Disclaimer

Ha a Mezzo tévét és a Spektrumot is 10 éve nézted utoljára mert azóta túl mainstream, vagy ha visszasírod az Ablak c. műsort, akkor tudd hogy az alábbiakat mi is tudjuk:

1) Nem, ez nem igényes műsor.
2) Igen, itt tart a hazai televiziózás.
3) Igen, erre van igény.
4) Igen, erről kell irni.

Ja, és minden, a poszthoz érdemben hozzá nem szóló, offtopic, nyelvtannáci, gyalázkodó és/vagy személyeskedő kommentet figyelmeztetés nélkül törlünk. 

Írjon nekünk!

Olyat látott, hallott, olvasott, kattintott, amit eddig még soha? Van valami kínzó kérdése a sorozatokról, tévéről, médiáról, amire senki nem tud válaszolni? Írja meg nekünk!

Facebook oldaldoboz

Comment:com a Twitteren

Friss a Hogyvolton

Kulcsszavak

24 (311) a&e (133) abc (1949) ajánló (1699) amc (855) animációs (107) atv (188) axn (520) baki (258) barátok közt (133) baromság (130) bbc (400) beharangozó (281) beszól (313) blikk (338) bors (260) botrány (316) breaking (123) breaking bad (231) brit (508) bsg (258) bulvár (993) cbs (1855) celeb (106) cinemax (706) comedy central (506) cool (356) csaj (176) csi (159) cw (880) dexter (237) díj (238) discovery (249) discovery channel (111) doku (125) duna ii autonómia (111) duna televízió (1210) duna tv (160) dvd (301) emmy (183) f/x (450) film (590) filmmúzeum (902) film (338) fnl (132) foci (169) fox (2025) fringe (163) fx (383) glee (226) grace klinika (172) gyász (204) hbo (2880) hbo2 (312) hbo comedy (125) himym (154) hír (2035) híradó (116) hírek (288) hírtv (120) history channel (113) homeland (118) horror (141) hősök (200) house (164) humor (140) idol (248) interjú (529) internet (484) itv (120) játék (146) jóban rosszban (118) kasza (225) kép (795) köztévé (121) kritika (583) lapszemle (169) lifetime (151) lista (177) lost (497) lóvé (164) lovetta (135) m1 (1684) m2 (991) mad men (108) magyar rádió (119) médiaipar (386) mgm (229) mokka (137) mtv (1145) mtva (239) nbc (2125) netflix (293) nézettség (1339) office (195) ortt (159) per (206) pilot (1030) pletyka (324) politika (309) premier (134) promó (267) rádió (339) reality (1900) reklám (320) remake (224) retró (287) rtl (557) rtl ii (138) rtl klub (2184) sajtóközlemény (116) sci-fi (133) scifi (207) sci fi (533) showtime (773) simpsons (115) sitcom (869) snl (273) soa (189) sorozat (11248) sorozathalál (123) sorozatpremier (266) spektrum (164) spinoff (113) spoiler (322) sport (317) sport1 (144) starz (209) survivor (211) syfy (374) szereposztás (1222) sztrájk (136) szülfel (109) talkshow (377) tbbt (233) tehetségkutató (227) tények (103) tévé (127) tévésorozat (148) the voice (100) tnt (390) trailer (159) trónok harca (717) true blood (213) tv (16056) tv2 (3059) tv6 (103) tv paprika (142) twd (288) twitter (116) újság (311) upfronts (107) usa network (314) való világ (100) vélemény (211) vetélkedő (287) viasat (545) viasat3 (615) viasat history (101) vicces (698) videó (3066) x-faktor (174) x faktor (110) youtube (237) zene (212) zone europa (356) Címkefelhő

Mirr Murr és Pege Aladár

Mirr Murr 2.

2007. szeptember 28. 14:00 kiricsizoltan 5 komment

A Mirr Murr-cikk előző részében megnéztük, hogyan született a sorozat ötlete, most belecsapunk a lecsóba és átvesszük azt is, hogyan készült maga a sorozat.

Ahogyan az előző részében írtuk, a Kiscsacsi és a Mirr Murr első sorozata Csukás István könyve alapján készült. Viszont "a harmadik és negyedik sorozat már eredetileg is forgatókönyvnek íródott, tehát a képi kifejezésmód erőteljesebben érvényesült. Abból a forgatókönyvből, amit a Csukás adott nekem, én képes forgatókönyvet készítettem, ami ment a Magyar Televíziónak. Akkor jött a dramaturg, vagyis a Bálint Ágnes, aki húzott, vagy kért bele még szöveget, jeleneteket. Úgyhogy vele együtt csináltuk a film valamennyi epizódját. Amikor elfogadták ezeket - tehát kihúztunk, betettünk –, akkor került be a végleges forgatókönyv a stúdió kivitelező részlegébe" - meséli Foky Ottó.

