Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (404) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16484) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Mitől lett jó az amerikai televíziózás VI. rész

Ír az olvasó

2007. július 20. 07:40 index 3 komment

A szerző a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola végzős hallgatója, és ezen a címen lehet neki gratulálni: ahorvath0520@bkf.hu. 

3. FEJEZET: ÚTBAN 2004 ŐSZE FELÉ
 
A korábban már többször említett áttörés, amelynek köszönhetően újra nőni kezdtek a televíziós nézettségi adatok az országos hálózatokon, és amely újra ráirányította a külföldi társaságok figyelmét az amerikai sorozatokra, alapvetően két sorozathoz köthető: az ABC-s Losthoz és a Desperate Housewiveshoz.

Ahhoz, hogy megértsük, hogy az ABC hogyan jutott el ennek a két műsornak a legyártatásához, egészen 1999 nyaráig kell visszamennünk. Ekkor kezdte el a hálózat sugározni a korábban már Angliában óriási sikert aratott Who Wants to be a Millionaire? című vetélkedőt. Az ABC 1999. augusztus 16-án adta le a kvízműsor első részét, egy nyári próbának tartották a műsort, azonban hamarosan kiderült, hogy azért ez a vetélkedő sokkal több ennél. Eleinte az angol verzióhoz hasonlóan, ők is bizonyos időszakonként kezdték el vetíteni a műsort, azaz nem heti rendszerességgel tűzték műsorra, hanem például tizenegy egymást követő estén keresztül félórás részeket láthattak a nézők. A Who wants to be a millionaire? azonban olyan óriási siker lett, hogy az ABC úgy döntött, hogy a heti struktúrájába is beilleszti a műsort. 2000. január 18-án kedd este debütált először az új műsorsávjában, és innentől kezdve minden kedd este látható volt a műsor, nemcsak bizonyos időközönként. Nemsokkal később csütörtök esténként is ez lett az ABC állandó műsora, rá pár hétre pedig már a vasárnap esti ABC műsor is a vetélkedő köré épült. A műsor sikere ekkor még töretlen volt, a nézettségi lista első három helyén a kvízműsor heti három kiadása állt.

Az ABC-vel legutóbb az 1978-79-s szezonban történt meg utoljára, hogy a nézettségi lista első három helyét az ő műsorai foglalták el. 2000 őszén az ABC még szerda estére is betette a vetélkedőt, ezzel már hetente négyszer sugározta a műsort. Ezzel azonban túlexponálta a kvízshowt a csatorna, és a nézők a túl gyakori vetítés miatt kezdték elveszíteni érdeklődésüket a műsor iránt. 2001. júniusában az ABC-nek ki kellett vennie a műsort a struktúrájából, hiszen a 2001-2002-s szezonra 20%-ot csökkent a csatorna nézettsége az előző szezonhoz képest és 30%-ot a Who wants to be a millionaire? legszebb napjaihoz képest.

Ezzel azonban az egyik pillanatról a másikra teljesen összeomlott a csatorna műsorstruktúrája, hiszen az addigi húzóműsor esett ki a csatasorból. Ráadásul keletkezett négy lyuk a programstruktúrában, amit kapkodva kellett betömködni, és ez – mint utólag kiderült – nem is sikerült az ABC-nek. Innentől kezdve, egészen 2004 őszéig a csatorna nem tud kitörni a kvízműsor okozta depresszióból, egyetlen műsora sem tud kiemelkedő nézettséget elérni. Az 1999-2000-s szezonban még első helyen lévő csatorna visszaesik a harmadik pozícióba, ráadásul még az addig örök negyedik FOX is megalázza az ABC-t, amikor az American Idol harmincmilliós nézettséget produkál egyes adásaival.

A következő három alfejezet (3.1., 3.2., 3.3.) Bill Carter: Desperate Networks című könyve alapján készült.

