Plágiummal vádolják Radics Gigi Úgy fáj című számának dalszerzőit, mivel a szám állítólag nagyon hasonlít a román énekesnő, Paula Seling Timpul című, 2003-as slágerére.
A Huba Kelemen–Jack D. Elliot–Jánosi hármas által írt magyar szám a vádak szerint hangulatában és dallamában kísértetiesen emlékeztet a Timpulra, aminek előadója, Paula Seling képviselte tavaly Romániát a dalfesztiválon. A Blikk által megkérdezett szakértő szerint "a két dal refrénjének dallamvezetése szinte teljesen ugyanaz, a ritmusa különbözik. A két dalban számos átfedés van, dallamfordulatokban, de még ritmusképletben is, a hangvételük pedig szintén nagyon hasonló". A szakember szerint azonban a mai popdalok annyira egyszerűek, hogy az ilyen átfedések szinte mindennaposak.
Úgy tűnik, az MTVA-nál is komolyan veszik az ügyet, Lencsó Rita sajtófőnök úgy nyilatkozott a lapnak, hogy "kedd délután összeült a zsűri, hogy felülvizsgálják Gigi dalát, de itt nem az előadókról, hanem a szerzőkről van szó. Nem Gigit, hanem a dalt vizsgáljuk". Amennyiben bebizonyosodik a plágium, úgy Radics Gigi dalát kizárhatják a versenyből.
FalcaoTheGodOfFutsal 2013.02.27. 12:34:43
groove 2013.02.27. 12:36:06
johevi 2013.02.27. 13:12:07
antimason (törölt) 2013.02.27. 13:14:36
Ja és lopni a legolcsóbb :)
Jasmine2 2013.02.27. 13:19:07
deanmoriarty 2013.02.27. 13:55:28
eL_Finito 2013.02.27. 13:57:25
"Kedves Csontos úr!
Bajkó Pankával történt megbeszélés szerint reagálnék a Radics Gigi "Úgy fáj/Over You" című dal és a Paula Seling-Timpal dalok összehasonlítására.
Bár korábbra vártuk az ilyen irányú vádakat, hiszen ez szinte elkerülhetelen mellékzaja a dalversenyeknek. A Magneoton Kiadó megvizsgálta a kérdéses dalrészletet és a mellébeszélés helyett szeretné, ha a lap partnere lenne a Kiadónak abban, hogy leközölné feketén fehéren a refrének szolmizált hangjegyeit. Ez talán az olvasónak is megnyugtató,de bizonyára nyomósabb érv az egyéb szakértői rizsa helyett.Egyébként megjegyezném, hogy a hangnem és a ritmika sem azonos a két dal esetén. Ami biztosan egyezik a két dalnál, hogy két csinos és tehetséges énekesnő énekli és a többi csupán egy jó nagy adag rosszindulat. Ez a vád az első zongoraórán megbukna.
Radics Gigi/Over you
Úgy fáj:
Do,do,do,la do,do,do,do, re,mi do,do,do,la, do,do,do,do,re, mi,
Szo,do,mi,re,do,do,do,la,do,do,do,do, re, mi,do,do,do,la,do,do,do,do,re,mi,szo,do,mi,re,do
Paula Seling-Timpal:
Szo,la,do,do,do,do,re,do,szo,la,do,do,do,do,re,do,szo,fa,mi,re,do,szo,la,do,re,mi,do,re,mi
Üdvözlettel és tisztelettel,
Joós István"
waterphone 2013.02.27. 14:01:20
Jövőre én is megyek szerintem. Az lesz a dalom címe pl. hogy a "A szerelem örök". Írok bele pillangót, meg szikrázó kék eget is, és borzasztóan fog tetszeni a zembereknek. Mindenki boldog lesz.
goes 2013.02.27. 14:10:56
matolcsy · http://www.nuku.hu 2013.02.27. 14:19:51
a kedvenc eurovíziós dalom Alexander Rybaktól a Fairytale :D
HencegőLajos 2013.02.27. 14:28:42
A dal sajnos nagyon hasonló.
d.j 2013.02.27. 15:01:34
HanSolo 2013.02.27. 15:16:28
yafet 2013.02.27. 15:19:13
Ha szar az NB1, akkor milyen színvolnalat várjunk a megye II.-ben,,,,,
frankleon 2013.02.27. 15:25:46
egyetértek d.j hozászolásával az egész hír így
a videókkal összevetve egyből igazolja magáról hogy a
plágiumgyanú valakinek a fejében vetődött fel de a
valóságban nagyon nem állja meg a helyét.
Citronyuszi 2013.02.27. 15:35:11
G3'z4 2013.02.27. 16:30:32
harcosDuke 2013.02.27. 16:37:34
bari-kád 2013.02.27. 16:53:45
Rosszindulatú Vászka 2013.02.27. 16:54:01
Mindkét dalnóta igénytelen, ingerszegény, ótvarszar zsinnyegtetés, ebben valóba hasonlatosak. Ileltve a román felvétel sokkal profibb, színesebb a hangszerelése és pár lépéssel közelebb van ahhoz a törekvéshez, hogy a zene és a szöveg egysége harmónikusabb legyem. Ahogy a legtöbb maygar popdalnótába, ebben is itt fent a szöveg csak zavarja a zenét, illetve a szöveget kerékbe töri a hibás tagolás.
Továbbá határozottan zsenánt és röhejes, hogy ezek az énekesnő imitátorok az affektálást, meg a lihegést milyen hamar eltanulják a profiktól, csak éppen tovább nem jutnak, például nem tudnak énekelni. Szólni kéne nekik, hogy, ha a hang tisztasága és ereje nincs, hiába reccsentenek rá, az akkor nem hangsúly és intonációs lesz lesz, csak további fülcsikarás és zaj.
Legalábbis én ezt így látom.
