Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) HBO (107) hbo (2971) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Sorozatklasszikusok: Másfélmillió lépés Magyarországon

Másfélmillió lépés Magyarországon I.

2008. november 16. 17:59 kiricsizoltan 141 komment

Nem krimi, nem is szappanopera, és mégis a Másfélmillió lépés Magyarországon az egyik legismertebb és legkedveltebb magyar sorozat. 1996-ban Magyar Örökség-díjjal tüntették ki, de születése nem ment könnyen, és a forgatást is hosszú munka előzte meg. Az ötlet születéséről, az előkészületekről és a forgatás kulisszatitkairól Peták István szerkesztő, Szabados Tamás operatőr és Heincz László világosító mesél olvasóinknak.

Peták István: Nem volt tőlem idegen a hátizsákos túrázás, hisz’ gyerekkorom óta jártam az erdőt. És éppen ezért néztem Rockenbauer Pál Kilimandzsáróról szóló sorozatát. A sorozatnak két része volt, az egyik rész maga a filmes beszámoló, a másik rész pedig egy stúdióbeszélgetés volt. Mivel rengeteg anyaguk kimaradt, és sajnálták ezeket kidobni, hiszen ezek is érdekes felvételek voltak, ezért kitalálták, hogy egy stúdióműsort csinálnak, amelyben az expedíció résztvevői beszélgetnek egymással, és rövid bejátszásokkal illusztrálják mindazt, amiről beszélnek.

Ezt a magyar kritika rettenetesen fanyalogva fogadta, és ez Palit nagyon bántotta, lelki alkata miatt a kelleténél még érzékenyebb volt az igaztalan elmarasztalásokra. Én teljesen ismeretlenül odamentem egyszer a Televízió folyosóján hozzá, hogy 'szeretnék gratulálni neki a sorozathoz, és hogy ne törődjön ezekkel a kritikákkal, nekem nagyon tetszik, amit csináltak, még a stúdióműsor is'. Merthogy ez végre nem csak a heroikus mászást, a nagy távlatokat, a nagy panorámákat mutatja, hanem olyan pici csodákat, apró szépségeket, amihez 'le kell guggolni'.

Palival való barátságunk így kezdődött, de a film, a Másfélmillió is. Én ugyanis akkor olvastam John Hillaby Gyalogszerrel Európában című könyvét, ami arról szólt, hogy az író Északról Délre keresztülgyalogolja a kontinenst. Palinak felvetettem, hogy menjünk mi is keresztül Magyarországon, és erre az ötletre ő rögtön vevő volt. Mindez még a Natura szerkesztőség megalakulása előtti évben, 1977-ben történt.

Ő akkor az Ismeretterjesztő Főszerkesztőségen dolgozott, én pedig az Ifjúsági Osztályon. Először az volt a terv, hogy az Ifjúsági Osztályon csináljuk meg ezt a sorozatot ’Fiatalok, induljatok!’-címszóval. Elkészítettük a műsortervet, a költségvetést, a film nyersanyagszükségletét. Csakhogy a forgatáshoz 16 ezer méter színes negatív filmet kértünk, ami akkoriban a legdrágább volt, és az egész főszerkesztőségnek nem volt ennyi az éves kerete. Úgyhogy azt mondták, hogy sajnálják, de mégsem tudják vállalni, mert ha elvisszük az egész főszerkesztőség színes negatív keretét, akkor nem készülnének gyerek-játékfilmek, nem készülne semmi nívósabb, igényesebb dolog.

Csakhogy abban az időben Nagy Richárd volt az elnök, aki szeretett vadászgatni, és a vadász barátai rágták a fülét, hogy induljon már olyan műsor, amely a vadászokról, és a vadászoknak szól. Ehhez kellett egy kis szerkesztőséget alkotni, ahol ezek a vadászműsorok készülhetnek. De ha ez egy természetfilmes szerkesztőség, akkor evidens, hogy a főszerkesztője csakis Rockenbauer Pál lehetett. Pali először nem akarta elvállalni ezt a vadász-dolgot, mert nem szerette a vadászokat, de aztán mégis odaállt a Nagy Richárd elé, hogy vállalja a Natura szerkesztőséget, hogy ha megcsinálhatjuk a Másfélmilliót, aminek ez és ez a pénzigénye, filmnyersanyag igénye, vágókapacitás igénye. És Nagy Richárd mindenbe belement. Egyébként ő nem csak a 'zsarolásnak' engedett, hanem rögtön föl is ismerte, hogy ebben nagy lehetőség van.

Így jött létre az ötletet kimunkáló stáb: a Pali meg én, ugyanis ketten kezdtük az egészet. Az eredeti terv még az volt, hogy minden kéktúra-szakaszt más évszakban látogatunk meg. Így hát egy ideig azon folyt a vita, hogy a Zemplén tavasszal, vagy ősszel a legszebb, vagy a Balaton-felvidékre szüretkor lenne érdemes menni, vagy mandulavirágzáskor. Egy évig vitatkoztunk azon, hogy melyik hegységet melyik évszakban érdemes forgatni, de nemigen tudtunk megegyezni, hiszen minden hegység minden évszakban gyönyörű. És ekkor jött Palinak az a zseniális ötlete, hogy hagyjuk az egész vitát, gyalogoljuk végig egy menetben az egészet. Elindulunk nyáron, és mire megérkezünk, ősz lesz. Ez egyben az egész sorozat dramaturgiai pillére is lenne.


Az 1979-es indulást még két évnyi aprólékos előkészítő munka előzte meg, amihez az is hozzátartozott, hogy a rendező és asszisztense időt nem kímélve előzetesen bejárták a teljes, több mint 1100 km hosszúságú útvonalat.

Peták I.: Azzal kezdődött a szerkesztői munka, hogy egy éven keresztül az útvonallal kapcsolatos információkat gyűjtöttem össze. Mindenfajta szakanyagot, a néprajzi szakanyagtól kezdve a biológus szakanyagáig, és minden településre írtam egy levelet az akkori tanácselnöknek, vagy tsz-elnöknek, hogy kérek a faluról minden információt, mert jövünk forgatni. Mikor együtt volt az anyag, akkor született egy vázlat, hogy mit érdemes megnézni. Vagyis már tudtuk, hogy majd kit és mit kell keresni.

Szarvaskő példáján szemléltetve: Juhász Árpád leadta a geológiai részt, a Paládi-Kovács Attila leadta a néprajzi érdekességeket (és akkor még azt is leírta esetleg, hogy kit keressünk, milyen ’János bácsit’). Pócs Tamás botanikus pedig azt, hogy milyen növények vannak, amelyek különlegesek. Egy év után adtam át Palinak ezt a hatalmas anyagot. És amikor 1978 őszén az előzetes terepszemlekor az útvonalat Pali és Sáfrány József végigjárták gyalogosan, akkor Szarvaskőre érve megnézték, hogy ott van-e a jégkori növénytársulás, ott van-e a párnaláva, és hogy hogyan néz ki ez a különálló szérű rendszer. Közben persze összeismerkedtek a potenciális riportalanyokkal. Így készült el a meglehetősen pontos forgatási rendje a Másfélmillió lépés forgatása minden napjának. Tehát a szakanyag és a személyes szelekció után derült ki, hogy mi az, amit mindenképpen filmre akarunk venni. Az előzetes bejárás azért is volt jó, mert a személyeket már ismertük, ezért, amikor megérkeztünk hozzájuk, már személyes ismerősként köszöntötték Palit, és nem pedig úgy, hogy itt van ez az idegen stáb, mit akarnak ezek.

Heincz László: Ha az ember elkezdi nézni ezt a filmet, akkor úgy tűnik, mintha azokkal az emberekkel, akik ott elénk jönnek, és beszélnek, sírnak, nevetnek, valóban ott, abban a pillanatban találkoztunk volna. Ez az esetek többségében nem így volt, ezeket a riportokat, beszélgetéseket megelőzte a gyalogos terepszemle, és a „szereplőinkkel” való előzetes beszélgetés, majd levelezés. És az már a rendező, az operatőrök, illetve a vágó mesterségbeli tudásán múlott, hogy ezek a jelenetek annyira spontánnak tetszenek a filmben. Voltak persze olyan személyek is, akikkel valóban akkor találkoztunk és a terepszemlekor még nem ismertük őket, de ez volt a ritkábbik. A sorozatnak a váza, az egy mélységesen precíz és alázatos, sok éjszakába nyúló előkészítő munka eredménye.


A csapat összeállításához biztos alapot adott, hogy Rockenbauer Pál és Szabados Tamás operatőr már jó néhány filmben dolgoztak együtt. A Kilimandzsáró meghódításakor velük volt Stenszky Gyula is, akiről szintén köztudott volt, hogy rávehető ilyesfajta kalandokra, nem meglepő, hogy a Másfélmillióra is felkérték. Így a csapat tagjai (ha a csapattagok nevére kattintunk, megtekinthetjük a szereplők fotóját): Rockenbauer Pál rendező, Peták István szerkesztő, Szabados Tamás operatőr, Stenszky Gyula operatőr, Sáfrány József rendezőasszisztens, Tubai László segédoperatőr, Faludi Sándor hangmérnök, Heincz László világosító. Mivel a túra nyitott volt, elvileg bárki csatlakozhatott, ezért olyan tagjai is voltak a csapatnak, akik nem dolgoztak a Televízió kötelékében: Tolnai Ferenc a mérőkereket tolta, Petres Pál pedig számítástechnikus volt, aki kifejlesztett egy elektronikus lépésszámlálót. Sajnos a lépésszámláló a Bódvaszilas-Jósvafő szakaszon bemondta az unalmast.

Peták I.: A gyártásvezető Péterfay Attila volt, ő nem gyalogolt velünk, neki az volt a feladata, hogy a mi sirámainkat fogadja Budapesten és próbálja meg valahogy teljesíteni. Ő meghatározott időnként jött Pestről Volgával, és hozta nekünk az új nyersanyagokat, és vitte a már leforgatott nyersanyagot, mert a színes film érzékeny a hőre, minél gyorsabban hűtőbe kellett tenni. Két és fél hónap alatt tönkrement volna, ha az összeset visszük egyszerre.

