Vajon a matt, vagy a fényes papír illik a Breitling karórához? Vajon milyen hosszú cikket lehet elolvasni egy spaban a stresszűző arcpakolásra várva? Mi a kínosabb: ha Dundika, vagy ha Mark Zuckerberg egész alakos címlapfotója van kicsapva a tárgyalóasztalra? És egyébként is vannak olyan negyvenes üzletemberek, akiket ugyanazt érzik, ha meglátják Váradi József Wizzair-vezér kihajtogatható poszterét, mint a tizenéves tinilányok, amikor a Popcornból visszamosolyog rájuk Justin Bieber? Ezek a gazdasági heti- és havilapok legfontosabb kérdései az elmúlt évtizedben, amióta az internet miatt olyan sznob lakberendezési tárggyá váltak csupán, mint egy tál pot-pourri. Mert most már nem csak a tőzsdei információk és a gazdasági hírszolgáltatás költözött át a webre, de a mértéktartó lapokkal együtt az elemzések és a kitekintések is.
A gazdasági bulvár, az intellektuális gondolaterotika, meg a szürke, hajszálcsíkos életmódtanácsadás nem könnyű műfaj, amit mi sem mutat jobban, hogy a HVG még mindig azt hiszi, hogy a nagy vásárlóerővel rendelkező, iskolázott döntéshozók másra sem vágynak, mintsem, hogy a Kludi fajansz fölé hajolva a cseh kortárs színház aktuális problémáiról olvassanak. Nem ez most nem vicc, ez egy cikk a Heti Világgazdaság aktuális számából.
A HVG általános politikai-közéleti hetilappá mutálódott az évek során a kihívásokra reagálva, és senki sem gondolta volna, hogy lesz még valaki, aki bepróbálkozik a szűk szegmensben, ahol az ellenzéki politikát a könyvtárszakú közgazdasággal keverő HVG-n és a Suzuki Swift tulajdonosoknak befektetési tippeket adó Haszon Magazinon kívül nem nagyon maradt talpon senki. És akkor jött a Forbes, a világ egyik legnagyobb és legpatinásabb üzleti magazinja, pontosabban a cseh franchise-tulajdonos, aki valamiért éppen a poszt Matolcsy-korszakot találta a legalkalmasabbnak a magyarországi piacra lépésre.
A Forbes azzal lett a világ egyik legnépszerűbb üzleti magazinja, hogy maró gúnnyal írt a gazdaságról, és még a sikertörténetekben is meglátta az angus steaken hizlalt hasakra hulló szivarhamut. Az alapító Charles Forbes ugye annak köszönheti hírnevét és a lap presztízsét, hogy a nagy gazdasági világválság előtt megmondta, hogy hiába szárnyal a tőzsde, nem kéne részvényekbe fektetni. Azóta ebből csak a molekuláris konyhán flambírozott steak, a kubai szivarokhoz passzoló humidor, meg a sok ujjongó sikertörténet maradt: a Forbes lett a gazdasági élet Playboy magazinja, ahol Bill Gates pucsít a középső oldalán.
A Forbes egy végtelen lista a leggazdagabb és legbefolyásosabb üzletemberekről és milliárdosokról, és nincs ez másképp a most megjelent magyar verzióban sem: ha valaki átlapozza a magazin első számát, csak azt nem érti, hogy miért nem 12 százalék az éves GDP-növekedés itthon, mi baja van bárkinek a Fidesz gazdaságpolitikájával, és mégis mi a szart jelent az, hogy nem vállalkozásbarát jogi környezet? Hiszen a Forbes-ban az ország egyetlen hatalmas startup, aminek a tulajdonosai Barcelonába járnak minden hétvégén kis szériás dizájnzakókért.
Na jó, a CEU-n tanító Kondor Péter egyet azért csak belerúg a Magyar Nemzeti Bankba, de az valami elemzés féle, sok szöveg, kevés kép, mégsem olyan, mint amikor Zsiday Viktorról kiderül, hogy nem csak alapkezelni, meg milliárdokat tologatni tud nagyon, de a felfele nézve pózolás is megy neki.
A magyar Forbes barátságos lap, illedelmesen köszönnek Váradi Józsefnek is, azt írják róla hogy lobbanékony, nem azt, hogy bunkó, és persze érintőlegesen azért szó esik a magyar kormány és a Wizzair furcsán egybeeső keleti nyitásáról is. Azt viszont már meg sem merik kérdezni, hogy mégis, hogyan van az, hogy amíg pár éve a Wizzairt még azzal támadta a Fidesz, hogy Oszkó Péter csak azért gründolta a diszkont légitársaságot, hogy tönkretegye a Malévet, addig most már Orbán Viktor és a Wizzair vezetése közösen mérik fel az orosz, vagy éppen az indiai lehetőségeket. Bérelt magángépen persze.
