Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) hbo (2971) HBO (107) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

A magyar tinik kedvenc sorozatát nem a tévében kell keresni

2017. február 13. 06:59 Fega 18 komment

 ko_ze_psuli.jpg

A változó médiafogyasztási szokások igencsak összeforrtak az Origotól botrányos körülmények között távozó újságírókkal, most mégis ezzel a szóval kell indítani, ha a Középsuliról akarunk írni, ami az utóbbi évek egyik legérdekesebb magyar sikertörténete. Az nem igazán jelent újdonságot, hogy a 25 év alatti korosztály már nem igazán néz tévét, meg egyébként sem keresi a híreket, arra van beállva, ami szembe jön az információs szupersztrádán. Erről az Indexen ősszel egy hosszabb cikkben is írtunk.

Történetek, szappanoperák viszont kellenek nekik, csak már nem a kereskedelmi tévéktől, hanem YouTube-ról. Ezt ismerte fel valamikor 2015-ben Dr. Kiss Róbert Richárd is, aki régóta dolgozik a magyar médiában, hogy a kozepsuli.hu fiatalokat célzó portáljuk önmagában nem fog megélni, és az sem lesz elég, ha tinédzser riporterek vicces videókban kérdezgetik az utca fiataljait a védekezés nélküli szexről. Kellett egy zászlóshajó, egy sorozat, ami sokkal könnyebben tud több embert elérni.

Ez lett a Középsuli, aminek bizonyos epizódjai ma már másfél milliós nézettségnél tartanak, de nem igazán találni olyan részt, amit 400 ezernél kevesebben néztek volna meg, ami tiszteletet parancsoló teljesítmény. (A legfrissebb epizód néhány nap alatt megugrott a 250 ezret.) Pedig tényleg nem talált ki semmi forradalmit. Fiatalok kezébe adta az irányítást, és készíttetett egy sorozatot, ami egy középiskolai osztály mindennapjait mutatja be, vállaltan eltúlozva és kis költségvetés mellett. A legtipikusabb jeleneteket kell elképzelni gimnáziumból: szenvedés a tesiórán, áskálódás a szünetben, csajozás az osztálykiránduláson. Az egyszerű megoldások mindenütt tetten érhetőek, a hang, a vágás, a világítás legtöbbször olyan esetleges, pont mint egy diáknapi film esetében.

A végeredmény viszont bejön a népnek és a sorozat viszonylag rövid idő alatt komoly rajongói bázist alakított ki magának. Mikor az interneten próbáltam felkutatni a sorozat rajongóit, akkor azt tapasztaltam, hogy egy bizonyos kor felett mindenki igyekszik hozzátenni, hogy csak iróniából nézi és nevet rajta, mert egyébként tudja, hogy az egész nem képvisel magas minőséget. De megnézik és végeredményben ez a lényeg.

A Középsuli jelentősége pedig egyre nagyobb, ahogy az egész produkciót szerkesztő Kovács Robertina is elmondta egy interjúban, olyan számai vannak a sorozatnak, hogy egyszerűen, aki a tizen-huszonéves korosztálynak akarja megmutatni a termékét, az előbb-utóbb nem fogja tudni megkerülni a YouTube sorozatot.

Az első lépéseknél azt tűzték ki célul, hogy 10 ezres nézettséget érjenek el, arra érdemes építeni, és előbb-utóbb nyereséget is lehet rajta realizálni. Ezen sikerül elég régen túllépni, viszont ez nem jelenti azt, hogy eljött a sorozat számára a Kánaán, vagy hirtelen sokkal többet költenének rá. És lehet, veszítene is a bájából a Középsuli, amit mindig egyetlen kamerával rögzítenek, ami kénytelen ide-oda forogni, ha követni akarja az eseményeket, és esetleg azt mutatni, aki éppenséggel beszél is.