Az, hogy a narrátor Sinkó László legyen, Pali ötlete volt. Ő is lelkes természetjáró, ezért, és Pali kedvéért vállalta el - mert mindig tudomásul kell venni, hogy nagyon fontosak a személyes ismeretségek az ilyen produkcióknál. Arra nem biztos, hogy rá lehet venni bármely színészt, hogy legyen szíves jöjjön föl a Nagy-Milicre, ott aludjon sátorban, és gyalogoljon le velünk Füzérig. Őt rá lehetett venni, sőt, boldogan jött, és mondja is az első részben, hogy sajnálja, hogy nem tud velünk végig gyalogolni, de amikor tud, csatlakozik a csoporthoz. És csatlakozott is többször.


A stáb a július 30-ai indulás mellett döntött, és úgy határoztak, hogy keletről, a Nagy-Milictől haladnak nyugat felé. Napi 13 és 18 kilométer közötti gyaloglást terveztek be, ugyanis ha ezt 4 óra alatt megteszik, akkor mindig marad 5-6 óra forgatásra. Kulisszatitkok a vándorlásról.

Peták I.: Iktattunk be azért szabadnapot is, egyrészt hogy a ruháinkat ki tudjuk mosni, másrészt, ha netán csúsznánk és valami fantasztikus dolog kimaradt volna, akkor azt tudjuk pótolni. Így jött ki, hogy október 15-ére tudjuk befejezni a forgatást az Írott-kő alatt, a Szent Vid kápolnánál, pontosabban a cáki szelídgesztenyésben. Hetvenhat napon keresztül gyakorlatilag nem jöttünk haza, nem volt szombat és nem volt vasárnap, hanem két és fél hónap terepi munka volt. Ez munkának számított, ez volt akkor a feladatunk.

Szabados Tamás: A Másfélmillió lépésért 31 forintot kaptunk naponta, meg a fizetésünket. Mindenki ebből kellett, hogy ellássa magát. A turistaszállásokat természetesen a gyártásvezető kifizette.

Heincz L.: Az első napok még ’helybenjáró napok’ voltak. Ekkor forgattuk le - előre –  a Zemplén hangos riportjait, hogy az első menetnapok fizikai nyűgeit könnyebben viseljük. Négy nappal korábban mentünk föl, és azok alatt a napok alatt forgattunk, illetve tréningeztünk hátizsákkal a hegyen, hogy meglegyen a kondíció a következő két és fél hónapra, ekkor osztottuk el a közös felszerelést is. Majd végre július 31-én reggel 7-kor elindultunk.

Az eredeti terv szerint egyébként, a tizennégy részes Másfélmillióból -  tekintettel arra, hogy tizenhárom nagyobb tájon át vándorol a csapat, és tekintettel arra, hogy az egész menet ősszel zajlik - a tizennegyedik részben lett volna egy adag téli Bükk, egy adag tavaszi Zemplén, illetve egy adag nyári Kemeneshát. De nem sikerültek sem a téli, sem a tavaszi, sem a nyári felvételek, mert nem volt megfelelően karakteres az évszak. Télen kiolvadt alóluk a hó a Bükkben, tavasszal úgy kellett a kökörcsineket nyílásra lehelni, olyan hideg volt még. Végül a hűvös, esős, ’79-es nyár nem tette lehetővé ennek a háromévszakos ráadásrésznek az elkészítését (Ellenben a bakonyi anyag olyan nagyra duzzadt, hogy két részre osztotta a rendező, így mégis tizennégy részes lett a Másfélmillió.)

Peták I.: Azt megfogalmaztuk, hogy húsz-huszonkét kiló az, amit az ember vihet magával. Paliék pedig összeszedték a mindig aktuális mennyiségű nyersanyagot, a kamerákat, mindent, egy kupacba rakták az egészet és lemérték, hogy hány kiló. És kiszámolták, hogy minimum hány ember kell, hogy el tudjuk vinni a forgatáshoz szükséges dolgokat (plusz mindenkinek a személyes holmija). Így alakult ki a tíz fős stáb. Ráadásul a két operatőrt mindig kíméltük. Az nem megy, hogy cipekedik, liheg, majd azt mondjuk, hogy 'na forgass'. Rajtuk könnyíteni kellett, hogy tudjanak jól forgatni. Egyébként a két operatőr cserélgette a kamerát, azaz a nehezet és a könnyűt. A nagy gép volt a vezérgép, míg a kicsi elsősorban vágóképezett. De amikor kettévált a csapat, akkor mind a kettő teljes értékű kameraként dolgozott.

Szabados T.: Két Ariflex gépet használtunk, a kicsi egy négy és fél kilós gép volt, a nagy, amivel a hangos felvételeket csináltuk, az hét és fél kilót nyomott. Felváltva cipeltük a hangos, nagy kamerát és a kicsit, egy hétig én, egy hétig Stenszky Gyuszi. Mindig hétfőn hajnalban cseréltünk, és várta az ember, hogy elteljen a hét, hogy a kisebb gép legyen nálam, mert azzal könnyebb mozogni. Egy hét és fél kilós kamerát nem volt könnyű végig cipelni egy ilyen túrán. Különben nagyon sokszor átvállalták tőlünk a többiek, és vitték egy darabig. A kicsiben csak 30 méter anyag ment, tehát csak hárompercnyi anyag, amelyet elő kellett készíteni, s ez nem kevés munka volt. És hát nem nagy-statívot vittünk, hanem kis rúdstatívot. Stenszky Gyuszinak csináltattak egy olyan teleszkópos túrabot-szerűséget, amit ha kihúzott, a tetejére rá lehetett rögzíteni a kamerát. Úgy lehetett vele forgatni, hogy végül is a kamera az pontosan le volt fikszálva. Ez egy félstatív lett, és ez volt Stenszky Gyuszi mászóbotja is egyben.

Fujira és Kodakra dolgoztunk, ez drága nyersanyag, jó minőségű film volt. És mégis megy tönkre, mert ugye az évek alatt ez fakul.

A hangmérnök nyakában mindig ott lógott a Nagra, a ’nagy Nagra’, amely a világ filmgyártásában azokban az években egy sűrűn használt eszköz volt. És ez a nagy tömegű őrület ott volt mindig Faludi Sanyi nyakában. Ugyanis abban az időben egy ilyen masina 13 kilós volt. Ma már 27 deka, egy ugyanannyit tudó gép.

Peták I.: Mindenki annyi saját cuccot pakolt be, amennyit akart. Elég racionálisan pakoltunk, tehát elég három alsónemű, elég három ing. De két nap elteltével úgy éreztük, nagyon sok a cucc. Egy hét múlva a cuccok nagy részét kiszórtuk a hátizsákból és hazavitettük a gyártásvezetővel. Bőven elég volt két trikó, két alsónemű, az egyik volt rajtunk, a másikat kimostuk, és úgy gyalogoltunk, hogy az egyiket mindig a hátizsákra akasztva szárítottuk, lehet is sokszor látni a képeken.

Mindig hajnaltájt keltünk, általában fél hat-hat körül már fönn voltunk. Kávét, teát főztünk, reggeliztünk, és utána indultunk általában 7 és 8 között. A mosdás sokszor gondot jelentett, főleg, mikor kint a szabadban sátraztunk. Még akkor is, ha patak mellett. És például néhányan elhatároztuk, hogy leszokunk a dohányzásról, plusz elkezdünk szakállt növeszteni, egyikünk se volt szakállas. De attól, hogy nem dohányoztunk, még idegesebbek lettünk, egymás rigolyáit akkor kezdtük fölfedezni, zavart a nem-mosdás, úgyhogy egy hét után úgy nézett ki, hogy szinte fölrobban a csapat, mert annyira feszült volt a légkör. Ilyenkor az expedícióvezetőnek, vagyis a rendezőnek a feladata, hogy lenyugtassa a kedélyeket, és helyre rakja a társaságot. És ezt Pali meg tudta csinálni, az ő személye annyira fontos viszonyulási pont volt. Egy hét után tényleg megnyugodtak a kedélyek, utána már nem volt semmi gond a forgatás alatt.

Szabados T.: Mi operatőrök szép lassan belejöttünk, hogy mi fontos. Egy lépkedő láb például nagyon sokat kifejez. De milyen lépkedő láb? Nem mindegy, hogy milyen helyzetekből mutatja a kamera ilyenkor. Arra például hamar rájöttünk, hogy olykor érdemes előre menni a kamerával. Ha olyan szép hely van, mint Füzér, ott jól előre megy az operatőr, és akkor készíthet felvételt a közeledő társaságról a várrommal a háttérben. Vagy a fasorok végébe érdemes elmenni, és felvenni, ahogy menetel szembe a csapat. Akkor az ember azt mondta a többieknek, hogy na, egy picit üljetek le, egy picit dumáljatok, és addig az operatőr előrement.

Ezeknek a sorozatoknak a barlangi részeit 99%-ban Stenszky Gyuszi csinálta. Nagyon nagy barlangász voltam, de egyszer beszorultam és attól kezdve nem voltam lelkes barlangjáró. Gyuszi a három nagy barlangi felvétel során az Alba Regiától kezdve az Esztramosig a legnehezebb helyekre lement Tubai Lászlóval. De ugyanakkor nincs az a hely, ahová föl ne másztam volna. Mindenre képes egy operatőr azért, ha egy képnek szüksége van olyan különleges nézőpontra, ahonnan a legjobban fest a látvány.

Előfordult az is a forgatás során, hogy vissza kellett menni valamit pótlólag megcsinálni. Például kiderült, hogy egy görög katolikus mise szépségét csak ezen és ezen a napon lehet fölvenni, mi pedig akkor már előrébb voltunk. Ilyenkor engem a gyártásvezető kocsival visszavitt, és amikor leforgattam a misét, megint visszafuvarozott a stábhoz. Vagy megtörtént, hogy tönkrement négy-öt napi anyagunk, ahhoz is vissza kellett menni, és egy csomó pótfelvételt készíteni. Péterfay Attila gyártásvezető kocsival visszavitt, csináltam pár felvételt, és aztán megint vissza a stábhoz.

Heincz L.: A következő tavaszon vissza is kellett mennünk a Mátrába, mert amikor a bódvarákói Rákóczi-barlangban forgattunk, a kamera beleesett a vízbe. Megsérült a nyersanyag is, de a fő probléma az volt, hogy az ütéstől eldeformálódott a kazetta. És onnantól kezdve a benne forgó anyag fényt kapott. Egy csomó bükki és mátrai felvételt meg kellett ismételni, mert tönkrement. A mátrafüredi Avar szállóban laktunk, és onnan jártunk föl a Mátrába, meg a Bükkbe pótolni gyalogmeneteket.

Cikkünk többrészes, a következő, naponta frissülő részekben további kulisszatitkokat tudhatunk majd meg a forgatásról, a csapat tagjainak túrafelszereléséről, és a film utómunkálatairól.

Cikksorozatunk második részéhez katt ide.

Cikksorozatunk harmadik részéhez katt ide.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rider 2008.11.16. 18:33:43

Alapmű, a mai technikával mennyivel könnyebb lenne mostanában megcsinálni, kíváncsi lennék mi maradt meg a természetből, szóval változnak az idők, de ez a sorozat örök etalon...

asztrografológus 2008.11.16. 18:39:22

ilyen jellegű műsorokra lenne szükség, nem a népet tudatosan lebutító "celeb" szarságokra, meg színvonaltalan, primitív "kibeszélő" showkra...

KKoppany 2008.11.16. 18:44:43

Alapmű, bizony. Én is teljesítménytúráztam, volt szerencsém ismernni egy csapattagot is, szavakkal ki nem fejezhető az a hála, amit irántuk érzek! Bárcsak születnének ilyen filmek ma is!

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2008.11.16. 18:46:01

Tetszett, megérte várni a postra. Remélem, a folytatás is jó lesz.

Esetleg egy térkép is lehetne, mekkora részt is jártak be anno.

kispufi 2008.11.16. 18:46:33

Hát ez fantasztikus, alig várom a folytatásait. Hatalmas meló volt, uraim, fogadják elismerésemet és köszönetemet. Maga a film szinte mindennapi bibliám, próbálom átplántálni fiamba, természetesen elméletben és gyakrolatban is. Úgy látom, nem teljesen sikertelenül.
Korszakos nagy dolog ez a film, igen. S amit fáj látni: mi az, ami már elmúlt, amit/aki(ke)t eldobtunk, elhagytunk, feláldoztunk a fenenagy fejlődés érdekében...

anyamadár · http://atmenetiallapot.freeblog.hu/ 2008.11.16. 18:47:02

Hálás köszönetem az alkotóknak!
Nagyon sokat adott nekem ez a műsor és ad ma is mikor az MTV archívumában újra meg újra megnézem! :)

kispufi 2008.11.16. 18:49:29

1150 km-t, bobo, hogy csak a száraz tényt mondjam. Előző kommentem viszont elveszett. Pedig dicsértem benne, lelkendeztem, köszönetet mondtam. És sajnáltam, aki/ami elmúlt.
A film pedig majd mindennapos bibliám. Igyekszem átplántálni nyolcéves fiamba, persze gyakorlati erdőjárásokkal is. Nem sikertelen az ügy.

kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2008.11.16. 18:50:35

kispufi, nem veszett el, ott van a kommented.

Alness 2008.11.16. 18:51:22

Igen, nagyszerű alkotás! Érdekes lenne, ha valaki újra venné az időt és leforgatná újra, hogy lássuk mi maradt....

Hiszia Piszi 2008.11.16. 18:51:42

Magam is szeretek túrázni,és a film is a kedvenceim közé tartozik.De ilyen műsor a közeljövőben nem készül.Minek?Győzikét kétmillióan nézik rendszeresen.Minimális befektetés,nagy haszon...Nézhetjük a régi ismétléseket vagy a Máunikasót.Ez van...

kispufi 2008.11.16. 18:54:22

Nem veszett el tehát az első kommentem, csak késett, na de mindegy.
S most, ki-ki belátása szerint értsen egyet vagy kövezzen meg érte, de én Bayer Zsoltot fogom itt ajánlgatni a témában, s - bocsánat, de - egy gyönyörűséges írás miatt, Rockenbauer Pál meg nem élt 70. születésnapja és emléktáblája kapcsán:
flag.freeweb.hu/millennium/roki001.htm

akarki 2008.11.16. 18:57:10

Mi az hogy nagyszerü! Fantasztikus! En is bejartam egy reszet magam is. Raadasul epp abban az idoben. Minden alkalommal odaszegezett a kepernyö ele amikor vetitettek. Beszereztem a DVD kiadast is. Oktatni kellene nemcsak ahogyan keszült, de a tartalmat is.

Kisjankó 2008.11.16. 18:57:36

...remek sorozat volt, a nótát még mostanában is szoktam dúdolgatni:
Induuuuuljjjj eeeel egy útóóóóóóon,
én is eeeegy mááásikóón,
Hol egymááást találjúúúúúk,egymásnaaaaak se szóóóóóljúnk...
Aki miiinket megláááát mit fog aaaaz mondani,
Azt foogjaaaa gondolniiiiii, hogy idegeeenek vagyunk...

Hiszia Piszi 2008.11.16. 19:01:21

kispufi!Szerintem nem kell bocsánatot kérni,mert Bayert idézted.Attól még lehet szép az a cikk,hogy ő szeret sarkosan fogalmazni.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2008.11.16. 19:01:26

Na, ez zseniális volt, nagyon hálás vagyok érte! Imádtam a sorozatot, a beszámolót olvasva vissza-visszaköszöntek az emlékek!
Köszönöm!

don101 2008.11.16. 19:01:48

Jó müsor volt,ma is nagyon érdekesnek tartom.Most is csinálhatnának ilyen müsorokat,engem érdekelne.

hush 2008.11.16. 19:07:16

Jó lenne, ha megismételnék ezt a sorozatot, szívesen megnézném most mégegyszer felnőtt fejjel is.

Valaki nem tud egy weboldalt, ahol megtalálom a kék túra útvonalát? Köszi.

kispufi 2008.11.16. 19:07:33

don101, tudtommal a 2000 körül leforgatott Szent István-vándorlás valami hasonlót akart, hasonló útvonalon, de csak egyszer láttam, így nem tudom teljesen összevetni. az biztos, hogy hosszabb volt, és több volt benne a (direkt, helyenként szájbarágós) ideológia. Ettől még nem bánnám, ha valahol azt is leadnák. Peták István annak is résztvevője volt, csak a csapatra és a régi másfélmilliós utalásokra, tehét fontos részletekre nem emlékszem.

atlbilbaoo 2008.11.16. 19:10:13

Gratula a post írójának, meg az akkori stáb minden tagjának. Megnézném, hogy ez az elpuhányult reklámtévés stábok közül vajon be merné valaki vállalni, hogy gyalog, 20 kilós csomaggal a hátán körbejárja Magyarországot, nomád körülmények között élve, kisegítők meg büfékocsi nélkül!!
Nem tudja valaki, hol lehetne beszerezni?

EÖ (törölt) 2008.11.16. 19:13:50

asztrografológus

akkor te (meg én is) ilyet nézel
akit meg a mónika só érdekli az meg azt nézi
hidd el ők vannak többen
és erről nem a tévé tehet
mi tehetünk a tévéről

akarki 2008.11.16. 19:14:04

atlbilbaoo
Ha jol emlekszem nekem a C....ora nevü intezmenyben sikerült hozzajutni. Raadasul a leertekeltek között volt.

szoco 2008.11.16. 19:15:07

A tavasszal voltam a Mátrában Kéktúrázni. Előtte megnéztem az erről szóló részt. És hihetetlen nagy élmény volt, mikor kibukkantunk a bokrok közül, és pontosan ugyanazon csipkebokor felett elénk tárult a Mátra fő tömbjének látványa, ugyanúgy mint a filmben... És sátorban aludtunk, és patakban mosdottunk, és útközben többször énekeltük: "indulj el egy úton..." :-)

whippet 2008.11.16. 19:16:17

Én egy lusta pasi vagyok / voltam, de úgy érzem a HAZÁMAT ezen a sorozaton keresztül ismertem meg valójában.Nem tudok szavakat találni erre az alkotásra, ezekre az emberekre.
Örülök a "titkoknak" is...bár én balga, abban a hitben akartam élni, ott és akkor és spontán.De akkor viszont nem láthattam volna egy profi sorozatot.
Köszönöm minden alkotónak.

Bánt leírni de kispufi,de ajánlásod nem olvasom el.Egy beteg ember, egy szörnyeteg az ajánlott "szerző"

Rockenbauer Pálnak - ha ez demamóg is - sokunk lelkében ott van az "emléktáblája"

Hannah 2008.11.16. 19:17:33

járok helyeken ahol annak idején ők is jártak...
hála tisztelet és valami meg nem nevezhető érzés tölt el olyankor
köszönöm nekik
olyan kevés őszinte dolog ér manapság...

Steve the Great 2008.11.16. 19:18:06

don101: Szerintem hasonló az mtv Hétmérföld c. műsora, ami határon túli városokat, embereket mutat be - szintén szerintem - nem is rossz színvonalon. Persze a két projekt nagysága, komplexitása nem igazán mérhető össze, a Másfél millió lépés... örök klasszikus marad...

zoomface · http://zoomface.wordpress.com/ 2008.11.16. 19:18:52

Mindenidok legcsodalatosabb filmsorozata. Erdekes, elragado, egesz gyermekkoromat meghatarozta. 7 evig jartam az orszagot a tanaraimmal es nehany osztalytarsammal.

