Hármam, ugyanarról, háromféleképpen. A True Detective fináléja megosztotta a sorozatfüggőket, legalább annyira, mint a Lost utolsó része, vagy a Maffiózók befejező 8 másodperce tette. Perszehogy az Indexen belül is kialakultak a frakciók. Triplakritika.
Ezek a kérdések maradtak a True Detective fináléja után
Vége, ennyi volt, köszi Matthew McConaughey és Woody Harrelson, egy élmény volt. Az HBO streaming szolgáltatása nem bírta a rohamot, az emberek reszketve görgették a Facebook-falukat és az Indexben is többször elhangzott az a mondat, hogy "neked is a True Detective utolsó részén jár az eszed?". A finálé végül kifejezetten erősre sikerült, de túl sok kérdés maradt megválaszolatlanul ahhoz, hogy mi egy szó nélkül elmenjünk mellette. Atom spoilerek következnek, tényleg csak az olvassa, aki látta az utolsó részt.
A fűnyírós csávó volt a gyilkos, nincs itt semmi meglepetés. Hiába született rengeteg teória végül tényleg a fűnyírós fazon lett a gyilkos, akiről már az elején megmondták, hogy gyanúsan hasonlít a zöld spagettiszörnyre. Kicsit csalódás, főleg amiért ezt már a hetedik rész végén is felvezették. Magát az epizódot is vele kezdték, szóval a készítők kihagyták a ziccert egy kiadós állkapocs-leeséshez és rögtön az elején tisztázták ki lesz itt a sorozatgyilkos. Ted Childress seriffnek a fia, aki eltussolta a szőke kislány eltűnését és Sam Tuttle zabigyereke.
Szó sincs róla, az utolsó rész iszonyatosan kemény volt. Láthattuk a csodálatosan felépített Carcosát, megtudtuk ki volt a felelős a gyilkosságokért és a két főhős is túlélte a történteket, bár nem sokon múlt. Tapasztalataim szerint kétféle típusú nézője van a sorozatnak:
- aki a zseniális színészi játékért nézi
- és aki a nyomozásért
Előbbiek valószínűleg elájultak Rust és Marty beszélgetésétől az epizód végén, utóbbiak - köztük én - azonban nem kicsit kúrták fel az agyukat, hogy nyolc részen keresztül halál fölöslegesen kutattuk ki a Sárga Király és milyen titkos szekta álhat a háttérben, mert ezekről semmi vagy csak nagyon kevés derül ki. Ezek a kérdéseink maradtak:
MOST AKKOR KI A SÁRGA KIRÁLY?
Valószínűleg Ted Childress, akinek a hulláját kikötözve tartotta otthon a sorozatgyilkos fiacskája. Láthattuk őt beszélni hozzá rögtön a rész elején és azt is megtudtuk róla korábban, hogy Sam Tuttle zabigyereke. Annak a Sam Tuttle-nek, akinek a fia Billy Lee Tuttle vallási vezető illetve Eddie Tuttle kormányzó nagybátyja. Ez azonban nem magyarázza meg, hogy a cellában öngyilkosságot elkövető patikarabló honnan tudott a Sárga Királyról és azt sem, hogy Dora Lange miért írt róla a naplójában. Aztán az is lehet, hogy a szekta tagjai egyszerűen túl sok Robert Chamberst olvastak.
Azóta viszont kiderült, hogy a Sárga Király nem egy konkrét személy, hanem a Carcosában a koponyákból és csontokból készült építmény, amit alátámasztott a Slate-nek Jenny Eagan, a sorozat díszletese is.
MIÉRT LETT ÖNGYILKOS A PATIKARABLÓ?
A férfi azzal próbálta magát kimenteni a kettős gyilkosságból, hogy bedobta a Sárga Király nevét Rustnak, miszerint nem is kapták el a gyilkost. Később azonban egy telefonhívás után megölte magát, de sohasem derült ki miért és kinek a hívására. Ha ő is szekta tag volt, akkor miért nem volt spirál a tarkóján, amit a fogdában biztos észrevettek volna?
ÉS A SZEKTA?
A Washington Post meglehetősen kritikus értékelésében arról írnak, hogy Errol volt a gyerekeket bedrogozó, majd megerőszakoló és gyilkoló szekta utolsó tagja. Ugyebár Billy Lee Tuttle házában találta meg Rust a borzalmakat megörökítő videokazettát, Ted Childress seriff pedig eltussolta a kazettán látható Marie Fontenot eltűnését. Az idős fekete nő is zavartan, halálra vált arccal mesélt a Tuttle-klán életéről, ahol rengeteg gyerek volt. Talán ők lettek később a szekta tagjai, akik maszkban láthatóak a videón? Reggie és Dewall Ledoux-val mi a helyzet? Ők is a szekta tagjai? Reggie Ledoux-n is látható volt a halott prosti nyakára tetovált spirál nyoma, ahogyan Errol Childressen is. A börtönben csücsülő Charlie-nak, Dora Lange exének azt mondta annak idején Ledoux, hogy a spirál a sátáni szektának a jele, aminek ő is a tagja. És Maggie apja?
MARTY LÁNYA?