170108_kozepsuli0076_k_copy.jpg

Ez az amatőr báj segíthet hatékonyabban kommunikálni, hogy amit látunk, az paródia, és az, hogy az összes klisékből áll az egyáltalán nem bug, hanem feature. A Középsuli a lehető legegyszerűbben akar szórakoztatni, úgy, hogy közben a lehető legklasszikusabb helyzeteket dolgozza fel. Mindenki egy klisé, a tesitanártól kezdve a pénzéhes cserediákon át az üresfejű macsóig. De közben a sorozat megpróbál valami ismeretterjesztő, szinte már közszolgálati feladatot is elvégezni.

Itt aztán nem tudom egyértelműen eldönteni, hogy mennyire végez hasznos munkát a sorozat. Például a szexuális felvilágosítás hazai helyzetéről 2013-ban írtunk utoljára az Indexen, és akkor is az derült ki, hogy ez a téma olyan, amit a tanárok jelentős része kellemetlen kötelezettségnek él meg és nem igazán tudja senki, hogy mégis hogyan kellene a fiatalokkal a szexről beszélni. Pedig ez, ha lehet ilyet mondani, még fontosabb egy olyan világban, ahol az internetnek hála viszonylag könnyen juthatnak el egészen durva videókig. A Középsuli talán pont ezt a helyzetet felismerve áll bele páros lábbal áll bele ezekbe a kínos szituációkba, és nem fél arra felhúzni egy jelenetet, hogy két lány egy teljesen életszerűtlen szituációban beszéli meg a szex menetét, illetve a különböző pózokat.

A sorozat megpróbálja a másik helyzetet is kifigurázni és megmutatni a lehető legkínosabb szituációt, amikor valaki olyan jön be felvilágosítást tartani, aki egyáltalán nincs erre felkészülve. Olyan mintha az Office sorozatok kínos humorát, kamerakezelését, a Szomszédok ártatlan közszolgálati jellegét próbálna valaki parodizálni a lehető legminimálisabb eszközökből, improvizációra épülő helyzetekkel és amatőr színészekkel. Az, hogy a végeredény mennyire szórakoztató egy teljesen másik kérdés.

kozepsuli_copy.jpg

A nézettségi adatok önmagukért beszélnek, a Középsuli csatornájának hamarosan meglesz a 200 ezredik feliratkozója, rengeteg 18 év alatti fiatal akar a sorozatban szerepelni, a szponzorok pedig csak tovább fognak gyűlni, hogy egy újabb, ehhez fogható finoman szólva is szokatlan termékelhelyezéssel szerepeljenek a sorozatban.

Nem számít tehát a teljesen esetleges karakterépítés, a narratív kohézió hiánya, vagy a fakezű vágások, mert a nem úgy tűnik, hogy apadna a közönség. A Középsuli egy alternatív univerzumban zajlik, ahol lehet, hogy több nap telik el, de közben a szereplők mégis ugyanabban a ruhában vannak, mintha görög színházat néznénk és a jelmezek meg a díszletek csak jelképesen vannak ott, valójában csak elvonják a figyelmet a lényegről.

Az epizódokkal folyamatosan kísérleteznek az alkotók, meglátjuk, hogy meddig mehetnek el. Az utóbbi időben egyre több a reklám, illetve egyre gyakrabban vannak olyan földrajzórai betétek, ahol teljesen elhagyjuk a sorozat szereplőit, és azt nézhetjük helyette, hogy a sorozat atyja, Kiss Róbert Richárd mutat be valamilyen egzotikus országot a bolygó másik feléről. Ezek valamennyire bele vannak ágyazva a történetbe, de nyilván annál kevesebb idő jut a Középsuli sztárjainak a csillogásra. Viszont Kissnek egyértelműen az a célja, hogy minél több valódi ismeretterjesztő anyagot juttasson el az egyre komolyabbra hízó internetes közönségnek.

160904_kozepsuli_0811_k_copy.jpg

Az ismeretterjesztés és a reklám határmezsgyéjén vannak azok a videók, amik különböző felsőoktatási intézményben mutatják a sorozat szereplőit, akik elképesztő naivitással fedezik fel, hogy Kecskeméten a legnépszerűbb az autómérnöki szak. Ezek egy része mondjuk külön videókban fut a csatornán, amik nem is tudnak egyelőre felnőni a Középsuli sorozat nézettségéhez. Persze a 30-40 ezres nézettséget sem kell szégyellni.

