Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell írni. 

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Friss a Hogyvolton

Nincs megjeleníthető elem

Média és mozi az Indexen

Nincs megjeleníthető elem

Kulcsszavak

24 (312) a&e (133) abc (1958) ajánló (1699) amazon (112) amc (913) animációs (109) atv (217) axn (531) baki (261) barátok közt (144) baromság (130) bbc (403) beharangozó (281) beszól (314) blikk (338) bors (267) botrány (320) breaking (124) breaking bad (233) brit (512) bsg (258) bulvár (995) cbs (1865) celeb (108) cinemax (706) comedy central (518) cool (358) csaj (177) csi (159) cw (882) dexter (237) díj (247) discovery (249) discovery channel (111) doku (127) duna ii autonómia (111) duna televízió (1212) duna tv (169) dvd (302) előzetes (123) emmy (189) f/x (450) film (598) filmmúzeum (903) film (338) fnl (132) foci (171) fox (2048) fringe (163) fx (394) glee (227) grace klinika (173) gyász (206) hbo (2971) HBO (107) hbo2 (313) hbo comedy (125) himym (154) hír (2037) híradó (126) hírek (288) hírtv (126) history channel (116) homeland (123) horror (150) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (540) internet (484) itv (122) játék (146) jóban rosszban (119) kasza (229) kép (798) köztévé (140) kritika (618) lapszemle (169) lifetime (152) lista (178) lost (498) lóvé (164) lovetta (140) m1 (1692) m2 (991) mad men (109) magyar rádió (119) médiaipar (389) mgm (230) mokka (142) mtv (1149) mtva (264) nbc (2137) netflix (376) nézettség (1355) office (195) ortt (159) per (208) pilot (1034) pletyka (325) politika (310) premier (135) promó (268) rádió (341) reality (1934) reklám (323) remake (225) retró (287) rtl (635) rtl ii (146) rtl klub (2212) sajtóközlemény (116) sci-fi (158) scifi (207) sci fi (533) showtime (794) simpsons (115) sitcom (882) snl (276) soa (189) sorozat (11642) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (169) spinoff (114) spoiler (343) sport (320) sport1 (148) starz (214) survivor (218) syfy (382) szereposztás (1224) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (387) tbbt (233) tehetségkutató (228) tények (119) tévé (136) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (182) trónok harca (758) true blood (215) tv (16483) tv2 (3194) tv6 (103) tv paprika (142) twd (307) twitter (119) újság (311) upfronts (107) usa network (316) való világ (100) vélemény (212) vetélkedő (301) viasat (551) viasat3 (647) viasat history (101) vicces (698) videó (3079) x-faktor (186) x faktor (111) youtube (240) zene (213) zone europa (356) Címkefelhő

Breaking: sorozat készül a Katedrálisból

Középkori mini

2008. április 03. 11:00 sixx 61 komment

Ejött végre az a pillanat, amire úgy 17 éve várok: megfilmesítik Ken Follett Katedrális című monumentális regényét, amit 21 évesen szinte két nap alatt elolvastam, mert annyira magával ragadott a romantikus kalandregény, és rohadtul sajnáltam, hogy vége lett, amikor vörös szemekkel letettem a könyvet valamikor hajnalban. (Mostanában fejeztem be a második részt is, ami hasonlóan jóra, habár kissé önismétlőre sikeredett, ettől függetlenül csak ajánlani tudom mindenkinek.) A könyvből mellesleg már készült egy társasjáték-verzió is, ami 2007-ben az Év német játéka címet is elnyerte, jelentsen is ez bármit, ugye. Itt található bővebb infó a táblás játékról.

A sorozatverzióról annyit lehet tudni, hogy a mostanában miniszériák iránt nagyon érdeklődő Tony Scott - Sir Ridley Scott testvérpár fogja készíteni, azok, akik a Cég és a nemsokára bemutatásra kerülő Androméda törzs új feldolgozásáért is feleltek. A munkálatok már most megkezdődnek, mert Cannes-ban hamarosan nyitja kapuit a MIPTV nevű tévévásár, ahol minden bizonnyal már valami kézzelfoghatót (forgatókönyvvázlat, pár szereplő) is fel akarnak vonultatni.