Az egyiket rajtakapják, ahogy két sráccal szexel egy kocsi hátsóülésén és ő volt az, aki kefélő embereket rajzolt kisgyerekként. Arra szinte semmi utalás nincs, hogy megkörnyékezte a szekta gyerekkorában, szóval lehet ez a vonal egyszerűen a karakterfejlődéshez szolgált, ahhoz viszont ez így erőltetettnek tűnik. Arra sem tudjuk a magyarázatot, hogy kislányként miért rakták egyszer olyan helyzetbe a játékbabát, mint a második részben. Cary Fukunaga erről annyit mondott a Vulture-nek, hogy a lány viselkedése Marty Hart szülői felügyeletének hiánya miatt lett ilyen.
Egyes elméletek szerint a harmadik részben látott gyerekrajzokon Audrey azt rajzolta le, hogy a nagyapja, vagyis Marty apósa fajtalankodott vele. Ezt az elméletet később sem cáfolta semmi és magyarázatot adhat Audrey deviáns viselkedésére.
AKKOR MI A HELYZET AZ APÓSSAL?
Az korán kiderült, hogy szinte semmiben nem ért egyet Marty és a felesége édesapja. A megcsalás után el is küldte őt a francba telefonon keresztül, de mindössze ennyi jelenet jutott neki. Pedig a népszerű öt lovas teóriába abszolút beleillett és az igazat megvallva az utolsó rész végén sem zárható ki egyértelműen, hogy ne lenne tagja a szektának. A gyerekmolesztálós teória pedig továbbra is megoldatlan.
MIT JELENTENEK A FIGURÁK?
Az egyszerűen nem lehet véletlen, hogy a második részben a kislányok, majd az ötödikben Rust a sörösdobozból formálja meg ugyanazt. Mindkettőben négyen állnak körbe egy földön fekvő ötödiket.
MIÉRT HÍVTA LITTLE PRIESTNEK ERROL RUSTOT?
Először Ledoux utalt arra, hogy már látta Rustot az álmában és ott van Carcosában, majd Errol is hasonlóakat zagyvált, miközben little priestnek (kis pap, papocska?) hívta. Még azt is hozzátette, hogy megáldotta a nyomozóknak köszönhetően meghalt Ledoux-t és Dewallt, akik a szekta vagy a Sárga Király szolgái voltak. És vajon miért mondta Errol azt Rustnak, hogy vegye le a maszkját? Állítólag Robert Chambers The King in Yellow című írásában is szerepel ez a mondat, szóval abszolút elképzelhető, hogy Nic Pizzolatto forgatókönyvíró egész végig csak azt sugallta, hogy sátánistákkal van dolga a nézőknek, akik szeretnek okkult könyveket olvasni. Viszont Errol és családja szerintem olvasni sem tudhatott rendesen.
CARCOSA?
Mégis mi ez az egész földalatti épület és kinek volt annyi fölösleges ideje, hogy telepakolja hatalmas ördögcsapdákkal? Miért volt tele ruhákkal? Azt legalább megtudtuk, hogy a kazettán szereplő borzalmakat ezen a helyen követték el. Egyébként mi volt a szerepe az ördögcsapdáknak? Azt sikerült összekötni, hogy minden gyilkosság és gyerekrablás helyszínen hagytak ilyeneket, hogy felhívják a rendőrök figyelmét, de akkor minek kellett ezeknek az emberméretű másolataival telepakolni Carcosát?
AZOK GYEREKRAJZOK VOLTAK VAGY A SZEKTA CSINÁLTA?
Az elhagyatott templomban, a régi Tuttle-iskolában és Errol házának falán is ugyanazokat a rajzokat találták ijesztő agancsos emberekről. Sokáig azt lehetett hinni, hogy esetleg a bedrogozott gyerekek rajzolták, viszont sokkal valószínűbb, hogy maguk a szekta tagjai, de ez csak találgatás.
TÉNYLEG A FESTÉKES FÜL BUKTATTA LE ERROLT?
A finálé leggyengébb pontja mindenképpen az volt, amikor Marty rájött, hogy a zöld spagettiszörnynek azért zöld a füle, mert valószínűleg egy szobafestőről lehet szó, hiszen Marie Fontenot házát pont abban az időben festették zöldre. Nekem keresztapám szobafestő, és direkt felhívtam az epizód után. Azt mondta, hogy iszonyatosan részegnek kell ahhoz lenni, hogy valaki a frissen mázolt falhoz tapassza a fülét.
Ezekre lehet nem fogunk soha választ kapni, de még mindig jobb, mintha kiderült volna, hogy az egész csak a purgatórium.
(sajó d.)
Emberek, ez csak egy kurva tévésorozat
Nemcsak itt fent Sajó kolléga, hanem az internet sötét bugyraiban remegő ujjakkal gépelő rajongók ezrei is kiborultak a True Detective végén, amit addig rengetegen a "minden idők legjobb sorozata" meg "ez az, amire a tévét kitalálták" illetve "tessék, itt a tévéforradalom" lólzungokkal illettek heteken át. Ezek azok a tévénézők, akik pont olyan extended experience-t, azaz kiterjesztett élményt vártak a sorozattól, mint Losttól, és minden mondatot, hangsúlyt, ábrát, sanda pillantást és Rust monológjainak fonémáit is szarrá elemezték, majd összepakoltak pofás kis elméleteket belőle.