Ami érdekesebb kérdés, hogy a sorozat történetében megjelenő reklámokkal mi lesz, és előfordulhat-e az, hogy a közönség egyszer majd azt mondja, hogy az ordibáló testnevelő, vagy a folyamatosan romcsizásra vágyó lány javára megy a sok termékmegjelenítés. Ezek ráadásul általában ugyanazzal a gyermeki lelkesedéssel kerülnek be az epizódokba, mint minden más, szóval még kérdést is felvet, hogy a Boci csokinak mennyi haszna származik belőle, hogy perceken keresztül láthatjuk, hogy az egyik szereplő minden erejével megpróbál ráhúzni egy óvszert.

Micimackó és a lányok ❤️�#kozepsulisorozat #kozepsuli #xxlteddy #behappy #smile #girlsday

A photo posted by Középsuli (@kozepsuli) on

Ráadásul a változó médiafogyasztási szokásoknak az is a része, hogy a marketing sem úgy zajlik, hogy kiplakátoljuk a várost, hogy fizetett Facebook hirdetésben juttatjuk el a videókat a célközönségnek. A középsulisok inkább a meglévő rajongókra koncentráltak, nekik szerveztek programokat és igyekeztek elérni, hogy úgy érezzék, a Középsuli szereplői csak egy karnyújtásnyira vannak tőlük és mindig elérhetőek.

Ezekről a közönségtalálkozókról aztán készült videó, lehet Instagramon szelfizni a szereplőkkel, mert az egyéb tartalomgenerálás nagyon fontos a sikerhez, ahogy azt a norvég Skam esetében is láthattuk. A sikert pedig máshol is szeretnék megismételni, a román változat első epizódja már el is készült, Oroszországban pedig már gőzerővel dolgoznak a helyi változaton, komoly színészek részvételével. Ehhez kellett az, hogy a Középsuli olyan cégekkel dolgozzon együtt, mint például az OTP Bank, aminek nemcsak Magyarországon van érdekeltsége, hanem például Romániában vagy Szlovákiában is.

A websorozat vonatra pedig az MTVA is felugrott és idén indították be a Holnap tali! című sorozatot, ami szintén abban bízik, hogy a Középsuli közönsége nyitott lesz egy másik, hasonló koncepcióval dolgozó sorozatra is.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fidesz Bérenc (törölt) 2017.02.13. 07:43:04

Fasza kis sorozat lehet: imgur.com/PujTKYQ majd szóljatok ha dugnak is benne, h rájuk tudjam küldeni a TEK-et!

bontottcsirke 2017.02.13. 07:50:33

A sapkás gyereket levertem volna. Tajgetosz az egész. Az a középiskola, ahol a "gyerekek" így néznek ki, maximum díler és mádámgondozó lesz.

Vincenzo6 2017.02.13. 07:57:10

Most komolyan? Senkinek nem esik le, hogy ezt pont azért nézik, amiért a zs kategóriás filmeket? Vicces a gagyi, ennyiről van szó. Mi is nézzük, pont azért, amiért a Megakrokodilokoat, meg a Birdemiceket, vagy épp a Sharknado-t.

Az igazi Trebics 2017.02.13. 09:20:13

Az utolsó előtti bekezdést kicsit át kellene fogalmazni, most a Skam sikerét próbálja utánozni a román és orosz változat, vagy az OTP román és szlovák(?) érdekeltségei miatt a középsuliét?

Bergyilkos Bohoc 2017.02.13. 09:26:21

El nem tudom képzelni, hogy lehet ezt a szart kínos feszengés nélkül végignézni, pláne folyamatosan követni.Bár nem csodálkozom. Ott ahol az Édes élet meg az Éjjel-Nappal Budapest nézettségi csúcsokat dönt, ott borítékolható egy ilyen ótvaros hitványság sikere is.

