Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Utazós reality és gerilla kvízműsor lett az év két legjobb ötlete

2012. február 01. 15:00 SzabóZ-Sixx 40 komment

Amikor a kissé megilletődött bácsi elkezdte kipakolni a porcelánkutyákat az asztalra, majd az élőképet gondosan elrendezte és a kommondor mellé felállított egy gitáros menyecskét ábrázoló, meglehetősen giccses nippet, tudtuk, hogy ebből a műsorötletből nem biztos, hogy pilotot rendel a Pro7Sat1. A Brainstation nevű, Európa számos országát lefedő műsorötlet-kereső kezdeményezés magyar körét a Comment:commal összefogva rendezte meg a médiavállalat magyar érdekeltsége, a Tv2.

Az elődöntőt zsűriztük éppen, amikor előkerült egy kutyás műsor, amiben nem volt teljesen világos, hogy a hetven fellépő és kétszáz, a nézőtéren helyet foglaló eb miként fér majd meg egymással, élő műsorban. Nem ez a koncepció nyert, és nem azért, mert a nézők közül valaki felvetette, hogy speciel ő nem szereti a kutyákat, egyébként is VV Évi kutyája legutóbb odaszart a díszletbe élő adásban, és annyi pont elég volt a kutyás műsorokból erre az évtizedre.

Tavaly december közepén kezdtük el keresni az új ötleteket, és meglepően sokat is találtunk, illetve küldtek be az olvasók, annak ellenére, hogy sokak rögtön gyanakodni kezdtek: biztos le akarjuk nyúlni zseniális, éneklő papagájokkal megbolondított Big Brother-klónját, hogy aztán eladjuk a médiakonszernek, és az elkövetkező évtizedekben egy szupermodellekkel feltöltött, feszített víztükrű medence partján együnk görögdinnyét Balin. A kételkedőknek üzennék, hogy sajnos a nyertesek ötleteit a ProSiebenSat1-kezeli, a többiek pedig maguk rendelkeznek szellemi termékükkel, így nekünk maradt a pontozás, meg a tervek átnyálazása. Pedig nagyon szeretjük a görögdinnyét.

Közel kétszáz pályázatot néztünk végig, keresve az olyan formátumokat, ötleteket, amiket alkalomadtán nemcsak a magyar, hanem a nemzetközi piacon is sikerrel lehet elindítani. A pályázók nagy többsége vetélkedőben gondolkodott, pedig az első ránézésre pofonegyszerű műfajból valójában iszonyú nehéz olyat kihozni, amit a) még nem csináltak meg korábban, b) ami nem hasonlít egy korábbi formátumra és c) ami annyira egyszerű, hogy bárhol, bárkinek el lehet adni.

Nem tudtunk mit kezdeni például egy olyan ötlettel, amit negyedik olvasásra sem értettünk, pedig öten igyekeztünk valami rendszert találni a hatfordulós, nyereményként aranyrudakat felkínáló, grafikonokkal és folyamatábrákkal megbolondított játékszabályban. Mindhiába.

Egyik nagy kedvencünk az a reality volt, amiben négy egyetemista srácot kísértünk volna végig a gólyatábortól a diplomáig, azaz nem szarozott a kitalálója és menten öt évadot sózott volna rá a megrendelőre. Ebben a műsorban szerepelt volna egyébként egy olyan karakter, akit a többiek mindig azért ugratnak, mert zsidónak néz ki, de a leírás szerint "természetesen nem az".

A vetélkedők mellett a reality-műsorok is nagyon népszerűek voltak a beküldők között, habár nagy részük egy már létező formátum kis átalakítással újjá pofozott verziója volt, egy Survivor-klónban például a tundrára tették ki a versenyzőket, és a kiesettek sem mehetnének haza, hanem ott szívnának a még versenyben lévőkkel a mínusz húszban. Nem pénzért, hanem csak úgy, puszira. De volt olyan ötlet is, hogy egyszerűen kergessünk végig pár prostit a pesti éjszakán, aki több faszt szop le, az a chlamydia mellé még nagyobb összegű készpénzt is hazavihetett volna.