Tulok 2013.02.27. 17:19:37
Gigikének (aki 3-4 éven belül igen kerekded tótverává malacosodik, ha nem figyel oda) a fülsértő vibrátózásától mindig kiver a hideg veríték, de ez a szám annyira tré, hogy a rádió automatikusan átkapcsolja magát, ha leadják.
dnulror 2013.02.27. 17:26:21
A kiadós "szakértőről" csak annyit, hogy aki képes leírni azt, hogy "a hangnem ... sem azonos", az hűűű......... Mer' ugye akkor ha "megírnám" megint a Bon Jovitól a Livin' on a prayert, és egy fél hanggal feljebb tolnám az egészet (ami egy jó szoftverben manapság 1 db komoly kattintás és ugyebár ezek a mesterművek - tisztelet az elenyésző kivételnek - élő zenészt nem igazán láttak, szóval adná is magát a megoldás), akkor a szöveggel már nem is kéne bíbelődnöm, mert ugye akkor engem is megvédene a kiadóm harcos mestere, hogy jó ez így, mert még a hangnem sem azonos.... ja-ja, meg a ritmika.. ott talán még megbuknék, szóval bele kéne zörögnöm még valamit a felvételem tetejére, hogy amikor a szakma krémjét képező zsűri egymás fölé teszi a két kottát, akkor valahol legyen mégis különbség... mert akkor már nekik az másik.
A minap néztem a Kegyetlen játékok című filmet... valahogy 10 perc után fura volt, hogy ez nem a Veszedelmes viszonyok?? Erre megnézem az imdb-n, hát persze hogy író: Choderlos de Laclos... Egy veszekedett betű a szövegből, se színész, se rendező, se kor, se helyszín nem volt ugyanaz, csak MAGA A MŰ ugyanaz mégis... de a Magneoton-ember hetekig érvelhetne, hogy az másik film!! Ezek a lúzerek meg simán kiírják a szerzőt... marhák.
Ez a két konkrét dalocska meg tök egyforma hangulatú végig és van benne egyetlen (visszatérő) jellemző elem, amitől meg lehet különböztetni a másik 10 millió darab teljesen ugyanilyen sz@rtól.... na az meg pont ugyanott és ugyanúgy van benne... persze nyilván véletlenül... dehát mindez azért van, mert "ezek a mai popdalok annyira egyszerűek".. Nyilván a Claptontól a Cocain, meg a Police-tól a Message in a bottle az már annyira cizellált, hogy nem sikerült nekik hasonlítaniuk, de mondjuk nincs két olyan Britney Spears és Christina Aguilera dal sem, amin így érdemes lenne szolmizálgatni... És hogy mondjuk a Maroon5 bármelyik dala miért nem hasonlít a Gigiére azt azért nem értem, mert hát annyira egyformák ezek a mai popdalok... akkor meg hogyhogy nem??:):)
Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.02.27. 17:26:59
fedor.blog.hu/2013/02/20/szerzett_zene
Szegény Gigi, kik közé keveredett...
Vrogoarrr! 2013.02.27. 17:28:52
Airgüzü 2013.02.27. 17:32:45
antimason (törölt) 2013.02.27. 17:43:18
dnulror 2013.02.27. 17:44:54
Rosszindulatú Vászka 2013.02.27. 17:54:09
Karel Gott úr a mai napig ismert és népszerű énekes, talányos módon ugyan, de nem csak hazájában, hanem német nyelvterületen is.
www.youtube.com/watch?v=kxRRRkXNRcY
Továbbá Vermona orgona ma is kapható.
GONOSZ 2013.02.27. 17:57:42
dnulror 2013.02.27. 18:02:40
De azért közpénzen utaztatva "nemzetet képviselni" ugyanezzel a módszerrel... az már mégiscsak gyomorforgató innen nézve, "onnan" nézve meg észrevenni könnyebb... mármint az eredeti szerző esetleges szemszögéből.
dnulror 2013.02.27. 18:06:47
A Vermonát meg tök macera összekötni a laptoppal.. a vége az lenne, hogy játszani kellene rajta, annál meg nincs fárasztóbb!! Pláne ezért a kis nézettségért, amit egy ilyen eurovíziós izé jelentene....:):)
Rosszindulatú Vászka 2013.02.27. 18:12:10
Amúgy Káró is nagy dal újrafelhasználó.
www.youtube.com/watch?v=bwJp_Xh8lP0
Sonka Nery 2013.02.27. 18:26:56
fritoz222 2013.02.27. 18:32:22
SarahConnor 2013.02.27. 18:36:33
dnulror 2013.02.27. 18:37:46
És ha már a Stones-nál tartunk... Amikor véletlenül megírták a K.D. Lang Constant craving-jét Anybody seen my baby címmel, akkor nem kezdtek magyarázni, meg a kiadójuk szolmizálni, hanem odaírták a szerzők közé a szóban forgó dal szerzőit. Pedig ezen a szinten akár még valóban véletlen is lehet ... ezzel együtt így volt etikus és kész.
Rosszindulatú Vászka 2013.02.27. 18:41:35
Ravasz Cugel 2013.02.27. 19:13:39
A plágium szerintem nem egyértelmű. Két primitv nótáról van szó. Nagyjából a lakodalmasok szintjén. Ezért is borzasztó, hogy így felmagasztalták. Nyilván a zsűriben sem botfülűekülnek, csupán a bundához adnak körítést az ajnározással. Undorítóak.
keletiszél 2013.02.27. 19:20:33
számmal.
www.youtube.com/watch?v=l3ukcxou2xI
Egyébként pedig a két szám egyáltalán nem hasonlit,még rosszindulattal sem.
delejes 2013.02.27. 19:21:33
sanyikám 2013.02.27. 19:35:42
paranyuszi (törölt) 2013.02.27. 19:40:23
2013.02.27. 19:45:31
Meg az olyan hiressegek nagy elismert zeneszerzok is plagizaljak onmagukat (ujrafelhasznalas) mint Hans Zimmer.