Csillagos otos cikk

kispufi 2008.11.16. 19:19:16

whippet, engem a zsigeri elutasítás, a mérlegelés nélküli intolerancia bánt, még ha nem is felém irányul. Legszívesebben bemásolnám ide, de nem teszem.

kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2008.11.16. 19:22:03

Kedves emberek!

Most szóltak, hogy nem egyértelmű, ezért jelzem: ha a csapattagok felsorolásánál a nevekre kattintunk, akkor megtekinthetjük a csapattagok fotóját. be lehet azonosítani, hogy ki kicsoda.

a többi pirossal kihúzott résznél pedig szintén fotók ugranak föl az adott témához.

Terapeuta 2008.11.16. 19:27:49

Köszönet a sorozatért...

Ríl 2008.11.16. 19:34:07

Ez egy tényleg remek sorozat. Valaki bejárhatná az utat és megcsinálhatná ezt a filmet újból. Igen érdekes összehasonlítás lenne az eredetivel...
Ma már miért nincsenek ilyen műsorok?

TUNYA 2008.11.16. 19:38:25

Bár én még csak 24 vagyok és szerintem nem emlékezhetek a sorozatra, a szüleim szájából bizony jópárszor hallottam, hogy a 10000000 lépés is járt it stb, stb.... A cikk Nekem még így is csillagos ötös, hogy tulajdonképpen a sorozatot nem ismerem, de azt hiszem ami késik nem múlik, közeleg a karácsony, és ahogy olvastam kijött ez DVD-n is már :P :D
Köszönet és kíváncsian várom a folytatást :D:D

Kirándulás · http://www.adventures.hu 2008.11.16. 19:47:08

Sziasztok!

Novemberben kezdtük meg az országos kék bejárását, s természetesen a Dél-magyarországi Rockenbauer Pál szakaszra is sort kerítünk, ha itt lesz az idő.
Három év alatt tervezzük végigcsinálni a teljes távot, de ha négy lesz, az se baj.
Akinek van kedve, csapódjon hozzánk.
Ezen a weboldalon vagyunk: www.adventures.hu

Üdv.

ZOTMUND 2008.11.16. 19:49:39

Bizony meltan hivhatjuk "A MU"-nek. Generacio huzott hatasara bakancsot es kezdte el jarni a termeszetet!!! Magam is a film hatasara indultam el az "egy uton" es bizony eletem egyik legszebb 5 hete volt mig vegig jartam. Ma is nosztalgiaval gondolok vissza ra! Remelm egyszer meg lesz alkalmam ujra vegigjarni...

szilárdan... · http://www.flickr.com/photos/haazee 2008.11.16. 19:49:55

Csak egy apróság: jókurvaannyátannakatetvesköcsögbaromállatnak, aki az ***** főoldalán a bejegyzést azzal "reklámozza", hogy "el sem készül volna, ha a kommunisták nem szeretnek vadászni"

---

Megjegyzem, a sorozat megvan még valahol VHS-en és a tévében annyiszor nézem meg, ahányszor tudom.
Sokminden eszembe jut róla, de hogy politizálni kezdjek...

szilárdan... · http://www.flickr.com/photos/haazee 2008.11.16. 19:50:48

Rider: mai technikával ezt nem lehetne megcsinálni. A digi video kiölné belőle a lelket... :(((

fynndafrail 2008.11.16. 19:51:09

Köszi ezért a blogért, folytsd légy szíves.

Én egy születésnapomra kértem és kaptam a sorozatot, a "Még egymillió lépéssel" együtt. Azóta is rendszeresen nézem, be is kellene szerezni dvd-n mert a video már rongyos :-D

zakarias 2008.11.16. 19:57:22

Én nem tudom mi van a Zindexxxel, de volt pár hete az Egri János riport, főoldalon ráadásul, aztán minap Böjte Csaba, most meg ez. Mi van itt kérem? Ne tessenek visszaszoktatni minket az értékekre, mert annál fájóbb lesz az újbóli zuhanás.

Vagy ez az irány tartható? Mert akkor az Isten áldja meg kendteket, tartsák ezt az irányt kérem, könyörögve kérem...

Alkibiadész [alkibiadesz.blog.hu] 2008.11.16. 19:58:43

Alapmű, mélységes tisztelet a szerzőknek! Magam is mostanában kaptam rá a magyarországi túrázgatásra. Szenzációs.

kispufi 2008.11.16. 19:59:23

Kirándulás, köszi az ajánlót, be is jelöltelek beneneteket az iwiwen és iparkodom gyakran megjelenni nálatok!
fynndafrail, én a teljes sorozatot megkaptam a legutóbbi szülinapomra, a Másfélmillió után a Még egymillió lépést és a Kerekek és lépéseket is, de még nem értem a végére.

atka99 2008.11.16. 20:04:28

Régen kiskoromban nagyon utáltam föleg a föcimdalt(,ahogy nötem egyre jobban megkedveltem(lehet az ált.iskolai vándortábornak köszönhetően) most meg van dvd-n. Nem lenne rossz ha végigjárnák most is érdekes lenni mi minden változott azóta.
Csak az a gond mostanság a tv-knek nem ilyen müsorok kellennek.
na meg ott van még az ...és még egymillió lépés vagy a kerekek és lépések.

lor 2008.11.16. 20:21:16

epp ma delutan jutott eszembe a sorozat es a focim dala is.
amikor a cserepeskoi barlangszalasbol turaztunk visszafele baratokkal baratnekkel.

meg kell nezni megint!

Kémütyüm 2008.11.16. 20:24:10

szilárdan... · www.flickr.com/photos/haazeee/ 2008.11.16. 19:49:55
Kérlek szépen hagyd ezt a sz@art abba. Ez végre egy értelmes téma, sokunk gyermek/fiatalkorának fontos élménye ez a műsor. Ami pedig a kommenisták vadászatának az összefűggése a műsor létrejöttével, a csak egy érdekes háttérinformáció, semmi aktuálpolitika. KÉRLEK legalább itt ne mááá...

Kémütyüm 2008.11.16. 20:25:01

Köszönet az alkotóknak, nagyon szerettem nézni.

wega 2008.11.16. 20:27:54

Fiatalkorom meghatározó élménye volt a film, olyannyira, hogy pár évvel ezelőtt 2000-2006 között felnőttként végig is bandukoltuk a teljes távot. Nagyon örülök ennek a kulisszatitkokat feltáró post-nak is, és várom a folytatásokat. Akiben pedig akárcsak egy kicsi impulzus is megmozdul a film láttán, biztatom, hogy bátran vágjon neki, jó csapattal (nekünk nagyon az volt(van)) olyan élmény, amit szavakkal nem igazán lehet visszaadni, talán nem is beszélni kell róla hanem végigcsinálni.
Számomra azért nagyszerű és kimagasló érték ez a film, mert az arra fogékony emberekben biztosan maradandó nyomot hagy, Pali bácsi sírjánál neki már megköszöntem, most itt mély tisztelettel KÖSZÖNÖM a többieknek is.

Don Calo' · http://gangstersinc.tripod.com/Vizzini.html 2008.11.16. 20:31:16

Ez az a Rockenbauer Pál féle dolog, bocsánat?
Arra gondoltam a cikket látva.

sporttárs 2008.11.16. 20:32:00

A tévék ma inkább argentin dzsungeleket mutogatnak idióta magyarokkal, vagy extrán exkluzív, csak hiperszupergazdagok által lakott szigeteket a világ sosemlátott helyeit, lényeg, hogy a "pénzet" irigyelve nyáladzzon a magyar.
Hogy egy harmatos hajnalon a sátorból kiásítva milyen látvány, illat, érzés mondjuk a Bükkben felkelni, vagy jó táraságban közösségi örömöt érezni egy hegyhát megmászása közben - senki nem propagálja. Hogy milyen szép országban élünk, azt sem. Igaz, ez utóbbi flismeréséhez nem át az emberek közül kimenekülni időnként.
A Magyar Televízió történetének tán legnagyobb csodája és legértelmesebb pillanata volt ennek a filmnek a megszületése, nagyjából a mementója annak, mit hívtak valaha igazi közszolgálatnak.

sziszto 2008.11.16. 20:33:18

Csatlakoznék wega-hoz. Középiskolás koromban én is végigjártam az OKT-t, felejthetetlen élményekkel gazdagodtam és igazán itt sikerült megismernem Magyarországot! A túra végén az elismerés egy sorszámozott jelvény, amire ha ránéz az ember mindig eszébe jut, hogy kellemes élményekkel gazdagodva, jó társaságban átszelte az országot a kék jelzésen!

MAti 2008.11.16. 20:34:54

Talán az első komoly tévés emlékem.
Szerettem nagyon, a mai napig hálás vagyok azért, hogy elkészült.

Don Calo' · http://gangstersinc.tripod.com/Vizzini.html 2008.11.16. 20:35:29

Ja, már látom, közben olvasom is...
Elnézést. :)

suo tempore 2008.11.16. 20:36:02

én nem bírtam már akkoriban se, most meg kínvallatni lehetne vele

ettől még persze elismerésre méltó teljesítmény van mögötte, ezt nem vitatom

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2008.11.16. 20:36:10

A régi szép idők, amikor még volt miért leülni a tévé elé... Bárcsak ma is láthatnánk ilyen műsorokat.

Julius Frey 2008.11.16. 20:37:25

Tavaly megkaptam karácsonyra DVD-n az egész sorozatot. Első helyen van a polcon, vasárnap délelőtt nincs jobb program:-)

broáf 2008.11.16. 20:51:48

ne az újraforgatást várjátok, hanem járjátok végig Ti is!
leírások:
kektura.hu
kektura.click.hu
kvte.hu
a wikipedia magyar mutációján is van cikk róla, és még sok helyen, úgyhogy hajrá-hajrá

bolomba (törölt) 2008.11.16. 21:11:39

szoco 2008.11.16. 19:15:07

es a vegen dugtatok is? bocs nem hagyhattam ki. :)

a post meg megy a konyvjelzokbe.

random 2008.11.16. 21:22:15

jobb sorozat tényleg nincs, posztfrankó post. kösz mindenkinek, aki csinálta.

kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2008.11.16. 21:30:57

Császár Előd jó ember 2008.11.16. 21:24:08

lehet, hogy igazad van, de ne offoljunk már széjjel mindent. máshol elmondhatod a problémáidat peták istvánnal kapcsolatban, de ez most nem az a hely.

