Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

De miért őrülnek meg az emberek a kézműves sörért?

2017. november 25. 07:00 _lovas_ 23 komment

Sört inni, utazni, aztán erről műsort csinálni nem olyan rossz dolog, ezen a fronton nyomul az angol Olly Smith. Azzal a céllal indította be pár éve a Sörök útján című sorozatát, hogy meglátogasson egy rakás amerikai kézműves sörfőzdét, és bemutassa, honnan jön ez az egész őrület, ami már sokaknak az agyára megy, pedig most pörög fel csak igazán. A hamarosan induló új évad kapcsán beszélgettünk vele Londonban, ahol egy főzdelátogatást is vezetett a híres Bermondsay Beer Mile-on.

Az egész sörös műsor egyébként úgy jött, hogy Smithék az amerikai nyugati parton turnéztak, hogy egy boros műsort forgassanak, aztán ott annyira rákattant kézműves sörökre, hogy nem sokkal később nyitott egy saját főzdét Londonban. Viszont mindenképp vissza akart menni, hogy feltérképezze az ottani sörkultúrát, meg leginkább azt a miliőt, ami körülveszi.


olliesmith.jpeg

„A második évadban már totál új söröket és főzdéket térképeztünk fel, mivel a kézműves sörmozgalom most kezd igazán jelentőssé válni Amerikában, ennek akartunk a mélyére ásni. Egyértelmű, hogy az emberek már sokkal jobban odafigyelnek a gyártásra, a műveletekre, az apróságokra. Azt is észrevettem, hogy az utóbbi években az emberek jóval szenvedélyesebbek lettek a sörükkel kapcsolatban, és nemcsak azok, akik a főzdékben dolgoznak. Én is találkoztam egy csomó olyan sörivóval, akik keresztül-kasul járták az Egyesült Államokat csak azért, hogy felfedezzék az új söröket. Szerintem egyre jellemzőbb, hogy a turisták utazás közben nemcsak enni, borozni szeretnek, hanem új söröket, főleg kézműveseket is megkóstolni” - mesélte Smith.

És az sincs kizárva, hogy hamarosan magyar főzdéket is láthatunk majd a műsorban, mert a hangsúly Európában lesz a következő évadban. „Muszáj ellátogatnunk Magyarországra is, hiszen ott is virágzik a kézműves mozgalom, ahogy Németországban, Belgiumban és Angliában, de nagyon érdekelnek Európa más szegletei is, ahol több száz éves hagyománya van a sörfőzésnek”.

Ami még érdekes, hogy Smith szerint nagyon sok olyan ember dolgozik a kézműves sörmozgalomban, akik egyrészt odavannak a főzésért, de sokaknak közülük komoly séfmúltjuk is van, és úgy állnak az egész sörfőzés dologhoz, mint a fine dininghoz, mert inkább komplex receptekben gondolkodnak. Ez a szenvedély egyébként totál kijött a Bermondsey Beer Mile-on is, ahol megnéztünk több főzdét is. A helyszínt úgy kell elképzelni, hogy egy hatalmas vasúti töltés aljába rendezkedtek be a kisebb főzdék, melyekben olyasmi arcok dolgoznak, akik a  Trónok harca egy-egy északi jelenetében simán elmennének háttérdíszletnek, de közben jóságos mosollyal beszélnek bármennyit a söreikről. Nem kell órási üzemekre gondolnak, a legtöbb helyen 4-5 ember dolgozott, tehát totál családias a hangulat, és azzal is abszolút képben vannak, hogy a világ mely pontján árulják épp melyik sörüket. 

November 27-én hétfőn, 20:00-kor dupla résszel indul a Travel Channelen az Olly Smith: A sörök útján 2. évada.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.11.25. 09:39:23

Ez egy ilyen hipszter divathullám. Szakállas, tetovált, kockásinges műmájerek egymást másolják.
A 2000-es években a bor volt a rockandroll, mindenki terroir borokról hablatyolt, majd jött a pálinka, pálinkafesztivál minden városban, faluban, aztán a sör.
Az a vicc, hogy egy belga üzemi sör jobb, mint egy bármilyen magyar kézműves.