A Scott-tesók Scott Free nevű cégének képviselője szerint nem Follett fogja írni a forgatókönyvet, de az alkotói folyamatba beleszólási joga van, így tanácsokkal segítheti az írók munkáját, akik közül a vezető forgatókönyvíróval már előrehaladott tárgyalásokat folytatnak - olyan személyről van szó, akivel már korábban is dolgoztak (Ken Nolan?) A költségvetést a Tudorshoz hasonlóra tervezik, azaz epizódonként 2 millió dollárra lövik be, ami nem rossz, viszont nagyon sok külső felvételt és látványos tömegjeleneteket nem biztos, hogy lehetővé tesz - de ne szóljunk bele a Scottok munkájába: a Mennyei királyságban a csatajelenetek legalább jól meg voltak csinálva. Nyolc epizódra tervezik a történetet, amibe valóban beleférhet a nagyívű történet, de azt se bánnánk, ha a végén 13 lenne belőle. A forgatást még idén el akarják kezdeni, valahol Európában.

Címkék: tv sorozat breaking

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Richárd · http://probadolog.blog.hu 2008.04.03. 11:04:58

Katedrális sorozat? Nagyon jólhangzik!
Már előre várom, mert ez az egyik kedvenc könyvem, amit többször is elolvasstam.

Köszi az infót a második részről!

Ja és az Androméda törzsre is kíváncsi vagyok. Érdekes volt az a régi film, meg hát amúgy is nehéz Crichton könyveit jól feldolgozni...

madz 2008.04.03. 11:23:11

nekem nem tetszett a könyv. ez gáz? bár lehet, hogy csak a fordítása szar.

sixx · http://comment.blog.hu 2008.04.03. 11:23:55

én angolul olvastam mindkettőt, nem tudok a magyar fordításról nyilatkozni.

winnie 2008.04.03. 11:29:16

a társasjáték alap.

2008.04.03. 11:32:20

Én anno egy este-éjszaka alatt nyírtam ki a könyvet, magyarul és tetszett. A fordításra nem emlékszem, mert rég volt, de arra sem, hogy zavart volna. Viszont, érdekes, hogy tegnap este kerestem elő a könyvespolcról, mert eszembe jutott valamiért, és elgondolkodtam, miért is nem olvastam el újra annyi év alatt?
A sorozat miatt az egyik szemem sír, a másik nevet, mert egyrészt kíváncsi vagyok rá nagyon, de másrészt az igazán kedvelt könyveimből soha nem készül olyan filmes változat, ami megfelelne a saját fantáziámnak.
Ami hasonló élmény volt könyvben pl. a Gyűrűk ura (egy-egy éjszaka alatt egy-egy rész, mert ennyi időre kaptam kölcsön, és akkor még nem lehetett ám kapni), de a filmnek csak az első részét láttam, és azon annyira kiakadtam, hogy a többi kettő már nem is kellett...

marcona 2008.04.03. 11:37:32

Én is magyarul olvastam (s angolul nem), s tetszett. Kicsit fura a második résznél, h Philip az Philip és nem Fülöp, de végül is annak is megvolt a logikája, h anno köznépi neveket lefordították, nemesekét (pl. William) nem.

sarasvati / sütifej (törölt) 2008.04.03. 11:38:27

Katedrális kedvenc...de filmet csinálni belőle?
remélem nem fogják elszúrni..

Roltii 2008.04.03. 11:54:41

én tegnap fejeztem be a másodikat magyarul, szerintem is qrva jó mind2, örök kedvencek. Viszont félek tőle, hogy vásznon viszontlátni esetleg csalódás lesz

Sütemény1975 2008.04.03. 11:55:50

YES!!

90-ben, 15 évesen olvastam először és azóta kb. 5-6 alkalommal. furcsálottam is, hogy eddig senki sem akarta megfilmesíteni.
bízom a scott tesókban!