Persze ennél rosszabb ötletek is érkeztek, így meg kellett birkóznunk egy világméretű operettgálával, amiben kizárólag "magasan igényes és megbecsült" előadók számait adnák elő hónapokon át szerencsétlen külföldiek, de volt ezoterikus Mindentudás Egyeteme is, amiben a világvégére, és persze az azután bekövetkező (wtf?) aranykorra készítette volna fel a nézőket az ötletgazda. Persze játékosan és szórakoztató formában.

A döntőbe végül tizennégy, papíron ígéretesnek tűnő javaslat került be, melyek közül egyet a zsűri, egyet pedig a szakmai újságírók juttattak tovább az európai fináléba, ahol 5000 eurós fődíjért lehet majd indulni. Nem azt mondom, hogy a magyar ötleteknél nincs jobb, de szerintem a mi két nyertesünk nem fog nagy csalódást okozni a németeknél.

Az egyik továbbjutó végül egy utazásos-reality lett, amiben két pár látogat el valami nagyvárosba, ahol az egyik úgy él majd, mint Marci Hevesen, vagy inkább mint Marcell az öt plusz egy csillagos Heves Hiltonban, míg a másik meg kénytelen lesz kihozni a bulit okosba', mert nem nagyon kap pénzt a megélhetésre, pláne nem a dőzsölésre. A játék ismeretterjesztő vonulata erős, remélhetőleg az ötlet kidolgozása során a készítők nem az olyan városokra/országokra koncentrálnak majd, ahol minden második Travel Channel-műsor játszódik, nem vagyok kíváncsi London nevezetességeire, és Párizs is untatna.

A másik nyertes egy olyan kvízműsor lett, amiben a forgatócsoport és a műsorvezető meglepetésszerűen csap le egy olyan helyre, ahol mindenre számítanak az emberek, csak arra nem, hogy megjelenjen egy kvízmester és a Rigoletto szereplőit kérdezze tőlük. Fodrászat, kocsma, patika, iroda vagy vasútállomás lehet a helyszín, a játékosokat pedig az éppen ott tartózkodókból toborozzák.

Ezt az ötletet mellesleg Skype-on prezentálta a készítő, mert éppen Berlinben dolgozik. A többiek személyesen tették tiszteletüket, lelkes és megilletődött beszámolót is hallottunk. Ötletelni azért is jó, mert jó volt látni, hogy mennyire hisznek saját magukban az előadók, és ez valahol minket is magával ragadott, mi például tök lelkesek lettünk, és el is kezdtük kidolgozni egy reality ötletét. Jövőre meglátjuk, mennyit ér. 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

saks 2012.02.01. 15:29:03

LOL
...de én a kurvás-faszszópós formátumot juttattam volna tovább!

deltaTheEnd 2012.02.01. 15:35:20

lesz máskor is ilyen ötletbörze?

juhaszvik 2012.02.01. 15:44:56

jajj, erről teljesen megfeledkeztem. most kinek adjam el a sokjócsajos időjárásjelentés ötletemet? :)

ez a gerilla kvíz tetszik, de emlékeztet egy hasonló amerikai műsorra, amit talán a viasat6 adott, és kandi kamerával vették, ahogy a például pénztárosnak beöltözött műsorvezető sunyi módon kvízkérdéseket tesz fel, és ha tudja a választ, akkor annyiszor x dollárt ad a gyanútlan játékosnak.

A másiktól viszont kiver a víz, ha magyar tévéműsorként képzelem el (tudom, hogy a németeket érdekli, csak képzelgek). Érdektelen ismeretlenek, akik vagy feszengenek vagy viccesnek képzelik magukat a kamera előtt, alatta folyamatos narrálás, egy kevés párkonfliktus, nagy összeborulás. Aztán ha befut/kifut, akkor hozzák a celebeket.
Remélem határon túl ezt jobban csinálják.