Bobby Newmark 2017.11.25. 11:06:53

@Colonel H. Stinkmeaner: Mármint te ennyit fogtál fel belőle. Világéletemben rühelltem a nagyüzemi világos sört, barna és belga söröket ittam, ha sörözni kellett. VÉGRE van választék sörből. Olyan helyre már nem megyek, ahol csak lóhúgy van.

Az meg, hogy a belga "üzemi" sör jobb, mint a kézműves, az azért van, zsenikém, mert a belga sörök nagyrésze kézműves, kisüzemi. Csak ők ezt a "divatot" 500 éve tolják.

newnt55 2017.11.25. 11:25:54

@Colonel H. Stinkmeaner:
Így van.
Kb 10 éve mindenki borszakértő volt és mindenki borász akart lenni. Kb 5 éve mindenki kézműves hamburgert akart sütni mert azt olvasta a neten, hogy csak a marhavesefaggyú és argetin marhahús a jó. Ma a kézműves sör a divat.
Aztán rájönnek hogy kurva drága mulatság az egész. Divat. Elmúlik.

gregaba 2017.11.25. 12:02:23

Ez a kézműves mozgalom nyugaton nem hülyeség, csak ott ugye szervesen illeszkedik a sokkal értelmesebb "vissza a természethez" illetve organikus kaja/pia mozgalomba, amit a magyar közgondolkodás eddig képtelen volt átvenni.
A kommunizmus (egyik) legnagyobb bűne, hogy ilyen téren is igénytelenné tette a társadalmat. Ezért még a 2010-es években is itt tartunk, h. elidegenített formában vesszük át pl. a kézműves hullámot, peddig cakkumpakk az egész mozgalmat kellene már meghonosítani.

gregaba 2017.11.25. 12:10:46

@Bobby Newmark: "a belga sörök nagyrésze kézműves, kisüzemi. Csak ők ezt a "divatot" 500 éve tolják."

Van annak 1000 éve is. És a házi serfőzés ott a nemzeti büszkeség és identitás komoly része, ezért az állam (is) támogatja a kis műhelyeket.

stinkydiver 2017.11.25. 13:07:06

A sörnél is hasonló szabályokat kellene bevezetni, mint a tejnél, rumnál, pálinkánál, hogy ne lehessen mindenre ráírni, hogy sör. Legyen mondjuk kőműves ital.

kukaberci 2017.11.25. 13:21:26

@gregaba: Kedvesem, Csehország még nem igazán nyugat, aztán mégsem szaródtak el a söreik.

Mit akarsz meghonosítani? A licencsörök is kétszeresébe kerülnek az eredetiknek (az eredeti helyükön árazva.) Az, hogy pocsékabbak is, már csak hab a sörön... :-((

Yaesu 2017.11.25. 15:05:37

@Colonel H. Stinkmeaner:

+1. Rosszul vagyok a 'kézműves' szótól már, mint ahogy a belterjes, drogos köcsög hipszterekből is.

Ego0123 2017.11.25. 15:05:59

@Colonel H. Stinkmeaner: "Az a vicc, hogy egy belga üzemi sör jobb, mint egy bármilyen magyar kézműves." Ez nem igaz. Ott is nagyon jók vannak, itthon is jók a kisüzemiek, már amelyik (pl. Távoli Galaxys .Charlie Firpo kiváló, stb..de a Zirci nem ízlik)Ki kell próbálni. Az árakkal azért elszálltak kicsit, mert már 1000 ft felett van egy korsó. Kézműves kifejezést lejáratták szerintem, mert mindent azzal akartak eladni. Egyébként a barátaimmal Szlovákiába és Csehországba járunk, na ott is vannak jó sörök. Kisüzemiek is.