Rust a gyilkos, mert Ledoux is megmonta, és a patikarabló is látta az álmában és pont olyan öt alakot hajtogatott sörösdobozból, mint akik a halott lény mellett álltak, és…és…és….
Hát lófaszt.
Az lett a gyilkos, akit jó krimisorozathoz méltóan megmutattak egy korábbi epizódban (tán a pilotban, elnézést, nem katalogizáltam a történéseket), és akire a hetedik rész végén rámutattak rezzenéstelenül kitartott mutatóujjal, nesztek, itt a pali, az arca sebhelyes, a tekintete üveges, ránézésre is pedofil, Ő A GYILKOS. Jó, én sem hittem, el az addigiak alapján, red herring, mondtam mindenkinek a szerkesztőségben magabiztosan, csak megvezet minket az író, eddig nem tolt ennyire semmit a képünkbe, miért most tenné?
Mert csak, azért.
A finálé nekem úgy volt jó, ahogy. Kaptam lezárást és még akció is volt, a díszlettervezőnek és a díszletépítő jómunkásembereknek minden díjat odaadnék, ami csak létezik, mert eszement lett a gonosz birodalma, azaz Carcosa, ahol a Sárga király ült rémisztő trónján. Nem érdekel, miért beszélt brit akcentussal Childress, nem fontos, kik voltak a tettestársai (mármint Ledoux mellett) és az sem érdekel, milyen gyerekkora volt, hogyan vált szörnyeteggé és miért dugta a féltestvérét. Az érdekelt, hogy a két főszereplő útja hogyan ér véget, lesz-e tragédia (nagyon helyesen nem lett), és kapnak-e elég lehetőséget a színészek ahhoz, hogy úgy fejezhessék be ezt a kalandot, ahogy elkezdték. Kaptak, Harrelson legjobb férfi mellékszereplői Emmy-díja is bent a zsákban, mellette egy a sorozatnak (legjobb dráma) és egy McConaughey-nak is jár majd.
A True Detective nem a valaha készített legjobb sorozat, nem is váltotta meg a tévés világot, viszont megmutatta, hogy egy alapvetően unalmas, kifáradt műfajban (krimi) is lehet újat, jót alkotni, ha az írót hagyják dolgozni, és olyan színészeket adnak mellé, akik nemcsak a nyomokat aggódva néző tekintettel és egy napszemüveg lendületes levételével élnek, ha ők vannak képernyőn. Én maradéktalanul elégedett voltam azzal amit kaptam. (sixx)
Legalább lezárták, csak nem úgy, ahogy vártam
Az én teóriám az volt, hogy azért hangoztatják annyira, hogy a két szereplő nem lesz benne a következő évadban, mert mindketten meg fognak halni a finálé végén. De Rust biztosan, mert be kell teljesítenie a halálvágyát, és különben is, egyes számú a cím, True Detective, tehát csak az egyikük trú, a másik tutira benne van a balhéban. Hiába fonták úgy a szálakat, hogy eleinte Rust felé mutasson a dolog, én azt hittem, Marty a sáros, hiszen ő hablatyolt arról, hogy minden ott volt az orra előtt és mégsem vette észre - most akkor ott mégis mire akart utalni? Mit nem vett észre? A spagettiszörnyet, akivel nem is találkozott?
A sorozatban a legjobb egyértelműen a duplakihallgatás volt, megismertük az esetet, a szereplőket, a hátterüket. A magánéleti problémákat a végtelenségig részletezték, de ez is helyére került a hatodik, és egyben utolsó kihallgatós rész végén, amikor kiderült, hogy valójában a nő miatt romlott meg a két nyomozó kapcsolata. Az utolsó két rész hagyományos nyomozása már nem tudott felérni az előzőekben épített rejtélyekkel, csak elvarrták a korábban felvetett szálakat, mi meg szentségeltünk a tévé előtt, hogy jusson már eszébe Rustnak, hogy találkozott már egy sebhelyes arcú csávóval, aki történetesen a füvet nyírta. (Most abba ne menjünk bele, hogy akkor az volt a sztori, a Tuttle-klán összemutyizta a mocsáröböl városrendezési terveit, mert így az iskolák közelében tartózkodhattak?)
Ennek ellenére bejött a fináló parás hangulata, és örültem, hogy az okkult teóriák helyett adtak egy többé-kevésbé reális és kerek lezárást a történetnek. De ugyanaz volt a gondom a végén, mint Rustnak: tök jó, hogy elkapták a zöldfülű spagettiszörnyet, de ő maga is egy emberi roncs és egy áldozat volt. Az igazi tettesek, a Tuttle-klán, Childress seriff, Maggie apja, és az öt lovas érintetlen és büntetlen maradt. És mi van Reggie Ledoux-val, ha ő csak a methbeszállító volt, akkor miért voltak nála is bekábszizott gyerekek, akik aztán szintén a sebhelyes arcú figura rémtetteire hivatkoztak? Akkor nem mindenkit Caracosában végeztek ki, ahogyan az a videón is látszik? Miért vitték Dora Lange holttestét egy harmadik helyszínre, mi köze volt a patikarablónak az egészhez, és ki hívta őt fel a börtönben? Miért rajzolt és játszott Audrey pont olyan molesztálós dolgokat, mint amiket a videót már ismerő Rust a sörösdobozokból kirakott? A dementiás öreg néni tudott caracosáról és a gyerekekről és békésen nyugdíjba ment? Death is not the end? He's worse than that? Time is a flat circle?