Amúgy a kreatív ötletelgetés jó ötlet volt, remélem lesz ilyen több is. sőt akár még tévéműsort is lehetne csinálni belőle. (na ezt még most levédetem) :)

morbiczer 2012.02.01. 16:22:51

"A másik nyertes egy olyan kvízműsor lett, amiben a forgatócsoport és a műsorvezető meglepetésszerűen csap le egy olyan helyre, ahol mindenre számítanak az emberek, csak arra nem, hogy megjelenjen egy kvízmester (...)
Ezt az ötletet mellesleg Skype-on prezentálta a készítő, mert éppen Berlinben dolgozik."

Nem akarok nagyon unnepronto lenni, de nemet teveben en mar jo par ehhez nagyon hasonlo musort lattam. Pl. itt van ez: www.kabeleins.de/tv/quiz-taxi

Szoval nem tunik tul eredetinek az otlet. Persze nem voltam ott, lehet benne meg extra uj elem is.

Sherlock20 2012.02.01. 16:25:27

Mindkét továbbjutó jól hangzik, főleg az utazós reality. Abból sok mindent ki lehetne hozni, ötletes. :)

Trigon_ 2012.02.01. 17:32:20

Barátunk, az Index címoldalán ehhez a cikkhez a következő szalagcím tartozik: "A Comment:com pályázatán kiderült, hogy az emberek mocskosabb tévét akarnak. És kiskutyákat." Valami fatális félreértés lehet a háttérben, vagy talán mocskosabb olvasócsalogatás, mint amit az olvasók a tévében akarnak? Ráadásként egy olyan kép látható ott, amely engem leginkább a Delta hajdani főcimének sarkkutató expedíciójára emlékeztet. Talán ez a nap rejtvénye.

attila1 (törölt) 2012.02.01. 17:44:39

az 5 éves egyetemista reality nem lett volna rossz, csak a 4 srácot kellett volna nagymellű szőkékre cserélni

kiwirágós kivirradtig 2012.02.01. 17:59:28

Ti lennétek a "szakmai újságírók"?

Hát...
Ezek után egy szót se szóljunk arról, hogy szarok a műsorok.

Amatőrök itt is, ott is, egyik sem hányhat semmit a másik szemére.

Más kérdés, hogy ti mégis megteszitek, bár minden jogos alap nélkül.

kiwirágós kivirradtig 2012.02.01. 18:00:50

Trigon_:
A barátunk az nem a Rádió Café volt?

(Valamint a Medve sajt, ha jól emlékszem a tévéreklámra.)

reccs 2012.02.01. 18:18:05

"Ebben a műsorban szerepelt volna egyébként egy olyan karakter, akit a többiek mindig azért ugratnak, mert zsidónak néz ki, de a leírás szerint "természetesen nem az"."

Kár, mert akkor ez lenne a South
Park 10 év múlva

ht100 2012.02.01. 20:23:54

Bár a németeket biztos nem érdekelné, de:
Újraforgatni a Másfélmillió lépés Magyarországon sorozatot néhány tipikus reality szereplővel, meg néhány szakemberrel közösen. Menet közben nézhetnék az eredeti képsorokat, összehasonlíthatnák, hogy mi változott, reagálhatnak, lehetnek napok, amikor nem autó viszi a felszerelést, hanem a hátukon cipelik, főznének bográcsban, ehetnének "egy Piroska néninél Hollókőn", stb...
Néha sátrat állítanának, élnének mint, Bear Grylls, elérnek 5+++ csillagos szállodába...
Szóval egy kis magyar road movie.

