Megéreztem, hogy kell adnom egy lökést az MTVA sajtóosztályának ahhoz, hogy elkészüljön a Tökéletes Sajtóközlemény: sikerült a magyar sajtó jelentős része és a szakemberek által is egyöntetűen bukásnak tekintett március 15-i nézettséget kihozni úgy, hogy a naiv olvasók azt higgyék, mindenki hazudott, a köztévé meg letarolta a piacot, hiszen 5,3 millió néző, az már komoly szám, ugye.
Lófaszt.
Az MTVA megint azt csinálta, amit oly sokszor: önkényesen kiválogatott olyan számokat, amik a nézettségről, a valós nézői aktivitásról semmit nem mondanak el, viszont kiválóan mutatnak papíron. Ezt eljátszották Rákay Philip Itthon vagy - Magyarország, szeretlek! című hagymázas álmának nézettsége esetében is, én meg megírtam, ők pereltek érte, a bíróság meg elküldte őket a halál faszára, mert azt a nézettségmérésben járatlan bírónő is belátta, hogy az nem életszerű, amit az MTVA a sajtóközleményében közzétett.
Erre itt az újabb mestermű. Kicsit kivesézzük, ha nem baj.
1. Az indulás napján, március 15-én 3,5 millió fő volt a csatorna összesített elérése a Nielsen Közönségmérés szerint. Az öt közszolgálati adó együttes napi elérése az idei év megelőző tíz vasárnapi napjához képest 12%-kal nőtt március 15-én, ami azt jelenti, hogy a kumulált elérés mutató szerint, összesen 5,3 millióan kapcsoltak a közmédia műsorára.
Kumulált/összesített elérés. Azon személyek száma vagy aránya (COV illetve COV%), akik az adott események - idősávok vagy műsorok - közül legalább egybe minimum 1 percre belenéztek. Ez az a szám, amit nem szoktak alkalmazni, mert nincs értelme. Ugyanis nem mér semmit. Ez kb. olyan mintha a BKV kihasználtságát azzal mérnénk, hányan haladnak át az összes BKV-megállón, és azt mondanánk, hogy 123 millió per év. Akár még igaz is lehetne, de használhatatlan szám. Ez csak azt mutatja, hogy az öt köztévére összesen egy percig ennyien kapcsoltak oda. Ez nem nézettség, ez a kétfejű borjúra való rácsodálkozás száma, odakapcsol, egy percig nézi, majd megy Liam Neesont nézni az RTL Klubra.
A nézettségmérésben releváns számnak a rating, azaz nézettség (a tévés háztartások hány százaléka nézte az adott műsort) és a share, azaz közönségarány (a bekapcsolt tévék hány százalékén ment az adott műsor) számít, különböző célcsoportokra (18-49, 18-34, 18-59, teljes lakosság, stb,) levetítve. Ebben az összevetésben a közmédia eléggé leszerepelt, erről itt írtunk bővebben.
2. Az óránként jelentkező új M1-es híradók közül a délelőtti kiadások 220 ezer fő fölötti nézettséget és 11% körüli közönségarányt értek el, az egyes kiadások elért közönsége 346 ezer fő volt.
A délelőtti műsorsávban a Nemzeti Hírtévé 220 ezer fő feletti nézettséget egyszer, reggel 8 és fél 9 között ért el, 241 380 fővel (célcsoport: teljes lakosság) Délben voltak a csúcson 265 442 fővel, de az már nem délelőtt, ugye. A többi híradó nézettsége elmaradt a 220 000-es számtól, amiről a sajtóközlemény mesél. A 11 százalék körüli közönségarányt sem tudjuk értelmezni, ez most a Híradókra vonatkozik? Milyen korcsoportban? Hány adásra? Átlagolva? Az elért közönségről meg már írtam.
Még valami. A fenti képen a Nemzeti Hírtévé hírműsorainak nézettsége miatt veri a mellét pirosra a közmédia, de annyira ostobák, hogy nem látják, mekkora öngól lőttek. Hiszen ha az össznézettséget leosztjuk húsz műsorra, akkor műsoronként 132 030 főt kapunk. Az meg pont a legalacsonyabb szám az összevetésben (leszámítva a Duna Worldöt), ugye.
3. Az M1-en 19:30-kor jelentkező híradó több mint 50 perces kiadása 794 ezer nézőt ért el hosszabb-rövidebb időre.
Az M1-en 19:30-kor jelentkező híradó az első félórában 239 017, a másodikban 210 640 nézőt érdekelt. A 794 000-es szám az oda, majd elkapcsolók száma. Jól hangzik, mint az S-oszályos Mercedes a hatodik emeleti panel erkélyén, csak semmi értelme.
4. A Duna TV-t is megtalálták a nézők, hiszen a Magyarország, szeretlek! este 20 órakor 552 ezer fős nézettséget és 10,5%-os közönségarányt ért el.
Pontosan. Ugye, hogy lehet rendes számokat is közölni?
5. Az MTVA új gyermekeként bemutatkozó új sorozat, a Kossuthkifli első részének nézettsége 21.00 órakor 435 ezer fő volt, 9,7%-os közönségaránnyal és 974 ezer elért nézővel.
Ismét az elért néző - mit akarnak ezzel sugallni? Az is le lehetett volna írni, hogy a 435 ezer főből 102 ezer a második félórára elkapcsolt, de oké, minek savazza magát a tévé, megtesszük helyettük mi is.
6. Az M2 esti műsorsávjában debütált a Petőfi TV az első, Én vagyok itt című műsorral, amelyre összesen 891 ezren kapcsoltak, benne a Red Bull Pilvakerre is közel félmillióan.
Hogy ez a szám honnan van, azt nem tudhatjuk. A nyolctól fél 11-ig tartó műsornak összesen 252 057 nézője volt, ebből a Pilvakernek kilenctől fél 11-ig összesen 169 ezer. EZ a nézettség, nem AZ, hogy valaki odakapcsolt, belenézett, és elment aludni.
Az MTVA ismét kétségbeesetten próbálja magyarázni a bizonyítványt, azt, hogy a fiatal nézők látványosan nem foglalkoznak sem a nekik gyártott tartalommal (Pilvaker: 0,8 százalékos közönségarány, 15 ezer néző) sem a Kossuthkiflivel (4,8 százalék, 81 ezer néző), az m1 adásáról meg nem is beszélek inkább, mert nekem is van szívem valahol.
Az utolsó 100 komment: