Az Indexen egy nagyszerű infógrafika és egy cikk segítségével általános képet adtunk a pilotszezon működéséről és arról, miért éri meg évi 100 millió dollárt beletolni úgy 20-30 pilotba, hogy egyáltalán nem biztos, hogy ott van közöttük az új Lost vagy Seinfeld. Most azt nézzük meg, melyik csatornánál melyik projekt körül van a legnagyobb felhajtás a szaksajtóban, azaz miből lehet ősszel (vagy a midseasonben) sorozat.
ABC: képregényhősök és Shakespeare
Az ABC 12-12 drámából és vígjátékból választhat, a legígéretesebbnek tűnő sorozatok közt ott van a Venice című Rómeó és Júlia-feldolgozás, amit a Terminátor 4-et rendező McG készít, és a Shakespeare klasszikus modern változata lesz Jennifer Beals, Dean Winters és Odette Annabelle főszereplésével. Szinte biztos, hogy sorozatberendelést kap a tavalyi év legnagyobb kasszasikerének, a Bosszúállók tévés spinoffja, a S.H.I.E.L.D., ami a Marvel képregényuniverzum egyik állandó, nagyon titkos szervezetéről szól. A cél természetesen a világ megvédelmezése a ránk támadó gonoszoktól. A scifit a filmet is rendező Joss Whedon készíti, aki megjárta már a hadak útját a network tévéken, hiszen Firefly című kultsorozatával a Fox annak idején nagyon mostohán bánt el.
Esélyes még a sorozatberendelésre a Gothica című, horrorelemekkel operáló sötét szappanopera, ami az Egyszer volt, hol nem volt sikerét meglovagolva nem a habos-babos mesehősökről, hanem Doktor Jekyllről, Mr. Hyde-ről, Dorian Grey-ről és Frankenstein szörnyetegéről szólna, és állítólag nagyon jól sikerült a pilotja. Ezek a sorozatok azért is érdekesek, mert a gyártó ABC stúdió (a megrendelő tévé és a gyártó stúdió nem mindig azonos) nem kötelezte el magát egy magyar televízió mellett, így a Viasattól a köztévéig bárki vásárolhat tőlük, azaz nagyobb esély van a berendelt sorozatok mielőbbi bemutatására, mint mondjuk a CBS Studios esetében, aminek a Tv2-vel van szerződése.
CBS: előre a járt, unalmas úton
A CBS a legjobb helyzetben lévő tévé jelenleg. Sorozatait jól nézik, ha akarnák, a mostani kínálattal simán nekimehetnének a következő évadnak, és semmivel sem lenne alacsonyabb a nézettségük. Pár sorozatukat viszont már most tudni lehet, hogy elkaszálják, ha jól tippelünk, 3 drámát rendelhetnek be őszre, ami annak fényében, hogy 11-et kértek be pilotra, meglehetősen kevés. A csatorna szerintünk a téli holtidőre (a nagy sorozatok ekkor pihennek) és nyárra fog még rendelni újoncokat, de minket egyelőre csak az ősziek érdekelnek.
A csatorna hagyományosan erős sitcomokban, ezek közül a Mom (Anyu) című Chuck Lorre-sorozat berendelése szinte biztosnak tűnik, és ezzel Lorre az Agymenők, a Mike&Molly és a Két pasi és egy kicsi mellett egy negyedik sorozatot is műsoron tudhat majd. Ez a sorozat a készítő mellett a két főszereplő, az Elnök embereiből ismert Allison Janney és Anna Faris miatt is esélyes, és egy alkoholizmusából kigyógyuló anyáról szól, aki az anyjához költözve igyekszik új életet kezdeni. Szintén jókat írnak a szaklapok a Crazy Ones (Őrültek) című projektről, amiben az Oscar-díjas Robin Williams és Sarah Michelle Gellar (Buffy) alakít apa-lánya párost, akik közösen vezetnek egy reklámcéget.