Lovas Christoph 2017.11.25. 17:30:38

@Ego0123: Bocsánat, de magyat hugyot nem iszok 1000-ért,ha a Duvel 2,5 € vagy az öt évig spontán erjesztett Orval 3,3€. Az aki azt mondja ez sör csak szolok hogy egy láda Erdinger winter edition akcio nélkül 16€ , azaz 5000 Ft. egy rekesz... hát egs . Én inkább viszek karácsonyra is haza 4 rekesszel valami normálisat. Nem kell , hogy kázmüves sör legyen. Amugy ezt a kamu hisztériát. Mitöl kézmüves, fitymacsatrogással fözik a sört? Vagy a malátát, csak licensszel rendelkező rabszolgatartóktól veszik? Kézmüves sör max arra vonatkozhat, hogy kis mennyiségben gyártott. Köze nincs pl. a gépi kommersz és kézi kovácsolt müremekek közt... az kézmüves , de ha drága lohúgyra esküszik valaki,hát lelke rá...

ételizésítő 2017.11.25. 18:45:13

@Lovas Christoph:
Igazad van, a külföldi húgy biztosan sokkal jobb, egészségesebb, finomabb.
Egészségedre!

Mellesleg a kézműves sör valóban csak egy hiszti, nekem is pont az a véleményem, mint @Colonel H. Stinkmeaner: -nek.
Ráadásul a többségük egyszerűen szar, nincs más íze, csak keserű, hamar kimegy belőle a szénsav...
Egy Pilsner Urquellnek vagy egy cseh Kozelnek* a nyomába sem érhet egyik sem. Azok sörök.

A Magyarországon kapható. Kőbányán gyártott Kozelnek a néven kívül köze nincs a csehhez, kb. mosogatólé kategória. A cseh meg a világ egyik legjobb söre. Már a Szlovákiában gyártott sincs olyan, de a magyarnál az azért még vagy 2 kategóriával jobb.

Thomas Dantes 2017.11.25. 19:42:55

Lehet ízlésről vitatkozni...de...jó. Nos persze, van akinek a Kőbányai is ízlik. Legyen.

De elősször is, tudjuk már miket hordunk össze. Az amibe kukoricadarát tesznek, az nem sör, csak sörnek csúfolt vacak.

Általánosságban, a sö szakértői, úgy tartják vannak ügye az alsó erjesztésű felső erjesztésű sörök. Illetve a spontánerjesztésűek illetve még...de ne bonyolítsuk most tovább.

Na most alsóerjesztésűből van lager, pilsener, bock, stb, a lager a legterjedtebb, a legpopulárisabb, és hát...a legkevésbé jó és legkevésbé megbecsült minőség, színvonal.

A felsőerjesztésű söröket, sokkal jobbnak ítélik meg., Ezek az ale sörök, vannak IPA-k, ezeken belül is van számtalan sör fajta, és komolyan, miféle cseh meg akármi egy Guiness-hez képest? De jó..oké...elhiszem, van akinek a kukoricadarás Kőbányai is ízlik. Ízlések és pofonok

De menjünk tovább, a belga söröket kiválónak tartják a szakrétők, ezen csoporton belül elitebbek a belga apátsági sörök. És még ezen csoporton belül is elitebbek, a trappista belga apátsági sörök.( És akkor még nem is beszéltem a gyömölcssörökről...)
Elképeszően összetett a belga sörök ízvilága, a felhasznált gabonák, a komló az élesztő tehát teljesen más.

Boroknákl is van akinek jó a tablettás is, van akinek jó a irsai vagy otellóból készült bor, no de azért a borszakértők az aszúnál vagy jégbornál mondják azt ,hogy ez igen. Ez bor. Ez a sörök esetében is így van.

