A változó médiafogyasztási szokások igencsak összeforrtak az Origotól botrányos körülmények között távozó újságírókkal, most mégis ezzel a szóval kell indítani, ha a Középsuliról akarunk írni, ami az utóbbi évek egyik legérdekesebb magyar sikertörténete. Az nem igazán jelent újdonságot, hogy a 25 év alatti korosztály már nem igazán néz tévét, meg egyébként sem keresi a híreket, arra van beállva, ami szembe jön az információs szupersztrádán. Erről az Indexen ősszel egy hosszabb cikkben is írtunk.
Történetek, szappanoperák viszont kellenek nekik, csak már nem a kereskedelmi tévéktől, hanem YouTube-ról. Ezt ismerte fel valamikor 2015-ben Dr. Kiss Róbert Richárd is, aki régóta dolgozik a magyar médiában, hogy a kozepsuli.hu fiatalokat célzó portáljuk önmagában nem fog megélni, és az sem lesz elég, ha tinédzser riporterek vicces videókban kérdezgetik az utca fiataljait a védekezés nélküli szexről. Kellett egy zászlóshajó, egy sorozat, ami sokkal könnyebben tud több embert elérni.
Ez lett a Középsuli, aminek bizonyos epizódjai ma már másfél milliós nézettségnél tartanak, de nem igazán találni olyan részt, amit 400 ezernél kevesebben néztek volna meg, ami tiszteletet parancsoló teljesítmény. (A legfrissebb epizód néhány nap alatt megugrott a 250 ezret.) Pedig tényleg nem talált ki semmi forradalmit. Fiatalok kezébe adta az irányítást, és készíttetett egy sorozatot, ami egy középiskolai osztály mindennapjait mutatja be, vállaltan eltúlozva és kis költségvetés mellett. A legtipikusabb jeleneteket kell elképzelni gimnáziumból: szenvedés a tesiórán, áskálódás a szünetben, csajozás az osztálykiránduláson. Az egyszerű megoldások mindenütt tetten érhetőek, a hang, a vágás, a világítás legtöbbször olyan esetleges, pont mint egy diáknapi film esetében.
A végeredmény viszont bejön a népnek és a sorozat viszonylag rövid idő alatt komoly rajongói bázist alakított ki magának. Mikor az interneten próbáltam felkutatni a sorozat rajongóit, akkor azt tapasztaltam, hogy egy bizonyos kor felett mindenki igyekszik hozzátenni, hogy csak iróniából nézi és nevet rajta, mert egyébként tudja, hogy az egész nem képvisel magas minőséget. De megnézik és végeredményben ez a lényeg.
A Középsuli jelentősége pedig egyre nagyobb, ahogy az egész produkciót szerkesztő Kovács Robertina is elmondta egy interjúban, olyan számai vannak a sorozatnak, hogy egyszerűen, aki a tizen-huszonéves korosztálynak akarja megmutatni a termékét, az előbb-utóbb nem fogja tudni megkerülni a YouTube sorozatot.
Az első lépéseknél azt tűzték ki célul, hogy 10 ezres nézettséget érjenek el, arra érdemes építeni, és előbb-utóbb nyereséget is lehet rajta realizálni. Ezen sikerül elég régen túllépni, viszont ez nem jelenti azt, hogy eljött a sorozat számára a Kánaán, vagy hirtelen sokkal többet költenének rá. És lehet, veszítene is a bájából a Középsuli, amit mindig egyetlen kamerával rögzítenek, ami kénytelen ide-oda forogni, ha követni akarja az eseményeket, és esetleg azt mutatni, aki éppenséggel beszél is.
Ez az amatőr báj segíthet hatékonyabban kommunikálni, hogy amit látunk, az paródia, és az, hogy az összes klisékből áll az egyáltalán nem bug, hanem feature. A Középsuli a lehető legegyszerűbben akar szórakoztatni, úgy, hogy közben a lehető legklasszikusabb helyzeteket dolgozza fel. Mindenki egy klisé, a tesitanártól kezdve a pénzéhes cserediákon át az üresfejű macsóig. De közben a sorozat megpróbál valami ismeretterjesztő, szinte már közszolgálati feladatot is elvégezni.
Itt aztán nem tudom egyértelműen eldönteni, hogy mennyire végez hasznos munkát a sorozat. Például a szexuális felvilágosítás hazai helyzetéről 2013-ban írtunk utoljára az Indexen, és akkor is az derült ki, hogy ez a téma olyan, amit a tanárok jelentős része kellemetlen kötelezettségnek él meg és nem igazán tudja senki, hogy mégis hogyan kellene a fiatalokkal a szexről beszélni. Pedig ez, ha lehet ilyet mondani, még fontosabb egy olyan világban, ahol az internetnek hála viszonylag könnyen juthatnak el egészen durva videókig. A Középsuli talán pont ezt a helyzetet felismerve áll bele páros lábbal áll bele ezekbe a kínos szituációkba, és nem fél arra felhúzni egy jelenetet, hogy két lány egy teljesen életszerűtlen szituációban beszéli meg a szex menetét, illetve a különböző pózokat.