Lasd Gladiator es Karib tenger kalozai filmzene. Sot a Gladiator masik temaja Now We are free cimmel pedig erosen hajaz a Mission Impossible 2 egyik temajara. Apro valtoztatasok persze vannak.
Ez a recycling feleseg persze senkinek nem szur szemet.
cialci 2013.02.27. 20:00:59
Sőt ha a szöveg elvi tartalmát nézed...
De ha a refrén utáni részt nézed hasonlítsd össze..
az egyik 1.40-nél, a másik 1.12 körül.
a dalok hossza is kb egyforma..
de ez a vélemény rosszindulatú ne is vegyétek figyelembe..:-)
antimason (törölt) 2013.02.27. 20:07:08
Azon kívül, hogy ugyanaz.
Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2013.02.27. 20:23:44
solmyr (törölt) 2013.02.27. 21:05:48
ssjani 2013.02.27. 21:18:47
Szerintetek ez a szám szinvonaltalan, tucatdal, semmitmondó, igénytelen, ingerszegény, ótvarszar, végtelenül gyenge színvonalú, Penetráns szar.
Megértem, elhiszem, elfogadom.
De!
Hálás lennék ha egyszer valaki legalább zárójelben odaírná, hogy szerinte a világ kb. százéves könnyűzene terméséből melyek azok a számok amik szinvonalasak, egyediek, sokatmondók, igényesek stb.
Chuck Νorris 2013.02.27. 21:28:40
Chuck Νorris 2013.02.27. 21:48:30
Radics Gigi számánál ez a hatásfok kb 100/8 és egy év mulva 100/0.8 lesz. ha leszámitjuk a dalszerzők rokonait, a Radics családot és a viva tévé emlöin nevelkedő hallgatóbázist akkor ez az arány még rosszabb.
De nem kell elkeseredni, attól hogy Radics Gigi sokak szemében unalmas dalokat énekel, ráadásul nézni sem érdemes mert nem szép, még lehet magyar viszonylatban sztár. falunapok, bucsuk mindig lesznek, a kulturházaknak plázáknak is kell mindig müsor.
zgabi 2013.02.27. 21:54:05
SarahConnor 2013.02.27. 21:59:02
dreamhotep 2013.02.27. 22:24:48
ssjani 2013.02.27. 22:29:38
Csak egyet! Csak egyet! Nem kell százat!
Mindenki csak szarozni tud. Saját ízlését megkérdőjelezhetetlenül etalonnak állítja be.
Pedig lehet, hogy ha beírná a kedvenc számát a többi fikázó vagy egyszerű olvasó kórusban kiröhögné.
Megfigyelésem szerint az AC/DC és más hasonló régi rock együttesek rajongói nézik le magasról a többi embert és ez nem más mint sznobimus.
thelizardking 2013.02.27. 22:47:41
Szpájk 2013.02.27. 23:27:58
Na kábé ez a szitu itt is.
De minek, meg kinek?
Akinek ez meg zene, annak már úgy is minden mindegy, vagy tényleg nem hallgatott zenét eddig, csak ipari és tanyasi zajokat, amiről azt állították az ismerősei, hogy annál zenébb nincs.
Pedig van.
Hogy mi az, az ízlés dolga, de azért van, ami ízléstől függetlenül vállalhatatlan, és tucat, de a plebsnek tetszik, had éljenek, ezzel vannak kábítva.
Vitatkozni meg kár.
Minél több embert ismerek, annál jobban szeretem a kutyámat, na ezt is mondta vki, asszem Woody Allen, kezdek vele egyet érteni, pedig őt se bírom, meg a kutyákat sem különösebben.
öszödi mém 2013.02.27. 23:40:23
Szerecsenkirály 2013.02.27. 23:53:53
dnulror 2013.02.28. 00:15:33
A mai zene "csinálás" a következő módon is tud működni:
1. Végy egy mp3 fájlt, ami neked tetszik vagy azt gondolod róla, hogy az ilyennel sok pénzt lehet keresni.
2. Töltsd le azt az ingyenes szoftvert, amelyik kiírja, hogy milyen akkordok vannak az MP3-adban.
3. Töltsd le azt a másik szoftvert, amelyikbe beírod az előbbi akkordlistát és a program készre csinálja a "dalt". Persze beleszólhatsz, hogy mit hogy, de ha nem szólsz, akkor is lesz valamilyen.
4. Írj szöveget (azt még ezekben a szar esetekben is "kézzel" kell!) és énekeltesd el minél jobb hangú énekessel (az a "jobb hangú", aki előbbre jutott egy tehetségkutató műsorban). Ha mégis hamisan énekelne, végy egy szoftvert, ami kiigazítja a felvételen.
5. Vedd meg a legdrágább szintetizátort, mert annak jobb hangja van, mint a nem annyira drágának és hagyd, hogy a számítógép azon játssza le az elkészült cuccot.
A fenti folyamat tökéletesen reális, a szoftvereket meg tudom nevezni, és az hogy ezzel egyáltalán pénzt lehet keresni, csak azért lehetséges, mert a zene "vásárlói" mindezzel tömegesen nincsenek tisztában, illetve egy részük ugyan tudja, csak soha nem hallott mást ezért el sem tudja képzelni, milyen is tud ez lenni még.