Magyar sörök közül a Zirci apátsági sörök például elég jók, nem érik el egy balga apátsági színvonalát.
Vagy, a Szent András könnye, egy áfonyaágyon érlelt duplabak.

Persze, aki azt hiszi a sör, az egy szimpla lager, vagy max pilsener, annak egy Trappistes Rochefort 10 vagy Chimay sem fog ízleni. Legyen, neki ez az ízlés világa...de ne szólja már le az ilyen típusú söröket,. Igyad ha ez ízlik, de fogadd el, egy sörrajongó ínyencnek, egy alsó erjesztésű lager, az nem színvonal, nem minőség.

És ez nem most kitalált új hülye divat, ugyanis a belgák az angolok, írek több száz éve főznek ilyen söröket!
Csak mi ezeket nem nagyon ismerjük és csak lagerek lettek népszerűek.

És nem értem azokat akik erősködnek és harcolnak az alsóerjesztésű söreik mellet. Igyad, igyátok senki nem fogja kikapni a kezetekből, én elfogadom hogy ízlésetek hát...most mondjak, pórias? Populáris, nem kifinomult? De ti meg azt fogadjátok el, hogy mások, vágynak a minőségre.

Mi lesz lrgközelebb? Leugatjátok aki öttputonyos aszút vesz, mert jó a kannás bor is? Vagy nem igazi gyümölcsből készült pálinka kell, jó a kis csavaros tetejű ízesített szeszes ital?: Ja hát sokaknak jó az is.

Őry Péter Miklós 2017.11.25. 22:08:26

Azért amiért a szakácskönyveket. Azt hiszik, hogy ez művészet, miközben csak egy jó szakipari munka. Adott esetben kitűnő. De az emésztőrendszert ne hasonlítsuk már az agyhoz

apuska · http://kocsma.blog.hu 2017.11.25. 22:08:55

Amiről a sorozat szól, az témaként a Fókuszba is beleférne.
kocsma.blog.hu/2017/11/25/a_sorok_utjan
Amiről a kisüzemi sörfőzés szól, azt meg köszönjük meg, mert a minőségi sörök széles választéka senkinek nem árt, de sokunkat boldogsággal tölt el.

2017.11.26. 00:36:25

@Thomas Dantes: "Boroknákl is van akinek jó a tablettás is, van akinek jó a irsai vagy otellóból készült bor, no de azért a borszakértők az aszúnál vagy jégbornál mondják azt ,hogy ez igen. Ez bor. Ez a sörök esetében is így van."

Nem akarom a borsznobot játszani, de te nem tudod mit beszélsz. Az otelló az egy direkttermő szőlő, bora kereskedelmi forgalomba se hozható már évtizedek óta Magyarországon. Tehát nem borszőlőből készített szarbor az otelló.
Az Irsai egy könnyű nyári bor, nem túl bonyolult, de nem szar. Az otellóval egy lapon emlegetni dilettantizmusra vall.
Az is egy butaság, hogy az aszú meg a jégbor lennének a csúcsborok. Ezek desszertborok illetve borkülönlegességek, speciális technológiával készített italok. Egy speciális, pici szegmens a borokon belül, mert nagyon édesek, ezért nem sok alkalomhoz, ételhez illenek. Jégborból is van szar (kínai, amerikai, hűtőházban fagyasztott szőlőkből préselt kamu jégborok).
A díjnyertes francia nagyborok Merlot, Shiraz, Chardonnay, Cabernet Sauvignon, Sauvignon Blanc, Pinot Noir meg Riesling szőlőkből készülnek. És nem aszúsodásra utaznak a termelők.

2017.11.26. 00:44:21

@Bobby Newmark: tehát a belga üzemi sörök jobbak, mint a hazai, magyar kézműves. Mert a belgák (nem mintha lenne ilyen nép) 1000 éve tolják ezt az ipart.
És egy belga Chimay vagy Rochefort trappista sört bármelyik Tescoban vagy Carrefourban megtalálod a világ bármely pontján kb. ugyanabban az árban, amit egy magyar kézműves sörért elkérnek.

