Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (404) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16484) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

A "Narancssárga az új fekete" az új Spangli? (18+)

2013. augusztus 07. 11:30 _cat_ 12 komment

Elnézést a kissé kaotikus címért, mindjárt világos lesz, mire szeretnék utalni. A Netflix legutóbbi sorozatáról, az Orange is the New Black-ről lesz szó, amit elég nagy várakozások előztek meg. Nem csak azért, mert a Netflix online videótékából sorozatos nagyágyúvá avanzsálása elég jól sikerült (a House of Cards című saját gyártású szériájukat megszórták Emmy-jelölésekkel), hanem azért is, mert az alkotója Jenji Kohan. Az a Jenji Kohan, aki a Weeds-et is jegyzi. A Weeds pedig (nálunk Spangli, illetve Nancy ül a fűben címmel futott) egy igen egyedi színfolt volt az amerikai sorozatos palettán. Ha valakinek kimaradt, itt az alkalom pótolni, legalább az első 2-3 évadot, de hirtelen.

oitnb1.jpg

A Weeds és az Orange is the New Black valahogy úgy viszonyul egymáshoz, mint például a My Name is Earl és a Raising Hope: teljesen más sztori és más karakterek, mégis, az alkotó jellegzetes kéznyoma időről időre tetten érhető bennük. Nem véletlen, ha nekünk, nézőknek gyakran nosztalgikus érzésünk támad, de közben egy pillanatig sem érezzük önismétlésnek. A tovább után eléggé spoileresek leszünk és lesz egy 18+-os galériánk is.

Adva van egy női börtön, de ezt ne úgy képzeld el, mint a hagyományos, bilincses, rácsos kóterokat. Ide főleg drogdílerek, rablók, csalók, maximum gondatlan emberölők, szóval zömében a lájtosabb bűnelkövetők kerülnek. Cellák nincsenek, a bentiek a falak közt szabadon járhatnak, sőt, a börtönudvarra is szabadon kimehetnek. Ide kerül be egy virágszál, Piper, aki alapjában véve egy rendes kislány, csak hát jó pár évvel korábban, a lázadó fiatalkorában egy leszbikus kapcsolatnak köszönhetően drogbizniszbe keveredett. És amikor már majdnem elévült a bűncselekménye, lebukott - szívás, de megesik. Így hát önként megkezdi 15 hónapos büntetését, a vőlegénye pedig kint várja, hogy szabaduljon és összeházasodjanak.

oitnb2.jpg

Alapvetően egy drámáról van szó, de mondjuk azt, hogy dramedy, mert a készítő sajátos humora végig ott húzódik a háttérben. Mégis, a dráma van túlsúlyban, de egyszer sem hatásvadász, vagy eltúlzott módon. Azt mondanám, hogy sikerült nagyon is emberinek lefesteni az elítéltek egyéni tragédiáit. Ami pedig a humor részét illeti, néha hangosan röhögős, de a legtöbb esetben inkább az abszurd helyzetek miatt mosolygós, és remekül adagolt, így nem billen át az egész egy komédiába. Nem tudom megítélni, mennyire hiteles amit látunk, de nagyon is annak tűnik, ez pedig az egyik nagy pozitívuma a sorozatnak. A börtönök világa egy olyan sajátos, zárt világ, amiről a legtöbbünknek csak elképzelései vannak, és itt is működnek az előítéletek, tehát általában valami nagyon erőszakos, veszélyes helynek gondoljuk.

Az OITNB fest egy másik képet, egy reálisabbat, ami persze még mindig nem egy tortás-papírcsákós szülinapi zsúr, de a rabok sokkal inkább összefognak, és egymást támogatják, mint hogy egymás ellen forduljanak. Bemutatja, hogy mitől függnek a hatalmi viszonyok, hogy olyan apróságok, mint egy csirke felbukkanása mennyire fel tudja forgatni ezt az ingerszegény környezetet, és hogy milyen mérgező lehet egy alapvetően ártalmatlannak gondolt rádióinterjú. Szóval kiváló érzékkel állítja kontrasztba a benti és a kinti életet, és csak annyira/azért sarkít, hogy az humorforrásként működjön. 