Missing Link 2008.11.16. 21:35:43

én nemrég, amikor valamelyik adón ismételték a sorozatot, tök véletlenül kattintottam oda, semmit sem tudtam róla, de ott ragadtam, és mondhatom, nagyon élvezetes volt!

lovika 2008.11.16. 21:38:16

Tudjátok, milyen szép helyen nyugszik Rockenbauer Pál? Ha nem, menjetek el Óbányára, és aztán tovább és tovább, érdemes! Bennem is nagyon kellemes nosztalgiát keltett ez a jó cikk, köszönet érte.

Gildor Inglorion · http://gildorblog.blogspot.com 2008.11.16. 21:39:34

nemrég vettem meg a sorozatot dvd-n döbbenet, hogy mennyire egy másik magyarország tárul fel...

nekem az ősi mesterségek, a régi emberek tetszettek nagyon.

és egyébként is, az akkor természetesnek számító dolgok ábrázolásával, mintákat vettek mélyfúrásokkal a magyar társadalomból.. elgondolkodtató.

sitkeiszabi · http://siti.blog.hu 2008.11.16. 21:40:29

Sziasztok!
Ezt a sorozatot, a mi egyesületünk ( természetfilm.hu tudományos filmműhely )is forgalmazza DVD-n

www.termeszetfilm.hu

Még egy személyes dolog. Az elmúlt hónapokban volt, van szerencsém együtt dolgozni Faludi Sanyival, aki a hangmérnök volt a Másfél millióban. Rengeteget mesélt a forgatásról. Nemrég csináltunk közösen egy interjut Juhász Árpáddal. Ő is rengeteget mesélt erről. Esküszöm büszke vagyok rá, hogy az én kis 27 évemmel megérhettem, hogy ilyen emberekkel találkozhattam, dolgozhattam.

A DVD-t meg mindenki vegye meg, akinek még nincs meg :)

tocsi 2008.11.16. 21:47:46

Sziasztok!

Pali bácsiéknak minden elismerésem és sajnálom, hogy nem él már. Nagyon sokat dolgoztak ezen, megnéztem többször a felvételeket, és valahogy harmónia jön az egészből. Szerintem lényegtelen, hogy melyik adó készítene ilyen filmet. Ill. csak hasonlót! Vagy már nincsenek ilyen derék emberek? Lenne rá közönség az biztos!
Igaz, lehet a kereskedelmi adóknak az a közönség kevés lenne.
Manapság az értéknek más jelentése van.
Nekem a természet az érték(is)! És sajnos pusztul...én még járom az OKT-t, van még belőle pár kilóméter. Csodás helyeken megy végig a kék, igaz vannak "tanösvények":) ugye?:D Tehát pár helyen nem oké a felfestés és így keresgél az ember a sötétben pl.! De remélem ez is változik és nem lesz gond a jelzésekkel. Vannak helyek amik nagyon susnyásak. Ott aztán lehet bogarakat felszedni:)
Érdemes megcsinálni az Országos Kéket! Kár,hogy nem fordítanak rá nagyobb figyelmet, hogy milyen szép az országunk!

átlátó 2008.11.16. 21:49:16

ALAPMŰ! Olyan, de olyan hangulata van....

pali_proli 2008.11.16. 21:57:19

Ó mennyire imádom... Emberek ez Magyarország a Hazánk, meg a nép, az Istenadta nép! Meg kellene becsülnünk amink van. És megismerni ezt a kis országot, meg a lakóit. Hiszem, hogy jobbak vagyunk attól, mint amit magukból manapság mutatunk. Ahogy az öregek beszélnek a filmben a falujukról, a hazájukról mindig összeszorul a szívem ha nézem. Egyik sem az a melldöngető "díszmagyar" de a lelkük piros-fehér-zöld. Hányszor láttam már és még hányszor meg fogom nézni, közben pedig túrázom a cimborákkal és most már a fiaimmal is.

mnandy 2008.11.16. 21:59:16

Igen!
Hiába várunk a rovarzabálócelebes kertévékre, azok nem fognak ilyet csinálni.

NEKÜNK kell megcsinálnunk!

Nekünk kell újra bejárni, újraforgatni, és újra összevágni, amit anno az eredeti stáb egyszer már megcsinált.

Adottak az eredeti részek, adottak az azokban bejárt útvonalak, adottak az azokban bemutatott látnivalók!

Ez gyakorlatilag a forgatókönyv, "csak" le kell forgatni...

Legyen ez országos "mozgalom" vagy szakkör, vagy ami tetszik. Mindenki a lakhelyeéhez közeli 1,5 Mlépés részt keresse fel újra.
Legyen valamelyik iwiwes vagy bármilyen közösségi oldalon egy szervező centrum, régiónként, részenként, útvonalanként pár fő, aki használt már kamerát, járja végig az adott rész egy szakaszát.
És adják össze ami anyag forgott, abból meg összeáállhat a mostani állapot képe.
Azt kell újravágni az újraforgatott anyagból ami az eredetiben is szerepelt.

Na ezt megnénzni az eredeti rész után, azzal párhuzamosan, az lenne a nemsemmi!

SzuperKiraly 2008.11.16. 22:00:21

Nézzék csak az ostobák a sok debil fost, nem kell emiatt aggódni.

Ez a sorozat egy csoda. Gyerekkoromban is meghatározó volt, nagyon régről is emlékszem hogy vártam a tévében (23 éves vagyok).

Akkoriban sem volt semmivel sem jobb ez az ország, csak nem volt Mónika Show. Volt viszont mindaz a szépség amit a Másfélmillióban bemutattak. És ez ma is ott van, max. fát lopni téved arra Győzike közönsége.

Szerencsére engem sokat vittek a szüleim kirándulni, dunántúli vagyok, mégis szerelmes a Bükkbe, és igen, a sok parasztnak mutatják az elérhetetlen luxushelyket a tévében, és észre sem veszik milyen gyönyörű a saját hazájuk.

Persze szomorú hogy kihalófélben vannak azok a kis falvak amiket mutatnak, és a közbiztonság sok helyen olyan rossz hogy épeszű ember nem is költözik vissza. Kár.

Nekem mindig egy régi világ volt a Másfélmillió, de azzal hogy láttam, nem tudok ugyanúgy tekinteni erre az országra mint sok tahó kortársam. Meg lehet találni ugyanezt a szépséget ma is.

Na hát eléggé csapongóan írtam le az érzéseimet, mindenesetre maximális tisztelet az alkotónak.

Sajnos nem tudtam megvenni a DVD-t, mert irtó drágán találtam meg, és nem engedhetem meg magamnak, úgyhogy kerülőúton néztem meg. Szerintem engedni kellene hogy szabadon lehessen leszedni torrentről, mert tényleg lebilincseli az embert, és sokkal csodálatosabb helynek látja ezután a hazáját.

Sok mai fiatalnak (hehe) is látnia kellene, hogy ne legyenek ugyanolyan mindenre szaró és semmit sem tisztelő tahók, mint akiknek a késő-kádári elsp lépéseit emlékeim szerint a Másfélmillió is bemutatja olykor (nyaralóépítések azt hiszem).

exian · http://csabatanya.blogspot.com/ 2008.11.16. 22:02:16

Kisgyerek koromban teljes mértékben odatudott láncolni a TV elé. Nagyon szerettem. Akkor még egy "csodavilág" volt az csak számomra, amit a filmben láthattam (szüleim nem igazán vittek kirándulni...), azóta viszont magam is nagy természetjáró és szerető lettem. Már az egész sorozatot megvettem DVD-n, csak az "és még egymillió lépés"-ből hiányzik 2 lemez.

ok 2008.11.16. 22:04:38

nagyon szuper sorozat. hatalmas tisztelet a keszitoknek

ok 2008.11.16. 22:05:28

es gratula a cikk irojanak is hogy teritekre kerult ez a mu

r@ek (törölt) 2008.11.16. 22:07:26

Most volt nyaron:


www.szentistvanvandorlas.hu/


juj.hu vegment veluk egy kameraval, kis reszlet:

juj.hu/ny/index.php?cid=846


Jo, persze nem termeszetfilm, de szep teljesitmeny maga a tura.

SzuperKiraly 2008.11.16. 22:07:38

Ja igen tényleg jó látni hogy az Index színvonalasabb dolgokat is előtérbe rak.

Bár szerintem így is a legjobb média magyarhonban, nem nyalni akarok, csak simán igénytelen vagyok.

Mindenesetre hajrá, ezt is szétküldöm.

Horasz · http://horasz.blog.hu 2008.11.16. 22:15:30

Koszi szepen az cikket:) Gyeremekkorom nagyon szep emleke ez a sorozat, koszonom hogy kicsit beavattok a kulisszatitkokba.

H.

Doks 2008.11.16. 22:44:18

Én is köszönöm a cikket, tényleg jó egy kicsit olvasni a háttérről. Jó lenne a Kilimandzsáró-filmet is megnézni.
Volt még egy pár nagyszerű sorozat, az Európa kék szalagja, a Duna, és még egy, amelyiknek nem emlékszem a pontos címére, talán Nap nyomában, vagy hasonló...
A sok ótvar celeb-genny helyett lenne mit vetíteni...

tocsi 2008.11.16. 23:02:20

Igen, gratula, hogy tudtok ilyen témával is foglalkozni ill. felrakni!!! Több ilyet kéne kéremszépen:)! Komolyan!
TúrástermészetvédősnéprajzosKéktúrásszépmagyartájast!
Jó látni, olvasni, hogy mennyire sokan szeretik a természetet és a SOROZATOT!