Én a magam részéről azt tartom értéknek, ha a fenti folyamattól minél nagyobb eltérést látok akár minőségi, akár mennyiségi értelemben. Ha látok az elkészült termékben valamit, ami a készítőjét jellemzi és megkülönbözteti bármely más ilyen terméktől. Messze nem a gépek használata és az automatizmusok ellen vagyok, de azt elvárom, hogy valami személyesség megnyilvánuljon, valamit, amitől több a dolog, mintha Egész röviden, ha valaki pénzt keres ezzel, akkor vagy munkát, vagy tehetséget mutasson fel, amiért érdemes díjazni. Ha a munkát elvégzi a gép, akkor marad a tehetség, amit elvárhatok...
A Gigi szám szinte semmivel nincs túl a gépi automatizmusok világán. Sem zongorista, sem dobos nem játszana így, mint itt, csak ha kényszerítenék.... Lehetett volna jobbra csinálni, de a készítő vagy nem értett hozzá, vagy leszarta az egészet: "jó lesz ez így is".
A "régi rockzenekarok" kedvelői azért olyanok, mint ahogy írtad, mert abban az időben még a Boney M. Rivers of Babylonjának (ami aztán a zenei közhely, sramli, gagyi netovábbja) előadásához is tudni kellett játszani a hangszereken, nem kicsit. Így abban az időben az fogalmilag fel sem merült, hogy valaki a zene által illetéktelen előnyökhöz jusson, mivel vagy tehetségesnek kellett lennie, vagy 20 évig kellett gyakorolnia a hangszerén, hogy a legszarabb produkcióval benne lehessen mondjuk a tv-ben. A "régi rockerek" tehát meg vannak győződve, hogy ők jobban a dolgok mögé látnak ezzel az ismerettel, mint azok, akiket megvezet az a pénznyelő rendszer, amelynek a szolgáltatásait tonképpen bárki otthon maga is elő tudná állítani, csak nem tud róla. És ebben azért igazuk van.
Az már csak hab a tortán és persze egy másik kérdés is, hogy amikor a fentieken túl még az is kiderül a szóban forgó "produkcióról", hogy még arra sem vették a fáradságot, hogy legalább elrejtsék a forrást amiből dolgoztak (mert a két szám refrénje gyakorlatilag tök ugyanaz és ilyen véletlen nincs!!), akkor legalább fel lehessek háborodva azon, hogy az én adóforintjaimon keresztül keressék magukat ezzel a nulla módszerrel dagadtra. A kereskedelmi tv-k azt csinálnak, amit akarnak, de a köztévé ne támogassa már annak a hülyítését, aki fenntartja őt!!!
Bocs.. kicsit hosszú lett... belelovaltam magam:):):)
dnulror 2013.02.28. 00:41:53
Szóval számoljunk csak... van tehát 7 hang (és feledkezzünk meg az alatta meg felette lévő párról... mondjuk akkor eldobtuk a Varázsfuvolából az Éj királynőjének az áriáját pl. mert az 7-ből nem jön ki, de sebaj, majd a végén hozzáadjuk azt az egyet!!:)), meg azért a szünet is számolandó, mert azzal van tagolva a dallam, szóval van 8 elemünk.
Egy átlagos poprefrén pl. 4 ütem hosszú, ütemenként ne vegyük sűrűbbre, mint ti-ti, hogy ne gebedjen meg az énekes.... vagyis 8-adok. 4 ütemen 32 8-ad van, ezek mindegyikén kell elhelyeznünk a 8 elemünk valamelyikét. Asszem azt úgy kell, hogy 8^32 (8 a 32.-en), mert ugye miért ne ismétlődhetnének a hangok...
Ez itt a szám, ennyi féle 4 ütemű refrént lehet írni: 79228162514264337593543950336. Asszem még bátran érdemes nekikezdeni nótaírásnak!!!:):) Ja... meg az Éj királynője.. az még egy, de azt már úgyis megírták, szóval a szabad kombinációkat nem csökkenti............:)
2013.02.28. 04:12:20
2013.02.28. 04:20:20
2013.02.28. 04:21:56
szbszig 2013.02.28. 04:34:45
jog-ász 2013.02.28. 06:32:19
érdeklődő 2013.02.28. 07:22:53
www.youtube.com/watch?v=s4_4abCWw-w
Rosszindulatú Vászka 2013.02.28. 07:23:32
Egy popsláger attól jó, hogy valamiért megragad benned, hatást gyakorol rád, vagy felkelti az érdeklődésedet - ez persze nem feltétlenül jelenti, hogy az bonyolult, vagy zeneileg annyira igényes. Ezek ezt nem teszik.
Mostanság attól lesz a sláger, hogy annyit hallod, hogy megszokod és a végére elhiszed, hogy az jó neked. Ráadásul ebben a számban semmi egyedi jelleg nincs, pont olyan, mint a többi szar amit mostanában fellelsz ebben a műfajban, ugyanazokból a klisékből építkezik, ugyanazokat a frázisokat használja el, amiket így is elkoptattak már.
És ez a legnagyobb baja, hogy semmit nem kapsz tőle, amit bármelyik hasonló popvinnyogástól ne kapnál meg. Te járnál vendéglőbe, ha mindenhol ugyanazt főznék, naggyából hasonlóan? Járnál moziba, ha mindenhol ugyanazt a sztorit nyomnák le a torkodon? Nézzed meg az utóbbi pár évtized úgymond nagy slágereit, felismerhetők-e, van-e egyedi stílusuk, vagy hangszerelésük, vagy akármi. Ott lesz a válasz a kérdésedre, ne onnan közelíts, hogy mit tartok pl. én jónak, keresd meg magadnak, elég széles a paletta.
U.i.: amúgy abban valóban jó a példád, az AC/DC, mert az felismerhető és egyedi, van saját és utánozhatatlan stílusa és hangzásvilága és nem műanyag - emberek játszák hangszereken és nem példatárból programozott szélhámosság amit utólag próbálnak dús hangszereléssel sumákban gazdagítani sikertelenül. Amúgy meg ne kérdezd, nem szeretem és nem hallgatom önszántamból az AC/DC-t.
