Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Mitől lett jó az amerikai televíziózás II. rész

Ír az olvasó

2007. július 07. 13:30 index 10 komment

Folytatjuk olvasónk szakdolgozatának közlését, van tévé Amerikán túl is, de nézni is érdemes? Jövő héten folytatjuk. A szerző a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola végzős hallgatója, és ezen a címen lehet neki gratulálni: ahorvath0520@bkf.hu

Ugyanebben az időszakban (a kétezres évek eleje, a szerk.) az Egyesült Királyságban sem más a helyzet. Az egyik legnépszerűbb kereskedelmi csatorna, az ITV ekkor már évek óta nem sugároz amerikai importot a főműsoridejében annak ellenére, hogy a csatorna ötven százalékban amerikai tulajdonban van. A TBI Television International magazin például egyik elemzésében a következőket írja: „Az ITV egyik tulajdonosa sem gondolkodik azon, hogy amerikai sorozatokat kezdjen sugározni a csatornán, amikor a saját gyártású dráma-sorozatok ilyen jól működnek”. „Túl nagy általánosítás az, hogy a külföldiek nem akarnak amerikai sorozatokat. Csak arról van szó, hogy mostanában a kábelcsatornák veszik őket, nem az országosok.” – Laurie Younger, a Buena Vista Worldwide Television Distribution elnöke 2004 első felében nyilatkozta ezt a World Screen Newsnak. Ez az idézet is jól mutatja, hogy még a Disney műsorokat forgalmazó cég sem volt túl rózsás helyzetben 2003-ban, hiszen a földi sugárázású csatornák a 70-es, 80-as, 90-es években mindig is szerették a Disney műsorokat, ekkora viszont már az ő sorozataik sem igen kellenek nekik.

Az angliai országos tévécsatornák vezetői ekkor már évek óta szinte üres kézzel járnak haza a los angeles-i filmvásárokról, egyedül a C.S.I. sikere adhat okot optimizmusra az amerikai filmstúdiók számára. Egyedül az amerikai kábelcsatornák sorozatait (FX, HBO, USA) vásárolják egész szépen a külföldi csatornák ekkor. Ezek a sorozatok, mint a The Shield, a Nip/Tuck vagy a The Sopranos viszont már egyértelműen az újgenerációs sorozatokhoz tartoznak, szakítanak a network sorozatok - már korábban említett - középszerűségével és egészen új szintre helyezik a Hollywoodból érkező sorozatokat mind a karakterek kidolgozását illetően, mind a történetek feldolgozási módját tekintve, de a kábeltévés „forradalomról” majd a dolgozat későbbi részében írok részletesebben. Mindenesetre azt már itt is meg kell állapítani, hogy a kábelhálózatok sorozatai kiemelkednek minőségileg a kínálatból, és ezt az európai tévécsatornák vezetői is észreveszik.

A fentebb leírtakból is kitűnik, hogy 2003-ra az amerikai nagy hálózatok műsorai egyre kevésbé voltak vonzóak a nézők számára, ráadásul nemcsak abból következtethetünk erre, hogy a külföldi csatornáknak sem nagyon kellettek már, de az amerikai nézettségi adatok is folyamatosan csökkenő tendenciát mutattak, a négy nagy hálózat (CBS, ABC, NBC, FOX) össznézettsége évek óta folyamatosan csökkent. Ez persze – sokak szerint – elkerülhetetlen folyamat, hiszen az internet rengeteg nézőt csábít át a számítógépek elé, ezáltal pedig a tévéhálózatok nézettsége törvényszerűen csökken. Nyilvánvalóvá vált, hogy változásra van szükség, az eddig jól bevált krimikkel és vígjátéksorozatokkal már nem lehet ugyanakkora nézettséget elérni, mint korábban, hiszen az alternatív szórakozási lehetőségek növekedésével a nézőknek már nincs idejük és energiájuk szalagon gyártott, nem igazán kiemelkedő műsorokat nézni.