A filmes 5let nem rossz, igaz elég vegyes lenne a "filmeknek" a minősége, de talán ez lenne a legkisebb gond:)
Én benne lennék egy ilyen dologban, van kamerám(csak egy kis minidv) állvány, ennél több nem nem is kell, amúgy is fotózom. Talán meglátnám én is azokat a szépségeket, csodákat amit a stáb alkotott, felvett!
Ez az Otthonunk a Hazánk!Védjük meg minden rossztól, amennyire lehet!
Fotózni és filmezni a Magyar hon szépségeit, ez a legjobb reklám! Felfedezni újra.

Mangocsatni 2008.11.16. 23:04:42

Azt mar mondta valaki, hogy a kiralyi honlapjan fent van? A minoseg olyan, amilyen, de gyors nosztalgiazasra igy is jo

csillagház 2008.11.16. 23:17:14

Csodálatos filmsorozat volt, ragyogó stáb készítette! Ma is készülnek magyar tájakon, magyar védett növényekről, állatokról, tájakról természetfilmek, de ezeket már évekkel ezelőtt is nyáron, délután 4-kor vetítették! És nem a kereskedelmi tévék. 2006 óta már ez sincs. Miért?! Bezzeg van pénz ilyen Celeb marhaságokra, erre mondták ki, hogy NINCS RÁ IGÉNY? Nekem pl. a Celeb-szerűségekre, Győzikére, Frei Afrikájára NINCS IGÉNYEM. Rengeteg ilyen film van készen, vetitsék le ezeket!

Tompy7 2008.11.16. 23:17:37

Ez valóban egy csodálatos sorozat, nemigen készült hozzá fogható azóta sem. És jó látni, hogy azért még vannak jónéhányan, akik kellőképpen értékelik. :)

csillagház 2008.11.16. 23:21:02

Készültek és ma is készülnek védett növényes, tájas, állatos filmek Magyarországon, de ezeket nem vetítik a tévék! Miért? Időnként dijazzák, de csak szűk körben ismertek. Pedig igenis léteznek, készülnek, állítólag nincs rá igény...

Kósza szellem 2008.11.16. 23:22:18

Örülök, hogy készítítek ezt a visszatekintést. Így módóm nyílik ezúton megköszönni az alkotóknak ezt a sorozatot. Gyerekkoromban túrúztam pár évig, de csak úgy osztálytársakkal erre arra. Aztán vagy 20 évis semmi ilyesmi, inkább a modernkori csodák: bulik, diszkók, külföldi utazások.
Aztán 3 éve gyerekkormom után megint láttam valahol a filmet, és elhatároztam, hogy végig járom a Kéket. Hollóházától megyünk folyamatosan, amikor van időnk rá, mindig onnan folytatva ahol előző hétvégén, vagy hónapban befejeztük. Nem megy gyorsan, 1,5 év után most járunk kb. félúton. Nagyon szép tájkon járunk, hol nyáron, hol télen. El nem képzeltem volna, hogy ennyire lakatlan vidékek is vannak még ebben a kis országban. Van hogy embert csak reggel és este látunk, mert az induló és érkező pont között még falu sincs.

Mindenkinek ajánlani tudom csak, hogy próbáljon ki egy két szakaszt (kezdésnek pl. Börzsöny ideális), vagy menjen végig a túrán, vagy akár a Kék körön.

Még egyszer köszönöm, részemről azt tdom mondani, megérte munkájuk a fáradságot :)

csillagház 2008.11.16. 23:37:52

Érdemes lenne összehasonlítani, mi változott azóta? vajon hány kártyavár épületekből álló "lakópark" terpeszkedik a szántók, gyümölcsösök helyén? Hol tartanak még állatokat? Hány mocsár, láp, kaszálórét helyén van büzlő, zajos autópálya? És hány helyen lopták el azóta az erdőt? Mi maradt meg és mi lett az enyészeté?

ódri 2008.11.16. 23:43:48

Én is szerettem. Állt az idő, semmi rohanás. A Sinkó hangja további hozzáadott érték.
Mindig elájulok a profi szervezéstől: milyen egyszerűnek tűnik, elindulnak páran hátizsákkal és tessék, több éves előkészítő munka volt mögötte.
Lehet így kéne végigmenni a kéktúrán, egy levegővel, nem hétvégi rohamokban, hanem kényelmesen, 3 hónap alatt. Annyira jó kiszakadni innen a városból, Bp-ről.

SzuperKiraly 2008.11.16. 23:45:12

Anno 10X ennyi volt. De akkor ideje beszereznem!

Jedlik 2008.11.16. 23:48:27

Gyerekkoromban ment a sorozat, gondolom akkor már többedik, ismétlése, és emlékszem, nagyon idegesített a főcímzene, és főleg emiatt sohasem néztem, nem kötött le, nem is értettem mi ez. Aztán mire 16-18 évesen végiggyalogoltam az egész Kék túrát függetlenül a filmtől, nagyjából akkoriban ismételték újra a sorozatot, és akkor már nagyon lelkesen néztem, hogy a személyes élményekhez képest mi változott és mi ugyanolyan. Azóta így harminc körül bármelyik adón látom, mindig nagy élvezettel nézem, és tervezgetem, hogy végiggyalogolom mégegyszer, majd egyszer. :)

mandro 2008.11.16. 23:53:12

Nekem is nagy élmény ez a sorozat, pedig láttam egy párszor, de mindig jó megnézni újra és újra. Örömmel látom Sáfrány József (Safi) kibontakozását, nem akármilyen előd útját követve, ma már "öreg" mesterként megannyi remek természetfilm megalkotóját feltűnni fiatal kezdőként.

Vader nagyúr 2008.11.16. 23:56:49

Mifelénk azt mondják az ilyen műsorra: well done. És így is van.

zoomface · http://zoomface.wordpress.com/ 2008.11.16. 23:56:52

Aki hianyat erzi, az megnezheti a meglehetosen vagott verziot az MTV.hu - videotaran, azthiszem filmek, vagy sorozatok menu alatt talalhato, de fent van.
Megjegyzem, erosen vagott verzio, gondolom a "meret" miatt.

WineSongAceHorse 2008.11.17. 00:13:55

Köszönet a posztért! Alapmű, máig fülemben cseng a főcímdal. (Ideiglenesen) Külföldre szakadt hazánkfia lévén, rögtön elhatároztam, hogy megrendelem a DVD-ket. Két helyen próbálkozatam, egyik sem postáz külföldi címre. Az egyik fentebbi kommentben reklámozott oldalon pedig -jóllehet az előzetes listán még megvan- az online dvd-rendelés listáján már nem található. Elkeserítő...

Péter [PSP] (törölt) 2008.11.17. 00:16:10

Nagyon jó írás, várom a folytatást!

Kezdjétek el ti is!

kektura.eu/

xyxyz 2008.11.17. 00:36:46

Hát bizony ilyenek kellenének ma is a tv-be, de sajnos az a rendszer nem jön egyhamar vissza, amelyikben a politikusok szórakozása lélekemelő következményekkel járt, és ás az emberek épülésére, hasznára szolgált.
De legyünk ptimisták, talán egyszer majdcsak visszajön az a mentalitás, ami a Kádár idején létezett, és akkor majd nekünk, rabszolgáknak is megint jobb lesz a sorunk.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2008.11.17. 03:16:19

Milyen jó is visszanézni és érezni gyermekkorom hangulatát. Minden színe, képe, a visszafogott, kulturált hanghordozás, dialógusok vizzahozzák a szép gyermekkort.

Érzem az illatokat, ha nézem.

Parasite 2008.11.17. 05:01:55

készült még egy hasonló sorozat, abban a dunán hajóznak végig, ha jóltudom. és miről szólt a "második rész" megint másfélmillió lépés mo-n, ha jól emlékszem :/

Prinzessin Erbsen (törölt) 2008.11.17. 06:40:59

Kekturazom, igy ez alapmü, jo összehasonlitani, hogy mi valtozott.

Jo lenne egy uj film, ahol össze lehetene vagni a regivel, hogy mi van meg meg, mi valtozott.

Ez felbecsülhetetlen ertek, sokkal jobb mintha a Kilimandzsarora es mas helyekröl keszült filmek, mert ide bar ki barmikor kimehet.

Nezzük a filmet, neha felkialtok hangosan: na emlekszel, itt kavartunk el, itt mi is megalltunk, na ez mar nincs meg, ez meg van de atepitettek.

Egyebkent a deli kek, a Rockernbauer kek is erdemes lenne egy felvetelre. Különös tekintettel Zengövarkonyra, ahol a halas utokor rendszeresen zarandokol a Rockenbauer Pal sirjahoz

Linkas 2008.11.17. 06:50:36

Ezelött 30 évvel az iskolám tanárával, Krekács Károllyal és egy nagyon jó kis csapattal, szinte az egész útvonalat bejártuk.Hajdani iskolámat amely évtizedeken keresztül toronymagasan nyerte a túra bajnokságokat és rendkívűl összetartó közösséget nevelt,mára megszüntették, mert kelett a hely valamilyen fontos elvtásnak. A hely és sajnos a szellemisége, az elitista Petrikkel való osszevonással megszünt. Emléked velünk lessz örökké és a szép éveket senki nem veheti már el tőlünk.
Ég veled Irinyi János Vegyipari Szakközépiskola!

Kazimír 2008.11.17. 07:47:57

A kedvenc dokumentum-természet-utifilmem!
Bármikor szívesen megnézem. Két éve kezdtük el bejárni, s ha a túratársam egészsége engedi, folytatjuk, végigjárjuk. Nagyon nagy élményekkel gazdagodtam út közben, és elkezdtem felfedezni az országot, ahol élek. Mindenkinek bátran ajánlom, teherbírásának megfelelő méretű szakaszokban!
Köszönet és tisztelet a sorozat alkotóinak!

Zsirparaszt/színesfémérdekelt megélhetési buckalak 2008.11.17. 08:13:28

Tetszett az írás, a film is zseniális, de mit keres a commenten?
Nem kötözködés, csak nem értem.

