Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Óvakodj a rafkós vidéki tahóktól!

2017. július 31. 09:27 sixx 14 komment

ozark_110_unit_00080_cc4.png 

A Netflix az Ozark című, igazán nem agyonhypeolt, a sajtóban nem orrvérzésig tolt krimivel nagyon igyekezett telitalálatot elérni a peak tv-bingón. És majdnem sikerült is neki. A mostanában sikeres és népszerű sorozatok bevált elemeiből merítő antihőstörténetben van fehér antihős, aki nem akar bűnöző lenni, de lesz; a Tv Tropes szakoldal szerint csak White Savior Complexnek nevezett motivációs elem egyfajta alkalmazása, miszerint a messziről jött ember mindig jobban tudja, mint a helyiek és majd ő segít nekik, ostoba fajankóknak átlátni a dolgokat; komplexnek tűnő, de kiszámítható mesterterv, amiben pár valós csavar azért belefér; természetellenesre színezett természetes környezet; antipatikus karakterek, akiknek viszont a nagy elődökkel ellentétben egy percig nem szorítunk; magasztos cél, jelen esetben a család egysége (már megint) és erőszak, váratlan, sokkoló, véres erőszak. Hogy aztán ebből mi lett, azt az ugrás után enyhén spoileresen taglaljuk.

Az antihősre épített fikciós mű nem egy mai találmány, jöhetnénk itt Homérosszal vagy Kafkával, de nem jövünk, jövünk viszont a Névtelen férfival, azaz a dollár-trilógiában szereplő Clint Eastwooddal, Tony Sopranóval, Wayne Malloy karakterével (The Riches) vagy Walter White-tal a Breaking Badből, igen, őt ebből a korántsem teljes (de annak teljes igénye nélkül készült) felsorolásból kihagyni vétek lenne. Szóval az Ozark alapfelállása nem túl izgalmas, van egy chicagói kisember (Jason Bateman), akinek a házassága már nem sokkal több, mint egy gyereknevelési megállapodás, és aki megszállottan igyekszik a jövőre gondolva anyagi és egyéb biztonságot teremteni a gyerekeinek (2 db, egy fiú, egy lány). A kisember nem kémiatanár, mint Walter, hanem befektetési tanácsadó, aki egy haverjával közös, kis céget visz, tulajdonképpen egy ügyféllel, Dellel, a mexikói drogbáróval, aki rajtuk keresztül mossa tisztára a pénzét.

ozark_109_unit_00241_cc3.png

Aztán lesz egy kis prücök, és antihősünk, Marty azt találja ki, hogy a pokolnál Missouri államban is jobb élni, és meggyőzi a a begőzölt Delt, hogy a kb. Bivalybasznádi bányatónak megfelel jelentőségű ozarki tavak mellett úgy lehet tisztára mosni a drogmilliókat, mint sehol máshol. Mert vidék. Mert taplók. Mert miafaszt tudnának. És költözik, családostól, a 15 éves lányával (sofia Hublitz), a kiskamasz fiával (Skylar Gaertner) és a feleségével (Laura Linney), akik kurvára nem így képzelték el az életüket. Ozark sok szempontból pont olyan, mint elképzelték, sokból meg nem, és ebből lesz egy tíz részen át görgő, vagyis inkább csak hömpölygő sztori, aminek vannak érdekes mellékszálai és sablonosságukban is érdekes mellékszereplői, csak éppen a főszereplőkkel nem nagyon tudtak mit kezdeni az írók. Az első évad vége olyan lezárást kapott, amit lehet akár sorozatzárásnak is tekinteni, de a második évadot be fogják rendelni, és lesz folytatás. Amit, a fentiek ellenére, kifejezetten várok.

(Ilyen a valóságban)

83939dfd-00f5-434d-8b1a-4e9de5a67b1f_c10.jpg

(Ilyen a sorozatban)

ozark-5.jpg

Az Ozark az egyik legfurcsább sorozat, vagy pontosabban a rám gyakorolt hatását tekintve az. A Designated Survivorról tudom, hogy ótvar, tisztában vagyok vele, hogy egy sablonos, kiszámítható hulladék, ami rossz nekem agyilag, mégis nézem, mert Kiefer. Az Ozarkban istenigazából semmi olyan lényeges nincs, amiért ne kellene elengedni, a színészek közül egyik sem érdekel különösebben (na jó, Linney pompás itt is, neki azért nagy tisztelője vagyok), Jason Batemannek nem emeltem házi oltárt az Arrested Development miatt, mert az a sorozat nem tőle vagy miatta volt jó szerintem, és az Ozark első évada után is tartom, hogy a pali egy karaktert tud eljátszani. Ez, az okos, higgadt, a lépéseit előre kiszámító, a lélekjelenlétét soha el nem vesztő kisember az az alak, akire egy sorozatot én soha nem építenék, mert nem fő-, hanem mellékszereplőnek jó. És mégis nézem, mert a sztoriban vannak olyan elemek, amik érdekelnek. Érdekel a környék, amit a neonoiredgykrimithriller hatás fokozása miatt nem természetes szépségében mutatnak meg, hanem azon a szürkéskék szűrőn át, amitől depis lett a CSI NY, és amit igazán faszán A hídhoz hasonló skandináv krimik tudnak alkalmazni.

