Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) hbo (2971) HBO (107) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Megint kaptunk egy gyomrost a Breaking Badtől

2013. augusztus 13. 09:30 sixx 46 komment

Azt hittem, a Breaking Bad lassan építkezős, a nézőt módszeresen húzó, a szálakat szinte sziszifuszi munkával bontogatós félévaddal búcsúzik majd a képernyőtől. Joggal, hiszen 8 epizódja volt Vince Gilligannek és írói stábjnak arra, hogy eljussunk a történet végéhez, aminek, már csak a Breaking Bad alkotójának katolikus neveltetése miatt is, nem lehet boldog, napfényben ellovagolós befejezése. Gilligan többször nyilatkozta, hogy nagyon szereti látni, ahogy a gonosz elnyeri méltó büntetését, szóval ha ebből indulunk ki, ami Waltra és Jesse-re vár az elkövetkezendő hetekben, azt az ellenségemnek sem kívánom. Spoileresek leszünk, naná.

Screen Shot 2013-08-13 at 6.47.08.png

Az epizód egy flashforwarddal indult, amiből kiderült, hogy Walt háza a jövőben romokban hever, üres medencéjében nyikhajok gördeszkáznak, a házban pedig semmi nem maradt, ami arra utalt volna, hogy ott egy boldog család lakott valamikor - leginkább egy lepukkant drogtanyára emlékeztetett, meglehetősen ironikusan. Walt tehát mindent elveszít majd, ami számít neki, a család, amit oly sokszor emlegetett az eddigi évadokban, sehol, a teljes morális és egzisztenciális megsemmisülés teljesnek látszik - a kérdés csak az, hogyan jutunk majd el idáig.

Screen Shot 2013-08-13 at 6.46.04.png

Nagy valószínűséggel úgy, hogy Hank, a sorozat egyfajta erkölcsi kalapácsa fogja magát, és levadássza Waltot és Jesse-t (Jesse szerintem az utolsó előtti epizódban fog meghalni, hogy az utolsó óra a Hank - Walt leszámolásra maradhasson). Hank ugyanis kibaszott ideges. Hank nem szereti, ha hülyének nézik, és azt, hogy az idiótának hitt sógora az orra előtt építette fel metamfetamin-főző birodalmát, azt pedig egy percig se felejtsük el, hogy Hank jó zsaru. Az írók tudatosan építették le a karakter szakmai kompetenciáját, úgy írták meg a karaktert, hogy ezzel annyira ne foglalkozzon a néző. Jó, ott motoszkált bennünk, hogy csak tud valamit a csávó, de ez az aspektus annyira nem volt fontos, Walt mindig túljárt az eszén, tán még ki is röhögtük a köveket (ÁSVÁNYOKAT!) gyűjtögető, kissé teszetosza kopaszt.

Screen Shot 2013-08-13 at 6.46.53.png

Na, most már nem röhögünk. Az egész epizódot arra fűzték fel, hogy Hank, miután a White-család budijában ülve rádöbben, a sógor maga az ördög, először kap egy pánikrohamot, majd nagyjából összekapja magát, és elkezdi összerakosgatni a darabokat. És ennek a végén, amikor Walt, aki dettó nem hülye, és a kocsiján GPS-nyomkövetőt találva elmegy Hankhez megkérdezni, hogy akkor mi a fasz van, konfrontálódik nemezisével, Heisenberggel, mert az utolsó jelenetben, a garázsban nem Walt sógor áll Hankkel szemben, hanem bűnöző alteregója.

Screen Shot 2013-08-13 at 6.47.16.png

Nem hittem volna, hogy 48 perc elég lesz arra, hogy Hank eljusson idáig, hogy bevállalja a dolgot és pofán verje Waltert, aki meglehetősen gusztustalan módon még a visszatérő tüdőrák-kártyát is elővette - korábban az ilyen nagy katarzisokat eléggé elnyújtotta a sorozat, mint ahogy ez szokás a tévében mostanában, tessék csak a Trónok harcára vagy a The Killingre gondolni, és akkor arról nem is beszélek, hogy egy sima network-sorozat egy ilyen momentumra egy egész évadot épít fel.

Az, ahogy Dean Norris Hank karakterét ebben az epizódban lehozta, simán Emmy-t ér, jövőre meg is fogja kapni szerintem. A tévé előtt is átérzi az ember azt az iszonyú csalódást, dühöt, tehetetlen mérget, amit érez, és szinte az én kezem is lendült, amikor rávert egyet Waltra. A sarokba szorított ragadozó azonban veszélyes, ezt Hank saját bőrén fogja megtapasztalni, ha nem vigyáz, és ugye ez konkrétan el is hangzott a jelenetben, a nem is annyira burkolt "Hank, ha nem tudod pontosan ki is vagyok, akkor azt tanácsolom, kétszer is gondold meg, mi lesz a következő lépésed" fenyegetésben.