Berix 2008.11.17. 08:24:40

Nagy kedvenc nálunk is! Külön köszönet, hogy foglalkozik vele a comment, még több ilyen színvonalas cikket.

El Senor de los acuáticos 2008.11.17. 08:35:09

Csatlakozom az előttem szólókhoz. A magyar természetfilm készítés egyik legnagyobb etalonja. A MOKÉP-nél 750Ft/dvd.

Ványa bácsi 2008.11.17. 09:05:16

Én csak azt nem értem, hogyan lehettek olyan figyelmetlenek az elvtársak, hogy ez a sorozat adásba mehetett. Hiszen ez lázadás az ő összes hazugságuk ellen.

Arról még szívesen olvasnék, hogy milyen volt a párt reakciója.

DArchAngel 2008.11.17. 09:11:34

Kölyökkoromban láttam, többször is. Azt hiszem, hogy többek között ezért szeretek annyira túrázni.
Nagyon jól megszerkesztett műsor volt, amiről messziről sütött, hogy szívvel lélekkel csinálták.

Köszönöm mindenkinek, aki készítette, és örülök neki, hogy ilyen sok emberhez eljutott az üzenete.

pat bateman 2008.11.17. 09:38:45

tetszik, hogy felhoztátok ezt a témát. gyermekkori kedvencem volt ez a sorozat. valamikor tavaly adták újra, jópárat meg is néztem - illetve felvettem - belőlük. bár volt néhány részben pár avittnak tűnt momentum / jelenet, de összességében tetszettek, megvolt a maguk bájos hangulata... azóta fel is merült bennem, hogy akár újra megcsinálhatnák ezt a túrát. persze szigorúan hozzáértő emberekkel, nem holmi bulvár-huszárokkal. gondolom pénz az kellene hozzá dögivel!:(
érdekes lenne megnézni, hogy az első túra óta mi változott. simán be lehetne vágni részleteket az eredeti sorozatból, sz'al szerintem lehet fantázia a dologban...

Czigler Zsolt 2008.11.17. 09:41:48

Köszönet a sorozatért.13 éves voltam és azonnal megváltoztatta az életemet.Túrázni,kerékpártúrázni kezdtünk,17 évesen végigjártuk mi is a Nagy Kéket",télen a Bükkben barlanglaktunk,olykor egy hétig,és mái napig ez a szenvedélyem.Rengeteget kaptam ettől és mindennek a kezdete a Másfélmillió... volt.
Persze,vagy egy tucatszor láttam már és most,hogy olvasok róla,azonnal mehetnékem támad.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2008.11.17. 09:45:38

Tavasszal, a születésnapomra megkaptam a DVD-ket a feleségemtől. Az egyik esős hétvégén, amikor már kezdtem unni a Mazsolát, a Kockásfülű nyulat és a Frakkot, közöltem a lányaimmal (3,5 illetve 2 évesek voltak akkor), hogy sajnálom, de most én tévézek, és betettem az első lemezt. A nagyobbik lányom teljesen rákattant, ettől persze a kisebbik is, úgyhogy azóta vagy nyolcvanszor láttam a görög katolikus misét és a sajtkészítést a Csereháton. :-) Az is félelmetes, hogy mennyire "lejön" nekik a hangulata: amikor az Esztramos elpusztított kincseiről beszélnek, egy elég zaklatott, modern zene megy alatta. Teljesen értették, hogy itt most valami nem jó, és az nem a barlang, elvégre máshol a barlang szép, és megnyugtató. Volt olyan rész, amit ők előbb láttak, mint én, mert az anyjuknál kikövetelték a folytatást, miközben én dolgoztam.
Szerintem ennél nagyobb dicséretet nem nagyon kaphat egy film, hogy 30 évvel később, a mai pörgős világban szocializálódott gyerekek is élvezik ezeket a lassú, nyugodt, szép képeket.

sitkeiszabi · http://siti.blog.hu 2008.11.17. 09:55:06

Kedves WineSongAceHorse:

Valóban van valami gond most az online rendeléssel. Próbáljuk helyrehozni a dolgot.
Ha valóban szeretnél rendelni, írj kérlek az info@termeszetfilm.hu -ra.
Természetesen külföldre is megoldható a postázás.

Üdv,
Sitkei Szabolcs
www.termeszetfilm.hu

Czigler Zsolt 2008.11.17. 09:59:54

Pat Bateman:
iszonytosan megváltozott minden,ez természetes,de főleg a hangulat,és ez nagy baj,valószínüleg tönkrevágná a filmet. Boldogkőváralján már inkább a faji szembenállásról kellene tudósítani,mint a hagyományos teknővájásról,a Csereháti nyomort már nem lehet nem lefilmezni,az Ózd környékéről eltünt erdőket nem lehet odamontírozni,és így tovább.
A Bükk közepén,a Bálványon egy régi túrista ház állt akkor,ma hatalmas síkomplexum /ahhoz képest/,az erdei utakon nem jött szembe terepjáróval az erdész és kvaddal a keménylegény és emiatt símán belesétálhattam mufloncsordába,szarvasünők csapatába...
Megmutatni ma is nagyon kéne,de valszeg már más ezsközt kellene választani.

Misi 2008.11.17. 10:26:04

Sajnos azért nem lehetne újra csinálni ezt a jó sorozatot mert nincs benne SMS, Celeb, és leginkább igény:(...
Sajnos kevés embert ragasztana a TVhez 1 ilyen minőségű műsor:(
Én nagyon szerettem, 1 időben nyáron délelőtt újra adták.

na_most_akkor 2008.11.17. 10:30:10

Kicsit öreg vagyok már ahhoz, hogy végig hátizsákoljam az országot, de amikor utoljára láttam a sorozat jó néhány darabját, többnyire felírtam, hogy egy-egy hétvégén hova érdemes elmenni.
Sajnos, néha AZT már nem találtuk meg, amit a filmen láttunk ...

kispufi 2008.11.17. 10:30:29

Csokis, örömmel olvasom ám, amit írsz, nálunk is hasonlóképp csapódott le a film.
Amit még jó, hogy megemlítesz: a zene. Piszkosul eltalálták minden tájegység vagy jelenet csak rá heyre vagy hangulatra - jellemző zenei aláfestését.

pat bateman 2008.11.17. 10:32:37

orv:
szerintem is óriási lenne a kontraszt. s ezt igen jól meg lehetne / kellene mutatni. persze nem az ertéelklupon futó XXI. század szerű szenzációhajhász hangnemben. mondjuk nem is a Ráday Mihály féle "Unokáink sem fogják látni" stílusra gondolok, valahol meg kellene találni az objektív "arany középutat"...

VOGAben 2008.11.17. 10:37:11

Én a második ismétlését láthattam kb. 86-87-ben. Vasárnap délelőttönként a szőnyegen ülve. Most, így harmincon túl megindított ez a cikk. Az ismétléseket is láttam és a második sorozatot is. Remélem a dvd elérhető lesz Karácsony előtt.
Azért manapság amikor a felszerelések már nem kilókban hanem dekában mérhetőek, sokkal komfortosabb lenne egy ilyen forgatás. Jó dolog a Főtér az m1 től, de a Másfélmillió lépés újrajárása megérne pár tízmilliót. Sőt, ha lennének hasonlóan gondolkodó stábtagok mint az "öregek", bizony kevésből is meg lehetne csinálni. Az Európa kékszalagját is csak ajánlani tudom.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2008.11.17. 11:03:48

Még egyszer, mert sokan sóhajtoznak:

A Másfémillió újrajárása megtörtént. Éppen Peták István vitte végig újra a túrát és rendezte a filmet. A címe Szent-István vándorlás. Kapható dvd-n, benne vannak a régi részek is. 2000ben forgatták.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2008.11.17. 11:04:35

Kicsit talán OFF, és főleg nagyon laikus hozzászólás lesz (mérnök vagyok, nulla szociológiai, vagy közgazdász végzettséggel), de kikívánkozik belőlem.
Sokan panaszkodnak itt a megváltozott világ miatt, de ha elszakadunk a könnyes-bús romantikázástól, akkor tegye fel a kezét, aki:
- szeretne olyan faluban lakni, ahová csak földes bekötőút vezet, ezért a Volán sem megy be;
- aki képes lenne "megfótoztatni" a fazekát, ahelyett, hogy kidobná a 'csába, és venne egy új, rozsdamenteset, vagy előrelátóan megdrótoztatná a frissen vett cseréptálat;
- aki önként és dalolva beadna 10%-ot a leadózott fizetéséből valami segélyalapba, hogy a kapun belüli "téblábolással" megoldható legyen a képzetlen munkaerő teljes foglalkoztatottsága;
- aki napi szinten (nem csak az évi két hét "falusiast jáccó" kapolcsozás alatt) szívesen világítana petróval.
Ezek a "romantikus" dolgok tűntek el az elmúlt 30 évben, és ezzel együtt persze sok szép és hasznos dolog is. De ha megjön "Józsi a robogó úthengerrel" (aki még emlékszik rá :-) ), és megépül az a fránya betonút, akkor az emberek arra indulnak rajta, ahol jobban fizetnek, ahol könnyebb az élet. Mára jellemző módon kétféle ember él tanyán, vagy az isten háta mögötti zsákfaluban: Aki olyan szegény, hogy nem mehet máshová, vagy aki olyan gazdag, hogy nem kell naponta dolgozni járnia, és saját aggregátotrral pörgeti a plazmatévét a "kis bungijában".
Amelyik falu erre a változásra rá tudott mozdulni, az ma sikeresnek, frissen épült, vagy felújított, értelmiségiek nyaralójaként, vagy négy napraforgós falusi vendégházként funkcionáló műparasztházai vannak, és a polgármester közpénzből locsoltatja az utcai muskátlikat.
Amelyik nem, ott "feldúsulnak" az alulképzett, cigánymód elő (ez nem bőrszín, hanem élet- és viselkedésmód kérdése, vö.: "szőke cigány") emberek, nincs iskola és közbiztonság, elértéktelenednek az ingatlanjai, kiesik a turista célpontok közül, és ezzel belekerül egy lefelé menő spirálba. Ezek a falvak lassan felszámolják magukat, elnéptelenednek, megszűnnek, közigazgatás nélküli nyomortelepekké alakulnak.
Nem tudom, mi a megoldás, de -szerintem- ez van. A Másfélmillió... egy korkép, nagyon fontos dokumentum, de nem egy eltűnt világ idilli állapotát mutatja, hanem egy bő százéves folyamat szinte legvégét.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2008.11.17. 11:06:45