A forgatáshoz persze kellettek szereplők is. A Mirr Murrt nemcsak rendezte Foky, hanem a bábfigurákat és a díszletet is ő maga tervezte. "Én megterveztem a figurákat, odaadtam a technikusoknak, elkezdődött a figurakészítés és a díszletek készítése, és utána kezdődött el a forgatás. A bábok keze, lába könnyen mozgatható ólomdrót köteg, a kézfej pedig szilikongumi vagy bőr. A bábu teste fa, vagy parafa, de a fej és a lábfej mindig parafa. Ez egy érdekes, parafa porból összepréselt anyag. Keményebb a parafánál, tehát nem rugalmas, hanem kemény. A cipőket és a fejeket ebből a kemény parafából faragjuk ki. A fejet aztán bevonjuk bőrrel, szőrrel, textillel, lelket adunk neki, megfestjük az arcukat, arckifejezésüket. Azért jó ez a parafa anyag, mert ha netalántán egy labdát akar fejelni, vagy ráesik a fejére valami, vagy fölteszi a szemüvegét, akkor bármit hozzá tudok tűzni a fejéhez. Mert mi mindent tűzünk, egészen vékony és rövid gombostűkkel. A lábfejét is egy parafa laphoz tűzzük, mert különben nem állna meg. Tehát minden alap, amit látni a filmen, az egy parafa lap. Az le van aztán füvezve, vagy ragasztva szőnyeggel, amit a díszlet éppen megkíván."

Foky Ottó számos interjúban elmondta már, de nem lehet elégszer elismételni, hogy mennyire aprólékos és hosszadalmas munka egy animációs film elkészítése. "A lépkedést úgy csináljuk, hogy az a lába, ami marad, az le van tűzve, a másik lábát pedig milliméterről milliméterre mozdítjuk. Ha azt mondom, hogy egy lépés egy másodperc (az nagyon gyors lesz), akkor az huszonnégy kocka addig, amíg leér a következő lába a földre. Persze úgy kell letűzni, hogy ne mozduljon el. Aztán váltunk, ezt a lábát tűzzük le, és a másik lábát vesszük föl, és az mozdul előre huszonnégy kockán keresztül. A bábosoknál ez őrült komplikált, mert mi nem tudjuk lerajzolni, mint a rajzosok pausz papírra, és utána visszapörgetni a cellt, vagy a rajzlapot. Ők látják a mozgást. Nálunk észben kell tartani, hogy a figura mozdulatának milyen pályája van.

Ha engem valaki nézett volna a stúdióban, a műteremben, amikor mozgatok, akkor azt hihette, hogy megőrültem. Mit csinál ez odabent!? Merthogy minden pici mozdulatot féynképezés előtt eljátszottam én magam, hiszen csak így tudom ellenőrizni, hogy ha például a fejéhez kap a figura, akkor a kéznek hogyan kell élethűen mozogni, és a fejhez érni mondjuk 98 kockán keresztül. Aztán odamész a bábhoz, mozgatod, aztán exponálsz, odamész, mozgatod, exponálsz, és ez így megy 30 évig."

Gyerekként nem tűnik föl, de ha felnőtt fejjel végignézünk egymás után néhány Mirr Murr-szériát, akkor meglepődve tapasztaljuk, hogy Mirr Murr testalkata változott az idők során. "Forgatás közben kopnak is a bábok, a Mirr Murrból, ha nem készült harminc, akkor egy se. De szériáról szériára is változhatnak a figurák. Ha jól megnézzük, Mirr Murr másképp néz ki az első szériában, mint a másodikban. Egy szériát, tehát 13 részt, egyszerre csináltunk, egy fajta szereplővel. A filmeket végignézve annak idején az ifjú Foky azt mondta, hogy túl girnyó, kicsit csináljuk másképp, és a végső fazonja egy nagyobb fejű Mirr Murr lett. Ez mindig alakult. És az talán javára is írható bármelyik rendezőnek, tervezőnek, akár a Dargay Attilának, akár a Neppnek, hogy egy nagyon picit változtat valamin. Változik, hiszen menet közben megérik az agyadban."

Persze egy bábfilm nem csupán bábokból áll, hanem díszletből és kellékekből is. "A rajzfilmnél a rajzos megrajzolja, a hátteres megfesti, nálunk ezt meg kell tervezni, meg kell színesben rajzolni (ezt én csinálom), utána odaadom a műszaki rajzát a díszletesnek. Annak a díszlettervezőnek, aki velem dolgozik, minden kelléket meg kell tudni csinálni. És a stábom olyan felkészült volt, hogy nélkülük én nem tudtam filmet csinálni. Ahhoz, hogy mi, animációs rendezők, filmet alkossunk, rengeteg munkatárs munkája szükséges. Az a rendező, aki magának vindikálja a sikert, hazudik. Neked barátaid, munkatársaid vannak, akik nélkül nincs animációs film. És éppen ezért én egy pár nevet megemlítenék, akik nélkül végképp nem lett volna magyar bábfilm.