Az amerikai hálózatok és filmstúdiók 2004 őszére azonban megtalálták a választ, a Lost és a Desperate Housewives premierje évtizedes nézettségi rekordot döntött meg az ABC-nek, a tévéhálózatok nézettsége – ha csak minimálisan is – de újra nőtt a korábbi szezonhoz képest, a külföldi tévétársaságok pedig egymást licitálták felül amerikai sorozatokért, pedig a műfajt korábban szinte már teljesen leírtak.

folyt. köv.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

winnie 2007.07.07. 14:04:45

igazából nem tudom, hogy mi a forrás, de szó sincs arról, hogy 2003-ra kevésbé lettek volna vonzóbbak a műsorok és, hogy a lost+dhw nézőket hozott volna vissza a képernyők elé. mindössze annyi történt, hogy az abc megtért a tespedésből.

nem tudom, hogy milyen forrásból jöttek az adatok, de összehasonlításképpen - szigorúan a nézettségek:

2002. szeptember utolsó hete:

1. friends 34.0M
2. csi 30.5M
3. er 26.7M és a 10. is 20M fölött

2003. szeptember utolsó hete:

1. csi 27M
2. friends 24.5M
3. er 23.5M és a 7. is 20M fölött.

és akkor 2004 ugyanezen időszaka:

1. DHW 21.7M (csak az első kettő 20M fölött)
7. lost 17.0M

az igaz, hogy látszik a csökkenő tendencia, viszont a lost+dhw egyáltalán nem állította meg azt - és a nyomozós sorozatokat igazából nem szoríthatták meg.

"nézettségi rekordot döntött meg az ABC-nek, a tévéhálózatok nézettsége – ha csak minimálisan is – de újra nőtt a korábbi szezonhoz képest,"

szóval csak az abc lábalt ki, a többiek süllyedtek tovább.

"a külföldi tévétársaságok pedig egymást licitálták felül amerikai sorozatokért,"

ez volt a lost+dhw nagy hozománya inkább.

winnie 2007.07.07. 14:08:15

és szerintem a letöltések kábé ezután, akkor az új "boom" hatására kezdtek hatni, hisz ma már 20M nézettség fölött nem igazán van sorozat - de ez sem a wareznek köszönhető inkább, hanem szerintem a DVD-k előretörésének.

Llew 2007.07.07. 15:25:39

Érdekes írás. Nem tudnék belekötni(biztos van aki igen), mert nem emlékszem fejből az évekkel előtti Tv műsorra (I. rész), meg nem is akarok nagyon utána járni, hogy vajon így van e ahogy írta. Hány darabban adjátok le? Kiváncsi lennék milyen forrásokat használt a szerző.

bishop_a_szintetikus 2007.07.07. 15:50:56

winnie: az általad idézett adatokhoz csak annyit fűznék hozzá, hogy ha ez a három (csi, er, friends) volt a legnézettebb akkoriban, az valóban azt jelenti, hogy az ezredforduló magasságában a csi-t leszámítva nem tudtak kitalálni olyan sorozatot, ami igazán ütött volna. hisz a friends/ER közönsége már akkor is évek óta meg volt alapozva.
Ami asszem Ádámot igazolja.

winnie 2007.07.07. 16:33:37

bishop: tiszta sor, ezzel nincs is gond, csak nekem az az egyetlen dolog sántított, hogy a lost+dhw-hez kötötte a szerző a felemelkedést, holott az csak az ABC-t emelte fel, vagyis ez nem állja meg a helyét: "a tévéhálózatok nézettsége – ha csak minimálisan is – de újra nőtt a korábbi szezonhoz képest,"

nem nőtt - a nézettség folyamatosan csökken, egyre több sorozat kap kaszát idő előtt, ellenben jöttek olyan újoncok, amelyekről érdemes volt regélni.

sixx · http://comment.blog.hu 2007.07.07. 20:09:44

a forrásokat is közzéteszem majd, annyit megjegyeznék, hogy a Desperate Networks című elég átfogó mű (melyre ez az anyag is nagyban támaszkodik), az abc-re ezen belül a szülfelre és a lostra mutat, mint a tv megmentője.