3.1. „Ígéretes írás, de nekünk nem kell…”

2001 tavaszán egy Marc Cherry nevű, rég elfeledett forgatókönyvíró, aki évek óta egyetlen munkalehetőséget sem kapott a stúdióktól, meglátogatta édesanyját Los Angelesben. A CNN volt bekapcsolva, ahol a hírek egy kisvárosban élő Andrea Pia Yates nevű nőről szóltak, aki mind az öt gyermekét megfojtotta az otthoni fürdőkádban. Cherry a riport közben azon tűnődött, hogy lehet valaki annyira kétségbeesve, hogy a saját gyermekeit vízbe fojtsa. Erre édesanyja csak annyit mondott: „Én is közel voltam hozzá”.

Ez szöget ütött a forgatókönyvíró fejébe, és érezte, hogy ebből lehet egy olyan történetet írni, amit a tévécsatornák majd meg akarnak vásárolni. A leendő műsort mindenképp az HBO-nak szánta, ugyanis határozott elképzelése volt arról, hogy ebből egy igazán minőségi sorozatot lehetne készíteni. Maga is rendszeres nézője volt a Sex and the City és a Six Feet Under című sorozatoknak, és pontosan tudta, hogy ezek azok a minőségi programok, amelyeknek ő is a nyomdokába szeretne lépni. A nyarat újságolvasással és Oprah-showk nézésével töltötte, folyamatosan kereste azokat a történeteket, amely egy-egy karakter alapjául szolgálhatnának.

Formátumát illetően, az első epizód forgatókönyvét valahol két kedvenc műsorának, az előbb említett Sex and the City és a Six Feet Under keverékeként írta meg: a script ugyanis jóval hosszabbra sikeredett, mint egy félórás szitkom, de nem is volt egy klasszikus értelemben vett egyórás drámasorozat, ami a sorozat hangulatát illette. 2002 elejére már teljes erejével azon a kéziraton dolgozott, amit Desperate Housewives-nak nevezett el. Annyira jónak találta az addig megírt részeket, hogy biztosra vette: ez valakinek kelleni fog.

2002. augusztusára lett kész az első epizód forgatókönyvével, és ügynökén keresztül elküldte a CBS-nek, a FOX-nak, a Showtime-nak, a Lifetime-nak és persze az HBO-nak. Amikor a tévécsatornák megkapták a scriptet, furcsálták az egészet, ugyanis kétszer olyan hosszú volt, mint amilyen egy szitkom forgatókönyv lenni szokott, ráadásul olyan igazán közvetlen, „valaki-elcsúszik-egy-banánhéjon” típusú poénok sem voltak benne, így hamar lezártnak tekintették az ügyet.

Cherryt lesújtotta, hogy senkinek nem tetszett az általa zseniálisnak tartott anyag, ráadásul az ügynöke is feladta a Desperate Housewives ügyét, úgy döntött, nem küldi el több helyre. Az NBC-nek egyébként tetszett az írás minősége, de mivel 2003 őszére már jó pár női sorozatot berendeltek, úgy döntöttek, nincs szükségük még egyre (ezek közül egyébként később mindegyik megbukott). A Lifetime, amely a „cable’s network for woman” szlogennel hirdette magát, azzal utasította vissza a sorozatot, hogy egészen egyszerűen nem illik bele az addig felépített Lifetime brandbe. Akik a CBS-nél olvasták a scriptet, meg sem mutatták Les Moonvesnek, a csatorna vezetőjének, mert biztosak voltak benne, hogy nem tetszene neki. Így nem maradt más, mint az ABC, az akkoriban mélyponton lévő hálózat, akik kétségbeesve keresték a kiutat az egyre sötétebb és mélyebbre vezető alagútból.