Kretusz 2008.04.03. 12:16:36

csak a cimet olvastam és azt hittem Harrison Fawcett Katedrálisából csinálnak filmet... kár hogy nem. az sokkal jobban tetszett könyvben

sixx · http://comment.blog.hu 2008.04.03. 12:20:37

a hollywoodreporter szerint scotték is 8 éven át küzdöttek a jogokért.

Szil-Ka 2008.04.03. 12:23:59

Ó igen ó igen ó igen ó igen!!!

jonnglenn 2008.04.03. 12:28:00

én meg lappul olvastam mindhármat és ezért nem tudok hozzászolni a magyarfordításhoz és az angol "fordításhoz " sem.

heki 2008.04.03. 12:31:41

sixx
ne má hogy tetszett ez a ponyva...
(Elnagyolt figurák végletes helyzetben, történelmietlen maszatolások stb Ráaadásul a könyv vége erősen elnagyolt. Szerette volna már befejezni, erősen érződik.)
Akinek tetszik a Katedrális az sikeres ember nem lehet.

Ámde tv-sorozatnak valóban megfelel.

Papabocs 2008.04.03. 12:36:38

Miért sorozat? Miért nem mozifilm? :)

sixx · http://comment.blog.hu 2008.04.03. 12:50:53

jonnglenn: bravó.
heki: igen, tetszett, habár a második résszel kapcslatban vannak fenntartásaim. ha nem tetszett, miért olvastad el? én általában abbahagyom a könyvet, ha szar, te nem?
papbocs: mert nem férne bele egy kétórás filmbe, csak nagyon elnagyoltan.

NocadLee · http://nocadlee.hu 2008.04.03. 12:50:55

A társasjáték-változat nagyon jó. :-)

sélli_ 2008.04.03. 12:54:29

Na ez egy NAGYON_JÓ_HÍR! Anno a könyvet egy nap alatt 'ledaráltam', nem bírtam letenni. A második részről még nem tudok nyilatkozni, de tervezem.
Ha olyan jól megcsinálják mint a Tudorst vagy a Rómát, akkor ZSÍRkréta lesz!!!

sejk 2008.04.03. 12:56:29

Ken Follett addig jo, amig nem jon egy szexjelenet. Akkor valami tortenik es atmegy pornoba. Emlekszem, a Katedralisban is volt valami, amikor a foszereplo kicsavo elkapja a csajt es valami 10 oldalon at elemzi, hogy akkor Janko oromrudja csak ugy meredezett meg Zsuzsi melle akkora volt, hogy szinte fajt. Amikor meg egymasba hatoltak, az meg aztan...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.04.03. 13:07:30

"Ejött végre az a pillanat, amire úgy 17 éve várok"

Szó szerint. Én gimis voltam, amikor először olvastam. Aztán még vagy négyszer. Pont mostanában gondoltam arra, hogy beszerzem a második részt, de előtte még újra leveszem a polcról az elsőt is, és elolvasom sokadszorra is.

A Scott testvérek alkották meg a Numb3rs-t is...

Athlay 2008.04.03. 13:21:37

Hát akinek a Fawcett féle Katedrális jobban tetszik... Az egy fércmű, kb olyan mint amikor egy 12 éves nekiáll scifit írni.

Össze sem vethető Follett könyvével, ami mestermű.

asztrov 2008.04.03. 13:31:27

Mi a baj azzal, amikor meredezik és belehatol....????

Hajnóczy-nál is meredezik és belehatol (a nagymamába), pedig ő aztán nem nevezhető ponyvaírónak. (A nagymama beszáll című novella).

Lehet, hogy átsiklottam felette és vki íta már, de a magyar fordítás sem volt szar. Ilyen írástechnikai difik voltak, szerkesztési sablonok, kissé elnagyolt jellemek de ezek sem vészesek, ráadásul csak akkor veszed észre, ha kötözködni akarsz, olyan erős a sztori.