ozark_104_unit_02827r_cc4.png

És valamilyen perverz oknál fogva az is érdekelt, hogyan fogja Marty kivágni magát az egyre nagyobb slamasztikákból, hogyan menti meg a minden részben menetrendszerűen az összeomlás szélére kerülő mestertervet, hogyan tömködi be a lyukakat, miközben mindenki átlát rajta, és a vidéki taplók közel sem olyan ostobák, mint gondolta, sőt. A konfliktusok feloldásai nagyrészt működnek, máskor viszont hiteltelenek és hihetetlenek, a szereplők nem egyszer a saját jól felfogott érdekeik ellenére cselekednek, ami rém idegesítő, de legalább megvan az a hullámvasút érzés, amitől az ember nem akar kiszállni menet közben. A főszereplők közül a helyi Legendásan Semmirekellő Család egyik tagja, a 19 éves, rafkós, veszélyes Ruth (Julia Garner) a legérdekesebb, a karakterének van íve, a motivációi végig világosak és érthetők. Sajnos Marty nem egy Walter White, a nézőben nem alakul ki az a fajta kötődés, ami a kémiatanárból lett drogbáró iránt, mert ő legalább önazonos és tökös volt, míg Marty csak egy pöcs.

ozark_105_unit_00364_cc5.png

A mellékszálak közül a tavon, egy hajón prédikáló lelkészé és persze a női Terminátorral megtámogatott helyi heroindíler kláné a legérdekesebb, és imádni való az a dialektus is, amit a helyi szereplők beszélnek, volt olyan dialógus, amit csak azért tekertem vissza, mert kurva jól szólt. Mindez nem nagyon tudja ellensúlyozni azt, hogy a nem túl változatos konfliktusokat órákig húzzák, a műsoridő indokolatlanul hosszú (hat részben feszes lett volna), és ha jobban belegondolunk, ebben a sztoriban egy mozifilmnél több nem nagyon volt. És mégis érdekel, ha más nem, a Stockhom-szindróma miatt - ha valaki megkérdezi, miért nézném azonnal a sorozatot tovább, nem biztos, hogy koherens választ tudnék adni neki.

Hol látható: Netflix, mind a tíz rész fent van, magyar felirat nincs.

Ja és még valami. Érdemes odafigyelni a részek elején, a jellegtelen főcím után megjelenő, négy részre osztott O betűs inzertre, mert a négy negyedben szereplő piktogramok előrevetítik az epizódok történéseit - a második résztől kezdve azzal szórakoztam, hogy igyekeztem kitalálni, miről fog szólni az epizód.

És még még valami: mivel az előzetes full spoileres és lelövi az évad pár csavarját, inkább kihagyjuk.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rufus78 (talán vak vagyok, de nem hülye) 2017.07.31. 10:55:48

Utalgatós főcímben eddig a Banshee volt a legjobb, ott simán ugyanezt játszottam :-).

scsaba1 2017.07.31. 11:24:11

Jónak néz ki, talán lesz felirat is egyszer, mert felirat.info-n elég sokan kérték...

vakablak 2017.07.31. 12:07:26

Bő másfél hete megjelent az FAZ-en egy recenzió erről a sorozatról, ami eléggé más szempontok alapján ítélt róla, mint Sixx. Én ennek alapján néztem meg: www.faz.net/aktuell/feuilleton/medien/netflix-serie-ozark-sie-bringen-das-verderben-ins-paradies-15115157.html

Nem bántam meg. Szerintem lebilincselő a történet. A fő érdekesség a történetszövésben, hogy kiderül, hogy a vidéki bunkó közelnézetben mégsem bunkó; sem nem butább, mint más, sem nem tuskóbb, hanem ő is csak ember, mint mindenki más, alapvetően élni akar, vannak érdekei, van intellektusa, kombinál, reagál, dönt, cselekszik. (Ennek a szálnak különös jelentősége van Trump megválasztása óta.) Marty azon lamentál az első részben, hogy a világot döntés-cselekvés-reakció hatása mozgatja, amiből lavinaszerű folyamatok indulnak ki. Erre az alapgondolatra épül a sorozat.