A sorozat megpróbálja a másik helyzetet is kifigurázni és megmutatni a lehető legkínosabb szituációt, amikor valaki olyan jön be felvilágosítást tartani, aki egyáltalán nincs erre felkészülve. Olyan mintha az Office sorozatok kínos humorát, kamerakezelését, a Szomszédok ártatlan közszolgálati jellegét próbálna valaki parodizálni a lehető legminimálisabb eszközökből, improvizációra épülő helyzetekkel és amatőr színészekkel. Az, hogy a végeredény mennyire szórakoztató egy teljesen másik kérdés.
A nézettségi adatok önmagukért beszélnek, a Középsuli csatornájának hamarosan meglesz a 200 ezredik feliratkozója, rengeteg 18 év alatti fiatal akar a sorozatban szerepelni, a szponzorok pedig csak tovább fognak gyűlni, hogy egy újabb, ehhez fogható finoman szólva is szokatlan termékelhelyezéssel szerepeljenek a sorozatban.
Nem számít tehát a teljesen esetleges karakterépítés, a narratív kohézió hiánya, vagy a fakezű vágások, mert a nem úgy tűnik, hogy apadna a közönség. A Középsuli egy alternatív univerzumban zajlik, ahol lehet, hogy több nap telik el, de közben a szereplők mégis ugyanabban a ruhában vannak, mintha görög színházat néznénk és a jelmezek meg a díszletek csak jelképesen vannak ott, valójában csak elvonják a figyelmet a lényegről.
Az epizódokkal folyamatosan kísérleteznek az alkotók, meglátjuk, hogy meddig mehetnek el. Az utóbbi időben egyre több a reklám, illetve egyre gyakrabban vannak olyan földrajzórai betétek, ahol teljesen elhagyjuk a sorozat szereplőit, és azt nézhetjük helyette, hogy a sorozat atyja, Kiss Róbert Richárd mutat be valamilyen egzotikus országot a bolygó másik feléről. Ezek valamennyire bele vannak ágyazva a történetbe, de nyilván annál kevesebb idő jut a Középsuli sztárjainak a csillogásra. Viszont Kissnek egyértelműen az a célja, hogy minél több valódi ismeretterjesztő anyagot juttasson el az egyre komolyabbra hízó internetes közönségnek.
Az ismeretterjesztés és a reklám határmezsgyéjén vannak azok a videók, amik különböző felsőoktatási intézményben mutatják a sorozat szereplőit, akik elképesztő naivitással fedezik fel, hogy Kecskeméten a legnépszerűbb az autómérnöki szak. Ezek egy része mondjuk külön videókban fut a csatornán, amik nem is tudnak egyelőre felnőni a Középsuli sorozat nézettségéhez. Persze a 30-40 ezres nézettséget sem kell szégyellni.
Ami érdekesebb kérdés, hogy a sorozat történetében megjelenő reklámokkal mi lesz, és előfordulhat-e az, hogy a közönség egyszer majd azt mondja, hogy az ordibáló testnevelő, vagy a folyamatosan romcsizásra vágyó lány javára megy a sok termékmegjelenítés. Ezek ráadásul általában ugyanazzal a gyermeki lelkesedéssel kerülnek be az epizódokba, mint minden más, szóval még kérdést is felvet, hogy a Boci csokinak mennyi haszna származik belőle, hogy perceken keresztül láthatjuk, hogy az egyik szereplő minden erejével megpróbál ráhúzni egy óvszert.
Ráadásul a változó médiafogyasztási szokásoknak az is a része, hogy a marketing sem úgy zajlik, hogy kiplakátoljuk a várost, hogy fizetett Facebook hirdetésben juttatjuk el a videókat a célközönségnek. A középsulisok inkább a meglévő rajongókra koncentráltak, nekik szerveztek programokat és igyekeztek elérni, hogy úgy érezzék, a Középsuli szereplői csak egy karnyújtásnyira vannak tőlük és mindig elérhetőek.
Ezekről a közönségtalálkozókról aztán készült videó, lehet Instagramon szelfizni a szereplőkkel, mert az egyéb tartalomgenerálás nagyon fontos a sikerhez, ahogy azt a norvég Skam esetében is láthattuk. A sikert pedig máshol is szeretnék megismételni, a román változat első epizódja már el is készült, Oroszországban pedig már gőzerővel dolgoznak a helyi változaton, komoly színészek részvételével. Ehhez kellett az, hogy a Középsuli olyan cégekkel dolgozzon együtt, mint például az OTP Bank, aminek nemcsak Magyarországon van érdekeltsége, hanem például Romániában vagy Szlovákiában is.