ds9 2007.07.07. 21:13:04

Nekem konkrétan van Sky Digital előfizetésem 2001 óta (síma Sky 1996 óta) , tehát jön az ITV is.
Szeretném jelezni, hogy bár lehetséges, hogy az ITV nem adott amerikai sorozatokat a meghatározott időben, de az ITV csak egy az 5 antennával fogható angol földi csatornák közül.
BBC, BBC2, ITV, Channel 4, Channel 5 (újabban csak five).
Tehát a fent írtak (személyes az angol adókat mint néző által akotott vélemény alapján) nem felelnek meg a valóságnak.
Lehet ugyanis, hogy az ITV nem adott amerikai sorozatokat (most sem nagyon ad), de az ITV2, ITV3, ill. az ITV 4 igen !!!
Ezen felül a Channel 4 és a 5 majdhogynem csak amerikai sorozatokat ad (bár ad angolt is ez tény) ! A Channel 4 digitális adója az E4 is jórészt amerikai sorozatokat ad!
A BBC kezdte el adni pl. 2001-ben a 24-et és az első kettő évad ott is ment le, a harmadiktól (egészen a most befejeződött hatodikig) azonban már a Sky One adta.
Apropó Sky One, ami ugye elvileg csak UK, and Ireland-ben fogható, 98%-ban csak amerikai sorozatokat ad, ugyanúgy ahogy a Sky Two és a Sky Three is.
Tehát az Egyesült Királyságban (+ Írosszág) fogható adók jelentős részben amerikai sorozatokat adnak, lehet, hogy az ITV (1) nem, de a többi igen és ez a nagy többség, s mint írtam volt az ITV egyébként most sem ad sok amerikai sorozatot.
A Sky Digital csomagban található (évek óta, azaz 1999 óta minimum) csatornák (melyek közül többen kábelen is adnak nem csak műholdon), mint pl. az angol Hallmark, a Bravo Channel (régebben Granada), a Paramount, az F/X, a Sci-fi channel nagytöbbségben csak amerikai sorozatokat adnak, semmi mást !!!!

Kénytelen vagyok a "tanulmány" szerzőjét nem túl alapos vizsgálódással jellemezni, hiszen, mivel mindennap ezen csatornákat nézem közel 11 éve - és pont azért vettem az előfizetést, hogy olyan sorozatokat nézhessek, amiket itthon nem, vagy később, vagy ki tudja mikor adnak - tehát úgy érzem, hogy van "némi" rálátásom arra, hogy az Egyesült Királyságban mit adnak a tévék, olyan 1996 októbere óta.
És az ITV egyébként kit érdekel, hogy mit ad ? Egyike a sok tévének, az egyetlen jó műsoruk a "Who wants to be a millionaire" szombatonként, aztán semmi.

Ez cca. olyan mintha valaki az M2-n futó amerikai sorozatokból akarná levezetni azt, hogy Magyarországon mennyi amerikai sorozatot adnak.

Hát az is precíz megfigyelés lenne.

winnie 2007.07.08. 13:32:13

sixx: tiszta sor megint, csak ott volt az anyagban a keveredés, hogy _szerintem_ a sorozatok nem azzal mentették meg a tévét, hogy az amerikai nézettséget, főleg nem átlagnézettséget növeltek volna.

mondjuk ez megint fura ellentmondás, hiszen hogy lehet másképpen megmenteni a tévét, mint nézettségnöveléssel:)

(hasonló volt a helyzet azzal, hogy szerző szerint nem lehet krimikkel elérni "azt" a nézettséget, holott mondhatni csak azokkal lehet (biztosra menni), ld. gyilkos elmék, csi: ny - más kérdés, hogy a sok nyugdíjassal ezek a sorozatok mit sem érnek.)

NocadLee · http://nocadlee.hu 2007.07.08. 21:00:42

Hát, nem tudom, ki fogja ezt a szakdolit bírálni, de ha ti, vagy valaki, aki hasonlóan benne van a témában (van ilyen vajon? :-))) ), akkor az illető kemény védésre kell készüljön... :-))
süti beállítások módosítása