Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) hbo (2971) HBO (107) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Mitől lett jó az amerikai televíziózás XV. rész

Ír az olvasó

2007. július 29. 06:45 index 10 komment

A szerző a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola végzős hallgatója, és ezen a címen lehet neki gratulálni: ahorvath0520@bkf.hu.

8. FEJEZET - HOVÁ TART AZ AMERIKAI TELEVÍZIÓZÁS? 4/3

Az amerikai televíziózás jövőjét vizsgálva azonban a streaming videó technika mellett mindenképp meg kell említeni a DVR felvevőket is, amelyek a korábban ismertetett formátummal szemben épp, hogy merevlemezen tárolják a műsorokat. Ez nem is annyira a nézettségre van hatással, sokkal inkább a hirdetési piacra, de mint tudjuk, minden a hirdetők dollármillióról szól, így ez a terület is kiemelten fontos a jövő televíziózásának szempontjából. Amióta a nagy tévéhálózatok úgynevezett HDTV (High Definition Television) digitális technikával sugározzák műsoraikat, a programok rögzítése minden eddiginél könnyebbé vált, ráadásul a videokazettával ellentétben egyáltalán nem romlik a minőség a visszajátszások alkalmával. 

A legtöbb DVR felvevő (ilyen a népszerű TIVO rendszer is) rendelkezik elektronikus műsorújsággal, azaz akár műsorcím alapján is választhatunk azon műsorok közül, amelyeket rögzíteni szeretnénk és egy későbbi időpontban kívánunk lejátszani. Mivel ez a technológiai is egyre elterjedtebb az Egyesült Államokban, a Nielsen Media 2006 eleje óta külön méri az úgynevezett „time-shifted” nézettséget is, azaz a nézettségi adatok kiszámításánál ma már figyelembe veszik azokat a műsorokat is, amelyeket nem az országos sugárzás időpontjában, hanem később néztek meg a nézők DVR készülékeik segítségével. A Nielsen jelenleg a sugárzástól számított egy hetet vizsgálja, azaz ha valaki két héttel később nézi meg a felvett műsort, az már nem jelenik meg a nézettségi mutatókban.

Tehát a Nielsen jelenleg két nézettséget mér, az egyik a „live-plus-same-day”, ez a sugárzás időpontjában illetve a még aznap felvételről megtekintett műsorok nézettsége, és a „live-plus-seven-days” adatokat, amelyek a sugárzás időpontjában mért nézettséget, és az azt követő hét nap adott műsorra vonatkozó nézettségét méri. Ez alapján egyébként az NBC Studio 60 című sorozata a legnépszerűbb a DVR készülékkel rendelkezők körében. A sugárzás időpontjához képest a következő hét napban újabb 11%-ot ad hozzá a Nielsen a sorozat nézettségéhez, ugyanis a sorozat nézőinek 11%-a nem hétfő este nézi meg a Studio 60-t, hanem az adott hét valamelyik napján. A második legnépszerűbb „time-shifted” műsor a szintén az NBC-n látható Heroes, amely 9.1%-al hoz magasabb nézettséget, ha a teljes hetet vizsgálja a Nielsen, nemcsak a hétfő estét.

Mivel a DVR technológia egyre gyorsabban terjed az amerikaiak körében, egyelőre nem lehet tudni, hogy egész pontosan milyen hatásai is lesznek a televíziós piacra hosszú távon. Első ránézésére kétségtelenül negatívnak tekinthető a tévécsatornák számára, hogy a DVR készülékekről visszanézett műsorok esetében a reklámok könnyedén kikerülhetőek. Ebből logikusan az következne, hogy a DVR felvevőkkel rendelkező háztartásokban egyáltalán nem néznek reklámokat. Ezt cáfolja a Nielsen Media egyik 2007-es kutatása, amelyet a New York Times ismertetett. Eszerint a DVR készülékeket használó nézők is megnézik a reklámok kétharmadát, ugyanis kedvenc műsoraik körülbelül felét még ők is a sugárzás időpontjában nézik meg, így akkor végig kell ülniük a hirdetéseket. A felvételről visszanézett műsorok esetében pedig a reklámok 40%-t nézik meg.