A kevés üres drámai helyre pályázó sorozat között van egy spinoff is, az NCIS LA-ből kinövő Red (Vörös) című nyomozós sorozat, ami pontosan olyan, mint az összes többi procedurális széria a csatornán, azaz várhatóan sikeres lesz, de a kreativitásnak nyoma sincs benne. Az NCIS: Red mellett szó az is, hogy a CBS eddig minden sorozatának spinoffját berendelte, lásd Helyszínelők-franchise vagy a Gyilkos elmék testvérsorozata (más lapra tartozik, hogy utóbbiból egy teljes évadot sem kértek, és jövőre a Helyszínelők is testvér nélkül marad a CSI:NY befejezésével).
A szintén tuti tippek közé sorolt Beverly Hills-i zsaru tévés verziójának pilotját állítólag Eddie Murphy viszi a hátán, pedig a sorozat nem róla, hanem a fiáról szólna. A producerek Murphy játékát látva menet közben bővítették ki az eredetileg csak beugrónak szánt szerepét nagyobb lélegzetvételűre és most tárgyalnak vele egy esetleges állandó szerepről - ha ez összejön, a sorozat szinte 100 százalék, hogy ősszel látható lesz.
NBC: Michael J. Fox visszatér
Ha a CBS az az adó, ahol hátra lehet dőlni, az NBC az, ahol a fejesek izzadó homlokkal és ökölbe szorított kezüket harapdálva nézik a felhozatalt. A csatorna gyalázatosan szerepel a nézettségi versenyben, ha nem náluk lenne a The Voice amerikai kiadása és az idei év egyik sikerújonca, a Revolution, akkor komoly bajban lennének (februárban a Univision nevű spanyol tv rendszeresen verte nézettségben az adót). Ők éppen ezért minden bizonnyal több drámát és sitcomot rendelnek majd be sorozatra, mint a konkurencia, és a választékuk is bőségesebb, összesen 27 pilotból gazdálkodhatnak.
Azt már most lehet tudni, hogy Michael J. Fox önéletrajzi ihletésű vígjátékát pilot nélkül berendelték 22 epizódra, ebben Fox egy Parkinson-kóros apát alakít, aki három gyermekét neveli és igyekszik megfelelni a munkahelyén és a magánéletben is. A másik biztosnak tűnő befutó meglepetésre a The Sixth Gun (A hatodik fegyveres) című képregényadaptáció, amit a Lost egyik készítője, Carlton Cuse jegyez.
A természetfeletti elemekkel tűzdelt western kétszeresen is rétegsorozatnak tűnik, de az NBC nagyon bízik benne, mert tízmillió dollárt költött a pilotra. Szintén a Lost (és a Revolution) mellől érkezik JJ Abrams, aki az NBC-nek a Believe című drámát igyekszik eladni, ebben egy lány különleges képességek birtokába jut hét év múlva, de vannak, akik ezt szeretnék megakadályozni, mások pedig az életét védik mindenáron. Szintén esélyesnek tekinthetjük a sebtében összedobott, de a közepes sikernek tekinthető Chicago Fire-ből kinövő, egyelőre cím nélküli (Chicago Police, muhaha) rendőrös spinoffot, amit az anyasorozat évadzárójában vezetnek majd fel. Dick Wolf márpedig ha valamit, akkor azt nagyon tudja, hogyan kell egy sorozatot sikeresen szaporítani, lásd még Law&Order-franchise. Ha ezekből a pilotokból valóban sorozat lesz, azokat a Tv2 mutatja majd be.
Fox: robotok és emberek
A Fox idei évada elég egyenetlen volt, az X-faktor az USA-ban nem tudja átlépni az American Idol árnyékát, a The Voice nézettségét pedig meg sem közelíti. A Fox kínjait tovább fokozza, hogy a korábbi évek abszolút közönségsikere, az American Idol kezd kifulladni, így a Fox a kereskedelmi célcsoportban eddig őrzött vezető helyét már tavaly is kénytelen volt feladni a CBS-szel szemben.