Mezőbándi 2012.02.01. 21:31:00

"a reality-műsorok is nagyon népszerűségnek voltak"

Helyesírási vetélkedő nem volt az ötletek között? Olyan japános beütéssel. Mondjuk, akinek nem megy a -ba -be -ban -ben, vagy elront egy egyszerű mondatot, azt bevágják egy gödör szarba. A celeb-adásokban pedig online szerkesztőségek tagjai mérkőznének meg. Pl. az Index és rokonai...

szgy 2012.02.01. 22:13:19

@morbiczer: magyarban is volt hasonló, a viasaton Gianni egy taxiban kérdezgetett az utasoktól.

szgy 2012.02.01. 22:16:54

egész jó ötletek, szívesen látnám műsorban. gondolom magyar változatban mindegyikben volt pornósok főszereplésével innának, kefélnének, buliznának és hánynának.

*azta* 2012.02.01. 22:37:33

@ht100: na b+! Mikor láttam ezt a kiírást, akkor pont egy ilyen kéktúrás reality jutott eszembe nekem is - inkább a túlélős ügyességi vonallal. Jó, hogy másnak is eszébe jutott ;)

eatpraylove 2012.02.01. 22:44:26

Erről a képről nekem is a Delta jutott eszembe, Kudlik Julival...szerintem onnan való! :)

pirosfeherzoldezamagyarfold (törölt) 2012.02.01. 22:46:57

en olyan reality-t csianlnek amiben katolikusoknak ajanlanek penzt hogy buziskodjanak vagy liberalisoknak, hogy naci egyenruhaba maszkaljanak es kampanyoljanak hitler mellett. az osszeg folyamatosan emelkedne, es aki elsonek elfogadja az ajanlatot aze a penz.

Abdani 2012.02.01. 23:49:46

@Trigon_: Nem felvágásból, de mint egykori indexes mondom: nem mindig ugyanaz az ember írja a címlapra a címlapleadet, mint a cikket. Amúgy mivel nem közszolgálati, hanem kereskedelmi médium az Index nyilván olyan leadeket írunk (mégha sokszor becsapós is), hogy kattints, ehhez nem kell sok ész rájönni. :P

Edd China 2012.02.02. 00:57:36

Tetszenek ezek az ötletek, amiket továbbjuttattatok. Remélem lesz belőlük valami és viszontláthatjuk őket.

Trigon_ 2012.02.02. 01:13:33

@Abdani: "nem mindig ugyanaz az ember írja..."

Ez a része rendben van, én is így gondoltam. Épp ezért a megjegyzésem nem is a cikk íróinak irányult.

"olyan leadeket írunk (mégha sokszor becsapós is)"

Ez itt nem becsapós volt, pedig az sem nagy dicsőség ám. Hanem pofátlan, mocsadék hülyítés. Az Index sok szarságot művelt már, de ez már nagyon mély. Blikk-színvonal. Vagyis az alja. Azt hittem, egy sokfelé ismert, "mértékadó" hírportál megkülönböztetni akarja magát az ótvar szennymédiától. "az emberek mocskosabb tévét akarnak. És kiskutyákat." Ebből összesen a 'kutya' szó stimmel, és még az sem úgy.

Igazság szerint én a CC helyében ragaszkodnék egy pofánvágáshoz annak kiosztva, aki ilyen baromsággal ezt az egyébként nem ócska blogot rossz helyzetbe hozta. A szennyből is van annyi, amennyire már elkeseredetten sem lehet legyinteni.

A "nem közszolgálati, hanem kereskedelmi" minősítésed, magyarázatként, pedig arról árulkodik, hogy szerinted a kereskedelmi média definitíve megengedheti magának azt, amit egy közszolgálatinál szégyellni kellene. És hogy a kereskedelmitől minden okádékot el kell viselni, hiszen csak harcol az olvasó figyelméért. Nem értek egyet.

Trigon_ 2012.02.02. 01:16:16

@Abdani: Vagy ha NETÁN a CC szándéka, hogy ilyen baromságokkal minél több olvasót irányítson ide a jó haverságban levő hírportál, az más. Akkor a CC is elért a szar aljáig.

