Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (404) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) hbo (2971) HBO (107) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16484) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Ugyanaz a Downton: kezdett a 4. évad

2013. szeptember 30. 16:30 m_barna 11 komment

Továbbra sem világos, hogy ez a gyönyörű díszletek között leforgatott szappan rendkívüli empátiával mutatja be a századforduló angol osztálytársadalmát, vagy azt próbálja elhitetni velünk, hogy az Edward-éra cselédeinek valamiért tetszett az a társadalmi berendezkedés, amelyben Mr. Carson engedélye nélkül még a faluba sem látogathattak le. Tudta egyébként valaki, hogy az író teljes neve nagytiszteletű West Staffordi Lord Fellowes, van egy díszhadnagyi rangja, és tagja az angol felsőháznak is?

A Downton persze teljesen másról szól, úgyhogy az igazi baj mégis az, hogy a 4. évad premierje alatt végig ezen gondolkoztam. Az új sorozat vasárnap kezdődött, spoilerek a tovább mögött.

vlcsnap-2013-09-29-15h51m57s174.png

Aki eddig azért nem tudott aludni, mert félt, hogy Matthew és Sybil nélkül Downton már nem is Downton, megnyugodhat: az évadnyitóra sokmindet lehet mondani, csak azt nem, hogy bármiben is eltért volna a megszokottól. De tényleg, az új Downton teljesen ugyanolyan, mint a régi.

Volt nevetséges-hátborzongató inaspárbaj, az özvegy grófné egyszerre gonoszul szellemes és végtelenül jóságos, Mr. Carson még mindig felháborodást színlel, ha valaki megpróbál egy pici jót tenni, Mary pedig megint márványarcú, mint az első évadban. Az egyetlen változás, hogy Mr. Bates üdítően keveset szerepel, de ez valószínűleg csak valami félreértés. Az írók úgyis ráküldenek valami szívszaggató sorscsapást két részen belül, amelynek a súlya alatt aztán megint ugyanazzal a ragyogó mártírarccal roskadozhat és omladozhat újabb három évadon át, amit eddig is viselt.

A rész nagy érdeme, hogy tényleg hozza az ugyanazságot. A középonti kérdés (Mary gyászol) viszont már vontatott és erőltett. Talán azért, mert Matthew távozása olyan gyors és valószerűtlen volt, talán mert nyáron közben elfelejtettük a nagy traumát, és persze lehet, hogy azért, mert akit ez megérintett, az már rég feldolgozta az egészet a Daily Maillel, amely jó előre megírta, hogy az egész balesetre csak azért volt szükség ilyen fiatalon és ilyen értelmetlenül, hogy Dan Stevens elmehessen Amerikába, és sötétbarnára festhesse a haját.

vlcsnap-2013-09-29-15h43m30s207.png

Azért szeretném megjegyezni, hogy a Maryt játszó Michelle Dockerey ebben az egészen halovány történetben is tündököl, és természetesen a legjobb jelenetet is ő szállítja, amikor leordítja a hozzá tanáccsal igyekvő Carsont.

Carson, this is my fault. I’m afraid I may have encouraged you to feel you have the right to address me in this way.

Tökéletes.

Mary gyászát egyébként összekötik egy kis politikával: megint megjelenik a női jogegyenlőség, és kapunk egy rest cure-utalást is – Grantham gróf ennek próbálja alávetni Maryt, de persze a megoldás nem a pihenés, hanem a visszatérés az élők közé. Az ilyesfajta politizálás a Downtonnak mindig nagyon jól állt, és jól áll most is.