Rengeteg kérdés, olvastam is eleget a finálé után, de alapvetően nem vagyok csalódott: iszonyatosan fasza hangulatú sorozat volt, megnyugtatóan brocomra hangszerelt happy enddel. Én nem hiszem, hogy tudnak majd találni még egy ennyire jó színészt, mint McConaughey, de biztos, hogy nézős lesz a második évad is. (verespalne)
váév-építők (törölt) 2014.03.11. 14:52:01
ziggy stardust · http://fagyis.blog.hu 2014.03.11. 15:27:58
váév-építők (törölt) 2014.03.11. 15:29:48
almdudler 2014.03.11. 15:45:05
Várós a második évad, de leginkább várós a stáblista!
szabihatezernégyszáznyolcvankettő 2014.03.11. 16:00:25
PestiSrác 2014.03.11. 16:01:16
az első kritika kapcsán egy kérdésem lenne: ha a betegarc childress seriff mostoha fia es tutle zabigyereke, akkor childress and son cégecskében ki volt a fater. lévén amikor a nő a festőkre emlékezett, akkor őt mint a fiatalabbat említette. a seriff festőnek állt? ehh. ill a mazeratis rosszzsaru azt mondta, a seriff már meghalt. ergo volt egy temetése, nem eltűnt. akkor ki a tököm volt az ágyon leépülve? vagy nem értek valamit?
carsosa az elhagyott dzsungeles francia erődben azért odabaszott. összeségében pedig ez egy fasza sorozat volt.
koschwarz 2014.03.11. 16:05:38
A két karakter, meg a hangulat nagyon ütött, aminek tényleg ez az utolsó részben volt a csúcspontja. Szinte én éreztem, ahogy végül a Rust gyomrába vágja az elfajzott állatja a kést...
profilo 2014.03.11. 16:09:24
Sixx leírta tömören:
"A True Detective nem a valaha készített legjobb sorozat, nem is váltotta meg a tévés világot, viszont megmutatta, hogy egy alapvetően unalmas, kifáradt műfajban (krimi) is lehet újat, jót alkotni, ha az írót hagyják dolgozni, és olyan színészeket adnak mellé, akik nemcsak a nyomokat aggódva néző tekintettel és egy napszemüveg lendületes levételével élnek, ha ők vannak képernyőn."
Jó volt ez...
heimdall 2014.03.11. 16:09:33
Viszont!
A kék förgeteg vajon biz szimbolizál a végén, amit Rust azelőtt lát/hallucinál, mielőtt Childress beledöfi a kést?
heimdall 2014.03.11. 16:10:24
Dallas (a kitiltott) 2014.03.11. 16:10:38
krtek77 2014.03.11. 16:12:13
safetysuppliesservices.com.au/shop/john-deere-ear-muff-hearing-protectors/
ennyit nem tudni...
PestiSrác 2014.03.11. 16:13:31
Dallas (a kitiltott) 2014.03.11. 16:16:46
rockjano 2014.03.11. 16:16:56
Kicsit túl sok a lezáratlan dolog…mintha nem lett volna rendesen kitalűlva az egész vagy menet közben kellett volna hozzátoldani még szálakat amik elvarratlanok maradtak.
Leginkább még 4-5 rész kellett volna és egy nagy csavar a végére…nem tudom mi da valami ami átfordít mindent…
ja és a vége nekem nagyon optimista lett azzal a fény úgyis győz dologgal, jobb lett volna pesszimistán tartani…
doktor.dikhed 2014.03.11. 16:20:55
Azért valljuk be a nyomozás gyakorlatilag háttérbe szorult a sorozatban. Két részben össze lehetne foglalni. A sorozat nagy részét Marty családi drámája tette ki, de még azt is nehéz volt a nyomozáshoz kötni, hiszen Marty-nál már az elején sem volt rendben minden és egyértelműen nem a nyomozásra ment rá a kapcsolata.
Rust meg a végére Superman lett. Ő az introvertált zseni detektív, a beépülő rendőr, nagy verekedő, nyomolvasó, akit Marty a sidekick gyakorlatilag csak hátráltat a nyomozásban.
Ettől függetlenül jó a sorozat, csak kis ráfordítással a történet is méltó lehetett volna a színészi játékhoz.
Dömik (törölt) 2014.03.11. 16:21:12
heimdall 2014.03.11. 16:21:40
Szerintem a kis papocskát azért mondta és azért célzott "álarcra" a gyilkos, mert ez valamiféle reinkarnáció bizonyítéka.
Az idő egy lapos kör.
Vagyis minden újra történik, minden körbejár. Childress ismert Rust-ot már régóta, hiszen már végtelenszer végigjátszódott ugyanez.
A bolond féltestvér is azt mondja, hogy mindig itt volt és itt is lesz! Mármint Childress.
A kör mindig újraindul.
De ha nem konkrétan reinkranáció, akkor csak "simán" a fény és a sötétség harca.