Screen Shot 2013-08-13 at 6.47.52.png

Ami Jesse-t illeti, neki most a megbánás és a depresszió jutott, de ez várható volt az évad első felét látva - szegény faszit tényleg lehet sajnálni azért, amin átment, a szememben ő az egyetlen olyan karakter, aki megjárta már a poklot és tényleg csak a feloldozásra vár. Aaron Paul játéka továbbra is nagyszerű, de ugyanez elmondható a családját védelmező Anna Gunnról vagy a simlis ügyvédet továbbra is zseniálisan hozó Bob Odenkirkről is. Nagyon erősen kezdett az évad második fele, kíváncsi vagyok, hogyan építkeznek majd innen az írók, bár aggódni nem fogok a sorozat minősége miatt, mert felesleges.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

malocz 2013.08.13. 10:34:44

Breaking Bad-nézettségek:

1. évados premier: 1,4M (18-49: 0.6)
2. évados premier: 1,7M (18-49: 0.7)
3. évados premier: 1,9M (18-49: 0.9)
4. évados premier: 2,6M (18-49: 1.1)
5. évados premier: 2,9M (18-49: 1.5)

és a mostani "premier": 5,9M (18-49: 2.8 )

Yeah, bitch!

r3dsnake 2013.08.13. 10:52:45

ez a különbség a dexter sorozatzáró és a breaking bad sorozatzáró közt. breaking badnél 2 perc után csak pislogtam, hogy "miaf*sz", dexternél meg 7 rész nem váltott ki egyetlen ilyen pillanatot sem.

2013.08.13. 10:53:09

Én inkább Jesse öngyilkosságát valószínűsítem.

Leadfoot 2013.08.13. 10:56:18

Nekem egy picit gyors és túlságosan leegyszerűsített volt a nagy rájövés.
Már eleve azt gagyinak találtam, hogy a bűnözőzsenivé avanzsált Walt ott tartja a retyójában az egyetlen kézzel fogható bizonyítékot, ami Gale-hez kötheti. Abban a retyóban, ahová bejáratos a helyi DEA-iroda vezetője. Ennél már csak az lett volna rosszabb, ha Hank egy kitűzőt talál, amin az áll: "Hello, my name is Heisenberg", és alatta Walt fényképe.

Valahogy nem volt ez a lebukás elég jól kidolgozva, pláne ha az eddigi 5,5 évadot veszem alapul.
De úgy érzem, ezt innentől fogva el fogjuk felejteni, mert most dől el, kinek mi lesz a következő lépése.

Az én kedvenc jelenetem Lydia (?) autómosatása volt. Szerintem nagyon jól játssza az a csaj a szerepét. Meg a Star Trek sztori. :-)

Azt meg nem is tudom, mikor sajnáltam jobban sorozatkaraktert, mint Pinkman-t. Borzalmas nézni, ahogy szenved. Ahogy szembesülünk azzal, hogy Walt még mindig hazudik neki, mint a vízfolyás, és ahogy kapunk egy kvázi-flashback-et Heisenberg bűneiből Hank fényképein keresztül, Walt - a sorozattörténelem talán legfaszább karakterfejlődése után - végérvényesen átmegy totál genyóba, akinek már nagyon várjuk a bukását.

szuperkrumpli 2013.08.13. 10:59:41

Sokkal jobban fog hiányozni ez a sorozat, mint a Dexter! Sajnálom, hogy Bryan Cranston nem kapott Golden Globe-ot ezért a karakter építésért! Lehet nem is fog, mert Kevin Spacey rendesen odabaszott a HoC-ban.
A flashforward érdekes volt. Mintha évek teltek volna el és mindenki tudja, hogy ő a hunyó ld. huligánok heisenberg felirata, meg a szomszéd ájulása. Vajon a ricint magának vette elő a konnektorból???

gaknab 2013.08.13. 11:04:02

Tread lightly. Walt Lázár Janis szakálla sem véletlen, gondolom ezzel tisztában vagytok.

GergoV 2013.08.13. 11:16:09

Hank és Walt garázsjelenete, azok az arcok, az üres és/vagy elvetemült tekintetek egymással szemben: sosem fogom elfelejteni. Keresztapa-szintű munka, elképesztő.

Chat Géza · http://chatgeza.tumblr.com/ 2013.08.13. 11:28:45

@safranyn: Igen. Jesse jelenleg tök szarul van, de ha Walt nyakába ömlik a szaros bili, akkor megváltozik majd az ő világnézete is és az önsajnálatból bosszúhadjárat vagy csak egy sima pisztolypárbaj lesz.
Ki kell derülni, hogy Walt ölte meg Jesse heroinfüggő szerelmét. Na, akkor fog borulni minden. Szerintem Walt Jessenek vette elő a ricinus kapszulát.

xlngx 2013.08.13. 11:29:55

Nekem van egy olyan gyanum hogy Walt a meregkapszulat Jessenek vette elo.

xlngx 2013.08.13. 11:31:21

@Chat Géza: Az sosem fog kiderulni senki nem tud rola es bizonyitek sincs, inkabb az derul majd ki hogy Walt mergezte meg a kisfiut.

