Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (404) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16484) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Mitől lett jó az amerikai televíziózás IX. rész

Ír az olvasó

2007. július 23. 10:17 index 14 komment

A szerző a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola végzős hallgatója, és ezen a címen lehet neki gratulálni: ahorvath0520@bkf.hu. 

4. FEJEZET – 2004 ŐSZÉNEK HATÁSAI

Az előző szezont katasztrofális nézettséggel záró ABC, az új szezont a 18-49-es éves korcsoportban az első helyen kezdte köszönhetően a két új sorozatnak, a Lostnak és a Desperate Housewivesnak. Egy pillanat alatt megdőltek azok a vélekedések, miszerint búcsút inthetünk az igazán nagy, 20-30 milliós nézettségű új műsoroknak. Ezek a vélekedések azon a korábban már ismertetett folyamatokon alapulnak, hogy az internet és a kábelcsatornák már olyan mennyiségű nézőt vontak el az országos hálózatoktól, hogy többé már nem lehet igazán kiugró nézettséget elérni.

Ahogy írtam, a Lost premierepizódját 18.6 millióan nézték meg az ABC-n. Ilyen magas nézettséget a csatorna a Who wants to be a millionaire? sugárzása óta nem ért el heti rendszerességgel jelentkező műsorral. A sorozat ráadásul nemcsak az Egyesült Államokban lett óriási siker, de az egész világon meghódította a nézőket, a külföldi csatornák egymást licitálták felül a sorozatért. Szinte minden országban kiemelkedő nézettséggel debütált a Lost, ezzel egy pillanat alatt visszaadta a csatornák programigazgatóinak az amerikai sorozatokba vetett hitet.

2005. májusában a C21 médiaportál azt jelenti a Lost forgalmazójának, a Buena Vista International (BVITV) adataira hivatkozva, hogy a sorozatot már 183 területen adták el az Egyesült Államokon kívül (azóta ez a szám már 200 felett van), ezzel a BVITV történetének leggyorsabban elkelő műsora lett a Lost. Ahhoz képest, hogy 2003-ban még a világ tévétársasági erősen szkeptikusak az amerikai sorozatokkal kapcsolatban, igen erőteljes fordulattal találták szemben magunkat a filmstúdiók a Lostnak köszönhetően.

A német PRO7-en a premier megnyeri az idősávját, pedig a PRO7 általában a két közszolgálati csatorna és az RTL illetve a SAT.1 mögött áll. A svéd TV4-n a 25-39 éves korosztályban megduplázza az adott idősáv nézettségét a csatornának, míg Ausztráliában a Desperate Housewives-al együtt megdönti az addigi sorozatokkal kapcsolatos nézettségi rekordot. Az új-zélandi TV2-n a premier a 25-39 éves nézők között 66.6%-os sharet ér el. Még Dél-Koreában is kirobbanó siker a Lost, a KBS2 csatorna nézettsége az adott idősávban 135%-os növekedést mutat. Magyarországon is nagy sikerrel mutatta be a sorozatot az RTL Klub, bár hozzá kell tenni, hogy óriási reklámkampány vezette be a Lostot idehaza. A műsor közönségaránya általában 48-49 százalékos volt, ezzel a bevezető epizódok maguk mögé utasították a konkurens csatornák ugyanebben az időben futó programjait.

Ezek az adatok, illetve az RTL Klub lelkesedése az amerikai sorozatok iránt különösen meglepő volt, ha azt vesszük, hogy Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója a Video Age magazin 2005. májusi számának még úgy nyilatkozott, hogy „az amerikai sorozatok már nem olyan népszerűek, mint régebben. Csak délután illetve késő este sugárzunk amerikai sorozatokat.”. Az Egyesült Királyságban a Channel4 vezetői még szinte magukhoz sem tértek a Desperate Housewives 4.6 milliós debütálását követően (amely az E.R. óta a legsikeresebb amerikai sorozatpremier Angliában), a Lost premierjét 6.8 millióan nézték a szigetországban, amely rekordnézettség volt egy amerikai sorozat számára.

Megint csak meg kell említeni, hogy a 2003-ban az angol csatornák filmbeszerzői egyetlen új amerikai sorozat sem terveztek főműsoridőbe tenni, 2005-ben pedig harc indult az amerikai importsorozatokért. A SkyOne például 2006-ban a Lost harmadik szezonjáért folytatott harcban felüllicitálta a Channel4-t és egész elképesztő, 975.000 fontos licensz-díjban állapodott meg a BVITV-vel epizódonként. Az Informa Telecoms and Media elemző cég szerint a Lost 2006-ban a második legnézettebb sorozat volt a világon a CSI: Miami után.

A Desperate Housewives az Egyesült Államokban még a Lostnál is magasabb nézettséggel debütált, 21.3 millióan látták az első részt. Ez volt az ABC legjobb sorozatpremierje 1996 óta [Wikipedia.org, „Desperate Housewives” szócikk]. A háziasszonyokról szóló sorozat egyértelműen bebizonyította, hogy egy igazán jó műsorral lehet még kiemelkedő nézettséget elérni. A Desperate Housewives Angliában az E.R. óta nem látott nézettséggel debütált a Channel4-n – már ami az amerikai sorozatokat illeti -, Ausztráliában pedig minden idők legnézettebb sorozatpremierjeként vonult be a televíziózás történetébe.

folyt. köv.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

s.nob 2007.07.23. 10:57:45

Bevallom, tévedtem. A szerzőnek mégis igaza van. "Mitől lett jó?" = "Mitől lett nagy a nézettsége?" = "Mitől lett nagy reklámbevételük?" = "Mitől lett sok pénzük?"
Tehát: sok pénz = jó.
Ebben ugyan ki kételkedne?

OnixTitan 2007.07.23. 11:31:52

a pénz nem boldogít. de lehet hogy igen.

Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2007.07.23. 14:09:05

szerintem meg igényes műsor=sok fizetőképes, célcsoportba tartozó néző=sok reklámbevétel=sok pénz

etiop 2007.07.23. 15:47:17

Szerintem meg igenis igényes sorozatok kezdtek menni a networkökön. Már amelyik.

ds9 2007.07.23. 17:22:50

Kolosi Péter emlegetése nálam mindig kiveri a biztosítékot, ugyanis nagyon viccesnek tartom, hogyha egy vértehetségtelen, dilettáns a 10 milliós Magyarország egyik kereskedelmi adójának akárkije minősíti úgy általában az amerikai (300 milliós piac!) tévésorozatgyártást.Miközben ők a Barátok Köztöt adják főműsoridőben, mely sorozat az USA-ban kora délután mehetne csak, mert ott is van ilyen, ott is szar, de azért ennyire mégsem.
Kolosi Péter mint véleményformáló, háááááát.

ds9 2007.07.23. 17:27:48

Arról ne is beszéljünk, hogy miközben ők a BK-t, meg a Fukusz, meg a Találkozások (vagymivérszart) adnak főműsoridőben (és akkor most ne beszéljünk az n+1x leadott B.Spencer, L.d.Funes, valamint Z kategóriás filmekről) addig éjjeli sávba száműzték a Sopranos-t, a West Winget, az Alias-t (nem most x évvel ezelőtt), mely utóbbit nagy nehezen közel 2-3 év kihagyással voltak kedvesek folytatni.
Szerintem ez mind jellemzi azt, hogy ki mennyire ért mihez és mi eladható és mi nem.Minden eladható, ha el akarjuk adni, ha nem akarjuk akkor nyomhatunk vérszar sorozatokat főműsoridőben azt is nézik, de adhatunk normális műsort is, azt lehet, hogy többen.