Mindenesetre van itt mit elemezni!
:)
jobbdemokrata · www.jobbdemokrata.blog.hu 2014.03.11. 16:23:18
1. A krimi-vonal
Maga a sztori nem nagy durranás, de 8 részre szépen felépített dramaturgiával le tudták csorgatni a történéseket. Maradtak nyitott dolgok, de következetlenség annyira nem volt jellemző.
2. A karakterek
MM és WH a valaha volt legjobb sorozatszínészi előadást produkálták (főleg MM)!
3. A sorozat mélysége
A filozófiája külön megérne egy könyvet, a bemutatott társadalmi helyzet, a bűnözés, valamint bűnüldözés pszichológiája, a vallásosság és okkultizmus párhuzamossága is szépen be volt mutatva.
Aláírom: az utolsó rész nem úgy ütött, és nem akkorát ahogy vártam, de valahogy mégsem maradt hiányérzetem. Hiányozni fog ellenben a sorozat, fog! :)
Lándzsa Erőskar 2014.03.11. 16:24:31
Pont, mint a Lost esetében...
Dallas (a kitiltott) 2014.03.11. 16:28:50
krtek77 2014.03.11. 16:31:14
életszerűbb mint az hogy festékes lesz a füle egy festőnek. látszik te még nem festettél életedben, mint ahogy a rendőrök sem.
sovesztomesz 2014.03.11. 16:32:40
PestiSrác 2014.03.11. 16:36:48
tempranillo 2014.03.11. 16:38:06
Nyílméregbéka 2014.03.11. 16:40:09
heimdall 2014.03.11. 16:40:52
heimdall 2014.03.11. 16:44:26
De mondjuk miért ne lehetett volna másodállásban egy seriff festő?
:)
Sok embernej van ma is másodállása, akár teljesen más szakma.
Mister Sandman 2014.03.11. 16:49:22
Már amikor valamelyik rész(3?) végén ott caplat a gázálarcos Ledoux, kicsit mesterkélten túlzottnak tünt a körítés. A Yellow King ugyanúgy ködösítés, Carcosa meg nagyon faszán, esztétikusan ki volt építve, ez viszont ellentmond annak a trágya lakhelynek amiben éltek. Épeszű ember meg valszeg nem ügetne be ilyen hirtelen egy ennyire evidens csapdába mint a Carcosa labirintus. Persze Rust sem volt teljesen épeszű, meg ha valaki rengeteg éven keresztül megszállottan nyomoz valaki után, akkor elképzelhető, hogy ilyen nyomi módon belerohan annak a játékéba... Rust viziói is túlzottak voltak, ugyanolyan fölösleges hatásdobás, mint a Sárga Kirá' meg társai. Ezek helyett sokkal szívesebben tudtam volna még többet meg Rust-ról meg Marty-ról.
A sorozat maga nagyon jó volt, a befejezés valamennyire elfogadható, picit szomorú, hogy kevesebb üveghegyen túli mesével jobb lehetett volna a sztori.
Egyébként a gyilkost konkrétan pont olyannak tudnám inkább elképzelni, mint a jelenleg futó Hannibal sorozatban Hannibált(az áldozatok designja is hasonló), a fűnyíró csávó meg simán csak a bábja lehetett volna, aki elviszi az igazi Sárga Király helyett a balhét.
Days like lost dogs.
Dallas (a kitiltott) 2014.03.11. 16:49:33
Kerche Réche 2014.03.11. 16:52:55
heimdall 2014.03.11. 16:56:53
:)
"Épeszű ember meg valszeg nem ügetne be ilyen hirtelen egy ennyire evidens csapdába mint a Carcosa labirintus."
A sorozat önmagában zárt. A történet szerint bement és kész. Nem érdemes mindent aszerint megitélni, hogy "szerintem ilyet a valóságban senki nem csinálna". Úgy kell értelmezni, amit mutat.
:)
Carcosa pedig egy másik hely. Talán a kék förgeteg egx átjáró az igaziba! :) Ennyi természetfeletti bőven belefért szerintem.
borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2014.03.11. 17:03:27
Leadfoot 2014.03.11. 17:04:40
Utálom a belemagyarázást.
tempranillo 2014.03.11. 17:09:38
borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2014.03.11. 17:11:02
Dr. Gy. Dr. Fűegér 2014.03.11. 17:23:45
Helyesebb lett volna novellafüzért írni, de egyébként itt van:
"
The Mask
by Robert W. Chambers
CAMILLA: You, sir, should unmask.
STRANGER: Indeed?
CASSILDA: Indeed it's time. We all have laid aside disguise but you.
STRANGER: I wear no mask.
CAMILLA: (Terrified, aside to Cassilda.) No mask? No mask!"
www.google.hu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0CEUQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.chaosbutterfly.net%2Flibrary%2Fkiy_mask.html&ei=IDgfU_HKDdPBygPN44DYAw&usg=AFQjCNHDjzMDVk_IydbynPoZwkaJFPBwAQ&bvm=bv.62788935,d.bGQ&cad=rja
claydon 2014.03.11. 17:27:58
Mister Sandman 2014.03.11. 17:29:48
heimdall 2014.03.11. 17:40:45
Én megmondom őszintén, a karaktereket nézném még tovább. És habár Rust karakter izgalmasabb és összetettebb, Marty azért a végére mégis csak leírt egy szép karakterfejlődést!
