Sokszor, és sokféleképpen utaltunk már arra, hogy a tévésorozatokból nem lehet úgy pénzt keresni, mint mondjuk a kismacskaalakú vérnyomásmérőkből vagy porcelán csikóskalapokból, mert a gyártó és a vásárló közötti út egy fokkal bonyolultabb a gyártás-bedobozolás-kiszállítás-raktározás-eladás ötösfogatnál. Na jó, ha DVD-ről van szó, akkor nem, de most maradjunk a tévés sugárzásnál és abból is a netwörköknél.
Először is tisztázzunk néhány alapfogalmat: egy sorozat gyártója és sugárzója nem feltétlenül ugyanaz a cég. A piacon jelenleg négy nagy network osztozik, az ABC, a CBS, az NBC és a Fox. Mindegyiküknek megvan a saját gyártó stúdiója (ABC - ABC Studios, korábban Touchstone és Disney, CBS - CBS Television, korábban Paramount, NBC - Universal és Fox - 20th Century Fox Television). A gyártók piacán számos kisebb-nagyobb cég jelen van még a Lionsgate-től a Sony-n át a Warner Brothers-ig.
Az amerikai ORTT, az FCC 1991-es rendeletének értelmében egy network sem sugározhat főműsoridőben 40 százaléknál több saját gyártású programot, ami azt jelenti, hogy sorozataik és egyéb produkcióik nagy része független producerektől és gyártóktól, ne adj isten, az egyik konkurens stúdiótól kell, hogy származzon. Példaként vegyük a House című sorozatot, amit ugye a Fox vetít, de a Universal gyárt, ami meg az NBC-hez hasonlóan a Comcast nevű médiabirodalomé.
A sorozatokat gyártó stúdiók az első sugárzáskor ráfizetnek a termékre, és remegnek, hogy 4-5 évadot, úgy 88-100 részt elérjen a projekt, mert csak utána, a szindikátusi (kábeles, műholdas, regionális ismétlősugárzás) adások során tudnak belőle pénzt keresni. A felállás az első sugárzás (teszem azt, Lost) esetében a következő:
1. A stúdió elkészíti az adott epizódot a network megbízásából. Ennek minden előállítási költsége, a színészek fizetésétől az utolsó villanykörtéig őket terheli. Egy átlagos sorozatepizód (network tévék esetében) 2,5-5 millió dollárba kerül.
2. A network átveszi az epizódot, és a szerződésben lefektetettek alapján ún, licenc, avagy sugárzási díjat fizet érte. Ennek fejében ő rendelkezik az értékesíthető reklámidővel (egyórás sorozatepizódok esetében 17-18 perc).
3. A licencdíj összegét sok tényező befolyásolja, az első években alacsony, később egyre magasabb. A Médium például azért került át az NBC-ről a CBS-re, mert az ötödik évad végére már 95 epizód készült el belőle, és a hatodik évad licencdíja magasabb lett volna, mint amennyit az NBC a reklámpercek eladásáért elkönyvelhetett volna bevételként. A 24 hétvégi kaszája mögött is a licencdíj áll: a következő évad ötmillió dolláros díját a Fox már nem volt hajlandó kifizetni. Az átlagos licencdíj egyébként 1,5-2 millió dollár.
4. A fő műsoridős drámák reklámperceit epizódonként 2,5-6 millió dolláros áron lehet értékesíteni, azaz a network keres rajta pénzt (epizódonként 1,3-1,4 millió dollárt, ha levesszük a reklámügynökség 15%-os jutalékát de beleszámoljuk az ismétlések reklámbevételeit is).
5. A stúdió a licencdíjon kívül addig egy fillért nem lát a befektetéséből, míg a sorozat át nem kerül szindikátusi sugárzásba, sőt, az első évadok során folyamatosan bukja a pénzt, epizódonként 1-2 milliót biztosan. Kivételt képeznek azok a sorozatok, melyek iránt a nemzetközi piacon erős érdeklődés mutatkozik: az utóbbi években ez a bevételi forrás (melyhez értelemszerűen a networköknek semmi köze) epizódonként akár kétmillió dolláros bevételt is jelenthet, lásd még Lost, Született feleségek, CSI-család, de a kisebb szériák, mint a Smallville vagy a Döglött akták közel sem hoznak ennyit a konyhára.