Idei újoncai közül csak a The Following című dráma hozott értékelhető nézettséget, vígjátékaik közül a kritikusok hiába szeretik a New Girl című hipszterkomédiát, a nézőket hidegen hagyja a sorozat, szóval erősíteni kell, mégpedig sürgősen. 8-8 dráma és sitcom vár bevetésre, melyek közül már tuti látható lesz a Dads (Faterok) című sitcom hat epizódja. Ezt a sorozatot az Amerikai fater és a Family Guy készítője, Seth MacFarlane hozta tető alá, és azért különleges, mert az első élőszereplős sorozata lesz. A történek pár videójátékfejlesztőről szól, akikhez beköltöznek a faterok, és felforgatják az életüket.
Nagy valószínűséggel sorozat lesz a Rake című pilotból is, amiben Greg Kinnear alakít egy önpusztító életet élő ügyvédet, aki még hullarészegen is képes zseniális védőbeszédekre. Az ausztrál eredetiből készülő pilotot Sam Raimi (Pókember) rendezi, és állítólag Kinnear zseniális benne. Őszintén reméljük, hogy a Fox folytatja jó szokását, és a scifi műfaj kedvelőinek is ad valamit ősszel, most éppen a Human című JJ Abrams-sorozatot, amiben a jövő rendőrségét félig már emberszabású robotok alkotják. Abrams és szerzőtársa, J.H. Wyman a Fox egyik házikedvencét, a Fringe (A rejtély) című sorozatot készítette a csatornánál éveken át, hátha ez jó ajánlólevél lesz. A magyar tévék közül a Fox az RTL Klubbal áll kapcsolatban.
CW: Budapesten forog a jövő siker(?)sorozata
Végül nézzük meg a CW nevű adó kínálatát is, de csak azért, mert a Selection című pilotjuk éppen most forog Budapesten és környékén. A legkisebb amerikai network tévé az az adó, amin az Odaát és az itthon eszement sikernek számító Zöld íjász is látható, valamint a Carrie naplója és a Vámpírnaplók is, szóval leginkább a 14-25-ös korosztályt célozzák be sorozataikkal. A már említett Selection egy Éhezők viadalára hasonlító történet: valamikor a jövőben az emberek (értsd: az amerikaiak) úgy választanak királynőt, hogy egy rakás csaj nevét kihúzzák egy kalapból, azok meg élet-halál küzdelmet folytatnak a címért. A projekt tavaly is terítéken volt a csatornánál, de akkor nem kellett nekik, a pilotot pedig azért kell újra leforgatni, mert a tavalyi szereplők már nem érnek rá.
Nem csodálkoznánk, ha a tiniknek szóló vámpírtörténet, a Vámpírnaplók testvérsorozata is képernyőre kerülne, ennek The Originals a címe, és nagyon öreg vérszopókról van benne szó, meg persze a beléjük szerelmes tinicsajokról. Sokkal izgalmasabbnak tűnik viszont a The 100 című scifi, amiben egy posztapokaliptikus világba látogatunk el, és a romokban heverő Föld és az emberiség sorsa száz fiatalkorú bűnöző kezében van. A felnőtt szereplők között Henry Ian Cusick (Lost) és Kelly Hu (Vámpírnaplók) neve lehet ismerős.
Ezek tehát az idei felhozatal legizgalmasabb sorozatai, legalábbis a mi szubjektív értékelésünkben, mert másnak meg biztos a nagyívű családi drámák vagy a gyereknevelés gyönyöreit vagy kínjait viccesen feldolgozó sitcomok jönnek be. Azt, hogy miből lesz sorozat, május elejéig nem nagyon lehet tudni, de május végére már teljesen letisztult képet kapunk az őszi műsorrendről. Az idén berendelt sorozatok a magyar tévékre majd valamikor télen - jövő tavasszal várhatók, addig csak kibírjuk valahogy.
Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2013.04.15. 17:50:49
sixx · http://comment.blog.hu 2013.04.15. 18:32:15
Lasombra 2013.04.15. 19:05:06
hátha olvassa. :)
Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2013.04.15. 22:54:55
Az lesz a poén, ha mindkettő hosszabb életű lesz, aztán majd ki lesz találva rájuk valami nick.
mirx 2013.04.15. 23:09:29
mirx 2013.04.15. 23:10:19
Fiona J. Jones 2016.05.22. 23:00:55