Jó lesz a Scotték sorozata (amúgy is úgy gondolom, a jövő az igényes sorozatoké a mozifilmekkel ellenben), várom.

asztrov 2008.04.03. 13:36:42

Amúgy, amikor olvastam a Katedrálist, folyamatosan filmként pergett bennem a történet, s ez a sablonok, a filmes, mozaikszerű szerkesztésmód miatt van. Ezért is falja mindenki Follett mellett a Stephen King, Robin Cook, stb. könyveket, ugyanez az iskola. Balzac és Tolsztoj Leó felől nézve sekélyes, viszont pörög, mint az állat, tényleg, le sem bírod tenni. Vörös szemek, s egyebek.

madz 2008.04.03. 13:37:21

igenigen, kezdek már emlékezni, h mi volt a gondom. a szexjelenetek ényleg röhejesek voltaak, és nekem is valahogy az írástechnikával volt leginkább gondom.
sixx, én általában végigolvasok egy könyvet, ha már elkezdtem, egyrészt bölcsészszokás (vizsgán elég érdekes lett volna arra hivatkozni, hogy nem tetszett), másrészt így hozzá tudok szólni pl most, és nem kapom azt, hogy mit kritizálom, ha nem is olvastam (most pl Wass Albertet myomatok hasonló okokból, pedig nem a szívem csücske)

zork 2008.04.03. 13:37:41

Én olvastam angolul ás magyarul is. A magyar fordítás kiváló, csak a nevek lefordítása volt szokatlan. Fülöp, Jancsi,Ágnes, Tomi

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.04.03. 13:38:20

Egyébként már akkor is arra gondoltam, hogy milyen jó kis sorozat lenne belőle. A mozifilm terjedelmi okokból szóba se jöhet. Elrettentő példa az Egri Csillagok, ami önmagában nem lenne rossz film, de ha vesszük az eredeti regényt, hiába több, mint három óra a film, még átírva és rövidítve se fért bele igazán...

2008.04.03. 13:45:28

Nagyon szeretem a kékharisnya, magától elszállt véleményeket, hogy egy ponyván csak unatkozni lehet, meg fanyalogni, olvasni meg csak Tolsztoljt, Thomas Mannt meg Kerouacot (elnézést mindhármójuktól).
Legalább akkora lelki szegénység olyat mondani, hogy a magas irodalmat lehet élvezni, sőt, olvasni.
Nem.
Vannak helyzetek, amikor a kisf...om akar mély értelmű dolgokat, amin aztán merengeni lehet, meg irodalmi és procc társaságokban értelmezni a művet.
Lehet és kell ilyet IS, meg amolyat IS olvasni, és tessék lenni annyira tökösnek, hogy a mély irodalom se tessék feltétlen (ugye, ízlések és pofonok), vagy, hogy a ponyva is lehet jó, és szórakoztató, nem kell zseblámpával a sötétben olvasni, nehogy valaki meglássa, és leszóljon.

madz 2008.04.03. 13:55:14

Los Alamuszi, ilyet ki írt??? sztem itt senki nem írt olyat, hogy azért lenne ez rossz könyv, mert ponyva. hanem azért, mert...és itt indokok következtek. vagy kihagytam néhány kommentet?

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.04.03. 13:56:10

"Lehet és kell ilyet IS, meg amolyat IS olvasni"

Pontosan. Én ugyanúgy szeretem pl. Ken Folett-et, mint mondjuk Milan Kundera-t. Mind a kettőtől mást várok, és mást kapok. De miért kéne, hogy egyik kizárja a másikat?

borikiru 2008.04.03. 14:03:20

Királyság!!! Éppen ideje volt már, hogy ehhez is "hozzányújon" valaki és vászonra vigye. Bár lehet, hogy ez is épp oly kiábrándító lesz a vásznon, mint annyi más megfilmesített történet. Én személy szerint imádom, épp most vettem elő újra az elsőt, miután a második, amit rendeltem lassan megérkezik. Így frissibe' olvashatom tovább a történetet.

