozata, stabil nézettséggel, szerették a kritikusok és a nézők is. Lehet jól csinálni a nem kommerszet is.
mulholland2 2017.06.28. 18:38:42
Meg mi az hogy "többre számított" majd nézzük meg 2 év múlva, valószínüleg a TP 3. évada lesz az amit még meg fognak említeni pár helyen :)). Mert hogy valóban egyáltalán nem kommersz és már most jó értelemben megosztó. Aki nem tud elmélyedni egy jelenetbe és csak a hagyományos amerikai narratívát kedveli az persze szenved. De aki el tud mélyülni, uram bocsá még az agyát is használja, az persze élvezi a bonbonokat amiket kap :) Pont jó, hogy Linch most szembe megy a konvenicókkal és olyan folyású sorozatot készített, ami arra kényszeríti az embereket, hogy agyaljon rajta, hogy mit miért, miér hogyan. Persze sok teórián maga Linch is jót mosolyog szerintem, de pont ettől jó. Akit zavar ez a fajta "időtlenség" az persze lázad, hogy hát nem ezt akarom én látni. De aki rászánja az időt és tudja úgy nézni, hogy elfogadja a játékszabályokat, az bizony jól szórakozik. Linch valóban nem való mindenkinek és ez nem sznobizmus, hanem az ő stílusa ilyen. Viszont ha rászánod az időt igen is borzongató tud lenni.
alecwolf · http://autohistory.blog.hu 2017.06.28. 20:07:22
Azt hiszem erős 80% szellemi spricc, 20% eredettörténet.
Nincs ezzel baj. :)
Kritikuss! 2017.06.28. 20:34:20
Alick 2017.06.28. 20:46:28
:)
Elnök Úr 2017.06.28. 20:53:08
És nem, nem kell jönni az éjjel-nappal budapest, transformers, meg standard amerikai narratíva mantrával. Mint mondtam, attól hogy vmi elüt a mainstreamtől, még nem lesz szükségszerűen jó, és ugyanígy ha vki vmi "unortodox" dolgot nem kedvel, még nem lesz sem hülye, sem egysíkú ízléssel rendelkező. Ez a 3. évad pedig számomra pont ugyanolyan öncélú, bugyuta és nevetséges, mint pl Lars Von Trier Nimfomániása.
Adonyi Eniko 2017.06.28. 21:15:25
Megyko · http://www.szinkronrendezo.blog.hu 2017.06.28. 23:16:03
Rox 2017.06.28. 23:28:22
Keresztény szellemiségű luxuskurva 2017.06.29. 00:00:48
Nem, nem ugyanarról. Született csomó primitív hulladékfilm a bélyegnyaló korszak után, sőt közben is, de akkora fekete garbós hipszter sznobról még nem hallottam, aki Lynch mellé tette volna mondjuk Russ Meyer munkásságát vagy a Karate Kid 28-at. Azért többnyire ők is a helyükön kezelik a dolgokat.
Elnök Úr 2017.06.29. 00:37:17
Egyébként Ed Woodot a belemagyarázás miatt hoztam fel, de hozhattam volna horror példákat is (talán még jobban is menne Lynch-hez), amikor nyilvánvaló semmibe tényleg megpróbáltak a sznobok belemagyarázni s vmit pl az It follows esetében. De megint teljesen más területről akár Ridley Scott fél munkásságát is bele lehetne emelni ebbe a körbe, mert ott is tetten érhető az, ami Lynchnél. Az életmű kiemelkedő darabjai okán az életmű pocsék felébe is hajlamosak az emberek belelátni vmit, ami rohadtul nincs ott.
netrunner71 2017.06.29. 07:57:46
A válasz: lizergsav-dietilamid!
Suksori 2017.06.29. 10:40:36
ami arra kényszeríti az embereket, hogy agyaljon rajta, hogy mit miért, miér hogyan."
ennek szigorúan csak és kizárólag akkor van értelme, ha van egy végső racionális megfejtés, ami persze kétértelmű is lehet.
ha nincs, akkor az egész felesleges, üres, és nem krimibe való.
ennyi.
FlybyWire 2017.06.29. 14:54:45
Keresztény szellemiségű luxuskurva 2017.06.29. 16:39:16
És neked ki mondta, hogy ez krimi?