Jobb későn mint soha, de megváltozott és ugyan nem vagyok egy halál romantikus ember, de örültem neki és meg is hatott kicsit.
Ahogyan Rust utolsó monológja is, mert kiderült, hogy ő is csak ugyanarra vágyik, mint bármelyikünk...
Soha rosszabb sorozatélményt!
:)
drv8 2014.03.11. 17:43:23
action12 2014.03.11. 17:52:38
A színészek, a történet, az egész megvalósítás szenzációs volt.
p!nkinside 2014.03.11. 17:57:30
Virág et. 2014.03.11. 17:58:31
Engem ez a misztikus vonal érdekelt leginkább az egészben, hogy ez a szekta most mire is épül, miben hisznek, miért pont abban, miért pont ezek az emberek jöttek össze, mi a céljuk stb. Ehhez képest lényegében ugyanazt a szóló sorozatgyilkosos befejezést kaptuk, mint a Bárányok hallgatnakban. Lényegében csontra ugyanazt.
Csak ott volt értelme, mert végig egy emberről volt szó. Itt meg nyilvánvaló volt az első pillanattól, hogy egy csapatról.
Sok kérdést hagytak nyitva, a gyilkost ugyan elkapták, talán a többi gyilkost is vagy legalábbis meghaltak időközben. De az alapvető kérdésekre nem válaszoltak, még annyi infot sem adtak, hogy az ember legalább valamit sejtsen. Inkább úgy tűnik, mintha a 6. rész után meggondolták volna magukat az írók és inkább dobták az egész szektás vonalat.
Hacsak az egész sorozat nem a Sárga Királyra fog így vagy úgy épülni és nem egy nagy Chambers-tribute. Mert az pl lehet egy összekötő erő, ami az évadokat összehozza. Ez mondjuk megmagyarázná, hogy most miért van ennyi nyitott kérdés. Lehet, hogy a következő évadban, ami akár teljesen máshol, máskor és másokkal is játszódhat, újra előkerül a Sárga Király és többet tudhatunk meg az egész háttérmítoszról.
Vagy nem.
p!nkinside 2014.03.11. 18:03:06
Bennem az merult fel tegnap, hogy a kovetkezo evad parosa Papania es Gilbough lehetne, egy masik uggyel... de nyilvan a ket szinesz teljesen ismeretlen arc, es ezek utan biztos nagy huzonevek viszik a szereplogardat.
2014.03.11. 18:14:15
@jobbdemokrata: Igen, főleg emiatt a három pont miatt működött a TD. Ha fontossági sorrendben kéne állítanom, nálam: 2, 3 és 1.
Kár, hogy 'vége'.
McMurphy 2014.03.11. 18:16:13
Ungurján Carcosa 2014.03.11. 18:17:25
hülye barom 2014.03.11. 18:23:58
A Sárga Király szerintem az áldozati oltár (nem trónnak tűnt) illetve az imádott természetfölötti alak.
Meg hát nekem a vége úgy jött le, hogy Cohle legszívesebben ugyanúgy meghalna, mint korábban, csak más szellemi alapon.
p.o.p 2014.03.11. 18:35:42
Pl. arra is, hogy miért cserélgeti a hangját Errol (mert megnézte azt a rakást videokazettát ami a lakásban van, és filmekből utánoz embereket)
popwatch.ew.com/2014/03/10/true-detective-post-mortem-creator-nic-pizzoletto-on-happy-endings-season-2-and-the-future-of-cohle-and-hart/
Sieg 2014.03.11. 18:42:00
Az utolsó két epizódban túlságosan megerősödött a krimivonal, kiszorítva az életképeket, hangulatokat, ezért kevésbé tetszettek. De ez nem sokat von le az egész sorozat értékéből.
Karobberto 2014.03.11. 18:47:51
Karobberto 2014.03.11. 18:50:56
a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2014.03.11. 19:04:16
Mikor a kilencvenes évek elején néztük a tvinpíkszet, nagyot csalódtam, nem volt vége. Azóta csak olyan soozatot nézek, aminek minden része kerek történet.
fm! 2014.03.11. 19:22:50
heimdall 2014.03.11. 19:40:11
Kostoglotov 2014.03.11. 19:43:11
Virág et. 2014.03.11. 19:53:54
rocksztar 2014.03.11. 19:59:23
XxGexX 2014.03.11. 20:12:13
Az atmoszféra az elejétől fogva szerintem Rust atmoszféráját (világát) jelenítette meg. Nagyon tetszett a mély, tartalommal/filozófiával-teli világ, aminek random monológokban adott hangot. Ezt az 'egyszerűbb' világú Marty zavarodottnak tekintette maximum az ő saját szintjén. Az én értelmezésemben, minden Rustból épült, a hangulat, így a filozófia és a világ, amit ő maga teremtett, mituán egy hatalmas trauma érte, hogy meghalt a gyereke. Ez egyfajta feldolgozási process, ignorálta a szeretetet, amit iránta érzett, mert az elvesztésével csak a fájdalom maradt, és ő erre épített fel egy gondolatiságot, egy teljes világot, és ezen keresztül tudott létezni, mivel a világ tele van borzalmakkal, így egy ilyen gondolatiságot könnyű önigazolni annak megtapasztalásával. Ennek ellenére sok tekintetben szerintem rendkívül megvilágosult látásmódja volt, mert ahogy az utolsó részben a kocsiban elhangzik, ő nem "judging"-ol, csak Marty érezte a saját erkölcsi fogyatékosságait Rust szemén keresztül alacsonyabb rendűnek ("Your face is the problem not mine" - vagy valami ilyesmi). Az egész sorozat alatt nem volt konkrét pozitív vagy negatív arckifejezése Rustnak, mivel teljes mértékben semlegesítette magát, és a cselekedetei objektívak, reflex szerűek lettek, mindent csak információként kezelt.