Zúz Mara 2012.02.02. 02:11:30

@Trigon_: Az odáig rendben van, hogy a félrevezető alcím szerint "az emberek mocskosabb tévét és kiskutyákat akarnak", ez csak a szokásos Index színvonal. Viszont mi köze van ehhez a címoldalon díszelgő sítalpas sarkkutató képének, akiről az átlag magyar néző a boldogult emlékű Delta tévéműsor szignáljára asszociál?

És vajon tudja-e valaki, hogy ez, a képen látható, borostás, marcona tekintettel hátrafelé forduló, szánhúzó férfi kicsoda?

kiwirágós kivirradtig 2012.02.02. 03:19:12

@ht100:
Nem rossz ötlet.

@Mezőbándi:
"online szerkesztőségek tagjai mérkőznének meg. Pl. az Index és rokonai"
Az nagyon csúfos lenne...

@Abdani:
Médiák.
A médiumok azok az elrévült, halottakkal beszélgető nőszemélyek.
Mondjuk te is egy adu ász lehetsz, ha még az Indexből is kirúgtak.

@Trigon_:
Ezek közül neked melyik volt újdonság?
Vagy te mikor jöttél az országba, ma délután?

@Zúz Mara:
Talán Matthew Henson, Peary kísérője (merthogy erősen négernek néz ki), az Északi-sark elérése közben (amit aztán vagy elértek, vagy nem).
Hiába, nagy tanulság, hogy néger ne menjen sarkkutatónak, mert igaz, hogy hamarabb észreveszik a hóban, ha elveszik, de a hidegtűrése nem a legjobb.
Amundsen meg norvég volt, -40 Celsius-fokban még alsógatyában tornázott, de csak az illendőség kedvéért, mert egyébként izzadt benne egy kicsit.

*azta* 2012.02.02. 07:37:36

@kiwirágós kivirradtig: azért ennek a médiumnak fuss már neki újra, okostojás!

innovation 2012.02.02. 08:37:50

@kiwirágós kivirradtig: @*azta*: Azt hiszem anno még az Álljunk meg egy szóra! c. remek műsorban fakadt ki Grétsy tanár úr, amikor bejöttek ezek a szavak, hogy média, médiák, méidákok, médium, médiumok. Szóval ő mondta, hogy a médiának nincs többes száma. Persze nehezebb figyelni arra, hogy ha többes számban szeretnénk megfogalmazni valamit, aminek nincs többes száma. De oda kell figyelni.
Sokan úgy hiszik: a médiumok a média többes száma. Pedig nem. Médium, médiumok.

SnakeHB 2012.02.02. 08:40:10

@kiwirágós kivirradtig:
"Médiák.
A médiumok azok az elrévült, halottakkal beszélgető nőszemélyek.
Mondjuk te is egy adu ász lehetsz, ha még az Indexből is kirúgtak."

Csak média. Ez már eleve többesszám. Latinban: medium, media. A "médiák" egy torzszülött szó.
A médiumok viszont helyes forma a magyarban, és nem csak a jósnőket jelöli.

*azta* 2012.02.02. 08:55:36

"Amúgy mivel nem közszolgálati, hanem kereskedelmi médium az Index "

ha jól vettem ki okostóni oktatásából, akkor erre a mondatra köpött rá - az index itt egymaga szerepel, mint közvetítő közeg, vagyis médium. szerintem nem kell ezt annyira ragozni.

SnakeHB 2012.02.02. 09:00:34

Ez az utazós reality érdeksebb lenne, ha a csóró pár valami vetélkedőben (pl. vegyíthetnénk a két ötletet és random módon betalálnák őket a városban kérdésekkel/feladatokkal) elnyerhetné a másiktól a luxus-körülményeket.

De én néznék egy Running Man-t (mondjuk lehetne paintballal), vagy egy Police 07-et, esetleg Battle Chess-t élőben. :)

Vagy egy olyan reality is lehetne, hogy egy hónapra egy politikus pénzét 47e forintban maximálják (semmi egyéb juttatás, autó, stb.), és nézzük, hogyan boldogul. Hmmm?