Chat Géza · http://chatgeza.tumblr.com/ 2013.08.13. 11:36:37

@xlngx: Elég szar egy felvetés(em), de szerintem elszólja magát. Nagyon burkoltan, de elszólja magát, amiből Jesse rájön. vagy nem így lesz. A következő hét részben még bármi, BÁRMI lehet.

2013.08.13. 11:43:40

@szuperkrumpli: ez a mintha évek teltek volna el tényleg érdekes. Ha jól figyeltem a sült baconöket White mester tányérján (tudom, az első vegaszalonna volt), mindössze két év telt el az elejétől a szakállas, flashforwardos Waltig, ahol 52-t rakott ki a csajnak az étteremben az ötödik évad első epizódjának elején. Gyors lesz ez a menet a végén, csak kapkodjuk majd a fejünket.

2013.08.13. 11:58:29

@Chat Géza: na az durva lenne. Tényleg jó lenne, ha borulna a bili és minden, de tényleg minden kiderülne. Csak ehhez lehet kevés már a hátralévő idő :(

2013.08.13. 11:59:55

@Spamet nem küldünk rá: jól figyeltél, a cold openes jelenetek tényleg csak néhány hónappal később vannak szerintem is

mr.guargumi 2013.08.13. 12:01:50

Szerintem Jess lesz a bűnbak, mindent rátol majd, Walter meg simán lelép a családjával, miután Hanket is félreállította az útból. A feleségét már maga mellett tudhatja, az asszony simán belemehet egy újrakezdésbe valahol..szerintem mindent túlél, kivéve a rákot, s így fog meghalni "Isteni igazságszolgáltatás" által valahol..

xlngx 2013.08.13. 12:28:34

A pilotban volt 50 eves, S05e04 ben 51, cold openben 52. Szoval megtettunk 1 evet 5 evad alatt, es par reszben 1 evet, ha kozben nem ugrunk az idoben.

Szerintem Skyler es WAlt kapcsolata azert annyira meg nem fenyes, szerintem a csalad is szet fog menni.

Cruzito76 2013.08.13. 13:04:14

Furcsának találom, ahogy szinte mindannyian ennyire utáljátok Walt-ot.

Pedig elég nagy "rajongó tábora" van. Emellett én nem tudok egyértelműen pálcát törni felette, szerintem nem nevezhető egyértelműen gonosznak. Szinte minden gyilkosságnál (amelyekenk a többsége szó szerint életmentő volt), látható volt a karakteren a belső ellentét. Még Mike lelövésekor is úgy látszott, hogy bánja, hogy hirtelen felindulásában lelőtte, pedig mindig gyűlölték egymást, különösen az öreg Walt-ot.

Túl összetett Walt karaktere ahhoz, hogy simán megöljék és "győzzön a jó".

Cruzito76 2013.08.13. 13:08:42

Egyébként pedig Jesse dorgos barátnőjét nem ölte meg.
Nem nyújtott segítséget, amikor a lány drogtól kábán rosszul lett.
Egyrészt szüksége volt Jesse-re, mint munkatársra,és a nő, a drogozás akadály volt másrészt bár sokszor minden jel ez ellen mutat, de Walt szerintem szereti Jesse-t és az önérdeken kívül "barátság" okán is ki akarta rángatni a drogozásból. Vagy a csaj vagy Jesse halt volna meg előbb-utóbb a cucctól, Walt az előbbinek adott teret. Nem gyilkolt.

xlngx 2013.08.13. 13:25:53

@Cruzito76: Azert az tisztan latszik hogy Walt foglalkozik Jessevel, tobbszor is latszott, illetve a penzt is odaadta neki. Persze azert az utobbi idoben egyre jobban kihasznalta es hazudott neki.

SemBoga 2013.08.13. 13:53:28

én is kicsit gyorsnak éreztem az egy epizód alatt történő lebukást/beismerést

JI · http://jalso.com 2013.08.13. 14:14:56

@Spamet nem küldünk rá:

nem vilagos nekem ez a dolog a szalonakkal, legyszi vilagositson fel valaki. kosz :)

Chat Géza · http://chatgeza.tumblr.com/ 2013.08.13. 14:21:24

@Cruzito76: Talán mindenki nevében mondhatom, hogy nem utáljuk Waltot. De ebben az utolsó évadban gonoszként van feltüntetve. Direkt. Nem úszhatja meg. (Vince Gilligan se kedveli már annyira Walt karakterét, de az egésznek pont ez volt a lényege, ide kellett kifutni a a történetnek.) Ami a barátnőt illeti, nos azon lehetne vitatkozni. Amikor Jesse kérdezte, hogy hogy jutott be (berúgta az ajtót talán), akkor Walt bevallhatta volna (ha hülye lett volna) hogy látta a saját hányásában fuldokolni a csajt, de csak azért se fordította oldalra.

Chat Géza · http://chatgeza.tumblr.com/ 2013.08.13. 14:24:48

@JI: Ez egy "hülye" szokás. Walter White születésnapjának reggelén a felesége rántottát süt és a sült bacont úgy tördeli neki és helyezi el a tányérjára, hogy az az aktuális életévét formázza.