Remélem tudtam neked válaszolni.
dnulror 2013.02.28. 07:42:34
Másrészt, aki azt gondolja, hogy minden fülnek kellemes dallamot már megírtak, az minek áll neki zenét írni? Vagy ez kötelező lett, csak én maradtam le valamiről??:):)
Persze azzal egyetértek, hogy az egyediséget a dallamvezetésen túl sok minden meghatározza, hangszerelési megoldások, hangszínek, tempó, stb. De ebben a konkrét esetben pl. ezeket nem használták a "szerzők". Nem azt mondom, hogy ebben a tekintetben EGYFORMÁK a dalok, hanem hogy mindkettőben egyenrangúan semmitmondók és érdektelenek ezek az elemek. Az a nagyon kevés, ami viszont úgy ahogy jellegzetes benne, az mind a kettőben ugyanott és ugyanúgy van. És erre nem mentség az "úgyis megírták már valahol" elv.
Rosszindulatú Vászka 2013.02.28. 07:50:42
@queensryche: hogy mi harmónikus, az szokás és szoktatás kérdése, de ababn egyewtértünk, hogy a korlátok feszegetése leginkább a jazz sajátja - és éppen ezért ingerszegény ez az inkriminált iparosmunka, mert annyira komform és izgalmas, mint egy mirelit pizza - fogyasztható, de nem örömet nem okoz.
2013.02.28. 08:41:22
Ezekkel egyetértek én is. A kreatív munka nagyon fontos, még akkor is, ha popzenéről beszélünk, tehát az effektív lopás valóban csúnya dolog, még jó. A műfaj sajátosságai miatti gyakori összecsengés azonban simán összejöhet véletlenül is - természetesen nem teljes, vagy majdnem teljes egyezésre gondolok. Ami a korlátok feszegetését illeti a popzene nagy általánosságban mindig is a szórakoztatásról, a könnyen befogadható produktumokról szólt, ilyetén pedig helyből kisebb eszköztárral rendelkezik, mint mondjuk a jazz. Hogy miért alakult így, miért az egyszerűbb felépítésű zenék lettek a mainstream, nem tudom, de valószínűleg ennek egyszerűen az az oka, hogy az emberek könnyebben befogadják és kevesebbet, vagy egyáltalán nem kell tukmálni. Ez a biznisz miatt fontos szempont. Itt elérkeztünk ahhoz a közhelyhez, hogy vajon az igény határozza-e meg a média kínálatát, vagy fordítva? Azt kell mondjam, hogy a zene esetében tulajdonképpen logikus, amit látunk. A kamaszok pl. mindig célközönség lesznek az olyan életkori sajátosságok miatt, mint lányok esetében rajongás/kötődés, fiúk esetében pedig a mondjuk úgy vagányság. (Nem azt írom, hogy így kell lennie, ez a jó, de ez az általános.) Nekik van még idejük felfedezni, hogy van élet Lady Gaga, Skrillex, és Bieber-en kívül is.
A műfajnak voltak és vannak igényes és igénytelen művelői, kétségtelen. Az meg már közhely, hogy bejátszik a szubjektivitás is. Én ahogy öregszem, annál inkább tudom elfogadni azt a zenét, ami tetszik, legyen az gagyi pop. Érdekes, de mai szemmel felértékelődtek számomra a 80-as és a 90-es évek első felének popzenéi. A 80-asokban még mint gyerek jutottak el hozzám innen-onnan, később a rock volt középpontban, ma pedig a rengeteg hallgathatatlan kortárs szar mellett (értsd most a popzenére) kifejezetten értékesnek tartom pl. a 80-as évek popját. Ezt a Radics nótát az éjjel hallottam először, de hobbista zenészként semmi gondom vele.
Nem hasonlít annyira a másikra, hogy zavarna, értelmesen, kiegyensúlyozottan van keverve, nincs telebaszva effektekkel, nem ordít a basszus, ha esetleg hangminta is, legalább normális hangszereket használtak, nem puttyogást és dubstep woob-woob-ot, amit legszívesebben betiltanék. Magyarul olyan, mint egy szerintem normálisabb popnóta, de hiszen ez volt a cél, nem? Az Eurovízió a cél, ahová valami ilyesmi kell. Persze, nekem is jobban tetszett anno a Lordi. Szerintem 3 út van ilyenkor, hogy milyen dalt válasszunk : 1, korrekt popnóta, ilyen volt a Compact Disco nótája például. 2, egyedi hang, ilyen volt Rúzsa Magdi. 3, poénra venni, mint sok ország.
SarahConnor 2013.02.28. 08:52:58
Kit említsek neked ellenpontként? Külföldit vagy magyart? Bármelyik LGT szám a régi nagyok közül, vagy a maiak közül Vad Fruttik, Quimby, Akkezdet - bárki, aki igényesen odapakolja magát a zenébe és a szövegbe is. A külföldieket meg hagyjuk, Dunát lehet rekeszteni azokkal, akik leengedett kézzel is lemossák ezt a fenti szörnyűséget. Nem, nem ACDC, bár ők sincsenek ellenemre. Mondjuk sorolok énekesnőket: Pink, Alanis Morrisette, Linda Perry, hogy csak a könnyebb műfajból említsek három "önjárót" - azaz aki magát alkotja. Bandák? Egy kis énekes kiscsajjal összehasonlítani őket kissé unfair, de legyen: RHCP, Queen, U2...
Még ha valaki nem is kedveli a fent említetteket, ha van füled, hallod a minőségbeli különbséget hangszerelés, szöveg szempontjából. Ha nincs, akkor nem.
Void Bunkoid 2013.02.28. 08:56:51
Az átlag popzenehallgatónak meg ez kell, az ismerős és fülbemászó dallam, hogy egyből, első hallgatásra tudja dudorászni az előadóval és "ismerős" legyen, mert az a jó.