ds9 2007.07.23. 17:45:23

És most visszatérnék a "tanulmány" szerzőjére, kiborító, hogy ilyen féligazságok összeollózásával, Magyarországon "kommunikáció" szakon lehet érvényesülni.
Ismét felhívnám a figyelmet arra, hogy a 90-es években az amerikai tévézés nagyon jól elvolt (Friends, Sopranos, Sex and the city,Seinfeld, Ally McBeal, etc.).
Az angol adók ezeket mindvégig főműsoridőben adták (tudom, van előfizetésem rájuk).Mintahogy tavaly ősszel a Lost-ot, a Sky One már egyszer alorozta a Channel 4-tól a Friends-et, melyet a 3. szezontól csak ő adott (premier epizódok).És ez nem egyedi.
A CSI: Miami (amit most viccesen az RTL Klub ad a Viasat után évekkel) 2002-ben indult, tehát 3 évvel azelőtt, hogy Kolosi Péter kjelentette okosságát (melyből van neki sok).
Talán meg kéne nézni, hogy az amerikai Nielsen éves nézettségi adatok miket mutatnak (általában májusban jön ki, tessék olvasgatni a "szerzőnek " Entertainment Weekly-t, évekre visszamenőleg).
A Lost előtt 2-3 évvel az amerikai sorozatok ugyanúgy ott voltak az angol kinálatban, a CSI és a Bruckheimer sorozatok sikerei miatt még erősebben ráadásul pont 2003-ban (melyet a "tanulmány szerzője" említ, amikor nem terveztek új amerikai sorozatot) indult el pl. Angliában is a Cold Case, előtt levő évben a CSI:Miami, 2000-ben meg a CSI.Két utóbbi a (channel) Five-on, előbbi a Sky One-on.
Igaz, hogy egyik sem az általa írott Channel 4 ill. egy régebbi "tanulmány" szegmensben említett ITV műsorán ment.
Talán kéne tájékozódni is és nem mindent össze-vissza irogatni.

Emiatt van elátkozva a magyar media, a tehetséges közreműködők, programigazgatók, tanulmányszerzők miatt.

winnie 2007.07.23. 18:12:41

"addig éjjeli sávba száműzték a Sopranos-t, a West Winget,"

ne legyünk már nagyon hülyék. akinek van esze, az nyilván éjszakai sávba tesz ilyen sorozatokat.

korankelo · http://korankelo.tumblr.com/ 2007.07.23. 18:15:52

Jajaj, reméljük, már túl van a védésen a szerző.

Egyébként, pedig már Jay McInerney és 1988 óta (lásd: Department of Factual Verification) tudjuk, hogy a tények ellenőrzése komoly és nehéz szakma.

korankelo · http://korankelo.tumblr.com/ 2007.07.23. 18:34:38

Bocsánat, 1984 :-)).

Lásd a fenti kommentemet...

ds9 2007.07.23. 19:30:11

"ne legyünk már nagyon hülyék. akinek van esze, az nyilván éjszakai sávba tesz ilyen sorozatokat. "

Miért is ??????????

Dávidot nem lehet becézni 2007.07.23. 19:45:57

Hi!

Továbbra is töretlen lelkesedéssel olvasom az érdekes dolgozatot. Ellenben az RTL és a Sat.1 nem közszolgálati csatornák Németországban. Az RTL a Bertelsmann AG, a Sat.1 és a Pro7 pedig a ProSiebenSat.1 Media AG tulajdona. A német közszolgálati csatornák az ARD és a ZDF.

Üdv

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2007.07.23. 21:14:53

"az RTL és a Sat.1 nem közszolgálati csatornák "

Nme is azt írta:

"a PRO7 általában a két közszolgálati csatorna ÉS(!) az RTL illetve a SAT.1 mögött áll."

Dávidot nem lehet becézni 2007.07.24. 07:51:11

mea maxima culpa. Fáradt voltam már és figyelmetlenül olvastam...
süti beállítások módosítása