oitnb5.jpg

Amikor Piper ide bekerül, kezdeti rettegését nagyon is át tudjuk érezni. Ez egy ismeretlen közeg, ahol klikkek vannak, kimondatlan szabályok, és sajátos hierarchia. Piper hamar megtapasztalja, hogy nagyon vigyázni kell minden szavára és tettére, különben könnyen előfordulhat, hogy napokig nem kap enni, magánzárkába kerül, vagy éppen valamelyik rabtársa meg akarja majd ölni. Vagyis igazi aknamező. És ha ez nem lenne elég, természetesen már a pilotban felbukkan Piper volt szerelme is, aki miatt tulajdonképpen börtönbe került. Eközben persze a sitten kívül sem áll meg az élet, így láthatjuk azt is, hogy Piper vőlegénye és a rokonok hogyan birkóznak meg a helyzettel.

oitnb4.jpg

Az egész évadot illetően a legjobban a teljesen random adagolt flashback-ek tetszettek. Persze ez nem új húzás, de ebben a sztoriban zseniális megoldás - nem elmeséljük, inkább megmutatjuk, egy-egy karakter hogy jutott a szögesdrót mögé. És ráadásul mindezt nem elkapkodva, hanem általában több részre bontva, ráérősen, tehát nem csak magát a bűncselekményt láthatja a néző, hanem az adott karakter korábbi élethelyzetét és környezetét is, így sikerült egészen profi módon közelebb hozni és megkedveltetni a szereplőket. De konkrétan mitől is lesznek kedvelhetőek? Attól, hogy kiderül: a legtöbben teljesen átlagos emberek, olyanok, mint te vagy én. Csak valamikor hoztak egy rossz döntést, valahol az életük félresiklott, vagy egyszerűen rosszkor voltak rossz helyen. És ezen a ponton az OITNB prímán szembesít azzal, hogy igen, te is bármikor odakerülhetsz. Vagy én. Szóval más sorozatban gyakran csak fölösleges időhúzásnak tűnik a flashback, itt viszont néhány rész után már baromira örültem egy-egy teljesen váratlan bevágásnak. Imádtam, na.

A pozitívumok mellett persze hozzá kell tenni, hogy sajnos nem mentes a kliséktől a sorozat. Összességében sikerül ezeket egy viszonylag alacsony szinten tartani, de a "börtönőr és a rab szerelmes lesz, a rab teherbe esik" szálat teljességgel elhibázottnak és kiszámíthatónak, sőt, az egész sorozat legrosszabb húzásának gondolom. Értem én, hogy kellett valamit kezdeni azokkal a karakterekkel is, de miért pont ezt?!

oitnb6.jpg

És ha már karakterek: ahogy minden más jó sorozat, úgy az OITNB esetében is ők emelik egy magasabb szintre a sztorit. Sikerült alig ismert, vagy gyakorlatilag ismeretlen arcokat válogatni, de ezzel együtt nem lehet panasz a castingra, tulajdonképpen mindenki remekül hozza a rá osztott szerepet. A legjobbak szerintem az orosz szakácsnő, a szexista őr, "Crazy-eyes" és a vallási fanatikus flúgos csaj, de a szitkomba illő börtönigazgató is említést érdemel. Érdekes, hogy talán a főszerepet játszó Taylor Schilling muzsikál a leggyengébben, és amikor az évad közeprére Piper többé-kevésbé beilleszkedik, le is ülne a sorozat, ha a körülötte lévő karakterek - meg persze az őket bemutató flashbackek - nem mentenék meg ettől. De lehet, hogy az a bajom, hogy én egészen az évad végi cliffhangerig kicsit csalódott voltam Pipert illetően, ugyanis egy Nancy-jellegű, igazi badass női figurát szerettem volna kapni és látni benne. Aztán a legutolsó jelenet visszahozta a bizalmamat, remek befejezés volt és tett róla, hogy nagyon is várós legyen a második évad. Mit is mondhatnék zárásként? Mindent összevetve a Netflix megint megcsinálta, ebben a rendkívül erős kábeles mezőnyben ismét kiemelkedőt tudott alkotni.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kardigan 2013.08.07. 12:39:06

én annak örültem a legjobban, hogy piper nem olyan, mint nancy. baromi okosan volt adagolva, hogy mikor váltja fel az ártatlan őzikét a kiállás magáért, ettől pont elég tökös, de nem irreális. és az is borzasztó szimpatikus, hogy tisztában van azzal is, hogy semmivel sem különb a többieknél, és nem gondolja, hogy ő a jani attól, hogy kicsit belejött a helyzetbe, nancy viszont mindkettőt csinálta.
nekem sosem az jött le róla, hogy badass lenne, hanem inkább az, hogy attól, hogy két hete füvet árul, úgy érzi, hogy neki már nem lehet újat mutatni, és a többi dílernél jobb, mert műveltebb és középosztálybelibb, a kertvárosiaknál is jobb, mert badassebb - közben meg elég hamar kb a sorozat legkevésbé szimpaikus karaktere lett.

_cat_ 2013.08.07. 12:57:55

@kardigan: háát, őszitén szólva én imádtam Nancy-t :) Hogy az ártatlan külső mögött milyen egy ravasz, kőkemény bitch lapul. Szerintem ő nem attól lett ilyen, hogy füvet árult, már előtte is ilyen volt. Piperrel kapcsolatban meg amit írsz az végül is igaz, csak szerintem túl sokáig elhúzták ezt a kitörést a finálé kedvéért, hogy nagyobbat üssön. Ezzel együtt voltak jó pillanatai, főleg a magánzárkás jelenetekben, meg utána, de még így sem gondolom, hogy olyan nagyot alakított volna a sorozat nagyobbik részében.

kardigan 2013.08.07. 13:03:25

na ez akkor asszem egy hitvita lesz :) azt nem gondolom, hogy nancy a díleléstől lett ilyen, csak azt, hogy nagyon a fejébe szállt, és nem tett jót neki - meg az se volt igazán szimpatikus, h olyan típusú szembenézést nem láttam tőle, mint pipertől. "én csak a gyerekeim miatt csinálom" vs. "tökmindegy, megszegtem a törvényt és kész"

pipernél nekem nem csak a vége volt ilyen, hanem amikor pl elküldte miss claudette-et a francba. ami persze nem egy nagy dolog, de szerintem az pont azért tök jó, mert láthatóan az ő személyiségétől ez is távol áll, és ehhez is össze kellett szednie a bátorságát, az eredményt meg végülis elérte vele.

már csak alexet kellett volna többször elküldeni a francba, és minden peachy lenne (alex sajnos jelenségileg idegesít, az orrhanggal és a nagyon béna szemöldökkel együtt)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.08.07. 14:04:15

még a meztelen csajokkal se keltettétek fel az érdeklődésemet, hogy ezt látni kellene.

_cat_ 2013.08.07. 17:42:33

@kardigan: áh, elméleteken nincs mit vitázni, te így gondolod, én meg úgy :) Igen, Alex tényleg kicsit idegesítő.

Cuddy 2013.08.07. 21:05:27

Rohadt jól sikerült sorozat egyszerűen imádom. Nekem Piper és Alex is bejön megérdemlik egymást. A szereplők kiválasztása ötös a karakterek,történet, visszatekintők szintén. A klisék felejthetők kompenzál a többi. És ha lehet választani akkor most inkább Piper mint Nancy. A zárójelenet a háttérzenével nagyon ott volt :)

Beyonder 2013.08.07. 22:50:53

Börtönös sorozatos témában merem ajánlani az OZ-t. Ez volt az HBO első komoly drámai sorozata, évekkel megelőzve a Maffiózókat. Teljesen hiteles, és nagyon brutális.

www.imdb.com/title/tt0118421/

Cuddy 2013.08.07. 23:09:37

Ha jól emlékszem már az első részben Piper tanácsadója (Haely) kijelenti, hogy ez nem OZ. :)

mennyi?husz! 2013.08.07. 23:48:11

Kivancsisagol le szedtem 3 reszt belole es most neztem meg az elso kettot es toltom a tobbit is mert marha jo!

malocz 2013.08.08. 09:45:58

Az első kicsit túl érzelmes volt (a bevonulás), de a második már nagyon bejött.

dm996 (törölt) 2013.08.13. 16:24:08

A Weeds utolsó néhány évada óriási hiba volt, teljesen tönkretette az amúgy remek első néhány évadot. Az utolsót már végig se bírtam nézni.

EvilHedgehog 2013.08.20. 21:23:07

" A legjobbak szerintem az orosz szakácsnő" alias Kate Mulgrew... egyeseknek Kathryn Janeway.. :D
süti beállítások módosítása