Goosnargh · http://mostittvagyok.com/ 2017.06.29. 18:05:37
Rox 2017.06.29. 20:31:44
sweeney todd 2017.06.29. 20:52:02
mulholland2 2017.06.29. 23:05:52
Bicepsz Elek77 2017.06.30. 02:28:17
Sokkal jobb igy bemutatva az 1990 ota megvaltozott kisvarosi let. A tulvilagi lenyek az elektromossagon keresztul kozlekednek(ahogy Cooper is), megvsok szereplo nehezen esik le(miert is nyirja ki oket a gonosz torpe).
dr.toth.dani 2017.07.01. 22:27:23
palq75 2017.07.06. 22:13:37
Mr. Neutron 2017.07.10. 20:08:27
Világfa 2017.08.13. 16:34:16
Más: az alábbi linken található 1993-as cikk megállapításainak nagy részét, az értelmezés egy szintjén el tudom fogadni. Átgondolhatónak, megvitathatónak tartom. Számomra érdekes átgondolni az új évad fényében is.
www.filmvilag.hu/xista_frame.php?&ev=1994&szam=10&cikk_id=1202
"... Cooper ügynök nem jut el a teljes megvilágosodásig, vagyis nem talál ki a labirintusból, foglya marad a megsemmisülés rettegésének, mert még ragaszkodik a földi világhoz, még túlságosan kötődik Énjéhez. Mikor a halottak között megpillantja szerelmének vérbefagyott holttestét, valóságnak véli ezt a látomást, úgy reagál, mint bármelyik földi halandó, tehát nem lehet kiválasztott. Felajánlja lelkét a Gonosznak szerelme életéért cserébe. Így teste megkettőződik: az egyik, az eddigi életét leélő Cooper valóban meghal, ottmarad örökre a halottak között, mint látszatalak, árnykép, szellem és egy másik, Cooper formájú üres test tér vissza a földi világba, benne az újra testetöltött Gonosz erővel.
A Twin Peaks tehát mégsem az emberiség üdvtörténetének modellje egy ember üdvözülésének történetén keresztül, hanem az emberiség elkárhozásának útja egy ember elkárhozásán keresztül. A Twin Peaks-sorozat egy sikertelen beavatási folyamat története.
Egy üdvtörténet eleve nem tragikus. Az emberi lét tragikumának története elkárhozás-történet. Az ember tragédiája. A misztérium nem sikerül, az ember örökre elszakadt gyökereitől, az örök szeretetre és jóságra törő isteni teremtő erőtől. Örökre megrekedt az anyagi világban, az individuális Én határai között, vagyis csak a Gonosz erőit képes hordozni és örökíteni. A Twin Peaks a fausti kultúra végeként határozza meg a mai kultúrát. Az emberiség fausti útjának, az emberi kultúrának vége. Faust kárhozata nem egyéni tragédia, hanem az emberiség végső és kollektív tragédiája.
Cooper ügynök eladja a lelkét az Ördögnek a Milói Vénusszal díszített vörös labirintusban. A jelenet összegezni igyekszik az emberiség különféle kulturális hagyományait, a klasszikus görögséget, az ezoterikus okkultizmust, a hermetikus hagyományokat, az asztrológiát, az alkímiát, a mágiát, a katolicizmust, a protestáns etikát, az ateizmust, a materializmust, a logikát, a modern tudományt és technikát. A Twin Peaks a posztmodernt követő világérzés egyik reprezentánsa: a posztmodern radikális eklektikájára a radikális szintézis a válasz. Ennek a törekvésnek a jegyében igyekszik összekötni az emberiség tudományos-technikai-materialista örökségét az ezoterikus-okkult hagyománnyal, a racionalizmust a metafizikával, a hétköznapi praktikus tudatot a transzcendens tudattal, és úgy tűnik a számára, hogy a két legvégletesebb hagyomány összekapcsolásának eredménye törvényszerűen negatív.
A Twin Peaks sorozat a világon egyeduralkodó hatalommá vált, természetfölötti realitásként létező Gonosz ideológiájának reprezentáns terméke."
Bruti · www.facebook.com/Brutistandup 2017.09.04. 19:02:51
davinci66 2017.10.23. 20:36:04