Kajában is ilyen az ízlésünk, lehet hogy marha menő kaja a szarvasgombás-kuszkuszos macaron, de azé' a paprikás krumpli az MINDIG jöhet :)))
Bodzácska 2013.02.28. 08:57:59
Rosszindulatú Vászka 2013.02.28. 09:03:11
Ami talán jelentősebb differencia, hogy ez is, mint a legtöbb úgymond eldobható szórakoztató zene, semmiféle felindulás nem motiválta, mondanivalója nincs, nem is arra készült, hogy megvedd CD-n és otthon ronggyá hallgassad, nem nyújt hovatartozás élményt, a szövege is érdektelen - valójában télleg szimpla szórakoztatóm műsor, mit a kuplék meg kaabrék, meg esztrádműsorok. Innen nézve valóban nincs értelme hasonlítgatni a régebbi és vagy más körülmények és célcsoportok okán létrejött nótákhoz.
Meg hát tudomásul kell venni, hogy ennek a féle zenének, ami nekem pl. csak ricsaj, teljesen más a célcsoportja és fogyasztóközönsége és a fogyasztási kulkúrája, mint az úgymond rendes zenének, nincs is ezzel baj, ez háttérzörej, szinte csak dekoráció a tévéműsorhoz.
De azért jól esik szakérteni és jól megmondani :D
dnulror 2013.02.28. 09:03:48
Aki "gerinces" volt, abból így aztán nem lett zenész, akik meg belementek a játékba, azok között elindult egyfajta verseny, a "kié tud jobban hasonlítani" kategóriában, mert az lesz a kiadó favoritja.... És akkor persze hozta is a várt üzleti sikert, hiszen telenyomták vele a médiát, az emberek kajálták (akkoriban még vették is), és a kiadó a "na ugye, hogy igazam volt" szerepben tetszelgett.
Szélsőségesen persze az hasonlít a legjobban, ami ugyanaz... de van egy jellegzetessége a folyamatnak: ha nincs a kezemben az eredeti alapanyag és a szintetizátor, amivel készült (most popzenéről beszélünk csak, azt ebben a kategóriában nem érinti meg az igazi hangszerek szele), akkor mire valaki UGYANAZT újra beütögeti egy számítógépbe és keres egy olyan szintit, aminek a hangjai HASONLÍTANAK a mintára, valamint írnak rá egy magyar szöveget, amit UGYANAZZAL a dallammal ráénekelnek, akkor a produktum FOG ANNYIRA KÜLÖNBÖZNI az eredetitől, hogy egy ilyen - a mostanihoz hasonló - kiadói érveléssel, ki lehet jelenteni, hogy az egy másik szám. Jogilag a koppintás ténye bizonyíthatatlan, arról nem beszélve, hogy a sértett jogtulajdonos nem is tudott erről, meg ebben az üzleti nagyságrendben, ami Magyarországon adódik, nem is érdekelte volna valószínűleg.
Ebben a folyamatban aztán az volt az "igényes", aki miután elkészítette így a nótáját, vette a fáradságot, hogy utólag kivegye belőle azokat a pontokat, ahol a "zenei hivatkozás" effektíve tetten érhető... de ez azzal a rizikóval is járt, hogy ha a személye még nem feküdt elég jól a kiadónál, akkor esetleg visszadobták neki, hogy "hát ez így már nem is olyan...", szóval ezt csak kevesen reszkírozták.
Most akkor tonképpen mit is várunk, ha ez volt a nemzeti játékunk?? Persze nyilván nem csak nálunk ment ez így....
Szerintem az egész ügy a közönség kezében van, aki annyit tehet, hogy így kibeszéli az egészet, ahogy most itt mi is tesszük, hogy idővel legyen ciki ez az egész annak, aki ennek az üzemnek a fenntartásában érdekelt!
SarahConnor 2013.02.28. 09:07:10
Vitatkoznék. Szerintem hihetetlenül sokat fejlődött, és ami a legnagyobb erőssége, hogy minden száma saját, amiket ráadásul élőben is képes CD-minőségben előadni.
SarahConnor 2013.02.28. 09:08:24
Rosszindulatú Vászka 2013.02.28. 09:10:05
Amúgy meg velünk lesz a baj itt, mert ebben a műsorban nem a zene a szempont, hanem a tévéshow, meg az arra marketingelt szimpátiatüntetés és az SMS-szavazés.
2013.02.28. 09:12:25
Egy arc volt, aki nagyon kilógott, de rossz értelemben, valami hülye nevű (asszem sapkás) srác, aki motyogott valamit a mikrofonba, miközben szólt valami prüntyögés - később eszméltem, hogy ez volt a dala. Azon azért kikerekedett a szemem.
Void Bunkoid 2013.02.28. 09:19:13
Az ilyen "plagizálósdira" a két legkirívóbb példa amúgy pont Pinktől a U + Ur Hand versus Veronicas - 4ever (mindkét szám Max Martin/Dr. Luke produkció, istentelenül hasonlítanak egymásra, még hangszerelésben is, és mégsem plágium, csak a remek szerzőpáros eladta ugyanazt a dalt két előadónak is :)), valamint a Bonnie Tyler - If you were a woman versus Bon Jovi - You give love a bad name (amik szintén hellyel-közzel egy időben Desmond Child által szerzett dalok).