A TiVO a legnépszerűbb DVR típus Amerikában. A cég emberei rendszeresen készítenek statisztikákat a készülékeik használatával kapcsolatban. Ők például kimutatták, hogy a legtöbben a reklámblokkok első illetve utolsó hirdetését nézik végig, demográfiailag pedig jól látható, hogy a fiatalokra jellemezőbb a hirdetések kerülése. Ugyanakkor a DVR készülékek sokkal pontosabb adatokat tudnak szolgálni a nézők szokásairól, mint a hagyományos broadcast nézettségmérés. A TiVo rendszer például alkalmas arra, hogy kimutassa, hányan ugrották át a reklámokat, vagy épp hányan nézték vissza többször is az adott hirdetést. Ez egy nagyon fontos mutató lehet a hirdetők számára, hiszen minden eddiginél hatékonyabban mérni tudják a reklámfilmjeik népszerűségét.

A legnagyobb hirdetők már ma is odafigyelnek a DVR jelenségre. A Visa például legutóbbi kampányában sokkal erőteljesebb és kirívóbb színeket használt, mint eddig bármikor, elmondásuk szerint épp azért, hogy amikor a DVR nézők átpörgetik a reklámblokkokat, könnyebben felfigyeljenek a hirdetésükre. Természetesen az igazán jó hirdetéseket még a merevlemezt használó nézők is megnézik, épp ezért az NBC Universal kutatási igazgatója a New York Times cikkében felteszi a kérdést, hogy „ha egész egyszerűen rossz a reklám, amely nem tetszik a nézőknek, akkor kinek a hibája, hogy nem nézik?” Azaz szerinte többnyire a hirdetők tehetnek róla, ha átpörgetik a reklámjaikat, mert rossz reklámot készítettek.

A DVR technológiának tehát előnyei is, és hátrányai is vannak, egyelőre a hirdetők nem hajlandóak fizetni a felvételről visszanézett műsornézettség után, bár az amerikai hálózatok mindent megtesznek azért, hogy bebizonyítsák, hogy igenis eljut a hirdetések üzenete a nézőkhöz ebben az esetben is. A technológia egyébként már itthon sem ismeretlen, T-Home-TV, az interaktív digitális televízió gyakorlatilag egy az egyben a DVR-hez hasonló szolgáltatásokat nyújt. 91 órányi adást képes rögzíteni, bármikor visszanézhetőek a felvett műsorok, sőt az élő adás is megállítható a rendszer segítségével. Idehaza még egyelőre kevéssé ismert ez a technológia, de szinte bizonyosnak tekinthető, hogy ez a rengeteg kényelmi szolgáltatást nyújtó rendszer nálunk is el fog terjedni.

Most azonban még nem emiatt kellene aggódnia a magyar tévécsatornák vezetőinek. Dolgozatomban bemutattam, hogy az amerikai sorozatok hogyan nyernek egyre nagyobb teret még az országos csatornák főműsoridejében is, azaz kétségtelenül elmondható, hogy ma több amerikai sorozatot nézünk, mint valaha. Az internetnek köszönhetően azonban ma már az amerikai sorozatok a tengerentúli vetítés másnapján kiváló minőségben, illegálisan letölthetőek és könnyedén sokszorosíthatóak (az amerikai hálózatok weblapjaira feltett epizódok Észak-Amerikán kívül nem nézhetőek meg). Azok, akik már megnézték egy évvel, vagy fél évvel korábban a kedvenc sorozatuk epizódjait, mint ahogy az Magyarországon adásba kerülne, valószínűleg nem fogják megnézni a televízióban. Ezzel pedig az amerikai sorozatok nézettsége minden bizonnyal folyamatosan csökkeni fog, hiszen ez a fajta illegális letöltés is nagyon gyorsan terjed hazánkban.

folyt. köv.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

marisell · http://kifozde.blog.hu 2007.07.29. 11:19:07

Ehhez képest az Ulysses egy briefing..))))