Rengeteget tudnám ragozni, hogy az én fejemben, hogy állt össze a kettőjük kapcsolata az egész plot értelmében, de úgy gondolom, hogy az egész nyomozás (félrerakva minden anyagi részét, minden clue-t, és résztvevőt) annak a nyers sötétségnek a szimbóluma, ami nem csak, hogy kívül meg van, de mindenkiben jelen van. Azt, hogy fogtak és felépítettek egy egész Cult-ot, arra volt jó, hogy reális alapon feltudják építeni/meg tudják jeleníteni az abszolut sötétséget, ergo még hihető legyen minden spiritualitás nélkül. Ez a sötétség volt, amivel a saját szintjén Marty is küzdött, hogy megcsalja a feleségét, nem megfelelő családapa, Rustnak pedig a sötétséget az egész világ jelentette, mert nem tudott szembenézni, hogy magában van a sötétség, ami a gyereke elvesztésével keletkezett. Az eljutás a véghez, a yellow king otthonába, minden forrásához, az abszolut sötétségbe, számomra azt a folyamatot jelenítette meg, ahogy Rust magában is eljut a sötétség forrásához, és kész "levenni a maszkot". Az utolsó mondatai közt elhangzik, hogy "when id been reduced to the vague awareness in the dark, i could feel my definitions fading". Ahogy elért a saját sötétség forrásába, megszűnt minden definíció, amit magára és a világra felépített, és amiben folyamatosan exisztált. Készen volt megismerni az érzést, és nem ignoránsan építkezni abból. És ami alatta volt, az a "szeretet" volt, amit a rokonai iránt érzett. És ez az érzés, ami a sötétség (fájdalom) alatt volt elfedve, mert ráépített egy egész világot, csak hogy kevésbé sérüljön, ami egy teljesen tipikus self-defense pszichológiai jelenség.
"I could feel", meghökkenve mondja a végén, ez volt Rust első konkrét érzelmi megjelenése, előtte folyamatos kontrol alatt láthattuk az egész sorozat alatt (egyszer volt alkohol hatása alatt, de abba is csak szenvedőként láttuk, nem pedig megvilágosultan).
Én most nem a nyomozásról írtam (számomra az a krimi részét képezte, a felszínt), hanem hogy mi az én szubjektív értelmezésem a karakterek és a plot kapcsolatáról. True Detective szerintem tökéletes cím ebből a szempontból, mert ami végülis ebben a perspektívában történt, az az, hogy a két karakter a külső sötétségbe menekült, folyamatosan meg akarták tapasztalni, megfejteni, megoldani a sötétséget, ami az anyagi világban, tehát rajtuk kívül létezik, hogy elfedjék a saját magukból származót. De persze ez a leggyönyörűbb az egészben, hogy ez egy tudatalatt dolgozó működés, mert bár passzívan, közvetve, de a megismerés hajtotta őket, és ahogy Rust elért a külső sötétség (a gyilkosság) forráshoz, úgy kész volt magában is megismerni azt, amihez kellett egy halálközeli élmény, hogy megmagyarázható legyen röviden. És így számomra ami Yellow King az anyagi világban, az a szeretet Rust számára (meg mondhatjuk általánosságban is érvényesnek), és ebben az asszociációban szerintem tökéletesen működik, miszerint a negatív élmény forrása a pozitív élmény elvesztése.
Blikknépe (törölt) 2014.03.11. 21:11:26
színészek hibátlanok, rendező hibátlan, az író viszont egy tehetségtelen majom, akinek bár volt egy jó ötlete, azzal nem tudott mit kezdeni.
az előbbi kettő és a jó ötlet miatti hype farvizén majd meglátjuk hova jut ez a pizzolato gyerek, de van egy olyan érzésem, hogy m nájt sájámálán vagy kiafaszom sorsára fog jutni. legalábbis ha van igazság.
ez bazmeg szomszédok színvonal. vagy még az sem.
és lehet most az embereknek megmagyarázni maguknak, hogy de ez így volt jó meg stb stb, de a 2 karakteren még a kihallgatásos körítésen kívül ebben nincs semmi.
az 5. rész után még azt mondtam a családnak, ezt nektek is meg kell nézni.
most azt mondanám, inkább ne. vagy ha igen, akkor csakis a 2 főszereplőért. mcconaughey és harrelson zseniálisak voltak. 5-6 részre lekötötte az embereket a játékuk, de a végén ez sem menti meg ezt a szart.
a sztori egy x-akták évad mélypontját jelentő epizódnak elment volna, de ennyi.
sage5 2014.03.11. 22:11:03
ha te ezt a sorozatot a "nyomozasert" nezted akkor te nezzel inkabb Agatha Christe 1 orasokat es azokban keresd a logikai bukfenceket, szerintem az neked valo. Hercules Poirot es tarsai, have fun.