JI · http://jalso.com 2013.08.13. 14:26:39

iigen, mar emlekszem. koszi :)

2013.08.13. 16:37:16

@Chat Géza: „az egésznek pont ez volt a lényege, ide kellett kifutnia a történetnek.” jaja, talán (biztos) ezért is az a címe a sorozatnak, hogy Breaking Bad.

GyMate 2013.08.13. 20:17:27

Érdekes, én azért igenis utálom Waltot, és csak a halálát /életfogytiglani börtönbüntetését gondolnám megfelelő befejezésnek (nyilván az előbbi lenne drámaibb). Szerintem azért tűnik még mindig tusakodónak olykor néhány ember számára, mert teszetosza jófiúként ismertük meg, aki "muszájból" teszi, amit tesz. Viszont - és ebben rejlik a zsenialitása a sorozatnak - szép fokozatosan úgy leépítették a karaktert, hogy nem maradt benne semmi szerethető. Egy manipulatív, egocentrikus szörnyeteg, aki ráadásul roppant megalomán és nárcisztikus (dumák az empire businessről; nem nyugodt bele, hogy Hank azt hiszi, a béna Gale lehet Heisenberg; "it's all about me", stb.). Jesse-vel talán még törődik, de ez sem fix - adott neki pénzt, de ezzel ő is sokkal jobban járt, nem lesz új nyomozás és Jesse sem kérdezősködik Mike-ról. Most pedig, az utolsó jelenetben a legmanipulatívabb énjét vette elő (kijátszotta a visszatérő rák kártyát), és ráadásul nekem az is világosnak tűnt, hogy Hanket habozás nélkül kiiktatja, ha kell. Márpedig most már kell.

Sir Integra 2013.08.13. 22:04:33

Gyorsan végigtoltam a sorozatot a vasárnapi premier előtt. Eddig úgy voltam vele, hogy habár Walt sokat hibázott, azért mégiscsak mindent a családjáért tett. Most viszont újranézésnél már az elejétől kezdve annyira visszataszító a karaktere a folyamatos hazudozással és ahogy hülyének nézi Skylert, lekezeli Jesset és az istenért nem képes leállni amikor kéne. Kisebb örömujjongásban törtem ki mikor Hank elkezdte ütni, féltem vége lesz a résznek mielőtt ez megtörténik.
Jesset elejétől kezde sajnálom, iszonyatos nézni ahogy Walt tönkreteszi. Ugyanez szegény Skylernek (akinek nem értem az egész hatedomját, szerencsétlen nő egyetlen hibája az, hogy már ez elején átlátott Walton és emiatt elhidegült tőle, utána pedig a gyerekeit próbálja védeni végig).
Furcsa, mert elsőre még meg is értettem Waltot, elvégre már nyakig benne van, nem lehet kiszállni, csak alkalmazkodik a körülményekhez és jól csinálja amit csinál etc etc, de így az újranézés után már abszolút semmi szimpátiát nem érzek utána.

Szerintem Jesse az utolsó részben hal meg, Walt sorsa még kétséges, Hank valószínűleg életben maradt. Egész sorozat alatt izgattak minket azzal a ricinnel, mostmár tényleg meghalhatna tőle valaki.
Már csak azt remélem hogy Lydia megdöglik a picsába.

H Zoli 2013.08.14. 09:23:19

Walt már rég Heisenberg, az elején még családjáért harcoló hős is lehetett volna, de amikor az 5 millió helyett a hatalmat választotta, ott már nincs helye a romantikának.
Ez a sorozat a jellemváltozásnak egy tökéletes ábrázolása, és az egész erről szól. Zseniális.

Cruzito76 2013.08.14. 12:59:29

Egy valamit azért elfeledtek.
Walt rákos beteg. Gyakorlatilag a műtét és a sikeres első kemó sorozat után gyógyultnak nyilvánították, de azóta többször volt kontrollon és egyetlen egyszer sem nyilatkozott még a családnak arról, hogy mi az eredmény. Szerintem a rák már rég visszatért, régóta tudja.

Azaz, adott egy beteg ember, aki a választhatta volna a szokásos utat, az elfogadott társadalmi "síneket", azaz: dolgozz, leld örömed a munkádban (elkényeztetett, nemtörődöm fiatal generáció kémiára oktatása), ha nincs elég pénzed keress mellékállást (autómosó), legyen bankbetéted, autód stb, ha beteg leszel, használd az egészségügyi rendszert vagy halj meg.

Nyilván, a Természethez közeli megoldás az, ha az ember elgondolkozik, miért történt ez, életmódot vált, a család és a Élet szépségei lesznek a fontosak. Walt az egós megoldást választotta, azaz valaki akart lenni. Ez a saját tragédiája...