Abdani 2012.02.02. 11:27:47

@kiwirágós kivirradtig: A médium az egy darab újság/tévécsatorna/... A "média" szó önmagában többesszám.
Na, de a többiek már helyretették a dolgokat.

Füredi 3.0 2012.02.02. 11:45:58

@SnakeHB: Aha. Tehát akkor, mivel a latinban folium folia, ezért a magyar fólia eleve többesszám, így aztán a "fóliák" az egy torzszülött szó? Illetve mivel a latinban opus opera, ezért a magyar opera eleve többesszám, így aztán az "operák" egy torzszülött szó?

Tényleg van aki ezt a hülyeséget újra és újra előhozza? Magyarul jó a médium és a média szó is. Magyarul mind a kettő egyes szám. A média többesszáma magyarul médiák. Senkit nem érdekel, hogy van latinul, magyarul így van.

Zúz Mara 2012.02.02. 11:54:46

@kiwirágós kivirradtig: Nem, nem Matthew Henson, nem néger, még csak nem is amerikai, és nem Északi-sark, a mozgókép kimerevített kockáján antarktiszi sarkkutató látható.

windex 2012.02.02. 12:31:51

@kiwirágós kivirradtig: pedig de, mert "médiák" nincs, csak "média", és ez a többesszám, a "médium" többesszáma. ebből következően eredetileg olyan, hogy "médiumok" sincs. más kérdés, hogy olyan sokat használják a "médiumok" szót - a magyar nyelvi logika szerint - hogy ez az utóbbi időben elfogadottá vált, lévén az eredeti felállás a görög (netán ógörög?) nyelvi sajátosságból ered. :-) továbbá: a médium a közvetítő szerepet jelenti, nem meghatározója a nőknek, akik szeánszoznak, vagy hatodik érzékkel segítik (muhaha) a rendőrök munkáját, netán suttognak a kísértetekkel (még muhahább). tehát: médium lehet egy sajtóorgánum is, (meg az a nő is), a több (esetleg sok) médium összefoglaló neve média. hasonló logikájú pl az angol "furniture" szó is, ami maga többesszámot jelent (bútor, bútorzat), nincs olyan, hogy "furnitures". hasonlóan érdekes a "people" szó is (nép, emberek), ennek viszont egyesszáma nincs. "peoples" van, jelentése "népek".

csak azért szóltam, mert 1. helyreigazítasz valamit, ami helyes volt, 2. olyan lekezelő magabiztossággal, ami zavaró, ráadásul hülyeségre vagy nagyra. :-)

windex 2012.02.02. 12:33:48

@windex: bocs, nem görög, latin!

*azta* 2012.02.02. 12:35:06

tv-s ötletek? valaki?
:D

windex 2012.02.02. 12:39:06

@Füredi 3.0: itt egy nyelvtannáci :-) a nyelv nem ilyen egyszerű (pláne a magyar), még ha erre áhítoznál is. médiák nem ok, helyesen beszélők körében nem használatos. média, többesszám, ok. médium ok. médiumok eredetelig nem ok, de elfogadottá vált, tehát ok.

plusz: a tudás jobb, mint a felháborodott düh:-)

*azta* 2012.02.02. 13:06:40

@windex: gyűjtögetnÁk egy keveseKEt...

csak a téma miatt gondoltam, e!

MolnarErik · http://heraldika.blog.hu/ 2012.02.02. 14:11:13

@windex: Ja, a media épp úgy többes szám, mint a folia, a latinban. A magyarban egyik sem többesszám. Mint ahogy nem tárgyesete a medium, és nem birtokosesete a medii. Nem baj, hha nem értesz a nyelvészethez, csak akkor ne erőltesd.
index.hu/kultur/klassz/mancsndy/

Füredi 3.0 2012.02.02. 16:12:47

@windex: Az mit jelent, hogy a "nyelv nem ilyen egyszerű (pláne a magyar)"? A magyar azon túl, hogy nekünk a legszebb pontosan olyan egyszerű, és olyan bonyolult, mint bármelyik másik nyelv.
Felettem Molnár Erik pedig kitette már a linket, ahol ezt meglehetős tudós emberek tisztázzák.