De a Forbes nem csak jól nevelt, hanem trendi is, mint egyszeri reklámszövegíró közvetlenül az első feles előtt a Kazinczy utcában: van itt streetfood, meg startup, levesbár és magyar streamingszolgáltatás. Egyedül talán a divatvonal gyenge egy picit, legalábbis meglepő, hogy egy amúgy értelmes embereknek szóló lapban egy elég pixeles férfi divattanácsként olyan közhelyeket böfög fel, minthogy “a férfi stílusa a korral érik, olyan mint egy pompás bor”. Bónusz kiderül, hogy a díszzsebkendő teszi a startup vállalkozót.
De ezzel együtt meglepően kellemes újság az első szám alapján a magyar Forbes: látszik, hogy a szerkesztőségben valódi újságírók írnak valódi cikkeket, és nem csak a két hirdetés közti felületet akarják kitölteni valami Helveticával. A dizájn ugyan kicsit az ezredfordulót idézi, de talán olyan ez mint a ballagási öltöny: ha még nem rágta szét a moly, akkor csak jó lesz egy esküvőre is. Azért arra nem ártott volna figyelni, hogy a körbevágott portrék kora már egy ideje lejárt, ráadásul a göndör hajú emberek az ilyen fotókon úgy néznek ki, mintha ők is, meg mi is rohadt másnaposak lennénk. Azt meg ugye nem kell ecsetelnem, hogy egy gazdasági lap layoutjának miért kell göndörhaj-kompatibilisnek lennie.
A magyar Forbes minden illedelmes optimizmusa ellenére is olyan, mint amilyen a HVG lehetne: friss, érdekes, barátságos és sikerorientált. Jó átlapozni a kanapén,vagy éppen a slozin, de nem ebből az újságból fogjuk megtudni, hogy közeleg az újabb gazdasági világválság. Pláne a kifejezetten ránk szabott, magyar apokalipszis.
Rémbódess 2013.11.11. 14:34:17
Vittore. 2013.11.11. 14:40:27
Lol, ezt Cartmen sem mondhatta volna szebben.
dayan 2013.11.11. 14:46:45
2013.11.11. 14:56:10
Vertic 2013.11.11. 14:56:40
irovagyok 2013.11.11. 14:57:55
Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2013.11.11. 14:58:20
sírjatok 2013.11.11. 14:59:38
Ez egyszerűen gyönyörű :) Én általában nem bírom ezt az index-jópofáskodó stílust, de ez a cikk most nagyon ütött.
spontan · http://erdekessegek.info 2013.11.11. 15:00:34
Ez azért is érdekes, mert azt lehetne gondolni, hogy Forbes-nek kevésbé kell aggódni a mindennapi megélhetésért, ezért lehetnek kritikusak is, ha meg kell mondani valamiről, hogy nem jó.
A papírújságok jövője mindenesetre elég kérdéses, különösen ha azt vesszük, hogy egyes helyeken a neten már így néz ki egy újságcikk (görgessetek lejjebb):
www.nytimes.com/newsgraphics/2013/10/27/south-china-sea/
Nils. H 2013.11.11. 15:02:38
Sorry, what? De, kéne.
Tordai Csaba 2013.11.11. 15:12:49
Ez a közhely is a "pixeles férfi" felböfögése, vagy már a jó felbontasú szerző fingszagát élvezhetjük?
tomraider 2013.11.11. 15:14:12
Az év legpíszíbb mondata :-)
sárospataki 2013.11.11. 15:19:16
jaj
jaj
jaj
:-)
protézisesh 2013.11.11. 15:23:30
Ez itten most egy nagyon polkorrekt zsiráfozás volna?
régen herceg 2013.11.11. 15:46:44
monyon le 2013.11.11. 15:51:07
Remek, köszi a linket ;)
Nem Penny hajója 2013.11.11. 16:08:35
moriarti 2013.11.11. 16:52:27
johevi 2013.11.11. 16:53:10
BugiLaci 2013.11.11. 17:00:11
Holabög Rém 2013.11.11. 17:44:44
qwertzu 2013.11.11. 18:10:28
LOL!
Hadd nyújtsam át a "2013 politikailag legkorrektebb zsidózása" díjat.
tryclops 2013.11.11. 18:27:12
Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2013.11.11. 18:36:26
Lassan tényleg ideje váltani, mert hogy az olvasók már csak megszokásból jönnek az indexre, az nem az ő szerencséjük, hanem a tiétek...
Valóraváltógép 2013.11.11. 19:05:36
klarky · http://kreport.blog.hu/ 2013.11.11. 19:08:57
Arról az újságról, ami mióta az eszem tudom úgy van tördelve, hogy nem lehet tudni, h hol kezdődik egy cikk és hol ér véget mert minden ömlesztve van? Ahol minden képnek két aláírása van és 20 éve nem bírok rájönni, h miért?
Ez a legjobb sajtótermék gazdasági téren? Ha igen nem is csodálom, h a gazdaságunk ott tart ahol.