A mellékszálak vagy a központi konfliktust tükrözik, vagy fillerek. Ott van ugyebár Mrs. Crawley, akivel szó szerint ugyanaz történik, mint Maryvel, mínusz, hogy tőle közben senki nem próbál semmit elvenni. És ott van Carson barátja, akit meg kell menteni egy dologházból, ott van az új habverőgép, amit Mrs. Pattmore nem igazán tud használni, és ott van Branson, akinek nem tetszik, hogy a gróf Matthew nélkül visszatérne a nemesi birtokvezetés klasszikus receptjéhez, amely nála leginkább azt jelenti, hogy utánozhatatlan érzékkel kiválasztja az épp aktuális legrosszabb befektetést. Még az előző évadban megszellőztette, hogy a vagyont erre a Ponzi nevű tehetséges fiatalemberre kéne bízni, aki néhány év alatt megtöbbszörözné. Mr. Molesley állásszerző próbálkozásáról inkább ne is beszéljünk, úgy tűnik, létezik olyan ember, akin még az özvegy grófnő sem tud segíteni.

vlcsnap-2013-09-29-15h56m21s205.png

Jobban átgondolva, ezek a szálak abban az értelemben nem feltétlenül fillerek, hogy ne lehetne őket később valamilyen formában tovább fonni (bár Mrs. Pattmore turmixgépében azért meglehetősen behatárolt a történetkibontási potenciál). Inkább arról van szó, hogy ez mind-mind csupa olyasmi, amit inkább háttérnek tudnék elképzelni egy nagyobb és érdekesebb cselekményszál mögött, amit viszont még nem látok.

A harmadik évadban felvetett érdekfeszítőbb történetkezdemények ebben a részben végig pihentek: kínosan kerülték az írók, hogy túl sokat kelljen együtt szerepeltetni Maryt és Bransont, Barrow Jimmy helyett végig a gonosz (?) dajkával volt elfoglalva, és még azt sem láttuk, hogy Tom hogyan köszönte meg Mr. Batesnek, hogy segített neki kijátszani O'Brient (aki egyébként szintén nem szerepel már, megint csak a színész döntése miatt).

Jó érzés visszajönni Downtonbe, ami a jelek szerint 1922-ben is pont ugyanolyan, mint tíz évvel ezelőtt, az első évad kezdetén is volt. A díszletek gyönyörűek, itt van nekünk az özvegy grófné szerepében Maggie Smith, Mrs. Hughes továbbra is imádnivaló, Daisy még mindig aranyos. Már csak el kéne kezdeni az évadot.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MolnarErik · http://heraldika.blog.hu/ 2013.09.30. 17:41:41

A korszak közhelyeinek díszes tablója nagyszerű színészekkel és bombasztikusnak szánt, drámai fordulatokkal teli, de inkább lapos sztorival. Az utsó igazán jó rész az volt, amikor Pamuk meghalt Mary ágyában.
A szerző viszont lehet, h isteníti (sőt biztos) a régi rendet, de annyira azért nem tagja az arisztokráciának, mint az írás sugallja: csal Life Peer, szal nem örökölte, hanem szerezte a címet, és ráadásul csak a napokban, 2011-ben.

médiapocok 2013.09.30. 20:36:48

Szeretnék szólni, hogy a színésznő neve helyesen: Michelle Dockery
(nem Dockerey).

ilovecooking 2013.09.30. 20:49:40

@MolnarErik: Hm, hát gyorsan rákerestem wiki-n és e szerint az apukáját Peregrine Edward Launcelot Fellowes-nak hívták, a gyerekkori otthonát pedig Wetherby Place-nek, szóval nem hiszem, h olyan nagy meghasonlás volt számára beházasodni az arisztokráciába.

VVICC 2013.09.30. 22:16:06

Párom már nagyo hajt, hogy ha megyünk Londonba hosszúhétvégézni menjünk el megnézni a kastélyt :) Egyébként meg hozza azt a szinvonalat a 4. évad mint eddig mind a 3. Nem fröcsög a vér, nem b*ik boldog boldogtalannal, jó ez a sorozat nagyon!

Bangalore 2013.09.30. 22:41:15

Az egyik legjobb a kategóriájában. Kell :-)

ozibozi 2013.10.01. 02:52:28

mi a címe annak a friss sorozatnak ami abban az időben játszódik,csak más nézőpontból mutatja be a 'valóságot' ? köszi ha tudja valaki...

jog-ász 2013.10.01. 06:44:08

@ozibozi: nem arra a bányászfalvas történetre gondolsz?village vagy valami ilyesmi, az nagyon jóó!