Ettől függetlenül én még mindig látom Bryan Cranston elsöprő erejű alkotásában a belső moralizálást, az esetenkénti tétovaságot. A cold open 52 éves, megfáradt, piszkos ruhájú, ápolatlan hajú köhögő, saját lakásában kísértetként járó Walt-ja sem csak az elveszett hatalmat, de inkább az elvesztett család, barátok miatti fájdalmat sugározza. Legalábbis számomra. Persze, ezért jó film, mert mindenki mást lát bele. Ahogy a neten olvasgattam, Bryan Cranston is erősen azonosult a szereppel, a rendező sokszor nem értette a végén, amikor munkán kívül beszélgettek. Számomra nem az Ördög Walt, csak egy megtévedt ember. Persze, lehet, hogy még pár rész és máshogy látom. :)

MrZombieEater 2013.08.14. 15:14:22

Azért Jesse-t sajnálni, elég meredek dolgok. Olyan szempontból mondom, hogy ez a gonosz Walter kihasználja meg hazudik neki. Egyrészt, az összes évadok keresztül Jesse mindent elbaszott amit csak lehetett. Másrészt ő is egy alja bűnöző, aki még rehabos drogosoknak is képes eladni kristályt.
Walternek meg azért lehet szurkolni még mindig, mert akármiket is követett el, mindenre meg van a magyarázat. Hogy helyes döntések voltak-e, az persze más kérdés. De ha igazán próbálod, akkor meg lehet érteni. Meg ugyebár egész életében mindenki átnézett rajta, még sose érzett semmi ilyesmit, mint amit az ötödik évadban. Ez magyarázza az empire business-es dolgot. Sose néztek fel rá, tisztelték, sose volt minimális hatalma se semmi felett.

Cruzito76 2013.08.14. 15:34:41

Egyetértek, én is ezen a véleményen vagyok.
A "szegény Jesse" és "gonosz Walt" szöveg nekem is ezért sántít. Anno pont Walt volt az, aki többször is hangsúlyozta Jesse-nek, hogy semmi vérontás. Az esetek jelentős részében pont Jesse volt az, aki miatt bajba kerültek. Csak így kapásból eszembe jut vagy 4 Walt általi gyilkosság, amikor Jesse-t mentette (a 2 díler az utcán, akiket autóval ütött el, majd lőtt le, amikor Jesse meg akarta bosszulni a haverja halálát illetve a Gus szál felszámolásakor a vasalóüzem alatti laboratóiumban. De van még)

Az Ozmandiás versnek is lesz szerintem szerepe. Az egyik legnagyobb, legerősebb birodalmat kiépítő fáraó volt, akinek torzó szobrához írta a versét Shelley.

GyMate 2013.08.14. 16:55:32

Én sem azt mondom, hogy Walt az elejétől velejéig romlott volt. Épp ez a lényeg. Eleinte majdnem érthetőek voltak a tettei. Később max racionalizálhatók. Most pedig már delíriumosak, megalománok, a fickó őrült. Textbook case pszichopata lett, és ahogy így ebbe belegondolok néha, nem tudok nem arra gondolni, hogy ez azért van így, mert benne mindig is megvolt ennek a csírája, egyszerűen hajlamos volt erre, csak eddig nem hozták elő belőle a körülményei. Ott van ellenpontként Jesse: majdnem annyi gusztustalanságot csinált, mint Walt, de teljesen felemészti a lelkiismerete.

vargatom 2013.08.14. 18:58:13

Érdekes, nekem az első résznél az volt a benyomásom, hogy a szerzők kicsit túlságosan messzira mentek az erkölcsi mondanivalóval. Nem vagyok vallásos, ezért azt gondoltam hogy talán túl végletes lépés rögtön közvetlenül is bemocskolni Waltert egy gyilkossággal. Ez túl szájbarágós megközelítés, a helyes útról már a kábítószer-gyártással is letért.

Ezzel szemben úgy tűnik hogy sokan simán elnézték neki apró botlásként a metamfetamin kotyvasztást... Nem tudom, talán nem elég ismertek a káros hatásai, pedig ez egy veszélyes szer, ami nagyon gyorsan alakít ki erős függőséget, életeket tesz tönkre és sokkal elterjedtebb is mint a heroin. A Sons of Anarchy-ban is a motorosbanda itt húzza meg a határt, hogy a meth az amit nem engednek a "saját" városukban (oké, később kokaint csempésznek, de az sem jut be Charmingba).

Szóval már ezzel az első lépéssel is messze túlment Walt nem csak az írott törvényeken, de minden erkölcsi határon is szerintem. Ha "csak" fűvel kezd foglalkozni, az sokkal enyhébb kategória, bár tény hogy a vegyészeti háttere miatt a meth kézenfekvőbb megoldásnak tűnt.
De ezután még mindig lehetett volna a sorozat története a felismerés, hogy a jó szándék sem ment fel minden alól (ugye van ez a mondás a pokolba vezető útról), és Walter igyekezete hogy valamiképpen megbocsátást, felmentést nyerjen. Csak hát erről rengeteg tévésorozatot csináltak mostanában, kissé már elcsépelt is.