A sorozatok operatőre Kiss Lajos és Bayer Ottmár volt. Pethő Zsolt szerezte az összes filmemnek a zenéjét. A bábfigurák technikai részével, kivitelezésével Szabó Laci foglalkozott, Pintér Maya pedig öltöztette a figurákat. Ezt a Szabó Lacival együtt csinálták, mert például egy korona, vagy olyan kellék, amit forrasztani kellett, a Szabó Lacihoz tartozott. Tehát a bábokat hárman csináltuk együtt a Lacival, meg a Mayával. A díszletező Sántha Béla volt. Animátorok: Cakó Ferenc, Zoltán Anikó, Dobóky Laci. Fővilágosító: Mazács Miklós. Dreilinger Zsuzsa volt a gyártásvezető, aki elviselte ezt a sok kant, akik csak bosszantották a gyártásvezetőt."

A Mirr Murr-sorozat sikeréből következett, hogy a Magyar Televízió további bábfilmeket is rendelt Foky Ottótól és Csukás Istvántól. A Legkisebb Ugrifülesben vastagon benne vannak a Mirr Murr forgatása során megszerzett tapasztatok.

A sorozat zenéjéről mindenképpen szót kell ejteni, két okból is. Egyrészt a Mirr Murr zenéjét is az a zeneszerző jegyzi, amely a magyar animációs filmek 90%-ában dolgozott: Pethő Zsolt. Másrészt a bábfilm hangulatos és nagyon igényes kísérőzenéjéről olyan neves dzsesszmuzsikusok gondoskodtak, mint Pege Aladár, vagy Zsoldos Béla. Pethő Zsolt mesél: "Volt egy kis, úgynevezett Mirr Murr-zenekar, amit magunknak összelelkesedtünk. A Fáy András (szegény ő is meghalt) orgonált, a Pege Aladár bőgőzött, vagy basszusgitározott, volt a rádiózenekarból egy klasszikus ütőhangszeres, ő dobolt, de néha a Zsoldos Béla is előfordult. Simon János, aki hegedűs volt a rádiózenekarban sokat játszott nálunk. Már ő sem él. Az idők során változott a zenekar nagysága, dehát mindegyik sorozatnál változott. Kisegyüttesekre kell gondolni mindig, ugyanis ritkán volt nagyzenekar. Nem is futotta volna a keretből, de egyébként a rajzfilm alapvetően nem is igényli a nagyegyüttest. A rajzfilmhez kicsit áttetszőbb zene kell, nem a nagy tömbök, nagy együttesek műfaja a rajzfilm, hanem a kicsit finomabb szövésű dolgoké."

Vagyis sose feledjük, ha a Mirr Murr zenéjét hallgatjuk, akkor végig élőzenét hallunk. "Persze ilyen kegyes csalások voltak, hogy egy adott rész már az előző epizódban is benne volt, úgyhogy a kottában ez úgy szerepelt, hogy lapozz vissza a, teszem azt, 26. oldalig, és akkor azt a pár taktust beillesztettük. De az elejétől a végéig élőzene volt a Mirr Murr alatt." Szóval lehet nosztalgiázni: az akkori animációs filmek alatt emberbarát élőzene szólt, de azért egy kis baki mégis becsúszott. "A Mirr Murr főcímzenéjét fölvettük zenekarra, de olyan rossz minőségűre sikeredett a zenekaros hangfelvétel technikailag, hogy azt meg kellett csinálni még egyszer, úgyhogy én az orgonával, többszörös rájátszással, meg a dobgéppel variáltam össze. De ettől eltekintve a Mirr Murrban mindenhol élőzene volt."

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Tibiajax 2007.09.28. 14:36:41

Mit elsőzöl te??... megprobálok nem haszálni erősebb szavakat, mert mod lesz..

Ha majd annyit teszel le az asztalra, mint akiröl/akikröl az írás szól ,akkor kinyithatod a szádat. De sosem fogsz, feleannyit sem, mert ennyire tellik töled, már most is.. Hányok tőled.

Respect Foky-nak és Csukásnak, értékei az országnak és nekik (is) köszönhetjük a gyermekkorunkat.

Flankerr 2007.09.28. 16:18:44

Ez a cikk fent volt mar tegnap is, nem??

N.Zoli 2007.09.28. 21:48:22

Amikor Halász Judit mesélt, nem voltak a gyerek körül bábok? vagy legalább egy, amivel aludt, vagy épp Halásznál volt?