KapitányG 2017.02.13. 09:30:58

Három "hogy" egy mondatban, ez csúcs :)))

Bergyilkos Bohoc 2017.02.13. 09:47:27

Azt különösen bírom amikor legitimizálni próbálják a gagyiságot, mondván, hogy ez szándékos, ez koncepció. Az Office-hoz hasonlítani egyenesen vérlázító. Kínosság és kínosság között is van különbség. Ricky Gervais egy színész aki hitelesen hozza a fontoskodó, tenyérbemászó figurát. A karaktere mögött tudatos játszás van, tetteiben magára vagy a környezetére ismer az ember. Ezzel szemben ezeknek a szerencsétleneknek nincsen koncepciójuk, pusztán az amatőrségüktől és az -esetenként eltúlzott- random idétlenségükből adódóan lesznek kínosak.

savrola 2017.02.13. 10:03:43

Csak az első 3 percet néztem meg... Nincs ezeknek valami média tanáruk? Az oké, hogy egy kamera és nincs lehetőség nagyon vágásra, de azért valahogy csak meg lehetne oldani, hogy amikor a tanár feleltetni készül, akkor ne végig őt mutassa, hanem a tekintete elől menekülni próbáló, feszengő diákokat...

Duplaxiii 2017.02.13. 10:07:51

Ismét szembetalálkozunk a bloggerekre jellemző "farkasvaksággal"
Egyrész ki a frantot érdekel az origós bevezetés, miért meghatározó bármire is az onnan elzavart társaság? Nem meghatározó és tanult újságírókról van szó.
Másrészt ez a baromság egy jelenség és nem meghatározó irányvonal! Amit egy adott generáció csinál az rájuk jellemző és nem a társadalmakra. Amennyire primitívvé lett változtatva (net, okostelefonok) ez a szerencsétlen generáció, annyira primitív a nekik szintén marketingokokból gyártott szemét is. Ha nem az elbutítás lenne a cél, akkor nem reklámoznák itt is az ilyemit.
A szerző pedig egy valós és évek óta tartó folyamatot írt itt le, mint valami forradalmat, ami ezekhez a fiatalokhoz, ezek szokásaihoz kapcsolódna, amit ez hozna létre.
Nem kedvesem, a tévézési szokások sok éve megváltoztak (ugye egy másik generáció meg idegenből letöltött sorozatokat néz eredeti nyelven), a társadalom elég nagy hányada fordul el a klasszikus televíziózástól és a Youtube-vonal is sok éve működik.
Ezekek nem ez a ócska stílus honosítja meg, hanem ellenkezőleg!
A már élő és népszerű alternatív televíziózás hullámaira ül fel a ifjúsági bunkósorozat!
És ezt a blogger propaganda célból írta meg ide, hiszen jóesetben az idelátogatók a büdös életbe nem foglalkozna a helyzettel. A "célközönség" meg nem olvas ilyen blogot.

2017.02.13. 10:49:44

Zsigmond Király Egyetem, amikor én egyetemista voltam, akkor még főiskola volt. Ismertem csajt, aki oda járt, csak hogy legyen egy akármilyen diplomája. LOL, ilyen alja diplomagyárakat reklámozni roppant kínos.
Meg amúgy is tele reklámokkal... ez inkább kellemetlen lesz hosszabb távon.

A sorozatban a fiúk kis pudvák, de a csajoknek jó a sege meg a mele.
Szerintem senki se azért nézi, mert jó, hanem pont azért, amiért a Szomszédoknak is kultusza lett: mert annyira gagyi, hogy lehet rajta a fejüket fogva röhögni.
Addig megy, amíg az OTP tolja. A youtube tele van külföldi websorozatokkal, nem gondolom, hogy ez a magyar gagyiság úttörő lenne.

rocksziklai szatyorkőzet 2017.02.13. 11:19:18

Netán ez a cikk is vállaltan önmaga fosparódiája? Mert aki nem Z generáción és nem jutubon művelődik az origótfacebookot meg más mainstream trashmédiát olvas, de szigorúan csak azt ám _ami szembe jön_? Fega világa, ahogy látja a világot. Elmész te a picsába.