Úgyhogy én is azt gondolom, itt nincs helye félreértésnek, ez a történet egy ember végső bukásáról szól, teljes lelki leépüléséről, a tudatosan választott rossz útra térésről. Jó néhányszor lett volna lehetősége Waltnak arra, hogy visszaforduljon, és se a betegsége, se a jellembeli hibái nem igazolhatják a döntéseit. Eleve még az első évadban felajánlották neki a volt üzlettársai, hogy támogatják... De ő inkább folytatta a meth főzést, és utána is szándékosan ásta magát egyre mélyebbre. Emellett még sok apróbb utalás (eleve miről ismert Heisenberg?) és vizuális elem (például a tükörképek) is jelzi, hogy mi a szerzők véleménye Walterről.

Cruzito76 2013.08.14. 21:33:22

Heisenberg a birodalmi Németország atomtudósa volt, aki legszélesebb körben elterjed nézet szerint szándékosan lassította az atomkutatást, illetve úgy alakította mondandóját, hogy a náci vezetők érdeklődését ne keltse fel túlzottan, ezáltal ne adjanak pénzt a programra. Nyilvánvaló a kettősség-egyrészt kooperált a német politikai vezetéssel, másrészt tudta, veszélyes kezekbe kerülhetne az atombomba (nem mintha persze kevésbé veszélyes kezekbe került volna később...)

Való igaz, a methkészítésről, hajlamos elfeledkezni az ember, hiszen mintha csak cukorkát gyártottak volna 5 évadon keresztül, úgy megszokta a néző. De mivel a szereplők 70%-a eleve bűnöző, Walt-ot mégsem érzem elvetemült gonosznak. Számára ez egyetlen út volt a kiemelkedésre a szűkre zárt kispolgári, kipányvázott amerikai világból és menekülés abból a szinte biztos útról, hogy minden nyom, emlék hátrahagyása nélkül, szegényen, a családját a kezelésekkel koldusbotra juttatva haljon meg - Walt nyomot fog hagyni - ld. Ozymandiás.

vargatom 2013.08.15. 13:09:48

@Cruzito76: Heisenberg a határozatlansági elvről ismert, nem a nácikról. Pongyolán megfogalmazva, egy elemi részecske két tulajdonsága közül csak az egyiket lehet egy időben megismerni, leginkább az impulzusára és a pozíciójára szokták érteni.

A Breaking Bad esetében ez Walter kettős énjére utal, párhuzamban a tükörképek használatával; és arra, hogy a családapa-kémiatanár és a drogfőző-gengszterfőnök felei nem tudnak együtt létezni, valamelyiknek felül kell kerekednie a másikon.

Az meg puszta ideologizálás, hogy csak ez az út volt a kiemelkedésre a kispolgári világból.
Egyrészt eleve a világon semmi baj nincs azzal, ha az ember boldogan élhet a családjával, életveszély és erkölcsi megsemmisülés nélkül.
Másrészt maga Walter dobta el magától az esélyt amikor sértődötten kilépett a Grey Matterből. És még az első évad során is tudatosan, szándékosan utasította vissza a lehetőséget arra, hogy a cégnél dolgozva jobb jövőt biztosíthasson a családjának és színvonalas gyógykezelést saját magának.

Szóval Walteren semmiféle kényszer nem volt, ez nem menekülés és nem szenvedés - egyszerűen azért választotta a sötét utat, mert élvezi. Gonosz, romlott, mocskos emberré változott, mert az akart lenni.

Cruzito76 2013.08.15. 13:15:45

:) Más síkon evezünk.

Az "az ember boldogan élhet a családjával, életveszély és erkölcsi megsemmisülés nélkül" jelentése USA (és a nyugat-európai) nyelven annyit tesz Transpotting idézettel: "... lesz állásom, családom, rohadt nagy TV-m, mosógépem, kocsim, CD lemezem, elektromos konzervnyitóm, jó egészségem, alacsony koleszterinszintem, biztosításom, jelzálogom, első otthonom, szabadidőruhám, háromrészes öltönyöm, kvízjátékom, szemét kajám, gyerekeim, séták a parkban, rendes munkaidő, golfpartik, kocsimosás, elegáns kardigánok, családi karácsony, rendes nyugdíj, adómentesség, csatornapucolás, és a végén, ha már nincs semmi, a halál."

Walt ezt nem akarta.

GyMate 2013.08.15. 13:53:09

Szerintem valahol mindkét tábornak igaza van: Walt-nak volt egy olyan időszaka, amikor tényleg csak segíteni akart a családján, és tényleg nagyjából kényszerűségből tettei a dolgait, és mág két én lakozott benne, a derék családapa és a bimbózó szörnyeteg, DE SZERINTEM éppen arról szólt a sorozat, hogy az előbbi én szinte teljesen kiveszett belőle, maradt a második, ami uralkodik a hiú elméjén. Ez nem volt egy törvényszerű dolog, akár tusakodhatott volna többet is Walt, akár győzedelmeskedhetett volna a lelkiismerete is (mint szerintem Jesse-nél fog), de NEM így történt, és valamennyire az alapvető személyiségszerkezetéből következik (szerintem) az, hogy ez nem így történt, vagyis úgy tűnik, alapból is hajlamos volt arra, hogy a hatalomhoz közel kerülve hatalomittassá és végtelenül önhitté váljon - persze, ez nem jelenti, hogy a kezdet kezdetén rossz volt, csak azt, hogy volt néhány vonása, ami a "megfelelő" körülmények között katalizálhatta ezt a transzformációt - ami egy morálisan nehezen megítélhető embertől tartott egy - szerintem - teljesen elítélendő, már-már gusztustalan bűnözőig.
Egyébként lehet, hogy kifejezetten jó is, hogy kilépett a Grey Matterből, és abszolút hatalommentes pozíciót vállalt kémiatanárként. Ki tudja, mit tett volna sikeres cégizgatóként.