Amúgy ha belegondoltok, ezek a háttérben zeneszerezgető zeneszerző-producer istenségek gyakorlatilag a nyolcvanas évek közepe óta uralják a popzenét, és a szerzői jogdíjak simán folynak be. És nem a popsztár a főgazdag jogdíjakból, akinek 4 hétig vezeti az előadott dala a slágerlistát, hanem az ilyen Desmond Child-félék, akik mint dalszerzők gyakorlatilag harminc éve FOLYAMATOSAN ott virítanak a toptízben :P
2013.02.28. 09:23:05
dnulror 2013.02.28. 09:23:18
Rosszindulatú Vászka 2013.02.28. 09:25:09
Void Bunkoid 2013.02.28. 09:28:29
2013.02.28. 09:31:41
furo80 2013.02.28. 09:35:34
dnulror 2013.02.28. 09:36:30
Magyar viszonyok között eszméletlen jó üzlet benne lenni egy ilyen műsorban, mint az eurovízió. Még annak is, akit csak a nemzeti előválogatóba vesznek csak be, eltolhatja a nótáját 2x-3x a tévében főműsoridőben. És most nem is a megszerezhető publicitásról, meg arról, hogy ezen az alapon 50x annyi fellépést lehet szervezni, mint annak, aki nem volt benne a műsorban, hanem a közvetlenül befolyó jogdíjról beszélek. Akit meg végül tényleg kiküldenek, az meg valami elképesztő jogdíj... 2 élő adás egész Európában, meg még itt-ott, plusz az ismétlések, meg a végén kiadott CD+DVD. Eszméletlen összeg egyetlen dallal!!! Ilyen bevételt itthoni "normál üzemben" egyetlen szerző sem képes realizálni!!
Másrészt válaszolja már meg nekem valaki, hogy ha ebben a nemes vetélkedésben az a menet, hogy az európai polgár 1x hallgathatja meg a műsorban (nem mindenki megy selejtezőre) a dalokat, akkor nekem itthon miért úgy kell döntenem, hogy ki a megfelelő, hogy heteken keresztül sulykolják a számokat. Ezzel más alapon fogok dönteni, mint a tényleges szavazók (én magam ugye a magyarra nem szavazhatok). Kinek az érdeke ez??
dnulror 2013.02.28. 09:38:56
Ronald 2013.02.28. 09:40:31
dnulror 2013.02.28. 09:41:26
2013.02.28. 09:53:25
SarahConnor 2013.02.28. 10:00:36
dnulror 2013.02.28. 10:14:40
És összességében se szintidömping, se andalító vonósszekció, a jócsajfaktor is mélyen a kínálat alatt, nincs flitterparádé, szélgép nem fújja a fürtöket, nem kell mérni, hogy meddig tudja még tartani a hölgy a telitüdőből másfél perce eleresztett hangot.... stb. És a népek nyomták rá az SMS-t, mint állat...
kpetya 2013.02.28. 10:15:06
sok örömet, ja. Ha csöndben marad és nem énekel. Hogy ne 18+ an fogalmazzak, hogy mire is lenne jó a szája :D
Dagda 2013.02.28. 10:27:32
A kertévés tehetségkutatók közül jelenleg én csak Rúzsa Magdinál látok erre esélyt, ha a következő 10 évben magára talál.
luigi143 2013.02.28. 10:38:06
duke64 2013.02.28. 10:51:49
Ez a Radics pályamű szinte mindenben követi az eredeti román verziót.
Ha hangról hangra nem is,de minden másban igen.
Nehéz ma már bizonyítani az ilyen plágium gyanúkat,mert mindent ki lehet magyarázni.lásd:A Dal sajtófőnökének nyilatkozatai.
Szerintem itt egyértelmű a lenyúlás,viszont a botrány jót tesz a műsor nézettségének.És akkor a másik családtagról még nem is beszéltünk,magáról Gáspár Lászlóról!Ő is érintett,mint ahogy kiderült.
Én nem vagyok popdal rajongó,de sokszor hallok olyan zenéket a háttérből,amikor deja vu érzésem támad.
Csak azt nem értem,hogy a magyar szerzői trió,hogy mer a a mai internetes világban ilyen egyértelmű lenyúlást sajátjaként feltüntetni?
RobiLya 2013.02.28. 10:55:10
RobiLya 2013.02.28. 10:56:06
balogpeti 2013.02.28. 11:17:10
négyöthat (törölt) 2013.02.28. 16:06:41
www.youtube.com/watch?v=f8hYGbZ10OI
www.youtube.com/watch?v=_MwYxWWzQbo
www.youtube.com/watch?v=gnpCJ_3xCYI
www.youtube.com/watch?v=CVVfuGuolD0
www.youtube.com/watch?v=V63uOWoXGwE
Szerecsenkirály 2013.02.28. 17:25:03
dnulror 2013.02.28. 17:58:28
Szerintem a forgatókönyv a következő volt:
Kellett egy új nóta, mert csak olyannal lehet indulni, ami még nem került nyilvános bemutatásra. Gyorsan kellett tehát csinálni, határidős munka volt. A tuti ötlet meg kvára nem jött. Na nézzük akkor, milyenek szoktak lenni ezek... na ez a román pl. jó lenne. Na gyorsan toljuk be a gépbe így, ahogy van, aztán majd egy kicsit módosítgatjuk itt-ott. Szövegírásnál is az eredetit figyelték, így aztán valahogy az is olyan lett, hogy ugyanoda kerültek a hangsúlyok, Gigi felénekelte, de mindenkinek a fülében az eredeti dallam volt benn... Aztán jött a karácsony előtti hakniözön, Gigi kereste a pénzt a mestereknek, és hát ki hagyna ott egy félmillás félplayback fellépést, azért, hogy 3 hangot másképp énekeljen fel egy amúgy kész számba, aminek az eredetijét úgyse ismeri senki, mert csak egyszer hallották tavaly vagy mikor... és egyébként is ki a fsz hallgatgatja a román eu versenydalt... meg aztán a Joós Pista is mondta a kiadónál, hogy jó lesz ez gyerekek, nem kell ezzel szórakozni, ha mégis lenne valami, majd elintézzük....:)Aztán valahogy beadódott a pályamű.....