Tobbieknek:
A magyarak szinkoronok es sz.szineszek melletti tiszteletemmel egyutt megjegyszem, aki ezt a filmet nem angolul nezte es nem erti hogy nem veletlen hogy mindket szinesz texasi szuletesu, valamint nem kedveli/ismeri legalabb egy kicsit az amerikai kulturat, megintcsak sokat vesztett a sorozat eretekebol.
takingsider 2014.03.11. 23:31:26
amúgy igen, valóban lehetett volna egy-két szálat elvarrni, ami máskor zavarna, amikor tudom biztosan, hogy nem volt jobb ötletük a készítőknek, és inkább hülyének próbálnak nézni, de mivel itt erre nem gondolok, elfogadom, hogy az író-kreátor úgy gondolja, ez az életszerű - a sorozat antológia lesz, szóval vége, nem lesz ennek folytatása, aki még reménykedne
herelovasz 2014.03.12. 00:03:09
.
A tévében Hitchcocktól az Észak-Északnyugat megy Cary Granttel és James Masonnel. Az utóbbi angol. Ilyen eccerű. :)
Az eredeti:
Roger: And what the devil is all this about? Why was I brought here?
Vandamm: Games, must we?
v.ö.:
56
00:03:40,040 --> 00:03:41,975
CARY GRANT ON TV: What the
devil is all this about?
57
00:03:42,009 --> 00:03:43,976
Why was I brought here?
58
00:03:44,011 --> 00:03:47,480
JAMES MASON ON TV:
Games, must we?
pappjano 2014.03.12. 09:24:29
eszteralma 2014.03.12. 09:28:28
De nem ez a lényeg. Valami miatt ez a sorozat nagyon sok embert beszippantott, lehet aztán elemezgetni, hogy ennek mi az oka, de nekem személyesen az volt a legnagyobb élményem, hogy végre nem csak néztem valamit és vártam a nagy csavart, hanem részese lettem egy útnak, egy projektnek - bevonódtam és gondolkodtam. És ha ki kéne emelnem valamit az egészből (rengeteg mindent tudnék egyébként), azok a Rust-Marty párbeszédek. Szerintem ezekben van a film (sorozat?) esszenciája, ezekért fogom megnézni újra meg újra (meg persze a képekért, a zenéért, a hihetetlen atmoszféráért. stb. stb.)És nekem nem az a legnagyobb kérdés a végén,hogy akkor mi is volt akkor ez a szekta, hanem hogy valóban pozitív befejezés-e a Rust életben maradása...
joska61 2014.03.12. 09:41:56
2014.03.12. 09:59:03
Én is.
thegoddamnbatman 2014.03.12. 10:45:27
Első pillanataimban egy kicsit én is csalódott voltam, mert többet vártam a finálétól, sok a lezáratlan vagy felesleges szál, de minél többet gondolkodom rajta, annál jobban tetszik.
Végtére is az élet pont ugyanilyen összetett, az ember a legtöbb kérdésére nem kap magyarázatot, de attól még számtalan felmerül és a környezetünk nagyon részletes. Szóval szerintem reális volt nagyon ilyen szempontból.
-Spaghetti brit akcentusa egyértelműen a megbomlott elmeállapotát tükrözi szerintem: az egyik jelenetben elkezdi bambulni a tévét, úgy váltogatja az akcentusokat (személyiségeket?), mint ahogy más a tévét kapcsolgatja.
-Ez a redneck hangulat és a főgonosz nekem egyértelműen a Texas-i láncfűrészes leatherface-re hajaz.
-A kikötözött hullafater a Psycho fináléjára.
-Az öt lovas elmélet érdekes, de szerintem ezek az elemek csak stilisztikai red herringek, díszítés a tortára.
Ennek a sorozatnak igenis nagy az értéke, de az a színészi játékban és a részletektől megelevenedő hangulatban rejlik, nem egy mindent átívelő összeesküvésben.
Nálam eddig az év legjobbja.
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.03.12. 18:22:03
Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2014.03.12. 19:29:32
Gehekko 2014.03.13. 00:57:19
váév-építők (törölt) 2014.03.13. 10:40:25
eszteralma 2014.03.13. 10:48:47
Lutan Fyah 2014.03.13. 12:05:59
2014.03.16. 05:57:55
Na szóval: mekkonagi mellkasán a legvégén, mikor feláll a tolószékből, kilátszik egy tetkó. Pont ugyanúgy néz ki, mint a többi a filmen, ami pl a gyilkos hátán is volt. Ezt senki nem vette észre közületek!!! Helló szerzők, erről is írjatok má'!
Itt pl egy kommentelő észrevette:
tvline.com/2014/03/09/true-detective-season-1-finale-recap-rust-marty-kill-errol/
Ja és a végén a csillagokról beszél: nem kapták el őt is gyerekkorában és azért képzelődött?
mrmojorisin 2014.03.16. 08:31:50