MEDVE1978 2013.08.17. 09:57:04

Az egész sorozat némileg az ember döntési szabadságáról szól. Én korántsem tartom Waltot annyira fekete-fehér karakternek, mint itt egyesek. Igen, egyre mélyebbre süllyed a birodalomépítésbe, de azért mert ebben jó és kiemelkedőt tud nyújtani és mert nincs más választása. Érdekes látni egy olyan dilemmát, hogy az első lehetőség a legyünk hasznosak a társadalomban, törekedjünk kompromisszumra, merjünk kicsik és jelentéktelenek lenni, aztán haljunk meg békében kontra éljünk a lehetőségeinkkel, érvényesüljünk, de legyünk haszontalanok a tág közösség számára. Walter White a legelején ilyen hasznos ember, aki megfutamodik a konfliktusok elől, amolyan ó, csak a szomszéd meg ne sértődjön típus. Aztán felvállalja a konfliktusokat, mer önző lenni és így válik "gonosszá". Holott az elején egy szerencsétlen: kiszáll a Grey Matterből, mert Eliot elvette a nőjét és ő enged, aprópénzért tanít hülye, méltatlan gyerekeket, akik lenézik, illetve dolgozik egy autómosóban, ahol egy kétszínű, buta és undorító ember kommandírozza. Emellett ott van az okos és rettenetesen önző felesége, aki regényeiből akar megélni és érvényesülni. Ebből akar kitörni és én nem hibáztatom. Végig a sorozaton próbál a lehető legkevesebbet ártani: tiszta methet gyárt, ami amellett, hogy jobban üt "egészségesebb is", mert nincs rovarirtóval keverve. Nézzük a döntéseit, az áldozatai szinte kivétel nélkül megérdemlik: elsőnek megöli a nevenincs drogdealert, aki egyébként kiírtaná a családját és őt, utána megmenti Jesse-t azzal, hogy kinyír két gyerekgyilkos dealert. Utána jön Gale, de nincs más választása (és őt egyébként is Jesse öli meg). Hagyja meghalni a drogos nőt, aki egyébként megfenyegette és a családjára tört. Aztán megöli Gust, aki ugye egy maffiafőnök, végül pedig Mike-ot és az embereit. Mindannyian bűnözők, egytől egyig, Mike korábban szemrebbenés nélkül kinyírta volna, ahogy az emberei is. Az a kettő is, aki Jesset tartja fogva. Az egyetlen brutális döntése Brock megmérgezése, ami minden értékrend szerint gonosz dolog, hiszen ártatlanról van szó, ráadásul gyerekről. De itt is próbál kockázatot csökkenteni: Jesse-t rávezeti a mérgezésre és így túléli a gyerek.

A negatív szereplő nekem az egész sorozatban Skyler. Skyler számára az egész élet önmagáról szól és arra, hogy ő hogyan képzeli el. Lelkileg elhagyja Waltot és Walt részben ezért hozza meg a bűnözői lét felé mutató döntéseket. Ha Walt mellett állt volna, akkor Walt már korábban kiszáll.

Ahogy néhányan Hanket "dícsérik", az nekem elég vicces. Hank a sorozat Lois Lane-je, akinek az orra előtt zajlik minden, mégsem veszi észre. Amikor észreveszi, akkor az egy fatális véletlen műve, nem pedig a "nyomozásáé". Hank egyébként Heisenberg tükre, csak leöntve egy olyan masszával, hogy ő a jóért cselekszik. Hank törekvő, karrierista, önző, nárcisztikus és sorozatosan megszegi a szabályokat (parancsokat tagad meg, hogy leszálljon az ügyről, törvénytelenül megfigyelteti az ügyvédet, megveri Jesse-t). Emellett nem meri bevallani még magának sem saját gyávaságát (amikor nem megy a karrierugrást jelentő pozícióba), illetve dacos gyerekként hagyja el magát sérülésekor. Ez utóbbi kettőben eltér Walt /Heisenbergtől, aki ritkán panaszkodik a rákja miatt és egyáltalán nem hagyja el magát.
Én folyamatosan látom benne a vívódást. Rossz lelkiismerete van Gus és Mike miatt, bár őket letudja járulékos veszteségként. A családja viszont a legtöbb neki, ezért száll ki és próbál normalizálódni, az 52-ik szülinapján ezért tologatja a szalonnákat....