Amint a sorozatunk epizódszáma eléri a 88-100 részt, kinyílik a mennyország kapuja, és a nyakunkba hullik a főnyeremény. A szindikátusi ismétlősugárzások esetében a kábelcsatornák számítanak a Szent Kehelynek, hiszen ezeket az USA legnagyobb részén meg lehet találni a helyi szolgáltatók kínálatában (pl. Cool TV nálunk), és nekik a nap 24 óráját ki kell tölteniük műsorral.
A stúdiók ezeket az üzleteket a networköktől függetlenül kötik, 30-60 sugárzást engedélyezve epizódonként (100 rész esetében ez azt jelenti, hogy mondjuk a délután 6-7, este 10-11 és hajnal 3-4 óra közötti sáv le is van rendezve hétfőtől péntekig 20 héten át, aztán indulhat a verkli újra és újra) - mindezért a sorozattól függően 1,2-2,3 millió dollárt kérnek el a kábeladóktól. A legjobban eladható termék a klasszikus nyomozós sorozat és a sitcom, ahol nem kell az előzményeket ismerni egy-egy epizód élvezetéhez - éppen ezért nehéz szindikátusi sugárzásban a 24-et értékesíteni.
A kábeles értékesítés mellett a stúdió kisebb helyi tévékkel is ugyanúgy megköti a maga üzletét, így előfordulhat az is, hogy a kansasi Topekában a Comcast előfizetői a USA Network kábeladón és a csomagban megtalálható sima NBC délutáni műsorában is láthatják a Law & Ordert. Ez azért van, mert az amerikai televíziós rendszerben a helyi adók (teszem azt, Debrecen TV) egy nagy networkhöz tartoznak, de ezzel csak azt vállalják, hogy az este 8-12 közötti főműsort veszik át, a nap többi óráját olyan sorozattal és olyan forrásból töltik ki, amilyenből akarják.
A helyi adók tipikusan 1,2-1,9 millió dollár közötti összeget csengetnek ki a gyártónak (ne feledjük, ugyanazért az epizódért, amit a stúdió már kábeles sugárzásra eladott), így összesen 2,4-4,4 millió dollár az az összeg, amit egy A-listás sorozatepizód a szindikátusi sugárzás első körében termel. Ha ebből levonunk mindent, amit le kell (jogdíjak, terjesztési költségek, stb.) tisztán egy epizód átlagosan 2-2,5 milliót hoz a gyártónak, azaz 100 rész esetében negyedmilliárd dollárt.
A posztban szereplő adatok forrása: Variety, Hollywood Reporter, Desperate Networks (könyv), This Business of Television (könyv).
dzsuli 2010.03.31. 12:58:13
Szakdolgozatomhoz szeretnék segítséget kérni, pontosabban, egy kérdőív kitöltését, sorozatos témában:
spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dE1pUUFFdnRSb2xZRmVTalZSN1VSZnc6MA
köszönöm!
.makepeace 2010.03.31. 13:16:34
Sixx, még ilyet sokat :)
Kőváry Orsolya · www.irodatunder.hu 2010.03.31. 13:22:48
Alex Roy 2010.03.31. 13:30:30
mentat 2010.03.31. 13:39:09
Sorozatokból írom a szakdolgozatomat, és az elmúlt pár hétben jópár olyan posztot írtál, amelyek remekül felhasználhatóak a témámmal kapcsolatban.
Köszönet érte :o
fortytwo 2010.03.31. 14:02:41
kis_kiraly · http://kiskiraly.blog.hu 2010.03.31. 14:36:38
AZ origon anno írták, hogy egy rész Doktor House-ból, a Lost-ból vagy a Helyszínelők-ből több millió forintba kerülnek, függően attól, milyen keretszerződés van az eladó és a csatorna közt, kábeles vagy általános jogokról van-e szó.
simon says: 2010.03.31. 14:43:50
hex.kelly 2010.03.31. 14:56:12
Ezt köszi. Épp a napokban gondolkoztam azon, hogy van az, hogy a Gyilkos elméket az ABC Studios gyártja, aztán mégis a CBS-en megy? Köszi a felhomályosítást!
gio · http://www.napiauto.blog.hu 2010.03.31. 15:33:35
Neocon 2010.03.31. 16:12:08
NAR 2010.03.31. 17:38:36
balage_81 (törölt) 2010.03.31. 18:33:30
1. "Ennek fejében ő rendelkezik az értékesíthető reklámidővel " - vagyis a netwörk. dehát ő adja a műsort magát. az alapból az ő ideje, mit jelent hogy ő rendelkezik vele a licenszdíj fejében?