"nem bug, hanem feature" / @Colonel H. Stinkmeaner: én meg azért eszek szart, mert amúgy nem ennék, de mégis eszek, mert szar, de jó. Erről az jut eszembe, amikor a buta, parasztprolit szembesítik azzal, hogy buta parasztproli és a rögtön előhúzza, s beveti a "de büszke vagyok rá!" panelrakciót. Önmagával magyarázni az igénytelenséget és még ki is húzni magunkta hozzá, ősi idióta szokás.

rocksziklai szatyorkőzet 2017.02.13. 11:32:55

Igen, senkinek nem esik le. Mindenki hülye. Még szerencse, hogy te nem. Bírom, mikor a tipikus szűk keresztmetszet lefitymálja az egész világegyetemet. Mint a klasszikusban (nem ismered, segáz), kezdő, ellátogat a szigetországba: "Itt senki nem tud normálisan angolul!" Jogos tehát a felvetés, hogy a világ többi szereplőjének nem esik le. Ami pedig a ZS kat. iránti elkötelezettséget illeti, az kérlek nem jelent mást, mint hogy nem haszontalan, ne adj isten produktív időtöltésre képtelen vagy, nem tanultad meg soha, jó eséllyel nem is fogod, mivel a szinted ki van szolgálva bőséggel. Kívánok neked elfoglaltságot és tartalmasabb életet és hogy egyszer essen rálátásod arra a bődületesen széles szakadékra ahol te most vagy és ahol azok, akik joggal borzonganak meg bármi, cikkben foglalt vonalú produkciótól. És ez nem életkor kérdése, hidd el. Épp ettől borzasztó az egész, hogy egy részét ki lehet nőni az ilyennek, de a zömét nem, ahogy a többségi társdalom egyszerűsége is az egyszerűen befogadható önazonosságot keresi, tehát a szar az jó, így a most felnövekvő generáció egyfajta duplarétegű BarátokKözt rajongói attitűddel fog viseltetni a világ felé.

Kettlebell József 2017.02.13. 12:18:00

Tényleg jó ez a websorozat: vid.me/UBks
Mellbimbó nyalás, csöcsörészés, seggnyalás tök poén, főleg ha azt tizenévesek csinálják. Tényleg szeretném ha a 12 éves lányom ilyen szarokat nézne, és tök poénra venné, mikor egy idegen srác rámarkol a mellére. Nincs ebben semmi rossz, a neten is láttam mennyire poén, mondaná ő.
Aztán ha felnőtt nem érti majd, hogy a sixx félék milyen szexuális zaklatásról hadoválnak különböző blogokon, hiszen a csöcsörészés kúl.
És ha jól sejtem most egyik női gittegylet sem fog hangoskodni, mert a szexuáliszaklatáspanda befigyelt a sorozatba, de annó arra volt eszük, hogy a rendőrség videóján felháborodjanak.
Középsuli kúl, tessék nyalni és markolni, ja meg szopni, lehetőleg már 12-16 évesen a suli WC-ben.

polpetti 2017.02.13. 15:28:07

Ez valami fizetett reklám, vagy mi? 10 perc erejéig belenéztem, amit a bejegyzés szerzője nyilván nem tett meg (talán megkapta előre a szöveget, amit majd le kell írnia), mert akkor ő is látná, hogy ez a valami egy vállalhatatlan szar. És ez nem szándékos, mert látszik, hogy a srácok komolyan veszik a dolgot.

reqcka 2017.02.13. 16:06:43

@polpetti: Gyanítom, hogy ez is csak egy " finoman szólva is szokatlan termékelhelyezés"..
Ha valaki szponzorálja ezt sz@rt, abból kinézem, hogy PR-cikket is írat..

5perc 2017.02.13. 16:47:43

A Kölyökidő lehetett az utolsó értelmes, fiataloknak szóló műsor.
A közszolgálati évekig húzta, hogy az üresen hagyott lyukakat betömje, aztán ami lett belőle, hát...

Mdavid89 · http://iranynewyork.hu 2017.02.14. 13:53:40

Tök mindegy, hogy YouTube vagy tévé, a többség mindenhol a szart zabálja.
süti beállítások módosítása