De mondom, én egy pesszimista és rosszindulatú ember vagyok!!:):)
Szerecsenkirály 2013.02.28. 18:29:50
ssjani 2013.02.28. 19:08:28
ssjani 2013.02.28. 19:24:32
A Vad fruttik nekem eddig kimaradtak a "Nekem senkim sincsen" című számukat csak nemrég hallottam először. Aztán utána még meghallgattam jópárszor.
ssjani 2013.02.28. 19:46:10
"Egy popsláger attól jó, hogy valamiért megragad benned, hatást gyakorol rád" ez nagyon így van. Mert nem tudatosan választjuk ki, hogy mi tetszik. Nem mondhatjuk azt, hogy engem mától kezdve csak ez vagy az érdekel mert én igényes vagyok. Ami a tudat alá bemászik és megpendít belül valami azok a számok azok amik a kedvencek lesznek feltéve ha bevalljuk önmagunknak és nem csak a haveroknak akarunk megfelelni.
A mostani világ pont nem arról szól, egy új számot annyiszor játszanak, hogy sláger lesz belőle. Egyszerűen nincsenek fórumai az új zenéknek. Réteg rádiók és réteg tv-k vannak.
ssjani 2013.02.28. 19:53:47
dnulror 2013.03.01. 11:03:01
Aminthogy pl. ha a gyereked előállna azzal, hogy elmegy az iskolai versíró versenyre, mert írt egy baromi jó verset, amivel tuti nyerni fog: "Itt van az ősz, itt van újra, szép mint mindig teneked", nem szólnál neki, hogy ezt azért nem kéne? Hagynád, hogy odamenjen és kiröhögjék? Leállnál érvelni, hogy a Petőfi az "énnekem", úgyhogy ez igenis másik vers? Nem hiszem, hogy a vázolt esetben a saját gyerekének nem azt mondaná bárki, hogy "ezt ne csináld"... még akkor is, ha biztos lennék benne, hogy ő írta és csak véletlen az egybeesés.
A "véletlenekről" meg csak annyit, hogy hogy a gányba lehet az, hogy mondjuk adott a szögegyszerű Sajtból van a hold című Bergendy sláger, ami kb. 30 éve létezik, de a nemzetközi popzeneirodalom-dömpingben egyetlen olyan eset sincs, ami mondjuk kicsit is hasonlítható lenne hozzá. Azért ezt a példát hozom, mert nyilvánvaló, hogy ha valaki Mo-on véletlenül megírná a Love me do-t, akkor azt mondaná, hogy "jajj.. ez a love me do... ezt nem lehet" és átírná... de ha a Lady Gaga megírná a Sajtból van a holdat (a kötekedők miatt.. természetesen saját modern hangszerelésében), akkor úgy hagyná, hiszen nem tudná, hogy az az. De 30 éve egyetlen buta, egyszerű és sablon elemekből építkező popnóta sem hasonlít rá.... de most ez véletlenül ugyanabból a versenyből, a tavalyira garantált véletlen... nyilván.
Mindezt az egészet úgy, hogy csak a végül kiválasztott előadó kiküldése a versenyre több mint 50 millióba kerül az országnak (hvg.hu/panorama/20110513_mennyibe_kerul_az_eurovizios_dalfesztival#utm_source=hvg.hu&utm_medium=listing&utm_content=related&utm_campaign=related ), plusz a hazai előválogatók megrendezése. Nyilván azért vállalja ezt az ország - ideális esetben - mert országimázs építő, illetve, ha megnyerjük, akkor mi rendezzük a következőt és esetleg megtérülnek a korábbi befektetéseink.
Erre mi van, kimennek a pénzek, ha véletlenül eredményt érnénk el ezzel a problémás dallal, akkor azonnal jönne a balhé, vagyis országimázsnak lőttek, amúgy meg évről évre hozzuk az utolsó körüli eredményt, amivel ugye esély sincs bárminek a megrendezésére (egyébként ez - ismerve ezt az eurovíziós rendszert - amúgy is teljesen irreális elképzelés).
Végül is annyi történik, hogy a tv-ben pár ember felvesz irgalmatlan tiszteletdíjakat a selejtezőkben való közreműködésért (nem a zenészek, hanem a műsorkészítésben egyéb módon résztvevők!), a győztesnek a magyar adófizetők csináltatnak 50 millióért egy színvonalas "koncert-videó" klipet az eurovízión, olyan feltételek között, amilyenre neki magának sosem lenne lehetősége, de utána évekig mutogathat mint referenciát, a dalszerzők olyan jogdíjat kaszálnak, amilyet itthoni tevékenységgel képtelenség, majd az egész után ugyanezek az emberek 50-szeres pénzt kaszálnak a haknifellépéseiken évekig, a többi kollégához képest.
Szóval ezzel a módszerrel sikerül 10-15 embert rettenetesen, pár százat meg elég jól kitömni közpénzből. És én, aki tömöm őket mint néző még annyit sem várhatok el, hogy legalább akkora odafigyeléssel végezzék a munkájukat, mint 80-ban a Slamovits a konyhaszékén gitározva, amikor megírta az Elhagyom a várost az Eddának, egy fillér támogatás nélkül, pusztán abban bízva, hogy siker lesz.....
És csak mert hogy annyira sikerült belémgázolnod ezzel a pizzás beszólással... IGAZAD VAN, én csak a pizzafutár vagyok, amiből az következik, hogy a fenti dolgok NINCSENEK. A világok legjobbikában élünk és így világos, hogy amikor majd legközelebb az ebay-en egy svéd vibrátorszopó-automatát szeretnék venni egy belgától, akkor amikor kiderül, hogy "ja, hát Magyarországra nem postázza", akkor tuti ő a hülye... hurrá!!:)