Ja, és valaki itt bedobta, hogy a Dunáról is volt hasonló film.
Valóban: Európa kék szalagja a Duna címmel ucsak 200ben..
Ezt meg Gyenes Károly vitte és rendezte.

www.port.hu/europa_kek_szalagja,_a_duna_europa_kek_szalagja,_a_duna/pls/fi/films.film_page?i_film_id=43205&i_city_id=3372&i_county_id=-1&i_where=2

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2008.11.17. 11:10:55

Csokis / Hát ez tényleg elég földhözragadtra (kicsit aszfaltos/ Eu támogatósra) sikeredett. :o)

Csokis · http://csokis.blog.hu 2008.11.17. 11:22:45

Arra, de most mit csináljak? Sosem voltam az a flaszteron lelkesedős - tarisznyás - alföldi papucsos - bölcsész típus. :-)

kispufi 2008.11.17. 11:41:14

Csokis, nagyvonalakban egyet tudok érteni veled, de az ördög a részletekben lakik. Mert azért a falu mezőgazdaságának leépülése, az eltűnt háziállatok, haszonnövények mind Mo. leépüléséről is beszélnek, pl. a töknagyságú, vízizű Tesco-gazdaságos paradicsomokról - s akkor még nem is szóltam a vállalti kulcsos- és turistaházakról, mert azok elképzelhető sorsa túlmutat a nagy marha fejlődésen, azt hiszem... Nem beszélve a vállalati kultúrfelelősről, aki - épp tegnap néztem - a Hévíz melletti Egregy templomát mutatta be, művészettörténész szemmel (termelő cégről, magyar iparról szót sem ejtve...). Aminek - ilyen embereknek, funkcióknak - persze nincs semmiféle kókajánosi értelemben vett forintosítható haszna, na de hát nem is erről, sőt, pont ennek ellenkezőjéről szól ez a sorozat, ez a poszt, ez a kommentdömping.

Czigler Zsolt 2008.11.17. 11:45:12

Csokis:-...én sem.
Amit leírsz,az egy vonal mentén zajló események lehetséges sora,A-bó B-be tart,azonban itt sokkal többrétü változásról van szó,érinti az egész abc-t,az összes lehetséges kapcsolatot.
Én pl. arra utaltam,hogy jelentős térségek egész egyszerűen nem megtúrázhatók,mivel nem biztonságosak.Ilyen helyekre évente eltévedek másod magammal,de szigorúan kerékpárral átutazva,mert nem gondolom,hogy velem kéne statuálni a példát,hogyan is fosztódik ki a bárki,ha nem jó helyen jár.
A helyek hangulatában megtörtént változást már jobban lehetne dokumentálni,és szó sincs olyasmiről,hogy a petrós tanya az igazi tanya,meg ilyesmik,de pl. a Bükki Barlangszállás nevü sziklaüreghez ma már nem csak az jut el,akár bulizás céljából,akár túrázva,aki előbb legyalogol 15km.-t,nem kevés szinttel,hanem az is akinek van egy akármilyen terepmotorja és egy jókorát akar duhajkodni a természetben.Az eredmény pedig elégetett priccsek,szeméthegyek,poénos szénrajzok a szereplők neveivel:itt b...-m meg Icát,stb,míg annó volt rendszeresülve fazék,kályha,ha valami tönkrement ,azt megjavították a látogatók,hagytak tüzifát a következöknek,ilyesmi.Mi napokra ott hagytuk a felszerelés egy részét többször és nem tünt el soha semmi.
Na ilyen változások azok,amik átjöhetnek az új filmen és művivé is tehetikazt,ha ezeket nem,csak a szépet akarnánk bemutatni.

Lucián 2008.11.17. 13:39:25

Én is nagyon szeretem ezt a sorozatot, bár nem ettől kaptam kedvet a túrázáshoz.
Negyven éve is jártam a kéket és mostanában is előfordulunk rajta és más jelzéseken is időnként...
Számomra a legnagyobb változás a sok bekerített erdő.
Talán ez a Gerecsében a legzavaróbb, ahol nem ritkán két kerítés között vezetnek az ösvények és van ahol a kerítés létra nélkül elnyeli a jelzést.
Elég sok helyen hiányosak a jelzések mostanában is.
Két éve megdöbbentem azon, hogy a Pilisben mennyire elhanyagolt a János forrás környéke és Kőhegyen a túrístaház.
Régen azon bosszankodtunk, hogy nem volt kilátó a Csóványoson és a Gerecsén, ma azon, hogy alul ki va írva, hogy életveszélyesek!
Változatlanul sok a lerakott szemét az erdőkben.
Viszont végre jók a térképek és hódít a GPS.
Az öröm, hogy most is legalább annyian szeretik a túrautakat járni, mint régen.
Én így látom a változásokat.
Teenagerkori barátom Tarisznya szerepel a sorozatban. Több mint 30 éve nem láttam.
Most a cikk kapcsán kerestem róla egy képet a neten. Ő is pocakos lett. Ezek ám a nagy változások!

Csokis · http://csokis.blog.hu 2008.11.17. 13:45:48

Re: Lucián 2008.11.17. 13:39:25
Van egy jó hírem: Kő-hegyen teljes gőzzel üzemel a ház. Ősz elején voltunk ott egy barátommal, ittunk egy sört, és megkérdeztük a lehetőségeket. Hideg sör, meleg kaja, szállás, fürdés esővízzel, ivóvizet kannában hordanak fel. Mi ugyan nem ott aludtunk (túra elején is voltunk még, meg kinézett esőházunk volt éjszakára), de nagyon szimpatikusak voltak az üzemeltetők. Még a neten is fent vannak: kohegyihaz.hu/

Lucián 2008.11.17. 15:43:28

Re: Csokis
Két évvel ezelőtt is szimpatikus társaság üzemeltette a kőhegyi házat. Azzal semmi bajom sem volt. Lehet, hogy most is ők vannak...
Viszont a ház előtt volt néhány az elhanyagolástól félig összedőlt asztal és pad. Néhány szöggel megelőzhető és javítható is lett volna a kinti szeméttárolók állapota is. A kinti WC-k
használata is lelkierőt követelt...
Ezek után nem is mertem arra gondolni, mi lehet a konyhában...

csiszi 2008.11.17. 15:48:35

A cikket és a kommenteket olvasva eszembe jutott valami. Írták többen is, hogy milyen romantikus és szép valahol a senki földjén (bár ilyen ugye nincs, a terület biztosan valakié) felébredni a sátorban.

Ha jól tudom, Magyarországon sátrazni kizárólag kijelölt campingben lehetséges, mindenhol máshol illegális. Így egy egyszeri ember ha akarná se tudná lemásolni a túrát, nem? Önkormányzatok, sok esetben pedig a honvédség a tulajdonos (annak ellenére, hogy itt semmiféle gyakorlatozás vagy lőtér nincs - valahol azt hallottam, hogy azért vannak hatalmas területek honvédségi kezelésben, mert anno a párttitkárok így biztosították maguknak a vadászterületeket).

Csokis · http://csokis.blog.hu 2008.11.17. 16:01:28

Re: csiszi ·2008.11.17. 15:48:35
Rosszul tudod. Épp a vándortúrázás miatt egy-egy éjszakát bárhol maradhatsz, kivéve a nemzeti parkok területét és a TVT-eket. De ha kimész az erdő szélére, ahol már a falu kezdődik, ott egy éjszakát nyugodtan eltölthetsz. Belátom, hogy ez például a Bükkön való áthaladást nehezíti (ott ugye nem nagyon van falu), de legfeljebb oda kell tervezni a turistaházas szállást. (Azért ilyenek még mindig vannak, sőt a mai falvakban jóval több, és jóval színvonalasabb szállás van, mint 20-30 éve.)

grafitember 2008.11.17. 19:28:44

Hello, hol a cikk második része? Várjuk!

kiricsizoltan · http://comment.blog.hu/ 2008.11.17. 22:04:58

szia! ha minden igaz, akkor éjféltől lesz kint az index címlapon.

kispufi 2008.11.18. 09:31:52

jelentem, egyelőre még nagyon nincs, így de. fél tíz tájékában....

Zoli_68 2008.11.18. 09:40:50

azt nem írta, hogy melyik éjféltől...

NickNickNick · http://nemzetiagyhalal.blog.hu/ 2008.11.18. 18:07:40

éjjen !!! végre egy rendes cikk az indexen. nem lehetne mindig ilyet ahelyett, hogy "Egres Katinka terhesen vetkőzött egy kicsit" ... ?????

mcchip 2010.02.11. 17:33:17

Az ismétlés mellett szerencsére elérhető az mtv videotár oldalán is. ( már a teljes verzió) Így bármikor megnézhető.

Igen, tényleg érdemes volna újraforgatni, a költségvetése sem lenne nagy, ráadásul most itt a HD technika is!

Yoss 2011.04.10. 21:07:29

Nem lehet azt már újra forgatni. Egy újat le lehet forgatni, érdemes is lenne, de az akkori életet már senki vissza nem hozza. Nagy kár érte. Azok az emberek, települések, akár gyárak is. Már nincsenek többé..

pali_proli 2011.07.31. 11:41:02

Valamelyik csatornán ismétlik, én meg idekeveredtem nosztalgiázni, és most látom, hogy
napra pontosan 32 éve indult a túra. Csodálatos...

Egon Krenz 2014.08.16. 17:04:19

@sporttárs: Nagyon szép gondolatok. :)
süti beállítások módosítása