A "média" szó MAGYARUL nem lehet többesszám. Annak a jele a magyarban "k". Ahogy a példákban is leírtam: nem érdekes, hogy latinul hogy van. A magyar nyelv így vette át. Nem példa nélkül: ahogy írtam, több példa van arra, hogy a magyar eredeti latin többes alakot használ egyes számban.

Igen, a tudás valóban jó.

windex 2012.02.03. 00:26:00

@Füredi 3.0: igen, lehet ragaszkodni merev irányokhoz. csakhogy a nyelv élő dolog, folyamatosan változik. épp ennek lehetünk tanúi ebben az esetben is. mert a média szó formái is változtak, változnak. a 80-as években még nem használta a kutya sem. aztán a 90-es években egyre gyakrabban használták. médiaként többesszámban (pl a híradókban, újságcikkekben), médiumként egyesszámban. aztán használták olyanok is, akik ezzel nem voltak tisztában, akkor kapott lábra a médiák szó. később a médiumok. akkor még igaz volt, hogy a médiumok helytelen. ma már nem, mert aztán a használat során kialakult hallgatólagos közmegyezés szerint volt, aki a média szót használta többesben, volt, aki a médiumok szót, és olyan sokszor fordult ez elő, hogy már nem számított helytelennek. tulajdonképpen a félműveltek miatt alakult így, mivel a nyelvet a használók nívója, tanultsága, műveltsége, vagy épp ennek hiánya is formálja a nyelvet. vagyis nem érvényes, hogy idézlek: "a magyar nyelv így vette át". és nincs köze a fóliához, és a többihez. na ezért nem olyan egyszerű a nyelv. megfeszülhetsz, hogy a te álláspontod győzzön, de nem érdemes, mert nem az én meggyőződésem (ami nincs), sem a tiéd nem igazabb a másiknál, mert mi csak nézői vagyunk folyamatoknak. elemezni lehet, megfigyelni, de axiómaként leszögezni ilyesmit nem lehet. szóval nem kell merevnek lenni, azt kell figyelni, ami történik. hiába sorolsz sok példát, hogy a magyar az eredeti többest használja egyesben, az azokra igaz, erre meg nem annyira. most. de simán lehet, hogy még pár év, és ezzel is úgy lesz, nem tudom. de hogy nem olyan szabályszerű, mint modod, az biztos :-) ugye, mennyire nem egyszerű?

ez meg: "A magyar azon túl, hogy nekünk a legszebb pontosan olyan egyszerű, és olyan bonyolult, mint bármelyik másik nyelv." ez most mit jelent? a magyarnak az idegen nyelv? vagy a magyarnak a magyar nyelv egyszerű és bonyolult? értem, hogy szereted, ahogy én is, (ezzel keresem a kenyeremet is), de ennek a mondatnak vagy nincs értelme, (így), vagy van, de nem igaz, vagy van, de költői mondatként, leginkább érzelmeid kifejezésére. hogy miért nem igaz? mert a nyelvek ebben is különböznek, van egyszerűbb, és van bonyolultabb nyelv. a magyar pont bonyolult, és nehezen követhető. az angol, az arab meg egyszerűbb, például. majd megnézem, mit találok a linken, de több nyelvet is ismerek, továbbá sok magyarul beszélő külföldivel volt dolgom, megtapasztaltam, hogy van különbség. még ha tudós emberek állítják ennek az ellenkezőjét szerinted. vagy miért akadnak ki a magyart tanulók például azon, hogy "leemel"? ;-) és ez csak egy apróság...
süti beállítások módosítása