2. a reklámügynökségek kinek dolgoznak ez esetben? ki fizeti a díjukat?
EasyFriend 2010.03.31. 18:53:19
Javítsatok ki, ha tévetek. Reklámügynökség itt leginkább médiaügynökség, aki nagy tételben reklámidőt vesz a tévécsatornáktól (a jutalékot kedvezmény formájában kapják tőlük), és azokba beletöltögeti a reklámügynökségektől kapott leforgatott reklámfilmeket, és az ügynökségnek számlázzák normál áron a reklámidő-perceket. Tehát az árrésből élnek.
EasyFriend 2010.03.31. 19:00:22
sixx · http://comment.blog.hu 2010.03.31. 20:03:46
bolomba (törölt) 2010.03.31. 20:46:07
forras c:c sixx
mancaa 2010.03.31. 20:57:16
Viktor9 2010.03.31. 21:02:18
Roltii 2010.03.31. 21:13:42
a végén a network a TV is milliókat csenget 1-1 epizódért?? ott már nem inkább évad? picit soknak hangzik, persze, tudom hogy ott egy helyi tv nem Debrecen TV, de akkor is.
Sics68 2010.03.31. 21:42:36
"egy átlagos sorozatepizód elkészítése 2,5-5 millió dollárba kerül",
akkor ha 2.5...5 milliónyian nézik meg az adott "átlagos sorzatepizódot", akkor fejenként 1 dollárt volna érték-arányos és illendő kifizetni az adott epizód megtekintéséért.
?aztaaa? 2010.03.31. 22:52:14
Adamantit 2010.03.31. 22:53:52
Szindikátusi sugárzás: "A stúdiók ezeket az üzleteket a networköktől függetlenül kötik, 30-60 sugárzást engedélyezve epizódonként (100 rész esetében ez azt jelenti, hogy mondjuk a délután 6-7, este 10-11 és hajnal 3-4 óra közötti sáv le is van rendezve hétfőtől péntekig 20 héten át, aztán indulhat a verkli újra és újra)"
Részenként 30-60 sugárzás 100 rész esetében az 3-6000 adás. Node 20 hét hétfőtől péntekig napi 3 sugárzással számolva az 20*5*3 = 300 sugárzás összesen. Azaz vagy a 20 hét, vagy a részenként 30-60 újraadás nem stimmel.
Btw, a nemzetközi piacos erős érdeklődéshez gondolom azért hozzá tartozik az is, hogy az a hazai (USA) network aki a licenszdíjat fizeti általában kiköti mennyi idő múlva adhatja el a stúdió az adott epizódot bárki másnak (azaz hiába erős a nemzetközi érdeklődés a House iránt a Fox nem engedi, hogy az Universal X napon belül eladja bárhova (nagyon zárójelben, ha jól emlékszem valami korábbi posztodban ~90 nap volt említve)).
Amúgy fasza post volt.
odamondó 2010.03.31. 23:36:11
Lasombra 2010.04.01. 00:59:15
sem a tökangol lájszensz, sem a rosszangol liszensz, sem a hibrid (hunglish) licensz nemoké.
a magyar is onnét vette a szót, ahonnét az angol: a latinból.
köszönöm, és bocs. (tudom az én anyámat.)
ja. a cikk faja.
Eastbay1 2010.04.01. 01:21:46
kutyacica 2010.04.01. 04:34:10
trx · http://www.conspiracy.hu/ 2010.04.01. 08:02:10
sixx · http://comment.blog.hu 2010.04.01. 08:40:11
genghis 2010.04.01. 08:52:04
Bar sztem eleg szelsosegesek a sorozatnezo szokasaim-de azert igyekeztem olyan valaszokat adni amik kozelitenek.:)
rattenfanger 2010.04.01. 09:37:07