Thomas Dantes 2017.11.26. 11:12:15

@Colonel H. Stinkmeaner: A lényeget ragadtad meg. Gratzulálok. Tudom egyébként hogy direkttermőket egy ideje nem lehet árusítani, de...igen. Ez volt a lényeg az egészben. tökéletesen megfogtad a lényegi részét, imádom az olyan embereket akik ennyire lényegretörőek, és egyből értik az egész értelmét lényegét. Gratulálok hozzá, hogy ennyire egyből megértetted.

.

Thomas Dantes 2017.11.26. 11:18:37

@Colonel H. Stinkmeaner: Mondom én hogy a lényeget érted meg . Igen., most is lényeges dolog, hogy a belgák ilyen nép nincs is. Komolyan, az éleslátásod döbbenetes.

Egyébként hát miért is lenne jobb egy olyan recept amit több száz éven át tökéletesítettek, egy olyannál amit a széles tömegek számára szánnak? Erre hagyok időt...

Ja. És bármely Tesco-ban a világ bármely pontján kapni Cimay-t és Rochefortot. Akkor én az ismert univerzumom kívül járhattam Tesco-kban mert azokban nem lehetett kapni.

ételizésítő 2017.11.26. 16:08:32

@Thomas Dantes:
Guinness? (Így írják, 2 n-nel, csak mellesleg.)
Ne röhögtess már, a világ legtúlhype-oltabb, egyben egyik legszarabb söre.

"A felsőerjesztésű söröket, sokkal jobbnak ítélik meg."
Kik?
Mert szerintem egy jó ipari cseh sörhöz képest sehol sincs egyik IPA meg kézműves szar sem. Kár, hogy te valószínűleg életedben nem ittál még jó sört. De még pótolhatod.

"de azért a borszakértők az aszúnál vagy jégbornál mondják azt ,hogy ez igen. Ez bor."
Ezt honnan vetted?
Ja, hasraütésre?
Mert talán olvass borszakértők (bár ez a fogalom eleve baromság, ahogy a sörszakértő is) által írt blogokat, és rájössz, mekkora ökörséget írtál.

Sznobságból viszont csillagos ötösre vizsgáztál, lehet, hogy az életben megbuknál az itt összehordottakkal, de a tananyagot hibátlanul felmondtad.

ételizésítő 2017.11.26. 16:12:07

@Colonel H. Stinkmeaner:
A szőlőfajták neve mellesleg kisbetű, a riesling meg rizling magyarul, de amúgy nagyjából egyetértek.

@Thomas Dantes:
Szimplán csak rámutatott, mekkora egetverő hülyeségeket írtál totál dilettáns módon.

cukkmukk 2017.11.27. 15:08:28

No a borsznobok után jönnek a sörsznobok. És össze is vesznek. Fain kis világ :-D Na iszok egy szódát :-D

Toxic Waste 2017.11.28. 10:06:02

@Thomas Dantes: bár próbálod így beállítani, de nem, a lágernek nem a tablettás a "boros párja". És nem, a belgák meg az angolok sem isznak többszáz éve 16%-os narancstrüffeles dupla imperial stoutokat.
De akárhogy nézzük is, itt a magyar végeken is nagy szükség volt a "sörforradalomra". Divat lett, keresletet gerjesztett az iható sörök iránt, és így már jobban megéri stabilan világszínvonalú cseh, belga, angol söröket is importálni, a fogyasztók számára egyre jobb áron lesznek ezek is elérhetőek. Akinek persze van hozzá gusztusa, ihatja az újnál is újabb főzdék követhetetlen fantázianevű, megbízhatatlan próbafőzeteit is 1000Ft/0,33L áron. Most még lehet, aztán talán megtisztul majd a piac ezen része is.
süti beállítások módosítása