Negyedik alkalommal indult el a köztévé eurovíziós dalversenye, aminek a győztese később Magyarországot képviselheti a bécsi eseményen. Számos változást eszközöltek a műsorstruktúrában, ezzel a köztévé pont azoknak a kertévéknek a nyomába eredt, amit kormány szinten annyira szeretnek ostorozni. Ahogy eddig, úgy a harmincas mezőny most is tele van borzalmas tucatzenékkel, agyonsztárolt ismeretlenekkel és Rákay Phillip közhelykapitány brillírozásával.
Először is kezdjük azzal, hogy milyen változások történtek az idei műsorban:
- Hűazannya Levente műsorvezető társa a nagy balhék mellett átszerződött Tatár Csilla lett
- Kovács Kati helyére bekerült a zsűribe az első Megasztárból és a koppintott Ganxsta Zolee-alapokról is ismert Pierrot
- a nézők pontozhattak is, ami beleszámított a végső osztályzatba
- a Való Világ és az X-Faktor mintájára A Dal is kapott egy külön beszélgetős társműsort az M2-n
Tatár Csilláról kiderült, hogy kifejezetten jól áll neki egy ilyen méretű műsor levezénylése, bár viszonylag sokat bakizott. A kiemelkedő műsorvezetését látva már érthető, miért engedte el akkora haraggal a TV2. Lehet nem kellett volna béna reggeli bulvárműsorban tartalékolni Kárász "dupla kávé" Robi mellett.
Harsányi Leventéről inkább nem mondanék semmit, ő még mindig olyan, mint a sós chips: van, aki pont ezt szereti a legjobban, de a többség azért ennél valami izgalmasabbat preferál. Pierrot (akit úgy mutattak be, mint a szomorú bohóc, aki lemosta álarcát :DDDDD) is jó választásnak tűnik, sokkal direktebb a többieknél és közel sem olyan modoros, mint Csiszár vagy Rákay. Ráadásul producerként valóban van fogalma arról, hogy mitől lehet sláger egy dal.
A pontozás rendszere viszont továbbra is nonszensz. Egy részről ott van az a probléma, hogy a zsűri nem egyszerre, hanem egymás után osztályoz, ráadásul mindig ugyanabban a sorrenben balról-jobbra, hogy Rákay "diplomás esztéta, hivatásos múltba révedő és az MTV Zrt. igazgatója" Philip Kálmáné legyen az utolsó voks a nézők pontjai előtt. Ez abból a szempontból is aggályos, hogy így a zsűrinek lehetősége nyílik egymáshoz igazodni, mivel pontosan látják, hogy az előttük szavazó mennyit adott a produkcióra. Ezt Rákay elegánsan ki is használta, konkrétan azzal az érvvel adott Dallos Boginak 10 pontot, hogy
Én mindenképpen látni akarlak a középdöntőben
Ez tök jó, de most akkor a produkciót és/vagy a dalt osztályozzuk, vagy személyes preferencia alapján szembe megyünk nem csak a zsűritársak, hanem a nézők véleményével is. Mert ez konkrétan NER-tempó, hogy egy nyilvánvalóan (eléggé lepontozták a lányt mind a zsűri, mind a nézők) gyenge előadás ellenére az Igazgató Úr ragaszkodik a kedvencéhez, és maximális pontszámmal be is nyomta a következő körbe.
Ahogy a társműsor koncepcióját az RTL-től, úgy a "közönség az ötödik zsűritag" módszert meg a TV2-től lopta el a köztévé azzal, hogy már applikációval is lehet szavazni, sőt, 10-es skálán pontozni is. Arra viszont nincs logikai magyarázat, hogy
MINEK APPLIKÁCIÓ, HA A PONTJAIMAT UGYANÚGY ALAPDÍJAS SMS-KÉNT KÜLDI EL A MŰSORBA?!
Ez nettó baromság, és jogosan jár a faszkorbács az ötlet kitalálójának, de térjünk rá az indulókra.
Az első három adásban 10-es csoportokban ismerhetjük meg a harminc indulót, és mindegyik kap egy saját kis bemutatófilmet az elején. Csak hogy ezek a kisfilmek olyan nevetségesek, olyan szánalmas PR-szövegekből összerakott béna promóvideók, hogy ha igaz lenne, akkor sem hinném el a sorrendben ötödik ex-tehetségkutatósról, hogy ő valami állati nagy sztár itthon. Ja, és ezekben a felvezőkben külön erényként emelik ki, hogy XY valamelyik kertévés műsorban tűnt fel. Apropó!
Most már az is teljesen egyértelmű, hogy A Dal képtelen létezni a kertévék maradéka nélkül. Csak a 10-es mezőnyben két megasztáros és három X-Faktoros előadó indult, akik garantáltan nem keltették volna fel a "tíztagú szakmai grémium" érdeklődését, ha tévés háttér nélkül csak úgy az utcáról esnek be. És akkor daráljuk le gyorsan a 10 dalt:
Magyar Bori: Elismert népzenés énekesnőnek írtak egy 2008-as Lady Gaga-számot, nem is ment tovább.