Remek húzás, hogy az egyik, és csak az egyik rész, valahol a sorozat közepén kizárólag az előtörténetről szól, és csak arról. Ilyet máshol még nem láttam. Nincsenek idősíkok, a történetvezetés végig lineáris, és nincs közben flashback, csak van valahol középen ez a rész, ami egy csomó kérdést megmagyaráz az addig és az azután történtekből.

sixx · http://comment.blog.hu 2017.07.31. 12:16:57

@vakablak: eleg sok sorozatban meghuztak mar ezt.

vakablak 2017.07.31. 12:19:29

@sixx: kösz, jó tudni. Én valószínűleg csak töredékannyi sorozatot nétem meg életemben, mint te, valszleg ezért nem figyeltem fel erre a megoldásra korábban.

Boar. 2017.07.31. 16:05:10

"Bivalybasznádi bányató"...
Jó nagy tahó paraszt vagy te szépöcsém...

Flasztimill 2017.08.01. 16:18:35

@vakablak: "Nincsenek idősíkok, a történetvezetés végig lineáris..." A Buddy Holly beszéd? A kiruccanás Dellnél? A megállapodás? A gyerek? Ezek neked hogy a rákba tűntek egyetlen folyamatos lineáris történetnek???
Nézd úra az egész részt, sőt a sorozatban is igencsak ugrálnak a szálak (pl. Tuck boltba megy)!
Ja és amúgy a 8. rész, sem éppen a közepe...

vakablak 2017.08.01. 16:40:22

@Flasztimill: „Nincsenek idősíkok, a történetvezetés végig lineáris, és nincs közben flashback, csak van valahol középen ez a rész, ami egy csomó kérdést megmagyaráz az addig és az azután történtekből.”

Amikre hivatkozol, az szinte mind a flashbackes részben van, ha nem tévedek. A "valahol a közepén" kitétel nem mértani kifjezés volt. A 8. rész ott van a sorozat belsejében, amennyiben nem azzal kezdődik, és nem is azzal végződik, és még csak nem is az utolsó előtti rész. Úgyhogy igen, ez egy alapvetően lineáris történetvezetésű sorozat, KIVÉVE az általam említett epizódot, ami a múltbeli eseményeket világítja meg. A Tuck-os előtörténet a kisszámú kivételek közé tartozik, arról valóban nem a 8. részben esik említés.

Flasztimill 2017.08.01. 18:43:03

@vakablak: Igen, csak olvasd vissza az utolsó bekezdésedet, és gondold végig, hogy akkor most arról az egy részről beszélsz, vagy az egész sorozatról.

Flashback egy teljes epizód van ok!

De idősíkok kavarása végigvonul az EGÉSZ SZÉRIÁN.

Az első rész első képsorai mind a 2, 3 részből vannak szintén!
Az idősíkokkal való játszadozás alatt az is értendő, ha a kezdőképsorok mondjuk a 38. perc történéseinek folytatása/közvetlen előzménye... nem csak az hogy ugrálunk 2007 és 2017 között!

Könyörgöm, mielőtt mégegyszer iderittyentesz egy regényt NÉZD ÚJRA a sorozatot és FIGYELJ ODA! Bakker, tegnap néztem meg, elég friss még az élmény úgyhogy nem fogod tudni a hülyeségedet megmagyarázni...

Flasztimill 2017.08.01. 18:46:30

@vakablak: Egy tíz részes szériának a közepe mondjuk ha rohadt nagylelkű vagyok (4)-5-6-(7) rész... és nem mértanilag, a 8. rész már bőven a végjáték! Többet erről színdarab/forgatókönyv írással foglalkozó cikkben olvashatsz.

vakablak 2017.08.01. 18:50:26

@Flasztimill: Nem. Minimális számú kivételtől eltekintve végig lineáris a történetvezetés. Egy nagy kivétel van, amiről írtam is, egy teljes köztes rész, ami a múlt különböző pillanatait világítja meg. Mindez ugye szemben azzal a típusú narrációval, amikor nem lineárisan mesélik el a történetet, hanem hol előre, hol hátra ugranak. Vannak ilyen filmek és sorozatok is szép számmal, ám az Ozark pont nem ilyen — eltekintve a már említett kivételektől. Nincs pl. olyan, hogy zajlanak az események, aztán egyszer csak magyarázólag jön egy flashback-jelenet.

De látom, te egy ilyen kis zseni vagy, aki mindig mindent jobban tudsz, úgyhogy innentől vitatkozz magadban.

Flasztimill 2017.08.01. 19:05:49

@vakablak: Személyeskedés helyett, olvass, olvass és olvass utána.
Ne értem, hanem, hogy ne legyél hülye. Kezd pl. a flashbackkel és az idősikokkal, aztán jöhet a 3-act-structure és ezután a 10, 13, 22 részes évadok story arc-jai.
Csak mondom
puszi
süti beállítások módosítása