A websorozat vonatra pedig az MTVA is felugrott és idén indították be a Holnap tali! című sorozatot, ami szintén abban bízik, hogy a Középsuli közönsége nyitott lesz egy másik, hasonló koncepcióval dolgozó sorozatra is.
Fidesz Bérenc (törölt) 2017.02.13. 07:43:04
bontottcsirke 2017.02.13. 07:50:33
Vincenzo6 2017.02.13. 07:57:10
Az igazi Trebics 2017.02.13. 09:20:13
Bergyilkos Bohoc 2017.02.13. 09:26:21
KapitányG 2017.02.13. 09:30:58
Bergyilkos Bohoc 2017.02.13. 09:47:27
savrola 2017.02.13. 10:03:43
Duplaxiii 2017.02.13. 10:07:51
Egyrész ki a frantot érdekel az origós bevezetés, miért meghatározó bármire is az onnan elzavart társaság? Nem meghatározó és tanult újságírókról van szó.
Másrészt ez a baromság egy jelenség és nem meghatározó irányvonal! Amit egy adott generáció csinál az rájuk jellemző és nem a társadalmakra. Amennyire primitívvé lett változtatva (net, okostelefonok) ez a szerencsétlen generáció, annyira primitív a nekik szintén marketingokokból gyártott szemét is. Ha nem az elbutítás lenne a cél, akkor nem reklámoznák itt is az ilyemit.
A szerző pedig egy valós és évek óta tartó folyamatot írt itt le, mint valami forradalmat, ami ezekhez a fiatalokhoz, ezek szokásaihoz kapcsolódna, amit ez hozna létre.
Nem kedvesem, a tévézési szokások sok éve megváltoztak (ugye egy másik generáció meg idegenből letöltött sorozatokat néz eredeti nyelven), a társadalom elég nagy hányada fordul el a klasszikus televíziózástól és a Youtube-vonal is sok éve működik.
Ezekek nem ez a ócska stílus honosítja meg, hanem ellenkezőleg!
A már élő és népszerű alternatív televíziózás hullámaira ül fel a ifjúsági bunkósorozat!
És ezt a blogger propaganda célból írta meg ide, hiszen jóesetben az idelátogatók a büdös életbe nem foglalkozna a helyzettel. A "célközönség" meg nem olvas ilyen blogot.
2017.02.13. 10:49:44
Meg amúgy is tele reklámokkal... ez inkább kellemetlen lesz hosszabb távon.
A sorozatban a fiúk kis pudvák, de a csajoknek jó a sege meg a mele.
Szerintem senki se azért nézi, mert jó, hanem pont azért, amiért a Szomszédoknak is kultusza lett: mert annyira gagyi, hogy lehet rajta a fejüket fogva röhögni.
Addig megy, amíg az OTP tolja. A youtube tele van külföldi websorozatokkal, nem gondolom, hogy ez a magyar gagyiság úttörő lenne.
rocksziklai szatyorkőzet 2017.02.13. 11:19:18
"nem bug, hanem feature" / @Colonel H. Stinkmeaner: én meg azért eszek szart, mert amúgy nem ennék, de mégis eszek, mert szar, de jó. Erről az jut eszembe, amikor a buta, parasztprolit szembesítik azzal, hogy buta parasztproli és a rögtön előhúzza, s beveti a "de büszke vagyok rá!" panelrakciót. Önmagával magyarázni az igénytelenséget és még ki is húzni magunkta hozzá, ősi idióta szokás.
rocksziklai szatyorkőzet 2017.02.13. 11:32:55
rocksziklai szatyorkőzet 2017.02.13. 11:34:30
Kettlebell József 2017.02.13. 12:18:00
Mellbimbó nyalás, csöcsörészés, seggnyalás tök poén, főleg ha azt tizenévesek csinálják. Tényleg szeretném ha a 12 éves lányom ilyen szarokat nézne, és tök poénra venné, mikor egy idegen srác rámarkol a mellére. Nincs ebben semmi rossz, a neten is láttam mennyire poén, mondaná ő.
Aztán ha felnőtt nem érti majd, hogy a sixx félék milyen szexuális zaklatásról hadoválnak különböző blogokon, hiszen a csöcsörészés kúl.
És ha jól sejtem most egyik női gittegylet sem fog hangoskodni, mert a szexuáliszaklatáspanda befigyelt a sorozatba, de annó arra volt eszük, hogy a rendőrség videóján felháborodjanak.
Középsuli kúl, tessék nyalni és markolni, ja meg szopni, lehetőleg már 12-16 évesen a suli WC-ben.
polpetti 2017.02.13. 15:28:07
reqcka 2017.02.13. 16:06:43
Ha valaki szponzorálja ezt sz@rt, abból kinézem, hogy PR-cikket is írat..
5perc 2017.02.13. 16:47:43
A közszolgálati évekig húzta, hogy az üresen hagyott lyukakat betömje, aztán ami lett belőle, hát...
Mdavid89 · http://iranynewyork.hu 2017.02.14. 13:53:40