Kőváry Orsolya · www.irodatunder.hu 2007.07.29. 11:38:50

"Azok, akik már megnézték egy évvel, vagy fél évvel korábban a kedvenc sorozatuk epizódjait, mint ahogy az Magyarországon adásba kerülne, valószínűleg nem fogják megnézni a televízióban."
Téves következtetés. Ha a sorozat tényleg tetszik, akkor biztosan megnézem a hazai vetítést is.

etiop 2007.07.29. 20:25:20

Szinkronnal szinte sosem.

KozmetikaiSzigony 2007.07.29. 23:24:08

Ha csak a Heroes-t vesszuk, azt hiszem olyan 16000 szazalekkal elvezhetetlenebb a sorozat a magyar szinkronhangokkal. Ehezo, gonosz kutyak es/vagy disznok ele vessek azt igy, kerem!

silaris (törölt) 2007.07.30. 14:21:43

Nem feltétlenül téves következtetés: nekem tetszett, mégse nézem a Heroest magyarul. Prison Break-re ugyanez igaz. (Bár ott plusz bejátszik, hogy T-Bag magyarhangja meg sem közelíti az eredetit.) Dr. House-ba viszont hajlamos vagyok bele-belepislogni tv-ben is.
ugyanez: lost axn-en végigszenvedtem, a másodvetítést rtlk-n nem fogom.

Charlie Drop 2007.07.30. 14:41:50

1etértek, a Dr. House egyes részeit immáron negedszerre nézem meg... és még csak a második ismétlésnél járunk B-)

[HEJ] 2007.07.31. 16:16:23

Arrol ki ir 1* tobbszaz oldalas dolgozatot, hogy a kertevek igazgatoi -ha mar amcsi sorozatot rendelnek-, akkor 1-2 kiveteltol eltekintve (prison, heroes, maffiozok, rescue me) miert mindig a cancel-olt, rovid, sorikat veszik kiloszam.

Nem hiszem el, hogy a barátokköztön és rémrendescsalád-on szocializalt magyar tv-nezo nagyátlag ne nezne szivesen 1 Earl vagy 1 Scrubs szintű félórás mókát főidő környékén; ehelyett választhat a rémrendes vagy cobra vagy walker tizedik ismétlése közt...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2007.08.01. 08:27:48

KozmetikaiSzigony 2007.07.29. 23:24:08


Megint beleestek abba hibába (és a szerző is), hogy csak azért, mert ti ebbe a körbe tartoztok, túlbecsülitek a méretét annak a rétegnek, amely egyfolytában sorozatokat tölt le, és angolul nézi. A rögvalóság számítógépes tudásról és az angol nyelv ismeretének elterjedéséről sajnos nem titeket igazolnak...

winnie 2007.08.01. 10:31:28

"amcsi sorozatot rendelnek-, akkor 1-2 kiveteltol eltekintve (prison, heroes, maffiozok, rescue me) miert mindig a cancel-olt, rovid, sorikat veszik kiloszam."

hülyeség. sorolhattálk volna még vagy 60 sorozatot,ami nem cancel, de egyszer mind az lesz. a heroes is cancelsorozat, csak méág nem tudod.

minden sorozatot megvesznek. a cancelsorozatok jönnek csomagban vagy külön, mert olcsóak, de mondom - szinte minden megvesznek.

"tv-nezo nagyátlag ne nezne szivesen 1 Earl vagy 1 Scrubs szintű félórás mókát főidő környékén;"

haha:) nem nézne. miért nézne? főmásorban még a jóbarátok és a rém rendes is bukta. még a warezelők is 20-szor annyian nézik a legnépszerűbb amerikai sorozatot, mint a legnépszerűbb amerikai szitkomot. scrubs? este 11-től, max. (ember, még a barétok köztet is többen töltik le, mint az earlt... és akkor még a fogékony rétegről beszéltüónk, nem a magyar tévénézőkről.)

"ehelyett választhat a rémrendes vagy cobra vagy walker tizedik ismétlése közt..."

és még többi 60 sorozat között. választhat és választ. nehogy már mi mondjuk meg, hogy mit nézzen anyu vagy pista bá...

winnie 2007.08.01. 10:32:02

ahogy fedor mondja. mindig fura ez az általánosítás.
süti beállítások módosítása