A Forbes-t megvettem, nekem bejön. Igazából kicsit annyi a bajom vele, h kíváncsi leszek hány számot lehet megtölteni sikersztorikkal (startup cukrászlány 45 milliós kezdőtőkével, muhahaha... ha annyim lenne lehet, h nekem is menne), hisz Frei Tamás is egy idő után beleunalmasodott abba, hogy mindenhol talált egy magyart a Mariana ároktól a Marsig. Szóval ez a vonal szerintem nem mehet az idők végezetéig...
"...mégsem olyan, mint amikor Zsiday Viktorról kiderül, hogy nem csak alapkezelni, meg milliárdokat tologatni tud nagyon, de a felfele nézve pózolás is megy neki..."
És az csak nekem tűnt fel, h az alapkezelő úr a 109 -oldalon sötét zokni bőrpapucs kombóban van fotózva a kertben? Elég hiteles... :-)))
Valóraváltógép 2013.11.11. 19:09:28
@BugiLaci: Ha az a legigényesebb, akkor nem tudom, milyen lehet a többi.
Blogger Géza 2013.11.11. 19:40:18
kigyurt álat 2013.11.11. 19:54:21
Z nélkül: sidóznak már a sindexnél is.
LOL.
BotloB 2013.11.11. 20:35:52
popszegecs 2013.11.11. 20:51:27
Örülne ám a kedves szerző, ha ott tartana mind külcsínben, mind belbecsben - szigorúan a maga műfajában -, ahol a HVG. És ezt mint mezei olvasó írom.
Megyko · http://www.szinkronrendezo.blog.hu 2013.11.11. 21:00:59
szabóZ · http://comment.blog.hu 2013.11.11. 21:28:07
szabozcc.tumblr.com/post/66704186894/ukridge-rr0ck0ut-w04s-unatkozorobotok
agent_x 2013.11.11. 21:28:09
Hülye aki elolvassa! 2013.11.11. 21:42:56
nabu 2013.11.11. 21:46:07
atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2013.11.12. 01:38:52
Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2013.11.12. 07:04:22
Ja, és k*rvanehés "sé" betű nélkül írni!
PomberMaci 2013.11.12. 08:42:29
HVG.
1994 óta egy beltenyészetes, egymás-seggét-nyaló fekália-kavaró családi lap lett. Ennek volt a betetőzése a bajai-video. Magyarul ~20 éve egy értéktelen szar.
Göndör haj.
A magukat aggódó filoszemitának tartó olvtársak a legdurvább rasszisták, mert fel sem merül bennük, hogy a szerző négerezett, gáborcigányozott vagy csak whopigodbergezett. Vadai Ági néniről nem is beszélve.
Forbes.
A lap műfaja: gazdasági bulvár.
Anno a Playboy magyar kiadásában is volt ennyi sikeres üzletember. Csak ott jó ciciket is mutogattak.
Omár mollah 2013.11.12. 10:09:52
vadalmafa 2013.11.12. 10:12:19
a cikk remek.
Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2013.11.12. 10:28:11
Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2013.11.12. 10:30:02
the truth I prefer 2013.11.12. 10:41:17
Első számnak rendben volt, bár a street-food témákat meglehetősen skiccesen sikerült csak feldolgozni, valamint már kicsit aktualitását is vesztette, a Leves.-os srácokról például kb.3 helyen olvashattunk nagyobb terjedelemben, a Zing pedig minden gasztro, életmód és kulturális blogban kötelezően megjelent már nem kevésszer.
Zsiday (akit nagyon sokra tartok, az egyik legjobb elemző) pedig idén lett felfedezve a mainstream által, amit mi sem bizonyít jobban, mint egy index címlap vagy HVG interjú az elmúlt hónapokból - itt szerencsére kicsit több kiderült magáról az emberről is és nem véleményt kellett mondania, szóval ez tetszett.
Várjuk a következő számot, még 2 esélyt biztosan kap további döntésig :)
Hülye aki elolvassa! 2013.11.12. 11:04:22
Kászon Tomi · http://kulturjunkie.blog.hu 2013.11.12. 18:59:15
Valóraváltógép 2013.11.12. 20:19:06
Valóraváltógép 2013.11.12. 20:21:44
the truth I prefer 2013.11.12. 21:53:35
Cave Nick 2013.11.13. 00:41:20
bambanő (törölt) 2013.11.13. 07:57:26
Ugy ertem internetet hasznalni tudo, okostelefonnal nyomulo ember...
a kis zsidozas kifejezetten szellemes volt, jo lenne, ha nem lenne tabu es nem csak az index-esek poenkodhatnanak ilyesmivel
a startup, streetfood es hasonlo hype szavak most nagyon mennek
nem tudom az, hogy valaki startup vallalkozo miert jo
nulla referencia, nagy valoszinuseggel nem eri meg a jovo evet a vallalkozasa
erdekes, hogy a termelo szektorbol semmi siikertortenetet nem tudnak felmutatni, mindenki csak kreativkodna, streetfood meg a tobbi, termelni meg majd a kinaiak es indiaiak fognak, igy az ovek a jovo