Bukott Rockzenész · http://b-oldal.blog.hu 2008.04.03. 14:09:46

Csatlakozom az éljenzők népes táborához. Annyit még hozzáfűznék, hogy nemrég egy történelem szakmódszertan előadáson kifejezetten ajánlották a Katedrálist mint a középkor mindennapi életének megismerését szolgáló alapművet.

koschwarz 2008.04.03. 14:22:58

hoppá! üdvözlöm az ötletet. a regényt is imádtam. kb. ugyanaz, mint a cikkiró: annak idején rekordidő alatt olvastam el. szerintem ennél jobb történelmi kalandregény már csak james clavell shogun-ja lehet.

persze abból már van egy egész elfogadható sorozat :) domo arigato gozaimasita, andzsin-szama!

én is előveszem a katedrálist még1x.

2008.04.03. 14:32:53

madz!

"heki 2008.04.03. 12:31:41
sixx
ne má hogy tetszett ez a ponyva...
(Elnagyolt figurák végletes helyzetben, történelmietlen maszatolások stb Ráaadásul a könyv vége erősen elnagyolt. Szerette volna már befejezni, erősen érződik.)
Akinek tetszik a Katedrális az sikeres ember nem lehet.

Ámde tv-sorozatnak valóban megfelel. "

Szeretem a tuti megmondókat. Akik nyilván nagy tekintélyű irodalmárok, vagy minimum Nobel díjas írók.
Persze, lehet EZT is nem szeretni, sőt, akár még szarnak is tartani (senki nem is állította, hogy a magas irodalom mintaképe lenne, vagy, pláne, hogy hibátlan), csak nehogymá` mindenki szembe menjen az autópályán...

titok84 2008.04.03. 14:36:20

Aktívan foglalkozom irodalommal, és anno ugyanúgy megfogott a könyv, mint sixxet. (Magyarul olvastam.) Lehet, hogy nem jön be mindenkinek, de attól még nem ponyva. Kétségtelenül nem a posztmodern jegyében íródott -- és aztán?

madz 2008.04.03. 14:40:23

Los Alamuszi, aha, oké. akkor csak a magam nevében :) nem jött be. és nem azért, mert ponyva
titok84, szerinted mi a ponyva definíciója?

bloodhound v2.0 2008.04.03. 14:46:40

az elitirodalmároknak üzenem: én a dolog c. könyvet olvastam el utoljára alan dean fostertől és rohadt jó volt... :)))

bloodhound v2.0 2008.04.03. 14:47:58

nekem egyébként gimis koromban nagyon tetszett a katedrális, utána viszont (1-2 éve) újra akartam olvasni, de annyira nem tudott lekötni, hogy a negyedénél abbahagytam.

DerBesesseneTheObsessive 2008.04.03. 15:59:43

Sziasztok,
nekem is ez az egyik kedvenc könyvem. Csodáltam, hogy nem filmesitették meg eddig. Bár szerintem nagyon nehéz lett volna és talán egy részbe nem fért volna bele. Kiváncsian várom a sorozatot, remélem sokban nem fog eltérni.

Flankerr 2008.04.03. 16:41:38

Én is délután kezdet el olvasni ,egy négy órás vonatúton 2000 környékén. .aztán este újrakezdtem és bizony már derengett, amikor letettem.. mert elfogyott..:)
Remélem nem cseszik el a sorozatot. Ebből még jó is kisülhet.

kla 2008.04.03. 16:47:56

Nekem tetszett a regény, (bár nem voltam elájulva tőle) kíváncsi leszek a sorozatra. A szexjelenetek meg tényleg elég...érzékletesek (árbocrudak meg ilyenek).

Pelthar 2008.04.03. 16:57:20

Tony Scott ritkán nyúl mellé, ha filmről van szó (ellentétben a bratyóval, aki néhányszor beleszaladt a késbe, de azért jónéhány nagy dobást felmutatott ő is), szóval elképzelhető, hogy jó lesz a sorozat, és biztosan bele fogok nézni, bármennyire is utálom a műfajt.

Régen nagyon szerettem Wilbur Smith regényeit (A Folyó Istene nagyjából felveszi a versenyt a Katedrálissal), de az azokból készült filmek, sorozatok nagyon rosszul sikerültek, remélhetőleg ezt nem szúrják el. (Igaz, Smith értéke is alaposan megkopott azóta, túl sokat ismétli önmagát, valszeg a Katedrális 2-vel is ez lesz a gondom.)