Farkas-Jenser Balázs: Unalmas, zongorás poprock, amire Rákay képes volt olyanokat mondani, hogy érezhető rajta a finom intelligencia (?), és hogy mennyire bátor dolog egy trendi (???) dalhoz egy olyan klasszikus hangszert használni, mint a zongora (LOL).
Szűcs Gabi: Itt viszont pont azt mondta Rákay, amit én is gondolok: ez a szám akár 20 éve is íródhatott volna. Ezt ő a kortalanságra értette, szerintem szimplán csak idejét múlt, ezeréves paneleket használó számról van szó.
Passed: Róluk kicsit később.
Dallos Bogi: Baromi jellegtelen, tipikus eurovíziós dal, pedig a tavalyi száma esküszöm bejött.
Karmapolis: Századik Editors, ezredik White Lies, felhigított rádiós indie olyan irritáló fejhanggal a végén, hogy sírni lett volna kedvem. De legalább Csiszár szerint ez a felnőtt rock and roll. Remélem sohasem növök fel.
Szakács Gergő: Az ő dalánál érezni lehetett, hogy nem a szokásos Rakonczai-Szabó Zé 20 éves lemaradással működő álomgyárából került ki, hanem olyanok írták a zenéjét (Fluor, Diaz), akik azért képben vannak a tényleg létező trendekkel. A magas hangokkal azért rendesen megküzdött
Antal Timi: Jaj. Való igaz, hogy messze ő volt a leglátványosabb a színpadon, de ettől még nem lesz jó egy Paramore-kópia még akkor sem, ha két dobos van (de basszeros nincs!) és a hölgy rikító vörösre festi a haját. Ráadásul állati hamis volt. De a látványos produkció arra pont megfelelt, hogy a közönség őt juttassa tovább a vigaszágon.
Tóth Vera: Ő sem gondolhatta komolyan, hogy majd egy olcsó Skyfall-másolattal bárkit le tud nyűgözni. Tévedett.
MDC: Gratulálok fiúk, ti vagytok egyszerre a magyar Jonas Brothers és a magyar One Direction! Pierrot elegánsan le is oltotta őket, de azt valamiért senki sem mondta, hogy ilyen szarul Flying V-gitár még nem állt férfiember kezében. Viszont az énekes srác a végén kiemelte, hogy ez a dal a függőségről szól, ami egy globális probléma, de elképzelésem sincs, hogy pontosan még is mi a francról beszélt.
A Passeddel kapcsolatban még annyit jegyeznék meg, hogy soha ennyire erős, aktuális, minden szempontból tökéletes dal szerepelt volna ebben a műsorban. Ezt az is igazolja, hogy magasan a legtöbb pontot kapták, csont nélkül mentek tovább a középdöntőbe, pedig az énekeslány azért itt-ott rendesen megcsúszott a vokállal. Nagyon szeretném ha ők nyernének, ha már a köztévé elhappolta őket előlünk a saját dalversenyünkből. Pedig még mi fedeztük fel őket tavaly novemberben, hogy a poszt kikerülése után a Mesmerize végigsöpörjön a magyar zenei médián.
A műsor után az M2-n folytatódott a buli A Dal Plusszal, ami konkrétan az After X és a BeleValó ötletének ellopása, borzalmasan kivitelezve. Harsányiról akkor sem hinném el, hogy érdekli a beszélgetőpartnere, ha az egy meztelen pornószínész lenne, de az egész mindössze fél óra szóval túl sok vizet nem zavar. Mindezektől függetlenül bátran elmondható, hogy A Dal valamivel jobb, mint az X-Faktor vagy a Rising Star. Ahogy egy velvetes kollégám fogalmazott
Az X-Faktoron felbaszom magam, ezen csak simán elalszom. És hát aludni legalább szeretek.
Ha nem temetném az arcomat a tenyerembe Rákay Philip minden pillanatánál, és nem kellene végigszenvedni azokat a borzalmas promóvideókat, akkor A Dalról már most elmondhatnám, hogy jobb mint tavaly, csak hát az eddigi dalok iszonyatosan gyengék és jellegtelenek - kivéve a Passed. Viszont a díszlet és a háttér nagyon rendben van, a Kállay tavalyi dalából kreált intrózene most kifejezetten jól sikerült (bárcsak elmondhattuk volna ugyanezt a Kedvesem beépítéséről tavaly), Pierrot pedig ezerszer alkalmasabb a zsűrizésre, mint Kovács Kati volt. Még Csiszár is képes volt meglepni, hogy az általános modorossága ellenére például tudja mi az a trap, és alapvetően képben van a műfaji meghatározásokkal. Mondjuk ez egy rádiós szerkesztőtől elvárható, de így is üdítő aktuális példákat hallani egy énekes műsorban a konkurenciával ellentétben. Csak ne mondaná mindenre, hogy ez a trend, mert az első helyezetten kívül ez abszolút nem mondható el a többi dalról.
A képek olyanok, amilyenek, az MTVA ennyire volt képes a zászlóshajó érdekében, párat meg a kollégák screenshotoltak az adás alatt.
Az utolsó 100 komment: