Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (404) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16484) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Mitől lett jó az amerikai televíziózás XI. rész

Ír az olvasó

2007. július 25. 10:05 index 24 komment

A szerző a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola végzős hallgatója, és ezen a címen lehet neki gratulálni: ahorvath0520@bkf.hu. 

6. FEJEZET – HOGYAN VÁLTOZTATTA MEG A LOST A TELEVÍZIÓZÁST? 2/1

„Nyilvánvaló hogy mindenki a Lost nyomdokaiba próbál lépni” – mondta Francie Calfo, az ABC Entertainment alelnöke pár héttel a sorozat premierjét követően [Variety, 2004. október 18., 17. oldal]. Ez a 2005-ös amerikai őszi szezont megnézve kétségtelenül így is volt, a nagy amerikai hálózatok ontották a Losthoz hasonló úgynevezett „mistery-drama” sorozatokat, bár sorra buktak meg ezek a próbálkozások (Invasion, Surface, Treshold…), de elsőként azért leszögezhető, hogy az addig – a nagy hálózatok számára – érdektelennek hitt sci-fi műfaj kétségtelenül az érdeklődés előterébe került. De ennél azért sokkal fontosabb változásokra is felfigyelhetünk 2004 óta az amerikai televíziós ipart vizsgálva.

Miközben számtalan elemzés és tanulmány látott napvilágot az elmúlt években, amely az internettel szemben elbukó televíziózásról íródott (persze még a Lost premierje előtt), újra aranykorát kezdik élni az amerikai sorozatok. A Losthoz hasonló sorozatok, amelyek egy központi rejtély köré épülnek, még sohasem húzták túl sokáig, most viszont a Lost hétről hétre 16-18 millió nézőt vonzott csak az Egyesült Államokban. Ez korábban azonban nem volt így. A legjobb példa erre a 90-es évek első felében ugyancsak az ABC által indított, szintén egy rejtélyt felgöngyölíteni kívánó Twin Peaks című sorozat volt, amelynek a kiváló kezdés ellenére a második szezonra olyannyira lecsökkent a nézettsége, hogy egyik pillanatról a másikra törölték a műsort. A sorozatot annyira kapkodva kellett befejezni, hogy a nézőkben azóta is mélyen él az utolsó epizód kurtasága. Magyarországon még egy szólás-mondás is elterjedt akkoriban, amikor a Magyar Televízió sugározta a produkciót, miszerint „olyan gyorsan vége lett, mint a Twin Peaksnek”. Időnként még most is hallani a pesti utcán ezt a mondatot, pedig már több mint tíz éve, hogy nálunk is lement a sorozat.

A Twin Peaks az akkoriban igen ritka, úgynevezett szerializált (serial) dráma sorozatok mintapéldánya volt. Ezek a műsorok az epizodik (episodic) műsorokkal szemben nem különálló epizódokból állnak (lásd: a C.S.I.), hanem egy történetet visznek végig az egész sorozaton, akár éveken keresztül. Ennek azonban óriási hátránya, hogy ha a néző lemarad az egyik epizódról, úgy kiesik a történetből, hogy valószínűleg abbahagyja a sorozat nézését. Ráadásul, ha valaki nem látta az első részt, megintcsak valószerűtlen, hogy bekapcsolódjon az évad közepén, hiszen már nem értené a történetet. A kilencvenes években és korábban ilyen típusú sorozatokkal tehát nagyon ritkán kísérleteztek a főműsoridőben és akkor is általában bukás lett vége. (A daytime sorozatok és a dél-amerikai produkciók egész más nézői habitusra apellálnak, így dolgozatomban nem is foglalkozom velük, habár kétségtelenül érdekes kérdés lenne az ő néző-megtartási stratégiájuk is).

Mégis mi lehet az, ami miatt a Twin Peaks szerializált formátuma akkoriban hétről hétre csökkenő nézettségi tendenciát mutatott, a Lost az első szezonban pedig végig szinten tudott maradni, sőt még növelni is tudta a nézettségét? Hogyhogy hétről hétre egyre többen néztek egy ilyen összefüggő történettel operáló sorozatot, egyre többen kapcsolódtak be az idő múlásával? Hogy lehet, hogy akik lemaradtak egy-egy epizódról – a Nielsen Media adatait vizsgálva – mégsem adták fel a sorozat nézését, mint anno a Twin Peaks nézői? Mi a különbség 2004 és 1994 között? Vagy kicsit máshogy megfogalmazva: mi nem volt akkor, ami ma van? Mi áll ma rendelkezésre, ami akkor nem állt?

A kérdésre talán meglepő a válasz, ha azt vesszük, hogy épp azok az eszközök vezetettek a Lost sikeréhez, amelyek miatt sokan korábban már eltemették a klasszikus televíziózást. Ezek pedig nem mások, mint az internet és a többi multimédiás modern eszköz. James Poniewozik, az amerikai Time magazin szakírója, 2006. szeptemberében a lap hasábjain megjelent írásában kifejti, hogy a Lost épp azért élte túl a kultsorozatok temetőjét (’cult-show graveyard’), amibe a Twin Peaks beleesett, mert a televíziózás azóta nagyon sokat változott, főképp annak köszönhetően, hogy a Lost megváltoztatta a televíziózást.

Elsőre talán túlságosan is nyakatekertnek tűnhet a Time magazin újságírójának álláspontja, de ha jobban belegondolunk, okfejtése lépésről lépésre nyomon követhető és logikus. „A Lost épp azokat az internetcentrikus és egyéb multimédiás eszközöket napi rendszerességgel használó nézőket nyerte meg, akikről azt feltételeznénk, hogy már untatja őket a televízió.” Épp azok a jellemzők teszik sikeressé a Lostot – a hosszú, végeláthatatlan, bonyolult és összetett történet - amelyek miatt a Twin Peaks és hasonló sorozatok megbuktak. „Amikor a Lostot bemutatta az ABC, minden addigi tudásunkat felülírta. A Lost bebizonyította, hogy mégiscsak működhet a szerializált dráma a tv-ben, pedig korábban szinte szabályként fogadtuk el, hogy nem.” – mondta Michael Wright, a TNT csatorna programming osztályának alelnöke a World Screen News újságírójának.

folyt. köv.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2007.07.25. 10:46:11

szerintem a különbség csak a marketing, a lost már kapott a műsorideje alatt rajongói oldalak, podcastot, saját wikioldalt, ARG-t, satsatsat. a Twin Peaksnél meg esetleg munkában hátbaveregették egymást az emberek és úgy csináltak mint a Könyvesházi Fiúk (megvakarták az orrukat).

Kobaljov 2007.07.25. 12:42:41

Twin Peaksben meg maga Cooper ügynök podcastolt folyamatosan ;-)

speirs 2007.07.25. 12:52:13

Azért kiváncsi vagyok, hogy a Lost is akkora kult lesz-e 15 év múlva, mint a Twin Peaks. Merthogy nekem a Lost egy felfújt lufinak tűnik, a 3. évad már annyira idegesített, hogy töröltem.

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2007.07.25. 12:57:36

hatása mindenképpen nagy, hiszen másolják, nem csak misztikumban, hanem formátumban (The Nine, asszem például). ráadásul míg vége nincs, nem tudjuk megmondani. majd 3 év múlva.

Guardian Hero 2007.07.25. 13:10:25

Szerintem a Lost nagyobb kult lesz 15 év múlva, mint a Twin Peaks.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2007.07.25. 14:33:33

most komolyan: mit tett hozzá ez a cikk a mindenki által tudottakhoz? "épp azok az eszközök vezetettek a Lost sikeréhez, amelyek miatt sokan korábban már eltemették a klasszikus televíziózást. Ezek pedig nem mások, mint az internet és a többi multimédiás modern eszköz." ejha! és egyébként, ha már itt tartunk, ez sem válasz a kiinduló kérdésre: "Épp azok a jellemzők teszik sikeressé a Lostot – a hosszú, végeláthatatlan, bonyolult és összetett történet - amelyek miatt a Twin Peaks és hasonló sorozatok megbuktak." ez egy állítás, de nem válasz.

Dallas 2007.07.25. 15:14:34

A Lostot hogy lehet egy lapon említeni a Twin Peaks-al? Úristen! Ég és föld! A Lostból sosem lesz kultfilm, mert, mint egy előttem szóló igen helyesen rávilágított egy lufi és semmi más. Elszáll és senki nem fog rá emlékezni. Nade Cooper ügynök? Bocs.

mókus 2007.07.25. 15:30:55

hú, nekem kyle nagyon bejött anno :)

human · http://yummie.hu 2007.07.25. 15:52:29

hát szerintem közel sem a Lost a messiás, hanem hogy a mozitechnika betört a televíziózásba 2000-2001 környékén, és végre ránézel egy sorozatra nem azt látod, hoyg "ez tévé", csak a kép alapján.

a twin peaks meg nem az a gond, hogy egy nagy titkot elárultak az s1 végén?

s3v3n 2007.07.25. 17:23:57

na akkor viszlát 15 év múlva. amúgy lol, mitől lenne lufi a lost? miért olyan marha nehéz elképzelni hogy az írók tudják mit csinálnak? miért olyan nehéz elfogadni hogy ha te nem tudod kikövetkeztetni a történet következő állomását, az nem jelenti azt hogy húzzák, és évadközben találják ki a történéseket?

nekem pont az jön le, hogy a lost a jelenleg futó high concept drámák közt a legjobban megírt, megszerkesztett. a heroes és társai tanulhatnának tőle...

már most kult, mi lesz 15 év múlva?

tarsolya 2007.07.25. 17:44:06

Lost? Kult? Legjobban megírt, megszerkesztett? Jó vicc. Főleg jó vicc olyan sorozatokkal szemben, mint a Drót, Sopranos, Deadwood (mind HBO, hmm :) ..


Persze, szeretheted, nyilván neked tetszik, azért mondasz róla szépeket, ezt értem, csak azért ennyire durva túlzásokba ne essünk, szerintem :)

tarsolya 2007.07.25. 17:44:58

Ja még valami, a kulttól még nagyon messze van. Majd ha 15 év múlva még ugyanígy rajong érte mindenki, akkor kult lesz.

Lásd Twin Peaks.

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2007.07.25. 17:53:36

mondjuk a firefly már most kult, szóval nem biztos, hogy 15 év kell neki.

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2007.07.25. 18:11:30

"miért olyan nehéz elfogadni hogy ha te nem tudod kikövetkeztetni a történet következő állomását, az nem jelenti azt hogy húzzák, és évadközben találják ki a történéseket"
márpedig a történet vezetésből - eltűnő, és a semmiből előtűnő szálak fölöslegessé váló karakterek, melyekkel nem tudnak mit kezdeni stb. - ezt sugallja. Nem arról van szó, hogy én ne szeretném, de amikor ojan objektumokat, melyek kiszúrják az ember szemét, csak a 3-4-5. évadban fedeznek fel, hááát...

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2007.07.25. 18:56:25

akkor lassan valaki definiálhatná a sokat használt "kult" jelzőt.
köszönöm

jamesz 2007.07.26. 09:00:57

Vattafakk!

Ezt a két sorozatot tényleg mindössze csak azzal lehet egy lapra hozni, hogy összefüggő a történet.
A TP szerintem a mai napig egyedi marad, és egészen más miatt lett népszerű mint a Lost.

Ráadásul a TP remek történetszövésen kívül olyan audiovizuális orgiasztikus elemeket tartalmaz amelyen a rajongók ejakuálnak, de a nem fanokra is hatással van.(pl. az első részben ahogy Leland megtudja LP halálát a feleségétől, és szép lassan halad a közelkép a kagylótól a telefonzsinóron végig, miközben a felesége megállás nélkül sikít.....vagy akár Bob bármelyik megjelenése, illetve egyéb szürreális képek hangok...)
Ezzel szemben a Lostban a művészi igényességnek a nyoma sincs meg, leginkább az elsődleges érzékekre fókuszál meglehetősen hatásvadász módon.Az azért jó, és biztos, hogy misztikus részekkel jól operál, nem úgy mint egyéb (Charmed..stb) sorozatok.

Eh, hosszú oldalakat lehetne írni, a lényeg, hogy TP igényességével, képi, és hangi világával a kényes ízlésűeknek is megfelel...eléggé örökérvényű az időben is.

Cole 2007.07.26. 10:24:05

Hopp, de orulok annak hogy nem csak en nem birtam vegignezni a Lost S03at

Kobaljov 2007.07.26. 23:45:40

Valóban az idő dönti majd el a Lost maradandóságát, főleg a mostani ipari termelésben, én már az első évad közben otthagytam mert unalmas volt normál heti bontásban.

[HEJ] 2007.07.30. 14:14:01

Abban en is egyetertek, hogy a Twin pix S2 mar eleg fercelt volt, minden reszt mas rendezett, egesz egyszeruen nem lehetett a vegtelensegig nyujtani az elso resz osszes misztikumat. Ettol fuggetlenul imadtuk sokan. De ha egy Lost rajongonak attol borsodzik a hata, hogy egy ujabb misztikus kamu szam kezd el feltunni a fak torzsen, vagy titkos fem-lejaratokon; akkor valoszinuleg sosem latta a twin peaks-et, hogy tudna mi az a hidegrazas...

A film-szeru kivitel pedig a gigaszi koltsegvetesnek koszonheto, ha a TP is ekkora osszegekkel operalhatott volna, akkor mar a 90\'-es evek kozepen is tucatszam jottek volna a tp-klonok, misztikus sorozatok; mint ahogy tudtommal az X-aktak is a TP farvizen futhatott be a szelesebb kozonseg ele.

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2007.07.30. 14:53:34

X-Akták, meg kevésbé direkten, de a Miért éppen Alaszka is mind a TP farvizén jött.

[HEJ] 2007.07.30. 14:57:09

Na, tehat a TP elég sok és jó sorozat előtt nyitotta meg az utat, mig a Lost lufisága abban is megnyilvánul, hogy minden utódja megbukik "(Invasion, Surface, Treshold…)". Na, akkor melyik a nagyobb mérföldkő?

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2007.07.30. 15:59:07

hát jóhogy nem nézi senki azokat, ha egyszer ott van a tévében és virul a Lost. ebből azért nem lehet a lufiságot következtetni.

az X-akták 93ban kezdődött, a TP befejezése után, az Alaszka meg inkább vicces volt mint bármi más.
süti beállítások módosítása