Egyébként a ponyva-nem ponyva kérdéskörhöz én csak annyit tennék hozzá, hogy attól, hogy valaki ponyvát ír, még nem biztos, hogy nem tudna művészi értékű írásokat is alkotni - lásd pl Stephen King: A Remény Rabjai, vagy ugyancsak tőle az Állj Ki Mellettem.

Balzachoz hülyeség hasonlítani, tekintve, hogy egész más értékei vannak a kettőnek. Történetvezetés szempontjából pl Ken Follett röhögve lenyomja a legtöbb szépirodalmi művet, ugyanúgy, ahogy pl Verne Kétévi Vakáció c. regénye is sokkal olvasmányosabb, mint pl Goldingtól A Legyek Ura, bármennyire hasonló a két sztori, és bármennyire szépirodalmi az utóbbi.

asztrov 2008.04.03. 18:35:35

"Balzachoz hülyeség hasonlítani, tekintve, hogy egész más értékei vannak a kettőnek. Történetvezetés szempontjából pl Ken Follett röhögve lenyomja a legtöbb szépirodalmi művet, ugyanúgy, ahogy pl Verne Kétévi Vakáció c. regénye is sokkal olvasmányosabb, mint pl Goldingtól A Legyek Ura, bármennyire hasonló a két sztori, és bármennyire szépirodalmi az utóbbi."--->na most akkor hülyeség hasonlítani? :D

Robson bá 2008.04.03. 19:45:39

Helyes, tegyék, én is imádtam ezt a könyvet. Csak egyvalamihez ne nyúljanak soha filmesek, az Alapítványhoz.

titok84 2008.04.04. 00:48:47

madz,
Nagy Lajos szerint a ponyva "ostoba, hamis, rossz".
Amúgy sokszor az idő dönti el. Vernének majd' évszázadnyi idő kellett, mire "irodalom" lett, Rejtőnek is közel fél század.
Nem állítom, hogy A katedrális magasirodalom, de a ponyvától -- szerintem -- messze van. Mostanában néha elhisszük, hogy a cselekményes könyv nem irodalom. Meg hogy csak a "csinált szöveg" az. Kétlem.

Pelthar 2008.04.04. 04:37:05

asztrov, felesleges bármilyen regényt olvasnod, ha ezt se értetted...

A ponyva és szépirodalom közti alapvető különbséget igyekeztem ecsetelni neked, nem pedig konkrét regényeket hasonlítottam össze.

Pelthar 2008.04.04. 05:17:03

titok84, szvsz Verne nem számít szépirodalomnak, legalábbis amikor én voltam gimnazista, akkor még nem volt az. Ő is kicsit egysíkú szerző, ahogy a ponyvaírók jelentős része, remek mesélő, de nagyjából ennyi. Ha ő szépirodalom, akkor Ken Follett is az.

Merle vagy például Herman Wouk már inkább összehasonlítható Follett-tel, ugyanolyan olvasmányosan írnak, mint a brit, de minden más tekintetben (kidolgozott, élő karakterek, morális válságok, gyönyörű szóképek, stb) messze lehagyják a Katedrális szerzőjét. (Aki ettől függetlenül egy kiváló író, a Katedrális pedig remek regény.)

Közben eszembe jutott egy használható analógia: A ponyva olyan mint a Dr. House (izgalmas, fordulatos, de meglehetősen egysíkú), a szépirodalom meg olyan, mintha egy egész estés életrajzi drámát forgatnának House életéből, a cinizmusának okait boncolgatva, kiváló színészi teljesítményekkel, gyönyörű zenével, művészi rendezéssel, stb, stb.

Persze ez csak egy vélemény, akár rám is igaz lehet, hogy aki nem ért hozzá, az tanítja, hisz én magam csak néhány novellát bírtam kiizzadni magamból.

titok84 2008.04.04. 08:19:52

Pelthar,
érdekes, amit írsz. Majdnem egyetértek, de azért nem egészen. PL. Wouk szerintem inkább "csak" történet, Verne azért néha több annál. (Nem mindig! Egész gyenge regényei is vannak.) Az nyilván igaz, hogy önmagában a jó narratíva ("történet") kevés, főleg manapság a narráció ("elbeszélésmód") felé tolódunk el.
Ugyanakkor kifejezetten mély tud lenni Coelho, nekem mégis üres. Hiába nem(csak) a történet dominál nála, én erőlködésnek érzem a filozofálgatását. De ez teljesen szubjektív.
Azt hiszem, összességében sok-sok szubjektivitás van ebben.

sixx · http://comment.blog.hu 2008.04.04. 09:05:23

Amit szívesen elnéznék még sorozat formájában az a Hajsza Wouktól, amiből mér film készült, de nem tudom megkeríteni az istennek sem. Youngblood Hawke a címe, ha valakinek meglenne.

madz 2008.04.04. 09:59:07

sajnos nem értek egyet Nagy Lajossal :)
a ponyva és az ún. "szépirodalom" közt alapvetően a funkciójában van különbség. az előbbinél ez a cél a szórakoztatás (és mint azt bizonyára többen is tudják, azért ponyva a neve, mert ott árulták, nem pedig a minőségére utal). A szórakoztatást lehet nagyon minőségi fokon is űzni (igen, szerintem is az Verne is, és mostani kedvencem, Steven Saylor is, zseniálisak).
a "szépirodalmi" könyvek célja nem elsősorban a szórakoztatás (hogy mi, ahhoz most kevés egy komment, és nem is feltétlen érzem magam kompetensnek az irodalomelméleti bevezetés témakörében). Iszonyú katarzisokat tud okozni egy olyan könyv is, amin egy percig sem "szórakozik" az ember (nekem pl Thomas Mann), de vannak ritka szar regények is (nekem pl Faulkner).
Persze a határ nem egyértelmű, de én úgy látom, inkább azok szokták megtenni ezt a distinkciót ponyva és szépirodalom közt, akik az előbbi kategóriát olvassák inkább, és komplexusaik vannak, hogy majd lenézik őket, ezért habzó szájjal elkezdenek támadni.
a posztmodernt meg haggyukmá,egyáltalán nem erről van szó

2008.04.04. 10:12:00

Amúgy túl vagyok másodjára a regény első pártíz oldalán, és lehet, hogy miattatok, de a fordítás, konkrétan ezek a magyarított nevek k... idegesítenek.
Erre nem is emlékeztem régről, csak a fílingre, hogy az este elkezdett knyvet hajnal ötkor tudtam (kiolvasva) letenni. Másban semmi baj a fordítással, csak a nevek: mert egy dolog a lefordítás, de senkinek nem hívják az összes ismerősét Ilonának, Ágnesnek, Tamásnak, legalább egy Tomi, Ili, vagy Ági van köztük, mert így meg olyan, mint a BK ismertető a retekklub honlapján.

titok84 2008.04.04. 12:42:48

madz,
pont az érdekelt volna, szerinted mi a szépirodalom "célja". (Szerintem nincs neki olyanja.)
Ami utána írsz, azzal teljesen egyetértek.
Hogy feltétlenül a ponyvaolvasók hörögnek inkább? Is. Hallottam már olyat konferencián, hogy a divatos magasirodalom elemzője, kritikusa Závadát gyakorlatilag "leponyvázta" (jó szó!). Szóval van sznobizmus is.
A posztmodernről azért írtam, mert ott több energia megy a narrációra, mint a narratívára. Ez meg Follettre kicsit sem igaz.
Saylort nem ismerem, kíváncsivá tettél. Mit ajánlasz tőle?

madz 2008.04.04. 13:23:39

Steven Saylor krimiíró, főhőse Gordianus, a Nyomozó, a sztorik az ókori Rómában játszódnak, és szerintem nagyon rendben vannak. magyarul kb 8-9 kötete jelent eddig meg.
amíg jobban benne voltam ezekben az irodalomelméleti dolgokban, én is jobban elfogadtam, hogy a szépirodalomnak nincs önmagán kívüli célja (nem "tanít, nevel, szórakoztat"), most már kicsit kívülről valamilyen célelvűséget azért felfedezek néha (és most nem az írói intencióra gondolok)
Závadát tényleg szokás lesajnálni, talán mert nem elsősorban "író". nehéz bekerülni a pixisbe :)

Pelthar 2008.04.04. 14:56:53

Ha röviden akarom megfogalmazni, akkor szvsz a szépirodalom célja ugyanaz, mint minden más művészeti ágé: egy olyan ablakot nyitni a világra (illetve annak egy szeletére), amely mindenki más számára zárva lenne, és megmutatni ezáltal a világ szépségét, csúnyaságát, stb, stb. Ugyanígy működik a festészet, szobrászat, zene, a művészet általában.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.04.06. 10:44:07

Micsoda magasirodalmi kurzus kerekedett ebből a hírből...

DennisMoore 2008.04.07. 23:23:36

Hát Vernéről szólva( legalábbis a kétévi vakációról)-
nem tom, én hülye vagyok az irodalomhoz, mármint csak a magam szempontjából tudom meghatározni hogy mi jó meg mi nem,de hogy 10-13 éves kölykök hajótörést szenvedve sztem nem két évig de két hónapig se nagyon élnének meg agy lakatlan szigeten, és nem óriáspapirsárkányt épitve kémlelték volna ki a környéket, hanem agyonverik egymást kövekkel szerintem inkább.Pont mint Goldingnél.
A kenfolett meg egy jó közepes iró, de sorozatnak pont elég, olvasni inkább gimis koromban szerettem.mint átalánosban Vernét.

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2008.04.14. 20:52:52

hát ya

magas és alacsony irodalom között a 'történetvezetés' alapján különbséget tenni nagyfokú hozzá nem értésről tanúskodik:))


:egysznob, aki szereti a jó ponyvát - is

dapper 2008.04.16. 00:20:55

angolszakos felvételimen megkérdezték, mit olvastam utoljára angolul. vesztemre elmondtam, hogy a Katedrálist, a vizsgáztató meg majdnem lehányt. :))) bezzeg a sok bölcsészlányka taktikusabb volt, csak úgy röpködött a sok "Én Chaucert" "Shakespeare-t" "Miltont" a mosolygó fejek bólogatásától kísérve. (naná, majd pont azt olvas egy tizenéves)

ez van. tisztelt értelmiségünk egy jelentős rétege (beleértve egyetemi tanárok) attól érzi magát értelmiséginek, ha hangosan fikázhat mindent, ami szte túl mainstream. és hasonlóan féltudásúvá nevelik a tanítványaikat is. :)

sebaj. attól még nekem tetszik a katedrális. ha meg hasonló borzalmas "ponyvairodalmi" termékek miatt más fiatal is esetleg olvas kicsit idegen nyelven, akkor már megérte.

Tehéntőgy 2008.04.21. 10:25:08

A katedrális egy töküres giccs, olcsó pornóval és meglehetősen közhelyes középkorképpel. Én szeretem a jó ponyvát, de ez nem ponyva, hanem izzadságszagúan olyan monumentális próbál lenni, mint Az elátkozott királyok, Waltari regényei vagy A rózsa neve és nem megy neki. Ennél még Lőrincz L. László is jobb. A rejtélyes hátteret képező bosszútörténet meg egyértelmű lopás Stevensontól. (Ja, és hogy tudja Follett ilyen ellenszenvessé tenni minden pozitívnak szánt szereplőjét? Waleran püspök és William kivételével mindenki hihetetlenül idegesítő az állandó nyavalygásával.)

Dudlicsek 2008.12.27. 11:52:57

@Tehéntőgy: Egyetértek. A katedrális-selejt. Ezerakárhány oldalnyi semmi, primitív pornóbetétekkel, hiteltelen középkor képpel, elnagyolt klisé figurákkal. A legolcsóbb igényeket kielégítő szélhámosság, csak kissé hosszabban, mint szokásos. Ez a veretesség látszatát is kölcsönözheti neki. És egyfajta ál-tekintéllyel ruházza fel...Hulladék.
süti beállítások módosítása