MEDVE1978 2013.08.17. 10:12:20

@vargatom: Nem tudjuk, hogy Walt miért lépett ki a Grey Matterből. Valószínű az eddigi történetszál alapján, hogy Gretschen beleszeretett Eliotba és otthagyta Waltot. Walt ezt követően szállt ki a cégből. Ez szerintem nem az "ego"-jára vezethető vissza, én sem dolgoznék szívesen egy olyan emberrel, aki elvette a nőmet. Walt konfliktuskerülő, ezért kiszáll a cégből és talál magának egy törekvő pincérnőt, akit teherbe ejt. Walt tragédiája ezt követően, hogy elpazarolva a tehetségét - valószínűleg pénzügyi vészhelyzetben - elmegy középiskolába tanítani.
Walter két rendkívül vonzó lehetőséget kap az első évadban, hogy ne dögöljön meg (kigyógyulhasson a rákjából). Az egyik a könyöradomány attól az embertől, aki részben az ötletét felhasználva gazdagodott meg multimilliárdossá. A másik a nála nagyságrendekkel butább sógora könyöradománya, aki viszont annak ellenére, hogy bunkóbb, lenézi, mindig valamiféle szórakozott professzornak titulálja.
Walt, aki idáig sohasem dönthetett a saját sorsáról úgy ahogy szeretné, végre megteszi. Ez viszont a bűnözői létbe vezet...

Az viszont igaz, hogy ez az egész egy keresztény példázat is lehetne: "boldogok a lelki szegények, mert övék a mennyek országa". Walt keresztény értékrend szerint egy szent ember az elején és a végére ördög lesz. (bár szerintem nem "gonosz", de a saját érdekét követi és nem a közösségét).

Cruzito76 2013.08.17. 21:21:15

@MEDVE1978: Én is szóról-szóra így gondolom Medve1978, szebben írtad le az általam megfogalmazottakat.

Cruzito76 2013.08.17. 21:48:06

@MEDVE1978: Tökéletes jellemzés, ugyanúgy, ahogy én is gondolom

Ezért tartom annyira észveszejtően jó filmnek a Breaking Bad-et (én nem tekintem valódi sorozatnak, számomra ez egy hosszú nagyjátékfilm), mert minden mögé be kell nézni.

Bár a filmben első látásra valóban Walt vált gonosszá, a Medve által is említett karakterek sokkal gyengébbek, önzőbbek nála és nagy szerepük volt Walt tetteiben.

GyMate 2013.08.19. 11:05:36

Érdekes dolgokat vetsz fel, Medve, de én még mindig nem tudom ezt így szemlélni (és persze, ez is a sorozat szépsége). Az például, hogy Walt végig megpróbálja a lehető legkevesebbet ártani, eleinte igaz, de aztán egyre kevésbé. Sőt, a tiszta-meth-főzős dolog is inkább arra vezethető vissza, hogy ő képes rá, és ezzel nagyot lehet ütni egy ilyen igénytelen piacon, így az önérdeke is azt diktálja, hogy a lehető legtisztább methet főzze, és az egóját is ez simogatja. Szerintem semmilyen emberbaráti döntés nem játszik ebben szerepet, még a sorozat elején sem. Onnantól fogva pedig, hogy hagyta megfulladni a hányásában Jesse barátnőjét, egyre kevésbé megmagyarázhatóak (maximum csak racionalizálhatóak) az áldozatai és tettei. Tudom én, hogy Jesse barátnője fenyegette őt, és az ő elbukása a családját is megviselte volna, de az igenis önző és mérhetetlenül antiszociáls döntés volt, hogy ezt egy kvázi-gyilkossággal intézte el. Onnantól pedig maga a sorozat is igyekszik egyértelművé tenni a párhuzamokat Walt és Gus között, amik közül a legszörnyűbb az, hogy Walt is képes volt gyerekeket felhasználni, ráadásul manipulatív és megint csak antiszociális okokból. Értem én, hogy megkönnyebbült, amikor kiderült, hogy nincs gáz, és a gyereknek nem volt biztos halálos ítélet a gyöngyvirág, azért ez még így is egy borzasztó kockázatos és megvetendő lépés volt. Ha ezt racionalizálni próbáljuk, akkor lassan odáig jutunk, hogy ha valaki megkarcolja Walt kocsiját véletlenül, akkor annak meg kell halnia, és Waltnak igenis joga lenne álmában felgyújtani, mert csak a magántulajdonát védi. Walt számtalan dilemmával szembesült, és mindegyik dilemma teljesen valós volt, és a legtöbb esetében az ÖNfeláldozás lehetősége állt szemben MÁSOK feláldozásának lehetőségével - eleinte habozott is ilyen nehéz helyzetekben a mások feláldozását választani, de ezek az idő szép fokozatosan elmúltak. (Megj.: a legújabb részt még nem láttam, de úgy hallottam, hogy felveti benne Skylernek, hogy feladja magát, és azt is mondja, hogy Hanket nem akarja bántani. Engem meglepne, ha bármelyiket is komolyan mondaná. Ha mégis, akkor mostanság tényleg magába szállt Walter.)

Cruzito76 2013.08.19. 15:06:38

Spoiler??? Néhány ember hiperérzékeny itt.
süti beállítások módosítása