2003 elejére már elég sok helyen megfordult a forgatókönyv, több ügynökség és független producer is olvasta, de senkinek nem voltak vele komolyabb tervei. Tony Krantz cége, a Flame TV olyan anyagokat keresett, amelyek jó alapanyagot szolgáltathatnak egy tévéműsorhoz, de még nem elég jók ahhoz, hogy egy tévécsatorna megvásárolja őket. Az ő cége segít úgy átalakítani a scripteket, hogy az felkeltse a hálózatok vezetőinek érdeklődését. Krantzhoz is eljutott a Desperate Housewives könyve, és ő volt az első, aki az első pillanattól kezdve szerette. Mivel korábban olyan műsorokon dolgozott, mint a 24 vagy a Sports Night, igen jó nevet szerzett magának a szakmában. Azok a forgatókönyvek, amelyekhez neki is köze volt, sokkal könnyebben jutottak át a hálózatok középvezetőin a felső vezetőkig.

Krantz első ötlete az volt, hogy talán meg kellene változtatni a címet, mert félő, hogy a célközönség jó része bele sem nézne egy ilyen műsorba. De Cherry hajthatatlan volt, azt mondta, hogy ez a cím, vagy semmi. Így a cím maradt, de Krantznak azért sikerült kisebb változtatásokat kieszközölnie, amellyel szerinte vonzóbbá tehetik a történetet a hálózatoknak. Cherry eredeti ötlete például az volt, hogy Susan és az új szomszéd, a jóképű Mike már az első epizód végén egymásra találnak. Krantz itt azt javasolta, hogy ezt el kell halasztani, mert így sokkal érdekesebbé tehető a sztori.

Mivel Tony Krantznak exkluzív szerződése volt a Warner Brothers filmstúdióval, csak a Warnernek adhatta el a Desperate Housewivest. A Warner viszont nem volt hajlandó kifizetni 30.000 dollárt epizódonként annak a Paradigm ügynökségnek jutalékként, akiknél Marc Cherry szerződésben volt. Így Krantznak ki kellett szállnia a további munkálatokból, mert nem akarta megszegni a WB-vel kötött szerződését. Az ötletei azonban jópár helyen átformálták a scriptet, és sokkal eladhatóbb formában került ki a kezei közül a Desperate Housewives.

Cherry ügynöksége a Paradigm azonban van annyira elismert tehetségközvetítő iroda, hogy az ABC dráma osztályának vezetője, Tom Sherman, minden nyáron leül velük, hogy meghallgassa a legújabb terveiket. Nem volt ez máshogy 2003 nyarán sem. A Paradigm munkatársa a megbeszélésen természetesen felhozta a Desperate Housewives ötletét, de azon kívül, hogy a cím felkeltette volna Sherman érdeklődését, nem igen foglalkoztak vele.
Közben azonban a forgatókönyvet, másforrásból ugyan, de megkapta Stephen McPherson is, a Touchstone filmstúdió vezetője. A Touchstone a Disney tulajdonában van, ahogy az ABC is. A Paradigm sem adta fel, újra elküldték a forgatókönyvet Tom Shermannak, az ABC-hez. Ekkor már Sherman vette a fáradtságot, hogy elolvassa, és miután befejezte, úgy érezte, ez volt az egyik legjobb forgatókönyv, amit valaha olvasott. Marc Cherry 2003. szeptember 15-én kapta telefonon a hírt, hogy a Touchstone megvette a forgatókönyvet, és mivel az ABC is legalább ennyire lelkes, jövő ősszel adásba is kerülhet.

folyt. köv.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

etiop 2007.07.20. 11:23:37

Hát a DH Pilotja tényleg az egyik legjobban megírt sorozatepizód, egyszerűen berántja az embert.

human · http://yummie.hu 2007.07.20. 18:49:17

tényleg nem hallottak még akkor dramedyről (hú, nem sitcom mert hosszabb de vicces akar lenni, írja a szöveg)? elég elképzelhetetlennek tartom, hiszen például a GG akkor már ment egy ideje, vagy mittomén.
süti beállítások módosítása